Mimika i gesty są integralną częścią komunikacji interpersonalnej. Niniejsza publikacja zawiera ich omówienie w kontekście spostrzegania wiarygodności. Książka adresowana jest do studentów kierunków humanistycznych, jako lektura uzupełniająca kursów z komunikacji interpresonalnej, badaczy zajmujących się komunikowaniem międzyludzkim, a także praktyków: policjantów, pracowników służb celnych, nauczycieli, dziennikarzy telewizyjnych oraz wszystkich zainteresowanych komunikacją niewerbalną.
Książka stanowi ważny krok do bliższego poznania złożonej problematyki związków pomiędzy szeroko rozumianą kulturą centrum a kulturami peryferyjnymi. Dodajmy przy tym, iż idzie zarówno o tzw. kulturę wysoką, artystyczną czy elitarną, jak i o zjawiska identyfikowane z kultrą popularną i kwestiami upowszechniania wzorów uczestnictwa w wartościach z kulturą wiązanych. Ukazanie się tej książki wzbogaci wiedzę specyficzną oraz przyczyni się do zmian w potocznej percepcji wielu kwestii wiążących się ze stosunkiem między centrum a prowincją. Tom dowodnie pokazuje, że - jak lub mawiać amerykański pisarz Kurt Vonnegut - to, co prowincjonalne, jest jak najbardziej centralne.
Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska, Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej, 2007: W ramach rozwijającej się dynamicznie tekstologii Autorka rozwiązuje problem naukowy konsekwentnie wobec przyjętej perspektywy, wytyczając jako zakres przedmiotu badań teksty ustne (na przykładzie wybranych gatunków), wzbogaca tym samym swoim syntetycznym ujęciem tekstologię etnolingwistyczną i nowoczesną folklorystykę. Rozprawa sytuuje się bowiem na pograniczu krzyżujących się ze sobą dyscyplin: językoznawstwa, folklorystyki i blisko spokrewnionej z nimi etnolingwistyki. Stanowi istotny wkład do każdej z nich.
Tom przynosi kolejną porcję szkiców rozwijających problematykę podejmowaną we wcześniejszej książce autora, "Językowe podstawy obrazu świata" (Lublin 2006). Obie książki stanowią uzupełniającą się całość. Kluczową pozycję zajmuje problematyka kulturowej funkcji języka, który kreuje i utrwala tożsamość zbiorową, zwłaszcza narodową. W tym polu tematycznym mieszczą się rozprawy o polskim niebie i piekle, rzece, o papieskim geście całowania ziemi, różnych profilach ojczyzny, a także szkice o zmianych tradycyjnego stereotypu Niemca, Rosjanina i Ukraińca. Autor przedstawia także refleksje i propozycje metodologiczne, które mogą mieć wartość zwłaszcza dla początkujących badaczy, zainteresowanych podobną problematyką.
Na obecnym etapie rozwoju zarówno paleografia, jak i epigrafika przestały być wyłącznie dyscyplinami pomocniczymi historii i filologii i stały się niemal samodzielnymi naukami z pogranicza różnych dziedzin. Paleografia i epigrafika są wobec siebie komplementarne. Takie własnie komplementarne ujęcie jest zaprezentowane w pracy. Zasadniczym celem rozprawy jest, w opcji paleograficznej - zbadanie hebrajskiego pisma na obiektach kamiennych, w opcji epigraficznej - wieloaspektowe ujęzie epigrafu jako całości. Analiza pisma, wspomagana analizą innych cech obiektu jako caości pomocna może być do uchwycenia regionanych i lokalnych cech obiektu jako całości, pomocna być może do uchywcenia regionalnych i lokalnych cech stylistyczno-warsztatowych oraz określenia proweniencji zabytków.
Praca ma charakter wielowątkowego studium, które wnosi nowe elementy do naszej dotychczasowej wiedzy z zakresu rehabilitacji osób głuchoniewidomych poprzez ich plastyczną aktywność twórczą.
