Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Scenariusze zajęć wspierających rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych młodzieży w szkole ponadpodstawowej to 50 ćwiczeń zebranych w 9 obszarach tematycznych:INTEGRACJA MIĘDZYOSOBOWA - propozycje ćwiczeń integrujących klasę szkolnąEMOCJONALNOŚĆ CZŁOWIEKA - pośród ćwiczeń do wykonania uczniowie znajdą zarówno trening relaksacji, jak i zadania ułatwiające walkę ze stresemKOMUNIKACJA INTERPERSONALNA - pośród narzędzi komunikacyjnych uczniowie nauczą się korzystać z komunikatów JA, poznają podstawy aktywnego słuchania oraz dokonają analizy komunikatów pozawerbalnych służących budowaniu relacjiASERTYWNOŚĆ - stanowcze, ale łagodne i bezpośrednie wyrażanie swoich opinii, obrona własnych praw w relacjach z innymi oraz umiejętność stawiania granic i reagowania na krytykę to tylko niektóre fragmenty mapy asertywności, z którą będą pracować uczniowieKONFLIKT I METODY JEGO ROZWIĄZYWANIA - w tej części scenariuszy uczniowie zapoznają się z podstawowymi metodami rozwiązywania konfliktów oraz stosowaniem różnych typów argumentacjiMENTALIZACJA - to z kolei zbiór przeznaczony do ćwiczenia umiejętności rozumienia perspektywy innych osóbORGANIZACJA CZASU - scenariusze pokazujące, jak nauczyć młodzież przejmować odpowiedzialność za swoje wybory, dystrybucję czasu, planowanie i osiąganie zamierzonych celówZDROWIE PSYCHICZNE - scenariusze powstałe z przekonania, że podstawowa wiedza o życiu psychicznym, symptomach zaburzeń, drogach poszukiwania pomocy w kryzysie jest niezbędna każdemu nastolatkowiROZWÓJ OSOBISTY - zadania zaproponowane w scenariuszach mają na celu uświadomić, że osobowość młodego człowieka będąca w procesie kształtowania się może i powinna ulegać świadomym, celowym zmianom, aby osiągać kształt pożądany przez nich samychScenariusze zostały przygotowane są z myślą o pracy z młodzieżą zarówno podczas lekcji wychowawczych, jak i specjalnie planowanych warsztatów lub treningów umiejętności społecznych. Zajęcia z proponowanymi materiałami może przeprowadzać wychowawca, ale też pedagog lub psycholog szkolny bądź trener treningu umiejętności społecznych.Magdalena Wegner-Jezierska - doktor nauk humanistycznych, psycholog, wieloletnia wykładowczyni akademicka, autorka poradników dla rodziców i opiekunów. Zajmuje się terapią psychologiczną dzieci i młodzieży, prowadzi grupy treningu umiejętności społecznych dla osób z trudnościami w budowaniu i utrzymywaniu relacji. Współpracuje z placówkami oświatowymi, szkoląc kadry pedagogiczne oraz rodziców. Opracowuje też programy poszerzające kompetencje społeczne uczniów. Prywatnie żona i mama sześciorga dzieci.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 9-16 lat, przygotowują do zmierzenia się z trudnym zagadnieniem przemocy w szkole i w Internecie. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy nie potrafią poradzić sobie z nękaniem i brakiem akceptacji.Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania:- W jakich miejscach można spotkać się z przemocą?- Jak chronić się przed przemocą?- Jak zareagować w sytuacjach przemocowych?- Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci?- Jak postąpić, gdy jesteśmy świadkami/ofiarami przemocy?Podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy borykają się z agresją w szkole, a ostatnio coraz częściej także z cyberprzemocą. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak:- przemoc psychiczna i przemoc fizyczna- wykluczenie społeczne- dokuczanie w szkole- przyczyny i skutki przemocy- cyberprzemoc- nękanie w sieci.Dodatkowo publikacja zawiera:- dziennik odpowiedniego zachowania oraz reagowania na przemoc - pomoc do wizualnego przedstawienia procesu radzenia sobie ze złością i sytuacjami przemocowymi- ponad 500 naklejek do wypełnienia dziennika.Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych.Publikacja wchodzi w skład kolekcji "Z relacjami za pan brat" dedykowanej dzieciom i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz z trudnościami w zakresie kompetencji społecznych.
