Monografia stanowi pierwszą część dwutomowego opracowania, ujmującego w sposób interdyscyplinarny kondycję i funkcjonowanie człowieka we współczesnym, zmieniającym się świecie. Jest ona kierowana do szerokiego grona odbiorcó, ponieważ zawiera bardzo szerokie spektrum tematów z zakresu nauk społecznych i humanistycznych.
Prezentowana monografia składa się z dwóch wyraźnie wyodrębnionych części. W pierwszej, poza zagadnieniami o charakterze ogólnym, wprowadzającym, zaprezentowane zostało szerokie spektrum tematów skoncentrowanych na oddziaływaniach wychowawczych, terapeutycznych, a nawet reedukacyjno-profilaktycznych podejmowanych w wolnościowych i zakładowych instytucjach resocjalizacyjnych. W drugiej części zostały zaprezentowane artykuły i doniesienia empiryczne poświęcone diagnozie wychowawczej i resocjalizacyjnej, która z reguły wspiera każde udane oddziaływanie korekcyjne ukierunkowane na projektowanie i programowanie indywidualnych oraz grupowych zadań i czynności o charakterze reedukacyjno-resocjalizacyjnym czy profilaktyczno-socjoterapeutycznym.
Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki, lecz również wiktymologii oraz kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego postępowania. Treści zawarte w monografii umożliwią Czytelnikowi uzyskanie odpowiedzi na wiele istotnych pytań: W czym wyraża się gotowość podmiotu do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym? W jaki sposób osoba, która skrzywdziła innych, może naprawić popełnione błędy? Jakie zasady przyświecają idei sprawiedliwości naprawczej? Czy i na ile możliwe jest stosowanie paradygmatu sprawiedliwości naprawczej w procesie wychowawczym i resocjalizacyjnym? Czy i na ile możliwe jest podejmowanie działań naprawczych przez młodzież w świetle polskich aktów normatywnych oraz w aspekcie psychospołecznym? Jakie czynniki warunkują poziom gotowości podmiotu do podejmowania działań restytucyjnych?
Praca ma na celu charakterystykę poziomu zaangażowania społecznego w Lublinie i Wrocławiu. Stara się ustalić, na ile zróżnicowany jest obraz społeczeństwa obywatelskiego w obydwu analizowanych stolicach województw. Książka, która może okazać się przydatna w pracy dydaktycznej, badaniach naukowych, jak i praktyce samorządowej, to jedynie niewielki fragment opinii wyłaniający się z dyskusji nad kondycją społeczeństwa obywatelskiego. Dyskusji, która powinna znaleźć jak najwięcej swoich kontynuacji, zwłaszcza, że kształtowanie postaw aktywności obywatelskiej jest procesem, który wciąż wymaga budowy zachowań kultury partycypacyjnej.
Propozycja Autora jest odkrywcza i innowacyjna, szczególnie w obszarze rodzimej literatury przedmiotowej. Autor buduje filozoficzny model systemowego, ale i otwartego ujęcia rozwoju i ewolucji komunikowania, adekwatnie ukazując procesy interakcji międzyludzkich na poziomach komunikacji medialnej i społecznej w wymiarze historycznym oraz problemowym. Bardzo sprawnie i umiejętnie łączy dzieje komunikowania w perspektywie determinizmu technologicznego oraz kulturowego.
Rozprawa stanowi niezwykle aktualne i wartościowe z punktu widzenia obszarów zainteresowań współczesnych nauk społecznych (pedagogiki społecznej, pracy socjalnej, pedagogiki zawodu) opracowanie dotyczące instytucjonalizacji zawodu pracownika socjalnego we współczesnym społeczeństwie obywatelskim. Na ogólny - nota bene bardzo wysoki - walor całego opracowania składa się ów fakt, że jest ono znakomitym przykładem przeprowadzenia badań oraz szerszych refleksji typu "active research". Tym samym można będzie sformułować praktyczne wnioski (dezyderaty), przedkładając je wszystkim osobom zainteresowanym, przede wszystkim zwierzchnikom/przełożonym oraz odpowiednim wyspecjalizowanym agendom (instytucjom) społecznym, realizatorom polityki społecznej w III Rzeczypospolitej, po to aby kompensować powstałą sytuację pojawiającego się dyskomfortu psychicznego wśród badanej grupy zawodowej. Dzięki takim właśnie opracowaniom można w analizowanym obszarze ważkich zainteresowań likwidować podstawową sprzeczność między zasadą niesienia indywidualnej pomocy w rozwiązywaniu problemów jednostek, rodzin czy grup społecznych, a własną indywidualną satysfakcją.
