Czy wiedzą Państwo, że w Polsce istnieją prawnie ustanowione 32 porty morskie? A u ujścia Wisły już 1000 lat p.n.e. istniała osada rybacka? Skąd pochodzi nazwa portu Tolkmicko na Zalewie Wiślanym? Od kiedy Elbląg rywalizował z Gdańskiem o handel towarami transportowanymi Wisłą? Jakie przedsiębiorstwa eksploatacyjne działają na terenie największych portów oraz który dzień w roku jest najważniejszy dla każdego Kaszuba związanego z morzem? Na te i inne pytania odpowiada książka Dariusza Konkola i Tomasza Perki Polskie porty morskie. Odnajdą w niej Państwo podstawowe informacje o portach: zarówno tych dużych, do których zawijają największe statki morskie, m.in. w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, jak i małych na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim, z których korzystają głównie rybacy i żeglarze. Publikacja przedstawia podstawowe informacje o każdym z tych portów. Przybliża ich historię, opowiada o funkcjonowaniu, znaczeniu gospodarczym i rozwoju. Dzięki niej Czytelnik zyska wiedzę na temat gospodarki morskiej oraz polskiego wybrzeża.
Książka Kolej Wolsztyn ? Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych. Problem realizacji linii oparty został na niepublikowanych dotąd niemieckojęzycznych źródłach historycznych. Dworce kolei budowanej w pierwszej dekadzie XX wieku otrzymały oryginalne rozwiązania architektoniczne, wyrażające ducha pruskiego budownictwa kolejowego. Na drodze do powstania prezentowanej linii stało wiele przeciwności natury narodowościowo-politycznej, wynikających z ówczesnych relacji niemiecko-polskich.Zapraszamy Państwa do zapoznania się z dziejami znanej i cenionej kolei, która obecnie cieszy się ogromną popularnością, m.in. dzięki corocznym paradom parowozów w Wolsztynie.Pozycja przygotowana przez dr. Przemysława Dominasa, specjalizującego się w zakresie dziejów komunikacji i transportu w Niemczech, została wzbogacona licznymi ilustracjami przedwojennymi i z okresu powojennego, mapami, rozkładami jazdy oraz zdjęciami ukazującymi obecny stan infrastruktury omawianej kolei.
Jak powrócić do przeszłości? Album Kalisz na starych pocztówkach przeniesie Państwa do jednego z najstarszych miast w Polsce. W trakcie podróży m.in. dowiedzą się Państwo, co łączy noblistę Henryka Sienkiewicza z historią pocztówki i jak zmieniała się jej forma, a także która z ulic nosiła miano ulicy kaliskich hoteli oraz gdzie znajdował nieistniejący już dzisiaj Domek Szwajcarski czy Rosmark.Prezentowane widokówki pochodzą z okresu od końca XIX wieku do 1939 roku. Część z nich tworzy dokumentację zniszczeń dokonanych w Kaliszu przez pruskie wojska podczas I wojny światowej. Na najstarszych pocztówkach został utrwalony wygląd kaliskich ulic, placów, mostów oraz obiektów użyteczności publicznej. Dzięki tym wszystkim obrazom będą mogli Państwo dostrzec zmiany, które zaszły w Kaliszu na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Może uda się nawet odtworzyć klimat nieistniejącej już dzisiaj dzielnicy żydowskiej?Zapraszamy w pasjonującą podróż po historycznym Kaliszu. Przeszłość została zatrzymana na małej prostokątnej karcie.How can we get back to the past? The album Kalisz in old postcards will take you to one of the oldest cities in Poland. During the trip you will learn what the Nobel Prize winner Henryk Sienkiewicz has in common with the history of postcards and how the postcards have changed over time, and which street in Kalisz was called the Kalisz Street of Hotels and where the Swiss Cottage or Rosmark were.The postcards in this book date from the period between late nineteenth century and 1939. Some of them are evidence of damage made by the Prussian army in Kalisz during the First World War. The oldest postcards recorded the appearance of Kalisz streets, squares, bridges, and public buildings. With all these images you will be able to see the changes that have occurred in Kalisz over several decades. The Jewish quarter has not survived but maybe you can feel its atmosphere?Enjoy a fascinating journey through the historic Kalisz. The past has stopped on a small, rectangular card.