Liczne przykłady, choćby z historii powojennego szkolnictwa w Polsce, wskazują, że promotorzy zmian koncentrują się przede wszystkim na zapisach legislacyjnych i wydawaniu rozporządzeń. Kolejni ministrowie popełniali ten sam błąd. Dominowała i dominuje chęć decydowania za nauczycieli bez ich udziału. Ich swoboda jest zmarginalizowana. Czy jednak to upoważnia do rezygnowania z działań zmierzających do wdrażania koncepcji stawiających na nauczyciela refleksyjnego, myślącego krytycznie, stawiającego na autonomię własną i swoich wychowanków Z pewnością jak nigdy dotąd szkoła potrzebuje innego typu nauczycieli, którzy nastawieni są na pracę traktowaną nie tyle jako wykonywane rzemiosło, ile jako profesję związaną z nieustannym rozwojem, potrzebą zaangażowania społeczno-ideowego, świadomego potrzeby krytycznego spojrzenia na wiedzę i działania praktyczne, nastawionego na poszukiwanie nowych rozwiązań.
Wydanie 3Publikacja zawiera zestaw wierszy oraz ćwiczeń do wykorzystania podczas terapii dysleksji i dysortografii dla uczniów klas IVVI. Przedstawiony materiał ortograficzny nie tylko pomaga doskonalić praktyczne umiejętności i znajomość zasad pisowni liter ch i h, ale także usprawnia procesy analizy i syntezy wzrokowej. W publikacji znajdują się różnorodne ćwiczenia, takie jak: logogryfy, krzyżówki, przeskakiwanki, szyfrowanki, które wzbogacają słownictwo i stymulują rozwój intelektualny. Zaproponowane przez Autorkę wierszyki mogą być również wykorzystywane podczas zajęć polonistycznych i artystycznych (teatr, drama, plastyka).
Lęk oraz inne uczucia pojawiają się zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Są normalną i naturalną częścią życia każdego człowieka. Dzięki temu, że się boimy nasz organizm wchodzi w stan gotowości i czujności, może nas uchronić przed niebezpieczeństwem. Inne uczucia takie jak radość, smutek, rozpacz, złość czy tęsknota pojawiają się równie często i mają wpływ na nasze życie, życie naszych dzieci oraz podopiecznych. Wśród propozycji zajęć dotyczących uczuć i emocji autorka pamiętała, również o tym, że oprócz uczuć przykrych jest wiele uczuć przyjemnych jak radość, duma czy szczęście. W Dzieciakach uczuciakach podkreślana jest konieczność towarzyszenia dziecku w trudnych chwilach, oraz potrzeba rozmowy z dzieckiem przeżywającym silne uczucia, pokazuje rodzicom jak takie rozmowy przeprowadzać, od czego zacząć, jak sprawić, żeby spotkanie z dzieckiem było dla niego interesujące i przydatne. Odpowiednia dawka wiedzy, doświadczenia oraz przydatnych przykładów z życia oferowana czytelnikowi sprawia, że rodzic jest lepiej przygotowany do działania i rozumienia uczuć swojego dziecka. Proponowane w książce zajęcia są adresowane zarówno dla grupy dzieci jak i jako propozycja indywidualnej rozmowy. Dzięki temu, że dziecko ma okazję rozmawiać o uczuciach, emocjach i swoich problemach otwarcie, w grupie rówieśników a także wysłuchać opowieści innych osób może sprawić, że łatwiej mu będzie spotkać się ze swoimi problemami i poradzić sobie z nimi. Dzieci, porządkując obrazki, oglądając filmy, słuchając opowiadań często utożsamiają się z bohaterami tam występującymi. Pozwala im to na lepsze zrozumienie pojawiających się problemów, bezpieczne przeżywanie uczuć oraz przygód bohaterów oraz łatwiejszy dostęp do własnych przeżyć i doświadczeń. Książka zawiera wiele cennych i różnorodnych propozycji zajęć i zabaw. Dzięki częstym rozmowom i rozmaitym ćwiczeniom, wspólnym oglądaniu filmów, słuchaniu opowiadań, rysowaniu, dyskusjom i odpowiadaniu na przygotowane wcześniej pytania, dzieci się nie nudzą i aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu proponowanych zadań. Autorka w wielu miejscach książki, zwracając się do rodziców zastępczych, podaje bardzo ważne i cenne uwagi i komentarze dotyczące przebiegu proponowanych zajęć oraz wskazówki dotyczące tego w jaki sposób rozumieć cel i sens ćwiczeń. Także jak rozmawiać i postępować z dzieckiem, które jest w silnych emocjach, jak zachęcić go działania oraz jak rozumieć jego zachowanie i postępowanie. Podaje też tytuły opowiadań i filmów oraz linki do tekstów, z których korzysta podczas zajęć.
