Pierwsza tak obszerna publikacja, dotycząca życia po śmierci i końca świata. Jedno z najlepszych opracowań napisanych w języku polskim. W hasłach, traktowanych dość obszernie i wyczerpująco zawarte zostały wszystkie najważniejsze pojęcia dotyczące końca świata i spraw eschatologicznych, jak i znaków mu towarzyszących.W dziele znajduje się też wiele haseł okołotematycznych z zakresu filozofii, teologii, fizyki, astronomii, biologii, medycyny, socjologii i wielu innych....Opracowane hasła podejmują tematykę końca świata w sposób jasny i przejrzysty, chociaż są dość obszerne, jednak bez zbędnego aparatu naukowego. Po każdym z nich podano bibliografię.
Komunikacja społeczna według Benedykta XVI” to obszerna antologia tekstów Benedykta XVI na temat komunikacji, mediów oraz dziennikarstwa. Poprzez tę książkę poznajemy osobę papieża, wielkiego teologa przełomu wieków, z innej, dotąd mało znanej strony. Postrzegany jako papież stroniący od mediów wiele miał o nich do powiedzenia. Podejmuje temat komunikacji przez pryzmat człowieka, ale także Boga, co daje na nową i pełniejszą perspektywę, bardziej humanistyczną.
Komunikacja społeczna według Benedykta XVI”, obszerna i znakomicie zredagowana antologia wypowiedzi poprzedniego papieża dowodzi, iż śledził on uważnie procesy zachodzące w kulturze naszego wieku oraz potrafił je mądrze i odważnie komentować, a jeśli były tego warte – wspierać swym autorytetem. Mimo jasności i precyzji, myśli i poglądy Benedykta XVI nastręczają pewne trudności przy próbach prezentacji ze względu na ich okazjonalny charakter i konieczność uwzględniania szerokich kontekstów (a nie zawsze jest to w pełni możliwe). Trzeba zatem wystrzegać się zarówno wmówień i nadinterpretacji, jak i braku należytej uwagi i pomijania rzeczy istotnych. Na szczęście ilość, różnorodność, bogactwo tekstów uwzględnionych przez redaktorów antologii redukuje znacząco ryzyko mimowolnych interpretacyjnych nadużyć i wynikających z nieuwagi lub ignorancji przeoczeń i przemilczeń.
prof. dr hab. Jerzy Jastrzębski
Zaletą tej publikacji jest zebranie w jednym tomie nauczania Benedykta XVI na temat komunikacji społecznej w różnych jej aspektach. Jestem przekonana, że publikacja spotka się z zainteresowaniem teologów, medioznawców i wszystkich zainteresowanych nauczaniem papieża Benedykta XVI oraz współczesną doktryną medialną Kościoła katolickiego. Dlatego też, z pełnym przekonaniem, oceniam tę publikację jako bardzo dobrą i rekomenduję jej szybkie wydanie.
prof. nadzw. dr hab. Katarzyyna Pokorna - Ignatowicz
Tom wypowiedzi Benedykta XVI jest niezwykle cennym materiałem źródłowym tak dla medioznawców katolickich, jak i świeckich. (...). Książka powinna znaleźć się w bibliotekach uczelnianych instytutów teologii, dziennikarstwa, nauk o mediach i pokrewnych.
prof. dr. hab. Tomasz Goban-Klas
To antologia tekstów Benedykta XVI na temat komunikacji, mediów oraz dziennikarstwa. Poprzez tę książkę poznajemy osobę papieża, wielkiego teologa przełomu wieków, z innej, dotąd mało znanej strony. Postrzegany jako papież stroniący od mediów wiele miał o nich do powiedzenia.
Krzysztof Marcyński SAC, Małgorzata Laskowska
Książka jest cenną nowością. Autor prowadzi nas ścieżkami w poszukiwaniu Bożych tajemnic. Dzieli się doświadczeniami wyniesionymi z duszpasterstwa oraz wiedzy uzyskanej na seminarium filozofii religii prowadzonym przez ks. kard. Mariana Jaworskiego, zgłębiającym poznanie doświadczenia religijnego. Przemyślenia, wzbogacone wypowiedziami św. Jana Pawła II i uzupełnione niezwykle pięknymi, unikatowymi fotografiami z Ziemi Świętej – tworzą bogaty materiał do refleksji nad najważniejszymi sprawami życia. Przydadzą się też wszystkim wędrującym Szlakami Papieskimi. Przytaczane fragmenty Pisma Świętego, wybrane z tekstów niedzielnych i świątecznych, naświetlone w nowy sposób, przyniosą czytelnikowi radość wewnętrzną i poszerzą jego wiedzę religijną oraz duchową.
