Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Książka zawiera trzynaście tekstów 16 autorek i autorów, którzy na 700 stronach przedstawili wyniki dwuletnich badań archiwalnych, bibliotecznych i prasowych na temat przejawów antysemityzmu na Uniwersytecie Poznańskim w dwudziestoleciu międzywojennym. Teksty objęły okres od utworzenia uczelni po jej zamknięcie we wrześniu 1939 roku i opowiadają o relacjach miedzy polską większością a żydowską mniejszością na poznańskiej wszechnicy. Akademicki kontekst funkcjonowania żydowskich studentek i żydowskich studentów w Poznaniu został przedstawiony na szerokim tle rozwoju antysemityzmu na środkowoeuropejskich uniwersytetach oraz na tle atmosfery Poznania, mającego w dwudziestoleciu międzywojennym opinię matecznika endecji.
We wszystkich tekstach wykorzystano obszerny materiał źródłowy – tekstowy i ikonograficzny (w książce znajduje się około 200 ilustracji) – który został wszechstronnie i wnikliwie zinterpretowany i wyjaśniony. Wysoki poziom merytoryczny oraz interesujące przedstawienie badanej problematyki cechuje wszystkie teksty zamieszczone w książce.
Artykuły zostały uzupełniony o bogaty wybór reprodukcji źródeł, a korzystanie z testów ułatwiają indeksy: osobowy, rzeczowy, geograficzny oraz nazw etnicznych. W monografii zestawiono liczącą kilkaset pozycji bibliografię. Książka cechuje się starannie i konsekwentnie zaprojektowaną szatą graficzną i silną symboliką okładki.
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia trudnej i kontrowersyjnej historii nielegalnych migrantów na granicy polsko-sowieckiej w okresie między I a II wojną światową. Głównymi bohaterami tej pracy są przeciwnicy pograniczników - nielegalni migranci, którzy w latach dwudziestych XX w. przekraczali granicę do ZSRS (państwa gwarantującego wówczas rozwój kulturalny Ukraińców, Białorusinów i Żydów), a na początku lat trzydziestych uciekali do Polski przed bolszewickimi represjami i głodem.
Praca składa się z czterech rozdziałów, poprzedzającego je wstępu oraz wniosków końcowych. W pierwszym rozdziale poruszyłam zagadnienia związane z terminologią stosowaną przy omawianiu niepełnosprawności, klasyfikacjami niepełnosprawności, uprawnieniami, jakie przysługują osobom z niepełnosprawnościami, oraz zakresem działalności wybranych organizacji, stowarzyszeń i fundacji na ich rzecz. Drugi rozdział dotyczy aspektu turystycznego, w szczególności funkcji turystyki w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami i barier znajdujących się w otoczeniu, zawiera także przykłady zastosowania urządzeń i technologii dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Zagadnienia te wprowadzają w tematykę pracy dotyczącą udogodnień i ograniczeń. Trzeci rozdział poświęciłam istocie rozwoju turystyki w Szczecinie, charakterystyce metodyki pracy i źródeł danych oraz szczegółowej analizie wybranych elementów bazy materialnej turystyki w mieście i jej dostosowania dla osób o specyficznych potrzebach. W czwartym rozdziale opisałam i zilustrowałam wyniki badań, na podstawie których dokonałam oceny przystosowania Szczecina do wymagań i potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową w kontekście udogodnień i istniejących ograniczeń. Podałam również przykłady dobrych praktyk stosowanych w wielu regionach na świecie, które można wprowadzić i wykorzystać w Szczecinie. Ze wstępu
Celem monografii jest zaprezentowanie modeli odpowiedzi na pozycje testowe (modeli IRT), które wykorzystywane są w badaniach testowych i kwestionariuszach. Publikacja ma charakter teoretyczno-empiryczny i przeznaczona jest dla Czytelników o zaawansowanym poziomie wiedzy statystycznej.
