Zjawisko chorób chronicznych powiększa się, zwłaszcza w krajach o wysokim poziomie rozwoju. Według prognoz Światowej Organizacji zdrowia tendencja ta utrzyma się - co więcej, istnieje prawdopodobieństwo, iż tempo wzrostu niektórych rodzajów chorób się wzmoże. Rzec można, iż jest to cena, którą ludzkość "płaci za wzrost dobrobytu". Badania epidemiologiczne prognozują szczególnie wysoki wzrost chorób o podłożu alergicznym. Wzrastanie zjawiska chorób chronicznych dotyczy nie tylko dorosłych, lecz także grupy dzieci i młodzieży. Stanowi to niewątpliwie zagrożenie dla rozwoju, a bywa, że i dla życia. Choroba dziecka czy człowieka to nie tylko problem medyczny. Choroba - szczególnie przewlekła - niesie również poważne problemy psychopedagogiczne. Pojawiają się więc nowe zadania dla pedagogiki specjalnej, zwłaszcza jednej z jej subdyscyplin - pedagogiki przewlekle chorych. Stwierdzić można, iż Renata Zubrzycka podjęła problem o dużej randze społecznej. Problem wart zgłębienia empirycznego.
Prof. zw dr hab. Czesław Kosakowski
Problematyka książki odnosi się do zależności występujących pomiędzy postawami rodzicielskimi a funkcjonowaniem społecznym dzieci jedynych. Mieści się w nurcie badań, który jest już dość dobrze reprezentowany w krajowej literaturze pedagogicznej i psychologicznej. Niemniej jednak pewne argumenty przemawiają za celowością podjęcia problemu, który Autorka wybrała za przedmiot swoich badań. Przede wszystkim chodzi tu o zmiany w funkcjonowaniu rodziny, jakie obserwuje się w ciągu ostatnich kilkunastu lat w związku z przemianami społeczno-ekonomicznymi zachodzącymi w Polsce. Wpływają one również na model strukturalny polskiej rodziny w wyniku czego coraz częściej staje się ona rodziną jednodzietną. Innym czynnikiem, którego rolę należy uwzględnić, jest emigracja zarobkowa setek tysięcy młodych Polaków. Podczas swego pobytu w krajach Unii Europejskiej przyjmują oni zachodnie wzorce życia rodzinnego, które kontynuują po powrocie do kraju. W rezultacie wzrasta liczba małżeństw decydujących się na posiadanie tylko jednego dziecka. Można zatem powiedzieć, że podjęcie przez Autorkę badań nad funkcjonowaniem społecznym jedynaków nastąpiło w dobrym momencie, gdyż uzyskane wyniki dostarczą danych obrazujących stan aktualny i mogą być użyte do odpowiednich porównań z wynikami wcześniej prowadzonych badań tego typu.
Z recenzji prof. dr hab. Mieczysława Radochońskiego
Dzisiaj, gdy Białoruś funkcjonuje już jako państwo niezależne, na pierwszy plan wysuwa się problem ułożenia dobrosąsiedzkich stosunków między Polską a jej wschodnim sąsiadem. Coraz częściej w związku z tym zadajemy sobie pytanie, kim są Białorusini. Pytamy o ich język, kulturę, tradycje, stwierdzając, że nasza wiedza o historii i dniu dzisiejszym Białorusi jest nader skromna. Lepszemu wzajemnemu poznaniu Polaków i Białorusinów ma właśnie służyć oddawana do rąk czytelników książka "Polsko-białoruskie związki kulturowe, literackie i językowe". Jest to zbiór artykułów autorów polskich i białoruskich z zakresu historii, socjologii, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i językoznawstwa, poświęconych problematyce polsko-białoruskiej na przestrzeni dziejów, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień niedostatecznie dotąd zbadanych - ważnych dla Polaków i Białorusinów.
Ten nieobszerny a treściwy podręcznik ćwiczeń laboratoryjnych przeznaczony na potrzeby studentów chemii środków bioaktywnych i kosmetyków jest bardzo wartościową, gdyż rzadką i zadbaną pozycją literaturową. Stanowi jednak nie tylko dobry podręcznik, ale i wspaniały przewodnik po chemii bionieorganicznej, nauce na pograniczu chemii nieorganicznej i biologii, będący w stanie przyciągnąć uwagę Czytelników zainteresowanych najważniejszymi procesami biochemicznymi i związkami chemicznymi, bez których życie na Ziemi nie mogłoby zaistnieć.