Sylaba, wyraz, zdanie 3 to trzecia część zupełnie nowej serii książeczek PUS, których celem jest doskonalenie u dzieci umiejętności czytania. Serię tę opracowano z myślą o dzieciach, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale jeszcze nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Książeczki mają służyć rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności samodzielnego płynnego czytania. Mogą być przydatne w: edukacji wczesnoszkolnej, edukacji domowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, pracy z tymi dziećmi, które z różnych powodów mają z czytaniem problemy. Doskonalenie czytania Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie. Doskonalenie czytania oznacza, że zawarte w tych książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko przez kolejne etapy doskonalenia czytania: od płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych i rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez czytanie wyrazów dłuższych, aż po całe zdania.Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. to kontynuacja i rozwinięcie wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, która służy pierwszym próbom samodzielnego czytania. Autorką jednej i drugiej serii jest neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.Sylaba, wyraz, zdanie Nowe książeczki stanowią doskonałe uzupełnienie wydanych dotychczas innych materiałów PUS do nauki czytania, a wśród nich serii: Sylabowe potyczki 1 i kolejne części, Łatwe ćwiczenia do nauki czytania 1 i następne części, Od gwiazdki do bajki 1 i kolejne części, ABC 1 i dalsze części, Zgadywanki 1 i następne części, Wyliczanki rymowanki 1 i 2, Czytanie ze zrozumieniem 1 i kolejne części.
Sylaba, wyraz, zdanie 2 to druga część najnowszej serii książeczek PUS. Ich celem jest doskonalenie u dzieci umiejętności samodzielnego, płynnego czytania. Seria składa się z trzech części i przeznaczona jest dla dzieci, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Może być przydatna także w terapii pedagogicznej, jak również w pracy z dziećmi, które z różnych przyczyn mają z czytaniem problemy.Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie oznacza, że kolejne znajdujące się w książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko od etapu płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych oraz rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez etap czytania wyrazów dłuższych, aż po etap czytania ze zrozumieniem całych zdań.Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. Książeczki z serii Sylaba, wyraz, zdanie są kontynuacją i rozwinięciem wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, służącej pierwszym próbom samodzielnego czytania. Opracowała je neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.Sylaba, wyraz, zdanie książeczki te stanowią doskonałe uzupełnienie wydanych dotychczas innych materiałów PUS do nauki czytania, takich jak serie: Sylabowe potyczki 1 i kolejne części, Łatwe ćwiczenia do nauki czytania 1 i następne części, Od gwiazdki do bajki 1 i kolejne części, ABC 1 i dalsze części, Zgadywanki 1 i następne części, Wyliczanki rymowanki 1 i 2, Czytanie ze zrozumieniem 1 i kolejne części.
Sylaba, wyraz, zdanie 1 to pierwsza część zupełnie nowej serii książeczek PUS, których celem jest doskonalenie czytania. Serię tę opracowano z myślą o dzieciach, które rozpoczęły już naukę czytania i opanowały jej podstawy, ale jeszcze nie na tyle, by samodzielnie czytać dłuższe teksty. Książeczki mają służyć rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności samodzielnego płynnego czytania. Mogą być również przydatne w pracy z tymi dziećmi, które z różnych powodów mają z czytaniem problemy.Doskonalenie czytania Tytuł serii Sylaba, wyraz, zdanie oznacza, że kolejne znajdujące się w książeczkach ćwiczenia prowadzą dziecko od płynnego, swobodnego czytania najpierw krótkich wyrazów 2-sylabowych i rozróżniania w nich poszczególnych sylab, przez czytanie wyrazów dłuższych, aż po całe zdania. Ćwiczenia te uczą: łączenia liter i sylab w wyrazy, uważnego patrzenia na wyrazy i odnajdywania w nich liter lub sylab do nich niepasujących, wyszukiwania wyrazów o znaczeniu podobnym lub przeciwnym, odczytywania ze zrozumieniem krótkich, prostych zdań, dobierania wyrazów i ustawiania ich w odpowiedniej kolejności, tak aby tworzyły poprawne zdania, wnioskowania na podstawie samodzielnie przeczytanych całych zdań. Książeczki te są kontynuacją i rozwinięciem wydanej wcześniej 4-częściowej serii Sylabowe potyczki, która służy pierwszym próbom samodzielnego czytania. Ich autorką jest neurologopedka i fizjoterapeutka Olga Wielińska-Jachymiak, która ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi.