W monografii tej zaprezentowano zagadnienia zarówno metodologiczne (założenia, estymacja parametrów, ocena jakości modelu), jak i zastosowanie jedno- oraz wielowymiarowych modeli IRT w ekonomii i finansach. Badania empiryczne przeprowadzone zostały na podstawie badań własnych, jak i danych wtórnych. Zaprezentowano także przykłady zastosowania modeli IRT na zbiorach danych z programu R, dzięki czemu
Czytelnik samodzielnie będzie mógł przeprowadzić samodzielnie wszystkie kroki analizy. Część empiryczna monografii stanowi próbę zapełnienia luki, która istnieje w obszarze badań ekonomicznych, gdzie brakuje prac w zakresie modeli odpowiedzi na pozycje testowe, szczególnie w badaniach sondażowych.
Książka podejmuje problematykę modeli IRT w badaniach społecznych. Jest to zagadnienie często podejmowane w literaturze światowej. W literaturze polskiej prace dotyczące budowy modeli IRT są nieliczne i ograniczone głównie do książek napisanych przez autorkę niniejszej monografii.
Zaletą książki jest zamieszczenie w pracy zarówno jedno- i wielowymiarowych modeli IRT, jak i modeli parametrycznych i nieparametrycznych. Taki układ pracy jest na pewno nowością na polskim rynku wydawniczym. Jest również rzadko podejmowany w literaturze światowej. Druga zaletą książki jest wykorzystanie programu R w estymacji modeli. Jest to program powszechnie znany i stosowany w praktyce badań naukowych.
Prof. dr hab. Adam Sagan Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Prezentowana monografia to ważna pozycja nie tylko dla badaczy telewizji, lecz także innych współczesnych mediów. Składa się z dwóch wprowadzających, teoretycznych rozdziałów, w których zostały wyznaczone trzy perspektywy oglądu: mediolingwistyczna, dyskursologiczna i telewizyjna []. Oba zasługują na podziw. Autorka jest bowiem mistrzynią prowadzenia czytelnika przez niełatwe pojęcia mediolingwistyki. Dwa kolejne rozdziały mają charakter analityczny. Badaczka skonstruowała je według ustalonego porządku: dyskurs polityczny z perspektywy parametrów dyskursywnych, natomiast dyskurs rozrywkowy z perspektywy genologicznej []. Publikacja jest zwieńczeniem wieloletnich studiów Ewy Szkudlarek-Śmiechowicz nad telewizją. Autorka jest prawdziwą znawczynią tematu. Wyraźnie dowodzi telewizyjności dyskursów, wykazując, że telewizyjne dyskursy są dokładnie takie, jak medium, w którym się toczą. Z recenzji prof. UŚ, dr hab. Magdaleny Ślawskiej O wartości opracowania decydują nie tylko jego walory poznawcze, lecz także ściśle z nimi powiązane walory metodologiczne i formalne. Autorka uzyskała efekt błyskotliwej analizy i głębokiej, przenikliwej syntezy na bazie wieloletnich studiów nad telewizją, godząc perspektywy dyscyplin naukowych, dla których przedmiotem zainteresowania jest telewizja traktowana jako zjawisko komunikacyjne i technologiczne, przede wszystkim językoznawstwa i medioznawstwa. Deklaratywnie i w praktyce wpisawszy swoje badania w nurt badań mediolingwistycznych, wykazała, że jedyną drogą do pełnego zrozumienia mediów jest ogląd transdyscyplinarny. Co więcej, dzięki sposobowi prowadzenia wywodu uczyniła swoją książkę wielofunkcyjną skierowaną zarówno do badaczy mediów i studentów kierunków przygotowujących do rozpoznawania dyskursów medialnych, m.in. takich jak dziennikarstwo, filologie, kulturoznawstwo, politologia, pedagogika, jak i do wszystkich uważnych odbiorców mediów. Z recenzji prof. UMCS, dr hab. Danuty Kępy-Figury
