Coaching
Podstawy umiejętności
-
Autor: Jenny Rogers
- ISBN: 9788374892636
- EAN: 9788374892636
- Oprawa: Miękka
- Wydawca: GWP
- Format: 16.5x23.5cm
- Język: polski
- Liczba stron: 312
- Rok wydania: 2015
- Wysyłamy w ciągu: niedostępny
-
Brak ocen
-
37,89złCena detaliczna: 49,90 złNajniższa cena z ostatnich 30 dni: 37,89 zł
Artykuł chwilowo niedostępny
x
Coaching to stosunkowo nowa profesja, z którą wiąże się wiele pytań. Na wszystkie istotne odpowiada w swojej książce Jane Rogers. Autorka przedstawia podstawowe zasady coachingu. Opis uzupełnia o praktyczne przykłady rozwiązania różnych problemów, jakie pojawiają się w relacji klient – coach, a także studia przypadków. Dzięki tej publikacji czytelnik rozwinie umiejętności niezbędne do tego, by być dobrym coachem. Książka jest przeznaczona zarówno dla osób, które dopiero rozpoczynają pracę w dziedzinie coachingu, jak i dla tych, które mają już w tym zakresie pewne doświadczenie, a chciałyby udoskonalić swój warsztat. Skorzystają z niej również menadżerowie – zasady coachingu można bowiem wykorzystać w procesie przewodzenia innym.
Fragment książki
Wstęp
Jak w przypadku wielu innych osób, które obecnie wykonują zawód coacha, to coaching odnalazł mnie. Ponad dziesięć lat temu ponownie zjawiłam się w BBC, gdzie prowadziłam programy rozwoju zarządzania. Wkrótce zaczęłam otrzymywać od współpracowników sondujące telefony: „Zrobiłem już wszystkie kursy, ale teraz mam nowe stanowisko i muszę poradzić sobie z tym i tamtym. Czy możesz mi pomóc?" albo: „Mamy w naszym zespole pewnego wydawcę. Jest zbyt doświadczony, aby brać udział w szkoleniu, ale powinien popracować nad swoim stylem zarządzania. Czy mogłabyś się tym zająć?". Niektóre z tych pytań brzmiały jak: „Psst! Potrzebuję pomocy. Ale nikomu o tym nie mów!". Część pytających po prostu zakładała, że dla osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie najbardziej odpowiednia będzie pomoc dopasowana do ich konkretnych potrzeb. Wówczas nie było jeszcze terminu odnoszącego się do procesu udzielania takiej pomocy. Długo szukaliśmy odpowiedniego zwrotu i wreszcie zaczęliśmy określać ten proces jako „sesje jeden na jeden".
Niniejsza książka zawiera materiał, który bardzo przydałby mi się w tamtych czasach. Gdybym wtedy wiedziała to wszystko, co o coachingu wiem dzisiaj, oszczędziłoby mi to wiele czasu, a moi klienci nie byliby narażeni na czasem nieudane - choć szczere w intencjach - próby udzielenia im pomocy.
Pisałam tę książkę z myślą o wielu różnych odbiorcach. Wszystkich ich łączy jedno: chcą zrozumieć, czym jest coaching, jak działa i jak wykonywać zawód coacha. Może pracujesz na innym stanowisku lub pełnisz inną rolę, lecz zastanawiasz się, czym tak naprawdę jest coaching i czy nie warto przekwalifikować się na coacha. Być może wykonujesz zawód pokrewny, na przykład jesteś trenerem, i może sądzisz, że nieformalnie pracujesz już jako coach. Może właśnie szkolisz się w zakresie coachingu i chcesz udoskonalić swoje umiejętności. A może jesteś terapeutą lub doradcą, który rozważa zwrócenie się do innego rodzaju klientów, i właśnie się zastanawiasz, co by to mogło oznaczać w praktyce. Możesz być doświadczonym praktykiem, który szuka potwierdzenia swoich umiejętności.
