Książka Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej - mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architektoniczno-inżynieryjne wpływające na funkcjonowanie kolei w okresie jej najintensywniejszego rozwoju, przypadającego na XIX wiek. Istotą pracy jest zbadanie przemian, jakie niosło za sobą pojawienie się kolei, poprzez pryzmat osób, które przyczyniły się do jej powstania, dynamicznego rozwoju i sprawnego funkcjonowania. Tytułowe mechanizmy, czy inaczej reguły panujące podczas budowy i ewolucji kolei, przedstawiono poprzez zestawienie dwóch różnych pod wieloma względami prowincji - poznańskiej i śląskiej. Umożliwia to wydobycie złożoności problemu zarządzania wciąż rozrastającym się organizmem kolejowym w dwóch różnych narodowo prowincjach, ukazanie ewolucji i postępu myśli architektonicznej i inżynieryjnej oraz postaw społecznych wobec kolei.
Książka Marka Pisarka Samochody straży pożarnej zabierze Czytelnika w podróż po historii sprzętu stosowanego w pożarnictwie. Od sikawek ręcznych i pierwszych pojazdów parowych aż po technologię XXI wieku - to prawdziwy wyścig, pogoń myśli technicznej za zagrożeniami. Wszystko zaczęło się na początku XX wieku w Poznaniu - pierwszym polskim mieście, które zdecydowało się na zmotoryzowanie straży pożarnej. Autor dokładnie opisuje konstrukcje z okresu międzywojennego, PRL-u i III Rzeczypospolitej. Przedstawia pierwsze wozy strażackie powstałe na bazie Polskiego Fiata 621, a następnie te budowane na podwoziach Stara. Pokazuje, jak wielki wpływ na cały krajowy przemysł samochodowy wywarł rozwój pożarnictwa. Współczesne nowoczesne pojazdy specjalne to doskonały przykład polskiej myśli technicznej. Czytelnik pozna również liczne ciekawostki, np. co oznaczają tajemnicze litery i cyfry spotykane na autach pożarniczych, jak szybko powinny się rozpędzać pojazdy podczas akcji ratowniczych, czemu strażacy bronili zaprzęgów konnych i dlaczego bali się nowych pojazdów.
W drugim tomie książki Łódzki modernizm i inne nurty przedwojennego budownictwa Joanna Olenderek kontynuuje opis budownictwa i architektury łódzkiego modernizmu. Zajmuje się charakterystyką osiedli i obiektów mieszkalnych: kolonii mieszkalnych, kamienic wielkomiejskich, willi i domów miejskich. Interpretuje wartość artystyczną i znaczenie prezentowanych budynków, ich rolę w strukturze przestrzennej miasta. Autorka opisuje m.in. początki budownictwa uwzględniającego potrzeby różnych grup społecznych: księży, nauczycieli, urzędników i robotników. Prowadzi Czytelnika przez kulturową mozaikę międzywojennej Łodzi - miejsca, w którym spotykali się wybitni architekci i budowniczowie różnych narodowości. Ich losy często nie są dzisiaj znane, ponieważ zostały zatarte przez tragiczne wydarzenia II wojny światowej. O ich istnieniu i twórczej działalności świadczą zrealizowane projekty współtworzące poczucie lokalnej tożsamości łodzian.
Album Beaty i Pawła Pomykalskich prezentuje prawie sto najwybitniejszych budynków polskiej architektury przedwojennego modernizmu. Okres dwudziestolecia międzywojennego to nie tylko czas kształtowania się nowej państwowości, ale również nowego wyglądu polskich miast. Zgodnie z ogólnoeuropejskimi trendami budownictwo miały cechować funkcjonalność, prostota i elegancja. Do dzisiaj zachwycają nas takie obiekty, jak Tor Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu, Śląski Drapacz Chmur w Katowicach, Dom Marynarza w Gdyni, Pensjonat ""Wiktor"" w Żegiestowie czy Oficerski Yacht Klub w Augustowie. Zasady stylu modernistycznego okazały się ponadczasowe i coraz częściej inspirują współczesnych architektów. W albumie przedstawiono architekturę gmachów użyteczności publicznej, budownictwo mieszkaniowe oraz najpiękniejsze obiekty tworzące kurorty i uzdrowiska.
