Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej
Mechanizmy kształtowania się stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnościa
Stereotypy odnoszące się do osób z upośledzeniem umysłowym - konsekwencje i sposoby zmiany
Ustosunkowanie uczniów gimnazjum do niepełnosprawnych kolegów - w poszukiwaniu konsekwencji stereotypowego myślenia
Książka poświęcona została zmieniającej się rzeczywistości, powodującej, że obok wielu innowacyjnych rozwiązań czy ułatwień, które pomagają człowiekowi radzić sobie z problemami, istnieją również utrudnienia i nieznane wcześniej zagrożenia. Niniejsze opracowanie stara się przybliżyć wybrane zagadnienia, które zachodzą w najbliższym i dalszym środowisku człowieka.
Kazania są po wielokroć dokumentami epoki. Jako teksty kultury popularnej cieszyły się ogromną poczytnością i wyrażały mentalność przeciętnego ówczesnego użytkownika kultury, w swych ambitniejszych przejawach w pewnej mierze kształtowały postawy, miały funkcje informacyjne. Pełniąc w XVII wieku po trosze funkcję relacji z pogrzebu, odwzorowują obrzędowość szlachecko-magnacką najważniejszego święta rodzinnego, jakim był pogrzeb.
Prekursorem uprawiania kolarstwa w pomieszczeniach był amerykański kolarz Jonathan Goldberg. W roku 1986 przygotowywał się on do wyścigu Race Across America. Pragnąc pogodzić obowiązki rodzinne z treningami, skonstruował rower stacjonarny, a system wykonywanych na nim ćwiczeń nazwał spinningiem.
W naszej książce prezentujemy Czytelnikom propozycje ćwiczeń fizycznych wykonywanych na spinningowym rowerze stacjonarnym. Jest to pierwsze opracowanie na polskim rynku księgarskim poświęcone w całości tej formie ruchu.
Prezentowana publikacja, ukazując różne aspekty uwarunkowań funkcjonowania społeczno - zawodowego kobiet w roli dyrektorek szkół, znacząco wypełnia lukę w badaniach dotyczących współczesnej oświaty i edukacji szkolnej. Złożoność problemu w niej zawartego jest ogromna - stykają się tu bowiem dwa szerokie obszary badawcze: aktywność zawodowa kobiet oraz edukacja szkolna i kierowanie nią.
Prezentacja wybranych mechanizmów kształtowania się zachowań agresywnych wśród dorastających dziewcząt i chłopców. Badania skoncentrowano na środowisku rodzinnym i społecznym. Rozważania mają charakter interdyscyplinarny - z punktu widzenia psychologii, pedagogiki, socjologii, prawa. Rozpatrywana problematyka zawarta została w ogólnym problemie badawczym sformułowanym następująco: jakie różnice w poziomie i rodzajach agresywności dorastających dziewcząt i chłopców związane są ze spostrzeganymi przez nich postawami wychowawczymi rodziców? Książka kierowana przede wszystkim do psychologów, pedagogów i socjologów, warta polecenia rodzicom dorastających dzieci.
Oddawana do rąk użytkowników publikacja ma za zadanie udostępnić możliwie najpełniejszy materiał źródłowy dotyczący przywilejów drukarskich. Polskie i obce zasoby archiwalne i biblioteczne pozwoliły na zgromadzenie 380 dokumentów pochodzących z lat 1493-1793. W pracy podane są informacje o osobach, które wystawiały dokumenty, które je otrzymywały, które wspierały starania o ich uzyskanie oraz autorach wymienionych w nich dzieł. Publikacja pozwoli rozszerzyć i pogłębić badania nie tylko nad dziejami dawnej książki drukowanej w Polsce, ale także nad funkcjonowaniem nowożytnej kancelarii królewskiej, miejskiej i kościelnej. Opracowanie poprzedzone jest wstępem, zawierającym wiadomości o wystawcach, formach przekazu i funkcjonowaniu przywilejów drukarskich. Zamieszczono również indeks osobowy i geograficzny.
Opracowanie podejmuje problematykę radzenia sobie ze stresem w nerwicy lękowej oraz związków pomiędzy stylem, stosowanymi strategiami czy sposobami zaradczymi a czynnikami osobowościowymi i sytuacyjnymi w grupie zaburzeń nerwicowych oraz w grupie kontrolnej.
Publikacja przedstawia kraje niemieckiego obszaru językowego z perspektywy literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i krajoznawstwa oraz dydaktyki. To wielowymiarowe ujęcie zagadnienia pozwala na ukazanie jego bogactwa i łączących się z nim możliwości badawczych i dydaktycznych.