Książka została napisana z myślą o wychowawcach i pedagogach szkół ponadpodstawowych. Młodzież coraz częściej zmaga się z wieloma trudnościami, które powodują niepokój i stres. Sytuacje trudne zdarzają się w klasie, grupie społecznej, rówieśniczej bądź indywidualnie. Tematy godzin wychowawczych opracowane przez Autorki odnoszą się do sfer: zdrowia psychicznego, zdrowego odżywiania, konfliktów, komunikacji, motywacji, samoświadomości, samorealizacji, szacunku i godności. Każdy scenariusz został opracowany tak, aby angażował uczniów w pracę podczas lekcji. Młodzież zdobywać będzie wiedzę i umiejętności poprzez działanie. Książka zawiera 30 scenariuszy, a każdy z nich - ćwiczenia dla uczniów i krótką charakterystykę omawianego tematu. Spis treści: Kilka słów od autorek Scenariusz 1. Temat: Integracja grupy klasowej Scenariusz 2. Temat: Kultura dyskusji i szacunek dla jej uczestników Scenariusz 3. Temat: Zachowania kulturalne - savoir-vivre Scenariusz 4. Temat: Prawa i obowiązki ucznia Scenariusz 5. Temat: Odpowiedzialność prawna uczniów Scenariusz 6. Temat: Rola mediacji w szkole i życiu Scenariusz 7. Temat: Bezpieczeństwo w sieci Scenariusz 8. Temat: Cyberprzemoc - jedno z wielu zagrożeń Internetu Scenariusz 9. Temat: Przemoc relacyjna Scenariusz 10. Temat: Asertywność, czyli jak powiedzieć "nie" w sposób stanowczy, a nie agresywny Scenariusz 11. Temat: Konflikty - jak sobie z nimi radzić? Scenariusz 12. Temat: Komunikacja werbalna i niewerbalna Scenariusz 13. Temat: Komunikat Ja i komunikat Ty Scenariusz 14. Temat: Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna - która jest ważniejsza? Scenariusz 15. Temat: Jak prawidłowo i efektywnie się uczyć? Scenariusz 16. Temat: Rola wykształcenia i wiedzy w życiu Scenariusz 17. Temat: Studia jako kolejny etap w rozwoju człowieka Scenariusz 18. Temat: Rola współpracy i pomoc grupy w osiągnięciu celów indywidualnych oraz grupowych Scenariusz 19. Temat: Kim jestem? - pojęcie godności ludzkiej Scenariusz 20. Temat: Samorealizacja Scenariusz 21. Temat: Samoświadomość Scenariusz 22. Temat: Niepowodzenie - porażka, czy kolejny etap w rozwoju człowieka? Scenariusz 23. Temat: Transseksualizm a transpłciowość Scenariusz 24. Temat: Inny nie znaczy gorszy - tolerancja i akceptacja Scenariusz 25. Temat: Depresja - choroba cywilizacyjna Scenariusz 26. Temat: Stres i techniki relaksacyjne Scenariusz 27. Temat: Zdrowy styl życia Scenariusz 28. Temat: Anoreksja, bulimia, nadwaga, otyłość Scenariusz 29. Temat: Uzależnienie - tytoń, alkohol i narkotyki Scenariusz 30. Temat: Czego może nauczyć praca w wolontariacie? Zamiast zakończenia Bibliografia
Poradnik Jak rozmawiać z dzieckiem to książka dla osób, które chcą poprawić zdolności komunikacyjne potrzebne w relacji z dzieckiem, przeznaczona szczególnie dla rodziców maluchów w wieku do lat sześciu. Poradnik w krótki i przystępny sposób przedstawia wiedzę na temat etapów rozwoju mowy, mechanizmów psychologicznych i metod komunikacji. Ich znajomość pomaga lepiej zrozumieć siebie i własne dziecko, efektywnie porozumiewać się i osiągać cele wychowawcze, a tym samym tworzyć satysfakcjonujące relacje.Autorka książki, Maria Boguszewska, specjalista rozwojowo-wychowawczy z wieloletnią praktyką kliniczną, tworzy innowacyjne indywidualne programy rozwojowe dla dzieci. W poradniku pokazuje na licznych przykładach, jak usprawnić komunikację oraz jakie metody stosować w trudnych momentach wychowawczych.Must have dla rodziców najmłodszych dzieci!
