Opowieści o tym, co otrzymujemy od naszych przodków, ale też o tym, co sami decydujemy się od nich wziąć.Jakimi ludźmi na co dzień byli Powstańcy Warszawscy? Czy żyli wspomnieniami wojennymi do końca swoich dni? Jakimi dziadkami, rodzicami, krewnymi stali się ludzie z wojenną traumą wpisaną do dowodów osobistych?Książka "Jacy byli? Jacy jesteśmy?" opowiada o Powstańcach Warszawskich głosami ich bliskich - dzieci, wnuków i prawnuków, którzy wzięli udział w inicjatywie Muzeum Powstania Warszawskiego "Korzenie pamięci". Dzięki ich historiom możemy poznać bohaterów i bohaterki z dotąd nieznanej, prywatnej strony.Znajomość rodzinnych opowieści pozwala kolejnym pokoleniom lepiej zrozumieć zarówno własne ograniczenia, problemy, jak i aspiracje, mocne strony, marzenia. Dlatego warto spojrzeć na rodzinę w szerszej perspektywie historycznych zawirowań, w których się znalazła.Rodzinnymi historiami dzielą się m.in.: Aga Zaryan, Karolina Korwin-Piotrowska, Karolina Sulej, Arleta Zalewska, Andrzej Wrona, Szymon Majewski, Władysław Teofil Bartoszewski.
Wszyscy mamy za sobą trudne chwile rozstanie, chorobę, śmierć kogoś z bliskich, byliśmy nękani, wykorzystywani czy poniżani. Bywa, że w konsekwencji zmagamy się z atakami paniki, cierpimy na fobie, trawi nas zazdrość albo przepełnia chroniczny smutek. Nie możemy zmienić przeszłości, ale możemy ją przekształcić w cenne doświadczenie dla naszej teraźniejszości. Dlaczego zawsze czuję się gorszy? Jak wybaczyć? Dlaczego czuję smutek, skoro mam wszystko? Jestem swoim najsurowszym krytykiem. Dlaczego? Co zrobić, żeby nie żyć wspomnieniami? Naucz się wyciągać lekcje z przeszłości. Zamień bolesne wspomnienia w dar pomocy innym, przekuj rozpamiętywane krytyczne słowa w wewnętrzną afirmację, przekształć zazdrość w poczucie własnej wartości, wynieś z błędów i porażek naukę na przyszłość. Właśnie nadeszła chwila, żeby uleczyć nasze dzisiaj i pójść w stronę lepszego jutra.
Czym skorupka za młodu... To, co spotkało nas w dzieciństwie, a nawet jeszcze wcześniej, bo w życiu płodowym, rzutuje na całą naszą egzystencję. Ile dostaliśmy od rodziców, rodziny, otoczenia, tyle jesteśmy w stanie oddać światu. I choć mawia się, często z przekąsem, że nie ma na tym świecie osoby dorosłej, która nie zostałaby w jakiś sposób "skrzywdzona" w dzieciństwie - co poniekąd jest prawdą, ponieważ rodzice to nie idealni aniołowie, a po prostu ludzie z różnymi ułomnościami i niedostatkami - to jednak pewne problemy i zaniedbania okresu dziecięcego wywoływać mogą naprawdę głębokie, nieodwracalne zmiany w psychice. Włącznie z zaburzeniami osobowości. Ta książka nie jest miła lekturą. Nie ma taka być. Ta książka jest za to mądra i prawdziwa. Autorka poleca ją rodzicom, dorosłym dzieciom i wszystkim tym, których interesuje sposób, w jaki doświadczenia z najwcześniejszych lat życia rzutują na lata kolejne. Oraz tym, którzy chcieliby nauczyć się rozpoznawać niewłaściwe schematy wychowania, by móc zawczasu interweniować i chronić małych ludzi przed ich niszczącymi konsekwencjami. Z kolejnych rozdziałów dowiesz się m.in.: Jak przebiega rozwój człowieka i jak go wspierać Czym jest osobowość i jakie rodzaje zaburzeń mogą jej dotyczyć Jakie czynniki są najbardziej niszczące dla dziecięcej psychiki Jak dbać o zdrowie psychiczne - swoje i dziecka Z którymi problemami powinno się udać do specjalisty
