Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Teatr jest ciekawą podróżą do niesamowitego świata, niewyczerpanie nieodgadnionego, przestrzenią do uzewnętrznienia siebie, choć za pośrednictwem wykreowanej postaci - i właśnie to sprawia, że przyciąga on do siebie ludzi w różnym wieku, z różnorakich kręgów kulturowych i po rozmaitych przejściach życiowych. Nie bez powodu właśnie teatr wykorzystywany jest chociażby w procesie resocjalizacji w zakładach penitencjarnych, stanowi także element socjoterapii w placówkach wsparcia dziennego, instytucjach socjalizacyjnych czy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, a w ostatnich latach na szerszą skalę rozpowszechnia się również w klubach seniora.W niniejszej książce pragnę się skupić nie tyle na temacie morałów, jakie wypływają z samych treści spektakli teatralnych (choć warto tutaj podkreślić ich ogromne znaczenie w procesie wychowania młodego człowieka), ile raczej na walorach profilaktycznych i terapeutycznych uczestnictwa w całym procesie współtworzenia spektakli przez aktorów-amatorów dziecięcych i młodzieżowych teatrów prowadzonych przez wychowawców w świetlicach środowiskowych i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz tych o charakterze specjalistycznym.
Lubisz zagadki logiczne? Lubisz bawić się cyframi i liczbami? Tutaj znajdziesz mnóstwo ciekawych łamigłówek i zadań logicznych! Weź do ręki ołówek oraz kredki i zaproś do zabawy szare komórki. Szybko przekonasz się, że myślenie może być przygodą - pasjonującą i kształcącą. Baw się dobrze!
Charakterystycznym rysem pedagogiki religii wpisującej się w nurt nauk o wychowaniu jest badanie edukacji religijnej, która opiera się na relacjach człowieka z Bogiem. Wymaga działań umożliwiających zrozumienie istoty samej relacji człowieka z Bogiem, a nadto jej znaczenia dla człowieka, po to, by w jego życiu mogło dojść do integracji wymiaru religijnego z innymi jego wymiarami, a zwłaszcza z życiem społecznym i moralnym. To zaś oznacza, że jako dyscyplina nauki pedagogika religii przedstawia konkretną koncepcję pedagogiczną, która jest alternatywą dla edukacyjnych propozycji budowanych na innych zasadach. W realizacji stawianych sobie zadań pedagogika religii korzysta z metod badawczych wypracowanych przez nauki empiryczne, jak i teologiczne oraz z ich dorobku naukowego.Ks. prof. dr hab. Zbigniew Marek SJ - pracownik Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Ignatianum w Krakowie. Interesuje się współzależnościami zachodzącymi między wychowaniem i religią. Jest autorem m.in. książek: Religia - pomoc czy zagrożenie dla edukacji? (2014), Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej (2017), Pedagogika świadectwa, Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna (2019, współautorstwo z Anną Walulik), Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka (2020, współautorstwo z Anną Walulik). Współautor i kierownik zespołu przygotowującego podręczniki do nauki religii w szkole. Organizator i moderator Korespondencyjnego Kursu Biblijnego.