Analiza transakcyjna, w Polsce znana głównie jako szkoła psychoterapii, jest teorią osobowości znajdującą szerokie zastosowanie w różnych obszarach życia codziennego: zarządzaniu, szkolnictwie, doradztwie czy rozwoju osobistym. "Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej" jest na naszym rynku wydawniczym pierwszą tak obszerną pozycją opisującą możliwość stosowania tej teorii w edukacji. Autorka wyjaśnia jej podstawowe koncepcje: stany Ja, transakcje, gry, pozycje i skrypty życiowe, oraz ukazuje, w jaki sposób nauczyciele mogą je wykorzystywać w doskonaleniu relacji z uczniami, zwiększaniu efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych i podnoszeniu jakości pracy szkoły. Prezentując wyniki badań własnych poświęconych codziennemu funkcjonowaniu nauczycieli, przedstawia możliwości interpretowania praktyki nauczycielskiej z perspektywy analizy transakcyjnej, a także przydatność tej teorii psychologicznej zarówno dla refleksji pedeutologicznej, jak i dla psychopedagogicznego kształcenia nauczycieli.
Przedmiotem pracy jest próba rekonstrukcji praktyk pogrzebowych ludności eneolitycznej kultury lubelsko-wołyńskiej, wyrażających się w sposobach przygotowania grobu, traktowania zwłok, aranżacji pochówku oraz ilości i jakości wyposażenia pośmiertnego. Wychodząc od archeologicznego zapisu tych zjawisk, Autorka próbuje następnie spojrzeć na człowieka i ludność kultury lubelsko-wołyńskiej w biologicznym, a przede wszystkim społecznym aspekcie, prowadzącym do rekonstrukcji panujących w tym zakresie stosunków. Zgromadzony materiał źródłowy jest w tej kwestii bardzo wdzięcznym tematem do rozważań, wykazuje bowiem wiele wspólnego z dobrze poznanymi obyczajami pogrzebowymi zhierarchizowanych społeczności eneolitycznych Kotliny Karpackiej i strefy zachodnionadczarnomorskiej.
Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH jest narzędziem bazującym na założeniu wzajemnego oddziaływania funkcji poznawczych i motywacyjno-emocjonalnych osobowości. Każda z cech składających się na predyspozycje osobowościowe ma charakter ciągły, tj. rozkłada się na kontinuum od niskiego do bardzo wysokiego nasilenia. Owa ciągłość i zmienność występowania cech eliminuje hierarchiczność i podporządkowanie właściwości, a przy tym daje dynamiczny obraz wewnętrznej struktury właściwości odpowiedzialnych za jakość wykonywanych czynności wewnętrznych i zewnętrznych.
Nie ulega wątpliwości, że obraz obu płci w języku nie zawsze jest paralelny, lecz wykazuje znaczne zróżnicowanie. Dlatego męska rozmowa dotyczy ważnych, zasadniczych spraw, babskie gadanie zaś to paplanie o błahostkach, o rzeczach niemających większego znaczenia? Dlaczego mówimy "klient nasz pan", a brak wyrażenia "klientka nasza pani"? Dlaczego brak żeńskich odpowiedników takich funkcji, jak prezydent, rektor czy ambasador, podczas gdy istnieją liczne paralelne pary, takie jak: nauczyciel - nauczycielka, aktor - aktorka, sprzedawca - sprzedawczyni? Pytania tego typu zapewne niejednokrotnie przychodziły i przychodzą na myśl wielu Polkom i Polakom.
Publikacja stanowi piąty tom znanej i cenionej w środowisku naukowym i nauczycielskim serii "Nowoczesność i Tradycja w Edukacji Polonistycznej" i jest plonem konferencji naukowej. Wpisuje się w dialogiczno-kulturowy, w szczególności zaś międzykulturowy i regionalny, nurt edukacji polonistycznej i refleksji nad nią. Na tom składa się osiemnaście tekstów, zgrupowanych w IV częściach, od ujęć teoretycznych (informacyjno-przeglądowych) - po praktyczne. Podejmują one różne aspekty zagadnienia, nie ograniczając się tylko do nauczania przedmiotowego na różnych etapach edukacyjnych, ale także obejmując integrację międzyprzedmiotową, nauczanie biblioteczne oraz glottodydaktykę.
