Monografia Żydowski Lublin. Źródła – obrazy – narracje to dzieło dwojga specjalistów z zakresu historii i kultury Żydów w Lublinie, będące swego rodzaju podsumowaniem dotychczasowych dróg badawczych autorów, a zarazem otwarciem nowych ścieżek eksploracji. […] Celem książki jest przedstawienie potencjału wybranych źródeł do dziejów żydowskiego Lublina (źródła pisane w języku jidysz, relacje mówione oraz fotografie). Zawarte w książce teksty nie są jednak wyłącznie źródłoznawcze w wąskim znaczeniu, ale zawierają część analityczną. To, jak sądzę, jest najlepsza strategia, aby pokazać […] potencjał źródeł historycznych. […] Naukowy poziom monografii oceniam bardzo wysoko. Autorzy przygotowali opracowanie dotyczące nieklasycznych i/lub mało eksplorowanych źródeł historycznych […], przy czym przedstawienie to dokonane zostało w świetle adekwatnej literatury przedmiotu polskojęzycznej i obcej. […] Oboje autorzy umiejętnie wskazują nowe pola poznawcze, które dzięki wykorzystaniu proponowanych przez nich źródeł, bądź tych źródeł w połączeniu z konkretnymi metodami (i narzędziami pojęciowymi), będą wzbogacać wiedzę o żydowskim Lublinie. Będą też, w mojej opinii, służyć badaczom – historykom, kulturoznawcom, antropologom, eksplorującym podobną tematykę poza Lublinem.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Marty Kurkowskiej-Budzan, prof. UJ
Wśród licznych opracowań naukowych i popularnonaukowych na temat prawidłowego odżywiania istnieje wiele błędnych stereotypów dotyczących związku odżywiania z powstawaniem różnych chorób i procesem starzenia, które nie znajdują potwierdzenia w wynikach badań. Głównym celem niniejszego opracowania jest charakterystyka prozdrowotnych składników żywności, które mają istotny wpływ na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego do późnej starości.Treść monografii Żywność a zdrowie człowieka zawiera zróżnicowane tematycznie zagadnienia, mające na celu przybliżenie studentom szerokiego zakresu wiedzy dotyczącej m.in.: relacji pomiędzy zmianami żywieniowymi a chorobami nowotworowymi; synergizmu i antagonizmu pomiędzy składnikami mineralnymi oraz mineralno-witaminowymi; aktywności biologicznej peptydów; substancji antyodżywczych występujących w żywności; psychologicznych aspektów jedzenia i nadwagi; psychobiotyków i ich wpływu na zdrowie psychiczne; oddziaływania składników żywności na kształtowanie funkcji psychofizycznych człowieka oraz żywienia spersonalizowanego i jego ograniczeń. Omówiono też prozdrowotne składniki żywności istotne w profilaktyce przeciwnowotworowej. Obecna monografia, mimo pojawiających się opracowań przeglądowych, wypełnia lukę wynikającą z braku tego typu kompleksowych opracowań w języku polskim, obejmujących ww. zagadnienia.Książka adresowana jest głównie do studentów mikrobiologii, biotechnologii, technologii żywności, kierunków medycznych, a także do osób zainteresowanych problematyką zdrowego odżywiania. Cytowana literatura umożliwia czytelnikowi dotarcie do oryginalnych prac dotyczących poszczególnych zagadnień.Od Autorów
Monografia dotyczy istotnej problematyki związanej z opracowaniem koncepcji spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego środowisku systemu gospodarki odpadami komunalnymi, określono w niej również strategię i plany działania związane z rozwojem koncepcji smart city – inteligentnego miasta. Głównym celem opracowania jest przedstawienie kompleksowej oceny wdrożenia przez samorządy gminne i funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi (SGOK). Badaniem i analizą objęto wszystkie gminy znajdujące się na terenie Polski. Praca zawiera ciekawe wyniki wieloletnich badań poświęconych zagadnieniom związanym z gospodarką odpadami komunalnymi, roli samorządu gminnego we wdrażaniu SGOK, a także ocenie funkcjonowania poszczególnych elementów logistyki zwrotnej odpadów komunalnych w jednostkach samorządu terytorialnego. Tak wyróżniające się opracowanie jest efektem połączenia komplementarnych kompetencji i wiedzy autora, specjalizującego się w ekologicznych rozwiązaniach z zakresu zarządzania gospodarką odpadami.
