22 października 2010 roku na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyła się konferencja "Wokół idei Jerzego Giedroycia", upamiętniająca 10. rocznicę śmierci Redaktora, a poprzedzająca uroczystość wręczenia po raz dziesiąty Nagrody Naukowej im. Jerzego Giedroycia (ustanowionej przez Senat UMCS w 2001 roku). Ze względu na rangę wydarzenia konferencję honorowym patronatem objął Prezydent RP Bronisław Komorowski. List Pana Prezydenta, adresowany do organizatorów i uczestników spotkania, otwiera tę publikację.
W niniejszej książce zrehabilitowana została idea przeciwna do nitzcheańskiej: nie od chrześcijaństwa do nihilizmu, lecz od nihilizmu do chrześcijaństwa oraz przywrócona została możliwość przeciwstawnego i równie ważnego spojrzenia na problem kryzysu kultury europejskiej. Autorka zakłada bowiem, że dopiero wtedy będzie pełny obraz "projektu Europy", choćby nawet antytetyczny. Jednocześnie towarzyszy temu intencja wpisania się w nurt rozwijającej się już od pewnego czasu w Europie Zachodniej myśli postsekularnej, oscylującej wokół interpretacji śmierci Boga" i poszukującej nowych przestrzeni (włącznie z rozwiązaniem kompromisowym) dla relacji religia - rozum.
W Polsce system opieki nad dzieckiem osieroconym i opuszczonym składa się z form rodzinnych i instytucjonalnych. Obie te formy istnieją obok siebie w zasadzie od początków dziejów opieki nad dzieckiem. Obecnie można jednak zauważyć dążenie ustawodawców do znacznego ograniczania instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem na rzecz powstawania form małych, rodzinnych. Dużą wagę przykłada się także do wspomagania rodziny naturalnej, aby pobyt dziecka poza domem był możliwie najkrótszy. Książka ukazuje, w sposób wielowymiarowy problematykę opieki nad dzieckiem, które z różnych względów nie może przebywać w domu rodzinnym i musi zostać objęte inną formą opieki. Mimo teoretycznego charakteru, przybliża ona Czytelnika do omawianych zagadnień także poprzez możliwość poznania historii dzieci umieszczanych w zastępczych środowiskach wychowawczych.
Zjawisko emigracji zarobkowej nie jest jeszcze dostatecznie zbadane, mimo, że opublikowano już liczne prace badawcze o charakterze demograficznym, ekonomicznym, politologicznym, socjologicznym czy też pedagogicznym. Wiele informacji pojawia się w mediach. Brakuje jednak rozszerzonych analiz i głębszej refleksji ważnej z punktu widzenia nauk o wychowaniu. Publikacja obejmuje rozprawy o różnym charakterze teoretycznym i empirycznym, syntetycznym i analitycznym, przeglądowym i przyczynkarskim, prezentujące podejście jakościowe i ilościowe, obszerne i zwięzłe, powierzchowne i wnikliwe.
Publikacja zbiorowa składa się z przedmowy, wprowadzenia oraz trzech części: I. Implikacje społeczno-wychowawcze migracji zarobkowej młodzieży (6 artykułów); II. Polscy emigranci w nowym środowisku społeczno-zawodowym (9 artykułów); III. Rodzinny i wychowawczy wymiar emigracji zarobkowej Polaków (8 artykułów).
Rozprawa Ewy Muzyki-Furtak wzbogaca wiedzę o procesie przyswajania sobie języka przez dzieci z uszkodzeniami słuchu. Wyniki przedstawionych badań mają dużą wartość aplikacyjną zarówno dla rozważań teoretycznych, jak i rozważań praktycznych, mających zastosowanie w terapii logopedycznej oraz pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi i młodzieżą dotkniętą niepełnosprawnością słuchową. Jest to analiza niezwykle rzetelna, oparta na osobiście zebranym materiale dokumentacyjnym. Analizy są systematycznie prowadzone w trzech starannie dobranych grupach badawczych: dzieci słyszących, dzieci niedosłyszących oraz dzieci głuchych. Każda z tych analiz kończy się uogólniającym podsumowaniem co w ostateczności daje możliwości porównywania wyników. W ten sposób rozprawa nabiera nie tylko wartości opisowej, ale i diagnostycznej.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Adamowskiego
Na książkę składa się trzydzieści siedem artykułów interpretujących różnorakie aspekty wizji kultury polskiej i europejskiej, odsłaniające się w piśmiennictwie klasyków nacjonalizmu do roku 1939, a także w dziełach literackich i publicystycznych tych pisarzy, których postawy inspirowane były ideologią Narodowej Demokracji bądź w jakiś sposób do niej nawiązywały. Dominują zdecydowanie opracowania historycznoliterackie (taki był zamysł redaktorów książki), co wywołuje ten skutek, że projekty ideologiczne opisywane są także ze względu na sposób ich artykulacji, na przykład w formie fikcji literackiej czy dyskursu filozoficznego. Niniejsza publikacja nie jest zbiorem studiów politologicznych ani historycznych. Autorów interesowało raczej to, co można nazwać podmiotową reakcją na nacjonalizm czy partycypowanie w nacjonalizmie, a także różne sposoby rozumienia tego pojęcia, co znajduje wyraz w definicjach i dystynkcjach stosowanych przez autorów opracowań.
