Książka przybliża dzieje społeczności żydowskiej Wąbrzeźna od początków jej osiedlenia w okresie zaborów aż po czas Zagłady. Autorka chce ocalić pamięć o Izraelitach, którzy kiedyś tu żyli. Przedstawia obrazki przeszłości wielokulturowego miasta, gdzie współistniały ze sobą trzy narodowości i trzy religie. Poświęca wiele miejsca żydowskiej tradycji i obyczajowości. Dzięki odkrytym nowym źródłom archiwalnym - kolekcji oryginalnych akt Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Wąbrzeźnie, uratowanej przez YIVO w Nowym Jorku - czytelnik poznaje losy znanych rabinów, kantorów, rzezaków rytualnych, jak również starozakonnych handlarzy i rzemieślników, tworzących wąbrzeską diasporę. Publikację wzbogacają ilustracje i cytaty z prasy pomorskiej. Autorka zaprasza w nostalgiczną podróż po miejscach, których już nie ma.
Kronika lat 1374–1399 podkanclerza koronnego Klemensa z Moskorzewa herbu „Pilawa” jest powieścią historyczną dokumentującą genealogię i przedgrunwaldzkie wydarzenia z kart polskiej historii, utrzymaną w duchu koncepcji „wyobraźni historycznej” I. Berlina. Zgromadzenie i opracowanie wszystkich materiałów trwało 17 lat, podczas których Autor drobiazgowo analizował zebrane dane oraz ubarwił je pełnym erudycji, gawędziarskim stylem. Wartość książki przejawia się nie tylko w bogactwie danych historycznych, ale także w niezwykle aktualnych komentarzach Autora, dyskretnie wplecionych w treść powieści.
Aniela Szczypińska pochodzi z Mazur. Jej rodzina akrywnie wyłaczyła się w życie kulturalne na Mazurach. Autorka grała i śpiewała już w wieku 14 lat. Jej życie rodzinne i zawodowe przeplatało się z muzyką. Jest auotrką około 200 piosenek. Nagrała i wydała dwie płyty ze swoimi utworami.- Tadeusz Piecuszyn, Duo A&T
Eksperyment Nowej Edukacji to inicjatywa mająca na celu wprowadzenie reformy szkolnictwa w Chinach. Polega ona na realizacji programu nauczania według zasad, które dopiero mają być wprowadzone, dokładnie w jednej, eksperymentalnej szkole. Jeżeli proces ewaluacji osiągnięć uczniów i nauczycieli tej jednostki przyniesie pożądane rezultaty, wówczas zmiany w niej wprowadzone zostają rozszerzone na pozostałe placówki. Wydawnictwo Adam Marszałek wraz z China Renmin University Press prezentują książkę autora opisywanej inicjatywy, w której nie tylko omawiane są założenia reformy i przebieg tytułowego eksperymentu, ale też odkryte zostają niuanse praktycznego funkcjonowania chińskiego systemu politycznego.
