Odporność psychiczna to umiejętność skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami, ze stresem i z presją. Determinuje ona sposób reagowania na trudności zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Osoby silne i odporne psychicznie wierzą we własne umiejętności, są otwarte na nowe wyzwania i z wytrwałością dążą do celu. Lepiej sobie radzą z potencjalnie stresującymi sytuacjami, łatwiej znoszą krytykę i nieprzychylne uwagi, a porażkę traktują jako okazję do rozwoju osobistego. Częściej też odnoszą sukces. Rozwijanie odporności psychicznej umożliwia optymalne wykorzystanie posiadanych umiejętności, a jej pomiar pozwala zaplanować odpowiednie wsparcie. Przedstawiony przez autorów model odporności psychicznej i kwestionariusz do jej oceny są cennymi narzędziami w procesie rekrutacji pracowników, w zarządzaniu talentami czy w planowaniu awansu. Umożliwiają także precyzyjne określenie potrzeb szkoleniowych i rozwojowych. Są powszechnie stosowane w biznesie, edukacji, służbie zdrowia, sporcie i życiu społecznym.
Bezskutecznie próbujesz zmotywować grupę do większego zaangażowania? Wyczerpały się Twoje pomysły na to, jak skłonić bliską osobę do zmiany nawyków i nastawienia do świata? Od dawna obiecujesz sobie, że rozpoczniesz dietę, rzucisz palenie, zaczniesz ćwiczyć, ale nie wiesz, jak się zmobilizować i wreszcie to zrobić? Wiele osób chciałoby coś zmienić w swoim życiu, ale brakuje im motywacji. Otoczenie udziela im porad, wskazuje przykłady, straszy konsekwencjami, stosuje kary lub w inny sposób stara się wymusić zmianę. Działania te są nieskuteczne, gdyż narzucanie czyjegoś punktu widzenia rodzi opór. Otwartość na zmiany jest możliwa, tylko gdy działamy zgodnie z własnymi przekonaniami i mamy poczucie decydowania o sobie. Jak jednak odkryć, czego chcemy i co jest dla nas ważne? Jak przełamać niechęć do zmiany i zacząć działać? W tym pomoże nam metoda Motywacji Błyskawicznej, której skuteczność została potwierdzona w praktyce oraz w ponad 100 badaniach naukowych. Dr Michael Pantalon przekonuje, że zbyt często skupiamy się na tym, JAK wykonać niechcianą czynność, zapominając o tym, DLACZEGO moglibyśmy chcieć coś zmienić. Motywacja Błyskawiczna polega na dotarciu do wewnętrznej motywacji i uświadomieniu sobie, dlaczego coś jest dla nas ważne. A taki sposób myślenia diametralnie zmienia nasze nastawienie do realizacji zadania.
Jak rozładować napięcie w związku bez ranienia partnera? Czy wyrażanie złości może być dobre dla relacji? Jak poradzić sobie z trudnymi emocjami? Złość jest naturalną, ważną i potrzebną emocją. Także w relacji z najbliższą osobą. Pozwala postawić granice, wyrazić uczucia, dać upust rozczarowaniu czy cierpieniu. Ważne jest jednak, by nie wpaść w błędne koło złości, które niszczy więź, przysparza bólu i oddala partnerów od siebie. Emocja ta nie przynosi ulgi, ukojenia ani rozwiązania problemów. Nie należy unikać ani wypierać złości, ale można nad nią zapanować i zdecydować, co zrobić, gdy narasta i buzuje. Zamiast atakować, krytykować, poniżać czy obrażać partnera warto nauczyć się wyrażania złości w sposób konstruktywny, tak aby nie krzywdzić i nie ranić. Dzięki temu konflikty nie będą przeradzały się w niszczące relację kłótnie, które prowadzą do chłodu, wzajemnej wrogości, utraty zaufania, nieżyczliwości czy problemów we współpracy. Jak uniknąć tego typu trudności? Każda para musi wypracować własny model rozwiązywania konfliktów. Ta książka zawiera dziesięć wypróbowanych metod pracy nad sobą i nad związkiem. Uczy postępować asertywnie zamiast agresywnie oraz konstruktywnie radzić sobie z konfliktami w związku. Przede wszystkim jednak pomaga stworzyć plan walki ze złością, który pozwala: • zapobiegać wybuchom złości; • radzić sobie ze złością, gdy emocje się nasilają; • kontrolować własne zachowanie, a nie uczucia; • rozładować napięcie w zdrowy sposób; • zrozumieć uczucia i punkt widzenia partnera; • uniknąć czterech zapalników złości: krytycyzmu, potępienia, bronienia się i unikania; • naprawić szkody, gdy zdarzy się wrócić do starych nawyków; • odbudować zaufanie i bliskość w związku.