Zygmunt Niedźwiecki jest dziś autorem zapomnianym i właściwie anonimowym. Nazwisko pozostaje znane badaczom kultury przełomu XIX i XX wieku i pojawia się przy okazji syntetycznych omówień. Powszechnie przyjęło się uważać, że jest pisarzem konsekwentnie naturalistycznym, nalężącym do drugiego pokolenia polskich naturalistów, którzy szli drogą wytyczoną przez grupę literacką "Wędrowca" i którzy nawiązywali do wzorów zaprojektowanych przez francuskich twórców, przede wszystkim Zolę i jego uczniów. Zygmunt Niedźwiecki słusznie bywał nazywany polskim Maupassantem, nie tylko ze względu na tłumaczenia. Jego oryginalne teksty to prawdziwe "laboratorium" krótkich form narracyjnych. Pisał klasyczne nowele, z punktem kulminacyjnym i wyraźnie wyeksponowaną puentą, krótkie, silnie zdialogowane scenki, obrazki z przewagą opisu, humoreski, dłuższe formy, jakby mini-powieści. Polska nowelistyka bez Niedźwieckiego byłaby zdecydowanie uboższa, stanowi on ogniwo pośrednie między XIX-wiecznymi formami Bolesława Prusa i Marii Konopnickiej a twórczością modernistów - Marii Dąbrowskiej, Jarosława Iwaszkiewicza, Andrzeja Nowakowskiego, nawet Mirona Białoszewskiego.
Prezentowana publikacja została poświęcona zagadnieniom, z którymi musi zmierzyć się współczesna neuropsychologia, a szczególnie związkom neuropsychologii z humanistyką, z uwzględnieniem psychologii hermeneutycznej. Potrzeba napisania tej książki była podyktowana swoistym kryzysem w neuronaukach związanym m. in. z niemożnością interpretacji wielu uzyskanych wyników badań, a także z problemami dotyczącymi opracowania najbardziej efektywnych ujęć i strategii terapeutycznych. Książka przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców - studentów psychologii, pedagogiki, medycyny oraz lekarzy, szczególnie neurologów, a także neuropsychologów i psychoterapeutów.
Treści zawarte w książce stanowią wartość samą w sobie, dzięki czemu budzą zainteresowanie czytelnika. Podjęcie przez Autora problemu wpływu właściwości osobowościowych człowieka na przyjmowanie określonych poglądów politycznych stanowi istotny obszar dyskusji nad wizerunkiem kandydatów na urząd prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Książka dowodzo dobrego rozeznania Autora w omawianej tematyce. Na każdym kroku obecna jest jego imponująca wiedza merytoryczna. Swoje rozważania Marcin Stencel konsekwentnie potwierdza uzyskanymi wynikami badań, które stanowią o atrakcyjności i znaczeniu publikacji. Publikacja jest przeznaczona zarówno dla naukowców, jak i studentów podejmujących problemy wyborów politycznych. Zawarte w książce treści bez wątpienia zainteresują także praktyków i specjalistó od kampanii wyborczych, np. konsultantów politycznych czy szefów sztabów wyborczych.
Niniejsza książka wpisuje się w nurt pedagogiki humanistycznej, pedagogiki modernizacji społecznych i nurt teoretyczno-empiryczny pedagogiki społecznej. Należy podkreślić, że zaprezentowane przez Autorkę wyniki badań inspirują do podjęcia i projektowania działań, które umożliwią studentom podwyższenie poziomu społecznych kompetencji do pracy na zasadzie wolontariatu, bowiem "edukacja do wolontariatu to droga do demokracji". Opracowanie stanowi wartościową pozycję nie tylko ze względu na jego walory poznawcze, ale również ze względu na niewielką liczbę badań naukowych poświęconych problematyce wolontariatu. Publikacja jest adresowana do studentów nauk społecznych, politologów, nauczycieli szkół średnich i środowisk akademickich oraz działaczy społeczno-politycznych.
Rozprawa jest poważnym i kompletnym studium ważnego (nie tylko ze względu na jego dynamikę) zjawiska społecznego, jakim jest powiększanie się odsetka studentów z rozpoczętym życiem małżeńskim i wychowujących dzieci. Studium, które wiernie i w sposób interesujący ukazuje funkcjonowanie młodych ludzi w podwójnej roli: współmałżonka i studenta. Owej wierności i klarowności sprzyja porównawczy opis interesujących Autorkę zagadnień w kontekście funkcjonowania, w analogicznych sytuacjach, studentów stacjonarnych (grupa porównawcza). Poznanie opisanego w rozprawie poziomu satysfakcji studentów z pełnienia przez nich roli małżeńskiej i studenckiej umożliwi nauczycielom akademickim optymalizowanie własnych działań dydaktycznych i wychowawczych wobec podobnego do opisanego w rozprawie środowiska studenckiego.