Już nawet pobieżna lektura książki Na tropach Ewangelii pozwala odkryć wielkie bogactwo myśli, które tworzą pomost między Ewangelią a życiem współczesnym. Oczywiście jest to także wezwanie do twórczego myślenia!
Ks. Franciszek Ślusarczyk
Kustosz Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach
ks. Stefan Misiniec święcenia kapłańskie przyjął w 1966 roku na Wawelu z rąk abp. Karola Wojtyły. W pracy duszpasterskiej łączył rozwiązywanie ludzkich problemów z zainteresowaniem kulturą z różnych dziedzin i jej wpływem na człowieka. W latach 1980 – 1992, organizował w Krakowie pierwsze Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej. W okresie stanu wojennego były one podłożem istnienia i rozwoju niezależnej od władz komunistycznych kultury, wyrastającej z chrześcijańskich inspiracji.
Spotkanie autorskie (Targi Wydawców Katolickich, Warszawa, Zamek Królewski)
Książka przybliża czytelnikowi najpiękniejsze teksty Pisma Świętego na temat miłosierdzia np. Psalm 51 Zmiłuj się nade mną, Księgę Jonasza, Jezusowe przypowieści oraz pouczenia św. Pawła o miłosierdziu jako ważnej zalecie chrześcijanina. Wszystkie teksty są zwięźle i przystępnie wyjaśnione, a tekst został wzbogacony romantycznymi ilustracjami zapomnianego już francuskiego malarza Jamesa Tissota (1836 - 1902). Podróżował on po Ziemi Świętej i w mistrzowski sposób odmalował jej krajobrazy oraz mieszkańców. Jego obrazy uwieczniły zanikający świat dawnego Izraela. Pomagają wczuć się w atmosferę tamtych czasów i środowisko, w którym żył i nauczał Jezus.
Każdy warsztat od czasu do czasu trzeba poddać generalnym porządkom, aby usunąć z niego wszystko to, co pozostało po wykonanych pracach. Podobnie ma się sprawa z warsztatem pisarskim, z którego wynosi się gotowe prace oddawane do publikacji, ale w nim także gromadą się mniej lub bardziej wykorzystane fragmenty, niedokończone opracowania, rozpoczęte tematy, które z różnych powodów nie doczekały się ostatecznego wykończenia.
Wszystkie te mniejsze lub większe całości, a także fragmenty już najprawdopodobniej nie zostaną podjęte w dalszej pracy, gdyż wartki prąd życia przynosi nam coraz to nowe wezwania tematyczne, a wiele tematów traci z czasem swoja aktualność. W tych jednak fragmentach zawierają się pewne przemyślenia, którymi warto byłoby się podzielić.
Taka jest geneza prezentowanej książki, która składa się ze wspomnianych powyżej materiałów, często krótkich i fragmentarycznych, ale z których nadal można jeszcze wyciągnąć pożyteczne myśli, którymi Autor pragnie podzielić się z Czytelnikami.
Opracowanie nie stanowi zwartej całości, stąd w jego tytule umieszczono określenie rozmaitości. Wszystkie łączą się z szeroko pojętą problematyką biblijną i mogą przyczynić się do pełniejszego poznania tej jedynej Księgi, której zawartość treściowa jest niewyczerpana.