Co zrobić, gdy nasze dziecko na odmowę kupna zabawki reaguje wybuchem niepohamowanej złości? Lub gdy jest gotowe zrobić dosłownie wszytko, aby uniknąć odrabiania lekcji i sprzątania po sobie, a na nasze prośby i nalegania za każdym razem odpowiada: Zaraz? Jak postąpić ma nauczyciel, gdy uczniowie spóźniają się na lekcje, a kiedy już się na nich pojawią rozmawiają, wysyłają SMS-y lub używają wulgarnego języka? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziemy właśnie w tej książce. Autorzy, korzystając ze swego wieloletniego doświadczenia w pracy z dziećmi, przedstawiają Czytelnikowi proste, a zarazem skuteczne, metody poradzenia sobie z trudnymi zachowaniami. Laureat NAGRODY TEOFRASTA! Najlepsza psychologiczna książka popularnonaukowa !
Podstawą skutecznego wychowywania jest konsekwentne wyznaczanie granic, umożliwiającychdziecku orientację w otaczającym je świecie. MacKenzie omawia typowe błędypopełniane przez rodziców, wyznaczających dziecku zbyt sztywne, zbyt szerokielub niestałe granice. Opisuje granice odpowiednie dla dzieci na różnym etapierozwoju oraz skuteczne metody ich ustalania.
Pierwsza na polskim rynku wydawniczym książka na temat terapii behawioralnej dzieci z autyzmem! Autyzm jest jednym z najpoważniejszych i najczęściej diagnozowanych zaburzeń rozwojowych. Z niemal 100 rodzajów oferowanych terapii do najefektywniejszych należy stosowana analiza zachowania. Jej skuteczność potwierdza 50 lat badań naukowych i doświadczeń praktycznych. Autorzy omawiają zagadnienia teoretyczne dotyczące autyzmu i stosowanej analizy zachowania, podstawowe założenia radykalnego behawioryzmu, oceny behawioralnej i pomiaru zachowań. Opisują także metody nauczania osób z autyzmem i rozwijania u nich pożądanych zachowań. Podają wiele zaleceń praktycznych dotyczących korzystania ze strategii proaktywnych w pracy z dziećmi z autyzmem, motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania zachowań niepożądanych.
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.Doskonały przewodnik dla klinicystów pracujących z osobami cierpiącymi na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, prezentujący program terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji oparty na teoretycznych i praktycznych zasadach terapii poznawczo-behawioralnej. Autorki, po wprowadzeniu teoretycznym oraz przedstawieniu tła historycznego i wyników przeprowadzonych badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo wyjaśniają, jak planować i prowadzić terapię. Prezentują pełen opis programu składającego się z pięciu głównych komponentów: ekspozycji in vivo, ekspozycji wyobrażeniowych, technik powstrzymania reakcji, przetwarzania i wizyt domowych, z których każdy został zilustrowany licznymi przykładami. Podczas sesji pacjent poddawany jest działaniu bodźców (realnych lub wyobrażonych), które wywołują u niego natrętne myśli i kompulsje. Ekspozycje są stopniowane w taki sposób, aby z czasem uświadomił sobie, że to, czego się obawia, wcale nie musi się wydarzyć, jeśli nie ucieknie się do podejmowanych dotąd rytuałów. Terapia obejmuje techniki ekspozycji i powstrzymania reakcji stosowane zarówno pod nadzorem terapeuty, jak i samodzielnie przez pacjenta w domu.
Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne to przewlekła dolegliwość wpływająca nacodzienne funkcjonowanie i jakość życia dotkniętej nim osoby. Niniejsza książka to doskonały poradnik napisany z myślą o osobach pragnących zapanować nad natrętnymi myślami i reakcjami za pomocą terapii, której skuteczność została potwierdzona klinicznie. Autorki w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, jakie są przyczyny i jak radzić sobie z objawami. Opisują najskuteczniejszy w jego przypadku program terapii ekspozycji i powstrzymywania reakcji, w tym cele leczenia, stosowane techniki oraz przebieg poszczególnych sesji. Poradnik dla pacjenta, stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty, zawiera wszystkie formularze wykorzystywane podczas sesji i niezbędne do wykonywania zadań domowych. Formularze te służą do tworzenia hierarchii ekspozycji, codziennego monitorowania rytuałów, przeprowadzania ekspozycji in vivo i wyobrażeniowych oraz prowadzenia zapisu ekspozycji wykonywanych w ramach pracy domowej. Niniejsza książka to źródło rzetelnych informacji dla osób uczestniczących w terapii, wspierające ich działania między sesjami.
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u nastolatków. Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych u nastolatków w wieku 1417 lat. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy i stosowane strategie. Poszczególne sesje poświęcone są takim zagadnieniom, jak: rozpoznawanie objawów lęku, myślenie osoby odczuwającej lęk i jego skutki, plan radzenia sobie czy wykorzystanie nabytych umiejętności w sytuacjach budzących lęk. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny Lęk.
Lęk jest powszechnie doświadczaną emocją, która działa niczym system alarmowy w naszym ciele. Pomaga nam unikać sytuacji zagrażających życiu i pobudza nas, byśmy przygotowali się na niebezpieczeństwo. Zdarza się jednak, że przejmuje kontrolę nad naszym życiem, zaburzając nasze funkcjonowanie i powodując stres niewspółmierny do okoliczności. Zamartwiamy się tym, co może się zdarzyć, lub w nieskończoność rozpamiętujemy przeszłe wydarzenia. Aby poradzić sobie z trudnymi emocjami, zazwyczaj zaczynamy unikać sytuacji, które je wywołują. To przynosi szybką ulgę, ale na dłuższą metę utrudnia nam osiąganie zamierzonych celów, wzmacnia lęk i nie pozwala dostrzec, że nasze obawy są nierealistyczne. Pojawić się też mogą nieprzyjemne doznania fizyczne: ból głowy, nudności, uczucie zmęczenia, a także kłopoty ze snem, z koncentracją i podejmowaniem decyzji oraz nerwowość, drażliwość i poczucie, że jest się na skraju wytrzymałości. Lęk i zamartwianie się wywołują wiele cierpienia, przeszkadzając w odczuwaniu spełnienia i szczęścia w życiu.Niniejszy poradnik zawiera oparte na dowodach naukowych strategie radzenia sobie z lękiem i zamartwianiem się, które wykorzystują elementy terapii poznawczo-behawioralnej i techniki uważności. Dowiesz się z niego, w jaki sposób myśli, zachowania i doznania fizyczne tworzą błędne koło lęku, które sprawia, że czujemy się jak w pułapce. Znajdziesz tu skuteczne ćwiczenia z zakresu uważnej świadomości zakotwiczające w bieżącej chwili, a także narzędzia, dzięki którym powstrzymasz zachowania unikowe i zmierzysz się z własnymi obawami. Co najważniejsze, odkryjesz, co wywołuje u ciebie lęk, i poznasz rozwiązania dopasowane do twoich potrzeb. Postępując zgodnie z podanymi wskazówkami, będziesz w stanie zmienić swój umysł, a tym samym całe swoje życie. Lęk przestanie mieć nad tobą kontrolę i zaczniesz żyć tak, jak pragniesz.Dzięki zamieszczonym w książce przykładom i praktycznym ćwiczeniom dowiesz się, jak:zaprzestać unikania i stawiać czoło sytuacjom, które budzą w tobie lęk,rozpoznać i zmienić negatywne wzorce myślenia,poradzić sobie z doznaniami fizycznymi, które towarzyszą lękowi,zdystansować się od pełnych niepokoju myśli,rozpoznać i zmienić zachowania, które podtrzymują lęk,realizować to, na czym najbardziej ci zależy, mimo obaw i niepewności.Jeśli często odczuwasz lęk, znasz ten problem na wylot po co więc masz stosować jedno, rzekomo uniwersalne podejście, skoro