Wielki kulturowy spór, z jakim obecnie mamy do czynienia, jest w istocie sporem o człowieka. Ważny wkład do niego wnosi Krakowska Szkoła Antropologiczna na czele z Romanem Ingardenem, Karolem Wojtyłą, Józefem Tischnerem i Władysławem Stróżewskim.Włączając się do tego sporu i kontynuując dorobek tej szkoły, Jan Galarowicz rozpoczął pracę nad wielotomową filozofią człowieka pt. Antropodramatyka. Otwiera ją tom Giganci filozofii człowieka. Autor omawia w nim antropologiczną myśl zachodnioeuropejskich filozofów, wielkich obrońców zagrożonego w naszych czasach człowieczeństwa Schelera, Heideggera, Stein, Bubera, Guardiniego, Mouniera i Ricoeura - którzy zarazem w największym stopniu przyczynili się do wykrystalizowania się jego koncepcji człowieka.Mimo, że zawarte w książce rozważania są solidnie udokumentowane, publikacja nie jest typową rozprawą naukową; jest tekstem z pogranicza takiej rozprawy, pracy popularnonaukowej i podręcznika. Książka jest bowiem przeznaczona nie tylko dla filozofów, ale również dla psychologów i pedagogów, socjologów i kulturoznawców, teologów i duszpasterzy a także dla innych kategorii osób, które pracują z ludźmi, oraz wszystkich, którym zależy na głębszym rozumieniu siebie. Korzystanie z niej ułatwia język autora: książka jest napisana z pasją, jasno i przystępnie.JAN GALAROWICZ (ur. 1949, Łopuszna) krakowski filozof, nauczyciel akademicki (od 2015 emeryt) i popularyzator filozofii oraz publicysta ukończył m. in. filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie się również doktoryzował; jest uczniem prof. Władysława Stróżewskiego i ks. prof. Józefa Tischnera. Zajmuje się problematyką z zakresu antropologii filozoficznej, filozofii wartości i etyki. Inspiruje się przede wszystkim fenomenologią, personalizmem, dialogiką i filozoficzną myślą religijną. Jest autorem ponad dwudziestu książek, w tym m. in. esejów: Kochać naprawdę, Odnaleźć sens w cierpieniu i Szczęście na manowcach opracowania W drodze do etyki odpowiedzialności, podręczników: Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii i Wprowadzenie do antropologii filozoficznej oraz prac popularnonaukowych: Martin Heidegger: genialny myśliciel czy szaman? i Ks. Józef Tischner.
Prezentowany zbiór tekstów związany jest z postacią Matki Chrystusa. W pierwszej części zawiera czytanki, które można wykorzystać w czasie nabożeństw majowych. Śledzą one życie Maryi na tle jego realiów w Ziemi Świętej, są zatem przewodnikiem prowadzącym przez wydarzenia znane nam z Ewangelii kanonicznych, ale także apokryficznych, w których poznajemy przebieg życia Matki Najświętszej, jego koleje i znaczenie w obrazie wiary. Czytanki są również przewodnikiem po Ziemi Świętej, która tak często jest celem chrześcijańskiego pielgrzymowania.W drugiej części znajdują się homilie i rozważania na niektóre święta i uroczystości maryjne rozłożone w ciągu roku liturgicznego. Wypowiedzi zostały kiedyś głoszone w różnych miejscach i okolicznościach, do których wyraźnie nawiązują. Posiadają one charakter dokumentu z określonego czasu i nie zawsze odpowiadają współczesnej sytuacji, mogą jednak także w obecnych okolicznościach być pożyteczne dla Czytelnika.Część trzecia przekazuje zachowane refleksje, które nie odpowiadają specyfice dwu poprzednich części, ale szkoda było je zatracić, mogą bowiem poruszać także interesujące zagadnienia, a w całości obrazują dorobek Autora.Na końcu umieszczono rozważanie wygłoszone w setną rocznicę objawień Matki Bożej w Fatimie, w czasie konferencji O lepsze poznanie Pisma Świętego. Jego tematem była całościowa wizja Maryi w przesłaniu biblijnym.
