"Podręcznik do kobiet" stanowi wybór spośród pięciuset felietonów z cyklu "Żabką przez Atlantyk", pisanych przez dziesięć lat, w kilkudziesięciu miastach i miejscach, w trzech krajach i na dwóch kontynentach, a zamieszczanych w nowojorskim "Przeglądzie Polskim" - dodatku kulturalnym "Nowego Dziennika" redagowanym przez Julitę Karkowską.
Publikacja ma prawdziwie interdyscyplinarny i międzynarodowy charakter. I jak podkreśla Witold Misiuda-Rewera, "studia o Italii, odbywane w Rzymie watykańskim, poza możliwością poznania piękna natury i sztuki fascynują w szczególności regionalizmami". Część pierwsza to refleksje nad teonomią kluczy Watykanu, zwłaszcza tekst Misiudy-Rewery "Tradycja kluczy ukierunkowana personalistycznie". Wartością, a na gruncie polskim znaczącą nowością, jest interdyscyplinarny charakter publikacji, dający możliwość konfrontacji różnych spojrzeń na zagadnienia odnoszące się do dziejów i współczesności Watykanu oraz Włoch w kontekście rozważań z zakresu prawa konstytucyjnego oraz prawa gospodarczego rozwoju term. Ważny też jest międzynarodowy i dwujęzyczny (polsko-włoski) wymiar publikacji, umożliwiający jej rozpowszechnianie na terytorium nie tylko Polski, lecz także Włoch (a dzięki zainteresowaniu problematyką watykańską i włoską w Europie również w innych krajach Unii Europejskiej).
Z recenzji prof. dr. hab. Stefana Bielańskiego
Opracowanie podejmuje próbę konsolidacji problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w płaszczyźnie ich dobra równouprawnienia do udziału w życiu społecznym prawa do autonomicznego funkcjonowania oraz samorealizacji w dorosłości postulowanych w imię humanizmu i zwykłego człowieczeństwa. Całość należy ocenić jako nowatorską i znaczącą dla pedagogiki specjalnej w Polsce wskazuje bowiem możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych wywołujących zainteresowanie koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój psychospołeczny metod terapeutycznych - konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością daje nadzieje środowiskom związanym z tymi ludźmi że mogą normalnie żyć i funkcjonować w dorosłości realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby niepełnosprawnej.
Z recenzji dr hab. Marzenny Zaorskiej
Niniejszy tom stanowi pokłosie konferencji zorganizowanej przez Zakład Teatrologii w Instytucie Filologii Polskiej UMCS w Lublinie, która odbyła się 15-16 kwietnia 2010 r. Zamieszczone w publikacji teksty koncentrują się wokół teatru lalek jako sztuki przeznaczonej dla małego odbiorcy. Autorzy zamieszczonych w niej tekstów postawili przed sobą zadanie określenia istoty tej sztuki; kondycji współczesnego teatru lalkowego, zadań, celów sztuki teatralnej dla dzieci, sposobu, jakości pracy aktora, reżysera w teatrze lalkowym. Nadrzędnym celem tomu jest zatem refleksja nad teatrem lalek jako sztuką niezwykle różnorodną i bogatą w formie i treści. Autorami zawartych w publikacji wystąpień są osoby teoretycznie i praktycznie związane z teatrem, dzięki czemu refleksja jest pełniejsza.
Należy podkreślić, że problematyka, którą zajął się autor, ma duże znaczenie tak teoretyczne jak i praktyczne. Wiedza na temat psychospołecznych korelatów wyuczonej bezradności u uczniów z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi jest niestety nadal bardzo fragmentaryczna. Z uznaniem trzeba więc przyjąć próbę uzupełnienia tej luki.
Z recenzji prof. UW dr hab.. Ewy Czerniawskiej
Socjologia wiedzy jest dziedziną obejmującą różnorakie studia z pogranicza socjologii, filozofii, metodologii nauk społecznych, czasem też innych dyscyplin naukowych, tj. psychologii, pedagogiki czy literaturoznawstwa. Pytanie o to, jak formy życia społecznego, wartości i normy kulturowe determinują wiedzę, w tym także wiedzę naukową, wydaje się dziś szczególnie interesujące, o czym świadczy rosnąca liczba prac dotyczących tej tematyki. Przekonani o użyteczności socjologii wiedzy i jej naukowej doniosłości, prezentujemy czytelnikom trzeci tom "Teoretycznych podstaw socjologii wiedzy", zapowiadając jednocześnie kontynuację tej problematyki. Autorzy zawartych w nim studiów stawiają pytania związane m. in. ze społecznym funkcjonowaniem wiedzy, warunkami jej nabywania i reprodukcji, a także psychospołecznymi uwarunkowaniami rozwoju nauki.