Seria wydawnicza Sztuka Polski Środkowej powstała z inicjatywy pracowników naukowo-dydaktycznych Katedry Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego.
Publikowane od roku 2000 kolejne tomy ukazują się w dwóch równoległych seriach – Studia i Monografie. Prezentowane wyniki badań poświęcone są zjawiskom artystycznym zachodzącym na obszarach szeroko pojmowanego regionu łódzkiego i samej Łodzi.
Łódź - ziemia obiecana wielu narodów stała się istnym tyglem wyznaniowym. Do obecnych tu przez wieki katolików i żydów dołączyli w XIX wieku m.in. luteranie, prawosławni, mariawici, baptyści. Przez kolejne dekady łódzka mozaika wyznaniowa stawała się coraz bogatsza. Przed II wojną światową trzy największe wyznania - katolicy, żydzi, protestanci posiadały po kilkaset tysięcy wiernych. Obecnie ponad 90% ludności miasta stanowią katolicy. W książce Marka Budziarka zostały zaprezentowane świątynie i domy modlitw, należące do większości wyznań działających w granicach administracyjnych dzisiejszej Łodzi. Autor wspomina także o nieistniejących obiektach, prezentuje krótko ich historię. Opis świątyń każdego wyznania został poprzedzony informacją o danej wspólnocie.
Książka zaprasza wszystkich miłośników gór i komunikacji do wędrówki szlakiem urządzeń, które ułatwiają górską turystykę i uprawianie sportów zimowych milionom ludzi. Publikacja prezentuje przemianę urządzeń służących pierwotnie do przewozu towarów w nieodłączny element górskiego krajobrazu. Autor opowiada m.in., jak powstawały koleje o kilkudziesięcioletniej już tradycji: na Kasprowy Wierch, Gubałówkę w Zakopanem czy Górę Parkową w Krynicy. Opisuje także nowoczesne konstrukcje, jak np. te na Jaworzynę Krynicką czy w Świeradowie Zdroju, oraz wiele kolei krzesełkowych. Osobny rozdział poświęcony jest kolejom linowym na terenie Czech i Słowacji, tak chętnie odwiedzanych przez Polaków zarówno latem, jak i zimą. Miłośnikom techniki szczególnie warto polecić rozdziały dotyczące budowy i zasad działania kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, a także funkcjonowania urządzeń wykorzystywanych w stacjach narciarskich. Ostatnią część książki stanowi spis wraz z fotografiami wszystkich kolei linowych (łącznie z krzesełkowymi) działających na terenie naszego kraju, zawierający ich szczegółowe dane techniczne.
Lektura ""Samochodów PRL-u"" zabierze nas w fascynującą podróż w czasy, gdy polski przemysł motoryzacyjny wytwarzał corocznie kilkaset tysięcy pojazdów. Produkowane one były w kilkunastu fabrykach. Kolejne dziesiątki, jeśli nie setki, zakładów wykonywały poszczególne elementy, tworząc w ten sposób tę gałąź gospodarki narodowej.Książka prezentuje kultowe polskie pojazdy m.in. Mikrusa, Warszawę, Syrenę i Fiata 126p. Przedstawia opisy samochodów ciężarowych i dostawczych oraz autobusów. Jeden z rozdziałów poświęcony został pojazdom rolniczym - ciągnikom i kombajnom. Publikacja prezentuje również, niestety nie wdrożone do produkcji, prototypy samochodów, które często zarówno stylistyką jak i parametrami technicznymi, nie odbiegały od ówczesnych światowych standardów.Dzięki współpracy z fabrykami produkującymi samochody w czasach Polski Ludowej oraz ich współczesnymi następcami, książkę wzbogaciły setki interesujących zdjęć.