Postacie Biblii to setki tysięcy kobiet i mężczyzn wplecionych w opis historii zbawienia. Jednak tylko około trzech i pół tysiąca z nich zostało wymienionych z imienia. Są wśród nich postacie święte i grzeszne, wierne przymierzu i je zrywające. Są umierający za wiarę w jedynego Boga, jak i ci, którzy oddawali życie za Baalów i asztarty. Niektóre są jak anioł dobroci, inne zaś zdają się istnieć tylko po to, by krzyżować Boże plany, a może dlatego, aby ukazać, że moc w słabości się doskonali.Tak Bóg umiłował człowieka, że sam stał się człowiekiem, aby przywrócić mu godność. Dlatego postacie te mówią także o najwyższej godności człowieka, o jego powołaniu i możliwościach wolnej odpowiedzi na Bożą łaskę.Z racji godności swojej wszyscy ludzie, ponieważ są osobami, czyli istotami wyposażonymi w rozum i wolną wolę, a tym samym w osobistą odpowiedzialność, nagleni są własną swą naturą, a także obowiązani moralnie do szukania prawdy, przede wszystkim w dziedzinie religii. Obowiązani są też trwać przy poznanej prawdzie i całe swoje życie układać według wymagać prawdy. Tego zaś zobowiązania nie zdołają ludzie wypełnić w sposób zgodny z własną swą naturą, jeśli nie mogą korzystać zarówno z wolności psychologicznej, jak i wolności od zewnętrznego przymusu. A więc prawo do wolności religijnej ma fundament nie w subiektywnym nastawieniu osoby, ale w samej jej naturze. Dlatego prawo do owej wolności przysługuje trwale również tym, którzy nie wypełniają obowiązku szukania prawdy i trwania przy niej; korzystanie zaś z tego prawa nie może napotykać przeszkód, jeśli tylko zachowywany jest sprawiedliwy ład publiczny. (Sobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej).
Książka znanego i uznanego w świecie autorytetu z dziedziny etyki ks. Tadeusza Ślipki. Spacerem po etyce to książka omawiająca wszystkie podstawowe a jednocześnie najważniejsze zagadnienia związane z moralnością człowieka i problemy etyczne.Co to są sytuacje graniczne?Kodeks etyki zawodowejMetody rozwiązywania problemów etycznychMoralna wartość ludzkiego życiaOdpowiedzialność w świetle etykiPaństwo a obywatelPrawo własnościSpołeczne efekty homoseksualizmuSumienie i posłuszeństwo jego nakazomTechnokratyzm co to takiego?Prawo narodu do oporu przeciwko ciemiężycielowiCo ma wspólnego Pan Bóg z ruchem ekologicznym w PolsceEtyczne aspekty zapłodnienie in vitroEtyczne aspekty zapłodnienia pozaustrojowegoEtyczne aspekty klonowaniaEtyczne aspekty transplantacjiCzym są i gdzie bytują obiektywne wartościAntropologiczne podstawy godności człowiekaBibliotekarz, wydawca i księgarz wobec wartości ale jakich?
Nie tak dawno Konferencja Episkopatu Polski opublikowała dokument w kwestii LGBT. Podkreśla się w nim, że Kościół nie odmawia „osobom transseksualnym” prawa przynależności do Kościoła. Z tym wiąże się też fakt, że nie odmawia im prawa do sakramentów świętych ? chrztu świętego i pozostałych sakramentów - jeśli spełniają warunki ważnego i godziwego ich przyjęcia.Debata nad LGBT najczęściej sprowadza się do ideologicznego rozumienia tego złożonego terminu. Pomija się kwestię osób, wezwanych do dojrzewania i rozwoju w duchu chrześcijańskim, w ramach Kościoła. Aby można było wspomagać osoby LGBT+ w ich duchowym rozwoju, trzeba zapoznać się z szeroką panoramą problemów psychologicznych, anatomicznych, kulturowych, społecznych, a nawet politycznych, związanych z orientacją seksualną. Brak osobowego spojrzenia na LGBT, sprowadzenia tej rzeczywistości do techniki i sloganowych pojęć, rodzi uproszczone sądy, postawy i działania. A oni dalej są osobami, oczekującymi - często bezskutecznie ? pomocy, „nie lepsi i nie gorsi” niż reszta społeczności…
