Praca podejmuje zagadnienia współczesnej pedagogiki specjalnej, które wcześniej marginalizowano lub z których z różnych względów rezygnowano. Trudna problematyka wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną przez lata stanowiła nie tylko tabu w sensie społecznym, lecz także nie znajdowała odpowiedniego odzwierciedlenia w badaniach empirycznych. Wraz z rozwojem badań nad seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną w latach dwutysięcznych, uspołecznieniem teoretycznych kategorii niepełnosprawności i zwiększeniem wrażliwości społecznej na krzywdę osób z niepełnosprawnością pojawiły się sygnały z praktyki pedagogicznej o licznych przykładach wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną. Książka Moniki Dąbkowskiej jest ważną odpowiedzią świata nauki na te sygnały. Precyzyjnie przeprowadzona narracja i przejrzysta metodologia badań dają nam nie tylko obraz tego wstrząsającego zjawiska, ale też stanowią punkt wyjścia do reakcji na nie. Jest to zatem książka zarówno dla badaczy, jak i dla wszystkich, dla których dobro dziecka jest wartością podstawową.
Z recenzji prof. dr. hab. Amadeusza Krause
Do rąk czytelników oddajemy najnowsza książkę dwóch znanych autorów: ks. prof. zw. Dra hab. Czesława Cekiery i ks. dra Kazimierza Pierzchały. Obaj autorzy od wielu lat zajmują się psychologią oraz pedagogiką resocjalizacyjną i to zarówno w sensie teoretycznym jak i praktycznym, prowadząc badania empiryczne wśród patologicznej młodzieży i osób pozbawionych wolności, Książka zasadniczo składa się z dwóch części. W pierwszej, ks. Kazimierz Pierzchała opisuje pochodzenie człowieka oraz podkreśla wielką rolę rodziny w wychowaniu dziecka. Z kolei drugi Autor, ks. prof. Czesław Cekiera prezentuje aż 13 obszarów patologii społecznych, wskazując na źródło ich powstania, wymienia ich rodzaje oraz precyzyjnie przedstawia formy ich zwalczania.
Fragment Przedmowy
Wizerunek polityków i jego tworzenie zajmuje coraz ważniejsze miejsce w życiu politycznym. W krajach zachodnich procesy związane z kształtowaniem wizerunku są zaawansowane, ale w Polsce jest to tematyka jeszcze stosunkowo nowa. Taki stan rzeczy nie dziwi, biorąc pod uwagę przemiany polityczne ostatnich kilkunastu lat polskiej demokracji - pewne procesy dotyczące życia politycznego dopiero zaczynają w pełni się rozwijać, co w dużej mierze odnosi się do budowania politycznego wizerunku.
W badaniach Michała Pszczółkowskiego specjalne miejsce zajmują studia nad architekturą toruńską, recenzowana książka będzie kolejną publikacją z tego zakresu. Tym razem autor przedstawił niezbyt docenianą architekturę ubiegłego stulecia, zresztą przesuwając nieco cezurę końcową – dla kilku obiektów realizowanych już w ostatniej dekadzie. Struktura książki jest klarowna, co powinno ułatwiać rozeznanie w problematyce architektonicznej omawianej epoki, zwłaszcza czytelnikowi bez specjalistycznego przygotowania. Zasługuje na podkreślenie, że przy popularyzatorskiej formie nie ucierpiała zawartość treściowa publikacji. W sposób rzetelny, a zarazem przystępny dla laika, autor zarysował najważniejsze w omawianej epoce tendencje estetyczne. Wyjątkowe znaczenie ma tu przybliżenie inwestycji budowlanych z okresu drugiej wojny światowej oraz socrealizmu przełomu lat 40. i 50. XX wieku, w odniesieniu do architektury toruńskiej funkcjonujących praktycznie poza świadomością społeczną.
Z recenzji wydawniczej
dr. hab. Andrzeja Majdowskiego, prof. UMK
„(...) W ciągu ostatnich trzydziestu lat system edukacyjny w Polsce przeszedł znaczące zmiany, można jednak zauważyć, że żadna reforma czy restrukturyzacja systemu nie została zakończona, ponieważ proces ewolucji cały czas nieustannie trwa. W przestrzeni publicznej trwają ciągłe dyskusje na temat szeroko pojętej edukacji i jej kontekstów społecznych, politycznych czy gospodarczych. Aby zrozumieć imperatywy prowadzące do zmian w obszarze edukacji, należy odnieść się do koncepcji globalizacji, która określa niektóre z głębokich zmian społecznych, widocznych na całym świecie. (...) Dyskusje o globalizacji charakteryzują się często hiperboliczną retoryką, są niespójne, jednak pomimo dostrzegalnych wad i zalet tego procesu należy stwierdzić, że odgrywa on znaczącą – pozytywną lub negatywną rolę w funkcjonowaniu każdego ze społeczeństw na świecie”.