Biblia to wspaniałe dzieło literackie, ukazujące z niezrównanym kunsztem, barwnie i dynamicznie, jak codzienne życie poszczególnych ludzi, a nawet całych narodów, jest naznaczone obecnością Boga. Równocześnie jest ona bardzo mocno osadzona w realiach ówczesnej przyrody, bo od opowiadania o stworzeniu świata w Księdze Rodzaju, aż do opisu Nowego Jeruzalem z drzewem życia i Barankiem, jaki przywołuje autor Apokalipsy, wątki odnoszące się do świata fauny i flory są bardzo liczne. Dzięki temu autorzy natchnieni mogą jawić się, jako wnikliwi obserwatorzy i znawcy zwierząt, umiejętnie wykorzystujący swoje spostrzeżenia do opisu historii zbawienia i przybliżenia sakralnych i ponadczasowych treści doktrynalnych. Wszystko to sprawia, że pochylenie się nad biblijnymi wzmiankami o zwierzętach może być zajęciem bardzo ciekawym. Przykładem tego jest niniejsza książka, zapraszająca czytelnika do odbycia wyprawy po drogach i dróżkach biblijnego zwierzyńca. Pozwala ona przejść przez swoisty most pomiędzy wiedzą zoologiczną właściwą dla środowiska powstania poszczególnych ksiąg Pisma Świętego, a obecnym opisem fauny krajów biblijnych. Pokazuje w jaki sposób współczesna zoologia może naświetlić wiele kwestii związanych z prawidłowym odczytaniem tła przyrodniczego licznych perykop biblijnych oraz dlaczego daje ona podstawy do określenia, co stało u podstaw przypisania danym przedstawicielom fauny biblijnej ściśle określonego wachlarza znaczeń symbolicznych. Książka ta uwrażliwia na piękno stworzonego świata, ukazuje biblijne osobliwości przyrodnicze i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom różnych grup czytelników, także poszukujących akademickiego wykładu i systematyki.
Podróże pełne przygód, to nasza pasja! Szukamy egzotyki, nieskażonych ludzką stopą miejsc, bezludnych wysp. Tymczasem najciekawszych podróży, przygód i odkryć doznajemy w wieku kilku lat – jak Maja, bohaterka książki Dominiki Wojtal. Jakże często o dziecięcych ekspedycjach zapominamy w natłoku codzienności. Tymczasem Maja zabiera nas w podróż do najpiękniejszych miejsc swego dzieciństwa. Kraina Cudów Mai znajduje się niedaleko, bo nad Sanem, gdzieś w okolicach Stalowej Woli… Powzruszajmy się i przypomnijmy o własnej Wonderland…
Coraz częściej, wbrew powszechnemu przekonaniu, można zauważyć u wielu ludzi skupienie na głos rozlegających się dzwonów kościelnych, szczególnie tych w porze południowej o godz. 12.00. To dzwony, bijące na Anioł Pański (Angelus Domini). Powstanie tej modlitwy datuje się na XI wiek a jej przedmiotem jest rozważanie zwiastowania Maryi i wcielenia Jezusa Chrystusa. Jest to zatem szczególna modlitwa, dotycząca najważniejszego wydarzenia w dziejach ludzkości. Warto poznać jej powstanie, historię i głębię treści, by coraz mocniej wpisywała się w nasze życie i kształtowała je.
Męka Jezusa dla każdego przedstawia tajemnicę, nad którą warto się zastanowić. Wierzący znajduje w niej gwarancję swego zbawienia, które dzięki zasługom tej męki może osiągnąć, jeżeli w swej drodze życiowej podąży za cierpiącym Chrystusem i dojdzie do udziału w Jego zmartwychwstaniu. Dla niewierzących opisy męki Jezusowej mogą stać się przykładem bohaterstwa, a równocześnie zwierciadłem, w którym odbijają się bardzo różne ludzkie postawy, z jakimi wszyscy się spotykają i często szukają ich zrozumienia. Prezentowane zatem w tej pozycji rozważania mogą trafić do wszystkich, choć przede wszystkim stanowią medytację religijną. Taka medytacja przede wszystkim wiąże się z kazaniami pasyjnymi, głoszonymi przez sześć niedziel Wielkiego Postu i dlatego przytoczone rozważania ułożone są w zestawy, składające się z sześciu jednostek. Rozważania jednak mogą znaleźć szersze zastosowania w przemyśleniach każdego, kto odważy się je wziąć do ręki.