Za twórców samochodu uważa się Francuzów, Niemców i Amerykanów, którzy przyczynili się do jego upowszechnienia. Samochód jest jednym z przedmiotów najbardziej potrzebnych ludziom i dlatego cieszy się szczególnym zainteresowaniem. Powstał w wyniku twórczej myśli człowieka i był udoskonalany przez dziesięciolecia.Na przestrzeni lat pojazdy wytwarzało tysiące mniej lub bardziej znanych firm. Występowały i występują pod wieloma markami. W książce prezentuję 150 marek, które wniosły największy wkład w rozwój konstrukcji i upowszechnienie samochodu na całym świecie, a także miały lub mają duże znaczenie regionalne. Przy ich wyborze kierowałem się wieloletnim doświadczeniem zdobytym w pracy publicystycznej i badawczej pojazdów.Niniejsze opracowanie zawiera informacje o markach samochodów osobowych i użytkowych ( dostawczych, ciężarowych i autobusów ). Ze względu na określoną objętość książki są to zwięzłe informacje, ale obrazują działalność wybranych producentów.Opisy poszczególnych marek zostały uzupełnione w większości niepublikowanymi dotąd ilustracjami.
Pałac Kultury i Nauki w Warszawie od 1955 roku jest najwyższym budynkiem w Polsce i jednym z pięciu najwyższych w Europie. Drapacz chmur był darem Stalina dla Warszawy. Rząd komunistyczny nie brał pod uwagę odmowy jego przyjęcia. Na skutek gorliwości miejscowych decydentów urósł ponad miarę i zmienił obraz Śródmieścia.Olbrzymia budowla od początku podzieliła społeczeństwo na szczerych entuzjastów, pokornych potakiwaczy i tych, którzy pałac z całego serca znienawidzili. Cała Polska chciała go jednak zobaczyć i zwiedzić.Bastion triumfującego komunizmu, świecka świątynia nauki i kultury, po nocy stalinizmu żył codziennym życiem, jak dawniej goszcząc tysiące pracujących w nim ludzi, zwiedzających muzea, targi i wystawy, oglądających sztuki teatralne, seanse kinowe czy koncerty, korzystających z lokali gastronomicznych, księgarni, biblioteki, basenu czy pracowni Pałacu Młodzieży. Organizowano dziesiątki imprez i wizyt z udziałem światowych sław.Po 1989 r. nie brakowało głosów, aby ów swoisty pomnik stalinizmu zburzyć, pozbawić ozdób, przeszklić, obniżyć lub zasłonić wyższymi od niego wieżowcami. Trzeba było ponad dwudziestu lat, aby uszanować doniosłą dla polskiej nauki i kultury rolę gmachu, a także jego wartość materialną, ekonomiczną i... zabytkową, co zostało potwierdzone - po burzliwych dyskusjach - wpisem do rejestru zabytków. Do dziś jednak nie udało się przywrócić zwartej zabudowy miejskiej wokół Pałacu Kultury i Nauki.Bogato ilustrowana książka ukazuje skomplikowane dzieje gmachu, a także jego otoczenia, przypominając szczegóły dawnych wydarzeń, opinii, mitów i anegdot.