Z wprowadzenia do książki
Książka jest próbą przedstawienia pogłębionej analizy potocznych koncepcji studentów wczesnej edukacji o uczeniu się matematyki przez najmłodszych uczniów. To właśnie one wyznaczać będą działania podejmowane w roli nauczyciela, oczekiwania wobec ucznia oraz wszystkie konteksty praktyk edukacyjnych. Rozpoznanie tych koncepcji może przyczynić się do określania pewnych potencjalnych zachowań edukacyjnych w przyszłym życiu zawodowym, co pozwala oszacować jakość edukacji przyszłych uczniów. Nauczanie początkowe matematyki będzie miało w przybliżeniu taki charakter, jakie są przekonania obecnych studentów. Ich rozumienie, czym jest wiedza matematyczna, jak się ją konstruuje, jak można jej używać, w pewnym sensie będzie stanowić wskazówkę dla sposobu postrzegania matematyki przez uczniów zarówno w początkowym okresie nauczania, jak i w dorosłym, pozaszkolnym życiu.
Niech ta książka, która jest podziękowaniem dla Prymasa Tysiąclecia księdza kardynała Stefana Wyszyńskiego od całej parafii w Strzyżowie w diecezji zamojsko-lubaczowskiej, pomoże wszystkim czytelnikom nie tylko bardziej w Pana Boga wierzyć, ale jeszcze bardziej Panu Bogu zawierzyć, mimo tego, że nie zawsze rozumiemy, co Bóg daje. Niech pomoże wszystkim poznać te dwie piękne historie: o Prymasie i o Strzyżowie. Niech Pan Bóg wszystkim błogosławi.
Fragment wstępu ks. Bogdana Bejgiera, proboszcza parafii Narodzenia N.M.P. w Strzyżowie
W tym miejscu warto przytoczyć słowa Ojca Świętego Jana Pawła II, wypowiedziane przed grobem Prymasa Tysiąclecia 16 czerwca 1983 roku w warszawskiej archikatedrze: „Dziękuję Bożej Opatrzności za to, że w trudnym okresie dała nam tego Prymasa, tego męża Bożego, tego miłośnika Jasnogórskiej Bogarodzicy, tego nieustraszonego sługę Kościoła i Ojczyzny”. Dlatego z radością przyjąłem najnowszą książkę Zbigniewa Grochowskiego, znanego i cenionego w kraju pasjonata historii.
Publikację polecam uczniom wszystkich typów szkół, uczestnikom konkursów o kardynale Stefanie Wyszyńskim, nauczycielom i w ogóle każdemu, komu bliskie są wartości głoszone przez Prymasa Tysiąclecia.
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Kazimierza Maliszewskiego, kierownika Zakładu Metodologii Historii i Wiedzy o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Książka Przedszkolaki a agresja w programach telewizyjnych dla dzieci podejmuje problematykę dotyczącą czynników społecznych warunkujących przejmowanie przez dzieci w starszym wieku przedszkolnym agresywnych zachowań prezentowanych w dedykowanych im programach telewizyjnych.
Wśród dużej grupy mediów elektronicznych szczególne miejsce zajmuje telewizja. Jej dostępność i liczba odbiorców sprawiają, że stanowi ona medium dominujące w codziennym życiu i wywierające duży wpływ na dorosłych i dzieci. Kontakt dziecka z telewizją zaczyna się bardzo wcześnie, a czas poświęcony na jej oglądanie coraz bardziej się wydłuża. Z jednej strony jest on pozytywny – telewizja jest ważnym źródłem wiedzy z różnych dziedzin, poszerza zakres pojęć, wzbogaca język. Z drugiej może wpływać destrukcyjnie na zachowanie i emocje dzieci (powodując wzrost agresji czy inne zachowania nieakceptowane społecznie).