Książka jest wartościową monografią, poświęconą jednostkowym losom młodych, zdolnych ludzi. Podejmuje ważny społecznie temat, dotyczący edukacji uczniów zdolnych i ich miejsca w szkole publicznej oraz uwarunkowań związanych z projektowaniem i realizowaniem satysfakcjonującej kariery edukacyjnej. Skupienie się na narracjach uczniów, którzy osiągnęli mierzalne sukcesy edukacyjne, wyrażone bardzo wysokim wynikiem na maturze, pozwala na lepsze zrozumienie indywidualnych losów jednostek. [...]Każda przytoczona historia doświadczeń narratorów wnosi do opisu uczniów zdolnych ważne kategorie. Ich doświadczenia potwierdzają indywidualność biografii jednostki, a jednocześnie wskazują na pewne wspólne cechy osób zdolnych, zanurzonych w edukacyjnych uwarunkowaniach szkół publicznych. Jestem przekonana, że wiele ważnych wątków badawczych, takich jak np. świat wartości osób zdolnych, emocje, kontakty z rówieśnikami czy ich relacje z nauczycielem-mistrzem, pojawiły się w opracowaniu dzięki wysokim kompetencjom badawczym Autorki.Książka Anety Kamińskiej jest interesująca i ważna poznawczo, szczególnie dla czytelników zajmujących się tematyką uwarunkowań rozwoju zdolności.Dr hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, prof. APSW ostatnich dwudziestu latach powstało w Polsce wiele prac dotyczących różnych aspektów pracy z uczniem zdolnym. Niestety brakuje prac, których przedmiotem badań byłoby postrzeganie uczniów zdolnych przez samych siebie. W tym sensie temat podjęty przez Autorkę jest oryginalny, bo wnosi do pedagogiki zdolności nową wiedzę. [...]Za walor książki uznać należy wypracowanie przez Autorkę modelu badania doświadczeń edukacyjnych osób zdolnych oraz opracowanie indywidualnej koncepcji postępowania badawczego. Na bazie uzyskanych wyników Autorce udało się sporządzić wykaz pewnych wskazówek do dalszej praktyki wychowawczej i dydaktycznej.Książka została napisana w prosty i jasny sposób. Autorce udało się utrzymać ciekawą narrację, zainteresować czytelnika i podtrzymać jego uwagę. Odbiorcami książki będą przede wszystkim badacze zdolności, nauczyciele, studenci studiów kierunków pedagogicznych i psychologicznych oraz rodzice.Dr hab. Olena Bocharova, prof. UP
Książka Pani Renaty Raszki (Kozieł) przygotowana została w okresie pilnego zapotrzebowania na wiedzę o projektowaniu i wdrażaniu działań związanych z komputeryzacją i informatyzacją procesów kształcenia na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej, szczeblu szczególnym ze względu na chłonność umysłów dzieci w tym przedziale wieku i kształtowanie podstaw kultury medialnej. Swą zawartością wtapia się w szeroki i zasobny już nurt publikacji z tego zakresu. Prof. zw. dr hab. Wojciech Kojs
Żyjemy w dynamicznie zmieniającym się świecie – przepełnionym informacją, która atakuje
nas codziennie i ze wszystkich stron: z telewizji, radia, gazet, Internetu… Jak owa
rzeczywistość wpływa na nasz mózg, umiejętność przyswajania nowej wiedzy, uczenia
się, poszerzana horyzontów myślowych, a także rozumowania i wnioskowania, czyli –
krótko mówiąc – na wzrastanie i rozwój świadomego, inteligentnego człowieka? Jaką
rolę w tym procesie odgrywa system edukacji?
W książce Choroba egzaminacyjna został nakreślony obraz współczesnego świata, w którym
– według badań – człowiek stale podłączony do sieci nie czyta tekstu ze zrozumieniem,
lecz skanuje go jak robot, a już wkrótce zdolność skutecznego przyjmowania skomplikowanych
tekstów, czytania złożonej literatury […] stanie się elitarnym przywilejem, dostępnym
tylko specjalnej kaście ludzi… Okazuje się bowiem, iż pomimo postępującego rozwoju
technologicznego i cywilizacyjnego – niestety – nasza inteligencja spada…
Autor podejmuje wyzwanie i mierzy się z tematem. Wskazuje przyczyny takiego stanu
rzeczy oraz przedstawia receptę na to, jak zahamować proces degradowania ludzkich
umysłów, a także wzmocnić ich potencjał do przyswajania wiedzy oraz korzystania z niej.
Ukazuje rolę poszczególnych elementów nauczania systemowego i dobrze zorganizowanej
samodzielnej nauki w tym procesie. Komentuje także obowiązujący system oceniania,
jednocześnie podpowiadając, jak z łatwością wyeliminować stres towarzyszący egzaminom.
Podsumowując swoje przemyślenia, autor przedstawia propozycję organizacji nowego
systemu kształcenia, który sprostałby wyzwaniu wspierania w rozwoju inteligentnego,
świadomego obywatela. Czy, aby nie zatracić umysłowych zdolności właściwych Homo
sapiens, potrzebna jest nam rewolucja, czy jedynie ewolucyjna zmiana w podejściu do
edukacji? Odpowiedź na to pytanie została zapisana na kartach tej książki.