Problematyka utrudnionej prokreacji znalazła się jak dotąd w obszarze zainteresowań niezbyt licznej grupy badaczy, toteż podjęcie tego tematu oraz sposób jego zgłębienia w recenzowanwj monografii należy ocenić jako społecznie ważne i wartościowe poznawczo. (...) badania nad doświadczanym przez wiele kobiet niepowodzeniem prokreacyjnym stanowią znaczący przyczynek do naszej wiedzy na temat rodzicielstwa, a sposób wykorzystania zastosowanej w projekcie metody badawczej jest godny uwagi zwolenników jakościowych strategii badawczych w naukach społecznych.- dr hab. Anna Gaweł, prof. UJ
Jest to praca bardzo interesująca, w wielu miejscach oryginalna i wyjątkowo cenna ze względu na doniosłą problematykę, interdyscyplinarność oraz uzyskane korzyści poznawcze i praktyczne. To nowoczesne i wieloaspektowe podejście do działań mających na celu upowszechnianie idei szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych w oparciu o konstruktywistyczny model edukacji, dla realizacji którego niezbędny jest odpowiedni poziom kompetencji społecznych współczesnego nauczyciela. Zaprezentowane przez Autorkę rekomendacje dla upowszechniania idei szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych w oparciu o konstruktywistyczny model edukacji oraz dla optymalizacji procesu edukacji nauczycielskiej zawierają wartościowy i bogaty zasób propozycji i możliwości inspirujący do podejmowania konstruktywnych i przemyślanych działań umożliwiających wdrażanie ich do praktyki edukacyjnej, stanowiąc jednocześnie cenny wymiar praktyczno-metodyczny opracowania. Przedstawione w monografii analizy teoretyczne oraz empiryczne pozwalają na poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o specyfice funkcjonowania szkoły jako organizacji uczącej się oraz umożliwiającej uczenie się i wyzwalanie w wychowankach aktywności i zaradności życiowej. Służą również refleksji na temat wyzwań stawianych przed współczesnym nauczycielem oraz akcentują konieczność ciągłego doskonalenia warsztatu pracy współczesnego nauczyciela i jego szeroko rozumianych kompetencji społecznych.- z recenzji prof. dr hab. Krystyny Marzec-Holki
Systemy zarządzania środowiskowego zgodne z wymaganiami normy ISO 14001 na tle wybranych determinant rozwoju rynku ubezpieczeń środowiskowych" - Malwina Lemkowska
Wpływ działalności człowieka na stan otaczającej go przyrody nurtował ludzkość od dawna. Dopiero jednak XX wiek uświadomił nieodwracalność ingerencji w elementy środowiska i zmobilizował społeczność międzynarodową do podjęcia aktywnych działań na rzecz jego ochrony. Pół wieku od wystąpienia U Thanta, postrzeganego jako prekursora współczesnej myśli środowiskowej, doświadczyliśmy ogromu deklaracji, zobowiązań, działalności legislacyjnej oraz innego rodzaju inicjatyw na rzecz regulacji działalności człowieka i jej wpływu na ekosystem. Aktywności te rozwijały się wielotorowo i już w latach siedemdziesiątych XX wieku zidentyfikowano problem braku ich koordynacji. Wypracowano liczne instrumenty zarządzania ryzykiem środowiskowym, które pozostawały wzajemnie niezależne i niezintegrowane. Brak harmonizacji powoduje dzisiaj niewykorzystanie ich całego potencjału.
Monografia odnosi się do możliwości integracji ubezpieczeń środowiskowych i systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z normą ISO 14001. Sektor ubezpieczeń zauważył potencjał zależności tych instrumentów już w latach dziewięćdziesiątych, tuż po ogłoszeniu normy ISO 14001. Wiele barier spowodowało jednak, że do dziś nie został on należycie wykorzystany. Badania, których wyniki zaprezentowano w opracowaniu, stanowią przyczynek do rozwoju platformy integracji analizowanych narzędzi w przyszłości. Systemy zarządzania środowiskowego ISO 14001 przedstawione zostały na tle rozbudowanej sieci determinant rozwoju rynku ubezpieczeń środowiskowych. Wsparta badaniami empirycznymi analiza teoretyczna stanowi kompleksowe opracowanie relacji analizowanych instrumentów.