Recenzowany zbiór obejmuje 16 prac prezentujących różnorodne aspekty wykorzystania marketingu politycznego, public relations i reklamy politycznej w kampanii wyborczej. Jest to tematyka niezwykle ważna we współczesnej politologii, jako że postępująca amerykanizacja wyborów w Polsce - związana z coraz powszechniejszym stosowaniem metod i technik marketingowych - wymaga pogłębionej refleksji naukowej dotyczącej stale poszerzającego się spektrum zagadnień łączących się z tym procesem. Dodatkowym, acz niezmiernie istotnym walorem tego tomu, jest konfrontowanie ustaleń teoretycznych z praktyką politycznych działań prowadzonych w toku wyborczej rywalizacji. Ta praktyczna strona w większości prac to rezultat autorskich badań empirycznych, tak ważnych dla rozwoju nauk zajmujących się wielopłaszczyznową analizą zmagań wyborczych.
Niniejsza praca o charakterze eksploracyjnym wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką współczesnego ojcostwa, szczególnie tych ojców, którzy na skutek rozpadu rodziny w zdecydowanej większości pozbawieni praw do dziecka podejmują aktywność w celu odzyskania i utrzymania kontaktów z dzieckiem. W opracowaniu podjęto próbę charakterystyki sytuacji trudnej ojców ubiegających się o prawo do dziecka po rozwodzie, jak też oceny zależności sposobów radzenia sobie w sytuacji trudnej ze względu na posiadane przez nich zasoby osobiste. Na podkreślenie zasługuje fakt, że problematyka ta nie była dotychczas przedmiotem odrębnego szerszego opracowania naukowego. Ze względu na specyfikę grupy badawczej praca ma zatem nowatorski charakter.
Książka przedstwaia poruszający opis, wręcz deszyfryzację, tysięcy postaw społecznych zawartych w malowanych wotach dziękczynnych (kobiety dziękują za zycie dzieci i mężów, mężczyźni przeważnie - za własne), a także w tradycji świąt mniejszości językowych we Włoszech. Za jej motto przewodnie mogą posłużyć słowa poezji Witolda Misiudy-Rewery "i już nie chcę rozmieniać się na drobne i w ich brzęku przeliczać mej duszy". Przesłaniem publikacji jest dobroć, która suponuje bezpieczeństwo i harmonizację prawa, bez pozbawiania człowieka tożsamości i duszy.
Wydawać by się mogło, że na przestrzeni kilkuset lat na temat doktryny św. Tomasza z Akwinu wypowiedziano wszelkie możliwe sądy. Wciąż jednak istnieją warte podjęcia pola badawczej eksploatacji. Refleksja Akwinaty w przedmiocie zagadnień prawnych jest atemporalna i można z powodzeniem włączyć ją do współczesnych debat na temat sprawiedliwości, dobra wspólnego, humanitaryzacji prawa karnego czy relacji prawa naturalnego do prawa stanowionego. Doktrynę prawną Doktora Anielskiego cechuje racjonalizm przejawiający się w procesie tworzenia oraz stosowania prawa. Problematyka związana z prawem stanowi konglomerat poszczególnych zagadnień: począwszy od władzy, która je tworzy, przez kwestię mocy obowiązującej, na cnocie sprawiedliwości skończywszy. W ten sposób tworzy się łańcuch zagadnień prowadzących do poznania "ius" oraz "lex".
Publikacja prezentuje wyniki badań dotyczących relacji człowiek-przyroda. Diagnozie poddano stosunek do środowiska przyrodniczego uczniów województwa lubelskiego, kończących trzeci etap edukacyjny. Problematyka badawcza została zarysowana na tle ogólnoświatowych dążeń do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju i wynika z międzynarodowych rozporządzeń oraz zaleceń odnośnie do organizacji, realizacji i sprawdzania efektów kształcenia środowiskowego. Książka zawiera cenny i wartościowy merytorycznie materiał rzeczowy. Zawartość publikacji pozwala nie tylko na poszerzenie wiedzy teoretycznej, ale także wskazuje metody przeniesienia teorii na praktykę dnia codziennego, uwypukla aspekty praktyczne, niezbędne w przygotowaniu samorządowych programów ochrony środowiska w edukacji środowiskowej.