CZĘŚĆ I. SYLWETKA NAUKOWA JUBILATA
Wspólnota doświadczeń, działań i relacji (Teresa Sasińska-Klas, Agnieszka Hess)
Ilościowo-tematyczna analiza publikacji profesora Janusza W. Adamowskiego (Grzegorz Gmiterek, Adam Jachimczyk, Bartłomiej Włodarczyk,Jadwiga Woźniak-Kasperek)
Zachować godność w życiu (Jerzy Olędzki)
CZĘŚĆ II. MEDIA I SYSTEMY MEDIALNE A WARTOŚCI DEMOKRATYCZNE
System odpowiedzialności społecznej mediów jako wartość demokracji (Bogusława Dobek-Ostrowska)
Suwerenna czy demokratyczna? Polityka medialna w Polsce wobec telewizyjnych nadawców publicznych i prywatnych po 2015 roku (Alicja Jaskiernia, Katarzyna Pokorna-Ignatowicz)
Media a upadek demokracji!? (Stanisław Jędrzejewski)
Wydawanie prasy lokalnej przez samorządy terytorialne wobec wymogów wolności prasy (Ksenia Kakareko)
Aksjologiczna erozja przestrzeni komunikowania (Tadeusz Kononiuk)
Od monopolu do monopolu? Zagrożenia dla polskiego systemu medialnego (Tomasz Mielczarek)
Granice wolności środków przekazu w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu (Jacek Sobczak)
Komunikowanie propagandowe ponadczasowym zagrożeniem dla demokracji: kilka nie tylko historycznych refleksji (Jacek Wojsław, Małgorzata Łosiewicz)
CZĘŚĆ III. O RÓŻNYCH ASPEKTACH KOMUNIKOWANIA I MEDIÓW WOBEC WYZWAŃ SPOŁECZNYCH I TECHNOLOGICZNYCH
Prasa kobieca jako źródło informacji o politykach. Analiza na przykładzie „Zwierciadła” (1990-2019) (Olga Dąbrowska-Cendrowska)
Wartości demokratyczne w programie paryskiej „Kultury” (Iwona Hofman)
(Nie)oglądanie serwisów informacyjnych TVP SA a postrzeganie powinności nadawcy publicznego w kontekście preferencji politycznych polskich widzów (Anna Jupowicz-Ginalska, Monika Kaczmarek-Śliwińska)
Audycje Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego w zasobach Polonijnej Biblioteki Cyfrowej – rola i znaczenie przekazu radiowego w kształtowaniu postaw religijnych Polaków (Dariusz Kuźmina)
Winny czy niewinny? Jak prasa oddziałuje na przekonanie opinii publicznej o tym, kto popełnił przestępstwo – na przykładzie sprawy zabójstwa 10-letniej Kristiny z Mrowin (Maria Łoszewska-Ołowska)
Czy ciotka Beeb przejdzie na emeryturę? Stulecie BBC (Katarzyna Konarska)
„Fatalne zauroczenie” Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich (Wiktor Pepliński)
Dlaczego znajomość gatunków dziennikarskich w erze cyfryzacji jest dziennikarzowi potrzebna? (Kazimierz Wolny-Zmorzyński)
"Książka Piotra Mirochy jest monografią interdyscyplinarną, metodologicznie nawiązującą do językoznawstwa (zwłaszcza socjolingwistyki), kulturoznawstwa, historii, antropologii kulturowej, politologii i filozofii. Podstawę materiałową stanowi prawie 20 000 artykułów z dzienników chorwackich ("Novi list", "Veernji list") i serbskich ("Politika", "Danas"). Stosując metodologię korpusową, Autor na podstawie tego materiału przeanalizował profile znaczeniowe Europy w chorwackich i serbskich dyskursach medialnych. [] Monografia powinna zainteresować przedstawicieli różnych nauk humanistycznych".prof. em. dr hab. Tadeusz Lewaszkiewicz Instytut Filologii Polskiej UAM
Otaczający nas świat to nie tylko poszczególne przedmioty, osoby, rzeczy czy inne Istnienia. To także relacje i związki. To one stanowią spoiwo twojego Kosmosu. A Miłość jest tym spoiwem kluczowym, najważniejszym. Miłość nie tylko do ludzi, lecz także do świata i do innych Istnień. Relacje ze światem konstytuują drogę do spełniania naszych marzeń. Gdyż nikt z nas nie jest samotną wyspą.