Od Autorki
Książka Analiza i synteza jest publikacją szczególną. Redaktorowi udało się bowiem zebrać w jednym tomie prace odkrywające w pełni metodę badawczą stosowaną przez prof. Jerzego Perzanowskiego przez całą jego karierę naukową. Metoda analizy i syntezy [...] miała decydujące znaczenie dla badań z zakresu ontologii, logiki i teofilozofii - trzech podstawowych obszarów badawczych Perzanowskiego.Całość otwiera Droga Prawdy wedle niektórych jeden z najważniejszych tekstów filozoficznych końca XX wieku, który zamyka pewien etap twórczości Perzanowskiego, a jednocześnie stanowi kierunek jego dalszych badań. Ich efektem były trzy teksty: Pozytywizm i negatywizm ontologiczny, Ontyka modalności oraz Charakterystyka syntezy mularskiej, które wypełniają kolejne części niniejszej książki. W ten sposób publikacja choć składająca się z tekstów pierwotnie niezależnych tworzy zwartą całość.- fragment recenzji prof. dr. hab. Piotra Mroza
Publikacja zbiorowa dotycząca teoretycznych i praktycznych aspektów propagandy, jednocześnie ukazująca, w jakim kierunku rozwijają się w ostatnich latach rozważania powiązane z procesem manipulacji politycznej oraz ewolucją działań propagandowych podejmowanych w sferze publicznej. Tematyka dotycząca zagadnień propagandy oraz manipulacji stosowanej dla osiągnięcia zamierzonych celów propagandowych oraz poszerzające się instrumentarium manipulacji stosowane w tym zakresie wskazuje, że zagadnienie to ma wymiar ewolucyjny, co zasługuje na wnikliwą analizę i badanie fenomenu tych zjawisk oraz refleksję nad tym, do czego prowadzą działania propagandowe podejmowane w reżimach demokratycznych u progu trzeciej dekady XXI wieku. Tego niełatwego zadania jako redaktor naukowy tomu podjął się prof. Marek Sokołowski socjolog i medioznawca z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie zapraszając do współpracy oraz przygotowania artykułów badaczy wywodzących się z obszaru nauk społecznych z wielu ośrodków akademickich w kraju. Opracowanie to polecamy szczególnie ekspertom w zakresie politologii, socjologii polityki, zarządzania informacją, psychologii propagandy, medioznawcom, dziennikarzom, współpracownikom sztabów wyborczych, analitykom informacji w instytucjach badawczych, specjalistom w zakresie public relations, a także wszystkim tym, którzy chcą skuteczniej i bardziej świadomie poruszać się w świecie manipulacji i oddziaływań perswazyjnych.
Do rąk czytelników trafia trzecie wydanie pracy, na którą składają się teksty traktujące o społeczności żydowskiej mieszkającej od wieków w Fordonie. Autorzy każdego z nich rozpatrują jej dzieje w innym ujęciu, począwszy od wąrtu historycznego, przez informacje o zabytkach kultury materialnej, a skończywszy na wynikach badań archeologicznych, archiwistycznych, architektonicznych i dendrochronologicznych .
Prezentowana książka powstała na podstawie pracy doktorskiej i stanowi sprawozdanie z działań badawczo-edukacyjno-artystycznych podjętych w ramach eksperymentu przeprowadzonego przez autorkę w jednej z górnośląskich szkół podstawowych. W publikacji dokonano przeglądu zagadnień związanych z pojęciem twórczości i ze sztuką (szczególnie sztuką współczesną) oraz zaprezentowano program niekonwencjonalnych zajęć plastycznych wraz z wynikami badań. Przedsięwzięcia badawcze, zaplanowane w sposób metodologicznie hybrydowy (poszukujący), zostały ukierunkowane przede wszystkim na identyfikację wpływu eksperymentalnego cyklu warsztatów artystycznych na myślenie dywergencyjne, wyobraźnię oraz postawy twórcze dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Z kolei zajęcia plastyczne zostały potraktowane jako czynnik aktualizujący potencjalność twórczą oraz jako szczególny rodzaj eksperymentowania i doświadczania, a także przeżywania, odczuwania i komunikowania się ze sobą i światem zewnętrznym.
Rola prawa w ochronie zabytków i dóbr kultury jest niezwykle ważna. To prawo stawia bariery, które nie pozwalają na swobodne niszczenie pamiątek przeszłości, ustala zasady działań konserwatorskich, określa obowiązki ciążące na właścicielach i posiadaczch tego typu obiektów.