Niniejsza publikacja to zarówno studium o charakterze podręcznika skierowanego do studentów i praktyków zarządzania, jak i monografia, której efekty naukowe mogą być wykorzystywane w pracach badawczych. Przedstawione wyniki badań wpisują się w wytyczne aktualnych polityk ekologicznych: krajowych, europejskich i światowych.
Z recenzji dr hab. Beaty Skowron-Grabowskiej, prof. PCz
W niniejszej książce Autorka zastanawia się, kto współcześnie może czy raczej chce w przyszłości zostać świętym, jakimi cechami powinien się odznaczać, jakie mieć priorytety i dążenia. Autorka wykonała na ten temat badania empiryczne w środowisku maturzystów w województwie lubelskim, których na ten temat i na tak szeroką skalę nikt w Polsce nie podjął i nie zrealizował. Odwołaniami do wielu publikacji z zakresu teologii, biblistyki, socjologii i religioznawstwa ustala zaś historycznie zmienną narrację świętości i ewoluujący kanon świętego.
Uważam, że całościowe spojrzenie na stosunek Kościoła katolickiego do ekologii pozwoli na wyeliminowanie pobieżnych i stereotypowych ocen, jakie niekiedy występują nawet w debacie naukowej. Szczególnie z tego powodu, że Autorka zawarła w swoich analizach dobrze uargumentowane wnioski końcowe, które przekonują, że ekologia obok idei dobra wspólnego i godności człowieka jest jednym z wiodących tematów katolickiej nauki społecznej.prof. dr hab. Mirosław SadowskiUniwersytet Wrocławski
Tematem nadrzędnym monografii zbiorowej jest, zapowiedziana tytułem, przemoc w mediach. [...] Na [...] współczesnej arenie przemoc jest pokazywana z różnymi intencjami, ale i stosowana.Tym ważniejszy jest głos nauki, która zdefiniuje, zdiagnozuje, opisze, zinterpretuje, poszuka źródeł i przyczyn, zaproponuje remedium... Podda oglądowi dwie strony układu przemocowego: sprawcę i ofiarę, ale i obserwatora. W przypadku tomu uwzględnia się także odbiorcę komunikatu medialnego.Publikacja Przemoc w mediach gromadzi medioznawców, mediolingwistów i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, którzy poddają przemoc w mediach oraz przemoc mediów oglądowi i refleksji z wielu perspektyw. To gwarantuje wszechstronność ujęcia, a jednocześnie poddaje dyskusji i weryfikuje poczynione ustalenia.Autorzy z wnikliwością, wykorzystując zgromadzoną już wiedzę o zjawisku, proponując nowe postawy teoretyczno-metodologiczne i procedury analityczne, tworzą szeroką panoramę przemocy o wielu formach, obliczach, funkcjach. Ich teksty przybliżają do głębszego poznania fenomenu indywidualnego i społecznego, mrocznego, groźnego, a jednocześnie fascynującego. Lektura tomu nie jest łatwa, bo taką być nie może z racji eksplorowanej przestrzeni, ale przejście przez nią daje korzyści poznawcze nie do przecenienia i uwrażliwia na obecność przemocy w mediach: tych tradycyjnych, tych nowych i tych nowych nowych"".Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Kity
Tematyka psychologii religii obejmuje wiele ważnych i interesujących zagadnień, które w istotny sposób wiążą się z religijnym funkcjonowaniem jednostki i społeczeństwa, a także określa specyfikę interakcji jednostka religia. W obecnej aktywności naukowej coraz częściej sięga się zatem do opracowania zagadnień osobowościowych i społecznych z uwzględnieniem treści religijnych, dzięki czemu uzyskujemy całościowy, integralny obraz rzeczywistości. Książka [] doskonale wpisuje się w nurt współczesnych wyzwań badawczych dotyczących aktualnych zagadnień psychologii religii. Prezentuje ona aktualne wyniki badań z zakresu indywidualnych i społecznych uwarunkowań i funkcji religijnego funkcjonowania człowieka.Zakres merytoryczny książki jest dość szeroki, [] jednak konkretnie prezentuje zagadnienia fenomenu religijności i duchowości w życiu człowieka, wskazując na ich zasadnicze funkcje i tożsamość. Zaletą książki jest teoretyczne i empiryczne potwierdzenie wielowymiarowych i złożonych powiązań między sferą religijną i duchową a wybranymi elementami życia indywidualnego i społecznego człowieka.Z recenzji ks. dra hab. Dariusza Kroka, prof. Uniwersytetu OpolskiegoKierownika Zakładu Psychologii Zdrowia i Profilaktyki.