Publikacja stanowi interesującą próbę wieloaspektowego omówienia kwestii związanych z mężczyzną i płcią męską w polskiej, rosyjskiej i ukraińskiej literaturze, kulturze oraz językach Słowian wschodnich. Poleconych przeze mnie do opublikowania szesnaście artykułów świadczy o tym, że młodzi badacze prezentują wysoki stopień wiedzy, solidne przygotowanie do pracy naukowej i rozległe zainteresowania badawcze.
Z recenzji
prof. Dr. hab. Anny Wardy
Meditation occupied a very important place in early Buddhist soteriology. Until recently, the issue of early Buddhist meditation was not seen as particularly problematic or controversial. It was almost taken for granted, that the meditative tradiction of Theravada Buddhism in their pure form. This view can however no longer be maintained. It appears that there are several fundamental discrepancies between the early suttas and the later meditative scriptures of Theravada Buddhism. Major internal discrepancies are also present in the Suttapitaka itself. Most controversies are connected with the status and the role of the meditative state known as "jhana". This book can be seen as a polemic with traditional, orthodox vision early Buddhist meditation.
Autorka podjęła niezwykle trudne zadanie wynikające z połączenia metod statystycznych i skomplikowanej problematyki psycholingwistycznej (aktywizacji języka dzieci w wieku przedszkolnym). Niektóre fragmenty mają charakter wręcz erudycyjny. Autorka zebrała i zinterpretowała interesujący materiał będący podstawą publikacji, która może służyć zarówno studentom, jak i badaczom: językoznawcom, logopedom i pedagogom, a zwłaszcza specjalistom z zakresu psychologii rozwojowej.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Ożdżyńskiego
Autorka zmierzyła się z ważnym, a zarazem trudnym poznawczo problemem. Ważny to problem w kontekście rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością, również o dużej wadze społecznej. Od lat podkreśla się bowiem konieczność normalizacji warunków rozwoju i bytowania osób z niepełnosprawnością. Praca posiada niewątpliwie wartość naukową, ale również może stanowić kanwę dla rozwiązań praktycznych, co w pedagogice specjalnej ma niepoślednie znaczenie.
Prezentowany tom zawiera rekonstrukcję medialnego wizerunku chłopów na ziemiach polskich od końca XIX wieku do roku 1939. Podstawę źródłową stanowiły centralne organy prasowe wybranych partii politycznych, a także periodyki społeczno-polityczne o charakterze regionalnym czy nawet lokalnym. Pod uwagę wzięto: "Gazetę Chłopską", "Myśl Żydowską", "Nową Gazetę Podlaską", "Nowy Przegląd", "Piast", "Przegląd Narodowy", "Przyjaciela Ludu", "Słowo", "Tygodnik Suwalski", "Zorzę". Na podstawie publicystyki prasowej autorzy tekstów naukowych zawartych w tomie odpowiadali na pytania o historyczną rolę chłopów, pozycję społeczno-zawodową, znaczenie ekonomiczne, preferencje polityczne, wreszcie o obecność chłopów w kulturze ogólnonarodowej.
22 października 2010 roku na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyła się konferencja "Wokół idei Jerzego Giedroycia", upamiętniająca 10. rocznicę śmierci Redaktora, a poprzedzająca uroczystość wręczenia po raz dziesiąty Nagrody Naukowej im. Jerzego Giedroycia (ustanowionej przez Senat UMCS w 2001 roku). Ze względu na rangę wydarzenia konferencję honorowym patronatem objął Prezydent RP Bronisław Komorowski. List Pana Prezydenta, adresowany do organizatorów i uczestników spotkania, otwiera tę publikację.
W niniejszej książce zrehabilitowana została idea przeciwna do nitzcheańskiej: nie od chrześcijaństwa do nihilizmu, lecz od nihilizmu do chrześcijaństwa oraz przywrócona została możliwość przeciwstawnego i równie ważnego spojrzenia na problem kryzysu kultury europejskiej. Autorka zakłada bowiem, że dopiero wtedy będzie pełny obraz "projektu Europy", choćby nawet antytetyczny. Jednocześnie towarzyszy temu intencja wpisania się w nurt rozwijającej się już od pewnego czasu w Europie Zachodniej myśli postsekularnej, oscylującej wokół interpretacji śmierci Boga" i poszukującej nowych przestrzeni (włącznie z rozwiązaniem kompromisowym) dla relacji religia - rozum.
Książka prezentuje wielowątkową analizę poświęconą kulturze instytucjonalnej uniwersytetu. Autorka stosuje podejście filozoficzno-historyczne, kładąc nacisk na kontekst działania instytucji akademickiej. Trafnie identyfikuje ważny dla tożsamości europejskiej kontekst tzw. czwartego filaru integracji kulturowej, wiążąc go z funkcją Procesu Bolońskiego, "jako sposobu kreowania wzorca instytucjonalizacji polityki wielokulturowości".