(...) Nie podejmuję próby określenia współczesnych uczynków miłosierdzia, ale do nich podprowadzam. Chodzi o miłosierdzie wobec ludzi dotkniętych zaraźliwymi chorobami społecznymi, które niszczą miliony. Przykładowo podam, jak pomóc alkoholikom? Utopionym w narkotykach? Zniewolonym przez hazard i koncentrację na pieniądzach? Jak pomóc boleśnie poranionym w rozdartych małżeństwach i rodzinach? Jak pomóc tym, którzy z upodobaniem wybrali bagno pornografii? Jak pomóc złowionym w sieci mobingu? Jak ratować wobec przemocy, która pod różnymi płaszczykami chce panować na ziemni? Jak opanować sztukę odporności na kłamstwa przekazywane w mediach? Oto tylko sygnalizacja pewnych zniewoleń, a pełna ich lista jest do ustalenia.
Ks. prof. Edward Staniek
(Ze wstępu)
Ludzie myślą, że postęp wiedzy i techniki pomoże im osiągnąć ziemskie szczęście, a nawet zamieszkać na innej planecie. Gonią za tym, co zewnętrzne, za przyjemnością i wygodą, a zapominają o wyprawie w głąb własnej duszy. Poszukują skarbów na ziemi, jak św. Augustyn, który do 33 roku życia szukał mądrości i szczęścia poza sobą, a Bóg, ich skarb, jest w nich. Płacząc wyznawał: Późno Cię poznałem i pokochałem, Mądrości dawna i zawsze nowa, późno Cię pokochałem!. Gdybyśmy choć cząstkę tego czasu, który przeznaczamy na sprawy tej ziemi, poświęcili na przebywanie z Bogiem wewnątrz nas, stalibyśmy się wielcy Jego wielkością. Autor w oparciu o Pismo Święte i naukę Kościoła, zachęca do wejścia w siebie i przebywania z Bogiem obecnym w nas. Tylko czyniąc wszystko w Bogu, z Nim i dla Niego, zrealizujemy się w pełni i staniemy się sobą.
Astrologia przedtem chodziła razem z astronomią; była zastosowaniem tej najbardziej bezinteresownej z nauk do życia codziennego, dawała chleb astronomom. Astrologowie ogłaszali coroczne judicja /…/ na rok następny, przepowiadające wpływy gwiazd na ludzi i państwa, mory i wojny, posuchy i ulewy; wydawali specjalne prognostyki z powodu komet, zaćmień i niezwykłych koniunkcji planet; oddzielnym osobom stawiali horoskopy, przepowiednie biegu życia wedle aspektów niebieskich. Astrologia łączyła się ściśle także z medycyną; pouczała kiedy puszczać krew i zażywać lekarstwa, przewidywała przebieg i wynik choroby oraz kuracji. Aleksander Bruckner Magia to sztuka czynienia rzeczy wykraczących poza możliwości ludzkie, przy pomocy demonów lub za pośrednictwem obrzędów zabronionych przez religię. Alchemia /…/ nazywana także filozofią hermetyczną, jest to ważna dziedzina nauk chemicznych zajmująca się sztuką przemiany metali. J. Collin de Plancy Jedna z ostatnich książek prof. Michała Rożka, zmarłego w czerwcu 2015 roku, ale jeszcze nie ostatnia, podejmująca tematykę magii, alchemii i horoskopów w kontekście historycznym i kulturowym.
W dziejach naszej cywilizacji kobieta długo była lekceważona i traktowana przedmiotowo. W XV wieku przed Chrystusem niewolnica w Asyrii kosztowała 100 gram ołowiu, a w Egipcie dwie krowy i dwa cielęta. 200 lat później płacono za nią: fartuch, prześcieradło, pięć ubrań płóciennych, trzy czary miedziane, kocioł miedziany, krążek miedziany, jeden kilogram złomu miedzi, kubek miodu. W Babilonie, w VI wieku przed Chrystusem, kobieta z małym dzieckiem kosztowała 19 szekli (płaca za jeden dzień pracy), a w "kulturalnej" Grecji w V wieku przed Chrystusem za młodą niewolnicę żądano 150 drachm (płaca za trzy dni pracy dorosłego mężczyzny). Starożytni Grecy lubili filozoficzne i polityczne dyskusje, a kobiety - nie wykształcone i ograniczane do spraw domowych - uznawano za nie nadające się do takich rozmów. Stąd też uznawano je za istoty niższe, potrzebne tylko do rodzenia dzieci. Sądzono też, że przyjaźń i miłość możliwa jest tylko między mężczyznami, co mocno przyczyniło się do rozwoju męskiego homoseksualizmu zwanego wówczas "miłością grecką". Eurypides twierdził, że jeden mężczyzna wart jest dziesięć tysięcy kobiet. Sokrates mówił wprawdzie, że "kobiety wcale nie są gorsze od mężczyzn", ale dodawał, że wszystkiego, czego "kobietom trzeba, to odrobinę więcej kondycji fizycznej i energii umysłowej" (Xenophon, Symposium, 2).