Podręcznik jest przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych.Stanowi część pakietu "Żyję w społeczeństwie" - zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Korzystając z podręcznika, uczniowie m.in.:opanują najważniejsze zasady savoir-vivre'upoznają prawa człowieka oraz prawa przysługujące im jako osobom niepełnosprawnymdowiedzą się, w jaki sposób należy postępować w obliczu niebezpieczeństwaposzerzą swoją wiedzę na temat historii Polski oraz tradycji naszego krajudzięki treściom dotyczącym emocji, postaw, cech charakteru i relacji międzyludzkich - będą mieli okazję poznać lepiej samych siebie.Podręcznik może być też wykorzystany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Jego uzupełnieniem są karty pracy, zestaw wzorów pism użytkowych oraz broszura zawierająca informacje na temat podstawowych zasad zachowania obowiązujących w miejscach publicznych.
Karty pracy powstały z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się. Materiał można wykorzystywać jako pomoc edukacyjną w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, na zajęciach rewalidacyjnych. Karty będą przydatne również rodzicom do pracy z dziećmi w domu. Treść kart pracy odpowiada rozkładowi materiału nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i jest zgodna z podstawą programową MEN.Część 1 zawiera ćwiczenia tematyczne dotyczące:wspomnień z wakacjiszkołyzasad zachowania się na ulicycharakterystycznych cech jesieniważnych świąt przypadających na okres jesieninajważniejszych informacji dotyczących Polski
Seria "Pracuję z kartami przez cały rok" przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz mających trudności w uczeniu się. Materiał opracowano z uwzględnieniem zmian zachodzących w przyrodzie, ważnych wydarzeń oraz cyklu życia człowieka. Podręcznik oraz karty pracy są zgodne z podstawą programową MEN.
Karty pracy powstały z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się. Materiał można wykorzystywać jako pomoc edukacyjną w szkołach specjalnych, klasach integracyjnych, na zajęciach rewalidacyjnych. Karty będą przydatne również rodzicom do pracy z dziećmi w domu. Treść kart pracy odpowiada rozkładowi materiału nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i jest zgodna z podstawą programową MEN.CZĘŚĆ 2 zawiera ćwiczenia tematyczne dotyczące:ważnych świąt przypadających na okres zimy,kalendarza: pór roku, miesięcy, dni tygodnia,cech charakterystycznych zimy,odpowiedniego ubioru,zdrowego trybu życia,członków rodziny,zwierząt w okresie zimy.
Zainteresowanie zagadnieniami terapii przez sztukę skłania do refleksji nad potrzebą dzielenia się istotnymi informacjami, przemyśleniami, studiami literaturowymi oraz wynikami badań na ten temat. Było to bezpośrednią przyczyną do podjęcia się redakcji niniejszej monografii.Zastosowanie arteterapii w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji, uwalnianiu ekspresji emocjonalnej oraz wyrównywaniu deficytów i wzmacnianiu potencjałów rozwojowych są znaczące, a środki, którymi się posługuje, pozwalają nierzadko przyczynić się do poprawy jakości życia człowieka tam, gdzie metody werbalne mogą okazać się nieskuteczne. Stosuje się ją m.in. w psychiatrii, w terapii uzależnień, w resocjalizacji oraz w trudnościach społecznych i emocjonalnych. Najczęściej stosowana jest w pracy z dziećmi, jednak również i w przypadku osób dorosłych jej możliwości są znaczące, natomiast mniej rozpowszechnione.
