Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Zbigniew Mikołejko, wytrawny znawca problematyki religijnej, religioznawczej i eklezjalnej, analityk meandrów duchowości, wiary i zwątpienia, zdecydował się na zebranie […] swoich rozproszonych „prac drobniejszych”, publikowanych w ostatnich latach w różnych miejscach. I nader trafna to decyzja. Otrzymujemy bowiem opracowanie szczególne, które stanowi swoistą wiwisekcję duchowej kondycji Polek i Polaków w nowym stuleciu, widzianą dodatkowo na tle europejskim. Chodzi o nas wszystkich w tym podstawowym sensie, że […] 95 procent populacji uważa się za katolików, ergo ich „polskość” jest ściśle określona także w terminach religijnej identyfikacji. Jednocześnie jednak, co pokazuje autor w kolejnych szkicach, wielce złudne to przekonanie – zarówno to o naszej wyjątkowym przywiązaniu do wartości chrześcijańskich, odmienności naszej wiary i jej intensywności (zwłaszcza intelektualnej), jak i o prostym, jednoznacznym związku tożsamości narodowej z pewną wersją katolicyzmu „unarodowionego”. Częścią narodowego etosu jest także Kościół instytucjonalny i jego personel, budujący dzisiaj wizję religijności daleką od uniwersalizmu, z którego chrześcijaństwo tak jest dumne. […] Książka jest niezwykle gęsta, autor powraca niekiedy w formie przypomnienia albo rozwinięcia do wątków już poruszanych wcześniej, ale po to tylko, by wzmocnić sądy, oświetlić je z każdej możliwej strony. Nikt lepiej i szerzej nie pokazał, dlaczego polska wersja katolicyzmu tak bardzo oddaliła się od uniwersalności, a tak bardzo stała prowincjonalna i „wyłączająca” inne nurty. Każdy dzień potwierdza właściwie diagnozy Mikołejki, warto więc sięgnąć po tę książkę także jak po intelektualny przewodnik po obszarach bólu, sprzeciwu i niezgody, o jakich katolicy krajowi „opowiadają” w ramach mitologii religijnej, dla której najważniejsze jest to, co rzekomo zdarzyło się pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 roku.
Prof. dr hab. Wojciech Józef Burszta
Cechą charakterystyczną tego zbioru studiów jest powiązanie rozważań naukowych z czysto – rzec można – popularnymi, ba, mającymi na celu oddziaływanie na kobiety-czytelniczki. Autorki, poza pewnymi bardziej naukowymi fragmentami (rozważania o historii problematyki gender, a także o zmianach w światowym ruchu feministycznym, a także – analiza przemian podejść naukowych do badania sytuacji kobiet) starają się dostarczyć czytelnikowi (szczególnie czytelniczkom!) wiedzę w taki sposób, żeby pozwalała im na refleksję nad własną sytuacją, sytuacją własnej, kobiecej grupy i czyniła bardziej prawdopodobnym – włączenie się w działalność społeczno-polityczną. (…) Z wielką uwagą przeczytałem o pracy samych kobiet nad... kobietami, pracy, polegającej na szkoleniach, warsztatach i innych zajęciach, których zadaniem było – i jest! – nie tylko przekonanie ich do udziału w działalności lokalnej, ale też dostarczenie im wiedzy i umiejętności, pozwalających na efektywne włączenie się w działalność samorządową.