możesz sięgnąć po takie, które będzie pasowało do twoich potrzeb? Niniejszy poradnik, napisany przez jednego z czołowych światowych ekspertów od poznawczo-behawioralnego podejścia do emocji, zawiera najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie z lękiem. Zaprezentowane w postaci przejrzystych modułów, dają się one bez trudu opanować i stosować zarówno łącznie, jak i jako osobne strategie. Badania wskazują, że owe moduły swego rodzaju mikroumiejętności są wysoce skuteczne i warte poznania. Gorąco polecam!Steven C. Hayestwórca terapii akceptacji i zaangażowania, autor książek W pułapce myśli i Umysł wyzwolonyTen poradnik może odmienić los osób cierpiących z powodu lęku. Odwołuje się do najnowszej, opartej na wynikach badań naukowych wiedzy na temat strategii terapeutycznych nakierowanych na łagodzenie najważniejszych jego objawów. Stefan Hofmann, znany na całym świecie badacz i klinicysta specjalizujący się w leczeniu zaburzeń lękowych, przedstawia w kilku modułach szczegółowe instrukcje, jak radzić sobie z tym wszystkim, co leży u podstaw uporczywego lęku. Czytelnicy znajdą tu opisy przypadków, przejrzyste formularze i przystępne objaśnienia. Poradnik stanowi budującą odmianę na tle licznych dostępnych na rynku samopomocowych książek na temat lęku.dr David A. Clarkemerytowany profesor na wydziale psychologii University of New Brunswick,autor książki The anxious thoughts workbook
Pierwszy w Polsce podręcznik przybliżający teoretyczne i praktyczne aspekty nowej, interdyscyplinarnej dziedziny nauki z pogranicza prawa i psychologii. Poszczególne rozdziały przygotowali prawnicy (pracownicy naukowi szkół wyższych, sędziowie, adwokaci, biegli), psycholodzy (pracownicy naukowi i biegli sądowi), pedagodzy i specjaliści z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorzy opisują możliwe formy wykorzystania dorobku współczesnej psychologii do rozwiązywania kwestii prawnych oraz oceny perspektyw dalszego rozwoju dziedziny. Poruszają między innymi zagadnienia dotyczące opiniodawstwa sądowo-psychologicznego czy zastosowania psychologii w prawie karnym, procesie sądowym i postępowaniu wykonawczym. Dzięki lekturze czytelnicy – przede wszystkim prawnicy, psycholodzy i kryminolodzy – otrzymują kompleksowe opracowanie najistotniejszych kwestii pojawiających się na styku prawa i psychologii.
Jak często reagujesz w sposób, którego później żałujesz? Obwiniasz, krytykujesz, narzekasz, stawiasz nierealne żądania bądź wycofujesz się, zamykasz w sobie i czujesz się zraniony? Po wszystkim rozpamiętujesz sytuację, przeżywasz ją na nowo, cierpisz z powodu poczucia winy. Powtarzasz sobie, że następnym razem będzie zupełnie inaczej, ale ostatecznie reagujesz dokładnie tak samo. Czas przestać budować mury, a zacząć tworzyć więzi! Przyczyną trudności w relacjach międzyludzkich są głęboko zakorzenione, nieuświadomione schematy myślowe. Autorzy – odwołując się do zasad terapii schematów oraz terapii akceptacji i zaangażowania – tłumaczą, w jaki sposób powodują one problemy z zachowaniem i prowadzą do utrwalenia niesprawdzających się strategii działania, które ostatecznie uniemożliwiają budowanie zdrowych relacji. Aby uniknąć wspomnianych trudności, musisz odciąć się od negatywnych przekonań na temat swojej osoby i swoich stosunków ze światem, a także jasno określić własne wartości i kierować się nimi. Opisane w książce techniki i przykłady pomogą ci rozpoznać i zrozumieć występujące u ciebie schematy, a dzięki praktycznym ćwiczeniom uwolnisz się od tego, co cię blokuje i utrudnia ci budowanie satysfakcjonujących związków. Jeśli chcesz budować szczęśliwe, oparte na wartościach relacje, dowiedz się, jak: • rozpoznać i zmienić negatywne wzorce postępowania w kontaktach z ludźmi, • kontrolować swoje reakcje na czynniki uaktywniające schematy, • wyzwolić się spod negatywnego wpływu bolesnych myśli i emocji, • wykorzystać techniki uważności w interakcjach z ludźmi, • kierować się swoimi wartościami w kontaktach z bliskimi, • stosować pozytywne strategie komunikacyjne. Stań się osobą, jaką chciałbyś być, i zbuduj relacje, jakich pragniesz!
Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieżyWielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię? Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak budować zaangażowanie w terapię?Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy doświadczeni polscy terapeuci ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:stawianie diagnozy,tworzenie planu leczenia,zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,wybór programu terapeutycznego,opracowanie konceptualizacji przypadku,budowane relacji,wzbudzanie motywacji,omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.
Przewodnik adresowany do terapeutów, opiekunów i pedagogów stykających się z problemem zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży.
Autor, bazując na wieloletniej praktyce, proponuje terapeutyczny model opieki.
Jego założeniem jest stworzenie dziecku środowiska, które nieustannie wpływałoby korzystnie na rozwój zdolności do tworzenia i podtrzymywania więzi społecznych.
Mocną stroną książki jest nie tylko wiedza teoretyczna, ale także duża część praktyczna, wraz ze studiami przypadków
Jeden podręcznik na całe studia! 20 podręczników w jednym! Cała wiedza, jaką musisz poznać na studiach psychologii!Najnowsze badania, najciekawsze wyniki, rzetelna wiedza. Zupełnie nowy układ treści, oparty na standardach kształcenia na kierunku psychologia. Pasjonujące tajemnice psychiki i zachowania człowieka wyjaśnione w przestępny sposób!Tom 1 obejmuje zagadnienia z zakresu podstaw psychologii, takie jak historia psychologii i jej filozoficzne podstawy, oraz metodologię badań. Treści zawarte w tym tomie koncentrują się również na psychologii osobowości, procesów poznawczych, emocji i motywacji oraz różnic indywidualnych.Psychologia to jedna z wiodących nauk społecznych, wpływająca zarówno na codzienne życie ludzi, jak i całych społeczności oraz kultur. Jest w związku z tym także jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin. Otrzymujecie Państwo rewelacyjny podręcznik na całe studia, który prezentuje wiedzę psychologiczną, pokazując jednocześnie, w jakich kierunkach rozwinęły się poszczególne subdyscypliny psychologii.Dwutomowy podręcznik Psychologia , pod redakcją prof. Jana Strelaua i prof. Dariusza Dolińskiego, zawiera najnowsze badania z zakresu psychologii opisane przez najwybitniejszych psychologów polskich, wykładających na najlepszych uczelniach wyższych w kraju.
Tom 2 obejmuje zagadnienia dotyczące psychologii społecznej, międzykulturowej i rozwoju człowieka, a także najnowszych badań w zakresie neuropsychologii. Znajduje się w nim też obszerne omówienie psychopatologii oraz podstaw diagnozy i pomocy psychologicznej. Psychologia to jedna z wiodących nauk społecznych, wpływająca zarówno na codzienne życie ludzi, jak i całych społeczności oraz kultur. Jest w związku z tym także jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin. Otrzymujecie Państwo rewelacyjny podręcznik na całe studia, który prezentuje wiedzę psychologiczną, pokazując jednocześnie, w jakich kierunkach rozwinęły się poszczególne subdyscypliny psychologii. Dwutomowy podręcznik Psychologia, pod redakcją prof. Jana Strelaua i prof. Dariusza Dolińskiego, zawiera najnowsze badania z zakresu psychologii opisane przez najwybitniejszych psychologów polskich, wykładających na najlepszych uczelniach wyższych w kraju.
Niniejsza książka to nieocenione źródło praktycznej wiedzy dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Także dla tych, którzy nauczają, jak uczyć. Wszystkie te osoby dla uproszczenia Autor nazywa nauczycielami, a uczących się - po prostu uczniami.
Napisana jest prostym i bezpośrednim językiem, zawiera mnóstwo szczegółowych rad, wskazówek i znakomitych przykładów. Prezentowane w niej pełne życia podejście do nauczania, zabarwione poczuciem humoru, sprawia, że nie można oderwać się od lektury.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?