Zmiany w strukturze demograficznej, polegające na wzroście udziału ludzi starych w polskim społeczeństwie, generują wiele problemów, zwłaszcza w sferze polityki społecznej i gospodarczej. Wydłużanie się życia człowieka, przede wszystkim okresu starości, rodzi refleksję nad specyfiką i jakością tego etapu życia. Książka obejmuje główne zagadnienia dotyczące procesu starzenia w ujęciu demograficznym i indywidualnym. Zawiera charakterystykę źródeł starości biologicznej i psychospołecznej człowieka, prezentuje typowe dla wieku emerytalnego sytuacje kryzysowe oraz możliwości rozwojowe ludzi starych. Przedstawia także wyniki badań empirycznych na temat ich postaw edukacyjnych, edukacja bowiem stanowi ważny element w procesie utrzymywania autonomii oraz samodzielności osób starszych.
Postęp w wynikach badań, jaki dokonał się w ostatnich latach w kognitywistyce, otworzył drogę do wielu obszarów wiedzy. Jednym z nich są nauki o komunikacji, które ze względu na znaczenie społeczne szczególnie w ostatnich dwudziestu latach nabrały wymiaru interdyscyplinarnego. Im więcej wiemy o komunikowaniu, tym więcej rodzi się pytań. Dlatego oddana publikacja stanowi ważny krok na drodze poszukiwań odpowiedzi na szereg problemów związanych z nadawcą, odbiorcą komunikatów, jak i samym procesem ich przekazu. Ze względu na poruszaną problematykę książka może także stanowić interesujące kompendium wiedzy zarówno dla nauczycieli, jak i studentów kierunków nauczycielskich.
Niniejsza publikacja jest już drugim tomem (pierwszy ukazał się w 2002 roku) traktującym o powiązaniach między językiem, kulturą a aktem tłumaczenia. Skupiając w nim artykuły autorów wywodzących się z różnych filologii: romanistów, anglistów, germanistów, rusycystów i ukrainistów i o różnym warsztacie analitycznym, ufundowanym na językoznawstwie lub literaturoznawstwie, redaktor tomu - prof. Roman Lewicki - doprowadził do rzeczywistego "integracyjnego" podejścia do przekładoznawstwa. Te różne podejścia i tradycje badawcze wzajemnie wzbogacają się i doprowadzają do konstruktywnego dialogu. W tomie udało się zgromadzić różne prace, które podejmują zagadnienia bardziej znane, ale również prace traktujące o nowych aspektach przekładoznawstwa, jak chociażby tłumaczenie tekstów o kulturze, pojmowanych jako teksty specjalistyczne. Ciekawym zagadnieniem, poruszanym w kilku artykułach, są problemy stylizacji w różnego rodzaju tekstach i transfer tych zjawisk do kultury docelowej.
Autorka monografii podjęła niezbadany dotąd w tak wszechstronny i wnikliwy sposób problem czynników warunkujących kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Rzadkością w pracach pedagogów jest taka samoświadomość metodologiczna, zastosowanie całej baterii rzetelnych i trafnych technik pomiaru, w tym samodzielnie skonstruowanych. W wyniku badań autorka proponuje własny model uwarunkowań kompetencji muzycznych w kontekście aktualnych problemów edukacji muzycznej na świecie (w tym i w Polsce). Praca wypełnia lukę w naszym piśmiennictwie oraz może służyć za wzór wszechstronnych i pogłębionych badań. Książka z pewnością zainteresuje nie tylko nauczycieli edukacji muzycznej, ale także pedagogów i psychologów szkolnych.
Nie zawsze zdarza się, żeby księga jubileuszowa była tak zgrabnie skonstruowana, a dedykowane teksty stanowiły problemowo spójną całość. Zamieszczone w niej treści zmuszają czytelnika do refleksji i namysłu nad kondycją człowieka wobec "universum". Całość znakomicie wpisuje się w profil zainteresowań prof. dr. hab. Mariana Filipiaka, dowodząc, że zasiane przez Niego intelektualne ziarno padło na podatny grunt i wydało znakomity owoc. Jego wartość z pewnością doceni nie tylko Jubilat, ale także i czytelnicy. Publikacja zawiera artykuły i eseje o różnorodnej problematyce, właściwie umieszczone w wyodrębnionych częściach tematycznych: I. Homo religiosus - od totemu do New Age; II. Homo communicans - od słowa do Sieci; III. Homo symbolicus - od natury do kultury; IV. Homo quaerens - od kontestacji do zrozumienia.
Niniejsza bibliografia wykazuje zawartość 25 tomów "czerwonej serii" Instytutu Filologii Polskiej UMCS, wydanych w latach 1981-2008. Zawierają one materiały z konferencji odbytych w ramach konwersatorium "Język a kultura". Ogółem zestawienie obejmuje 413 ponumerowanych pozycji bibliograficznych.