(z recenzji prof. dr. hab. IRENEUSZA KRZEMIŃSKIEGO)
DARIUSZ BRZEZIŃSKI – doktor nauk społecznych, adiunkt w Zakładzie Socjologii Teoretycznej IFiS PAN. Absolwent studiów socjologicznych i kulturoznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz europeistycznych na University of Exeter. Jego zainteresowania naukowe obejmują głównie współczesną myśl społeczną, a także socjologię, antropologię i teorię kultury. W tych obszarach prowadzi również wykłady i zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Teoretyczna refleksja nad kulturą towarzyszyła Zygmuntowi Baumanowi (1925–2017) w trakcie jego całej, trwającej ponad sześć dekad pracy naukowej. Stanowiła jeden z najważniejszych przedmiotów jego rozpoznań, a ponadto była fundamentem analizy innych podejmowanych przez niego zagadnień. Autor niniejszej książki przekonuje, że w jej perspektywie możliwe jest całościowe uchwycenie wielowątkowej, eklektycznej twórczości Baumana oraz śledzenie najważniejszych kierunków jej ewolucji. W kompleksowy sposób poddaje analizie powiązania i wzajemne inspiracje między jego teorią kultury a poszukiwaniami prowadzonymi w tym obszarze przez innych wybitnych przedstawicieli myśli społecznej i humanistyki.
W trakcie badań prowadzonych w związku z przygotowaniami tej monografii jej autor dotarł do jedynego zachowanego egzemplarza korektowego Szkiców z teorii kultury Baumana. Książka ta – wydana finalnie w roku 2017, pół wieku od czasu swego powstania – pozwoliła z nowej perspektywy spojrzeć na niektóre aspekty jego twórczości. Jednym ze źródeł refleksji przedstawionych w niniejszej publikacji były także – nieprzebadane wcześniej – dokumenty osobiste socjologa, zgromadzone w oddziale Special Collections biblioteki University of Leeds. Materiały te wzbogaciły prowadzone analizy i znalazły odzwierciedlenie w refleksji autora nad dziedzictwem teorii kultury Zygmunta Baumana.
Praca stanowi efekt dorobku twórczego niezwykle dynamicznego zespołu. Środowisko cieszyńskich pedagogów dzięki konsekwentnej pracy, wspieraniu poczynań pracowników przez władze uczelni, a nade wszystko wkładowi naukowemu wybitnego pedagoga, nestora polskich pedagogów prof. dr h. c. dr hab. Tadeusza Lewowickiego stworzyło cieszyńską szkołę badań międzykulturowych.
Rozważania zaprezentowane w recenzowanej pracy mają charakter nie tylko analityczny i deskryptywny, lecz także syntetyczny i empiryczny.
Z tego powodu znacząco poszerzają stan naszej wiedzy o tej jakże ważkiej – z perspektywy potrzeb demokratycznego i obywatelskiego społeczeństwa, jak również rozwoju idei i praktyki samorządności terytorialnej w praworządnym państwie – problematyki dotykającej funkcjonowania złożonych mechanizmów szeroko rozumianej komunikacji w jednostkach samorządu terytorialnego i statusu obywatela jako podmiotu w tym procesie. [...] Praca jest wartościową pozycją wydawniczą, która wzbogaca i poszerza naszą wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego systemu komunikowania społecznego na poziomie lokalnym o charakterze samo-rządowym oraz wpływu, jaki on wywiera na szersze przeobrażenia społeczne i tym samym na całą działalność systemu społeczno-politycznego oraz społeczno-kulturowego, których sprawne działanie nie może nie uwzględniać różnych aspektów komunikowania. Niniejsza praca ma także swoistą użyteczność praktyczną przede wszystkim dla działaczy i urzędników samorządu terytorialnego, a także dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz politologii i socjologii.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Ryszarda Kowalczyka
W 2008 roku minęło trzydzieści lat realizacji polityki otwarcia w Chinach. Badania zmian społecznych w tym okresie stają się ważnym zagadnieniem badawczym dla naukowców w kraju i za granicą. Z doświadczeń historii i literatury tematu widać, że zmiany strukturalne społeczeństwa chińskiego, doświadczenia chińskiego rozwoju, niepowtarzalny związek między chińską gospodarką, polityką i społeczeństwem, stały się i nadal będą gorącym tematem dla naukowców.
[…] Jak wspomniano wyżej, rozwój autonomii i różnorodności pokazuje, że Chiny znajdują się teraz na drodze do powstania społeczeństwa otwartego, którego istotą jest paradoksalnie istnienie z jednej strony, powszechnej i wysoce eksponowanej autonomii, a z drugiej masowo wyłaniająca się antyautonomia – obejmująca ryzyko społeczne i wszelkiego typu formy niepewności.
Fragment Wprowadzenia
Poland has been building its market economy for slightly more than a quarter of a century and has been a member of the European Union for thirteen years. Currently, Poland can feel the results of the international crisis, but with some delay compared to the other European countries. Despite its stable economic development and relatively low unemployment, a deterioration in the quality of labour relations is noticeable, and what is more Poland recorded a rapid increase in such forms of atypical employment and fixed-term employment, reaching the highest levels among the EU countries. The result of the crisis in Poland was accompanied by the crisis of social dialogue institutions. In effect of this crisis the new Social Dialogue Council was created with the aim to enable tripartite dialogue in view of new challenges. The International Labour Organization came as an inspiration for many countries and the ILO Decent Work Agenda became a point of reference for the crisis. New challenges of social and economic development require sound public management with participation of social partners, trade unions and employers’ organisations.
Jacek P. Męcina
The reviewed book addresses a very wide range of problems related to labour relations and the labour market in Poland, presenting the experience of social dialogue in these areas as methods of solving such problems in everyday and crisis conditions. The publication is a comprehensive elaboration of labour law and labour market issues, taking into account the role of social dialogue, which should comply with the legal regulations of the ILO and the EU, and finally Polish legislation to be an important element of public policy management. In addition to interesting theoretical considerations, professor J. Męcina undertakes a number of practical issues, easily moving from institutional issues to public management. An advantage of this work is the presentation of statistical summaries and review of legislation in a broader international and the European context. This allows us to understand the distance that Poland has travelled since 1989, with opportunities, but also threats, which social dialogue allows to mitigate.
Prof. dr hab. Marek Pliszkiewicz
Książka podejmuje problem, który dotyczy sytuacji kobiet wykluczonych społecznie, żyjących na obszarach Krakowa w latach 1918-1939, wśród których znaczny procent stanowiły kobiety ubogie - aresztantki. Ich wyobcowanie przybierało szczególnie tragiczny obraz, gdyż zdaniem wielu ówczesnych ""Obywateli Krakowa, nie zasługiwały one na pomoc, gdyż dopuściły się przestępstwa. Nie było dla nich usprawiedliwienia. Wiele z nich było matkami, ale dla innych to nie był argument nawet do okazania litości... Wielu decydentów nie poruszył los ich małych dzieci, odrzuconych podobnie, jak i one zostały odrzucone. Jedyną nadzieją dla tych kobiet była wrażliwość ze strony tych, którzy organizowali dla nich wsparcie, a więc bractw religijnych czy organizacji świeckich.Obok aresztantek niewiele gorszy los dotykał kobiety - służące, posądzane niejednokrotnie niesprawiedliwie o kradzieże, a które nie były w stanie samodzielnie dowieść swej niewinności z przyczyn swego ubóstwa.Czy można było im pomóc? Zmienić ich życie? Odnaleźć inne miejsce w społeczeństwie poza granicami wyobcowania i ludzkiej obojętności? Na te i wiele innych pytań, dotyczących losów kobiet z nizin społecznych odpowiada niniejsza publikacja.
Spis treści:
Wstęp / 7
I. EDUKACJA / 11
ELŻBIETA BIESIADECKA, Rola pracy w podręcznikach i materiałach metodycznych edukacji społecznej i obywatelskiej w latach 1944-1989 / 13
TERESA MARESZ, Dzieje Rusi - Rosji - Związku Radzieckiego w kontekście stosunków społecznych wynikających z podziału pracy. Przegląd współczesnych rosyjskich podręczników do historii / 29
MAŁGORZATA MACHAŁEK, Problem pracy przymusowej obywateli polskich w Trzeciej Rzeszy w latach II wojny światowej w podręcznikach historii i materiałach dydaktycznych w latach 1990-2012 / 61
ANNA GLIMOS-NADGÓRSKA, Integracja młodego pokolenia międzywojennego województwa śląskiego z Rzeczpospolitą realizowana przez polskie szkolnictwo powszechne / 77
KAROL SANOJCA, Społeczna funkcja szkoły zawodowej w Drugiej Rzeczypospolitej (ze szczególnym uwzględnieniem Kresów Południowo-Wschodnich) / 87
BEATA BRYŚ, Nobilitacja czy pauperyzacja nauczycieli dolnośląskich w latach 1945-1949? / 103
HUBERT MAZUR, Kilka uwag i refleksji o zawodzie i pracy archiwisty w kontekście edukacyjnej funkcji archiwów / 113
BOGUMIŁA HUSAK, Deutsches Museum Nordschleswig (Sonderburg) oraz Deutsches Schulmuseum Nordschleswig (Apenrade) i ich rola edukacyjna dla mniejszości niemieckiej w Północnym Szlezwiku (Dania) / 133
MARCIN MILCZAREK, Platforma edukacyjna Fronter jako narzędzie uczenia historii przez Internet / 149
JACEK PIOTROWSKI, Obywatelska Komisja Edukacji Narodowej jako przejaw aktywności społecznej na rzecz edukacji / 157
EWA RYGUŁA, Jak motywować uczniów do pracy? Problematyka motywacji w podręcznikach coachingu / 171
II. KULTURA / 183
BARBARA KUBIS, "Praca oznacza każdą działalność człowieka" - etos pracy jako wartość w życiu codziennym / 185
TOMASZ PRZERWA, Wokół genezy urlopu wypoczynkowego i weekendu / 211
ARTUR PASKO, Sportowcy niemieccy w polskich i polscy w niemieckich drużynach sportowych w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej / 225
MATEUSZ PALKA, Josef Sudek, romantyczny indywidualista (1896-1976) / 237
III. SPOŁECZEŃSTWO / 241
GRAŻYNA PAŃKO, Praca w życiu człowieka w świetle pamiętników i wspomnień dziewiętnasto- i dwudziestowiecznych / 243
KATARZYNA RUHLAND, "Czy nauczycielka i urzędniczka powinny wychodzić za mąż?". Mieszczańskie dylematy w kwestii pracy zawodowej kobiet na początku XX w. w świetle wrocławskiego czasopisma dla pań domu / 255
MAŁGORZATA SZYMCZAK, NATALIA GORZKIEWICZ, Kobiety a praca zawodowa w świetle czasopisma "Głos Kobiet" w latach 1907-1939 / 267
WITOLD MARCOŃ, Bronisława Szymkowiak (Szymkowiakówna) - posłanka chadecka do pierwszego Sejmu Śląskiego / 283
MAREK BIAŁOKUR, KL Auschwitz jako miejsce pracy - płaszczyzna spotkań Niemców i Polaków (1940-1945) / 293
BARBARA WAGNER, Przodownik pracy - kategoria totalitaryzmu / 319
MICHAŁZAWISZA, Warunki pracy w przemyśle polskim w latach 1945-1949 w świetle akt inspekcji pracy / 333
NARCYZA BACZEWSKA, Od domów dziecka do rodzin zastępczych. Województwo śląskie w latach 1945-1950 / 349
MAŁGORZATA SKOTNICKA-PALKA, "Usłyszcie mój krzyk". Samospalenie Ryszarda Siwca podczas dożynek 1968 roku (rolniczego święta pracy) / 363
MACIEJ FIC, Rola NSZZ "Solidarność" w obronie praw pracowniczych w Śląskim Instytucie Naukowym w Katowicach / 371
BARBARA TECHMAŃSKA, "Dlaczego zostałem górnikiemâ?Ś". Praca z perspektywy mieszkańców Zagłębia Miedziowego / 383
SPIS TREŚCI
Wstęp. . .. 7
I. DEBATY WOKÓŁ MIASTA, URBANISTYKA, BIOPOLITYKA
Kamil Śmiechowski, Kwestia mieszkaniowa w dużych miastach Królestwa Polskiego na początku XX wieku jako zagadnienie polityczne. . .. 13
Emilia Kiecko, O kilku problemach u początków nowoczesnej „budowy miast” na ziemiach polskich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Aleksander Łupienko, Wkład ruchu higienicznego w polską myśl urbanistyczną (1850?1914). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
II. PRZESTRZEŃ PUBLICZNA W MIEŚCIE A TOŻSAMOŚĆ
Daria Bręczewska-Kulesza, Wykorzystanie architektury jako narzędzia germanizacji i tworzenia nowej tożsamości miasta na przykładzie Bydgoszczy w XIX i na początku XX stulecia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Krzysztof Stefański, Casus Łodzi – architektura jako wyraz tożsamości narodowej
i religijnej. . .. 89
Mikołaj Getka-Kenig, Forma architektoniczna i przeciwdziałanie symbolicznemu wykluczeniu w miejskiej przestrzeni publicznej – przypadek kopca Kościuszki. . . 111
Mariusz Kulik, Rosyjskie koszary wojskowe a rozwój miast Królestwa Polskiego w XIX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Małgorzata Hanzl, Aspekty znaczeniowe struktur miejskich. Studium przypadku dzielnic zamieszkałych przez ludność żydowską w Polsce centralnej XIX w. . . . . 147
III. PRZESTRZEŃ PRYWATNA W MIEŚCIE: WNĘTRZA A UŻYTKOWNICY
Kamila Twardowska, Modernizacja i tożsamość miasta. Architektura krakowskich miejskich szkół powszechnych z przełomu XIX i XX wieku. . . . . . . . . . . . . . 165
Emilia Ziółkowska, Program funkcjonalny wnętrz rezydencji a model rodziny burżuazji warszawskiej w okresie międzypowstaniowym . . . . . . . . . . . . . . . 191
Piotr Kilanowski, Rozplanowanie kondygnacji mieszkalnych w śródmiejskich kamienicach warszawskich na przełomie XIX i XX wieku. . .. . 219
Symbol jest znakiem głęboko ukrytych treści, często niejasnych i niedookreślonych; stoi za nim bogata rzeczywistość. Treści symboli trudno poddają się racjonalizacji, toteż niełatwo je zwerbalizować. Symbole ukonkretniają to, co ukryte, niejasne, wieloaspektowe i niewyraźne. Niektóre z nich posiadają charakter społeczny, a więc są przynależne określonej grupie. Takim symbolem jest flaga narodowa. Pod jej barwami gromadzą się obywatele zarówno w chwilach zagrożeń i nieszczęść, jak i w momentach podniosłych uroczystości, a także wtedy, gdy zbiorowość ogarnia radość czy nawet euforia sukcesu. Flaga narodowa kumuluje wówczas dumę i uczucia głębokiego patriotyzmu. Symbole narodowe odgrywają ważną rolę wychowawczą. Stanowią środek budowania wspólnoty obywatelskiej, osadzają jednostkę w historii i tradycji narodowej oraz pomagają rozumieć inne kultury, składające się na dziedzictwo całej ludzkości. Książka powstała z myślą o wsparciu tego procesu. Zestawiono tu flagi Izraela i Polski oraz pokazano odmienny stosunek obywateli obu krajów do swojej flagi narodowej. Ilustrują to zdjęcia, przede wszystkim autorstwa Nili Aravot. Autorzy prezentują bogate i zróżnicowane podejście do tematu, od ujęcia historycznego, przez aspekty pedagogiczne, socjologiczne czy wreszcie bardzo osobiste i refleksyjne przemyślenia na temat flagi narodowej.
Narracja jest kategorią uniwersalną, wszechobecną i ważną dla niemal każdej dziedziny naszego życia. Otaczające nas narracje nie są jednak jednorodne, nawet jeśli pozostają do siebie podobne w warstwie treściowej. Medium to dla narracji różnica, która robi różnicę pozwala uwypuklić jedne aspekty opowieści, a inne oddaje do uzupełnienia odbiorcy. Medium tworzy też środowisko komunikacyjne wyznaczające możliwe wzorce kontaktu z narracją i jej społecznego funkcjonowania. Praca, którą oddaję w Państwa ręce, jest próbą jednoczesnego uchwycenia tej uniwersalności i niejednorodności; jest także wprowadzeniem w obszar badawczy narratologii transmedialnej, która właśnie teraz rozwija się i krystalizuje jako ważna subdyscyplina narratologii.Katarzyna Kaczmarczyk,fragment Wprowadzenia
Świat wewnątrzmiejskich wyborów przestrzennych artystów jest niezwykle złożony. Najczęściej odbiega od uproszczonych wyobrażeń, które nasuwają popularne klisze bohemy artystycznej, klasy kreatywnej czy dzielnic artystycznych. Rozwijając dotychczasowe dociekania naukowe prowadzone w kraju i za granicą, autorzy książki proponują bardziej całościowe niż dotąd przyjmowane, wielopłaszczyznowe spojrzenie na zachowania przestrzenne tej grupy społeczno-zawodowej w ośrodkach miejskich. Wykorzystując zróżnicowane dane ilościowe i jakościowe, kompleksowo
analizują współczesne społeczno-ekonomiczne uwarunkowania oraz implikacje obecności i działalności twórców w dwóch dużych miastach w Polsce – w Krakowie i Katowicach. W opracowaniu poddano weryfikacji oczekiwania dotyczące nakładania się różnorodnych wymiarów
obecności artystów (miejsc zamieszkania, produkcji i konsumpcji artystycznej) w określonych częściach miast. Pod uwagę wzięto także zróżnicowane cechy społeczno-demograficzne twórców oraz właściwości przestrzeni miejskiej, które mogą wpływać na ich decyzje przestrzenne, w tym
rolę specyficznego, postsocjalistycznego kontekstu funkcjonowania miast polskich.
Książka wpisuje się jednocześnie w szersze rozważania poświęcone współczesnym przekształceniom dużych ośrodków miejskich, a w szczególności roli kultury i kreatywności w tych procesach. Uzupełnia również analizy z zakresu ekonomii kultury i socjologii sztuki, zwłaszcza badania dotyczące sytuacji ekonomicznej artystów oraz tzw. efektów zewnętrznych ich działalności, a tym samym włącza się w szerszą dyskusję nad przestrzennymi, społecznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami działalności artystycznej. Autorzy mają nadzieję, że opracowanie to przyczyni się do lepszego zrozumienia fenomenu obecności artystów w miastach, będzie stanowiło teoretyczną podbudowę kolejnych przedsięwzięć badawczych oraz ułatwi władzom samorządowym tworzenie przemyślanej, całościowej i efektywnej polityki miejskiej w dziedzinie kultury.
W pierwszą rocznicę śmierci Zygmunta Baumana pytamy: co zapamiętamy z jego książek? Dlaczego są dziś ważne? Czego uczy nas jego biografia? Skąd wzięła się międzynarodowa popularność Bauman?
W Temacie Miesiąca:
Wszystkie życia Zygmunta Baumana
Mateusz Burzyk, Michał Jędrzejek
Świat poróżniony albo mały słownik Baumanowskich opozycji
Tomasz Kunz
Ankieta: Obywatel świata
Odpowiadają: Richard Sennett, Roberto Esposito, Eva Illouz, Thomas Leoncini, Mirosław Bałka
Anioł historii boi się o przyszłość
Dyskusja z udziałem: Dariusza Brzezińskiego, Macieja Gduli, Tomasza Majewskiego, Joanny Tokarskiej-Bakir. Prowadzenie: Marta Duch-Dyngosz
Pro domo sua. Bauman o Baumanie
Zygmunt Bauman
Ponadto w numerze:
Lwów może łączyć – Ola Hnatiuk o przedwojennej historii wielokulturowego miasta
Kultura dawnej Holandii. Cykl Piotra Oczki o codziennym życiu w świecie Rembrandta i Vermeera
Felieton Angeliki Kuźniak pt. Nie widać
Po drugiej stronie „Zepsułam miłość i nie chciałam jej naprawić” – opowiadanie Sylwii Chutnik
Zwierzęta jako męczennicy. O cierpieniu i zapomnianych historiach zwierząt z I wojny światowej
Książka Anny M. Kłonkowskiej jest dobrze napisaną i ekspercką prezentacją światowego i polskiego stanu badań na temat sytuacji społecznej osób transpłciowych. Wartością dodaną są wyniki badań empirycznych na temat strategii życiowych osób transpłciowych w Polsce w ostatnich kilku latach. Są to zatem oryginalne i nowe dane na temat ważnej kwestii społecznej, uzyskane przez badaczkę, która od wielu lat publikuje na ten temat i jest jedną z nielicznych polskich ekspertek w zakresie transpłciowości.
Książka zawiera refleksje, analizy i próby odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
* Czym jest przemoc polityczna? W jaki sposób się ona manifestuje, to jest w jakich typowych, historycznie ukształtowanych i odrębnych formach ona występuje?
* Ilu spośród Polaków to pacyfiści, „gołębie”, a ilu to gloryfikatorzy przemocy politycznej – „jastrzębie”? Kim są Polacy potępiający, a kim Polacy aprobujący użycie przemocy politycznej? W jakim stopniu różne grupy społeczne akceptują przemoc polityczną?
* Jakie akty przemocy politycznej i wśród jakich grup społecznych zyskują aprobatę moralną, a które są bezwzględnie potępiane? Co sądzą Polacy o zabójstwie politycznym, terroryzmie, zamachu stanu, wojnie domowej? Czy Polacy skłonni są zaakceptować tyranobójstwo? Czy uznają obronę ojczyzny przed najeźdźcą lub walkę z okupantem za dopuszczalne moralnie?
* Jakich wartości Polacy są skłonni bronić z użyciem przemocy: swojego życia, życia swoich bliskich i rodaków, a może swojej własności? Czy zakaz używania języka polskiego lub wyznawania religii jest wystarczającym powodem do podjęcia przemocy politycznej? A może takim bodźcem byłyby zbyt wysokie podatki lub zrzeczenie się przez Polskę suwerenności? Odebranie jakich wolności politycznych byłoby wystarczające dla użycia przemocy? Czy wprowadzenie autorytaryzmu lub totalitaryzmu mogłoby się skończyć krwawym buntem? A może wystarczyłoby sfałszowanie wyborów lub udowodniona korupcja władzy?
* W jaki sposób Polacy skłonni są usprawiedliwiać akty przemocy politycznej?
Starzenie się ludności stanowi obecnie jeden z najważniejszych problemów społeczno-ekonomicznych krajów UE. Ograniczony dostęp do zasobów pracy może stać się jednym z czynników utrudniających wzrost i rozwój gospodarek krajowych w przyszłości. Obserwując kraje wysoko rozwinięte UE, można stwierdzić, że proces ten jest trudny do zahamowania i wymaga podjęcia szczególnych działań zarówno w zakresie polityki gospodarczej, jak i społecznej.
Mając na uwadze zachodzące zmiany demograficzne, autorzy prezentowanej publikacji zbadali, w jaki sposób swoboda przepływu osób wpłynęła na populację ludności i saldo migracji w poszczególnych krajach UE.
Książka skierowana jest do wszystkich zainteresowanych problematyką zasobów pracy, ich dostępności i niedoborów. Specjalistom daje obraz zmian demograficznych i ich konsekwencji, zarządzającym przedsiębiorstwami – wskazuje problemy, przed którymi mogą stanąć w niedalekiej przyszłości w obliczu zmian demograficznych. Politykom oraz przedstawicielom władz – skalę problemu wynikającą z podejmowania trudnych decyzji społeczno-ekonomicznych.
Książka dr Doroty Kamińskiej-Jones pomyślana została jako analiza wizerunków kobiet stworzonych w złożonej przestrzeni kontaktu indyjsko-brytyjskiego, jaki zachodził od początków wieku XVII do połowy XX w., ze szczególnym uwzględnieniem prac pochodzących z drugiej połowy XVIII w. i wieku XIX. […] Autorka łączy w rozprawie warsztat historyka sztuki z metodologiami stosowanymi w szeroko pojmowanych badaniach kulturowych, w tym przede wszystkim odwołując się do dyskursu postkolonialnego i feministyczno-genderowego. Prezentowane analizy zostały starannie osadzone we właściwym im kontekście historycznym i społeczno-kulturowym, dając wyraz pogłębionemu rozumieniu analizowanych przedstawień (...)
Z recenzji prof. dr hab. Danuty Stasik
Człowiek — rzecz czy osoba?... to dzieło, w którym autorka stara się znaleźć w tradycji myśli filozoficznej koncepcję mogącą być dla współczesnego człowieka terapią wydobywającą go z zagubienia w odmętach postmodernistycznego absurdu. To zarazem propozycja spojrzenia na otaczający nas świat i ludzi, na nas samych, w sposób porządkujący, umożliwiający odróżnienie tego, co ważne od tego, co nieistotne, i pozwalający poznać nie tylko kolejną „postać” rzeczywistości, nas samych i stosunków między nami, niczym kolejny produkt w supermarkecie, tyleż ciekawy i wywołujący pożądanie, co zarazem szybko tracący swą atrakcyjność i powodujący frustrację, ale rzeczywistość taką, jaką ona jest niezależnie od naszej woli i błędów poznawczych. To wreszcie propozycja zobaczenia siebie w „sieci” wzajemnej przyjaźni, a nie proponowanej nam przez postmodernizm wrogości i ciągłej walki wszystkich ze wszystkimi i wszystkiego ze wszystkim...
W monografii podjęto próbę przedstawienia problemu terroryzmu oraz walki z nim zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, w złożonej i dynamicznej rzeczywistości XXI wieku. Autorzy poszczególnych rozdziałów wpisują się w nurt najnowszych dyskusji naukowych dotyczących opisywanego zjawiska.
[…] W mojej ocenie zaletą recenzowanej pracy jest połączenie różnych punktów widzenia na zjawisko terroryzmu i jego wpływu na bezpieczeństwo społeczne we współczesnym świecie. Mamy tu odniesienia zarówno do jednostki, małej społeczności, państwa jako instytucji, a także środowiska międzynarodowego. Autorzy poszczególnych części opracowania nie ograniczają się wyłącznie do opisu zjawiska, ale przedstawiają własne, autorskie ujęcie tematu”.
Z recenzji dr hab. Sławomira Zalewskiego prof. nzw. – Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie
Uważam, że zaletą tej pracy jest połączenie różnych punktów widzenia na zjawisko terroryzmu i jego wpływu na bezpieczeństwo społeczne we współczesnym świecie. Myślę, że ważną rzeczą jest pokazanie na rynku polskim rozwiązań stosowanych w Rosji i Kazachstanie, co może pomóc i służyć w prowadzeniu badań porównawczych.
Z recenzji prof. Aleksieja Gawrilenkowa – Państwowy Uniwersytet w Smoleńsku
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?