Wielorakie były przyczyny historyczne, społeczne i kulturowe, dla których z końcem XIX i początkiem XX wieku pojawiły się sufrażystki, feministki, kobiety wyzwolone. W Kościele, zgodnie z nauką Jezusa, naturalne jest równouprawnienie kobiety. Święty Tomasz z Akwinu pisze, że "jeśli chodzi o rzeczy duchowe, kobieta nie różni się od mężczyzny". Równość godności i praw kobiety i mężczyzny nie oznaczają jednak tego, by ich role w Kościele były takie same, np. sposób rozstrzygania sprawy kapłaństwa kobiet. II Sobór Watykański wzywa jednak wszystkie kobiety do udziału w akcji apostolstwa.
Każdy człowiek nosi w sobie pragnienie sensu i szczęścia – pisał św. Tomasz z Akwinu. Jak te najgłębsze i niezbywalne pragnienia zrealizować? Jakie przeżyć życie, aby śmierć nie była dramatycznym, bezsensownym, pełnym lęku, dojściem do końca, ale by móc ją przyjąć, jako dotarcie do Celu, co przecież zawsze jest radosne i szczęściodajne. Prezentowana książeczka wskazuje na niektóre rzeczywistości prowadzące właśnie do takiego przeżycia swojego życia. Znajdziemy w niej m. in. analizy na temat sensu ludzkiej egzystencji; autor nie pomija też kwestii najtrudniejszych, takich jak cierpienie, oraz tego wszystkiego, co nieoczekiwanie nam się w życiu przydarza, co – jak mówimy – na nas przychodzi.
Alegoryczno - symboliczna lektura Biblii była typowa dla starożytnego i średniowiecznego chrześcijaństwa. W obrazach i opowiadaniach biblijnych szukano nie tylko świadectw historii, ale żywego Słowa, które oddziaływałoby na wyobraźnię. Biblia byłą postrzegana jako drogocenny klejnot mieniący się tysiącami znaczeń. To bogactwo tradycji może ożywić również współczesną lekturę Pisma świętego. Żyjemy przecież w erze obrazu. Nie tylko wyświetlanego na ekranie komputera, ale również powstającego w naszej wyobraźni podczas obcowania z tekstem biblijnym.
Lektura obowiązkowa, dla wszystkich, którzy czytają Biblię. Zarówno dla profesjonalistów – duszpasterzy, katechetów, liderów grup, zaangażowanych chrześcijan, itd. – jak i dla każdego humanisty, który zechce poszerzyć swoje horyzonty o bogactwo symboliki biblijnej, stanowiącej istotny element kultury i cywilizacji europejskiej.
Jest to pierwsza tego typu książka w Polsce. Autorzy podejmują w niej trudny temat polityki na ambonie. Temat ten dzieli polski Kościół. Jedni uważają, że księża nie powinni na ambonie zajmować się polityką, a inni są przeciwnego zdania. O tym, jak jest, a jak być powinno, można się dowiedzieć z lektury niniejszej książki. Pierwsza jej część zawiera teoretyczne rozważania o rozumieniu polityki i jej miejscu w Kościele, w drugiej znajdują się homilie polskich biskupów i ich analizy przeprowadzone przez specjalistów, a na trzecią składa się tekst debaty, w której jej uczestnicy zastanawiają się nad tym, jak mówić o kwestiach politycznych nie naruszając świętości ambony.