W książce została podjęta problematyka funkcji spełnianych przez katolicką sztukę kościelną we wspólnotach zakonnych w okresie potrydenckim. W środowiskach tych zjawiskiem powszechnym był konserwatyzm i dlatego długo ścierały się tu dawne przyzwyczajenia i nowe ideały. Po właściwym zaaranżowaniu elementów przestrzennych i sprzętów do kościołów wprowadzono przedstawienia o poprawnie wyrażonej myśli teologicznej i przesłaniu ściśle nakierowanym na odbiorcę. Precyzyjnie również wykorzystano metody oddziałujące na jego wolę, uczucia i kierunek myślenia. Ten ostatni aspekt został przeanalizowany w odniesieniu do retorycznej funkcji delectare.
Temat dzieła dotyczy problematyki o dużej doniosłości społecznej, ponieważ w polskiej pedagogice specjalnej kształcenie osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym jest ciągle jeszcze zjawiskiem nowym i nieopracowanym. Teksty zawarte w zbiorze reprezentują różne gatunki i różne poziomy prac naukowych, począwszy od ujęć teoretycznych, przeglądowych, opartych na literaturze przedmiotu, przez krótkie rozprawki oparte na badaniach empirycznych i sprawozdania z badań własnych aż do opisów własnej działalności praktycznej. Wszystkie przedłożone artykuły wzbogacają wiedzę pedagogiczną na temat kształcenia osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym.
Czy dzisiejszy świat ceni wartości? Czy tradycyjne i fundamentalne kategorie Dobra, Prawdy i Piękna są dzisiaj istotne i czy współczesność w ogóle potrzebuje autotelicznych wartości? Jak literatura, która najpełniej spośród innych sztuk przedstawia urzeczywistniania się egzystencji człowieka w świecie, odpowiadała o odpowiada na wymiar transcendencji, jak pojmuje kwestie Boga i człowieka w metafizycznym współdziałaniu? W jaki sposób aksjologia chrześcijańska funkcjonuje w przestrzeni kultury? Tym problemom, rozpatrywanym na materiale kultury i literatur wschodniosłowiańskich, poświęcone są zamieszczone w niniejszym tomie prace i studia wielu badaczy, znawców tej tematyki z kilkunastu polskich uczelni.
Książka poświęcona jest czterem wybitnym postaciom ze środowiska intelektualnego "Kultury". Jest to gęsta od faktografii, wybitnie erudycyjna pozycja, przedstawiająca po raz pierwszy w literaturze ujęcie dziejów dokonane przez Józefa Czapskiego, Jerzego Stempowskiego, Witolda Gombrowicza oraz Czesława Miłosza - stan obecny dziejów i możliwą przyszłość. W istocie poza tymi nazwiskami przewija się w pracy kilkadziesiąt innych nazwisk luminarzy emigracyjnej i krajowej kultury owego czasu. Praca Jacka Breczko drobiazgowo, precyzyjnie, z wyrafinowanym wyczuciem kreśli obraz tego jakby apollińskiego (a nie dionizyjskiego) widzenia dziejów, daje rzeczowe i mądrościowe ujęcie "kwestii polskiej" na tle kwestii kultury zachodniej i dziejów globalnych. Wyróżnienie czterech postaci dyskursu jest znakomitym przykładem ujęcia "czworoboku myśli", gdzie następuje zbieżność i rozbieżność mniemań między autorami bardzo sobie bliskimi, rozumiejącymi się "w pół słowa", a jednocześnie drążącymi uparcie odrębne wizje świata.
Z recenzji prof. dr hab. Stefana Symotiuka
Książka zawiera wybór wypowiedzi Jerzego Giedoroycia (1906-2000) i po raz pierwszy zebrane w całości "Notatki Redaktora", czyli systematycznie ukazujące się od 1994 roku na łamach "Kultury" Jego autorskie komentarze. Wypowiedzi, najczęściej wywiady lub analizy, były publikowane w prasie w Polsce głównie po 1989 roku. Jerzy Giedroyc przechowywał je w formie wycinków lub maszynopisów w swoim podręcznym archiwum w Maisons-Laffitte. Myślał o ich uporządkowaniu, a wykonanie tego zadania powierzył - w zapisie testamentowym - Leopoldowi Ungerowi. Tematyczny podział wycinków odzwierciedla stałe zainteresowania Redaktora. Wypowiedzi i "Notatki", czytane po 10 latach od śmierci Giedroycia i zamknięciu "Kultury", zaskakują przenikliwością obserwacji i aktualnością diagnoz. Stanowią rodzaj alfabetu politycznego, nie tylko dla polityków.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?