Książka jest przeznaczona dla wszystkich twórczych nauczycieli w klasach I - III, chcących uatrakcyjnić swoje lekcje i rozszerzyć je o nowe, niekonwencjonalne zajęcia. Książka została podzielona na dwie części. W pierwszej, poświęconej programowi nauczania etyki, zostały omówione następujące zagadnienia:
Założenia ogólne programu
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym a moralność
Źródła literackie wykorzystane w programie
Szczegółowe cele kształcenia
Treści kształcenia oraz przewidywane osiągnięcia uczniów trzyletnim cyklu nauczania
Przykładowe propozycje tematów do zrealizowania
Komentarz metodyczny
Procedury osiągania celów
Ocenianie
Na drugą część książki składają się:
Wybór tekstów do etyki
Kilkadziesiąt gotowych scenariuszy lekcji do nauczania etyki w szkole podstawowej
Dodatkowo książkę wzbogacają przykłady wykorzystania tekstów z podręczników szkolnych oraz propozycje lektur.
Dużym walorem książki jest [...] starannie przemyślana struktura. Autorki podjęły ważny dyskurs dotyczący funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sensoryczną w sytuacji pandemii SARS-CoV-2. Przedstawiając szczegółowo trudne, wręcz traumatyczne doświadczenia badanych, pokazały, jak bardzo komplikuje ona ich życie: uniemożliwia lub w znacznym stopniu opóźnia realizację planów, spełnianie marzeń oraz zmusza do rekonstrukcji sposobów radzenia sobie z wyzwaniami codzienności. [...]Ze względu na specyfikę i rangę społeczną omawianych zagadnień polecana publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony środowiska pedagogów, terapeutów, psychologów, nauczycieli, lekarzy, studentów, a także rodziców, dla których ważne jest zrozumienie złożoności omawianych problemów.
Czym jest Ziemia? Kiedy powstało życie na naszej planecie? Czym są kamienie szlachetne? Jak powstają góry? Jeśli nurtują cię podobne pytania, to świetnie trafiłeś!
Przedmiotem niniejszej pracy jest spór ks. Józefa Tischnera z przedstawicielami polskiego tomizmu oraz możliwość jego aplikacji na grunt badań pedagogicznoreligijnych, a szczególnie próba odpowiedzi na wyzwania, jakie stoją dziś przed szkolną edukacją religijną w społeczeństwie polskim. Omawiana dyskusja swoim zasięgiem objęła w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku niemal wszystkie liczące się ówcześnie ośrodki filozoficzne w Polsce. Podejmowana problematyka dotyczyła struktury, kształtu oraz metod przekazu przesłania chrześcijańskiego, które przez stulecia łączyło się z różnorodnymi koncepcjami filozoficznymi. Jedną z nich była filozofia św. Tomasza z Akwinu, która stała się fundamentem dla późniejszej szkoły filozofii tomistycznej. Dyskusja rozpoczyna się od zróżnicowanej oceny wpływu tradycji filozoficznej zarówno na przeszłą, jak i obecną myśl chrześcijańską. Po drugiej wojnie światowej intensywnie pojawiały się krytyczne opracowania dotyczące relacji, która istniała między filozofią a doktryną chrześcijańską. Różnice stanowisk na polskim gruncie dotyczyły przede wszystkim interpretacji statusu i znaczenia tradycji tomistycznej w ramach powszechnego opisu Objawienia. Takim też przykładem jest opisywana polemika ks. Józefa Tischnera z przedstawicielami szkoły tomistycznej w Polsce, która początkowo dotyczyła kwestii aktualności i powszechności nurtu tomistycznego w przekazie chrześcijańskim, by następnie podjąć kwestie relacji oraz obecności współczesnej filozofii na gruncie tradycji chrześcijańskiej. Z biegiem lat dyskusja znacznie się poszerzała, aby w końcowym jej etapie rozstrzygać o znaczeniu i roli szeroko rozumianej humanistyki w obrębie tradycji myślenia chrześcijańskiego. Ostatni wątek wydaje się do dziś nie tylko aktualny, ale także wciąż czekający na aplikację na gruncie szkolnej edukacji religijnej.
