Biblia w świecie mitów. W powszechnej świadomości funkcjonują dwa modele myślenia. Według jednego z nich, Biblia nie posiada żadnej szczególnej wartości i trzeba ją zaliczyć do mitów, rozumianych jako pierwotne i fałszywe poznanie prymitywnych kultur. Według innego sposobu myślenia Biblia jako księga święta, przez żydów i chrześcijan uważana za Słowo Boga, daleka jest od mitycznego sposobu myślenia, a ewentualne podobieństwa są jedynie drugorzędne. Oba te sposoby ujęcia stosunku Biblii i mitów są zupełnie błędne, przede wszystkim z powodu błędnych pojęć, które głoszone były przez różne pseudoautorytety .
Potrzeba zatem przede wszystkim sprecyzowania pojęć, a następnie wyprostowania pseudonaukowych fałszów, aby zrozumieć wartość mitu jako sposobu ludzkiego poznania, aby potem zrozumieć, że Biblia, która powstała w czasach powszechnego panowania myślenia mitycznego, pisana po ludzku i dla ludzi, w wielkim stopniu posługuje się mitem i w jego języku wyraża swoje wzniosłe treści.
Mit nie jest jedynym sposobem przemawiania Biblii, a mit stosowany w Biblii ma swoje szczególne oblicze, niemniej nie można zrozumieć treści biblijnych bez nauczenia się odczytywania ich w języku mitu.
Książka podejmuje wspomniane tu zagadnienia, choć ze względu na ogrom materiału nie może go wyczerpać. Wskazuje jednak drogi, którymi rozumienie Biblii musi podążyć, jeżeli nie chce wikłać się w sprzecznościach, których na historycznej drodze poznawania Biblii nie brakowało.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmują one okres od Uroczystości Wszystkich Świętych (1 listopada 2009) do Uroczystości Zesłania Ducha Świętego (23 maja 2010).
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmują one okres od pierwszej niedzieli Wielkiego Postu (1 marca 2009) do Uroczystości Chrystusa Króla (25 listopada 2009).
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości pierwszego tomu, który już ukazał się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych, które są już przygotowywane. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku, który – mamy nadzieję – doczeka się kompletnej publikacji.
Zmartwychwstały Jezus skierował do uczniów polecenie: „Idąc na cały świat głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu ” (Mk 16,15).
Książka poświęcona jest:
- * głoszeniu Ewangelii przez Jezusa Chrystusa;
- * głoszeniu Słowa Bożego w najstarszym Kościele jerozolimskim;
- * przekazywaniu Słowa Bożego poganom;
- * powstaniu Kościoła w Antiochii;
- * misjom, prowadzonym przez judeochrześcijan i hellenistów.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ks. prof. Roman Bartnicki, kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, autor wielu prac. Był rektorem Akademii Teologii Katolickiej (1996-1999) i rektorem Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (1999-2005).
And my heart was, and never stopped being, close to You, close to this city, this heritage, to my Polish Rome. /.../ Krakow, since my youngest days, my childhood years, has been to me a unique synthesis of all things Polish and Christian. It has always spoken to me about the great future of my Homeland, always expressed its history in the most certain terms.
John Paul II, Krakow, April 6th, 1979
„Ci, którzy odwiedzili polskie albergue na Monte do Gozo w ostatnich latach zapewne spotkali autorkę tej książki podczas prelekcji dla pielgrzymów czy pracy w schronisku. Książka powstawała między tymi zajęciami – z wielkiej fascynacji Camino, z dociekliwości i potrzeby serca.”
Ks. Roman Wcisło MS
Centro Europeo de Peregrinación Juan Paulo II w Santiago de Compostela
„Wielkim atutem książki jest umiejętność odczytania fenomenu Camino na wielu poziomach znaczeń, które nie gubią się w detalach, ale z mozaiki przybliżeń i charakterystyk, bardzo głębokich i opartych na najnowszej literaturze tematu, potrafią przekazać wspólną perspektywę (…) Pozostaję pod wielkim wrażeniem erudycji i uporządkowanego, interdyscyplinarnego oraz metodologicznie poprawnego zgłębiania tego trudnego dla badań zjawiska, jakim jest współczesne Camino de Santiago.”
Ks. dr hab. Piotr Roszak
Pracownia Szlaku Św. Jakuba, UMK w Toruniu
"Dla tych, którzy byli, którzy dopiero się wybierają i którzy marzą, by wyruszyć na Camino... Polecam! Zwłaszcza tym, którzy chcieliby, aby ta droga była pielgrzymką, a nie tylko trekkingiem."
Dr Franciszek Mróz
Bractwo Św. Jakuba w Więcławicach Starych
W ramach tych rozważań możesz znaleźć:
- czytanki na nabożeństwa majowe;
- rozważania różańcowe;
- krótkie wprowadzenia do tajemnic różańcowych;
- przygotowanie do Bożego Narodzenia;
- teksty o problematyce maryjnej.