Książka stanowi studium procesu integracji imigrantów polskiech we Francji w latach 1939-1949. Autor analizuje różnorakie jego aspekty w odniesieniu do kilkusettysięcznej społeczności polskich "pracowników cudzoziemskich" (travailleurs trangers), którzy osiedlili się nad Sekwaną w czasach międzywojennych. Ze szczególną uwagą bada ewolucję trzech czynników "utrzymania polskości" w życiu imigrantów: szkolnictwa polskiego, polskiego duszpasterstwa rzymskokatolickiego oraz życia stowarzyszeniowego. Paweł Sękowski stawia tezę, że badany okres był przełomowy dla Polek i Polaków we Francji. Jedni w latach 1946-1948 decydowali się na "reemigrację" do powojennej, odmienionej politycznie Polski Ludowej, inni pozostawali we Francji i coraz silniej integrowali się z lokalną społecznością. Wielu przedstawicieli zwłaszcza tzw. drugiego pokolenia imigrantów stawało się stopniowo Francuzami polskiego pochodzenia.
Książka stanowi kompendium wiedzy o administracji więziennej z perspektywy prawa karnego wykonawczego i administracyjnego, prawa europejskiego oraz kryminologii, penologii i socjologii. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy spełnia ona standard „dobrej administracji”, prowadząc badania poświęcone kwestiom pogłębiania zaufania skazanych, stosowania władzy dyskrecjonalnej oraz jej legitymizacji poprzez zapewnienie sprawiedliwości proceduralnej. Sięgając do wyników badań naukowych, opisuje ukryte życie więzienia i jego społeczności – funkcjonariuszy i skazanych. Podejmuje próbę analizy czynników decydujących o cywilizowaniu więzienia i jej administracji oraz ustalenia, czy i jak przyczyniają się one do realizacji celu wykonania kary pozbawienia wolności.
******
Prison Administration. Service or Power?
The author attempts to answer the question whether prison administration meets the standard of “good administration”, conducting the research on deepening the trust of the convicts, the use of discretion and its legitimacy by ensuring procedural justice. Referring to the results of research she describes the hidden life of the prison and its community: officers and convicts. She analyses the factors crucial for civilizing the prison and its administration. She also attempts to determine whether and how they contribute to the goal of imprisonment.
Oczywisty związek mediów z polityką - chociaż istnieje od dawna - nie znalazł tak szerokiego odzwierciedlenia w literaturze przedmiotu, na jakie zasługuje. W przedstawionym tomie przyjrzano się temu powiązaniu z różnych perspektyw badawczych, gdyż autorami artykułów są przedstawiciele wielu dyscyplin nauki. Książka ma zatem charakter interdyscyplinarny. Autorzy starali się udzielić odpowiedzi m.in. na następujące pytania: jak doszło do dyskusji nad stworzeniem nowej organizacji dziennikarskiej? Jakie były związki wybranych tytułów prasowych z polityką w różnych okresach historycznych? Jak dalece cenzura ingerowała w twórczość autorską i pracę wydawców? Publikacja dowodzi, że współdziałanie badawcze naukowców o odmiennych poglądach oraz stosujących inne metody badawcze może doprowadzić do wspólnych konkluzji. Istotną kwestię w poszczególnych rozdziałach stanowi problematyka łącząca się z dynamicznym rozwojem mediów oraz zauważalny wzrost ich znaczenia w życiu społecznym.