Ze Wstępu
Książka Marty Wójcickiej jest pierwszą w Polsce pozycją zawierającą systematyczne opracowanie formuł, tj. początku i końca, funkcjonujących w prozatorskich tekstach folkloru. Praca przynosi systematyzację, typologizację i zapisy schematów modelowych formuł różnego typu. Autorka stanęła przed bardzo trudnym problemem klasyfikacji prozatorskich gatunków folkloru i sytuowania przez badaczy tych samych tekstów w obrębie różnych typów gatunkowych, a nawet gatunków, np. bajki, opowieści, legendy czy jeszcze innych. Cenne w pracy jest to, że Autorka przy charakterystyce poszczególnych typów formuł przyjmuje te same kroki, które zapewniają opisom porównywalność. Praca Marty Wójcickiej po opublikowaniu stanie się ważną pozycją w kanonie lektur tekstologów i folklorystów
Prezentowana publikacja dotyczy podstawowych zagadnień związanych z filozofią wychowania, podejmowanych przez wybitnych a także mniej znanych, niekiedy już zapomnianych, europejskich i polskich filozofów. Wartość tej pracy polega na tym, że może stanowić cenne uzupełnienie podręczników z teorii wychowania.
Zjawisko chorób chronicznych powiększa się, zwłaszcza w krajach o wysokim poziomie rozwoju. Według prognoz Światowej Organizacji zdrowia tendencja ta utrzyma się - co więcej, istnieje prawdopodobieństwo, iż tempo wzrostu niektórych rodzajów chorób się wzmoże. Rzec można, iż jest to cena, którą ludzkość "płaci za wzrost dobrobytu". Badania epidemiologiczne prognozują szczególnie wysoki wzrost chorób o podłożu alergicznym. Wzrastanie zjawiska chorób chronicznych dotyczy nie tylko dorosłych, lecz także grupy dzieci i młodzieży. Stanowi to niewątpliwie zagrożenie dla rozwoju, a bywa, że i dla życia. Choroba dziecka czy człowieka to nie tylko problem medyczny. Choroba - szczególnie przewlekła - niesie również poważne problemy psychopedagogiczne. Pojawiają się więc nowe zadania dla pedagogiki specjalnej, zwłaszcza jednej z jej subdyscyplin - pedagogiki przewlekle chorych. Stwierdzić można, iż Renata Zubrzycka podjęła problem o dużej randze społecznej. Problem wart zgłębienia empirycznego.
Prof. zw dr hab. Czesław Kosakowski
Problematyka książki odnosi się do zależności występujących pomiędzy postawami rodzicielskimi a funkcjonowaniem społecznym dzieci jedynych. Mieści się w nurcie badań, który jest już dość dobrze reprezentowany w krajowej literaturze pedagogicznej i psychologicznej. Niemniej jednak pewne argumenty przemawiają za celowością podjęcia problemu, który Autorka wybrała za przedmiot swoich badań. Przede wszystkim chodzi tu o zmiany w funkcjonowaniu rodziny, jakie obserwuje się w ciągu ostatnich kilkunastu lat w związku z przemianami społeczno-ekonomicznymi zachodzącymi w Polsce. Wpływają one również na model strukturalny polskiej rodziny w wyniku czego coraz częściej staje się ona rodziną jednodzietną. Innym czynnikiem, którego rolę należy uwzględnić, jest emigracja zarobkowa setek tysięcy młodych Polaków. Podczas swego pobytu w krajach Unii Europejskiej przyjmują oni zachodnie wzorce życia rodzinnego, które kontynuują po powrocie do kraju. W rezultacie wzrasta liczba małżeństw decydujących się na posiadanie tylko jednego dziecka. Można zatem powiedzieć, że podjęcie przez Autorkę badań nad funkcjonowaniem społecznym jedynaków nastąpiło w dobrym momencie, gdyż uzyskane wyniki dostarczą danych obrazujących stan aktualny i mogą być użyte do odpowiednich porównań z wynikami wcześniej prowadzonych badań tego typu.
