W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Pięć lat temu ukazał się pierwszy tom biograficznego albumu "JAN MARCIN SZANCER ambasador wyobraźni", który był odzwierciedleniem naszej fascynacji twórczością artysty. Był on wypełniony ilustracjami i wspomnieniami, stał się ważna publikacją i już wtedy wiadomo było, że to dopiero początek opowieści o życiu i twórczości Jana Marcina Szancera. A teraz przekazujemy Czytelnikom drugi tom albumu zatytułowany "JAN MARCIN SZANCER Ty będziesz ilustratorem!". Jest on kontynuacją podróży w nieograniczony świat wyobraźni artysty i jeszcze głębszego spojrzenia na życie jego i jego rodziny. Profesor Grzegorz Leszczyński (znawca literatury dziecięcej) opowiada o różnych talentach artysty, między innymi do ożywiania świata baśni. W albumie znalazło się też piękne i wzruszające wspomnienie żony - Zofii Szancer, które jest obrazem miłości jaka łączyła ją z Janem Marcinem, ich wspólnego życia i związanych z tym emocji. Małgorzata Musierowicz opowiada o inspiracjach plastycznych i niedoścignionym talencie artysty. Joanna Boczoń - miłośniczka i znawczyni twórczości J.M. Szancera zabierze czytelników na wycieczkę po Krakowie, do miejsc związanych z rodziną Szancerów i opowie nieznane historie z ich życia. Album zawiera także "dzieła" artysty mniej znane - pokazane w książkach, prasie, na kartkach pocztowych, są też scenografie, monumentalne dekoracje i kostiumy teatralne. Mamy nadzieję, że album ten pozwoli jeszcze lepiej poznać i zrozumieć osobowość wielkiego artysty, który wciąż inspiruje kolejne pokolenia. Będzie on doskonałym prezentem pod choinkę i nie tylko.
Miłość, intryga, pożądanie zamknięte w obrazie mistrza
Jest rok 1490. W pałacu Sforzów w Mediolanie Leonardo maluje portret. Zasłony w pokoju są zaciągnięte. Modelka siedzi na krześle. Ma 17 lat i spodziewa się dziecka. Nigdy nie wyglądała piękniej niż teraz: szczupła, w czerwonej sukni ze złotym haftem, na lewej ręce trzyma białe zwierzątko, a prawą głaszcze jego futerko.
Skrzypnęły drzwi. Wpadający promień światła podkreśla porcelanową bladość skóry dziewczyny. Modelka odwraca nagle głowę do tyłu. W jej ciemnych, dużych oczach maluje się ciekawość i inteligencja. Kogoś wita? A może żegna się z kimś?
Była kochanką Ludovico Sforzy, przyszłego władcy Mediolanu, jednego z najpotężniejszych ludzi renesansowych Włoch, i uznaną poetką.
Ta książka to nie tylko opowieść o niezwykłej kobiecie z obrazu. To również historia jednego z najbardziej pożądanych dzieł sztuki na świecie, którego dzieje nierozerwalnie splecione są z Polską.
Back in 2007 the first issues of MONOCLE magazine hit newsstands and kiosks around the globe. At its core was a pledge to commission all original photography – capturing the world on film, on the ground and in the moment. In the years since, MONOCLE has continued in its pursuit of documenting through its unique lens – from embassies and personal residences to world leaders and cultural stars. Each issue has featured a dedicated image-led Expo section celebrating lesser-known locales, obscure events and curious characters through truly outstanding photography. Syrian cities, French legionnaires, Thai festival goers, brutalist architecture and private member’s clubs have all graced the pages of the magazine.
The Monocle Book of Photography draws on the best of these visual stories from an archive a decade and a half in the making. The book also features original reporting about each of the assignments, as well as first-hand accounts from the photographers and editors involved.
From Gabrielle Chanel’s 1932 collection to the newest interpretations of her signature signs and symbols by Patrice Leguéreau, Director of the CHANEL Fine Jewelry Creation Studio, CHANEL High Jewelry remains eternally modern and true to the spirit of her enterprise.
Breathtaking new photography and classic images from the CHANEL archives brings together revealing combinations in a stunning visual narrative, privileging aesthetic form over four chapters: the origins, the symbols, the spirit, and the allure. Gabrielle Chanel’s passion for fabulous and improbable marvels is celebrated here in a covetable book object that pays tribute to the House’s unparalleled insistence on luxury and refinement, creativity and beauty.
Based on extensive research and exploring CHANEL’s inspirations and art through some of the most precious of all her creations and the eternally modern ideas they have inspired, the book features superb photographs by Karl Lagerfeld, Mario Testino, Patrick Demarchelier, François Kollar, Roger Schall, George Hoyningen-Huene, André Kertész, Sarah Moon, Koto Bolofo, Karim Sadli, Dominique Issermann, and many others. It is also illustrated with images from CHANEL’s archive and sketches that express the creativity and joie de vivre of the world’s finest High Jewelry collection.
Ponadczasowe idee na nasze czasy!W tym klasycznym już eseju Linda Nochlin - okryta zasłużoną sławą historyczka sztuki i pionierka feministycznych badań w tej dziedzinie - zastanawia się, w jaki sposób, począwszy od końca XVIII stulecia, rozczłonkowane, okaleczone i sfetyszyzowane wizerunki ludzkiego ciała stały się uosobieniem nowoczesnej wizji świata. "O ciele" autorstwa oryginalnej myślicielki, będącej u szczytu swych możliwości, wciąż pozostaje skłaniającą do refleksji, poruszającą lekturą.Linda Nochlin (1931-2017) dorastała w Nowym Jorku, a jej miłość do tamtejszych muzeów okazała się zapowiedzią wspaniałej, trwającej sześć dekad kariery naukowej w dziedzinie feministycznej historii sztuki. Wykładała w Vassar College, na Uniwersytecie Miejskim w Nowym Jorku, na Uniwersytecie Yale oraz w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Nowojorskiego, gdzie otrzymała tytuł Lila Acheson Wallace Professor Emerita of Modern Art. Przełomowe amerykańskie wystawy: "Artystki: 1550-1950" (1976) i "Globalne feminizmy" (2007), których była współkuratorką, pomogły wprowadzić perspektywę feministyczną do głównego nurtu i nagłośniły twórczość wielu wcześniej niedocenianych artystek. Linda Nochlin była wpływową, płodną i przystępnie piszącą autorką. Do jej publikacji należą Women, Art and Power (1988), Ciało w kawałkach (2001), Courbet (2007) i Misre (2018), a także liczne artykuły i eseje, w tym słynny tekst Dlaczego nie było wielkich artystek? (1971), wydany ponownie przez wydawnictwo Thames & Hudson w 2021 roku, w pięćdziesiątą rocznicę premierowej publikacji. Polski przekład ukazał się po raz pierwszy w roku 2023.O serii "Miniatury o Sztuce":Zaskakujące, dociekliwe, prowokacyjne i wzbogacające - "Miniatury o Sztuce" to ponadczasowe teksty ludzi, którzy ukształtowali dyskurs na temat sztuki, kultury wizualnej i historii. Ta atrakcyjna, kolekcjonerska seria uosabia to, co najlepsze, w pisaniu o sztuce.
Publikacja jest owocem udanej współpracy wydawniczej z Książnicą Beskidzką i miastem Bielsko-Biała.Nie tylko dla dzieci. Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej 19472021 to publikacja o charakterze monograficznym prezentująca historię i dorobek tytułowej wytwórni. To rozbudowane przedstawienie kilku kluczowych, ściśle współistniejących wątków, przede wszystkim: rozwoju stylistyki bielskich filmów animowanych; rozwoju technik animacji i bazy produkcyjnej; zmienności podejmowanych w filmach tematów; zmienności recepcji odbiorców. W całościowym ujęciu i w kontekście zmiennych realiów społeczno-politycznych powyższe wątki składają się na możliwie pełne przedstawienie specyfiki bielskiej wytwórni w odniesieniu do animacji krajowej i zagranicznej.
Najbardziej przełomowe momenty historii okiem Chrisa Niedenthala, jednego z najsłynniejszych fotoreporterów na świecie. Wyjątkowa kolekcja kanonicznych zdjęć, które zmieniły nasze postrzeganie historii, polityki, kultury i sportu.Każda fotografia opowiada jakąś historię - tu towarzyszą im także osobiste anegdoty.Chris Niedenthal, znany ze zdolności do uchwycenia esencji chwili, zaprasza do zanurzenia się w głębi tych obrazów. Od rewolucji po intymne portrety, od scen wojennych po triumfy sportowe - każde zdjęcie przemawia do wyobraźni i emocji.Właściwy momentto nie tylko książka. To świadectwo czasu, które przetrwa pokolenia. To zaproszenie do refleksji nad tym, co widzimy, i zastanowienia się, jak obrazy kształtują naszą pamięć i tożsamość.
Muniek Staszczyk KING!Spowiedź legendy rockaZ Rakowa, robotniczej dzielnicy Częstochowy, na największe polskie sceny klubowe i festiwalowe. Muniek Staszczyk opowiada całe swoje życie niezawodnemu Rafałowi Księżykowi."W piosenkach T.Love zawsze była refleksja, autorski przekaz" - wyznaje Zygmunt Staszczyk, lider zespołu T.Love. Sam o sobie mówi: "podwórkowy chłopak". Kochany za szczerość i otwartość artysta podbił serca publiczności nie tylko poprzez buntowniczy styl, ale przede wszystkim przez jedyne w swoim rodzaju teksty. W autobiografii znajdziemy osobiste wyznania muzyka na temat jego wzlotów i upadków, a także czerpanych z życia inspiracji, które stały się pożywką dla twórczości artysty. Odbędziemy pozbawioną showbiznesowej otoczki podróż za kulisy, począwszy od transformacji Zygmunta (Zygi, Mongoła) w Muńka, początków kariery i kreowania wizerunku, poprzez burzliwe dzieje zespołu, aż po aktualną aktywność artystyczną i prywatną.King! to szczera, nietuzinkowa opowieść o buncie, przezwyciężaniu własnych słabości oraz poszukiwaniu wiary i samego siebie, którą powinien poznać każdy fan polskiego rocka."Jednym tchem przeczytałem. I zobaczyłem innego Muńka, nie tego fajnego kumpla z podwórka, którego znam ze sceny, ale wrażliwego, pokomplikowanego faceta, który potrafi być też niefajny. Polubiłem go za to jeszcze bardziej, bo zobaczyłem w nim po prostu człowieka. Ze wszystkimi jego wadami, niedoskonałościami i upadkami. Otworzył się w tych swoich opowieściach, rozebrał do golasa. Szacunek. Znakomita rockandrollowa podróż. Jazda. Jest tu materiał na przejmujący scenariusz". ARKADIUSZ JAKUBIK"Wywiady-rzeki Rafała Księżyka to najwyższa jakość sama w sobie. Stworzył on nowy, odrębny i najwyższej jakości rodzaj tej formy literackiej. Zaliczam się do bardzo wąskiego grona szczęśliwców, którzy mieli ten zaszczyt, że zechciał z nimi coś takiego przeprowadzić. Teraz do tego grona dołączył Zygmunt Staszczyk. Mój mentalny brat, menel (jak ja) i równocześnie człowiek ceniący wartość rodziny ponad wszystko (jak ja). Artysta potrafiący zainteresować słuchaczy od kilkudziesięciu lat bez chwili przerwy i przede wszystkim jedna z najwybitniejszych postaci naszej sceny. Ileż gwiazd w tym czasie pofrunęło do góry i równie szybko spadło, podczas gdy on trwa, inspiruje i zachwyca. Ten duet sprokurował dzieło - nie waham się użyć tego słowa - arcywybitne. Książka ma tylko jedną poważną wadę. Że się kończy. Mógłbym czytać bez końca". KAZIK STASZEWSKI
Franciszek Lessel (1780-1838)- kompozytor i pianista, ale też dyrygent, pedagog, architekt, ogrodnik, agronom, medyk, zarządca i inspektor. Syn Wincentego Lessla - nadwornego muzyka na słynnym dworze książąt Czartoryskich w Puławach. Uczeń Józefa Haydna - jeden z nielicznych tak wysoko cenionych przez mistrza. Bezpośredni poprzednik Chopina w muzyce fortepianowej i we wczesnym stylu romantycznym. Jego życie jest owiane mnóstwem tajemnic dotyczących pochodzenia, z których wielu pewnie nigdy nie uda się odkryć. Niesłusznie zapomniany, a bardzo wartościowy autor symfonii, kwartetów smyczkowych, triów fortepianowych, utworów kameralnych. Autor pieśni do znanego zbioruŚpiewów historycznychJuliana Ursyna Niemcewicza i pierwszego koncertu fortepianowego w muzyce polskiej. Zrazu obiecujący wirtuoz i kompozytor z czasem porzucił zawód muzyka, aby utrzymać rodzinę - został zarządcą w domach arystokracji i inspektorem w szkołach.
Niewolnictwo to konglomerat praktyk opartych na przemocy i mających na celu uprzedmiotowienie drugiej osoby, które nie należą niestety do przeszłości. Widać je w wojennych doświadczeniach kobiet, bardzo popularnej literaturze związanej z Middle Passage i planszówkach, w których gracze decydują o losie brązowych sześcianów. Autorzy analizują dyskusyjne narracje przewodników po związanych z niewolnictwem muzeach w Afryce czy dawnych plantacjach na terenie Stanów Zjednoczonych oraz niechęć do upamiętnienia niewolnictwa w miejscach, gdzie praktykowano handel niewolnikami. Fenomenem kulturowym, którego nie mogło zabraknąć w numerze, jest afrofuturyzm, będący "orientacją czarnej kultury na przyszłość".
Marcin Pyda dużo widział, wiele słyszał, a bywało, że trafiał w samo centrum wydarzeń. Plany filmowe nie miały przed nim tajemnic, bo gdy ma się TAKICH rodziców, aż żal nie skorzystać z okazji. Tata operator, mama montażystka, a w domu skarby ukryte w kartonowych pudłach. Te dziesiątki zdjęć przywołały wspomnienia o wyjątkowych osobach, niecodziennych zdarzeniach i przeróżnych miejscach. Udało się je nieco okiełznać, co nie było łatwe. Teraz to kilkaset stron opowieści pełnych anegdot. Przed nami świat filmowy lat 50., 60 i 70. XX wieku. Aktorzy pierwszo- i drugoplanowi, ekipy z całą masą sprzętu, rzeczywiste i fantastyczne miejsca akcji, śmieszne sytuacje, niecodzienne zdarzenia. A na taśmach zachowane obrazy: Dziewczyny do wzięcia, Trędowata, Wiosna, panie sierżancie, Potop, O dwóch takich, co ukradli Księżyc i wiele, wiele innych. Autor opowiada, wspierając się relacjami zachowanymi w pamięci uczestników tych wydarzeń. Przeszłość przywołują Krystyna Sienkiewicz, Jacek Fedorowicz, Zbigniew Wodecki, Zenon Laskowik, Alosza Awdiejew i inni znani i lubiani. Oprócz osobistych wspomnień jeszcze jedna gratka nieznane dotychczas zdjęcia, po raz pierwszy opublikowane w tej książce. Na nich plejada artystów, m. in. Zbigniew Cybulski, Gustaw Holoubek, Janusz Gajos, Cezary Pazura, Teresa Tuszyńska, Elżbieta Starostecka, Kalina Jędrusik, Barbara Kwiatkowska, Aleksandra Śląska. Dla wciąż odczuwających niedosyt odnośniki prowadzące do przywoływanych filmów i rozmów z niektórymi osobami.Jedno jest pewne ta książka na pewno nas wkręci.
Kadry z widokiem na wojnę. Film polski w czasie II wojny światowej to wyjątkowa książka odsłaniająca przed czytelnikiem mało znaną polską kinematografię okresu II wojny światowej. Szczególny rys tej twórczości to efekt starań rzeszy polskich filmowców, którzy w skrajnie trudnych warunkach podjęli walkę nietypową bronią, jaką był obraz filmowy. Za jego pomocą można było zjednać sobie sprzymierzeńców, podsycić ducha walki oraz ukazać prawdę o wojennej rzeczywistości. Stanowił formę kontrpropagandy i zyskiwał szczególne znaczenie, gdyż świat zalewały propagandowe filmy niemieckie fałszujące obraz wojny. Polskie filmy, które powstały w tym trudnym czasie, dokumentują losy Polaków walczących o niepodległość na frontach niemal całego świata. Możemy w nich zobaczyć zarówno okupowany kraj (działalność konspiracyjną czy obrazy z Powstania Warszawskiego), jak i to, co działo się poza jego granicami (losy Polaków na szlaku Andersa, we Francji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, a także walkę polskich żołnierzy m. in. o Bolonię, Bredę, Kołobrzeg, Monte Cassino, Tobruk). Ta bogato ilustrowana książka udowadnia, że w dziejach polskiej kinematografii czas ten nie był czarną dziurą, a filmowa twórczość Polaków stanowiła ważne narzędzie w walce o niepodległość kraju.
Nawrotem, tam i z powrotem. Czasoprzestrzeń łódzkiej ulicy to nieoczywista biografia miejsca czerpie po trochu z przewodnika, reportażu i monografii historycznej, więc wymyka się klasyfikacjom. Pod pozorną przeciętnością współczesnej ulicy Nawrot kryje się olbrzymi ładunek pamięci. I właśnie na wędrówkę w przeszłość, połączoną z przedzieraniem się przez to co teraz, zabiera czytelnika autor. Podczas tej podróży zanurzymy się w Łódź, której już nie ma. Odkryjemy na nowo zapomniane miejsca i odwiedzimy nieistniejące budynki. Przeczytamy o wydarzeniach tragicznych, ale też zabawnych i absurdalnych. Spotkamy ludzi różnych profesji: kupców, rzemieślników, robotników, artystów, polityków, duchownych, sportowców i wojskowych. Poznamy prawdziwych bohaterów, szarych obywateli chcących po prostu przetrwać oraz groźnych renegatów. Zetkniemy się z postaciami kontrowersyjnymi, targanymi namiętnościami i wyrzuconymi poza nawias społeczeństwa. Krótko mówiąc, ujrzymy cały kalejdoskop życiorysów i zdarzeń, które są siłą historyczną Nawrotu. Zapraszamy na spacer ulicą Nawrot, z zachodu na wschód i z powrotem. Wejdziemy na podwórka, przyjrzymy się posesjom i odkryjemy ich przeszłość, poznamy ciekawostki dotyczące nie tylko samego Nawrotu, ale i Łodzi. To wyjątkowa książka tak szeroko opisująca tylko jedną łódzką ulicę lektura obowiązkowa dla miłośników historii, miejskich wędrówek i odkrywców miejsc nieoczywistych.
"W dniach 21-23 września 2022 r. na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbył się VII Kongres Mediewistów Polskich. Temat przewodni kongresu - "Wielokulturowość średniowiecza. Ludzie i idee" świadomie nawiązywał do historycznie wielokulturowego społeczeństwa, które od średniowiecza zamieszkiwało (i do dziś zamieszkuje) Górny Śląsk. [...] Obrady zgromadziły ponad 250 badaczy i badaczek zajmujących się szeroko rozumianą problematyką epoki średniowiecza, przede wszystkim historyków, ale także archeologów, historyków sztuki, filologów i filozofów.
Niniejszy tom jest pokłosiem 11 sekcji pt. "Architektura średniowieczna i archeologia - konteksty", której moderatorką była byli prof. dr hab. Teresa Rodzińska-Chorąży z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
(z Przedmowy)
Mythologies for the Future
The biomechanical art of HR Giger
“At its essence, Giger’s art digs down into our psyches and touches our very deepest primal instincts and fears. His art stands in a category of its own. The proof of this lies in the intensity of his work and imagination, which I can only compare to Hieronymus Bosch and Francis Bacon in their powers to provoke and disturb.” – Ridley Scott
Swiss artist HR Giger (1940–2014) is most famous for his creation of the space monster in Ridley Scott’s 1979 horror sci-fi film Alien, which earned him an Oscar. In retrospect, this was just one of the most popular expressions of Giger’s biomechanical arsenal of creatures, which consistently merged hybrids of human and machine into images of haunting power and dark psychedelia. The visions drew on demons of the past, as well as evoking mythologies for the future. Above all, they gave expression to the collective fears and fantasies of his age: fear of the atom, of pollution and wasted resources, and of a future in which our bodies depend on machines for survival.
This book was begun shortly before the artist’s untimely death and shows the complete story of Giger’s life and art, his sculptures, film work, and iconic album covers as well as the heritage he left us in his own artist’s museum and self-designed bar in the Swiss Alps. In an in-depth essay, Giger scholar Andreas J. Hirsch plunges into the themes of Giger’s oeuvre and world while an extensive artist biography draws on contemporary quotes and Giger’s own writings.
How well do we live?
Houses at the forefront of innovation from around the world
Peeking behind the scenes of innovative homes, Philip Jodidio illustrates the evolution of today’s global architecture—from Samira Rathod’s House of Concrete Experiments in India to Tetro’s Açucena House in Brazil, which adapts to its natural terrain.
The houses featured in this book may be the first full generation to take advantage of the ubiquity of computing power—from design to fabrication—yet this high-tech approach has in no way diminished their variety and originality. In Italy, Mario Cucinella built TECLA – Technology and Clay, a 3D-printed house created entirely with raw earth. The unique house, printed in 200 hours with 60 cubic meters of natural materials, unveils potential low-cost, environmentally responsible approaches to architecture. In Hyderabad, India, Kanan Modi designed her House of Gardens not only to diffuse and reduce heat within the structure but also to invite the beauty of nature indoors—both essential in the face of rising temperatures and increasing urbanization.
These forward-thinking buildings were designed by capitalizing on technological advances such as video conferencing and 3D printing, fostering inventiveness and imagination, and yielding sustainable, site-specific homes. Atelier Bow-Wow virtually directed the construction of their Peninsula House on the Greek island of Antiporos during the COVID-19 pandemic; Mariko Mori’s Yuputira unifies her artistic and architectural aesthetics; and Anne Fougeron’s Suspension House breathes new life into a remarkable natural setting.
Detailing 59 cutting-edge projects from 25 countries—ranging from Guatemala and Slovenia to Norway and Vietnam—the third volume of the Homes for Our Time series takes readers on an illustrated visit of contemporary architectural gems, discovering the architects who are driving change in the field now, and in the future. These homes are the beating heart of creativity that will inspire architecture for decades to come.
Scandtastic!
The best design from the Nordic region
Scandinavia is world famous for its inimitable, democratic designs which bridge the gap between craftsmanship and industrial production, organic forms and everyday functionality. This all-you-need guide includes a detailed look at Scandinavian furniture, glass, ceramics, textiles, jewelry, metalware, and product design from 1900 to the present day, with in-depth entries on 125 designers and design-led companies.
Featured designers and designer-led companies include Verner Panton, Arne Jacobsen, Alvar Aalto, Timo Sarpaneva, Hans Wegner, Tapio Wirkkala, Stig Lindberg, Finn Juhl, Märta Måås-Fjetterström, Arnold Madsen, Barbro Nilsson, Fritz Hansen, Artek, Le Klint, Gustavsberg, Iittala, Fiskars, Orrefors, Royal Copenhagen, Holmegaard, Arabia, Marimekko, and Georg Jensen.
Zeszyt do kolorowania z dziełami Vincenta van Gogha. To propozycja skierowana do wszystkich miłośników kolorowanek oraz sztuki polskiej, którzy nie tylko podziwiają dzieła największych malarskich mistrzów, ale także sami chętnie sięgają po plastyczne przybory. Zeszyt zawiera ilustracje 14 reprodukcji obrazów Vincent van Gogh. Obok zdjęcia danego dzieła umieszczono szablon do samodzielnego pokolorowania. Dzięki temu każdy kolorujący będzie mógł w swojej wersji zbliżyć się do oryginału lub przeciwnie - nadać obrazkowi własne barwy, zmieniając jego dotychczasowy charakter.
Długo wyczekiwana biografia jednego z najwybitniejszych twórców teatru XX wiekuCzłowiek mit. Nadwrażliwiec i outsider. Wizjoner cierpiący na chroniczny brak zrozumienia. Geniusz teatru. Ubóstwiany i nienawidzony. Do jakiego stopnia potrafił wyreżyserować własny los?Beata Guczalska zderza wciąż żywą legendę Konrada Swinarskiego (1929-1975) z rzeczywistością. Wykopuje nieznane fakty, rozmawia ze świadkami jego życia. Nie boi się drażliwych tematów, zrzuca swojego bohatera z cokołu. Zadaje pytania o jego "niemieckość", volklistę i Hitlerjugend. Bada powiązania z komunistyczną władzą. Jej śledztwo rzuca także nowe światło na tragiczną śmierć reżysera. Nie buduje pomnika. Unika sensacji. Ocenę zostawia czytającym."Wspaniałe dzieło o niezwykłej osobowości, legendzie polskiego i światowego teatru, artyście niepokornym i odważnym. Nie wolno o nim zapominać. To ważne przesłanie autorki" - prof. Andrzej Chwalba"Miałem szczęście być uczniem prof. Beaty Guczalskiej. Zawsze łączyła szczegółową wiedzę z bardzo ciekawym i oryginalnym podejściem do tematu. To dzięki niej już jako dorosły człowiek poznawałem literaturę, ludzi i fakty, o które ocierałem się jako dziecko Starego Teatru. Swinarski to jedna z tych legend. Nie poznałem go, ale dzięki mojemu Tacie, a teraz tej wspaniałej książce czuję, że to postać bardzo mi bliska!" - Maciej StuhrDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?