[...] monografia koncentruje się na kwestiach dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu w szczególności w odniesieniu do nowoczesnych wyzwań takich jak na przykład Przemysł 4.0, zarządzanie wartością przedsiębiorstw, inwestowanie. Problematyka Społecznej Odpowiedzialności Biznesu zyskuje sobie na popularności w XXI wieku, czego efektem jest wprowadzanie w coraz większej liczbie krajów obowiązku raportowania zaangażowania przedsiębiorstw w tę działalność. Przy czym nowe koncepcje zarządzania i nowe podejścia do biznesu powodują, że sama koncepcja CSR ewoluuje i wymaga dostosowania jej implementacji i raportowania do zmieniającej się sytuacji. [...] monografia [...] jest potrzebna i charakteryzuje się dużą wartością poznawczą i praktyczną.- z recenzji prof. dr. hab. inż. Radosława Wolniaka
Tematem nadrzędnym monografii zbiorowej jest, zapowiedziana tytułem, przemoc w mediach. […] Na [...] współczesnej arenie przemoc jest pokazywana z różnymi intencjami, ale i stosowana. Tym ważniejszy jest głos nauki, która zdefiniuje, zdiagnozuje, opisze, zinterpretuje, poszuka źródeł i przyczyn, zaproponuje remedium… Podda oglądowi dwie strony układu przemocowego: sprawcę i ofiarę, ale i obserwatora. W przypadku tomu uwzględnia się także odbiorcę komunikatu medialnego.
Publikacja Przemoc w mediach gromadzi medioznawców, mediolingwistów i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, którzy poddają przemoc w mediach oraz przemoc mediów oglądowi i refleksji z wielu perspektyw. To gwarantuje wszechstronność ujęcia, a jednocześnie poddaje dyskusji i weryfikuje poczynione ustalenia.
Autorzy z wnikliwością, wykorzystując zgromadzoną już wiedzę o zjawisku, proponując nowe postawy teoretyczno-metodologiczne i procedury analityczne, tworzą szeroką panoramę przemocy o wielu formach, obliczach, funkcjach. Ich teksty przybliżają do głębszego poznania fenomenu indywidualnego i społecznego, mrocznego, groźnego, a jednocześnie fascynującego. Lektura tomu nie jest łatwa, bo taką być nie może z racji eksplorowanej przestrzeni, ale przejście przez nią daje korzyści poznawcze nie do przecenienia i uwrażliwia na obecność przemocy w mediach: tych tradycyjnych, tych nowych i tych „nowych nowych”.
Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Kity
A number of books have already appeared on the Polish publishing market, in which they refer to financing the activities of enterprises (entire books or their individual chapters are devoted to this issue). The reviewed book, however, presents an interesting outlook on the problem of financing enterprises involved in the construction of housing from several perspectives, i.e. the real estate market, financial market, developer companies and households. The combination of elements from various fields – law, engineering, economics, accounting, as well as theoretical and practical layers makes the work unique and interesting even for readers who do not deal with mentioned issues on a daily basis. The special appreciation shall be shown to the authors for gathering extensive numerical material for the purposes of this book. It is presented in an organised manner in the form of tables and charts. Summarising, the reviewed book will be an academic work, both in terms of its content and form. It is a book that can be successfully used in the didactic and scientific process as an academic textbook on issues from the field of corporate finance, capital market or real estate. It can also be a very interesting source of information for people responsible for the finance of development companies. It is a comprehensive study on the role of bonds in financing housing developers. With the above in mind, I believe that the reviewed book is valuable especially in terms of cognitive and didactic aspects.