Karl Jaspers (1883–1969), niemiecki filozof i psycholog, jeden z głównych przedstawicieli filozofii egzystencjalnej.
Napisana wkrótce po II wojnie światowej Idea uniwersytetu (wyd. drugie zmienione, 1946) jest wyrazem pogłębionej refleksji nad misją uniwersytetów, mającą niewątpliwe znaczenie dla kondycji człowieka i wielu aspektów jego działalności.
Lubisz zagadki logiczne? Lubisz bawić się cyframi i liczbami? Tutaj znajdziesz mnóstwo ciekawych łamigłówek i zadań logicznych! Weź do ręki ołówek oraz kredki i zaproś do zabawy szare komórki. Szybko przekonasz się, że myślenie może być przygodą pasjonującą i kształcącą. Baw się dobrze!W książce znajdziesz 100 zadań rozwijających: logiczne myślenie, spostrzegawczość, umiejętność liczenia, pisania, wnioskowania, wyszukiwania,przyporządkowywania przedmiotów, porównywania.
Literki przedszkolaka z pisakiem"" polecamy do nauki i zabawy! Dołączony pisak i specjalny papier umożliwiają wielokrotne pisanie i zmazywanie. Zróżnicowane zadania pomogą sprawdzić wiedzę i umiejętności dzieci. Forma książki zachęca do ćwiczeń w pisaniu.
Zawarte w tej książce ćwiczenia przeznaczone są dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych mających problemy z percepcją i pamięcią słuchową oraz automatyzacją artykulacji głosek szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż). Jako logopeda i terapeuta pedagogiczny poszukiwałam rozwiązań, które pozwolą na jednoczesne usprawnianie zaburzonych funkcji słuchowych i utrwalenie wymowy głosek szumiących, aby maksymalnie wykorzystać czas poświęcony na terapię. Na co dzień spotykam uczniów borykających się z obiema tymi trudnościami. Często są to osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które z uwagi na swoje problemy uczęszczają na wiele zajęć dodatkowych. Niewątpliwie przynoszą one korzyści, ale stają się też dużym obciążeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej. Niniejszy zbiór ćwiczeń łączy pracę nad korektą wad wymowy z aktywnością korekcyjno-kompensacyjną ukierunkowaną na usprawnianie funkcji słuchowych.
W książce tej Maja Dobiasz-Krysiak przygląda się badawczo szkole waldorfskiej i jej społecznym uwarunkowaniom. Śledzi jej międzywojenną historię i związek z ezoterycznym, społecznym ruchem antropozoficznym oraz edukacyjnym ruchem Nowego Wychowania i Niemieckiej Pedagogiki Reformy. Analizuje znaczenia i wartości za jakimi się opowiada, przygląda się jej wzorcowym realizacjom niemieckim, a także jej polskiej adaptacji. Opisuje moment, w jakim pojawia się w Polsce lata osiemdziesiąte XX wieku i czas przełomu demokratycznego a także śledzi ówczesne środowiska alternatywne i edukacyjne, by móc wskazać czynniki, które sprzyjały jej rozwojowi i które wpłynęły na sposoby jej polskiej glokalizacji. Wreszcie rozmawia z członkami środowiska waldorfskiego w Polsce i analizuje ich narracje o szkole, pokazując na jakie potrzeby i oczekiwania społeczne odpowiadała w momencie swojego powstawania.
Autor stawia i rozwiązuje kluczowe problemy w zakresie źródeł i granic myśli lingiwstycznej, myśli teoriopoznawczej, myśli aksjonormatywnej i myśli postmodernistycznej. Publikacja ta w istotny sposób wzbogaca literaturę filozoficzną w zakresie myśli w kontekście myślenia i przedmiotu myślenia. W toku całego wywodu Autora widoczny jest twórczy i nowatorski charakter monografii. W klarowny sposób wprowadza porządek myślowy poznawczego trójmianu: myślenie-myśl-rzeczywistość. Recenzowana monografia - jako źródło wiedzy filozoficznej - może odegrać ważną rolę w naukach humanistyczno-społecznych. Monografia jest napisana w sposób dojrzały i kompletny.
