Neuroróżnorodność na polskich uczelniach Doświadczenia osób studiujących w spektrum autyzmu z ADHD i z dysleksją
-
Autor: Barbara Winczura
- ISBN: 978-83-8294-286-6
- EAN: 9788382942866
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: Impuls
- Format: 162x240 mm
- Liczba stron: 274
- Rok wydania: 2024
- Wysyłamy w ciągu: 48h
-
Brak ocen
-
52,15złCena detaliczna: 82,01 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 49,90 zł
Autorzy publikacji mają nadzieję, że publikacja ta będzie interesującym źródłem wiedzy dla nauczycieli akademickich, studentów, przedstawicieli władz uczelni i pracowników administracji, a także badaczy oraz osób odpowiedzialnych za rozwój szkolnictwa wyższego w naszym kraju.
Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym.
Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych.
Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe.
Szacuje się, że do grupy osób ze zdiagnozowaną neuroatypowością należy około 15–20% populacji, w tym osoby w spektrum autyzmu, z ADHD/ADD (attention-deficit/hyperactivity disorder / attention deficit disorder), dysleksją, dyskalkulią, dyspraksją czy zespołem Tourette’a (Doyle, 2020).
Osób niezdiagnozowanych, przejawiających jednak neuroatypowe charakterystyki w stopniu istotnie wpływającym na ich sytuację, może być znacznie więcej.
Świadomość istnienia neuroróżnorodności i wiedza na jej temat otwierają nowe perspektywy w sposobie myślenia o innych ludziach i relacjach społecznych, a nierzadko także o sobie samym.
Koncept neuroróżnorodności uwalnia od czysto medycznego ujmowania spektrum autyzmu, ADHD, specyficznych trudności w uczeniu się i innych tego typu zjawisk.
W zamian uwypukla znaczenie, jakie ma dostosowanie środowiska do różnorodnych indywidualnych potrzeb, oraz wskazuje rolę, jaką to dostosowanie odgrywa w kontekście rozwoju i realizacji życiowych zamierzeń poszczególnych osób, a w efekcie – celów i procesów społecznych.