Fragment Wstępu
Fascynujące dzieje Hrubieszowa pisali ludzie różnych kultur i wyznań: Polacy, Żydzi, Ukraińcy, Rosjanie. Ta mozaika narodowościowo-wyznaniowa, tak charakterystyczna dla miast kresowych, pozostawiła ślady w kulturze materialnej i duchowej. Oblicze miasta i jego okolicy przyozdabiają kontury wielu, czasem zupełnie unikalnych, zabytków- zarówno sakralnych, jak i świeckich.Fragment przedmowy Marty Majewskiejburmistrz miasta HrubieszowaPublikacja jest wyjątkowa i wyróżnia się nie tylko liczbą zdjęć, ale i bogactwem treści podanej w przystępny sposób. Warto podkreślić także swobodę językową, charakterystyczną dla autora, jego erudycję oraz rzucającą się w oczy fascynację Bolesławem Prusem i Hrubieszowem.Książkę polecam nie tylko miłośnikom twórczości Bolesława Prusa i dziejów Hrubieszowa, ale także tym wszystkim, którzy interesują się wybitnymi pisarzami i urokliwymi miejscowościami.Fragment recenzji wydawniczej prof. dr.hab.Kazimierza MaliszewskiegoZakład Metodologii, Dydaktyki i Historii Kultury Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
W moim odczuciu Kluczowe pojęcia w chińskiej mysli i kulturze stanowią nie tylko kompleksowy leksykon myśli i idei kultury, z którego mogą czerpać współcześni badacze, lecz są przede wszystkim istną ucztą dla smakoszy umysłu, pełna smakołyków etymologii, przepysznych dań filozofii i wytrawnych napitków mocnego ducha. Każdy kolejny tom stanowi smaczny kąsek dla wybrednego podniebienia, a towarzyszą mu wyczerpujące eksploracje pochodzenia i zastosowania wszystkich koncepcji.
Paul Crook
(były redaktor naczelny Instytutu Języka Chińskiego BBC, wykładowca języka chińskiego i translacji na Uniwersytecie Westminster
Przedstawione w monografii analizy ukazują interdyscyplinarny wymiar problematyki sukcesu życiowego młodzieży szkolnej, jego złożoność, subiektywny charakter, jak również oddziaływanie indywidualnych, społecznych i edukacyjnych uwarunkowań sprzyjających jego osiągnięciu. I chociaż postęp cywilizacyjny nieustannie modyfikuje i zwiększa techniczne, logistyczne i komunikacyjne możliwości człowieka, które mogą zostać ukierunkowane na osiągnięcie sukcesu, to pamiętać należy, iż niezależnie od okoliczności to człowiek jest ostatecznym decydentem własnej aktywności i podejmowanych przez siebie działań. To on decyduje o stylu prowadzonego życia, uznawanych wartościach i skłanianiu się w kierunku bardziej materialistycznej lub idealistycznej strony życia. Młodym ludziom należy uświadamiać, że podmiotowa wartość każdego człowieka, satysfakcja wynikająca z samorealizacji, ugruntowany i stabilny system wartości, aspiracje, pragnienia, wiara w sens podejmowanych działań są tymi czynnikami. które aktywizują, inspirują i dynamizują potencjał człowieka w drodze do samorozwoju.
Niniejsza monografia adresowana jest szczególnie dla studentów pedagogiki i pracowników naukowo-dydaktycznych prowadzących eksploracje z zakresu pedagogiki dziecka.Pracując nad tym zbiorem naszą intencją było stworzenie pracy, która będzie inspirować i wspierać własną refleksję metodologiczną badaczy, których interesują kategorie dziecka i dzieciństwa. Książka ta nie ma natomiast ambicji, by służyć jako systematyczny i wyczerpujący wykład z zakresu metodologii.- Marzenna Magda-Adamowicz, Ewa Kowalskafragment Wprowadzenia
Monografia autorstwa Mirosławy Jaworowskiej pt. ""Socjologiabezpieczeństwa. Wybrane problemy"" jest wynikiem wieloletnich działań naukowychautorki dotyczących problematyki bezpieczeństwa. Praca ta w znacznym stopniu macharakter pionierski. Przedstawiona w opracowaniu problematyka socjologiibezpieczeństwa jako działu badań nauk o bezpieczeństwie i jednocześnie badańsocjologicznych jest w Polsce w fazie rozwoju początkowego.- zrecenzji dr.hab. Iwony Pietkiewicz, prof. AMW
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?