Jonasz - jeden z dwunastu proroków mniejszych, krnąbrny i uparty egoista, który ośmielił się JHWH powiedzieć nie. Bohater Starego Testamentu w hebrajskim kanonie Księgi numer 13, a jednocześnie (nomen omen) symbol tych, którzy przynoszą pecha. Głuchy na zbliżającą się zagładę Niniwitów, do których nienawiść pielęgnuje z nieukrywaną starannością. Patron szalonych ogrodników, zachwyconych pięknem liścia, dla których zielsko znaczy więcej niż człowiek. Nie chce z Bogiem rozmawiać, chociaż Go zna. Nie chce Go słuchać, chociaż Ten do niego mówi, nie chce … chyba sam nie wie czego.
A jednak zaskarbił sobie miejsce nietuzinkowe w kulturze i sercu świata, który go hołubi do granic możliwości w słowie, piśmie i obrazie, a przede wszystkim w Księdze.
W historii Jonasza, niczym w zwierciadle, odbija się przypowieść Pańska o dwóch synach posłanych do winnicy, z których jeden powiedział „Nie chcę”. Później jednak opamiętał się i poszedł (Mt 21,30). I w niej wybrzmiewa nauczanie pełni czasów (por. Ga 4,4), że Bóg wybrał sobie to, co głupie w oczach świata (…) co niemocne (…) co nie jest szlachetnie urodzone (…) i to, co nie jest (1 Kor 1,27-28). Dla kogo jest Jonaszowa Księga i nad nią medytacje? Jak Dobra Nowina - dla wszystkich, bo każdy z nas ma jakiś problem z Bogiem, który od rajskich czasów woła gdzie jesteś? (Rdz 3,9).
Kto pojmie Twoją miłość i Twoje niezgłębione miłosierdzie ku nam? (Dz. 80) – pyta św. Faustyna. Bogactwo Bożego Miłosierdzia wyraża się w tym, że jest ono niezgłębione, nieskończone, niepojęte, niewyczerpane, niezbadane, niewypowiedziane i niezmierzone. Ogarnia każdego człowieka, który z ufnością zbliża się do Boga. I każdy, choćby był największym grzesznikiem, jeśli tylko zawierzy Bogu, może dostąpić Jego miłosierdzia w obfitości. Wystarczy zaczerpnąć ze skarbca miłosierdzia, by to bogactwo stało się i moją własnością…
Kilka lat po wydaniu mojej pierwszej książki, dojrzałem do tego, by w książce obecnie Czytelnikom prezentowanej, ponownie, w nieco odmienny sposób, opisać przebytą przeze mnie żmudną drogę poszukiwania prawdy o Bogu.
Wypowiadam się w niej, jako emerytowany lekarz, który jako nieopierzony, zbuntowany nastolatek, zaszokował rodziców informacją o swym ateizmie, i który ostatecznie, już jako dorosły człowiek, po latach poszukiwań, stał się chrześcijaninem.
Obok licznych poprawionych i uzupełnionych fragmentów wziętych z mojej pierwszej książki p.t. „Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”, poruszam w tej książce problemy, które są istotne dla wątpiących w sens życia oraz dla tych ludzi, szczególnie młodych i wykształconych, którzy nabytej przez siebie wiedzy nie potrafią pogodzić z wiarą w Boga.
By upewnić się, że w swych wypowiedziach pozostaję w zgodzie z nauczaniem Kościoła katolickiego, zwróciłem się do Kurii Diecezjalnej z prośbą o wyrażenia opinii na ten temat.
Treść uzyskanej opinii rozwiewa moje obawy i pozwala mi zachęcić do lektury tej książki tych, dla których została ona napisana.
Od Autora
ks. prof. Tadeusz Ślipko (1918 - 2015), etyk, wykładowca na UKSW w Warszawie, kierownik Katedry Etyki oraz długoletni pracownik naukowy w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Międzynarodowy autorytet z etyki filozoficznej i historii etyki.
Prezentowana książka jest pierwszym tomem zapisu homilii wygłaszanych zasadniczo w każdą niedzielę i święta obowiązujące, o ile nie zachodziła jakaś przeszkoda, na Mszy świętej w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie o godzinie 1015. Umieszczone tu homilie odpowiadają okresowi od października 2008 do lutego 2009 roku. Ze względu na miejsce wygłaszania nazwane zostały Homiliami Loretańskimi
Poszczególne homilie przede wszystkim nawiązują do bieżących tekstów czytań liturgicznych, które w każdym przypadku są zaznaczone. Zaznacza się także określenie odnośnego dnia liturgicznego, co może dopomóc w wybiórczym odczytywaniu związanym z konkretnymi dniami liturgicznymi.