W swojej najnowszej książce autor dąży do osiągnięcia prawie niemożliwego celu, wyjaśnienia jednej z najgłębszych tajemnic, które człowiek zawsze chciał odkryć: pochodzenia życia i człowieka na ziemi. Zadaje pytanie: Czy życie na Ziemi jest tak nieprawdopodobnym zjawiskiem i czymś wyjątkowym?.Głównym założeniem tej książki jest pokazanie, że życie na Ziemi jest tak niewiarygodnie złożone, że nie mogło powstać spontanicznie ani przekształcić się w inteligentne organizmy w wyniku losowych mutacji. Takie życie mogło powstać jedynie w wyniku celowego działania.Autor sugeruje, że inteligentne życie na Ziemi było wynikiem dobrze zaplanowanego długoterminowego eksperymentu. Nie był to wynik sił nadprzyrodzonych, ale produkt istot, które są bardzo różne od nas. Książka podchodzi holistycznie do genezy życia. Zaczyna od wyboru odpowiedniej planety i analizy korekty jej orbity, a następnie opisuje dostarczenie odpowiedniej ilości wody na jej powierzchnię. Przedstawia główne etapy rozwoju życia na Ziemi, kończąc na powstaniu niezwykle złożonego mózgu człowieka.Książka proponuje hipotezę, którą wielu może uznać za trudną do zaakceptowania: istoty odpowiedzialne za eksperyment na Ziemi nadzorują go w dalszym ciągu. Książka wyjaśnia pochodzenie życia i człowieka przy użyciu racjonalnej metodologii.
Chrześcijanie na Bliskim Wschodzie: ormianie, koptowie, gruzini, maronici, syro-malabarczycy i inni, to temat niemalże nieobecny w Polsce, a co za tym idzie niezrozumiany. Często nie spodziewamy się nawet, jak ogromne bogactwo kulturowe i liturgiczne posiadają te najstarsze wspólnoty chrześcijańskie. Tym bardziej niewiele wiemy o ich roli w społeczeństwie Bliskiego Wschodu ani w obecnej sytuacji dziś napawającej niepokojem o ich przyszłość.Kim są one? Jak powstały? Jaka jest ich historia? Jakie związki łączą je z Kościołem Rzymskim? Co Polacy mogą zrobić, by pomóc chrześcijanom Wschodu przetrwać te trudne czasy wojny i konfliktu?Na te pytania daje odpowiedź niniejsza publikacja.
Kościół Chrystusa to kopalnia o wielu pokładach. Pokład Pism Ojców Kościoła należy do najbogatszych. Szczęśliwy, kto ma do niego dostęp.W co za dwa tysiące lat będzie obfitował pokład naszego pokolenia?
Problematyka wyczerpania sił jest obecna w literaturze psychologicznej od wielu lat, ale spór wokół jego definicji, kategorii diagnostycznej, przyczyn czy następstw nadal nie został rozstrzygnięty. Badacze zgadzają się jednak, że doświadczanie wypalenia wiąże się z wysokim ryzykiem zaburzeń zdrowia psychicznego, takich jak: depresja, zaburzenia lękowe czy większa podatność na uzależnienia od substancji psychoaktywnych i nowoczesnych technologii. Dopiero od niedawna zauważono, że zjawisko to pojawia się również w grupach dzieci, młodzieży i studentów, w kontekście przeciążenia fizycznego i psychicznego obowiązkami szkolnymi lub akademickimi. Zwraca się tu uwagę na silne stresory, z jakimi zmagają się przez cały okres edukacji osoby w wieku rozwojowym. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie zarówno aktualnego stanu wiedzy na temat tego zespołu objawów, jak również ukazania mechanizmów, które powodują, że młodzi i pełni zapału do nauki ludzie w trakcie jej trwania tracą energię do nabywania wiedzy i zaczynają postrzegać ją jako bezwartościową i nieprzydatną; stają się zniechęceni, apatyczni i nieszczęśliwi. Często zaś rezygnują z kontynuacji kształcenia na wyższych jego etapach, tym samym tracąc szansę na rozwój posiadanych potencjałów i zdolności oraz realizację wcześniejszych marzeń życiowych.