Lektura książki nie zastąpi szkolenia, chociaż mam szczerą nadzieję, że może je wspomóc i rozszerzyć. Tylko dzięki szkoleniu można zidentyfikować swoje nawyki oraz mocne i słabe strony, ponieważ jedynym sposobem na to, by dowiedzieć się, jak sobie radzisz jako coach, jest prowadzenie coachingu i otrzymanie informacji zwrotnej o swoich postępach. W naszej firmie uważamy, że potrzeba około 1000 godzin praktyki, aby nabrać podstawowych umiejętności związanych z coachingiem - mniej więcej tyle samo, ile potrzeba, aby opanować podstawy języka obcego lub gry na instrumencie. Aby być w stanie pracować niemal z każdym klientem, trzeba mieć kolejnych 2000 godzin praktyki wykonywanej w ciągu kilku lat, i ten czas rzeczywiście musi upłynąć. To dlatego coaching jest czymś więcej niż tylko opanowaniem technik, chociaż - szczególnie na początku - techniki mają zasadnicze znaczenie.
Na napisanie tej książki złożyło się wiele rozmaitych doświadczeń. Przede wszystkim mam za sobą osiemnaście lat1 pracy w zawodzie coacha i wiele tysięcy godzin spędzonych z setkami klientów reprezentujących najróżniejsze branże. Mam doświadczenie głównie w executive coachingu, co oznacza, że pracuję niemal wyłącznie z osobami na wysokich stanowiskach. Jednak podstawowe zasady opisane w tej książce mogą być stosowane w każdym rodzaju coachingu.
Moje doświadczenie wzbogaciła praca trenera coachów oraz superwizora osób pragnących zdobyć dyplom w zakresie coachingu, którą wykonuję od dziewięciu lat. Obserwowanie i słuchanie tego, z czym zmagają się początkujący coache, jest dla mnie niezwykle cenne. Po prostu siedzę sobie spokojnie w fotelu i odsłuchuję nagrania sesji coachingowych, wolna od konieczności podejmowania decyzji w ułamku sekundy, do czego zmuszony jest coach. Błędy wydają się wtedy dużo bardziej oczywiste niż w sytuacjach, kiedy to ja je popełniam. Zajęcie to uczy również pokory - czasami słucham znakomitej sesji prowadzonej przez niezwykle utalentowanego coacha, który wcale nie potrzebuje kierowania. Najczęściej jednak doświadczenie to pokazuje mi, jakie trudności napotykają początkujący coache, a także podsuwa mi pomysły, w jaki sposób wskazywać rozwiązania, które tym trudnościom zaradzą.
Ludzie często pytają mnie, jak zostać dobrym coachem. Są dwie odpowiedzi na to pytanie - jedna prosta, a druga nieco bardziej skomplikowana. Zgodnie z pierwszą, znakomity coach jest świadomie i żywo zainteresowany sposobem, w jaki ludzie mogą realizować swój potencjał, i chce towarzyszyć im w tej podróży, ma w sobie ciekawość innych, intuicję podpowiadającą mu, jak nawiązać z nimi kontakt, dobrze zna samego siebie, jest zdyscyplinowany, nie narzuca niczego klientowi, opiera się chęci dawania rad oraz pragnieniu, by zawsze mieć rację.
Odpowiedź druga wskazuje, że nie można zostać znakomitym coachem, gdy się pragnie zostać znakomitym coachem. Za bardzo się wtedy staramy - jest to częsta pułapka, w którą wpadają początkujący coache. Coaching oznacza zarządzanie stanem ciągłej niejasności. Musisz mieć wszystkie opisane wcześniej cechy, ale w praktyce potrzebujesz dużo więcej. Na przykład musisz mieć w sobie ciekawość innych ludzi, ale musisz wiedzieć, kiedy twoim celem staje się zaspokajanie własnej ciekawości. Musisz mieć intuicję, ale musisz też wiedzieć, kiedy jej nie ulegać. Musisz powstrzymywać się od dawania rad, ale gdy napotkasz sytuację jedną na sto, w której rada jest nie tylko dozwolona, ale wręcz konieczna, musisz tę sytuację rozpoznać. Nie możesz niczego narzucać klientowi, ale jednocześnie musisz być w pełni obecny - nie jesteś przecież pozbawioną uczuć maszyną. Musisz lubić ludzi, ale jednocześnie kontrolować swoją potrzebę bycia lubianym, gdyż czasem będziesz stawiać przed nimi wyzwania i mówić rzeczy trudne do przyjęcia. Coaching to poważna sprawa, a jednak, jak zauważył jeden z moich kolegów, z pokoi, w których trwa właśnie sesja coachingowa, wciąż dobiegają wybuchy śmiechu.