Z recenzji prof. dr hab. Mieczysława Radochońskiego
Dzisiaj, gdy Białoruś funkcjonuje już jako państwo niezależne, na pierwszy plan wysuwa się problem ułożenia dobrosąsiedzkich stosunków między Polską a jej wschodnim sąsiadem. Coraz częściej w związku z tym zadajemy sobie pytanie, kim są Białorusini. Pytamy o ich język, kulturę, tradycje, stwierdzając, że nasza wiedza o historii i dniu dzisiejszym Białorusi jest nader skromna. Lepszemu wzajemnemu poznaniu Polaków i Białorusinów ma właśnie służyć oddawana do rąk czytelników książka "Polsko-białoruskie związki kulturowe, literackie i językowe". Jest to zbiór artykułów autorów polskich i białoruskich z zakresu historii, socjologii, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i językoznawstwa, poświęconych problematyce polsko-białoruskiej na przestrzeni dziejów, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień niedostatecznie dotąd zbadanych - ważnych dla Polaków i Białorusinów.
Ten nieobszerny a treściwy podręcznik ćwiczeń laboratoryjnych przeznaczony na potrzeby studentów chemii środków bioaktywnych i kosmetyków jest bardzo wartościową, gdyż rzadką i zadbaną pozycją literaturową. Stanowi jednak nie tylko dobry podręcznik, ale i wspaniały przewodnik po chemii bionieorganicznej, nauce na pograniczu chemii nieorganicznej i biologii, będący w stanie przyciągnąć uwagę Czytelników zainteresowanych najważniejszymi procesami biochemicznymi i związkami chemicznymi, bez których życie na Ziemi nie mogłoby zaistnieć.
Zygmunt Niedźwiecki jest dziś autorem zapomnianym i właściwie anonimowym. Nazwisko pozostaje znane badaczom kultury przełomu XIX i XX wieku i pojawia się przy okazji syntetycznych omówień. Powszechnie przyjęło się uważać, że jest pisarzem konsekwentnie naturalistycznym, nalężącym do drugiego pokolenia polskich naturalistów, którzy szli drogą wytyczoną przez grupę literacką "Wędrowca" i którzy nawiązywali do wzorów zaprojektowanych przez francuskich twórców, przede wszystkim Zolę i jego uczniów. Zygmunt Niedźwiecki słusznie bywał nazywany polskim Maupassantem, nie tylko ze względu na tłumaczenia. Jego oryginalne teksty to prawdziwe "laboratorium" krótkich form narracyjnych. Pisał klasyczne nowele, z punktem kulminacyjnym i wyraźnie wyeksponowaną puentą, krótkie, silnie zdialogowane scenki, obrazki z przewagą opisu, humoreski, dłuższe formy, jakby mini-powieści. Polska nowelistyka bez Niedźwieckiego byłaby zdecydowanie uboższa, stanowi on ogniwo pośrednie między XIX-wiecznymi formami Bolesława Prusa i Marii Konopnickiej a twórczością modernistów - Marii Dąbrowskiej, Jarosława Iwaszkiewicza, Andrzeja Nowakowskiego, nawet Mirona Białoszewskiego.
Prezentowana publikacja została poświęcona zagadnieniom, z którymi musi zmierzyć się współczesna neuropsychologia, a szczególnie związkom neuropsychologii z humanistyką, z uwzględnieniem psychologii hermeneutycznej. Potrzeba napisania tej książki była podyktowana swoistym kryzysem w neuronaukach związanym m. in. z niemożnością interpretacji wielu uzyskanych wyników badań, a także z problemami dotyczącymi opracowania najbardziej efektywnych ujęć i strategii terapeutycznych. Książka przeznaczona jest dla szerokiego kręgu odbiorców - studentów psychologii, pedagogiki, medycyny oraz lekarzy, szczególnie neurologów, a także neuropsychologów i psychoterapeutów.
Treści zawarte w książce stanowią wartość samą w sobie, dzięki czemu budzą zainteresowanie czytelnika. Podjęcie przez Autora problemu wpływu właściwości osobowościowych człowieka na przyjmowanie określonych poglądów politycznych stanowi istotny obszar dyskusji nad wizerunkiem kandydatów na urząd prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Książka dowodzo dobrego rozeznania Autora w omawianej tematyce. Na każdym kroku obecna jest jego imponująca wiedza merytoryczna. Swoje rozważania Marcin Stencel konsekwentnie potwierdza uzyskanymi wynikami badań, które stanowią o atrakcyjności i znaczeniu publikacji. Publikacja jest przeznaczona zarówno dla naukowców, jak i studentów podejmujących problemy wyborów politycznych. Zawarte w książce treści bez wątpienia zainteresują także praktyków i specjalistó od kampanii wyborczych, np. konsultantów politycznych czy szefów sztabów wyborczych.