A fragment of a review by Marta Kluzek, Ph.D., PUEB Associate Professor
Przemyślany, pięknie ilustrowany dobór zaopatrzonych w ćwiczenia bajek – które mogą być punktem wyjścia do refleksji i dyskusji nie tylko w warunkach szkolnych, ale również posłużyć mogą rodzicom do rozmów z własnymi dziećmi – jest wartościową pozycją, która przybliżać będzie tradycyjny, baśniowy świat kolejnym pokoleniom czytelników w różnym wieku. (…) Może być wykorzystywana jako pomoc dydaktyczna, ale też zainteresuje z pewnością wielu filologów, badaczy literatury dziecięcej, kulturoznawców, a także rodziców, którzy świadomie dobierają lektury, by czytać lub polecać je swoim dzieciom.
Dobór bajek jest ciekawy i różnorodny – zarówno językowo, jak i tematycznie reprezentatywny. Wpisanie bajek w ramy dyskusji nad zaproponowanymi aktualnymi i uniwersalnymi tematami jest pomysłem dobrym i oryginalnym. Podkreślić należy, że książka jest pozycją cenną. W czasach gdy coraz więcej książek pochodzących z różnych części świata a przeznaczonych dla młodych czytelników trafia na polski rynek – jest również pozycją ważną.
Z recenzji dr hab. Doroty Brzozowskiej, prof. UO
Tematyka opracowania jest aktualna i interesująca, co więcej, niektóre z prezentowanych zagadnień nie były do tej pory przedmiotem szerszych rozważań, co podkreśla ich oryginalność.Poszczególne analizy uporządkowano tematycznie. Pierwsza dotyczy ogólnego zagadnienia, jakim jest zachowanie konsumentów na rynku inwestycji alternatywnych o charakterze finansowym znalazły się tutaj dwa opracowania dotyczące walut wirtualnych oraz jedno na temat funduszy hedgingowych i ich znaczenia dla ryzyka systemowego. W kolejnej części przedstawiono specyficzne zagadnienia związane z inwestycjami na rynku nieruchomości, które są wskazywane jako istotny segment rynku inwestycji alternatywnych. Zwrócono tutaj uwagę na rozwiązania z zakresu prawa upadłościowego, możliwość wykorzystania inwestycji w nieruchomości do zabezpieczenia przed inflacją oraz przeprowadzono analizę cen na rynku nieruchomości. W ostatniej części przedstawiono zagadnienia związane z inwestycjami w przedmioty kolekcjonerskie i na rynku sztuki zaliczane do inwestycji emocjonalnych (ezoterycznych). Analizie poddano efektywność inwestycji w auta kolekcjonerskie, zwrócono uwagę na błędy poznawcze przy zawieraniu transakcji na rynku sztuki, a także wskazano różne możliwości inwestowania na rynku produkcji filmowej.Z recenzji dr hab. Joanny Błach, prof. UE
Krzysztof Rojek napisał pracę poświęconą dyskutowanemu również w Polsce problemowi wolności, ale dyskutowanemu raczej w perspektywie analiz prowadzonych przez myślicieli anglosaskich, nieuwzględniających rozwiązań nawiązujących do Kanta. Temat pracy pokazuje już wyraźnie, że Autor chce porównać dwa typy rozumienia determinizmu, odwołujące się do dwóch odmiennych tradycji filozoficznych. [...] Temat dysertacji należy uznać za dobrze sformułowany i wart wysiłku badawczego. Takie sformułowanie tematu potwierdza ogromną wiedzę Autora z zakresu filozofii wolności, który nie boi się podjąć analizy niezwykle złożonego problemu. [...] Docenić trzeba nade wszystko to, że pan Krzysztof Rojek, podejmując się analizy tak złożonego tematu, musiał mieć świadomość istniejących ograniczeń, co jednak w żaden sposób nie zraziło go do jego podjęcia. Zarazem jest to taki temat, który otwiera Autorowi pole do dalszych studiów nad dziejami problemu determinizmu. Chciałbym przede wszystkim podkreślić zdolność Autora do postrzegania filozofii przez pryzmat problemów filozoficznych, co uznaję za najbardziej wartościową perspektywę przeprowadzonych badań.- z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja Norasa
Monografia naukowa dotyczy ważnej i aktualnej problematyki z obszaru teorii opodatkowania oraz polityki podatkowej. Jej głównym celem jest ukazanie ewolucji w postrzeganiu roli podatków oraz systemów podatkowych we współczesnych gospodarkach. Należy podkreślić, że istnieje wiele powodów, dla których warto zajmować się tą problematyką. Podatki mają zasadnicze znaczenie dla istnienia i funkcjonowania państwa oraz społeczeństwa. Oznacza to, że podatki, a więc także realizowana polityka podatkowa, powinny być dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Należy jednak zauważyć, że chociaż literatura przedmiotu zawiera wiele teorii, nadal nie ma w pełni „zintegrowanego systemu teoretycznego” dotyczącego racjonalnego opodatkowania (o ile jego stworzenie jest w ogóle możliwe), który można byłoby wykorzystać.