Przytaczane teksty niezależnie od biegu roku liturgicznego mogą służyć jako lektura duchowa, a także dla rozszerzenia znajomości prawd wiary. Przygotowujący homilie lub liturgiczne komentarze biblijne mogą znaleźć w tych tekstach wiele przydatnego im materiału, choć wydaje się, że absolutnie nie nadają się one na gotowe homilie nie tylko ze względu na aktualizacje do minionego już czasu, ale także ze względu na szczególny sposób wypowiedzi, który jest charakterystyczny dla autora, a w innym wykonaniu mógłby zupełnie nie pasować do mówiącego. Teksty wypowiadane podczas liturgii mają być osobistym świadectwem mówiącego. Jeżeli jednak ktoś w swym przygotowywaniu wypowiedzi będzie mógł znaleźć pomoc w prezentowanych tekstach, będzie to radością autora, ale prezentuje je raczej dla szerszego grona czytelników, nie tyle jako pomoc homiletyczną, ile podstawę osobistego przemyślenia. Dlatego każdy może sięgnąć do myśli, jakie zostały tu rozwinięte.
Ks. Jerzy Chmiel, jeden z najwybitniejszych biblistów polskich, uznany w świecie autorytet, odpowiada na najtrudniejsze pytania dotyczące niejasnych, czasem (na pozór) dwuznacznych i trudnych miejsc w Biblii:
czy Bóg bardziej będzie miłosierny czy sprawiedliwy?
jak pogodzić miłość Boga do człowieka z Jego okrutnością, kiedy „topi” w Morzu Czerwonym armię Faraona albo „morduje” Filistynów z rąk Jozuego? Ludzi, Bogu ducha winnych…
czy zmartwychwstanie to wskrzeszenie ciała? A może reanimacja trupów?
dlaczego Bóg stwarzał świat w 6 dni? Przecież jest Bogiem i mógł go stworzyć jedną myślą? Nie musiał też odpoczywać…
skąd wiadomo, że Apostołowie złowili dokładnie 153 ryby? Czy liczono je…?
dlaczego są 4 ewangelie, a nie 3 albo 5? Kto o tym zdecydował?
czy proroctwo jest formą wróżbiarstwa? Magią?
jak pogodzić wolną wolę i wolność wyborów z przeznaczeniem…?
co znaczy „zstąpił do piekieł”?
dlaczego wśród apostołów nie było kobiet? A może były…?
Katedra Wawelska jest niezwykłym fenomenem. Jest bowiem tak, jak żadna inna świątynia w Polsce, nasycona treścią historyczną, a zarazem teologiczną. Spoczywają w niej królowie polscy, poczynając od Władysława Łokietka. W tej świątyni byli oni koronowani i tu składano później ich doczesne szczątki. Ten, kto nawiedza Katedrę Wawelską, musi stanąć twarzą w twarz wobec historii Narodu. (…). Ci ludzie, których sarkofagi znajdują się w Katedrze Wawelskiej, także czekają tam na zmartwychwstanie. Cała Katedra zdaje się powtarzać słowa Symbolu Apostolskiego „Wierzę w ciała zmartwychwstanie i żywot wieczny”.
Ludzie, którzy w niej spoczywają są wielkimi Królami – Duchami, którzy prowadzą Naród poprzez stulecia. Są to nie tylko koronowani władcy i ich małżonki, czy tez biskupi i kardynałowie, są to także wieszczowie, wielcy mistrzowie słowa, którzy tak ogromne znaczenie posiadali dla mojej chrześcijańskiej i patriotycznej formacji.
Jan Paweł II
„Zdajemy sobie wszyscy dobrze sprawę, że wejść do tej katedry nie można bez wzruszenia. Więcej powiem: nie można do niej wejść bez drżenia wewnętrznego, bez lęku; bo zawiera się w niej – jak w mało której katedrze świata – ogromna wielkość, którą przemawia do nas cała nasza historia, cała nasza przeszłość; przemawia zespołem pomników, przemawia zespołem sarkofagów, ołtarzy, rzeźb; ale nade wszystko przemawia do nas cała nasza przeszłość, nasza historia – zespołem imion i nazwisk. Wszystkie te groby na Wawelu, imiona i nazwiska znaczą i wyznaczają: znaczy każde dla siebie, a wszystkie razem wyznaczają olbrzymią, tysiącletnią drogę naszych dziejów”.
Kard. Karol Wojtyła (w 1978 roku)
Te słowa są najlepszą rekomendacją książki – dzieła, które opisuje groby królewskie na Wawelu. Wszak to w tej katedrze spoczywają takie postaci, jak: Jan III Sobieski, Władysław Jagiełło, Władysław Łokietek, Kazimierz Wielki, Władysław Warneńczyk, Kazimierz Jagiellończyk, święta Królowa Jadwiga, Zygmunt I Stary, Zygmunt III Waza, Stefan Batory, Zygmunt August czy Książe Józef Poniatowski. "Groby królewskie na Wawelu" są niezwykłym przewodnikiem po cmentarzu, któremu na imię Polska.