Wbrew powszechnie przyjętej opinii, wyznaniowa mapa Polski jest bardzo różnorodna i warto tę cechę poznać. Książka „Religie w Polsce” będzie w tym bardzo pomocna. Przedstawiono w niej ponad dwadzieścia najważniejszych prądów religijnych obecnych w Polsce, zarówno chrześcijańskich, jak i niechrześcijańskich. Za kryterium doboru materiału przyjęto liczbę wyznawców danej wspólnoty, a w niektórych przypadkach, gdy nie jest ona znacząca, za istotny wyróżnik uznano ugruntowaną pozycję w Polsce. Czytelnik będzie mógł poznać nie tylko cechy poszczególnych wspólnot, ale również mechanizmy tworzenia się wielkich ruchów religijnych. Rozdziały, napisane bardzo przystępnym językiem, pozwolą zgłębić wiedzę o wyznaniach obecnych na Ziemiach Polskich, nie tylko osobom, które zajmują się tematyką religioznawstwa, ale również czytelnikowi, który dopiero zaczyna poznawać to zagadnienie. Publikacja została wzbogacona ilustracjami oraz licznymi ciekawostkami.
Łódzkie budynki 1945?1970 to książka przedstawiająca realizacje architektoniczne z lat 1945?1970 z podziałem na trzy fazy: lata powojenne 1945?1948, okres socrealizmu 1949?1956, epokę gomułkowską 1957?1970. Prezentacja różnych dziedzin budownictwa odbywa się z uwzględnieniem projektów oraz przemian układu urbanistycznego miasta: przedstawiony został opis koncepcji, które miały prowadzić do uporządkowania układu miejskiego (nowe arterie komunikacyjne, akcja poszerzania ulic, tworzenie parków i placów).W tym czasie miasto zyskiwało nowy kształt. Powstawały budowle użyteczności publicznej, m.in. Teatr Narodowy (Wielki), hala sportowa, domy towarowe i usługowe, np. PDT ?Uniwersal?, ?Magda?, ?Balaton?, biurowce. Łódź stała się ważnym miastem na mapie kraju. Jako istotny ośrodek przemysłowy, ale i kulturalny zyskiwała budowle, które musiały zaspokoić potrzeby i oczekiwania jego mieszkańców. Powstawały wówczas gmachy Politechniki i Uniwersytetu, budowano nowe osiedla mieszkaniowe, wznoszono szkoły, tzw. tysiąclatki, oraz obiekty charakterze przemysłowym, np. EC2, Elta. Obraz zmian zachodzących w tym czasie dopełnia charakterystyka inwestycji związanych z architekturą sakralną oraz prezentacja nowo powstających łódzkich pomników.Czytelnik ma okazję śledzić zmiany zachodzące w wizerunku miasta, poznać bliżej obiekty znane mu z codziennej obserwacji bądź bliskie jako użytkownikowi.Publikacja zawiera około kilkudziesięciu fotografii przedstawiających znane mieszkańcom miasta realizacje architektoniczne, reprodukcje projektów, makiety.
Zapraszamy Państwa na spacer po Łodzi, jakiej już nie można zobaczyć: od końca II wojny światowej do końca Polski Ludowej. Na blisko 200 fotografiach czytelnik ujrzy zmieniające się miasto i jego mieszkańców (może sam odnajdzie siebie, albo znajomych?), powstające nowe budynki i te, których już nie ma. Wszystko to zatrzymane w kadrze Stefana Sztromajera. Mamy nadzieję, że spacer przygotowany przez Joannę Podolską dla jednych będzie sentymentalnym powrotem do czasów młodości, a dla młodszych czytelników ciekawą lekcją historii.