[Z recenzji prof. M. Zaorskiej] Książkę postrzegam jako bardzo wartościową propozycję metodycznych rozwiązań na rzecz wspomagania rozwoju i ewentualnej korektury pojęć społeczno-przyrodniczych u uczniów klas młodszych z lekką niepełnosprawnością intelektualną, ale nie tylko. Może ona również stanowić interesującą wskazówkę dla nauczycieli zajmujących się działalnością stymulacyjno-reedukacyjną w pracy z dziećmi z szeroko rozumianymi zaburzeniami rozwojowymi.
Publikcja składa się z dwóch tomów: I - Instytucje finansowe i mechanizmy ich funkcjonowaniaII - Problemy zarządzania finansami przedsiębiorstw. Może stanowić cenny przyczynek naukowy wnoszący nowe elementy do teorii finansów i bankowości. Zainteresowani finansami mogą tu odnaleźć oryginalne rozwiązania wielu zagadnień ciążących dla bankowości i finansów oraz szeroko rozumianych rynków finansowych. Recenzent prof. A. Szewczuk zwraca również uwagę, że publikacja stanowi również pragmatyczny zbiór scenariuszy działania i rozwiązywania złożonych problemów dla kadry kierowniczej sektora bankowego w warunkach dostosowywania polskiego rynku finansowego do standardów Unii Europejskiej.
Z recenzji prof. A. Wierzbickiego] Andrzej Radomski należy do bardzo nielicznej, wręcz elitarnej grupy polskiej historyków i kulturoznawców, którzy w sposób kompetentny potrafią nie tylko pisać o historiografii postmodernistycznej, ale też usiłują w jej ramach formułować własne koncepcje teoretyczne. Autor zdaje sobie sprawę, że w środowisku historyków praktyków dominują postawy ,,klasyczne" czy też ,,tradycjonalne", związane z modernistycznym zaszeregowaniem historii do dyscyplin naukowych. Żywi jednak nadzieję, iż coraz więcej zwolenników będzie zdobywała reprezentowana przez niego opcją, sytuująca historię nie w obrębie nauki, lecz kultury. Jest to książka adresowana do ludzi myślących, chcących zastanowić się nad tym, jaki jest status historii we współczesnej kulturze zachodniej.
Opracowanie skierowane do wszystkich osób zainteresowanych skutecznym porozumiewaniem się, a przede wszystkim do studentów. Odzwierciedla ona z jednej strony zakres zaintersowań naukowych poszczególnych autorów, z drugiej zaś ukazuje różne aspekty złożonego procesu komunikowania się. Artykuły zamieszczone w części pierwszej koncentrują się wokół ogólnych zagadnień porozumiewania się (prezentowanych zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia), prace części drugiej skupiają się na zagadnieniach kształtowania owej umiejętności, podczas gdy część trzecia dotyczy problemów związanych z zakłóceniami umiejętności komunikowania się, co w praktyce oznacza brak umiejętności nawiązywania prawidłowych interakcji z otoczeniem.
Zgromadzone w tomie prace to studia i szkice przedstawicieli różnych dyscyplin zajmujących się życiem publicznym: politologii, socjologii, filozofii, kulturoznawstwa i medioznawstwa. W ich wspólnym polu badawczym daje się wyróżnić cztery obszary problemowe. Do książki dołączona jest mulitmedialna płyta DVD z rejestracją wybranych wykładów niezamieszczonych w książce, takich autorów jak abp Józef Życiński, Marcin Król czy Jan Pomorski. Uzupełniają one poruszane w tomie wątki.
Pamięć człowieka, jej organizacja i mechanizmy biologiczne są przedmiotem licznych badań interdyscyplinarnych. Szczególnie interesujące są analizy błędów pamięci, traktowanych współcześnie jako przejaw dynamicznych relacji między metapamięcią, pamięcią deklaratywną oraz niedeklaratywną. Skargi na trudności pamięciowe są powszechne nie tylko wśród osób zabieganych i zestresowanych, ale nade wszystko wśród osób po uszkodzeniach OUN. Jaką rolę w powstawaniu deficytów mnestycznych odgrywa ,,rozluźnienie'' interakcji pomiędzy metapamięcią, pamięcią epizodyczną i semantyczną oraz utajoną? Czy ten właśnie mechanizm problemów mnestycznych występuje u osób chorych na stwardnienie rozsiane (SM)? Analiza tego zagadnienia w kontekście zagadnień neuropsychologicznych jest tematem niniejszej publikacji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?