Prezentowana tu pozycja jest kolejną częścią homilii wygłaszanych w Kaplicy Loretańskiej przy kościele Braci Mniejszych Kapucynów w Krakowie. Obejmują one okres od Uroczystości Trójcy Przenajświętszej (30 maja 2010) do Uroczystości Świętej Bożej Rodzicielki (1 stycznia 2011).
Zapis homilii może stanowić materiał do różnych rozważań, zarówno związanych z kalendarzem liturgicznym, jak i od niego niezależnych. Poszczególne wypowiedzi nawiązują do czytań liturgicznych, ale bardzo często poruszają tematykę o wiele szerszą i dlatego mogą być pomocne nie tylko w ścisłym okresie kościelnego kalendarza, z którym są związane.
Umieszczone tu rozważania nie wymagają znajomości poprzednich tomów, które już ukazały się poprzednio, i mogą służyć zupełnie niezależnie od tomów następnych. Istnieje jednak ciągłość czasowa całego dorobku.
Każdy człowiek na pewnym etapie swojego życia potrzebuje wyciszenia, refleksji, skupienia czy modlitwy. Różni ludzie różnie to nazywają, ale zawsze chodzi o jedno: o wyciszenie siebie, swoich emocji i swojego serca, a jeśli temu wyciszeniu i skupieniu (refleksji nad sobą i swoim życiem) towarzyszy odniesienie do Boga, jak to bywa w przypadku ludzi wierzących i czasem niewierzących, nieznających Boga, ale czujących wewnętrznie, że On „gdzieś tam jest”, taka refleksja staje się niezwykle cenna, ważna dla spokoju duszy i lepszego rozeznania dobra i zła, prawdy i kłamstwa w życiu. Ta książka jest niezwykła, bo jest przewodnikiem po modlitwie; jedynym swego rodzaju, książką uczącą dobrego i uczciwego życia, wierności i miłości Bogu i człowiekowi, bez względu na wszystkie przeciwności w życiu. Daje wewnętrzną siłę i pomaga w przezwyciężaniu tego, co złe.
Teologia biblijna to dyscyplina naukowa, stanowiąca istotny dział biblistyki, powszechnie
uprawiana przez Ojców Kościoła (bez używania takiej nazwy), która została
ponownie odkryta w ramach odnowy biblijnej. Stała się przedmiotem studiów teologicznych i została zalecona zarówno przez dokumenty Stolicy Apostolskiej jak i Sobór Watykański II.
Posługując się sformułowaniem Stanisława Lyonetta SJ, można określić teologię
biblijną jako: „systematyczny i wyprowadzony w świetle wiary wykład nauki Pisma Świętego”. Wykład ten może dotyczyć całej Biblii i wtedy mówimy ogólnie o teologii biblijnej, może dotyczyć Starego lub Nowego Testamentu, wtedy mamy odpowiednio teologię Starego Testamentu lub teologię Nowego Testamentu. Możemy ograniczyć zakres rozważań do jednego autora lub jednej księgi. Mówimy na przykład o teologii św. Pawła, o teologii Janowej, teologii Listu do Hebrajczyków itp. Prezentowana pozycja pragnie ukazać syntetyczny obraz nauki na temat całego Pisma Świętego, czym różni się od większości tego rodzaju opracowań.
Od czasów starożytnych Biblia - Stary i Nowy Testament - była czytana nie tylko przez ludzi wierzących czy uczonych jako księga święta, ale także przez pisarzy, malarzy, rzeźbiarzy, muzyków, którzy z niej czerpali natchnienie do swojej twórczości. Wyrażano ją w teatrze, operze a nawet w balecie, a wkrótce po odkryciu filmu powstały pierwsze filmy biblijne. Z Biblii przechodziły do języka potocznego pojęcia i zwroty, często stając się tytułami dzieł znanych pisarzy. A to wszystko czynili zarówno żydzi, chrześcijanie (katolicy, protestanci, prawosławni) jak i agnostycy i niewierzący, których urzekał klimat Biblii. I tak stała się ona wielką matrycą kultury europejskiej. O tym właśnie mówi ta książka jak Biblia, jej poszczególne księgi, epizody czy postaci były w ciągu wieków interpretowane i przedstawiane, jak zwroty biblijne wchodziły do różnych języków.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?