W książce ukazano, jak w przedszkolu i szkole dzieci kształcone zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori stopniowo odkrywają tajniki geometrii, korzystając pod kierunkiem nauczyciela ze specyficznych dla tego systemu edukacyjnego rozwojowych materiałów dydaktycznych. Są to środki, które, umożliwiając rozpoczynanie kształtowania pojęć geometrycznych od poznania zmysłowego i realnego działania na przedmiotach materialnych, poprzez czynności wyobrażone i abstrakcyjne, ułatwiają dziecku samodzielne konstruowanie wiedzy, tworzenie pojęć, formułowanie reguł postępowania, odkrywanie algorytmów i wzorów matematycznych, a także stosowanie ich z pełnym zrozumieniem w nowych sytuacjach. Zostały one przygotowane z myślą o tym, aby pomagać dziecku we wspinaniu się w procesie uczenia się na coraz wyższe poziomy rozumienia problemów i pojęć matematycznych dzięki własnej aktywności. Pozwalają jednocześnie zmienić sposób poznawania przez nie prawd matematycznych - z pamięciowego przyswajania gotowych (podawanych przez nauczyciela czy podręcznik) definicji, algorytmów i wzorów na samodzielne i aktywne ich poszukiwanie, odkrywanie i formułowanie. Jest to możliwe i wielce rozwijające, ponieważ proces stopniowego dochodzenia przez dziecko do abstrakcyjnej wiedzy matematycznej jest dla niego aktem kreatywnym, a samo przeżycie z tym związane jest emocjonalnym doświadczeniem typu: „Aha! Już wiem! Już rozumiem!” Do prawidłowego przebiegu tego procesu niezbędna jest odpowiednia postawa nauczyciela, który dyskretnie w nim uczestniczy.
Książka adresowana jest do nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, nauczycieli matematyki w starszych klasach szkoły podstawowej, nauczycieli pracujących w „klasach łączonych”, pedagogów specjalnych, rodziców zaangażowanych w domową edukację swoich dzieci, pedagogów kształcących kadrę dla oświaty i wychowania, a także do studentów kierunków i specjalności pedagogicznych.
Z „Wprowadzenia”
Monografia Barbary Gawdy, Pauliny Banaszkiewicz i Kaliny Kosackiej pt. Psychologia emocji pokolenia digital natives jest wyczekiwaną pozycją stanowiącą trzeci człon tryptyku poświęconego emocjom badanym z zastosowaniem techniki fluencji werbalnej.
Zapowiadana książka podnosi ważne zagadnienie z zakresu psychologii emocji. Ukazuje z perspektywy różnych kohort pokoleniowych zagadnienie istotne z punktu widzenia zrozumienia psychiki człowieka. Ukazuje bogactwo wiedzy ludzi na temat emocji, wielość ich indywidualnych skojarzeń oraz odniesień do rzeczywistości. Jako swoiste kompendium wiedzy traktować należy prezentowane w książce ujęcia doświadczania/doświadczenia emocji w teoriach klasycznych, w modelach fenomenologicznych, w modelach funkcjonalnych, w modelach konstruktywistycznych, w komponentowych modelach emocji czy obliczeniowych modelach emocji… Niezwykle cenne są podsumowania stanowisk teoretycznych w literaturze, dokonywane przez Autorki monografii.