Ruda Pabianicka, część Łodzi kojarząca się mieszkańcom współczesnego miasta jako spokojne osiedle gdzieś na obrzeżach wielkiej metropolii, może pochwalić się bardzo bogatą historią. Autorka przypomina jej dzieje od czasów gdy była tu niewielka rolnicza wieś, poprzez czas swej świetności (w latach 1923-1939 była osobnym miastem) aż po czas okupacji hitlerowskiej.Autorka opisuje czasy kiedy Rudę Pabianicką zamieszkiwało kilka nacji omawia najważniejsze zabytki m.in. pozostałości po prężnie niegdyś rozwijającym się ośrodku przemysłowym historie majątków najbogatszych rodów Rudy.Publikacja zawiera kilkaset zdjęć wzbogacających treść książki
LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa, w latach 1976-2001 Linia Hutniczo-Siarkowa) to najdłuższy w Polsce szlak kolejowy o tzw. szerokim rozstawie szyn (1520 mm) stosowanym powszechnie w państwach byłego ZSRR. Książka w przystępny sposób przedstawia przesłanki dla budowy linii kolejowej o tak nietypowym prześwicie, łączącej Hrubieszów z Zagłębiem Dąbrowskim. W publikacji szczegółowo opisano warianty przebiegu linii, jej budowę oraz eksploatację po dziś dzień, z uwzględnieniem takich aspektów, jak tabor trakcyjny czy ruch pasażerski. Podane informacje zostały bogato zilustrowane zdjęciami (część z nich nie była wcześniej publikowana) dokumentującymi LHS od czasów jej budowy po dzień dzisiejszy.
Polska według Czejarka to przewodnik po niezwykłych miejscach w naszym kraju. To wyprawa tropami tajemnic, zagadek, ciekawostek oraz niewyjaśnionych historii, które warto poznać. Autor książki jest znanym dziennikarzem radiowym i telewizyjnym. Od ponad 20 lat z mikrofonem i aparatem fotograficznym w ręku przemierza Polskę, tropiąc historię oraz odnajdując miejsca, o których próżno szukać informacji w typowych przewodnikach. Romek wie, gdzie ukryte są magiczne piramidy, w którym muzeum wisi portret najpiękniejszej kobiety, potrafi też wskazać tajne przejścia, krypty i grobowce, o których wiedzą tylko wtajemniczeni. Zna tajemnice polskich templariuszy, zagadki II wojny światowej oraz opowieści o duchach, plotki o skandalach i... pikantnych historiach skrywanych skrzętnie od lat. Ma też wielu dobrych znajomych w różnych regionach Polski, którzy pomagają mu trafić tam, gdzie nie dotarli jeszcze inni.Reportaże Romka publikował Super Express. Dziś cykl Polska według Czejarka doczekał się wydania w formie książkowej. Czy Polska potrafi skrywać tajemnice? Oczywiście, że tak! Ten przewodnik jest tego najlepszym przykładem.
Pierwszą wzmiankę o Krakowie spotykamy u geografa arabskiego Al.-Bekri z XI wieku. Ziemia Krakowska tworzyła wówczas Księstwo Chrobatów, złożone z kilku drobnych szczepów. Aż do chwili wcielenia państwa chrobackiego z Krakowem przez Bolesława Chrobrego do państwa polskiego, polityczne i umysłowe życie Polski ogniskowało się w Gnieźnie i Poznaniu...
Książka przypomina o coraz bardziej zapomnianym elemencie inowrocławskiego krajobrazu jakim były tramwaje. Uruchomiono je w 1912 roku i przez kolejne pół wieku służyły mieszkańcom miasta. Niestety decyzja podjęta w 1962 roku zakończyła ich funkcjonowanie. O istnieniu w Inowrocławiu tramwajów przypomina dziś wagon 4N ustawiony jako pomnik przy siedzibie MPK. Kolejną szansę na wspomnienie czasów tramwajowego Inowrocławia daje właśnie ta publikacja. Poza tematami związanymi z funkcjonowaniem tej formy komunikacji zawiera szereg informacji dotyczących dziejów miasta. Wartość poznawczą książki niewątpliwie podnosi blisko 100 ilustracji.
