Praca poświęcona jest szeroko rozumianej filozofii człowieka. Przedmiot zainteresowań Autorki jest nadzwyczaj delikatny i nieuchwytny dla tradycyjnego filozofa. Nie jest to bowiem po prostu filozofia uczuć czy podmiotu, jakby się mogło na pozór wydawać, ale raczej filozofia ludzkiej wrażliwości.
Studium to prezentuje bardzo oryginalny i osobisty zarazem punkt widzenia, niezwykle autentyczny i zaangażowany stosunek do człowieka. Tym wyróżnia się ona od innych prac poświęconych analogicznej problematyce. I to stanowi właśnie jej największą wartość.
Cmentarz żydowski w Lesku należy do najcenniejszych tego typu zabytków w Polsce, z oczywistych względów zasługuje na dokumentację. Szybkie niszczenie żydowskiej kultury materialnej na ziemiach polskich skłania do podjęcia wysiłku przynajmniej opisania i zdokumentowania tej kultury, zanim jej ślady znikną lub staną się nieczytelne.
Rozprawa ma klarowny i dobrze pomyślany układ, jest sprawnie napisana, zarówno pod względem toku argumentacji, jak i użytego języka. Co ważne, praca w sposób wzorowy wykorzystuje rozwój wiedzy na temat cmentarzy żydowskich, jaki dokonał się w ciągu ostatnich kilku lat.
Z recenzji prof. dr hab. Marcina Wodzińskiego
Filozofia antropologiczna: tradycje i współczesność - Igor Byczko
Powrót do Europy Środkowej? Wariacje o pisarstwie Andrzeja Stasiuka i Jurija Andruchowycza - Aleksander Fiut
Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość fortepianową kompozytorów ukraińskich w pierwszej dekadzie XX wieku - Oksana Kowalska-Frajt
Symbioza kulturalna ukraińskiej i polskiej społeczności Drohobycza (pierwsza dekada XX wieku) - Irena Bermes
Ukraińska edukacja w warunkach globalizacji - Nadija Skotna, Walentyna Steć
Papież Jan Paweł II i jego rola w kształtowaniu Nowego Kościoła Powszechnego - Oksana Tymoszenko
Banki spółdzielcze na polskim rynku finansowym - Antoni Magdoń
Rola państwa w zarządzaniu kryzysem finansowym - Helena Żukowska
Rozległa erudycja Autora wprowadza czytelnika w świat mitów rozmaitych ludów, w zagadnienia źródeł religii i moralności, zachęca do odczytywania na nowo myśli pierwszych filozofów i ojców kościoła, umożliwia także zapoznanie się z koncepcjami współczesnych cybernetyków, psychologów i filozofów umysłu. Towarzyszymy Autorowi w śledzeniu rozwoju kultury, materialnej i duchowej, poznajemy uczłowieczającą rolę języka w organizacji zdobywanego doświadczenia, śledzimy wraz z nim przemiany w neurofizjologicznych strukturach mózgowych i w rozwoju duchowości ludzi kolejnych epok. Bogactwo i różnorodność przytaczanych faktów oraz szeroki zakres cytowanej literatury sprawiają, że treść tej pracy odbiera się w sposób żywy i bezpośredni. Zdzisław Cackowski nie oferuje bowiem suchej erudycji i książkowej li tylko uczoności. Stosowana terminologia, określenia i definicje są wprawdzie głęboko zakorzenione w tradycji filozoficznej, lecz w całościowym odbiorze książka jest raczej barwną opowieścią naukową, bliską człowiekowi i empatyczną wobec niełatwych, dramatycznych nierzadko losów naszego gatunku.
Z recenzji prof. dr hab. Danuty Sobczyńskiej
Oddana do rąk Czytelników książka może stanowić inspirację i zachętę do teoretyczno-badawczego i praktycznego zajmowania się szczególną kategorią osób - niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami w zachowaniu, wchodzących w kolizje z prawem, zdemoralizowanych, czy wreszcie, jak chcą socjologowie, wadliwie przystosowanych.