Dla polskiej architektury pierwsze lata po odzyskaniu niepodległości były czasem, gdy starano się nadać nowo budowanym obiektom cechy nawiązujące m.in. do klasycznych, dworkowych ideałów. Odrodzenie się polskiej państwowości sprzyjało rozkwitowi tradycjonalizmu ? odwoływano się do prestiżu ?mocarstwowej? Polski i podkreślano tożsamość narodową.Natomiast na zachodzie Europy, coraz większą popularnością wśród architektów cieszył się modernizm. Form follows funktion (Forma podąża za funkcją) czy Less is more (Mniej znaczy więcej) ? to dwa z kluczowych haseł przyświecających jego twórcom.Wkrótce dotarł on także do naszego kraju. Eleganckie, choć ubogie w dekoracje, często o asymetrycznych elewacjach budynki z dużymi oknami, posiadające płaskie dachy, zaczęły pojawiać się na ulicach polskich miast. Wiele z nich powstało w Łodzi ? miejscu, w którym pracowali artyści, należący do europejskiej awangardy ? m.in. Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro. Tutaj tworzyli wybitni architekci: Wiesław Lisowski, Józef Kaban, Wacław Ryttel, Witold Szereszewki, Józef Szanajca, Helena i Szymon Syruksowie, Barbara i Stanisław Brukalscy czy znane ?warszawskie tygrysy? ? Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokszyński, Eugeniusz Wierzbicki.Dzięki bogato ilustrowanej książce Joanny Olenderek poznają Państwo wiele międzywojennych łódzkich obiektów. Piękne kamienice, wille, urzędy i kina do dziś wyróżniają się w miejskiej przestrzeni. Niestety, często funkcjonują w zniekształconej, pozbawionej cech autentyzmu, nieumiejętnie przekształconej formie, a wiele z nich na zawsze zniknęło.Tom pierwszy obejmuje gmachy użyteczności publicznej (m.in. urzędy, domy kultury, kina, fabryki).
Sieci trolejbusowe istnieją na terenie Polski od 1930 roku. Przez szereg lat ten typ komunikacji funkcjonował w 14 miastach i planowano jego uruchomienie w kolejnych. Obecnie te elektryczne pojazdy spotkamy na ulicach Gdyni i Sopotu, Lublina oraz Tychów. Książka opowiada o historii i dniu dzisiejszym trolejbusów, wyjaśnia kwestie ich technicznego funkcjonowania, przestawia budowę sieci trakcyjnej oraz tabor elektryczny wykorzystywany na terenie naszego kraju.
Czy wiedzą Państwo, że w Polsce istnieją prawnie ustanowione 32 porty morskie? A u ujścia Wisły już 1000 lat p.n.e. istniała osada rybacka? Skąd pochodzi nazwa portu Tolkmicko na Zalewie Wiślanym? Od kiedy Elbląg rywalizował z Gdańskiem o handel towarami transportowanymi Wisłą? Jakie przedsiębiorstwa eksploatacyjne działają na terenie największych portów oraz który dzień w roku jest najważniejszy dla każdego Kaszuba związanego z morzem? Na te i inne pytania odpowiada książka Dariusza Konkola i Tomasza Perki Polskie porty morskie. Odnajdą w niej Państwo podstawowe informacje o portach: zarówno tych dużych, do których zawijają największe statki morskie, m.in. w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, jak i małych na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim, z których korzystają głównie rybacy i żeglarze. Publikacja przedstawia podstawowe informacje o każdym z tych portów. Przybliża ich historię, opowiada o funkcjonowaniu, znaczeniu gospodarczym i rozwoju. Dzięki niej Czytelnik zyska wiedzę na temat gospodarki morskiej oraz polskiego wybrzeża.
Czy wiedzą Państwo, jak ważnym trunkiem było piwo w średniowieczu? Leszek Biały odmówił udziału w krucjacie, ponieważ w Ziemi Świętej nie warzono piwa, a jego konsumpcja na dworze królowej Jadwigi wynosiła nawet do 10 litrów na głowę dziennie.
Prawdziwi smakosze tego napoju zamieszkiwali także Łódź i jej najbliższe okolice. Dobrze wiedzieli, że do piw typu lager i jasnych pełnych potrzebna jest miękka woda, do piw mocniejszych ? twarda, a do produkcji porterów najlepsza jest woda bogata w minerały. Teodor Milsch, bracia Lorentzowie, Anstadtowie, Gehligowie, Keilichowie to najwybitniejsi przedstawiciele łódzkiego browarnictwa. Historia ich przedsiębiorstw jest pełna zaskakujących tajemnic, m.in. do dzisiaj nie ujawniono unikatowych receptur.