Autorzy odwołują się do dokumentów edukacyjnych, tekstów literackich, innych tekstów kultury, w tym multimediów.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bogołębskiej
Publikacja ta zainteresuje nie tylko językoznawców (szczególnie badaczy języka dziecka), ale także szersze grono odbiorców: psychologów, dydaktyków i nauczycieli poszukujących skutecznych form kształcenia językowego w przedszkolu i szkole, wreszcie - rodziców i wychowawców. Książka dostarczy im bowiem wielu - wspartych rzetelnymi badaniami empirycznymi - spostrzeżeń na temat umiejętności komunikacyjnych dzieci młodszych, rozumienia znaczeń wyrazów i frazeologizmów, sposobów widzenia, wartościowania, oceniania różnych zjawisk rzeczywistości. Może stać się ponadto źródłem refleksji nad tym, jak towarzyszyć dzieciom w ich rozwoju językowym i budowaniu systemu wartości.
Rozprawa stanowi ważną i wartościową pozycję wydawniczą dla zainteresowanych możliwościami wykorzystania w psychologii sądowej dorobku i metodologii współczesnej neuropsychologii. Jest oryginalnym opracowaniem - zarówno polskiej, jak i światowej literatury przedmiotu - opisującym zależności, jakie występują między wybranymi właściwościami procesów poznawczych (przede wszystkim ich sztywnością) a skłonnościami do zachowań impulsywnych, gwałtownych, agresywnych i naruszających porządek prawny. Oryginalna jest przede wszystkim metodologia podjętych i przeprowadzonych badań - tzn. wykorzystanie metod i procedur neuropsychologii klinicznej w odniesieniu do sprawców przestępstw.
Rozpatrując zagadnienie uczenia się w interakcjach społecznych, nie można zapomnieć o dwóch szczególnie interesujących zjawiskach, jakimi są tutoring i binarne uczenie się . Pojęcie tutoringu zostało wprowadzone przez Davida Wooda na określenie nauczania nieformalnego, naturalnego i spontanicznego. Dochodzi do niego w sytuacjach interakcji społecznej wzbogacanej o naturalnie pojawiające się "okazje dydaktyczne" czy też "okazje edukacyjne". Nie wszyscy badacze jednak omawiają tutoring w odniesieniu do relacji dziecko-dorosły. Dużą rolę w procesie nauczania-uczenia przypisuje się tutorowi-rówieśnikowi.
Prawdopodobnie niejeden nauczyciel zetknął się kiedyś z problemem niezrozumienia. Mimo, że na lekcji starał się tłumaczyć, pokazywać, stosować różnorodne metody nauczania, jednak uczniowie nie rozumieli, nie potrafili przyswoić wiedzy, choć niewątpliwie nauczyciel dokładał wszelkich starań, by mogli to osiągnąć. Pozwólmy więc, aby rówieśnik przy naszej pomocy wyjaśnił, opisał własnymi słowami to, co my chcemy przekazać. Na pewno znajdzie się dziecko, które szybciej zrozumie, o czym mówi nauczyciel. Pozwólmy dzieciom uczyć się od siebie nawzajem i my uczmy się od nich.
Pragniemy przypomnieć dzieła pisarzy z przełomu XIX i XX wieku, niegdyś popularnych, których jednak czas i zbiegi okoliczności skazały na życie w ukryciu, do których nawet historycy literatury sięgali z rzadka. Wierzymy również, że nasz wybór sprawić może powrót niesłusznie zapomnianych autorów do łask czytelniczych.
Wigilia, Dobra Nowina. Betlejemska Gwiazda, której blask opromienia pochylone nad opłatkiem postacie. I nieco zasmucony Duch Bożego Narodzenia, na próżno wypatrujący wśród podarków takiego, jaki skłoniłby choć do chwili zadumy i refleksji nad naszym świętowaniem. Może spełni te oczekiwania tom "O wyższości świąt Bożego Narodzenia", wpisujący się w długoletnią tradycję naukowych rozważań poświęconych Wydarzeniu, które zajmuje miejsce szczególne w kulturze chrześcijańskiej Europy. Święta są tu oglądane z wielu perspektyw: biblistów, historyków kultury, sztuki i literatury, etnologów i folklorystów. Autorzy, podejmując szerokie spektrum problemów związanych z obchodzeniem i przedstawianiem świąt Bożego Narodzenia, zadbali o to, by treści ich prac, oparte na solidnych naukowych podstawach, przemówiły także do szerszego grona czytelników. Znakomita lektura pod choinkę i na każdy inny czas.
Prezentowana publikacja ma przyczynić się do powstania w przyszłości całościowego ujęcia dziejów prasy konserwatywnej. Zamieszczone w prezentowanym tomie artykuły ułożone zostały w trzy części odpowiadające poszczególnym okresom funkcjonowania prasy konserwatywnej: okres zaborów, II Rzeczpospolita, schyłek PRL i początek III Rzeczypospolitej.
W obrębie każdego z tych okresów na plan pierwszy wysunięto dzienniki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?