Książka prezentuje blisko 100 widokówek Białegostoku sprzed 1915 roku. Był to czas intensywnego rozwoju miasta jako Manchesteru Północy - dużego ośrodka przemysłu włókienniczego. To miasto bardzo nietypowe, z charakterystycznymi cechami pogranicza, podlegające wpływom zachodnim i wschodnim, miejsce spotkań wielu kultur, nacji i wyznań. Większość białostotczan była pochodzenia żydowskiego, jednak od przełomu wieków odradzała się polskość, dobrze prosperowali tutejsi Niemcy, przybywało mniejszości wschodniosłowiańskich. To mieszanie się wzorców kulturowych owocowało powstawaniem wartości oryginalnych i niepowtarzalnego klimatu.
Książka o Wiesławie Lisowskim, architekcie, który całe swoje zawodowe życie poświęcił Łodzi. Celem publikacji jest przybliżenie sylwetki artystycznej twórcy, który zmienił oblicze miasta, projektując tu blisko sto obiektów. Niestety, nie wszystkie zostały zrealizowane, jednak te które zbudowano, do dziś służą mieszkańcom Łodzi. Są to zarówno budynki mieszkalne, szkoły, kościoły, budynki reprezentacyjne różnych instytucji, jak również ŁDK czy gmach YMCA. Lisowski, wykorzystując kilka nurtów stylistycznych - tworzył projekty w duchu klasycyzującym, jak również obiekty funkcjonalistyczne. Większość prac powstała w dwudziestoleciu międzywojennym, choć i po II wojnie światowej zrealizował kilka projektów. Łodzianie z pewnością rozpoznają w książce obiekty dobrze im znane. Inni czytelnicy zdobędą informacje o życiu tego twórcy oraz poznają historię ważnych dla wizerunku miasta budynków.
Książka przedstawia najważniejsze polskie sanktuaria utrwalone na starych kartach pocztowych pochodzących z przełomu XIX i XX wieku. Karty opatrzone są komentarzem dotyczącym historii tych miejsc, początków kultu oraz uroczystościach odpustowych. Autor zwraca uwagę na ogromne znaczenie tych miejsc jako ośrodków kultu, a także centrów podtrzymujących świadomość narodową. Wartość religijna, historyczna i narodowa tych obiektów jest tak duża, że warto je popularyzować.
Tradycyjne polskie receptury na polskie trunki, czyli miody pitne, a także wina z:
- jagód, malin, porzeczek, wiśni, agrestu, głogu, rabarbaru, liści winogron, soku z brzozy.
Przepisy proponowane przez Autora to tradycyjne polskie receptury.
Blondynka z miasta Łodzi to klasyczny kryminał z akcją rozgrywającą się na oryginalnym tle obyczajowym wczesnych lat siedemdziesiątych i w 2003 roku. Rzeczywista przyczyna zagadkowego morderstwa skrywa się w mroku przeszłości i zmusza wmieszanego w wypadki redaktora telewizyjnego programu o zbrodniach do sięgnięcia pamięcią do czasów młodości. Wydaje się, że jedynie w ten sposób można wyjaśnić, co się stało naprawdę. Historia zaczyna się zabójstwem pewnej współczesnej blondynki, do złudzenia przypominającej inną sprzed lat. W dodatku jej zwłoki znaleziono w mieszkaniu tej drugiej, kiedyś blisko związanej z bohaterami powieści. Liczne nostalgiczne przedmioty z epoki i sceneria wydarzeń zostały przedstawione z rzetelną pieczołowitością, w związku z tym pewne postaci i miejsca mogą się wydać znajome. Dlatego warto pamiętać, że literatura to jedynie litery, a reszta to wyobraźnia. A więc: kurtyna w górę! Zaś, kto zabił? - przekonajcie się sami.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?