Zawarty w książce przegląd badań nad szkolnym wypaleniem u adolescentów budzi uznanie i podziw. Jest syntetyczny, autorsko skomponowany, przejrzysty, logiczny i spójny. Sprawia, że obie Autorki za pomocą swoich badań stają się częścią naukowej wspólnoty, dołączają do grupy osób zaangażowanych w poznawanie tego społecznie ważnego zjawiska. Mamy w tej książce pokaz warsztatu badawczego na najwyższym poziomie metodologii oraz samodzielności i kreatywnego podejścia do stawianych problemów…, książka jest nie tylko godna najwyższego uznania, nie tylko może stać się swoistym wzorem do naśladowania czy też pewnym standardem dla badań pedagogicznych… Może stać się ona naszym przewodnikiem po zawiłej, bardzo zróżnicowanej problematyce współczesnej szkoły… Brakuje w pedagogice takich zaangażowanych książek. Z tym większym przekonaniem rekomenduję tę znakomitą publikację do druku, gratulując jednocześnie obu Autorkom dojrzałości, wiedzy, opanowania warsztatu metodologicznego oraz precyzji i staranności w badaniach.Prof. zw. dr hab. Mirosław Nowak-DziemianowiczBezsprzecznym walorem monografii jest porównawczy charakter zaprezentowanych w niej badań i analiz – w rodzimych realiach do rzadkości wciąż należą bowiem badania porównawcze, które pozwalają na wielostronne spojrzenie na rozpatrywane kwestie. Na tym większe uznanie zasługuje w związku z tym, podjęcie przez Autorki badań polsko-amerykańskich. W moim przekonaniu jest to praca oryginalna o dużych walorach poznawczych, która z pewnością wzbudzi zainteresowanie w szerokich kręgach odbiorców – przede wszystkim nauczycieli i rodziców, ale także nauczycieli akademickich (którzy mogą wykorzystać przedstawione wyniki badań w procesie przygotowania przyszłych nauczycieli do skutecznej pracy w zawodzie) oraz samych uczniów (którzy, dzięki lekturze, zyskać mogą świadomość istnienia zjawiska wypalenia szkolnego, jego przyczyn, symptomów i metod przeciwdziałania jego występowaniu, a gdyby to ostatnie zawiodło lub okazało się niemożliwe – jego negatywnym konsekwencjom).Dr hab. Stefan T. Kwiatkowski, prof. ChAT
W publikacji został podjęty rzadko dostrzegany i mało interesujący przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych temat roztropności. Jej autor, Pan Profesor Marian Śnieżyński postawił w niej pytanie o zasadność przywoływania roztropności w codziennym życiu. Pytanie to nie jest pytaniem retorycznym. Autor na przykładzie pracy wychowawcy/nauczyciela stawiając pytanie problem, w którym pyta: Na ile i w jakim stopniu roztropność odgrywa pierwszoplanową i zasadniczą rolę w zawodzie nauczyciela? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają kolejne rozdziały publikacji. Nie ma więc potrzeby ponownego przywoływania wskazanych w niej aspektów. Z lektury książki wynika natomiast jeszcze ogólniejsze przesłanie: kierowanie się w życiu roztropnością jest wręcz koniecznością ludzkiego życia. Dlaczego?Roztropność wydaje się być nieodzownym warunkiem zarówno własnego rozwoju, jak też rozwoju innych osób. Innymi słowy, jest ona niezbędna w każdym wycinku ludzkiego życia. Tymczasem, zwraca uwagę Profesor, podejmowane są próby wyrugowania jej z życia społecznego. Dlaczego?Kolejny temat podjęty w publikacji dotyczy samego rozumienia roztropności. Uważa ją za cnotę, sprawność człowieka, która w swej konstrukcji zawiera rozumny charakter działania, w którym czynny udział biorą zarówno ludzki rozum jak też i jego wola. Podkreśla też i to, że nie jest ona czymś wrodzonym, lecz trzeba ją zdobywać i rozwijać na przestrzeni całego życia poprzez kształcenie własnego charakteru. W tym też kontekście wyjaśnia, że jej posiadanie sprzyja nadawaniu codziennemu życiu wymiarów życia moralnego. Nie tylko pedagogów interesuje droga zdobywaniu tej cnoty. Co zrobić, by być rozsądnym?...Nakreślona propozycja pedagogicznego towarzyszenia i składania świadectwa wskazują również na rolę i znaczenie roztropności, którą tak wielowymiarowo opisuje pan profesor Marian Śnieżyński. Lektura książki upoważnia też i do stwierdzenia, że chociaż jej tytuł sugeruje, że adresatami są nauczyciele, to w rzeczywistości jest ona adresowana do wszystkich, którzy roztropność uważają wartość nadającą ludzkiemu życiu właściwy kierunek.prof. Zbigniew Marek SJ