Monumentalna praca Lily Adamowicz dokumentuje szereg zjawisk popkulturowych, które narodziły się lub gościły w Harajuku, obszarze tokijskiego okręgu Shibuya, kojarzonym powszechnie z unikatową, ekstrawagancką modą młodych ludzi oraz cosplayem (przebieraniem się za postaci z popkultury). Badaczka przedstawia historię tego miejsca wraz z czynnikami, które ukształtowały jego wyjątkowy charakter, takimi jak amerykańska okupacja, Igrzyska Olimpijskie w 1964 roku oraz rozwój domów towarowych i centrów mody. Zapoznaje także Czytelnika z przeglądem subkultur młodzieżowych ściągających do Harajuku, kultowymi magazynami modowymi i lifestyleowymi, lokalnym przemysłem muzycznym, jak również trendami, które do dziś stanowią wizytówkę tego miejsca, na czele z tzw. Gothic Lolita Fashion. Istotną część rozważań stanowi koncepcja transkultury, czyli przenikania się i splatania elementów różnych kultur, w wyniku czego może powstawać całkiem nowa jakość, wolna od ograniczeń etnicznych, płciowych czy religijnych. W tym ujęciu Harajuku staje się czymś więcej, niż tylko fizycznym miejscem w Tokio staje się globalną krainą wiecznej fantazji i niczym nieposkromionej wolności wyrażania siebie.
Większość osób zmagających się z jakimś zaburzeniem doświadcza też innych problemów lub zaburzeń współistniejących. Rodzi to wiele pytań o to, z których protokołów terapii korzystać, jakie interwencje wdrażać i w jakiej kolejności. Naprzeciw tym wątpliwościom wychodzi niniejszy program terapeutyczny, dotyczący zaburzeń emocjonalnych - lękowych i nastroju (depresyjnych). Jest to protokół ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur terapeutycznych skutecznych w przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także protokół transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby. Program terapeutyczny skupia się na zestawie cech predysponujących do rozwoju zaburzeń emocjonalnych: temperamentalnej skłonności do częstego przeżywania silnych negatywnych emocji (neurotyzmie), negatywnym ocenianiu własnych przeżyć emocjonalnych oraz skłonności do unikania i tłumienia emocji, czyli stosowania nieadaptacyjnych strategii regulacji emocjonalnej. Kładzie duży nacisk na pracę z emocjami, co czyni go wyjątkowym wśród protokołów terapii poznawczo-behawioralnej. Autorzy, po wprowadzeniu teoretycznym oraz przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo wyjaśniają, jak planować i prowadzić terapię. Prezentują pełen opis programu składającego się z ośmiu modułów, z których każdy został zilustrowany licznymi przykładami. Terapia koncentruje się na rozwijaniu uważnej świadomości emocji, rewizji automatycznych ocen poznawczych, zmianie tendencji do działania pod wpływem emocji oraz stosowaniu procedury ekspozycji. Podręcznik zawiera również informacje na temat diagnozy funkcjonalnej i zastosowania niniejszego protokołu leczenia w psychoterapii grupowej. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik, który zawiera przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz testy, zadania domowe i formularze.
Doświadczeni polscy terapeuci o praktycznej stronie psychoterapii dzieci i młodzieżyWielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka - od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii - może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii Który program terapeutyczny wybrać Jak budować zaangażowanie w terapięNiniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy - doświadczeni polscy terapeuci - ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:- stawianie diagnozy,- tworzenie planu leczenia,- zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,- wybór programu terapeutycznego,- opracowanie konceptualizacji przypadku,- budowane relacji,- wzbudzanie motywacji,- omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji. Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się. Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii - zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.
Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra. Może nawet jest gorzej niż na „Titanicu”, ponieważ on miał przed sobą tylko górę lodową, a nasza cywilizacja jest zagrożona z dwóch stron. Z jednej latają koło nas bomby i rakiety, wybuchają pociski artyleryjskie, z drugiej zaś usiłuje nas zdegenerować silna grupa utopijnych „postępowców” oraz inżynierów nowego porządku wspieranych ekonomicznie przez złowieszcze korporacje oraz medialne molochy. Przed nimi jeszcze trudniej się bronić.
Od czasów Oświecenia rzekomo toczy się walka o wolność i godność każdego człowieka, niezależnie od jego usytuowania ekonomicznego i społecznego, ale sukcesów na tym polu nie widać. Wbrew pozorom i nowoczesnym wynalazkom świat jest w odwrocie, a ludzie są coraz bardziej zniewoleni konsumpcją, techniką, mediami społecznościowymi i pogonią za przyjemnościami. Czyż mogło jednak być inaczej, skoro od przeszło 200 lat usiłowano zbudować świat bez Boga? A przecież nigdzie nie jest tak mocno zakotwiczona godność człowieka i wolność jednostki, jak w nauczaniu Chrystusowym.
Na szczęście są ludzie, którzy widzą zagrożenia i przed nimi ostrzegają. Ich teksty składają się na tę książkę. Autorzy są wybitnymi postaciami naszej kultury i życia publicznego, znawcami poruszanych zagadnień, dlatego Tyrania postępu to odważna i ważna lektura, którą świetnie się czyta. Jakimi mechanizmami tworzy się nowego człowieka dla antycywilizacji i w jaki sposób pomagają w tym instytucje Unii Europejskiej? Jakie zagrożenia płyną z nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz ideologii transhumanizmu? Czym różni się szczera troska o środowisko od szaleńczego ekologizmu? I czy Kościół ma jeszcze dość siły, aby odegrać rolę w tym dramacie zmagań cywilizacyjnych? Trzeba przeczytać tę książkę, aby znaleźć odpowiedź na te pytania.
Część 1: DROGA DONIKĄD
Prof. Andrzej Nowak
Kim jesteśmy i kim nie będziemy – transludzie, cyborgi i sztuczna inteligencja
Prof. Wojciech Roszkowski
Nowy człowiek dla antycywilizacji
Prof. Zbigniew Stawrowski
Zamiast wznosić się do poziomu boskiego, degenerujemy się do poziomu zwierząt.
Barbarzyńska cywilizacja próbuje zabić nasze dusze
Część 2: WIARA I KOŚCIÓŁ
Ks. prof. Waldemar Chrostowski
Kto nie wierzy w Boga, uwierzy we wszystko
Ks. prof. Paweł Bortkiewicz TChr
Droga synodalna w Niemczech w kontekście Wielkiego Resetu
Ks. prof. Dariusz Oko
Kościół Sodomy i Gomory kontra Kościół męczenników
Część 3: KULTURA ZAGROŻONA
Bp Wiesław Mering (rozmawia Leszek Sosnowski)
Wolność, braterstwo, sprawiedliwość, równe traktowanie wszystkich ludzi przez prawo są wartościami przyniesionymi światu przez Biblię. Kolejny szatański wynalazek ateistycznych umysłów
Prof. Aleksander Nalaskowski
Szkoła barbarzyńców. Nieznajomość historii leży u źródeł wielu fatalnych decyzji politycznych
Ks. prof. Janusz Królikowski
W poszukiwaniu pojednania kultury współczesnej z wiarą. Laicyzm nic nie wnosi do rozwoju wartości
naturalnych
Prof. Ryszard Kantor
Najbardziej niszcząca cecha kultury masowej: zohydzenie przeszłości i dorobku pokoleń. Przeciw globalizacji kultury
Część 4: ŚRODOWISKO (NIE)NATURALNE
Prof. Wojciech Polak
Ekologizm jako substytut religii
Dr Jerzy Kruszelnicki (rozmawia Jolanta Sosnowska)
Człowiek jest winien z powodu swej chciwości, a nie dlatego, że oddycha. Ekologia, ekologizm, ideologia
Dr Piotr Łuczuk
Być albo nie być… – czy grozi nam robokalipsa? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji człowieka
będzie coraz łatwiej oszukać, a maszynę coraz trudniej
Część 5: POLITYKA NA ROZDROŻU
Prof. Grzegorz Kucharczyk
Niemieckie próby (od)budowy sieci imperialnych wpływów (1990–2022)
Patryk Jaki
Strategia niszczenia podstaw kulturowych Polski oraz odbierania niepodległości. Wmówili Polakom, że są gorsi
Jakub Augustyn Maciejewski
Skostniałe elity pękającej Unii Europejskiej
Leszek Sosnowski
Dobro, zło i święty spokój. Chcą nas wyzwalać, choć nie jesteśmy uwięzieni
Publikacja kierowana jest do szerokiego grona odbiorców – pracowników, przełożonych, klientów organizacji działających w różnych sektorach życia publicznego. Według deklarowanego przez Autorkę zamierzenia, ma stanowić wsparcie w formalnych kontaktach społecznych, kiedy z różnych powodów komunikacja z drugą osobą (osobami) jest utrudniona, wymaga szczególnej uwagi, zaangażowania, opanowania emocji. To bardzo cenna i potrzebna inicjatywa
Publikacja „trafia” w czas i potrzeby czytelników.
O jej unikatowości i wartości przesądza tematyka, proporcjonalne i harmonijne połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznej. Warto też podkreślić poruszenie rzadko obecnego w literaturze tego typu wątku aktualnego, zgodnego z bieżącym stanem prawnym sposobu rozumienia pojęcia „osoby ze szczególnymi potrzebami i w trudnych sytuacjach” oraz konsekwencji jego stosowania w praktyce kontaktów z klientami/ odbiorcami usług.
Szczególnym, praktycznym i wartościowym elementem książki są różnego rodzaju narzędzia (testy, ćwiczenia, techniki) pozwalające w podstawowym zakresie ocenić swoje kompetencje komunikacyjne. Stanowi [to] cenny materiał w działaniach szkoleniowych, ale też w samorefleksji i samorozwoju pracowników i przełożonych, nie tylko osób pozostających w bezpośrednim kontakcie z klientami.
Z recenzji dr hab. Małgorzaty Kisilowskiej-Szurmińskiej, prof. UW
Niniejsza książka to najbardziej aktualne i najobszerniejsze źródło wiedzy z zakresu psychologii zaburzeń. Zawiera obowiązujące kryteria diagnostyczne klasyfikacji DSM-5 Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Dzięki niej czytelnik zapozna się z historycznymi zmianami poglądów na temat zaburzeń psychicznych, jak również z najnowszymi podejściami i wynikami badań. Pozna biologiczne, psychospołeczne i społeczno-kulturowe czynniki ryzyka wystąpienia poszczególnych – szczegółowo opisanych – zaburzeń, a także ich obraz kliniczny oraz metody leczenia: terapie psychologiczne i biologiczne.
„Psychologia zaburzeń” w doskonały sposób systematyzuje pojęcia oraz integruje i pogłębia wiedzę. Dla studentów i psychologów jest podstawowym, a przy tym wyczerpującym źródłem informacji. Jednocześnie – dzięki przystępnej formie i prostemu językowi – może być fascynującą lekturą dla osób nie związanych zawodowo z tematyką psychologii zaburzeń.