Prezentowana praca zbiorowa stanowi próbę analizy myśli społecznej obecnej w różnych religiach świata. Zawiera artykuły napisane przez autorów wywodzących się z różnych środowisk akademickich. Książka została podzielona na trzy rozdziały: I. Kwestie ogólne (1 artykuł); II. Myśl społeczna religii katolickiej (9 artykułów), III. Myśl społeczna innych wielkich religii świata (7 artykułów).
Wędrówka śladami polskich podróżników przez trzy przestrzenie rosyjskich doświadczeń lat trzydziestych sprawia wrażenie naturalnego porządku rzeczy zgodnego z logiką reporterskiej - zwłaszcza krótkiej - wyprawy, jaka najpowszechniej była wówczas dostępna. Najpierw ośrodek nowej władzy, potem wycieczka w głąb ZSRR, na koniec powrót i dokładniejsze przyjrzenie się codziennemu życiu mieszkańców Moskwy. W kilkunastu chyba przypadkach tak te podróże wyglądały. Konstrukcja książki sprawia wrażenie głęboko przemyślanej od strony uniwersalizacji jej zawartości oraz humanistycznego przesłania. Ten porządek podróżowania - od walki nowej władzy o zawłaszczenie umysłów, przez podjęcie wyzwania rosyjskiej czasoprzestrzeni, do ponurych skutków rewolucji dla mieszkańców - wpisuje jednocześnie obraz wydedukowany z książek reporterów w logikę historii Imperium, czyni go czymś więcej niż opisem pewnego zjawiska historycznoliterackiego. Autorce w dużej mierze przypadła rola reportera, który np. w myśl koncepcji Wańkowicza sporządza obraz rzeczywistości własnego autorstwa na kształt mozaiki, ułożonej w całośći z prawdziwych kamyków
Książka prezentuje wyniki jedynych w Polsce interdyscyplinarnych badań nad odbiorem prozodii mowy i muzyki przez dzieci w wieku 5-7 lat oraz nad kształtowaniem się kompetencji prozodycznych badanych grup wiekowych. Dotychczas, pomimo istnienia licznych sugestii dotyczących powiązań słuchu prozodycznego i muzycznego, nie określono ich specyfiki. Książka wnosi nowe ustalenia do refleksji nad rozwojem mowy i percepcji słuchowej dziecka. Może się z pewnością przydać wszystkim tym, którzy pracują nad rozwojem mowy dziecka oraz prowadzą terapię zaburzeń mowy.
Zarządzanie projektami systematycznie zyskuje na znaczeniu i rozwija się dynamicznie. W rezultacie rośnie zapotrzebowanie na profesjonalną wiedzę projektową. Powoduje to potrzebę rozwoju fachowych rozwiązań zarządzania projektami w postaci nowoczesnych instrumentów zarządzania. Zarządzanie projektami, pomimo stosunkowo krótkiej historii, zgromadziło obszerną, wartościową wiedzę praktyczną, ale dorobek praktyczny poszczególnych zagadnień zarządzania projektami jest zróżnicowany. Jednym z zagadnień, które w ostatnim okresie cieszy się dużym zainteresowaniem specjalistów zarządzania projektami, jest organizacja i funkcjonowanie biur projektów (ang. "Project Management Office PMO"). Problematyka ta ma bogatą obcojęzyczną literaturę przedmiotu, natomiast w Polsce jest jeszcze stosunkowo słabo spopularyzowana. Istnieje jeszcze deficyt wiedzy fachowej z tego zakresu na rynku wydawniczym w Polsce, a więc, biorąc powyższe pod uwagę, niniejszą publikację należy uznać za cenną inicjatywę. Praca obejmuje omówienie: projektów i ich miejsca w organizacji, biznesowego kontekstu realizacji projektów, zasad tworzenia PMO, najważniejszych aspektów i problemów praktycznych ich funkcjonowania.