Historia chorób jest tak stara, jak sama ludzkość. Już pierwsi ludzie szybko sobie uświadomili według biblijnej Księgi Rodzaju: dowiedzieli się o tym tuż po grzechu pierworodnym że atak choroby wiąże się z bólem i cierpieniem. A później istoty ludzkie weszły w cały ciąg kolejnych chorób, zarażając się w kolejnych pokoleniach tymi samymi chorobami, co ich przodkowie, wywołanymi przez mikroorganizmy, które ciągle się doskonaliły w swej napastliwości.Choroby i zarazki miały większy wpływ na dzieje świata niż to wynika z podręczników historii. Epidemie miały wpływ na podboje, wyniki wojen, wynalazki, odkrycia w medycynie i rozwój całych społeczeństw.Przy pojawieniu się pandemii koronawirusa w 2020 roku Polacy zostali zamknięciu w domach 24 marca 2020 wprowadzono zakaz wyjścia z nich bez uzasadnienia. 23 marca 2020 roku, wraz z wprowadzeniem stanu epidemii w Polsce, weszły w życie rozporządzenia, dotyczące kwarantanny i podwyższonych kar pieniężnych za ich łamanie. Jednocześnie zawieszono wszystkie zajęcia przedszkolne, szkolne i uniwersyteckie. Zawieszono aktywność zawodową wielu zakładów usługowych i produkcyjnych. Życie zostało zamrożone
Adam to Człowiek, ale to jeszcze nie był ani pełny, ani szczęśliwy człowiek. Dlatego Bóg ukształtował Ewę, a w sercu Adama uruchomił mechanizm spotkania. To spotkanie było dla Adama ważniejsze niż pobyt w raju. Wolał grzeszną Ewę i spotkanie z nią, niż samotność raju z Bogiem. Dopiero spotkanie z drugą osobą, to pełny i szczęśliwy człowiek. Ojcowie Kościoła żyją spotkaniem. Bóg dla nich to Spotkanie Trzech Osób Ojca i Syna i Ducha Świętego. Adam i Ewa to szczęśliwy człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Człowiek bez spotkania jest kaleką.Autor
Książka analizuje problem przemocy wobec dzieci. Umieszcza zagadnienie przemocy domowej wobec dziecka w obrębie zainteresowań pedagogiki społecznej.Opublikowano wiele książek na temat przemocy, ale ta jest inna, gdyż przedstawia zagadnienia krzywdzenia dziecka w rodzinie w sposób syntetyczny, uwzględniając perspektywy społeczno - edukacyjne, psychologiczne, socjalne, medyczne i prawne.Autorka w rozdziałach teoretycznych analizuje zagadnienia maltretowania dzieci w rodzinie, zaczynając: od kwestii historii dziecka krzywdzonego, poprzez koncepcje, skutki tego zjawiska, profilaktykę i diagnozę medyczną, psycho - pedagogiczną i prawną ochronę dziecka. Czytelnik dowiaduje się z niej o psychologicznych, społeczno - pedagogicznych i biologicznych przyczynach krzywdzenia dziecka. Autorka dokonuje analizy panujących relacji w rodzinach i ich konsekwencji dla wychowania dziecka. książka mówi także o mechanizmach obronnych dziecka w rodzinach przemocowych ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów, które są wykorzystywane w rodzinach kazirodczych.Istotną częścią książki jest słownik terminów, dotyczących przemocy domowej oraz narzędzia badawcze, które służą do diagnozowania dziecka krzywdzonego. Publikacja przeznaczona jest dla studentów kierunków, które w swoich programach nauczania poruszają kwestię wychowania dziecka w rodzinie dysfunkcjonalnej. Jest dedykowana również dla specjalistów diagnozowania rodziny oraz dla studentów specjalistycznych programów kształcenia w zakresie przemocy. Może być także uzupełnieniem wiedzy podręcznikowej z zakresu pedagogiki społecznej i resocjalizacyjnej. Została napisana również z myślą o wszystkich, którzy chcieliby zrozumieć trudny problem społeczny jakim jest krzywdzenie dzieci.