Jak zbudowali swoje browary, jakiej używali technologii, czy uczciwie prowadzili interesy, kogo zatrudniali? Na te i inne pytania odpowiada książka Browary Łodzi i regionu Marcina Szymańskiego, która jest pierwszym szczegółowym opracowaniem, dotyczącym dziejów warzenia piwa w regionie łódzkim.
Czytelnik ma niepowtarzalną okazję dokładnie poznać historię Helenowa, dzieje zakładów browarniczych od momentu ich założenia do chwili upadku oraz dowiedzieć się jakie piwo cieszyło się największą popularnością w czasach ich świetności. Autor opowiada również o czasach współczesnych: wielkich koncernach i małych, regionalnych zakładach.
Książka Kolej Wolsztyn ? Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych. Problem realizacji linii oparty został na niepublikowanych dotąd niemieckojęzycznych źródłach historycznych. Dworce kolei budowanej w pierwszej dekadzie XX wieku otrzymały oryginalne rozwiązania architektoniczne, wyrażające ducha pruskiego budownictwa kolejowego. Na drodze do powstania prezentowanej linii stało wiele przeciwności natury narodowościowo-politycznej, wynikających z ówczesnych relacji niemiecko-polskich.Zapraszamy Państwa do zapoznania się z dziejami znanej i cenionej kolei, która obecnie cieszy się ogromną popularnością, m.in. dzięki corocznym paradom parowozów w Wolsztynie.Pozycja przygotowana przez dr. Przemysława Dominasa, specjalizującego się w zakresie dziejów komunikacji i transportu w Niemczech, została wzbogacona licznymi ilustracjami przedwojennymi i z okresu powojennego, mapami, rozkładami jazdy oraz zdjęciami ukazującymi obecny stan infrastruktury omawianej kolei.
Jak powrócić do przeszłości? Album Kalisz na starych pocztówkach przeniesie Państwa do jednego z najstarszych miast w Polsce. W trakcie podróży m.in. dowiedzą się Państwo, co łączy noblistę Henryka Sienkiewicza z historią pocztówki i jak zmieniała się jej forma, a także która z ulic nosiła miano ulicy kaliskich hoteli oraz gdzie znajdował nieistniejący już dzisiaj Domek Szwajcarski czy Rosmark.Prezentowane widokówki pochodzą z okresu od końca XIX wieku do 1939 roku. Część z nich tworzy dokumentację zniszczeń dokonanych w Kaliszu przez pruskie wojska podczas I wojny światowej. Na najstarszych pocztówkach został utrwalony wygląd kaliskich ulic, placów, mostów oraz obiektów użyteczności publicznej. Dzięki tym wszystkim obrazom będą mogli Państwo dostrzec zmiany, które zaszły w Kaliszu na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Może uda się nawet odtworzyć klimat nieistniejącej już dzisiaj dzielnicy żydowskiej?Zapraszamy w pasjonującą podróż po historycznym Kaliszu. Przeszłość została zatrzymana na małej prostokątnej karcie.How can we get back to the past? The album Kalisz in old postcards will take you to one of the oldest cities in Poland. During the trip you will learn what the Nobel Prize winner Henryk Sienkiewicz has in common with the history of postcards and how the postcards have changed over time, and which street in Kalisz was called the Kalisz Street of Hotels and where the Swiss Cottage or Rosmark were.The postcards in this book date from the period between late nineteenth century and 1939. Some of them are evidence of damage made by the Prussian army in Kalisz during the First World War. The oldest postcards recorded the appearance of Kalisz streets, squares, bridges, and public buildings. With all these images you will be able to see the changes that have occurred in Kalisz over several decades. The Jewish quarter has not survived but maybe you can feel its atmosphere?Enjoy a fascinating journey through the historic Kalisz. The past has stopped on a small, rectangular card.
Seria wydawnicza Sztuka Polski Środkowej powstała z inicjatywy pracowników naukowo-dydaktycznych Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.