Niniejsza książka wpisuje się w nurt pedagogiki humanistycznej, pedagogiki modernizacji społecznych i nurt teoretyczno-empiryczny pedagogiki społecznej. Należy podkreślić, że zaprezentowane przez Autorkę wyniki badań inspirują do podjęcia i projektowania działań, które umożliwią studentom podwyższenie poziomu społecznych kompetencji do pracy na zasadzie wolontariatu, bowiem "edukacja do wolontariatu to droga do demokracji". Opracowanie stanowi wartościową pozycję nie tylko ze względu na jego walory poznawcze, ale również ze względu na niewielką liczbę badań naukowych poświęconych problematyce wolontariatu. Publikacja jest adresowana do studentów nauk społecznych, politologów, nauczycieli szkół średnich i środowisk akademickich oraz działaczy społeczno-politycznych.
Rozprawa jest poważnym i kompletnym studium ważnego (nie tylko ze względu na jego dynamikę) zjawiska społecznego, jakim jest powiększanie się odsetka studentów z rozpoczętym życiem małżeńskim i wychowujących dzieci. Studium, które wiernie i w sposób interesujący ukazuje funkcjonowanie młodych ludzi w podwójnej roli: współmałżonka i studenta. Owej wierności i klarowności sprzyja porównawczy opis interesujących Autorkę zagadnień w kontekście funkcjonowania, w analogicznych sytuacjach, studentów stacjonarnych (grupa porównawcza). Poznanie opisanego w rozprawie poziomu satysfakcji studentów z pełnienia przez nich roli małżeńskiej i studenckiej umożliwi nauczycielom akademickim optymalizowanie własnych działań dydaktycznych i wychowawczych wobec podobnego do opisanego w rozprawie środowiska studenckiego.
Zmiany w strukturze demograficznej, polegające na wzroście udziału ludzi starych w polskim społeczeństwie, generują wiele problemów, zwłaszcza w sferze polityki społecznej i gospodarczej. Wydłużanie się życia człowieka, przede wszystkim okresu starości, rodzi refleksję nad specyfiką i jakością tego etapu życia. Książka obejmuje główne zagadnienia dotyczące procesu starzenia w ujęciu demograficznym i indywidualnym. Zawiera charakterystykę źródeł starości biologicznej i psychospołecznej człowieka, prezentuje typowe dla wieku emerytalnego sytuacje kryzysowe oraz możliwości rozwojowe ludzi starych. Przedstawia także wyniki badań empirycznych na temat ich postaw edukacyjnych, edukacja bowiem stanowi ważny element w procesie utrzymywania autonomii oraz samodzielności osób starszych.
Postęp w wynikach badań, jaki dokonał się w ostatnich latach w kognitywistyce, otworzył drogę do wielu obszarów wiedzy. Jednym z nich są nauki o komunikacji, które ze względu na znaczenie społeczne szczególnie w ostatnich dwudziestu latach nabrały wymiaru interdyscyplinarnego. Im więcej wiemy o komunikowaniu, tym więcej rodzi się pytań. Dlatego oddana publikacja stanowi ważny krok na drodze poszukiwań odpowiedzi na szereg problemów związanych z nadawcą, odbiorcą komunikatów, jak i samym procesem ich przekazu. Ze względu na poruszaną problematykę książka może także stanowić interesujące kompendium wiedzy zarówno dla nauczycieli, jak i studentów kierunków nauczycielskich.
Niniejsza publikacja jest już drugim tomem (pierwszy ukazał się w 2002 roku) traktującym o powiązaniach między językiem, kulturą a aktem tłumaczenia. Skupiając w nim artykuły autorów wywodzących się z różnych filologii: romanistów, anglistów, germanistów, rusycystów i ukrainistów i o różnym warsztacie analitycznym, ufundowanym na językoznawstwie lub literaturoznawstwie, redaktor tomu - prof. Roman Lewicki - doprowadził do rzeczywistego "integracyjnego" podejścia do przekładoznawstwa. Te różne podejścia i tradycje badawcze wzajemnie wzbogacają się i doprowadzają do konstruktywnego dialogu. W tomie udało się zgromadzić różne prace, które podejmują zagadnienia bardziej znane, ale również prace traktujące o nowych aspektach przekładoznawstwa, jak chociażby tłumaczenie tekstów o kulturze, pojmowanych jako teksty specjalistyczne. Ciekawym zagadnieniem, poruszanym w kilku artykułach, są problemy stylizacji w różnego rodzaju tekstach i transfer tych zjawisk do kultury docelowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?