W Polsce system opieki nad dzieckiem osieroconym i opuszczonym składa się z form rodzinnych i instytucjonalnych. Obie te formy istnieją obok siebie w zasadzie od początków dziejów opieki nad dzieckiem. Obecnie można jednak zauważyć dążenie ustawodawców do znacznego ograniczania instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem na rzecz powstawania form małych, rodzinnych. Dużą wagę przykłada się także do wspomagania rodziny naturalnej, aby pobyt dziecka poza domem był możliwie najkrótszy. Książka ukazuje, w sposób wielowymiarowy problematykę opieki nad dzieckiem, które z różnych względów nie może przebywać w domu rodzinnym i musi zostać objęte inną formą opieki. Mimo teoretycznego charakteru, przybliża ona Czytelnika do omawianych zagadnień także poprzez możliwość poznania historii dzieci umieszczanych w zastępczych środowiskach wychowawczych.
Zjawisko emigracji zarobkowej nie jest jeszcze dostatecznie zbadane, mimo, że opublikowano już liczne prace badawcze o charakterze demograficznym, ekonomicznym, politologicznym, socjologicznym czy też pedagogicznym. Wiele informacji pojawia się w mediach. Brakuje jednak rozszerzonych analiz i głębszej refleksji ważnej z punktu widzenia nauk o wychowaniu. Publikacja obejmuje rozprawy o różnym charakterze teoretycznym i empirycznym, syntetycznym i analitycznym, przeglądowym i przyczynkarskim, prezentujące podejście jakościowe i ilościowe, obszerne i zwięzłe, powierzchowne i wnikliwe.
Publikacja zbiorowa składa się z przedmowy, wprowadzenia oraz trzech części: I. Implikacje społeczno-wychowawcze migracji zarobkowej młodzieży (6 artykułów); II. Polscy emigranci w nowym środowisku społeczno-zawodowym (9 artykułów); III. Rodzinny i wychowawczy wymiar emigracji zarobkowej Polaków (8 artykułów).
Rozprawa Ewy Muzyki-Furtak wzbogaca wiedzę o procesie przyswajania sobie języka przez dzieci z uszkodzeniami słuchu. Wyniki przedstawionych badań mają dużą wartość aplikacyjną zarówno dla rozważań teoretycznych, jak i rozważań praktycznych, mających zastosowanie w terapii logopedycznej oraz pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi i młodzieżą dotkniętą niepełnosprawnością słuchową. Jest to analiza niezwykle rzetelna, oparta na osobiście zebranym materiale dokumentacyjnym. Analizy są systematycznie prowadzone w trzech starannie dobranych grupach badawczych: dzieci słyszących, dzieci niedosłyszących oraz dzieci głuchych. Każda z tych analiz kończy się uogólniającym podsumowaniem co w ostateczności daje możliwości porównywania wyników. W ten sposób rozprawa nabiera nie tylko wartości opisowej, ale i diagnostycznej.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Adamowskiego
Na książkę składa się trzydzieści siedem artykułów interpretujących różnorakie aspekty wizji kultury polskiej i europejskiej, odsłaniające się w piśmiennictwie klasyków nacjonalizmu do roku 1939, a także w dziełach literackich i publicystycznych tych pisarzy, których postawy inspirowane były ideologią Narodowej Demokracji bądź w jakiś sposób do niej nawiązywały. Dominują zdecydowanie opracowania historycznoliterackie (taki był zamysł redaktorów książki), co wywołuje ten skutek, że projekty ideologiczne opisywane są także ze względu na sposób ich artykulacji, na przykład w formie fikcji literackiej czy dyskursu filozoficznego. Niniejsza publikacja nie jest zbiorem studiów politologicznych ani historycznych. Autorów interesowało raczej to, co można nazwać podmiotową reakcją na nacjonalizm czy partycypowanie w nacjonalizmie, a także różne sposoby rozumienia tego pojęcia, co znajduje wyraz w definicjach i dystynkcjach stosowanych przez autorów opracowań.
Ze Wstępu
Książka Marty Wójcickiej jest pierwszą w Polsce pozycją zawierającą systematyczne opracowanie formuł, tj. początku i końca, funkcjonujących w prozatorskich tekstach folkloru. Praca przynosi systematyzację, typologizację i zapisy schematów modelowych formuł różnego typu. Autorka stanęła przed bardzo trudnym problemem klasyfikacji prozatorskich gatunków folkloru i sytuowania przez badaczy tych samych tekstów w obrębie różnych typów gatunkowych, a nawet gatunków, np. bajki, opowieści, legendy czy jeszcze innych. Cenne w pracy jest to, że Autorka przy charakterystyce poszczególnych typów formuł przyjmuje te same kroki, które zapewniają opisom porównywalność. Praca Marty Wójcickiej po opublikowaniu stanie się ważną pozycją w kanonie lektur tekstologów i folklorystów
Prezentowana publikacja dotyczy podstawowych zagadnień związanych z filozofią wychowania, podejmowanych przez wybitnych a także mniej znanych, niekiedy już zapomnianych, europejskich i polskich filozofów. Wartość tej pracy polega na tym, że może stanowić cenne uzupełnienie podręczników z teorii wychowania.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?