Znajomość istoty choroby, jaką jest astma oskrzelowa, rozumienia zasad leczenia przewlekłego i, co więcej, umiejętność udzielania właściwej pomocy w sytuacji zaostrzenia objawów jest obowiązkiem całego otoczenia dziecka, jego rodziców, opiekunów i nauczycieli. Taka zintegrowana opieka zapewnia dziecku choremu na astmę poczucie bezpieczeństwa, umożliwia prowadzenie normalnego życia, naukę, a nawet uprawianie sportu. Dlatego też broszura opracowana przez specjalistów pod redakcją prof. dr. hab. med. Andrzeja Emeryka, przewodniczącego Sekcji Pediatrii Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, adresowana do nauczycieli i rodziców chorego na astmę dziecka jest cenną pozycją literaturową. Opracowanie to w bardzo przejrzysty, interesujący sposób przedstawia najważniejsze elementy patologii, jaką jest astma oskrzelowa, ze szczególnym odniesieniem do dzieci i zasady leczenia tej choroby zarówno w stanie stabilizacji astmy, jak i w okresie zaostrzeń jej objawów. Uczy, jak postępować, aby astma nie zakłócała normalnego funkcjonowania dziecka w środowisku.
Tematyka książki wpisuje się w szeroko pojęte zagadnienia kultury, historii i bibliologii, nawiązując w znacznej mierze do rozległych zainteresowań Profesora Antoniego Krawczyka. W zebranych studiach i szkicach, autorstwa doświadczonych badaczy i przedstawicieli młodego pokolenia, podjęto tematy dotyczące historii kultury, dziejów zachowanych oraz zaginionych księgozbiorów, rozmaitych aspektów funkcjonowania współczesnych mediów, a także rozważania z zakresu aktualnych trendów w historiografii, historii nauki, myśli społecznej i filozoficznej. Grono autorów wywodzi się z różnych ośrodków naukowych w Polsce, ale są w nim także uczeni z Rosji, Ukrainy, Białorusi i USA, z którymi Profesor Antoni Krawczyk nawiązał żywe i trwałe kontakty w czasie licznych konferencji i wyjazdów naukowych.
Seria wydawnicza "Podróże nie tylko w czasie i przestrzeni. Szkice kulturoznawcze" powstała z inicjatywy Studenckiego Koła Naukowego Kulturoznawców działającego przy Zakładzie Kultury Polskiej Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Tom drugi poświęcony został zagadnieniom związanym z przestrzenią magiczną we współczesnej kulturze. Przestrzeń magiczna analizowana jest w zebranych tu artykułach m. in. w aspekcie topograficznym, semiotycznym, społecznym. Prezentowane w tym tomie serii teksty kultury (teksty literackie, filmy, teksty publicystyczne, dzieła malarskie, wystawy itp.) stanowią dla współczesnego człowieka przestrzeń magiczną, jednocześnie są doskonałym materiałem analitycznym dla zagadnień dotyczących relacji magia - przestrzeń.
Publikacja zawiera rozważania na temat skomplikowanych relacji pomiędzy tradycją i nowoczesnością. Autorzy zamieszczonych w tomie szkiców, odpowiadając na szereg ważkich pytań dotyczących oryginalności i powtarzalności elementów tworzących kulturę, odkrywają, jak silna korespondencja istnieje pomiędzy tym co "nowe" i dotąd nieznane, a tym, co wyrasta nierozerwalnie z wcześniejszych doświadczeń człowieka. W efekcie na wiele zjawisk związanych z refleksją filozoficzną, kulturoznawczą i literaturoznawczą udało się im spojrzeć w niestereotypowy i twórczy sposób. To książka, która pozwala zobaczyć otaczającą nas rzeczywistość z innej perspektywy. Przecież nie zawsze to, co "nowatorskie", musi być jednocześnie "nowe"...
Książka pt. "Prasa Narodowej Demokracji. Publicyści" stanowi kontynuację badań poświęconych aparatowi prasowemu formacji narodowej. Przywołano w niej główne postaci występujące w ruchu narodowym, ale w tle jest i sam ruch, jego struktury i oblicze ideowe. Dlatego w cyklu publikacji o Narodowej Demokracji jest to tom ważny, niejako ją zaludniający. W sumie znaczenie dzieła dla historiografii prasy politycznej od końca XIX wieku do czasów dzisiejszych jest istotne. Wiele w nim zawartych przyczynków świadczy o szerokim zainteresowaniu autorów podjętą tematyką, co obiecuje dalsze owoce tych badań.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?