Łucja Kudła, Neuropsychologia.org
Czy chcecie, by Wasze małżeństwo było naprawdę szczęśliwe? Chyba wszyscy marzymy o cudownym związku i wspaniałej rodzinie, jednak każdy z nas napotyka trudności w realizacji tego marzenia. Co zrobić, by je pokonać i móc cieszyć się prawdziwym małżeńskim i rodzinnym szczęściem? Chris i Linda Padgett po niemal trzydziestu latach pełnego różnych doświadczeń wspólnego życia znaleźli skuteczne sposoby na radzenie sobie z wszelkimi małżeńskimi problemami. W tej książce chcą się tymi sposobami podzielić z wszystkimi parami zarówno tymi z nieco dłuższym stażem, jak i tymi, które dopiero wkraczają w małżeństwo. Ponieważ przeżyli wiele małżeńskich wzlotów i upadków, nie tylko jako kochająca się para, lecz także jako rodzice dziewięciorga dzieci, wśród ich przemyśleń i cennych wskazówek wszyscy małżonkowie i narzeczeni znajdą coś, co odpowiadać będzie ich konkretnym potrzebom i odpowie na nurtujące ich pytania. Autorzy tej książki nie oferują nam bowiem banalnych recept na udany związek, znanych z popularnych czasopism i programów telewizyjnych. Chcą nam dać coś więcej proponują kompletny plan wspólnego tworzenia małżeńskiego szczęścia razem z Bogiem. Skorzystajcie z mądrości zawartej w tej pełnej ciepła, humoru i szczerego optymizmu książce, by: uzdrowić wszelkie zranienia z przeszłości, które utrudniają wzajemne zaufanie, właściwie ułożyć relacje z rodzicami i rodziną współmałżonka, znaleźć porozumienie, mimo niezgodności charakterów i temperamentów,dobrze podzielić domowe obowiązki i czerpać radość z ich wykonywania, odnaleźć się w macierzyństwie i ojcostwie, poradzić sobie z koniecznością ograniczenia swojej wolności, a przede wszystkim, by nawzajem zrozumieć swoje potrzeby i oczekiwania... Wspólnie z autorami tej książki zrealizujcie swoje marzenia o szczęściu i miłości do końca życia! Chris jest ewangelizatorem, autorem książek, muzykiem i nauczycielem, podróżującym po całym świecie z koncertami. Linda publikuje teksty na własnym blogu i posługuje w duszpasterstwie kobiet. Oboje prowadzą rekolekcje dla małżeństw, podczas których dzielą się bogactwem swoich doświadczeń małżeńskich i rodzicielskich..
Monografia porusza kwestię uwarunkowań agresywnej przestępczości kobiet. Książka może zainteresować osoby zgłębiające zjawiska agresji i przemocy, zarówno specjalistów z dziedziny psychologii sądowej, jak i studentów. Monografia przedstawia przegląd ujęć teoretycznych koncentrujących się na poznawczych aspektach przemocy, koncepcję gotowości do agresji, specyfikę zachowań agresywnych kobiet oraz badania własne, w których analizowano zależności pomiędzy przekonaniami kobiet osadzonych za popełnienie przestępstw z użyciem przemocy a ich gotowością do agresji. Uzyskane wyniki mogą znaleźć zastosowanie w obszarze oddziaływań terapeutycznych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
Książka jest porównawczą, historyczno-systematyczną prezentacją filozoficznych stanowisk Ernsta Cassirera i Martina Heideggera dwóch reprezentatywnych filozofów XX wieku. Systematy filozofii obu myślicieli przedstawione zostają in statu nascendi: z uwzględnieniem szerokiego tła historii filozofii oraz perspektywy wykładni myśli Immanuela Kanta. Autorka monografii podejmuje próbę wykazania, że zapatrywania Królewieckiego myśliciela zarówno dla Cassirera jak i Heideggera stanowią cenne źródło intelektualnych inspiracji stając się osnową budowania autorskich programów filozofii: Cassirerowskiego kulturowego symbolizmu sygnowanego rygoryzmem silnie akcentowanego aprioryzmu, matematyki i matematycznego przyrodoznawstwa oraz Heideggerowskiego antypsychologizmu, któremu towarzyszy silnie eksponowana ontologia egzystencji.