Czasem zbijamy piątkę z niedźwiedziem polarnym, innym razem wykonanie telefonu wydaje się misją ponad nasze siły. I wszystko ok - wszystko płynie, pozwólmy sobie poddać się tej fali!
Social media is supposed to bring us together - but it is tearing us apart. 'A blisteringly good, urgent, essential read' Zadie Smith
The evidence suggests that social media is making us sadder, angrier, less empathetic, more fearful, more isolated and more tribal. Jaron Lanier is the world-famous Silicon Valley scientist-pioneer who first alerted us to the dangers of social media.
In this witty and urgent manifesto he explains why its toxic effects are at the heart of its design, and, in ten simple arguments, why liberating yourself from its hold will transform your life and the world for the better. WITH A NEW AFTERWORD BY THE AUTHOR 'Informed, heartfelt and often entertaining ... a timely reminder that even if we can't bring ourselves to leave social media altogether, we should always think critically about how it works' Sunday Times 'Indispensable.
Everyone who wants to understand the digital world, its pitfalls and possibilities should read this book - now' Matthew d'Ancona, author of Post-Truth
Autorka monografii podjęła nowatorską, na gruncie pedagogiki, próbę badania bezdomności jako sytuacji innego, który będąc aktywnym podmiotem uczestniczy w życiu społecznym, a jednocześnie jest uwikłany w procesy demokratyzacji, wsparcia oraz społecznej integracji []. Publikacja odsłania wady demokratyzacji, ukryte mechanizmy naznaczania społecznego i utrwalania procesu wykluczania nosicieli piętna, dostarczając danych do konstrukcji bardziej przyjaznych programów wieloaspektowego wsparcia społecznego i aktywizacji osób bezdomnych. Przedstawione przykłady działań pomocowych ujawniają wadliwe mechanizmy utrwalania bezdomności, odsłaniają bezsilność systemu pomocy osobom doświadczającym bezdomności, ukazują problemy w przezwyciężaniu sytuacji trudnych, ale też współodpowiedzialność za trwanie w bezdomności. Z recenzji dr hab. Ewy Kantowicz, prof. UWM Publikacja jest efektem kilkuletniej pracy naukowo-badawczej autorki oraz jej wieloletniego działania na rzecz osób doświadczających bezdomności. Badaczka podjęła się ukazania przeszkód w procesie włączania społecznego bezdomnych mężczyzn i stowarzyszania się w kontekście mieszanych sytuacji społecznych, odsłaniając przejawy piętna podczas demokratyzacji oraz mechanizmy zniewalające jednostkę dążącą do upełnomocnienia. W sposób zdecydowany i odważny ujawnia słabości oferowanej pomocy, która zamiast wspierać, wydaje się podtrzymywać piętno. Nie pozostawia to złudzeń, że systemowo projektowana pomoc jest nie tylko nieskuteczna, lecz także krzywdząca dla osób, które potrzebują wsparcia. Opisane mechanizmy i strategie podtrzymywania stygmatyzacji oraz pozornej pomocy ukazują raczej próbę zarządzania bezdomnością, nie zaś jej rozwiązywania. Z recenzji dr hab. Małgorzaty Ciczkowskiej-Giedziun, prof. UWM