Ile odpowiedzialności można przekazać nastoletniemu dziecku? Co robić, kiedy nie radzą sobie w szkole? Jak reagować na łamanie ustalonych reguł? Co robić, kiedy dom zamienia się w hotel? Jak odbudować nadszarpnięte zaufanie? Kiedy miłość rodziców zamienia się w obsługę? Gdy dzieci kończą dziesięć lat, powoli wchodzą w wiek nastoletni. Cztery lata potem jest już za późno na wychowanie - twierdzi Jesper Juul. Niestety, właśnie wtedy wielu rodziców próbuje w pośpiechu nadrabiać zaległości wychowawcze i naprawiać błędy. Takie turbowychowanie nie przynosi jednak spodziewanych rezultatów. Rodzice wciąż mają duży wpływ na myślenie i postępowanie nastolatka, ale jako partnerzy, którzy poprzez swoje wartości i doświadczenie motywują go do odpowiedzialnego wejścia w dorosłość.
Z Jesperem Juulem rozmawia Ingeborg Sz?ll?si Jak kochać dzieci, żeby czuły, że są kochane? Czy oddając im odpowiedzialność za siebie, oddajemy swoją władzę w rodzinie? Kiedy naprawdę jesteśmy rodzicami, a kiedy tylko gramy rolę rodziców? Na czym polega prawdziwy dialog z dzieckiem? W osobistej rozmowie Jesper Juul porusza cale bogactwo wątków związanych z wychowaniem dzieci. Poczucie własnej wartości, nauka odpowiedzialności, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemy w szkole - te i wiele innych kwestii pojawiają się w tej książce. Cenne są liczne przykłady z doświadczenia i praktyki poradniczej duńskiego pedagoga, które pozwalają bliżej zrozumieć jego podejście do dzieci i do rożnych problemów w rodzinie.
Publikacja „Kropka w kropkę” zawiera szereg zadań, których celem jest rozwijanie funkcji percepcyjno-motorycznych. Dziecko wykonując ćwiczenia, doskonali percepcję wzrokową, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową, umiejętność planowania ruchu, a więc wszystkie zdolności, które są niezbędne w procesie przygotowania do pisania oraz czytania. Ponadto w trakcie wykonywania zadań uczy się cierpliwości i dokładności, co wpływa pozytywnie także na zdolność koncentracji uwagi. Rozwija również kreatywność, stając się autorem jedynego w swoim rodzaju dzieła. Poza tym doświadcza wielu pozytywnych emocji towarzyszących procesowi tworzenia.
KATARZYNA CHRĄŚCIEL – absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego (kierunek: pedagogika, specjalność: pedagogika socjalna i opiekuńcza). Przez kilka lat związana zawodowo z działalnością w środowisku akademickim. Pracowała na Wydziale Nauk Społeczno-Pedagogicznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Katowicach na stanowisku asystenta. Od kilkunastu lat związana z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Pszczynie, gdzie zajmuje się głównie diagnozą oraz terapią pedagogiczną dzieci i młodzieży. Od kilkunastu lat certyfikowana terapeutka metody Tomatisa® prowadząca gabinet Sensus. Autorka licznych artykułów w czasopismach naukowych oraz książek i gier terapeutycznych.
Ćwiczenia dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej z zaburzoną percepcją wzrokową. Proponowany zestaw ćwiczeń przeznaczony jest do treningu wzroku dla dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej. W książce znajduje się sześć kategorii ćwiczeń, które mają na celu ćwiczyć i usprawniać spostrzeganie kształtów i układów elementów oraz różnic i podobieństw, koordynację wzrokowo-ruchową, grafomotorykę, koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną. Dziecko ma również okazję zapoznać się z pojęciami symetrii i osi oraz nauczyć się posługiwania linijką. Karty pracy są zróżnicowane pod względem trudności. Terapeuta może je dobierać w zależności od poziomu percepcji wzrokowej ucznia.
Książka jest kontynuacją Komiksu społecznego. Część druga to 20 zupełnie nowych historyjek wzbogaconych o dodatkowe zadania, a także o karty, na których dziecko tworzy własne komiksy. Tematy poruszone w publikacji dotyczą między innymi: relacji rówieśniczych, skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, dylematów moralnych, budowania asertywnej postawy, empatii oraz umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób, przestrzegania norm społecznych. Komiks społeczny 2 to książka skierowana do dzieci w wieku 713 lat, ich terapeutów, nauczycieli oraz rodziców. Forma publikacji sprawdzi się podczas indywidualnej pracy z dzieckiem, a także w trakcie zajęć grupowych czy lekcji profilaktyczno-wychowawczych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?