Czy osoby upośledzone intelektualnie w stopniu głębokim, a więc jednostki pozbawione umiejętności werbalnej komunikacji ze światem, nie potrafiące zadbać o swoje podstawowe potrzeby egzystencjalne, zupełnie bezradne i jak się zwykle uważa bezrefleksyjne są osobami ludzkimi? A jeśli tak, to czy są osobami ludzkimi dokładnie tak samo, jak wszyscy inni przedstawiciele gatunku zwanego homo sapiens? Czy możemy skonstruować taką definicję człowieczeństwa, która swym zasięgiem obejmie wszystkie istoty ludzkie? I kto ostatecznie do owych istot ludzkich powinien być zaliczony? Próba odpowiedzi na powyższe pytania podejmowana jest w niniejszej pracy z perspektywy katolickiej, co jak się okazuje ułatwia zadanie tylko w pewnym zakresie. Z jednej strony bowiem Kościół stoi twardo na stanowisku broniącym prawa do życia osób z upośledzeniem umysłowym szczególnie w kontekście toczących się nieustannie debat na temat dopuszczalności aborcji eugenicznej, jak i eutanazji. Działanie takie wydaje się równoznaczne z obroną ich w pełni ludzkiej kondycji i godności. Z drugiej strony kościelna narracja przepełniona jest wątkami mówiącymi o człowieku jako podmiocie rozumnym i wolnym, równocześnie posługując się kategorią osób pozbawionych używania rozumu, do której zalicza małe dzieci i osoby niepełnosprawne intelektualnie.
W niniejszej monografii konstytucyjną instytucję samorządu terytorialnego analizuje się przez pryzmat zasady samorządności terytorialnej, ujmowanej w formie studium konstytucyjnego. Takie sformułowanie tytułowej zasady ma ujęcie nie tylko ustrojowoprawne, lecz także funkcjonalne, a następnie w rozważaniach jest rozwijane z perspektywy konstytucyjnego statusu człowieka jako indywiduum, z całą jego godnością deklarowaną przez Konstytucję, z perspektywy statusu konstytucyjnego człowieka jako obligatoryjnego członka wspólnoty samorządowej, z perspektywy statusu wspólnoty samorządowej, statusu wspólnoty narodowościowej, statusu państwa, a także z perspektywy statusu struktur organizacyjnych społeczeństwa obywatelskiego i organizacji pozarządowych.
Przedmiotem analiz są różne ujęcia historii filozofii prezentowane przez myślicieli, którzy z różnych powodów popadli w zapomnienie. Pierwszy z nich, Karl Groos, jest najmniej znany z całej trójki, ale z jednej strony jest uczniem Kuno Fischera, z drugiej nauczycielem Willy Mooga. Historia filozofii Groosa zostaje ujęta w świetle systemów filozoficznych, które autor próbuje zredukować do trzech głównych typów. Hans Leisegang jest myślicielem, który historię filozofii pojmuje przez pryzmat ujawniających się w niej form myślowych, powracających z różnym natężeniem a różnych doktrynach. Dodatkowo jest Leisegang filozofem, który z powodów politycznych dwa razy został pozbawiony profesury w Jenie. Pierwszy raz przez nazistów, drugi raz za sprawą okupujących Niemcy sowietów. Willy Moog jest najbardziej znanym spośród trzech filozofów, aczkolwiek popadł w zapomnienie między innymi dlatego, że jego życie zakończyła samobójcza śmierć. Moog ukazuje się jako autor kilku znaczących historii filozofii, spośród których na szczególną uwagę zasługuje ta, która prezentuje dzieje myśli przez pryzmat biografii filozofów.
Praca jest próbą wieloaspektowego spojrzenia na historię powstania i działalności Komitetu Słowiańskiego w Polsce, który w latach 40. XX wieku był jednym z głównych podmiotów odpowiedzialnych za umacnianie przyjaźni polsko-radzieckiej oraz upowszechnianie wiedzy o Związku Radzieckim wśród szerokich kręgów społeczeństwa. Odbywało się to pod hasłem propagowania ideologii słowiańskiej, odrodzonej w czasie wojny pod auspicjami ZSRR.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?