Fragment recenzji prof. zw. dr. hab. Adama Stankowskiego
Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej
Mechanizmy kształtowania się stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnościa
Stereotypy odnoszące się do osób z upośledzeniem umysłowym - konsekwencje i sposoby zmiany
Ustosunkowanie uczniów gimnazjum do niepełnosprawnych kolegów - w poszukiwaniu konsekwencji stereotypowego myślenia
Książka poświęcona została zmieniającej się rzeczywistości, powodującej, że obok wielu innowacyjnych rozwiązań czy ułatwień, które pomagają człowiekowi radzić sobie z problemami, istnieją również utrudnienia i nieznane wcześniej zagrożenia. Niniejsze opracowanie stara się przybliżyć wybrane zagadnienia, które zachodzą w najbliższym i dalszym środowisku człowieka.
Kazania są po wielokroć dokumentami epoki. Jako teksty kultury popularnej cieszyły się ogromną poczytnością i wyrażały mentalność przeciętnego ówczesnego użytkownika kultury, w swych ambitniejszych przejawach w pewnej mierze kształtowały postawy, miały funkcje informacyjne. Pełniąc w XVII wieku po trosze funkcję relacji z pogrzebu, odwzorowują obrzędowość szlachecko-magnacką najważniejszego święta rodzinnego, jakim był pogrzeb.
Prekursorem uprawiania kolarstwa w pomieszczeniach był amerykański kolarz Jonathan Goldberg. W roku 1986 przygotowywał się on do wyścigu Race Across America. Pragnąc pogodzić obowiązki rodzinne z treningami, skonstruował rower stacjonarny, a system wykonywanych na nim ćwiczeń nazwał spinningiem.
W naszej książce prezentujemy Czytelnikom propozycje ćwiczeń fizycznych wykonywanych na spinningowym rowerze stacjonarnym. Jest to pierwsze opracowanie na polskim rynku księgarskim poświęcone w całości tej formie ruchu.
Prezentowana publikacja, ukazując różne aspekty uwarunkowań funkcjonowania społeczno - zawodowego kobiet w roli dyrektorek szkół, znacząco wypełnia lukę w badaniach dotyczących współczesnej oświaty i edukacji szkolnej. Złożoność problemu w niej zawartego jest ogromna - stykają się tu bowiem dwa szerokie obszary badawcze: aktywność zawodowa kobiet oraz edukacja szkolna i kierowanie nią.
Prezentacja wybranych mechanizmów kształtowania się zachowań agresywnych wśród dorastających dziewcząt i chłopców. Badania skoncentrowano na środowisku rodzinnym i społecznym. Rozważania mają charakter interdyscyplinarny - z punktu widzenia psychologii, pedagogiki, socjologii, prawa. Rozpatrywana problematyka zawarta została w ogólnym problemie badawczym sformułowanym następująco: jakie różnice w poziomie i rodzajach agresywności dorastających dziewcząt i chłopców związane są ze spostrzeganymi przez nich postawami wychowawczymi rodziców? Książka kierowana przede wszystkim do psychologów, pedagogów i socjologów, warta polecenia rodzicom dorastających dzieci.
Oddawana do rąk użytkowników publikacja ma za zadanie udostępnić możliwie najpełniejszy materiał źródłowy dotyczący przywilejów drukarskich. Polskie i obce zasoby archiwalne i biblioteczne pozwoliły na zgromadzenie 380 dokumentów pochodzących z lat 1493-1793. W pracy podane są informacje o osobach, które wystawiały dokumenty, które je otrzymywały, które wspierały starania o ich uzyskanie oraz autorach wymienionych w nich dzieł. Publikacja pozwoli rozszerzyć i pogłębić badania nie tylko nad dziejami dawnej książki drukowanej w Polsce, ale także nad funkcjonowaniem nowożytnej kancelarii królewskiej, miejskiej i kościelnej. Opracowanie poprzedzone jest wstępem, zawierającym wiadomości o wystawcach, formach przekazu i funkcjonowaniu przywilejów drukarskich. Zamieszczono również indeks osobowy i geograficzny.
Opracowanie podejmuje problematykę radzenia sobie ze stresem w nerwicy lękowej oraz związków pomiędzy stylem, stosowanymi strategiami czy sposobami zaradczymi a czynnikami osobowościowymi i sytuacyjnymi w grupie zaburzeń nerwicowych oraz w grupie kontrolnej.
Publikacja przedstawia kraje niemieckiego obszaru językowego z perspektywy literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i krajoznawstwa oraz dydaktyki. To wielowymiarowe ujęcie zagadnienia pozwala na ukazanie jego bogactwa i łączących się z nim możliwości badawczych i dydaktycznych.