Nieleczone zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka i zdolność rodziny do radzenia sobie z codziennością. Wywołuje lęk, bywa źródłem znacznego cierpienia i obniża jakość życia. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, czym cechuje się to zaburzenie, na czym polega proponowana terapia i jak przebiegają poszczególne sesje. Pacjent i jego rodzice uczą się bardziej unormowanych wzorców wzajemnych interakcji i codziennego funkcjonowania. Otrzymują wskazówki, jak wykorzystywać rutynowe działania i przyzwyczajenia niemające związku z zaburzeniem, aby reakcja na terapię była jak najtrwalsza, a ryzyko nawrotu jak najmniejsze. Poradnik służy do utrwalania i powtarzania informacji uzyskanych podczas spotkań z terapeutą. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji. Poradnik stanowi uzupełnienie podręcznika poznawczo-behawioralnej terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 817 lat. Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
To zaproszenie. Zaproszenie dla ciebie, abyś nabrał dystansu do roli rodzica i ze spokojem, może nawet przy filiżance kawy, zastanowił się nad tym, co najistotniejsze. Nad relacją ze swoim dzieckiem i z samym sobą. To dużo łatwiejsze, niż myślisz, niezwykle interesujące i bardzo ważne!To nie jest kolejny poradnik wychowawczy perfekcyjnego rodzica. Perfekcyjni rodzice zdarzają się tak samo rzadko jak perfekcyjne dzieci. WYCHOWANIE BEZ WYCHOWANIA oznacza skupienie się na relacji. Spróbuj MNIEJ DZIAŁAĆ, ale za to BYĆ BARDZIEJ ŚWIADOMYM rodzicem. Nie wiesz jak?Autorki spokojnie i bez grożenia palcem poprowadzą cię na spotkanie z twoim wewnętrznym dzieckiem dzięki temu być może uzmysłowisz sobie, jak wiele własnych ograniczeń przekazujesz dziecku i ile schematów wychowawczych nieświadomie powielasz. Uwolnij się od wzorców przekazanych tobie i stwórz dla swojego dziecka przestrzeń pełną miłość, akceptacji i przywiązania. Stefanie Stahl i Julia Tomuschat nie dają ci gwarancji, że uchronisz dziecko przed wszystkimi niebezpieczeństwami tego świata, ale dają poczucie, że możesz zadbać o atmosferę, w której można swobodnie wyrażać emocje, budować swoją autonomię i poczucie własnej wartości.WSPARCIE I WOLNOŚĆ to najlepsze, co możesz dać swojemu dziecku, ale najpierw zaopiekuj się swoim wewnętrznym dzieckiem i zatroszcz się o siebie.
Wyrażamy nadzieję, że publikacja, którą oddajemy w ręce Czytelników, przyczyni się w niewielkim choć stopniu do tego, żebyśmy mogli jako społeczeństwo i jako poszczególni jego członkowie odpowiedzieć sobie na pytania: jakie są najcenniejsze źródła informacji, czyli gdzie szukać wiedzy (która już nie musi być pozytywistycznie pewna) oraz jakie są najsuteczniejsze sposoby jej pozyskiwania, a także stanie się uzasadnienieniem konieczności budowania poznawczych stylów życia, a może nawet sama stanie się źródłem wiedzy, której zdobywanie jest dziś koniecznością i obowiązkiem każdego z nas.
Anna Przygoda
Katarzyna Potaczała-Perz
Stanisław Kowalski
Ważne słowa, które pomagają przedszkolakom nazwać emocje i zrozumieć świat.Słowa są niezwykle ważnym narzędziem wyrażania siebie i rozumienia świata. Elementarz Ważnych Słów to przyjazna, ilustrowana seria dla przedszkolaków, która wprowadza dzieci w świat Dorosłych Słów. Czasami dzieciom trudno jest zrozumieć, o co chodzi dorosłym, gdy używają abstrakcyjnych pojęć. Książki z tej serii w przyjazny sposób tłumaczą więc, o co chodzi. Budują w ten sposób pewność siebie, zaufanie do języka, umiejętność wyrażania się, kształtują empatię. