
Ewaluacja społeczna w edukacji
-
Autor: Sylwia Jaskuła
- ISBN: 9788380954793
- EAN: 9788380954793
- Oprawa: Twarda
- Wydawca: Impuls
- Format: 16.0x23.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 266
- Rok wydania: 2018
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Średnia ocena: 5,00 (1)
-
43,74złCena detaliczna: 58,00 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 43,74 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Książka jest wynikiem wieloletnich prac nad teoretycznym i praktycznym modelem ewaluacji społecznej, która znajduje zastosowanie w edukacji; może być także prowadzona na wszystkich innych obszarach w stosunku do przedmiotów, które mogą być poddawane badaniom ewaluacyjnym. Zaproponowany model ewaluacji przez wiele lat był wdrażany i praktykowany przez autorkę w licznych podejmowanych przez nią badaniach ewaluacyjnych, wprowadzając do nich elementy uspołecznienia, dialogu i partycypacji różnorodnych grup społecznych, będących pośrednio bądź bezpośrednio uczestnikami badań ewaluacyjnych lub grup i instytucji zainteresowanych wynikami ewaluacji.
Książka jest próbą wskazania potencjałów ewaluacji w jej uspołecznionym modelu; jest także próbą nakreślenia potrzeb wdrożenia tego typu ewaluacji, który w swoich założeniach nawiązuje do doświadczeń pedagogicznych, m.in. pedagogiki społecznej, ale także pedagogiki krytycznej. W tym pierwszym odwołaniu ewaluacja nawiązuje do wartościowania, praktyczności i celowości. Badania ewaluacyjne mają także wiele wspólnych elementów z badaniami krytycznymi. Ich zbieżne przesłanki zawierają się np. w potrzebach dostrzegania zmienności rzeczywistości społecznej, usytuowaniu badacza wewnątrz badanej rzeczywistości, odwołaniu do kontekstu społecznego i podejmowaniu przez badacza krytyki zarówno w jej pozytywnym, jak i negatywnym kontekście.
Niniejsza książka ma za zadanie pokazać rozumienie, metodologię i możliwości wykorzystania ewaluacji społecznej w edukacji oraz drogę do wypracowania właściwej kultury ewaluacyjnej, jaka stanowi długofalowy cel jej stosowania.
✖ Opinia niepotwierdzona zakupem
Oficyna Wydawnicza Impuls, ocena: 5/5
2018-10-04
Z recenzji wydawniczej: Czytając dzieło, miałem wrażenie, że mam przed sobą „summę” tego fragmentu wiedzy, rodzaj teoretycznego podsumowania dwudziestu lat rozwoju. Nie jeszcze jedną pracę „poszukującą”, lecz całościowe kompendium wiedzy zamykające dyskusje, poszukiwania i refleksje o tej ważnej dziedzinie metodologii postrzegania i oceniania rzeczywistości. […] Jestem przekonany o wielkim i nieusuwalnym znaczeniu ewaluacji w oświacie i w wielu innych dziedzinach aktywności społecznej człowieka. I tak jak miałem okazje obserwować przez ostatnie czterdzieści lat rozwój warsztatów metodologicznych w polskiej humanistyce i wynikające z tego rozwoju błogosławione skutki dla polskich nauk społecznych, tak jestem przekonany, że […] ten sam rezultat przyniesie „upodręcznikowienie” zjawiska ewaluacji.
Nie sądzę, aby w gronie pedagogów był bardziej kompetentny autor […]. Monografia reprezentuje bardzo wysoki poziom erudycyjności. […] Z uznaniem można zauważyć, że nie dominują w niej cytaty i proste relacje z literatury przedmiotowej, lecz samodzielna narracja, wspierana odpowiednimi odniesieniami do fundamentalnych dzieł z zakresu badanej problematyki. […] Na szczególną uwagę zasługuje język opracowania − jest wyjątkowy w swej elegancji, sprawności gramatycznej przy równoczesnej bardzo złożonej składni […].