Niniejsza książka jest poświęcona właśnie tym zagadnieniom. Zakładam, że masz niewielkie doświadczenie lub nie masz go wcale, ale za to jesteś ciekawy i zaangażowany. W książce opisuję różne techniki coachingowe, ale wskazuję również, jak wychodzić poza te techniki, co jest niezbędne do tego, by pracować płynnie i elastycznie. Gdy słuchamy nagrania ze znakomitej sesji coachingowej, może nam się wydawać, że nie można jej było dobrze poprowadzić w żaden inny sposób - a jednak inny doskonały coach mógłby to zrobić odmiennie, choć równie efektywnie.
Każdy autor tego typu pracy staje przed problemem właściwego oddania doświadczeń klientów. Chciałam, aby materiał przedstawiony w niniejszej książce miał silne oparcie w rzeczywistości, dlatego zamieściłam w niej opisy realnych przypadków. Zapewniłam jednak poufność swoim klientom dzięki rygorystycznemu kamuflażowi, często łącząc kilka historii, nie ujmując jednak nic z ich prawdziwości. Kiedy miałam wątpliwości, sprawdzałam, czy bohater danej historii jest w stanie się w niej rozpoznać.
Nie wierzę, by ktokolwiek, kto pisze książkę na temat coachingu, mógł podejść do tego zadania wolny od wszelkich wpływów. Podlegałam wielu różnym wpływom, które przeniknęły do tej pracy, a których źródeł już nie pamiętam, uznając je za wiedzę ogólną dotyczącą ludzkich zachowań. Jako studentka studiów podyplomowych spotkałam się z takimi myślicielami, jak Henri Tajfel czy Michael Argyle i z innymi psychologami społecznymi lat sześćdziesiątych XX wieku. Nieustannym źródłem inspirujących pomysłów był dla mnie Kurt Lewin, który za pomocą badań sprawdził wiele psychologicznych teorii.
Wstęp 7
Rozdział l
Czym jest coaching? 12
Rozdział 2
Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki 39
Rozdział 3
Niełatwy choć prosty język coachingu 68
Rozdział 4
Ocena sytuacji: zdobywanie wiedzy o sobie 98
Rozdział 5
Wybieranie przyszłości: ustalenie celów 122
Rozdział 6
Przeprowadzanie klienta przez zmiany 166
Rozdział 7
Jak zapewnić odpowiednie tempo i zainteresowanie podczas sesji 199
Rozdział 8
Profesjonalizm 226
Rozdział 9
Sedno coachingu: relacja pomiędzy coachem a klientem 251
Bibliografia 303
Indeks rzeczowy 306
Indeks osobowy 308
Wstęp
Jak w przypadku wielu innych osób, które obecnie wykonują zawód coacha, to coaching odnalazł mnie. Ponad dziesięć lat temu ponownie zjawiłam się w BBC, gdzie prowadziłam programy rozwoju zarządzania. Wkrótce zaczęłam otrzymywać od współpracowników sondujące telefony: „Zrobiłem już wszystkie kursy, ale teraz mam nowe stanowisko i muszę poradzić sobie z tym i tamtym. Czy możesz mi pomóc?" albo: „Mamy w naszym zespole pewnego wydawcę. Jest zbyt doświadczony, aby brać udział w szkoleniu, ale powinien popracować nad swoim stylem zarządzania. Czy mogłabyś się tym zająć?". Niektóre z tych pytań brzmiały jak: „Psst! Potrzebuję pomocy. Ale nikomu o tym nie mów!". Część pytających po prostu zakładała, że dla osób zajmujących najwyższe stanowiska w firmie najbardziej odpowiednia będzie pomoc dopasowana do ich konkretnych potrzeb. Wówczas nie było jeszcze terminu odnoszącego się do procesu udzielania takiej pomocy. Długo szukaliśmy odpowiedniego zwrotu i wreszcie zaczęliśmy określać ten proces jako „sesje jeden na jeden".
Niniejsza książka zawiera materiał, który bardzo przydałby mi się w tamtych czasach. Gdybym wtedy wiedziała to wszystko, co o coachingu wiem dzisiaj, oszczędziłoby mi to wiele czasu, a moi klienci nie byliby narażeni na czasem nieudane - choć szczere w intencjach - próby udzielenia im pomocy.
Pisałam tę książkę z myślą o wielu różnych odbiorcach. Wszystkich ich łączy jedno: chcą zrozumieć, czym jest coaching, jak działa i jak wykonywać zawód coacha. Może pracujesz na innym stanowisku lub pełnisz inną rolę, lecz zastanawiasz się, czym tak naprawdę jest coaching i czy nie warto przekwalifikować się na coacha. Być może wykonujesz zawód pokrewny, na przykład jesteś trenerem, i może sądzisz, że nieformalnie pracujesz już jako coach. Może właśnie szkolisz się w zakresie coachingu i chcesz udoskonalić swoje umiejętności. A może jesteś terapeutą lub doradcą, który rozważa zwrócenie się do innego rodzaju klientów, i właśnie się zastanawiasz, co by to mogło oznaczać w praktyce. Możesz być doświadczonym praktykiem, który szuka potwierdzenia swoich umiejętności.
Lektura książki nie zastąpi szkolenia, chociaż mam szczerą nadzieję, że może je wspomóc i rozszerzyć. Tylko dzięki szkoleniu można zidentyfikować swoje nawyki oraz mocne i słabe strony, ponieważ jedynym sposobem na to, by dowiedzieć się, jak sobie radzisz jako coach, jest prowadzenie coachingu i otrzymanie informacji zwrotnej o swoich postępach. W naszej firmie uważamy, że potrzeba około 1000 godzin praktyki, aby nabrać podstawowych umiejętności związanych z coachingiem - mniej więcej tyle samo, ile potrzeba, aby opanować podstawy języka obcego lub gry na instrumencie. Aby być w stanie pracować niemal z każdym klientem, trzeba mieć kolejnych 2000 godzin praktyki wykonywanej w ciągu kilku lat, i ten czas rzeczywiście musi upłynąć. To dlatego coaching jest czymś więcej niż tylko opanowaniem technik, chociaż - szczególnie na początku - techniki mają zasadnicze znaczenie.
Na napisanie tej książki złożyło się wiele rozmaitych doświadczeń. Przede wszystkim mam za sobą osiemnaście lat1 pracy w zawodzie coacha i wiele tysięcy godzin spędzonych z setkami klientów reprezentujących najróżniejsze branże. Mam doświadczenie głównie w executive coachingu, co oznacza, że pracuję niemal wyłącznie z osobami na wysokich stanowiskach. Jednak podstawowe zasady opisane w tej książce mogą być stosowane w każdym rodzaju coachingu.
Moje doświadczenie wzbogaciła praca trenera coachów oraz superwizora osób pragnących zdobyć dyplom w zakresie coachingu, którą wykonuję od dziewięciu lat. Obserwowanie i słuchanie tego, z czym zmagają się początkujący coache, jest dla mnie niezwykle cenne. Po prostu siedzę sobie spokojnie w fotelu i odsłuchuję nagrania sesji coachingowych, wolna od konieczności podejmowania decyzji w ułamku sekundy, do czego zmuszony jest coach. Błędy wydają się wtedy dużo bardziej oczywiste niż w sytuacjach, kiedy to ja je popełniam. Zajęcie to uczy również pokory - czasami słucham znakomitej sesji prowadzonej przez niezwykle utalentowanego coacha, który wcale nie potrzebuje kierowania. Najczęściej jednak doświadczenie to pokazuje mi, jakie trudności napotykają początkujący coache, a także podsuwa mi pomysły, w jaki sposób wskazywać rozwiązania, które tym trudnościom zaradzą.
Ludzie często pytają mnie, jak zostać dobrym coachem. Są dwie odpowiedzi na to pytanie - jedna prosta, a druga nieco bardziej skomplikowana. Zgodnie z pierwszą, znakomity coach jest świadomie i żywo zainteresowany sposobem, w jaki ludzie mogą realizować swój potencjał, i chce towarzyszyć im w tej podróży, ma w sobie ciekawość innych, intuicję podpowiadającą mu, jak nawiązać z nimi kontakt, dobrze zna samego siebie, jest zdyscyplinowany, nie narzuca niczego klientowi, opiera się chęci dawania rad oraz pragnieniu, by zawsze mieć rację.
Odpowiedź druga wskazuje, że nie można zostać znakomitym coachem, gdy się pragnie zostać znakomitym coachem. Za bardzo się wtedy staramy - jest to częsta pułapka, w którą wpadają początkujący coache. Coaching oznacza zarządzanie stanem ciągłej niejasności. Musisz mieć wszystkie opisane wcześniej cechy, ale w praktyce potrzebujesz dużo więcej. Na przykład musisz mieć w sobie ciekawość innych ludzi, ale musisz wiedzieć, kiedy twoim celem staje się zaspokajanie własnej ciekawości. Musisz mieć intuicję, ale musisz też wiedzieć, kiedy jej nie ulegać. Musisz powstrzymywać się od dawania rad, ale gdy napotkasz sytuację jedną na sto, w której rada jest nie tylko dozwolona, ale wręcz konieczna, musisz tę sytuację rozpoznać. Nie możesz niczego narzucać klientowi, ale jednocześnie musisz być w pełni obecny - nie jesteś przecież pozbawioną uczuć maszyną. Musisz lubić ludzi, ale jednocześnie kontrolować swoją potrzebę bycia lubianym, gdyż czasem będziesz stawiać przed nimi wyzwania i mówić rzeczy trudne do przyjęcia. Coaching to poważna sprawa, a jednak, jak zauważył jeden z moich kolegów, z pokoi, w których trwa właśnie sesja coachingowa, wciąż dobiegają wybuchy śmiechu.
Niniejsza książka jest poświęcona właśnie tym zagadnieniom. Zakładam, że masz niewielkie doświadczenie lub nie masz go wcale, ale za to jesteś ciekawy i zaangażowany. W książce opisuję różne techniki coachingowe, ale wskazuję również, jak wychodzić poza te techniki, co jest niezbędne do tego, by pracować płynnie i elastycznie. Gdy słuchamy nagrania ze znakomitej sesji coachingowej, może nam się wydawać, że nie można jej było dobrze poprowadzić w żaden inny sposób - a jednak inny doskonały coach mógłby to zrobić odmiennie, choć równie efektywnie.
Każdy autor tego typu pracy staje przed problemem właściwego oddania doświadczeń klientów. Chciałam, aby materiał przedstawiony w niniejszej książce miał silne oparcie w rzeczywistości, dlatego zamieściłam w niej opisy realnych przypadków. Zapewniłam jednak poufność swoim klientom dzięki rygorystycznemu kamuflażowi, często łącząc kilka historii, nie ujmując jednak nic z ich prawdziwości. Kiedy miałam wątpliwości, sprawdzałam, czy bohater danej historii jest w stanie się w niej rozpoznać.
Nie wierzę, by ktokolwiek, kto pisze książkę na temat coachingu, mógł podejść do tego zadania wolny od wszelkich wpływów. Podlegałam wielu różnym wpływom, które przeniknęły do tej pracy, a których źródeł już nie pamiętam, uznając je za wiedzę ogólną dotyczącą ludzkich zachowań. Jako studentka studiów podyplomowych spotkałam się z takimi myślicielami, jak Henri Tajfel czy Michael Argyle i z innymi psychologami społecznymi lat sześćdziesiątych XX wieku. Nieustannym źródłem inspirujących pomysłów był dla mnie Kurt Lewin, który za pomocą badań sprawdził wiele psychologicznych teorii.
Coaching. Podstawy umiejętności
Spis treści
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział l
Czym jest coaching? 12
Rozdział 2
Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki 39
Rozdział 3
Niełatwy choć prosty język coachingu 68
Rozdział 4
Ocena sytuacji: zdobywanie wiedzy o sobie 98
Rozdział 5
Wybieranie przyszłości: ustalenie celów 122
Rozdział 6
Przeprowadzanie klienta przez zmiany 166
Rozdział 7
Jak zapewnić odpowiednie tempo i zainteresowanie podczas sesji 199
Rozdział 8
Profesjonalizm 226
Rozdział 9
Sedno coachingu: relacja pomiędzy coachem a klientem 251
Bibliografia 303
Indeks rzeczowy 306
Indeks osobowy 308