Monografia Perswazyjność w komunikacji wizerunkowej i języku to istotna pozycja nie tylko dla znawców komunikowania wizerunkowego, studentów i wykładowców, ale także dla nas wszystkich jako twórców i odbiorców komunikatów perswazyjnych. Publikacja stanowi także cenną pomoc dla specjalistów z zakresu public relations, reklamy, a także dziennikarzy i edukatorów.Autorce należą się słowa uznania za aktualność problematyki, fachowość analiz, dojrzałość badawczą i praktyczność celów. Podjęła ona ważne tematy, związane z wykorzystaniem mechanizmów wywierania wpływu jako skutecznego narzędzia walki wizerunkowej, perswazji światopoglądowej, czy dyskredytującej, albo egoistycznej gry interesów, jak ma to miejsce w przypadku mowy nienawiści.Publikacja ukazuje zjawisko perswazyjności przy pomocy kategorialnej definicji operacyjnej i dostarcza empirycznej wiedzy na temat faktycznego funkcjonowania perswazji w przekazach reklamowych, społecznych, medialnych oraz językowych.
Papież Franciszek, cytując św. Efrema, napisał o Biblii: Twoje słowo ma wiele różnych aspektów, tak jak liczne są perspektywy tych, którzy je badają (Aperuit illis,2). W sposób szczególny odnosi się to do Pieśni nad Pieśniami. Wprawdzie historyczny autor, podający się za króla Salomona, wyraził w niej w poetycki sposób miłość dwojga zakochanych, niemniej jednak na przestrzeni wieków odkrywano w niej rozmaite znaczenia: Miłość Boga do Izraela, Chrystusa do Kościoła lub duszy ludzkiej, wzorzec dla chrześcijańskich małżonków lub mistyczną relację pomiędzy Bogiem a człowiekiem.13Dwoje autorów książki przedstawia dwa różne podejścia do tekstu Pieśni nad Pieśniami. Małgorzata Piotrkowska-Dankowska, kobieta, polonistka i teolog, mężatka, idąc szlakami współczesnych badań literackich oraz doświadczenia św. Teresy od Dzieciątka Jezus, wprowadza czytelnika w humanistyczną głębię poematu biblijnego. Krzysztof Bardski, mężczyzna, prezbiter Kościoła Katolickiego, biblista, tłumacz wielu ksiąg Pisma świętego, dzieli się bogactwem starożytnych i średniowiecznych interpretacji. Odrębne, lecz uzupełniające się nawzajem spojrzenia na ten sam tekst biblijny zapraszają do otwarcia się na głębię i bogactwo znaczeń Słowa Bożego.
Wciąż mówimy, że łatwo jest stracić cierpliwość. Wobec wad własnych, i innych ludzi, w życiu rodzinnym, zawodowym, w cierpieniu tak łatwo stracić cierpliwość! Jednakże, powinniśmy zapytać, czy rzeczywiście tracimy cierpliwość? Czy raczej w ogóle jej nie mieliśmy? Niniejsza książka w oparciu o Pismo Święte, nauczanie z życia Świętych, i doświadczenie duszpasterskie Autora, ukazuje drogę rozważania i praktykowania tej wspaniałej cnoty chrześcijańskiej, jaką jest cierpliwość. Odnajduje się w niej drogę ludzką i duchową, aby osiągnąć cierpliwość: drogę ludzką, gdyż znajdują się w niej praktyczne rady i przykłady; i drogę duchową, gdyż bycie cierpliwym jest możliwe niezależnie od sposobu bycia, osobowości, aktualnej sytuacji, a nawet pojawiających się trudności, ponieważ jako cnota jest w istocie darem Bożym, który każdy proszący może od Niego otrzymać. Jednakże po co w dzisiejszym świecie potrzebna jest ludziom cierpliwość? Otóż cierpliwość zarówno w życiu zewnętrznym jak i wewnętrznym, pozwala osiągnąć zamierzone cele, i zbudować życie jakiego się pragnie. Oprócz tego piękna cnoty cierpliwości, jest w niej ukryte coś bardzo ważnego: niechaj Pan skieruje serca wasze ku miłości Bożej i cierpliwości Chrystusowej (2 Tes, 3,5), mianowicie świat jest zbawiony przez cierpliwość Boga, który daje każdemu czas, by właściwie wykorzystał swoje życie, nawrócił się, i doszedł kiedyś do wiecznego szczęścia w niebie