- Czym się różni piekło od piekieł?
- Dlaczego Bóg jest okrutny w Starym Testamencie?
- Dlaczego potrzeba aż dwóch opisów stworzenia świata? Czy nie wystarczyłby jeden?
- Po co Pan Bóg w siódmym dniu odpoczywał? Przecież Bóg jest wszechpotężny, a więc nie potrzebuje odpoczynku…
- Dlaczego cyfra 666 oznacza szatana?
- Dawid miał kilka żon i ok. 600 nałożnic. Dziś nie wolno mieć nawet kochanki, a wtedy wolno było mieć kilka setek nałożnic? Dlaczego Bóg nie piętnuje tej sytuacji u Dawida?
- Dlaczego wśród apostołów nie było żadnej kobiety?
- Dlaczego nie ma św. Dawida, św. Mojżesza, św. Adama i św. Ewy….? Dlaczego wielkich ludzi Starego Testamentu nie możemy w Kościele nazywać świętymi?
Tomasz M. Dąbek (ur. 1952); profesor i wykładowca egzegezy Nowego Testamentu oraz Teologii Biblijnej w Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie. Święcenia kapłańskie przyjął w 1979 roku. Był proboszczem oraz przeorem Ojców Benedyktynów w Tyńcu.
Adwent w życiu człowieka jest czasem oczekiwania na przyjście Boga do człowieka. Ale istnieje też jakby drugi"" adwent czas oczekiwania Boga na człowieka, znacznie dłuższy, czasem nieosiągalny... Niniejsze rozważania są niezwykłe, nie tylko ze względu na niezwykłość autora, ks. Marka Starowieyskiego, ale też treści jakie niosą i rzeczy, o których rozważają. Głębia tekstów biblijnych i Ojców Kościoła jest niezwykła. Trzeba dużej odwagi, ale nade wszystko wiedzy i mądrości, by z takim zaangażowaniem o nich mówić, tak ciepło o nich rozważać i tak pięknie pisać. Niniejsza książka jest przejmująca, a jej niezwykłość polega na tym, że mówi o rzeczach Bożych językiem prostym, obrazowym, pełnym ciepła i przekonania.""
Dzisiaj wielu mówi, Msza jest nudna, nic z tego nie rozumiem, a wystarczy tak nie wiele, aby wszystko stało się jasne i proste. Wystarczy przeczytać tę niewielką książkę i zastosować jej treść podczas Mszy św., aby otworzyła się przed człowiekiem nowa perspektywa bycia chrześcijaninem.Nie jest to rozprawa naukowa, ale słowa pisane sercem kapłana, który tłumaczył dzieciom sens poszczególnych części Mszy św. Nie jest to jednak książka tylko dla dzieci, bo o poważnych rzeczach nawet z dziećmi mówi się poważnie. Jeśli nie rozumiesz Mszy św. to nie znaczy, że Twoja wiara jest słaba. Ale masz okazje ją zrozumieć, jeśli tylko zechcesz. Masz okazję zrozumieć wszystkie słowa i treści, co znaczy: "Pan z wami", alleluja, Bóg zapłać, Amen i wiele innych słów wypowiedzianych podczas Mszy św. Sięgając po tę książkę szukasz, a szukając właśnie znalazłeś.
Rola mózgu w uczeniu się i nauczaniu jest niekwestionowana. Wszystko zależy od umiejętności przyswajanej wiedzy w szkole, na studiach czy po prostu w życiu, bo człowiek uczy się całe życie i każdej formie uczenia się bez względu na zaangażowanie towarzyszyszy praca mózgu. Ale jakie są jego możliwości? Ile może pomieścić ten "twardy dysk", który każdy z nas posiada i z którego korzysta w większym lub mniejszym stopniu? Co zrobić, by pamiętać jak najwięcej z uczenia się w szkole i ze swojego życia? By "resetować" to, co niepotrzebne a zachowywać i korzystać z możliwości mózgu w sposób najlepszy z możliwych? Książka jest niezwykła, bo dotyczy każdego człowieka, który chce wiedzieć więcej na temat pracy swojego mózgu, jego "reakcji" na uczenie się, czaserm odporności na wiedzę a czasem zdumiewająco dobrego i szybkiego przyswajania wiadomości. Ale nic nie dzieje się bez powodu...
Książka znanego i uznanego w świecie autorytetu z dziedziny etyki. Spacerem po etyce to książka omawiająca wszystkie podstawowe a jednocześnie najważniejsze zagadnienia związane z moralnością człowieka i problemy etyczne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?