Publikowane od roku 2000 kolejne tomy ukazują się w dwóch równoległych seriach – Studia i Monografie. Prezentowane wyniki badań poświęcone są zjawiskom artystycznym zachodzącym na obszarach szeroko pojmowanego regionu łódzkiego i samej Łodzi.
Łódź - ziemia obiecana wielu narodów stała się istnym tyglem wyznaniowym. Do obecnych tu przez wieki katolików i żydów dołączyli w XIX wieku m.in. luteranie, prawosławni, mariawici, baptyści. Przez kolejne dekady łódzka mozaika wyznaniowa stawała się coraz bogatsza. Przed II wojną światową trzy największe wyznania - katolicy, żydzi, protestanci posiadały po kilkaset tysięcy wiernych. Obecnie ponad 90% ludności miasta stanowią katolicy. W książce Marka Budziarka zostały zaprezentowane świątynie i domy modlitw, należące do większości wyznań działających w granicach administracyjnych dzisiejszej Łodzi. Autor wspomina także o nieistniejących obiektach, prezentuje krótko ich historię. Opis świątyń każdego wyznania został poprzedzony informacją o danej wspólnocie.
Książka zaprasza wszystkich miłośników gór i komunikacji do wędrówki szlakiem urządzeń, które ułatwiają górską turystykę i uprawianie sportów zimowych milionom ludzi. Publikacja prezentuje przemianę urządzeń służących pierwotnie do przewozu towarów w nieodłączny element górskiego krajobrazu. Autor opowiada m.in., jak powstawały koleje o kilkudziesięcioletniej już tradycji: na Kasprowy Wierch, Gubałówkę w Zakopanem czy Górę Parkową w Krynicy. Opisuje także nowoczesne konstrukcje, jak np. te na Jaworzynę Krynicką czy w Świeradowie Zdroju, oraz wiele kolei krzesełkowych. Osobny rozdział poświęcony jest kolejom linowym na terenie Czech i Słowacji, tak chętnie odwiedzanych przez Polaków zarówno latem, jak i zimą. Miłośnikom techniki szczególnie warto polecić rozdziały dotyczące budowy i zasad działania kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, a także funkcjonowania urządzeń wykorzystywanych w stacjach narciarskich. Ostatnią część książki stanowi spis wraz z fotografiami wszystkich kolei linowych (łącznie z krzesełkowymi) działających na terenie naszego kraju, zawierający ich szczegółowe dane techniczne.
Lektura ""Samochodów PRL-u"" zabierze nas w fascynującą podróż w czasy, gdy polski przemysł motoryzacyjny wytwarzał corocznie kilkaset tysięcy pojazdów. Produkowane one były w kilkunastu fabrykach. Kolejne dziesiątki, jeśli nie setki, zakładów wykonywały poszczególne elementy, tworząc w ten sposób tę gałąź gospodarki narodowej.Książka prezentuje kultowe polskie pojazdy m.in. Mikrusa, Warszawę, Syrenę i Fiata 126p. Przedstawia opisy samochodów ciężarowych i dostawczych oraz autobusów. Jeden z rozdziałów poświęcony został pojazdom rolniczym - ciągnikom i kombajnom. Publikacja prezentuje również, niestety nie wdrożone do produkcji, prototypy samochodów, które często zarówno stylistyką jak i parametrami technicznymi, nie odbiegały od ówczesnych światowych standardów.Dzięki współpracy z fabrykami produkującymi samochody w czasach Polski Ludowej oraz ich współczesnymi następcami, książkę wzbogaciły setki interesujących zdjęć.