Analiza transakcyjna, w Polsce znana głównie jako szkoła psychoterapii, jest teorią osobowości znajdującą szerokie zastosowanie w różnych obszarach życia codziennego: zarządzaniu, szkolnictwie, doradztwie czy rozwoju osobistym. "Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej" jest na naszym rynku wydawniczym pierwszą tak obszerną pozycją opisującą możliwość stosowania tej teorii w edukacji. Autorka wyjaśnia jej podstawowe koncepcje: stany Ja, transakcje, gry, pozycje i skrypty życiowe, oraz ukazuje, w jaki sposób nauczyciele mogą je wykorzystywać w doskonaleniu relacji z uczniami, zwiększaniu efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych i podnoszeniu jakości pracy szkoły. Prezentując wyniki badań własnych poświęconych codziennemu funkcjonowaniu nauczycieli, przedstawia możliwości interpretowania praktyki nauczycielskiej z perspektywy analizy transakcyjnej, a także przydatność tej teorii psychologicznej zarówno dla refleksji pedeutologicznej, jak i dla psychopedagogicznego kształcenia nauczycieli.
Przedmiotem pracy jest próba rekonstrukcji praktyk pogrzebowych ludności eneolitycznej kultury lubelsko-wołyńskiej, wyrażających się w sposobach przygotowania grobu, traktowania zwłok, aranżacji pochówku oraz ilości i jakości wyposażenia pośmiertnego. Wychodząc od archeologicznego zapisu tych zjawisk, Autorka próbuje następnie spojrzeć na człowieka i ludność kultury lubelsko-wołyńskiej w biologicznym, a przede wszystkim społecznym aspekcie, prowadzącym do rekonstrukcji panujących w tym zakresie stosunków. Zgromadzony materiał źródłowy jest w tej kwestii bardzo wdzięcznym tematem do rozważań, wykazuje bowiem wiele wspólnego z dobrze poznanymi obyczajami pogrzebowymi zhierarchizowanych społeczności eneolitycznych Kotliny Karpackiej i strefy zachodnionadczarnomorskiej.
Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH jest narzędziem bazującym na założeniu wzajemnego oddziaływania funkcji poznawczych i motywacyjno-emocjonalnych osobowości. Każda z cech składających się na predyspozycje osobowościowe ma charakter ciągły, tj. rozkłada się na kontinuum od niskiego do bardzo wysokiego nasilenia. Owa ciągłość i zmienność występowania cech eliminuje hierarchiczność i podporządkowanie właściwości, a przy tym daje dynamiczny obraz wewnętrznej struktury właściwości odpowiedzialnych za jakość wykonywanych czynności wewnętrznych i zewnętrznych.
Nie ulega wątpliwości, że obraz obu płci w języku nie zawsze jest paralelny, lecz wykazuje znaczne zróżnicowanie. Dlatego męska rozmowa dotyczy ważnych, zasadniczych spraw, babskie gadanie zaś to paplanie o błahostkach, o rzeczach niemających większego znaczenia? Dlaczego mówimy "klient nasz pan", a brak wyrażenia "klientka nasza pani"? Dlaczego brak żeńskich odpowiedników takich funkcji, jak prezydent, rektor czy ambasador, podczas gdy istnieją liczne paralelne pary, takie jak: nauczyciel - nauczycielka, aktor - aktorka, sprzedawca - sprzedawczyni? Pytania tego typu zapewne niejednokrotnie przychodziły i przychodzą na myśl wielu Polkom i Polakom.
Publikacja stanowi piąty tom znanej i cenionej w środowisku naukowym i nauczycielskim serii "Nowoczesność i Tradycja w Edukacji Polonistycznej" i jest plonem konferencji naukowej. Wpisuje się w dialogiczno-kulturowy, w szczególności zaś międzykulturowy i regionalny, nurt edukacji polonistycznej i refleksji nad nią. Na tom składa się osiemnaście tekstów, zgrupowanych w IV częściach, od ujęć teoretycznych (informacyjno-przeglądowych) - po praktyczne. Podejmują one różne aspekty zagadnienia, nie ograniczając się tylko do nauczania przedmiotowego na różnych etapach edukacyjnych, ale także obejmując integrację międzyprzedmiotową, nauczanie biblioteczne oraz glottodydaktykę.
Autorzy odwołują się do dokumentów edukacyjnych, tekstów literackich, innych tekstów kultury, w tym multimediów.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bogołębskiej
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?