Jak słusznie zauważa Józef Węglarz, "istotą kreatywności w wychowaniu fizycznym nie jest oddanie we władanie uczniom tego, co jest najważniejsze w tym procesie [...], lecz wykorzystanie ich inwencji w celu wspólnego tworzenia satysfakcjonujących programów". Rozwój kreatywności uczestników edukacji fizycznej nie może zaistnieć bez aktywnego udziału nauczycieli "kreatorów", których podstawową rolą, jak podkreśla Autor, "będzie czuwanie nad racjonalnym przebiegiem tego procesu, by można było wydobyć z niego jak najwięcej". Podejmowanie przez nauczycieli przedsięwzięć o charakterze twórczym jest obecnie jednym z wymogów ich zawodowego awansu i rozwoju. Szczególnie oczekiwane są działania innowacyjne, zaliczane do swoistej twórczości pedagogicznej, która może wpływać na ewolucję zarówno teorii, jak i praktyki. Dlatego już sama koncepcja przygotowanej przez Józefa Węglarza publikacji zasługuje na uznanie. Szczególną wartość ma "zebranie w jedną zwartą jednostkę fundamentalnych, twórczych myśli i wskazań metodycznych o wychowaniu fizycznym, które mają charakter uniwersalny".Książkę polecam przede wszystkim studentom kierunku wychowanie fizyczne i nauczycielom, którzy w kreatywności dostrzegają możliwości własnego rozwoju i zawodowego sukcesu, a także skutecznego motywowania uczniów do uczestnictwa w kulturze fizycznej w czasie i po zakończeniu edukacji.
W niniejszym opracowaniu chcieliśmy ukazać skomplikowany świat relacji między kategorią empowerment a polityką społeczną, koncentrując się na aspektach teoretycznych (terminologicznych, koncepcyjnych itd.), głównie z obszaru socjologii i polityki społecznej, odnosząc je do niektórych wymiarów praktyki społecznej w Polsce, przede wszystkim dotyczących systemu pomocy społecznej i rynku pracy. Niezmiernie ważny jest także aspekt badawczy w postaci analizy wyników badań terenowych, dotyczących uwarunkowań i specyfiki aktywności kobiet w Polsce […].
Przedmiotem drugiej części książki jest koncepcja women’s empowerment, głównym celem zaś ukazanie przydatności tej koncepcji w analizach aktywności młodych kobiet w Polsce i próba określenia wskaźników women’s empowerment, które mogą okazać się niezbędne w dalszych analizach zjawiska. W szczególności zaś:
1. Ukazanie wyborów jako kluczowej kategorii analizy pozwalającej na opisanie dynamiki i złożoności czynników wpływających na mniejszą aktywność kobiet.
2. Opisanie wpływu otoczenia na decyzje, wartości za nimi stojące, cele i zadania stereotypowo przypisane mężczyznom i kobietom (w postrzeganiu kobiet).
3. Ukazanie spektrum możliwych zmiennych, które w postrzeganiu kobiet wpływają na możliwość podejmowania przez nie autonomicznych decyzji (subiektywnie postrzegana struktura możliwości).
4. Ukazanie dynamiki relacji zachodzących między czynnikami z poziomu podmiotowości a czynnikami z poziomu struktury możliwości podczas dokonywania przez kobiety ważnych wyborów życiowych.
5. Eksploracja postrzeganego przez kobiety zakresu posiadanej przez nie kontroli (władzy) nad własnym życiem i podejmowanymi decyzjami. Poziom empowerment młodych kobiet w Polsce:
– w wymiarze podmiotowości – zasoby, wskaźniki podmiotowości,
– w wymiarze struktury możliwości – instytucje: wskaźniki struktury możliwości.