Wbrew powszechnie przyjętej opinii, wyznaniowa mapa Polski jest bardzo różnorodna i warto tę cechę poznać. Książka „Religie w Polsce” będzie w tym bardzo pomocna. Przedstawiono w niej ponad dwadzieścia najważniejszych prądów religijnych obecnych w Polsce, zarówno chrześcijańskich, jak i niechrześcijańskich. Za kryterium doboru materiału przyjęto liczbę wyznawców danej wspólnoty, a w niektórych przypadkach, gdy nie jest ona znacząca, za istotny wyróżnik uznano ugruntowaną pozycję w Polsce. Czytelnik będzie mógł poznać nie tylko cechy poszczególnych wspólnot, ale również mechanizmy tworzenia się wielkich ruchów religijnych. Rozdziały, napisane bardzo przystępnym językiem, pozwolą zgłębić wiedzę o wyznaniach obecnych na Ziemiach Polskich, nie tylko osobom, które zajmują się tematyką religioznawstwa, ale również czytelnikowi, który dopiero zaczyna poznawać to zagadnienie. Publikacja została wzbogacona ilustracjami oraz licznymi ciekawostkami.
Łódzkie budynki 1945?1970 to książka przedstawiająca realizacje architektoniczne z lat 1945?1970 z podziałem na trzy fazy: lata powojenne 1945?1948, okres socrealizmu 1949?1956, epokę gomułkowską 1957?1970. Prezentacja różnych dziedzin budownictwa odbywa się z uwzględnieniem projektów oraz przemian układu urbanistycznego miasta: przedstawiony został opis koncepcji, które miały prowadzić do uporządkowania układu miejskiego (nowe arterie komunikacyjne, akcja poszerzania ulic, tworzenie parków i placów).W tym czasie miasto zyskiwało nowy kształt. Powstawały budowle użyteczności publicznej, m.in. Teatr Narodowy (Wielki), hala sportowa, domy towarowe i usługowe, np. PDT ?Uniwersal?, ?Magda?, ?Balaton?, biurowce. Łódź stała się ważnym miastem na mapie kraju. Jako istotny ośrodek przemysłowy, ale i kulturalny zyskiwała budowle, które musiały zaspokoić potrzeby i oczekiwania jego mieszkańców. Powstawały wówczas gmachy Politechniki i Uniwersytetu, budowano nowe osiedla mieszkaniowe, wznoszono szkoły, tzw. tysiąclatki, oraz obiekty charakterze przemysłowym, np. EC2, Elta. Obraz zmian zachodzących w tym czasie dopełnia charakterystyka inwestycji związanych z architekturą sakralną oraz prezentacja nowo powstających łódzkich pomników.Czytelnik ma okazję śledzić zmiany zachodzące w wizerunku miasta, poznać bliżej obiekty znane mu z codziennej obserwacji bądź bliskie jako użytkownikowi.Publikacja zawiera około kilkudziesięciu fotografii przedstawiających znane mieszkańcom miasta realizacje architektoniczne, reprodukcje projektów, makiety.
Zapraszamy Państwa na spacer po Łodzi, jakiej już nie można zobaczyć: od końca II wojny światowej do końca Polski Ludowej. Na blisko 200 fotografiach czytelnik ujrzy zmieniające się miasto i jego mieszkańców (może sam odnajdzie siebie, albo znajomych?), powstające nowe budynki i te, których już nie ma. Wszystko to zatrzymane w kadrze Stefana Sztromajera. Mamy nadzieję, że spacer przygotowany przez Joannę Podolską dla jednych będzie sentymentalnym powrotem do czasów młodości, a dla młodszych czytelników ciekawą lekcją historii.
Ruda Pabianicka, część Łodzi kojarząca się mieszkańcom współczesnego miasta jako spokojne osiedle gdzieś na obrzeżach wielkiej metropolii, może pochwalić się bardzo bogatą historią. Autorka przypomina jej dzieje od czasów gdy była tu niewielka rolnicza wieś, poprzez czas swej świetności (w latach 1923-1939 była osobnym miastem) aż po czas okupacji hitlerowskiej.Autorka opisuje czasy kiedy Rudę Pabianicką zamieszkiwało kilka nacji omawia najważniejsze zabytki m.in. pozostałości po prężnie niegdyś rozwijającym się ośrodku przemysłowym historie majątków najbogatszych rodów Rudy.Publikacja zawiera kilkaset zdjęć wzbogacających treść książki
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?