Odwołując się do doświadczeń pokoleń cyfrowych tubylców i cyfrowych imigrantów, Autorki zakładają, że wzrastanie w otoczeniu technologii informatycznych oraz gadżetów informatycznych nie może pozostać bez wpływu na rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny. I właśnie sferze emocjonalnej ludzi z różnych kohort pokoleniowych poświęcają swoją książkę. Celem było ukazanie, na ile odmienność pokoleń cyfrowych od pokoleń wcześniejszych ujawnia się w doświadczaniu emocji, strukturze pojęć emocji i leksyce emocjonalnej.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
Przedstawiona praca wpisuje się bardzo wyraźnie w pilne potrzeby zdynamizowania opracowań i badań w przedmiotowym obszarze. […] Jakkolwiek bowiem samo zjawisko przemocy w rodzinie ma charakter interdyscyplinarny, to ukazując je, zarówno w kontekście indywidualnych losów i doświadczeń badanych kobiet, jak i rekonstrukcji teoretycznej zagadnień, Autorki zdecydowały się zaakcentować jego wymiar psychologiczny.
Z recenzji dr hab. Ewy Jarosz, prof. UŚ
W zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej bezustannie potrzebny jest namysł, analizy i uogólnienia dotyczące edukacji, która także ewoluuje, będąc ważnym elementem dynamicznej współczesności. Ogromny potencjał tkwi w naukowym, intelektualnym dyskursie prowadzonym przez teoretyków i praktyków szeroko rozumianej edukacji. […] Siłą tej publikacji jest bogactwo i różnorodność treści oraz jej znaczny potencjał naukowo-poznawczy. Bez wątpienia pogłębiona refleksja teoretyczna, interesujące interpretacje i oryginalne badania pozwoliły na wielostronne przedstawienie tytułowej edukacji przedszkolnej i szkolnej. Szczególną wartość monografii wieloautorskiej nadała nie tylko żywa wymiana myśli, ale też wymiana doświadczeń Autorów. Niezależnie od pierwotnego celu, tj. uczczenia Jubileuszu 60-lecia pracy zawodowej Profesor dr hab. Sabiny Guz, dzieło to ma ważkie walory poznawcze oraz dydaktyczne i takim celom może z powodzeniem służyć. Praca z pewnością zainteresuje więc nie tylko pracowników nauki, ale również studentów pedagogiki, nauczycieli praktyków oraz rodziców.
Z recenzji dr hab. Agaty Popławskiej, prof. UP
Autorka podjęła się monograficznego ujęcia memu internetowego z perspektywy pamięcioznawcy oraz mediologa. Cieszę się, że mogłam być pierwszym czytelnikiem takiego opracowania, którego Autorka jak mało kto w środowisku mediologiczno-kulturoznawczo-językoznawczym ma kompetencje, oczytanie, zasób poznawczy wystarczający do zamieszczenia na rynku wydawniczym monografii memu internetowego.
Z recenzji prof. dr hab. Iwony Loewe
„W dynamicznie zmieniającym się świecie potrzeb i technologii doskonalenie systemu zarządzania projektami przedsiębiorstwa, w tym zarządzania programami i portfelami projektów, staje się koniecznością (...).
Zagadnienia poruszane w monografii są ważne zarówno z naukowego, jak i praktycznego punktu widzenia. Książka może być z powodzeniem wykorzystana do projektowania badań naukowych dotyczących efektywności rozwiązań użytkowych systemów zarządzania projektami w jednostkach gospodarczych. Uważam, że pozycja ta ma także wysokie walory dydaktyczne i można ją zastosować do celów nauczania na poziomie akademickim. Z uwagi na wszechstronny opis powszechnie stosowanych standardów i metodyk zarządzania projektami recenzowana monogra?a może również stanowić rodzaj poradnika dla praktyków”.
Z recenzji dr. hab. Pawła Cabały, prof. UEK
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?