Dziecko w wieku przedszkolnym nie potrafi jeszcze oddzielać świata fikcyjnego od realnego. Wierzy, że świat jest taki, jaki ogląda w telewizji. A ponieważ małe dzieci uczą się przez naśladownictwo, mogą brać przykład z oglądanych bohaterów. Może to prowadzić nie tylko do wzrostu agresji u dziecka, ale też do usprawiedliwiania własnych agresywnych zachowań.
Stąd zasadne wydaje się poszukanie odpowiedzi na pytania: Jakie czynniki społeczne warunkują przejmowanie przez dzieci agresywnych zachowań prezentowanych w programach telewizyjnych dla dzieci? Na ile czynniki rodzinne, czynniki związane ze środowiskiem rówieśniczym czy miejscem zamieszkania warunkują przejmowanie takich zachowań przez dzieci w starszym wieku przedszkolnym?
Treść monografii Ćwierkający Donald Trump. Czym jest Twitter dla użytkowników, dziennikarzy i prezydenta USA? zawiera więcej, niż zapowiada jej tytuł. Oprócz dogłębnej i wieloaspektowej analizy tweetów prezydenta Stanów Zjednoczonych i jego działań komunikacyjnych w sferze publicznej, znajdujemy w niej niezwykle interesujące badania sposobu korzystania z mediów społecznościowych przez różne grupy użytkowników. Oba problemy należą do najważniejszych we współczesnych mediach: pierwszy ze względu na rangę osoby, drugi – zasięg społeczny zjawiska. Osobną wartością książki jest metodologia, łącząca rzetelność i nowoczesność badania. Ściśle wiąże się to ze składem zespołu realizującego projekt, w którym znalazły się zarówno osoby o uznanym dorobku i do-świadczeniu, jak i młode, stawiające pierwsze kroki w świecie nauki.
prof. dr hab. Radosław Pawelec
Uniwersytet Warszawski
Książka Świat arabski w języku, historii i kulturze to niezwykle interesująca monografia ukazująca w wielu przypadkach nieznane aspekty kultury arabsko-muzułmańskiej, w innych zaś proponująca odmienne interpretacje problemów już znanych i zdawałoby się rozwiązanych.
[...] Zawarte w niniejszym tomie teksty oscylują wokół czterech zasadniczych osi tematycznych – islamu oraz literatury, języka i sztuki arabskiej. Można zatem powiedzieć, że poza badaniami historycznymi obejmują wszystkie główne nurty badań nad światem arabsko-muzułmańskim, jakie rozwijają się w Polsce. Stanowią one kontynuację problematyki, która w mniejszym lub większym stopniu buduje bardzo ważne pola eksploracyjne polskich badań arabistyczno-islamistycznych od momentu zaistnienia tej gałęzi orientalistyki w nauce polskiej.
[...] Proponowana Czytelnikowi książka pozostaje w ramach tematyki nakreślonej przez arabistyczno-islamistyczną tradycję, rozwija ją jednak w niezwykle twórczy sposób. Widać, jak jeszcze wiele jest do zrobienia w naszej dziedzinie. Rozważania Autorów niniejszego opracowania bez wątpienia mogą stanowić zachętę do prowadzenia własnych badań, rozwijających podjęte tu zagadnienia.
Ze Wstępu prof. dra hab. Marka M. Dziekana
Niniejsza monografia jest pokłosiem ogólnopolskiej konferencji naukowej, która odbyła się w Rzeszowie w dniach 9 i 10 listopada 2017 roku. W monografii utrwalony został dorobek naukowy zawarty w referatach wygłoszonych podczas konferencji. Znalazły się w niej także prace stanowiące wyraz życzliwości wielu osób, które wspierając merytorycznie ideę powstania tej księgi, włączyły się w projekt zawiązanej grupy naukowej. Dzięki temu została dokonana szczegółowa i kompleksowa ocena współczesnego prawa rodzinnego i spadkowego w perspektywie zachodzących przemian technologicznych i społecznych. W projekcie uczestniczyli przedstawiciele z 14 ośrodków naukowych. Merytoryczną ocenę poszczególnych rozdziałów przeprowadziło dziewięciu recenzentów.
W książce autor podejmuje się próby refleksji nad istotą narodu w odniesieniu do ukształtowanych w nauce koncepcji teoretycznych. [...] Należy zaznaczyć, iż sama problematyka książki stanowić może pewne preludium do kwestii związanych z problematyką etniczności, ale i współczesnych zjawisk przemieszczania się ludności, niezależnie od procesów te ruchy wzmagających. Istotnym faktem jest również to, że nawet współcześnie jedną z najwyższych kategorii pozostaje naród, za którego istnieniem leżą takie wartości, jak wolność oraz niepodległość. Niezwykle więc interesujące są procesy społeczne konstytuujące naród w przestrzeni społecznej. [...] Stąd też podjęta autonomicznie problematyka w recenzowanej monografii jest aktualna, a jej zróżnicowanie łączy wspólny mianownik, jakim jest kwestia państwowości ujęta w kategoriach narodu. Niewątpliwie może stać się ona źródłem wiedzy studentów, doktorantów, ale i dla badaczy przedmiotowego tematu. Może stanowić także ciekawą i znaczącą pozycję w bibliotece osób zainteresowanych szeroko definiowanym narodem.Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Jana Maciejewskiego
Opowiadania zawarte w książce obejmują szeroki wachlarz ludzi i zagadnień. Dużo w nich interesujących odniesień do świata historii, nauki i sztuki. Sporo o pierwszym i drugim pokoleniu emigrantów polskich w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. O znanych postaciach historycznych – od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy. Szerokie zainteresowania autora dotyczące ludzkiej psychiki i skomplikowanych kolei losu okraszone są humorem i ironią, subtelną krytyką i bezpośrednim udziałem. Jest nawet kilku świętych w rozłożonym szeroko wachlarzu wielkich i nie tak wielkich indywidualności. Obok historii cesarzowej bizantyńskiej Zoe i jej perfumerii jest opowiadanie o Hemingwayu i konflikcie trumiennym Dantego Alighieri, o Januszu Głowackim i zamachowcu w Hiszpanii. Są opowieści o miłości lesbijki i pewnego redaktora, o papieżu, który pochodził z rodziny piratów z wyspy Procidy. Jest i o miłości do Lwowa, są i kazania antyalkoholowe biskupa Śnigurskiego z połowy XIX wieku. Jest coś o zmaganiach autora z kamieniem na plenerze w Orońsku. Powiązanie historii Retingera z Kliniką Dermatologiczną w Warszawie i Uniwersytetem w Oksfordzie. Jest opowieść o Nowym Jorku i najlepszej polskiej organizacji artystycznej PAAS. Są wreszcie opowiadania o psach, ich opiekunach i tych, co wyprowadzają je na spacery.
Prezentowana praca […] nawiązuje do ważnego obecnie nurtu badań historii mentalności. Jednym z elementów tych dociekań jest przedstawienie problematyki strachu. Podejmowano już wiele prób interpretacyjnych tego zagadnienia, także w historiografii polskiej. Sylwia Zydek stworzyła pewnego rodzaju nowe spojrzenie w zakresie tych badań, dodając do rozważań nad strachem problem kształtowania poczucia bezpieczeństwa. Wydaje się, że podjęcie tego tematu przy wykorzystaniu jednego źródła jest godne szczególnej uwagi. Autorka wybrała też odpowiednio ważny materiał badawczy, jakim są kazania Antoniego Węgrzynowicza (1658–1721), popularnego w swoim czasie kaznodziei kręgu franciszkańskiego. Wydał on zbiory kazań, które bardzo często znajdowały się w różnych bibliotekach kościelnych. Były więc zapewne szeroko wykorzystywane w pracy kaznodziejskiej, a zatem miały też duże oddziaływanie na szerokie kręgi wiernych. W oparciu o ich treść Autorka dochodzi do wielu ważnych wniosków zarówno na temat kształtowania strachu, jak i prób budowania poczucia bezpieczeństwa.
Z recenzji prof. dr. hab. Bogdana Roka
Źródło sztuki chińskiej - sztuka prehistorycznaDynamiczny rozwój - sztuka dynastii Qin i HanKoncentracja na ekspresji - sztuki piękne w okresie panowania dynastii Wei, Jin oraz Dynastii Południowych i PółnocnychRozkwit malarstwa w epoce panowania dynastii Sui TangGórskie kwiaty w pełnym rozkwicie - sztuka w okresie Pięciu Dynastii oraz dynastii SongJesienny krajobraz z rzeką - sztuki piękne w epoce dynastii YuanNa ramionach gigantów - sztuka epoki dynastii Ming i QingRóżne style - współczesne sztuki piękneOdniesienia kulturowe w kaligrafii
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?