Człowiek został stworzony, aby Bóg go do siebie przygarnął, spotkał się z nim na ziemskich drogach, a przede wszystkim, aby to spotkanie zostało kontynuowane na wieki w niebie. Spotkanie z Bogiem jest zatem fundamentalną sprawą ludzkiej egzystencji i może przyjmować bardzo różne formy. Spośród nich wybraliśmy niektóre, a książka, która przedstawiamy Czytelnikom, zawiera materiały, jakie mogą stanowić pomoc w wypełnieniu właściwą treścią konkretnych form spotkania z Bogiem.W pierwszej części umieszczone zostały treści trzech spotkań kapłanów z Jezusem ukrytym w Najświętszym Sakramencie. Adoracja jest spotkaniem, w którym człowiek przemawia do Boga, ale przede wszystkim wsłuchuje się w głos Boga, aby uformować swoje życie według Bożej prawdy, w którą stara się wsłuchać i na nią odpowiedzieć praktycznym postępowaniem.Innym spotkaniem z Bogiem są ćwiczenia rekolekcyjne. Tu umieściliśmy materiały z dwu serii rekolekcji dla sióstr zakonnych, które zostały wygłoszone w klasztorze urszulanek Serca Jezusa Konającego w Lipnicy Murowanej w roku 1983 i następnym.Kolejne materiały zaczerpnięte zostały z opracowań przygotowanych na Dni Wspólnoty w ramach formacji Ruchu Światło-Życie w Archidiecezji Krakowskiej. Te wspólnotowe spotkania ujmowały tematy, które były przedmiotem rocznej pracy na spotkaniach, których głównym celem było poznanie myśli Bożej odnoszącej się do sytuacji ludzkiego życia, które powinno kierować się myślą Bożą, objawioną człowiekowi, aby wszystko w jego życiu służyło spotkaniu z Bogiem.Na końcu, jako uzupełnienie, dodano omówienie kilku tematów, opracowanych kiedyś dla Ruchu Światło-Życie, które mogą poszerzyć myśli rozwinięte w poprzednich materiałach.
100-lecie urodzin Karola Wojtyły, który został Papieżem przyjmując imiona Jan Paweł II, to dobry czas na odkrywanie - na nowo - Jego życia, osoby, ale przede wszystkim Jego wiary, czyli osobistej relacji z Bogiem, która doprowadziła Go do świętości. Świętość to styl życia człowieka poszukującego właściwego poznania Boga, człowieka, świata i ich wzajemnych relacji w całkowitej Prawdzie i Dobru oraz w perspektywie celu ostatecznego, którym jest wieczność. Świętość to także obcowanie z Tym, który jest Święty, przyjęcie Jego perspektywy miłości i odwzajemnienie jej w bezgranicznym zaufaniu i wierze.Zapraszam zatem do spaceru z św. Janem Pawłem II po drogach Jego świętości, Jego osobistej relacji poznawania Boga, człowieka i świata, którą zawarł w dokumentach kościoła zwanych encyklikami.
Książka stanowi kompendium wiedzy z zakresu wybranych zagadnień pedagogicznych, dotyczących rodziny, szkoły i środowisk wychowawczych. Rozważa różnorodne problemy edukacyjne i wychowawcze, występujące w różnych środowiskach wychowawczych. Zawiera obok elementów diagnozy wielorakie przyczyny powstałych trudności. Podaje ciekawe rozwiązania w celu poprawy sytuacji dzieci i młodzieży. Skierowana jest do pracowników nauki zajmujących się edukacją i wychowaniem oraz nauczycieli i rodziców, zmagających się z coraz większymi problemami wychowawczymi. Dla studentów stanowi cenne źródło wiedzy z zakresu edukacji i wychowania.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?