Książka jest próbą przedstawienia pogłębionej analizy potocznych koncepcji studentów wczesnej edukacji o uczeniu się matematyki przez najmłodszych uczniów. To właśnie one wyznaczać będą działania podejmowane w roli nauczyciela, oczekiwania wobec ucznia oraz wszystkie konteksty praktyk edukacyjnych. Rozpoznanie tych koncepcji może przyczynić się do określania pewnych potencjalnych zachowań edukacyjnych w przyszłym życiu zawodowym, co pozwala oszacować jakość edukacji przyszłych uczniów. Nauczanie początkowe matematyki będzie miało w przybliżeniu taki charakter, jakie są przekonania obecnych studentów. Ich rozumienie, czym jest wiedza matematyczna, jak się ją konstruuje, jak można jej używać, w pewnym sensie będzie stanowić wskazówkę dla sposobu postrzegania matematyki przez uczniów zarówno w początkowym okresie nauczania, jak i w dorosłym, pozaszkolnym życiu.
Niech ta książka, która jest podziękowaniem dla Prymasa Tysiąclecia księdza kardynała Stefana Wyszyńskiego od całej parafii w Strzyżowie w diecezji zamojsko-lubaczowskiej, pomoże wszystkim czytelnikom nie tylko bardziej w Pana Boga wierzyć, ale jeszcze bardziej Panu Bogu zawierzyć, mimo tego, że nie zawsze rozumiemy, co Bóg daje. Niech pomoże wszystkim poznać te dwie piękne historie: o Prymasie i o Strzyżowie. Niech Pan Bóg wszystkim błogosławi.
Fragment wstępu ks. Bogdana Bejgiera, proboszcza parafii Narodzenia N.M.P. w Strzyżowie
W tym miejscu warto przytoczyć słowa Ojca Świętego Jana Pawła II, wypowiedziane przed grobem Prymasa Tysiąclecia 16 czerwca 1983 roku w warszawskiej archikatedrze: „Dziękuję Bożej Opatrzności za to, że w trudnym okresie dała nam tego Prymasa, tego męża Bożego, tego miłośnika Jasnogórskiej Bogarodzicy, tego nieustraszonego sługę Kościoła i Ojczyzny”. Dlatego z radością przyjąłem najnowszą książkę Zbigniewa Grochowskiego, znanego i cenionego w kraju pasjonata historii.
Publikację polecam uczniom wszystkich typów szkół, uczestnikom konkursów o kardynale Stefanie Wyszyńskim, nauczycielom i w ogóle każdemu, komu bliskie są wartości głoszone przez Prymasa Tysiąclecia.
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Kazimierza Maliszewskiego, kierownika Zakładu Metodologii Historii i Wiedzy o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Książka Przedszkolaki a agresja w programach telewizyjnych dla dzieci podejmuje problematykę dotyczącą czynników społecznych warunkujących przejmowanie przez dzieci w starszym wieku przedszkolnym agresywnych zachowań prezentowanych w dedykowanych im programach telewizyjnych.
Wśród dużej grupy mediów elektronicznych szczególne miejsce zajmuje telewizja. Jej dostępność i liczba odbiorców sprawiają, że stanowi ona medium dominujące w codziennym życiu i wywierające duży wpływ na dorosłych i dzieci. Kontakt dziecka z telewizją zaczyna się bardzo wcześnie, a czas poświęcony na jej oglądanie coraz bardziej się wydłuża. Z jednej strony jest on pozytywny – telewizja jest ważnym źródłem wiedzy z różnych dziedzin, poszerza zakres pojęć, wzbogaca język. Z drugiej może wpływać destrukcyjnie na zachowanie i emocje dzieci (powodując wzrost agresji czy inne zachowania nieakceptowane społecznie).
Dziecko w wieku przedszkolnym nie potrafi jeszcze oddzielać świata fikcyjnego od realnego. Wierzy, że świat jest taki, jaki ogląda w telewizji. A ponieważ małe dzieci uczą się przez naśladownictwo, mogą brać przykład z oglądanych bohaterów. Może to prowadzić nie tylko do wzrostu agresji u dziecka, ale też do usprawiedliwiania własnych agresywnych zachowań.
Stąd zasadne wydaje się poszukanie odpowiedzi na pytania: Jakie czynniki społeczne warunkują przejmowanie przez dzieci agresywnych zachowań prezentowanych w programach telewizyjnych dla dzieci? Na ile czynniki rodzinne, czynniki związane ze środowiskiem rówieśniczym czy miejscem zamieszkania warunkują przejmowanie takich zachowań przez dzieci w starszym wieku przedszkolnym?
Treść monografii Ćwierkający Donald Trump. Czym jest Twitter dla użytkowników, dziennikarzy i prezydenta USA? zawiera więcej, niż zapowiada jej tytuł. Oprócz dogłębnej i wieloaspektowej analizy tweetów prezydenta Stanów Zjednoczonych i jego działań komunikacyjnych w sferze publicznej, znajdujemy w niej niezwykle interesujące badania sposobu korzystania z mediów społecznościowych przez różne grupy użytkowników. Oba problemy należą do najważniejszych we współczesnych mediach: pierwszy ze względu na rangę osoby, drugi – zasięg społeczny zjawiska. Osobną wartością książki jest metodologia, łącząca rzetelność i nowoczesność badania. Ściśle wiąże się to ze składem zespołu realizującego projekt, w którym znalazły się zarówno osoby o uznanym dorobku i do-świadczeniu, jak i młode, stawiające pierwsze kroki w świecie nauki.
prof. dr hab. Radosław Pawelec
Uniwersytet Warszawski
Książka Świat arabski w języku, historii i kulturze to niezwykle interesująca monografia ukazująca w wielu przypadkach nieznane aspekty kultury arabsko-muzułmańskiej, w innych zaś proponująca odmienne interpretacje problemów już znanych i zdawałoby się rozwiązanych.
[...] Zawarte w niniejszym tomie teksty oscylują wokół czterech zasadniczych osi tematycznych – islamu oraz literatury, języka i sztuki arabskiej. Można zatem powiedzieć, że poza badaniami historycznymi obejmują wszystkie główne nurty badań nad światem arabsko-muzułmańskim, jakie rozwijają się w Polsce. Stanowią one kontynuację problematyki, która w mniejszym lub większym stopniu buduje bardzo ważne pola eksploracyjne polskich badań arabistyczno-islamistycznych od momentu zaistnienia tej gałęzi orientalistyki w nauce polskiej.
[...] Proponowana Czytelnikowi książka pozostaje w ramach tematyki nakreślonej przez arabistyczno-islamistyczną tradycję, rozwija ją jednak w niezwykle twórczy sposób. Widać, jak jeszcze wiele jest do zrobienia w naszej dziedzinie. Rozważania Autorów niniejszego opracowania bez wątpienia mogą stanowić zachętę do prowadzenia własnych badań, rozwijających podjęte tu zagadnienia.
Ze Wstępu prof. dra hab. Marka M. Dziekana
Niniejsza monografia jest pokłosiem ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się w Rzeszowie w dniach 9 i 10 listopada 2017 roku. W monografii utrwalony został dorobek naukowy zawarty w referatach wygłoszonych podczas konferencji. Znalazły się w niej także prace stanowiące wyraz życzliwości wielu osób, które wspierając merytorycznie ideę powstania tej księgi, włączyły się w projekt zawiązanej grupy naukowej. Dzięki temu została dokonana szczegółowa i kompleksowa ocena współczesnego prawa rodzinnego i spadkowego w perspektywie zachodzących przemian technologicznych i społecznych. W projekcie uczestniczyli przedstawiciele z 14 ośrodków naukowych. Merytoryczną ocenę poszczególnych rozdziałów przeprowadziło dziewięciu recenzentów.
W książce autor podejmuje się próby refleksji nad istotą narodu w odniesieniu do ukształtowanych w nauce koncepcji teoretycznych. [...] Należy zaznaczyć, iż sama problematyka książki stanowić może pewne preludium do kwestii związanych z problematyką etniczności, ale i współczesnych zjawisk przemieszczania się ludności, niezależnie od procesów te ruchy wzmagających. Istotnym faktem jest również to, że nawet współcześnie jedną z najwyższych kategorii pozostaje naród, za którego istnieniem leżą takie wartości, jak wolność oraz niepodległość. Niezwykle więc interesujące są procesy społeczne konstytuujące naród w przestrzeni społecznej. [...] Stąd też podjęta autonomicznie problematyka w recenzowanej monografii jest aktualna, a jej zróżnicowanie łączy wspólny mianownik, jakim jest kwestia państwowości ujęta w kategoriach narodu. Niewątpliwie może stać się ona źródłem wiedzy studentów, doktorantów, ale i dla badaczy przedmiotowego tematu. Może stanowić także ciekawą i znaczącą pozycję w bibliotece osób zainteresowanych szeroko definiowanym narodem.Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Jana Maciejewskiego
Opowiadania zawarte w książce obejmują szeroki wachlarz ludzi i zagadnień. Dużo w nich interesujących odniesień do świata historii, nauki i sztuki. Sporo o pierwszym i drugim pokoleniu emigrantów polskich w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. O znanych postaciach historycznych – od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy. Szerokie zainteresowania autora dotyczące ludzkiej psychiki i skomplikowanych kolei losu okraszone są humorem i ironią, subtelną krytyką i bezpośrednim udziałem. Jest nawet kilku świętych w rozłożonym szeroko wachlarzu wielkich i nie tak wielkich indywidualności. Obok historii cesarzowej bizantyńskiej Zoe i jej perfumerii jest opowiadanie o Hemingwayu i konflikcie trumiennym Dantego Alighieri, o Januszu Głowackim i zamachowcu w Hiszpanii. Są opowieści o miłości lesbijki i pewnego redaktora, o papieżu, który pochodził z rodziny piratów z wyspy Procidy. Jest i o miłości do Lwowa, są i kazania antyalkoholowe biskupa Śnigurskiego z połowy XIX wieku. Jest coś o zmaganiach autora z kamieniem na plenerze w Orońsku. Powiązanie historii Retingera z Kliniką Dermatologiczną w Warszawie i Uniwersytetem w Oksfordzie. Jest opowieść o Nowym Jorku i najlepszej polskiej organizacji artystycznej PAAS. Są wreszcie opowiadania o psach, ich opiekunach i tych, co wyprowadzają je na spacery.
Prezentowana praca […] nawiązuje do ważnego obecnie nurtu badań historii mentalności. Jednym z elementów tych dociekań jest przedstawienie problematyki strachu. Podejmowano już wiele prób interpretacyjnych tego zagadnienia, także w historiografii polskiej. Sylwia Zydek stworzyła pewnego rodzaju nowe spojrzenie w zakresie tych badań, dodając do rozważań nad strachem problem kształtowania poczucia bezpieczeństwa. Wydaje się, że podjęcie tego tematu przy wykorzystaniu jednego źródła jest godne szczególnej uwagi. Autorka wybrała też odpowiednio ważny materiał badawczy, jakim są kazania Antoniego Węgrzynowicza (1658–1721), popularnego w swoim czasie kaznodziei kręgu franciszkańskiego. Wydał on zbiory kazań, które bardzo często znajdowały się w różnych bibliotekach kościelnych. Były więc zapewne szeroko wykorzystywane w pracy kaznodziejskiej, a zatem miały też duże oddziaływanie na szerokie kręgi wiernych. W oparciu o ich treść Autorka dochodzi do wielu ważnych wniosków zarówno na temat kształtowania strachu, jak i prób budowania poczucia bezpieczeństwa.
Z recenzji prof. dr. hab. Bogdana Roka
Źródło sztuki chińskiej - sztuka prehistorycznaDynamiczny rozwój - sztuka dynastii Qin i HanKoncentracja na ekspresji - sztuki piękne w okresie panowania dynastii Wei, Jin oraz Dynastii Południowych i PółnocnychRozkwit malarstwa w epoce panowania dynastii Sui TangGórskie kwiaty w pełnym rozkwicie - sztuka w okresie Pięciu Dynastii oraz dynastii SongJesienny krajobraz z rzeką - sztuki piękne w epoce dynastii YuanNa ramionach gigantów - sztuka epoki dynastii Ming i QingRóżne style - współczesne sztuki piękneOdniesienia kulturowe w kaligrafii
Wystawa "Po Twoich śladach" miała uświetniać 1050 rocznicę Chrztu Polski.
Chrzest Polski to też przyjęcie słów Chrystusa, uzdrowiciela, który odrzucił oskarżanie rodziców niepełnosprawnych o zawinienie tej niepełnosprawności dzieci, mówiąc: "Ani on nie zgrzeszył, ani rodzice jego, ale stało się tak, aby się na nim objawiły sprawy Boże" (J 9,3).
Najważniejszym doświadczeniem strasznego XX wieku jest przestroga w sprawie zagrożenia chaosem i konfliktem; nieprzemijające zagrożenie kolektywizmem. Należy pamiętać, że suma małych błędów i nietrafionych regulacji może rozsadzić pożyteczny dla ludzi porządek. Objaśnia to teoria chaosu. Doświadczenie pokazało, jak groźny i podstępny jest przywilej, udział niezasłużony. Nie jest powszechna świadomość, że koflikty należy rozbrajać na etapie pojawiającuch się sprzeczności, a najlepiej nie dopuszczać do sytuacji skutkujących napięciami, sprzecznościami i zagrożeniem konfrontacją. W sytuacjach napiętych byle incydent może stać się pretekstem i detonatorem konfliktu, a nawet konfrontacji. Doświadczenie pokazało, że porządek opierający się na wyborze wolności jest optymalny, więc należy go respektować; nie widać alternatywy do tego wyboru.Fragment zakończenia
Celem książki jest wskazanie na taki rodzaj wykształcenia pedagogicznego, jaki pozwoli jasno zrozumieć i przybliżyć pojęcie zrównoważonego rozwoju oraz potrzebę edukacji społecznej niezbędnej dla ochrony środowiska przyrodniczego i zdrowia człowieka.
W książce przedstawiam przykłady definicji, historię, akty prawne, projekty edukacyjne, strategie i udział Polski w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Ze Wstępu.
Komunistyczne władze dążyły do całkowitej eliminacji Kościoła katolickiego z życia publicznego. Kościół w Polsce, będący instytucją długiego trwania, został potraktowany jako uczestnik życia politycznego, społecznego, a głównie jako konkurent w walce o tzw. rząd dusz. Do walki z nim skierowano olbrzymią liczbę funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa i pracowników administracyjnych. Wobec duchownych stosowano szeroką gamę środków, metod i technik operacyjnych. Posługiwano się kłamstwem, podstępem i oszustwami. Na uwagę zasługują tajni współpracownicy, stanowiący podstawę pracy operacyjnej aparatu bezpieczeństwa. Byli oni swoistymi „uszami i oczami” systemu. Książka ukazuje walkę władz państwowych z duchownymi pełniącymi swoją posługę w byłej diecezji chełmińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Torunia i okolicznych parafii.
Każdy aspekt „bycia” człowieka wymaga odkrywania różnorodnych kodów, odniesień i form aktualizowania znaczeń. Ujawnia się również problem niemożności zakreślenia czy wytyczenia – w sposób wyraźny – właściwego miejsca człowieka w kulturze, co wiąże się ze specyfiką wyłonionej na przestrzeni wieków kultury i przyjętych przez nią różnorodnych form działania i wyrazu.
Publikacja Moniki Miczki-Pajestki to oryginalny i ważny głos w toczącej się debacie filozoficznej o uwarunkowaniach i przemianach ludzkiej kondycji.
Z recenzji dr. hab. Marka Rembierza
Autor w ramach podjętego tematu – a potwierdza to struktura oraz treść opracowania – wybrał religijność, moralność oraz aksjologię jako obszary swoich dociekań naukowych [...]. Uderzającą cechą opracowania jest jego komplementarność, jednorodność i logiczny układ, co uznać trzeba za dużą zaletę. [...] Przyjęte założenia teoretyczne i metodologiczne zostały gruntownie osadzone w adekwatnej do omawianego zagadnienia litera-turze przedmiotu. Szczególną wagę z poznawczego punktu widzenia ma-ją zbiorcze tabele ukazujące pomiar religijno-moralnych oraz aksjologicznych postaw polskiej młodzieży szkół średnich w roku 2017. To wszystko sprawia, że opracowanie pod względem analitycznym oraz informacyjnym ma charakter wyraźnie naukowo-badawczy, a zebrane wyniki badań – charakter dokumentacyjno-informacyjny. Autor, wykorzystując ten bogaty materiał empiryczny w sposób profesjonalny, ukazuje dynamikę przeobrażeń w sferze religijno-moralnej, śledzi jej zakres i formułuje liczne wnioski.
Fragment recenzji wydawniczej ks. prof. zw. dr. hab. Sławomira H. Zaręby
Czytelnik omawianego dzieła będzie mógł znaleźć odpowiedź na liczne pytania, które związane są z religią, moralnością i systemem wartości młodego pokolenia Polaków w drugiej dekadzie XXI wieku, a także antycypować kondycję społeczeństwa polskiego w omówionych wymiarach. Materiał zaprezentowany przez Janusza Mariańskiego jest mocno ugruntowany w bogatym materiale empirycznym „własnym”, jak również „wspomagającym”, nadto jego eksplikacja jest obudowana najnowszymi teoriami socjologicznymi, co w połączeniu z wielkim doświadczeniem i wiedzą Autora gwarantuje, że Czytelnik otrzymuje produkt najwyższej jakości.
Fragment recenzji wydawniczej dr. hab. Mariusza Zemło, prof. UwB
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?