Ze Wstępu
Publikacja zawiera prezentację materiału źródłowego przechowywanego w Etnograficznym Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego. Materiał ten w postaci biografii, wspomnień, zapisu rozmów i opowieści, zebrany od osób pochodzenia robotniczego był gromadzony w latach 70. i 80. XX wieku w celu przeprowadzenia szeroko zakrojonych badań nad kulturą robotniczą Łodzi. Zasób archiwalny pozwolił na przedstawienie wielu aspektów dzieciństwa przeżywanego w łódzkiej rodzinie robotniczej w latach 19181939. * Autorki podjęły się niełatwego zadania, jakim jest ukazanie dzieciństwa w rodzinie robotniczej międzywojennej Łodzi z perspektywy wspomnień pracownic i pracowników fabryk (zawartych w materiałach źródłowych zgromadzonych podczas badań etnograficznych). Tematyka monografii należy wciąż do stosunkowo rzadko podejmowanych i analizowanych problemów w polskiej nauce zarówno na gruncie pedagogiki, jak i historiografii pedagogicznej, a także w kontekście badań etnograficzno-pedagogicznych. Pozycja wpisuje się w najnowszy trend badań regionalnych oraz badań nad historią życia codziennego i społeczną historią wychowania. Z recenzji dr hab. Katarzyny Kabacińskiej-Łuczak, prof. UAM Autorki książki porządkują i prezentują materiał archiwalny pod kątem kategorii dzieciństwa i w tym sensie publikacja jest dziełem oryginalnym i atrakcyjnym. Atrakcyjność tematu potwierdza też rosnąca popularność badań nad dzieciństwem, zwrot ku dziecku w naukach społecznych. Niewątpliwie, dla budujących się dopiero polskich studiów nad dzieciństwem monografia ta będzie stanowiła ważną pozycję z zakresu etnografii historycznej przykład solidnych badań osadzonych w określonym momencie historycznym i dotyczących wąskiej grupy, która wypracowała charakterystyczną kulturę materialną, praktyki społeczne oraz rozumienie dziecka. Na wyróżnienie zasługuje nie tylko skrupulatność opisu wywiadów i charakterystyka rozmówców, lecz także projekt oddania głosu osobom, które poddają refleksji własne dzieciństwo, dzieciństwo swoich dzieci oraz wpływ własnego usytuowania społecznego na życie codzienne dziecka. Z recenzji dr hab. Anny Witeski-Młynarczyk, prof. UW
Programem ruchu rewolucyjnego Maja 1968 roku było pełne oswobodzenie jednostki z kajdan tradycji, rodziny i państwa. Na murach Sorbony studenci pozostawili lapidarny program - „zakaz zakazywania”. W tej tautologii zawarta jest przewrotność studenckiej rebelii, jej bolszewicka logika i bezwzględność. Na efekty zniesienia „zakazów” dawnego świata wciąż patrzymy. Michel Onfray, w napisanym z dużym intelektualnym napięciem eseju, zwraca uwagę na dwa główne pola działania synów Maja ’68 - cenzurę i intelektualny ostracyzm, stosowany wobec niewygodnych oponentów. Opisuje mechanizmy odrzucania dzieł „niepokornych”. Kreśli prowadzone w mediach strategie dyfamacyjne, których doświadczył m.in. wybitny sinolog Simon Leys, który śmiał w latach 70. podważać oficjalną wykładnię broniącą dokonań chińskiej „rewolucji kulturalnej”, czy Aleksander Sołżenicyn. Onfray atakuje, wyśmiewa i przestrzega. W ostateczności pokazuje krótki żywot tryumfów hunwejbinów wobec piękna prawdy.
Książka Cierpienie w perspektywie socjologicznej jest wartościowym wkładem w badanie mrocznych stron współczesnych społeczeństw. Można mieć nadzieję, że stanie się ona inspiracją do dalszych badań socjologicznych dotyczących tego nieodłącznego aspektu egzystencji. dr hab. Anna E. Kubiak, prof. IFiS PAN Z socjologicznego punktu widzenia pytanie o to, czym jest cierpienie w kulturze, w której jednym z podstawowych wyznaczników miejsca zajmowanego w strukturze są przeżycia, doświadczenia czegoś wyjątkowego, jest jednym z podstawowych. Miarą sukcesu staje się bowiem możliwość przeżywania wyjątkowych emocji. Są to jednak emocje w ostatecznym rozrachunku dające pozytywne wzmocnienie. A co z bezradnością, poczuciem upokorzenia, poczuciem zagrożenia? Co z cierpieniem? Znacznie rzadziej jest ono przedmiotem socjologicznych rozważań. Dlatego dobrze, że zespół warszawskich socjologów z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych podjął ten temat. Jest on niewątpliwie wart uwagi i bliższego zainteresowania ze strony socjologów. dr hab. Iwona Taranowicz, prof. UWr
Książka przygotowana z myślą o czytelnikach, których interesuje miejsce kultur narodowych w ich własnym życiu i różnorodność stosunku ludzi do narodowości własnej i cudzej. Od czasu pierwszego wydania tej pracy poruszana w niej problematyka socjologii narodu, konwersji narodowych i mniejszości narodowych jedynie zyskuje na popularności wśród badaczy i studentów nauk społecznych.
"Nowy metaświat nie wykształcił jeszcze swojej formy. Być może potrzebuje stanu przejściowego, jak samochody elektryczne z aparatami chłodnicy albo wegańskie potrawy imitujące mięso. Cyfrowe krajobrazy wypełniają się wsiami i miastami częściowo odzwierciedlającymi te, które doskonale znamy z rzeczywistości. Mimetyczny charakter tego procesu służy zatarciu granicy pomiędzy tym, co prawdziwe, a tym, co jest tylko iluzorycznym obrazem wyświetlanym na płaszczyźnie okularów."
Z przedmowy Łukasza Stępnika
"The form of the new metaworld is still being defined. Perhaps it requirres a transitional period, like with electric cars with radiator grills or vegan products that imitate meat. Digital landscapes are filling with villages and towns that partially imitate reality. The mimetic nature of the process serves to eliminate the boundary between reality and illusory images displayed in goggles."
From the preface by Łukasz Stępnik
Autorzy książki, analizując proces i mechanizmy wsparcia społecznego, próbują wyjaśnić w jakich warunkach wsparcie społeczne sprzyja zdrowiu jednostki, czy ułatwia radzenie sobie ze stresem. Książka - napisana przez znanych zagranicznych i polskich badaczy tego zjawiska - ukazuje teoretyczne i metodologiczne podstawy poszukiwań badawczych i prezentuje najnowsze dane na temat skutecznych form udzielania wsparcia osobom potrzebującym, np. przeżywającym stres w pracy, borykającym się z chorobą nowotworową, niedokrwienną, ze śmiercią najbliższych, bezrobociem czy ofiarom klęsk żywiołowych. Dla studentów psychologii, pedagogiki, medycyny, a także dla osób profesjonalnie zajmujących się udzielaniem wsparcia, książka ta może stanowić cenne źródło wiedzy i pomoc w zwiększaniu efektywności własnych działań terapeutycznych.
The concept of the metaverse has recently exploded in the public consciousness. But its contours remain elusive. Is it merely an immersive virtual reality playground, one which Meta and other companies will angle to control? Is it simply the next generation of massive multiplayer online games? Or is it something more revolutionary?
As Herman Narula shows, the metaverse is actually the latest manifestation of an ancient human tendency: the act of world building. From the Egyptians, whose conception of death inspired them to build the pyramids, to modern-day sports fans, humans have long sought to supplement their day-to-day lives with a rich diversity of alternative experiences.
Rooting his vision in history and psychology, Narula argues that humans' intrinsic need for autonomy, accomplishment, and connection can now best be met in virtual 'worlds of ideas', in which users will have the chance to create and exchange meaning and value. Repositioning the metaverse as the growing set of fulfilling digital experiences, Narula shows the arrival of the metaverse marks the beginning of a new age of exploration with the potential to reshape society.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?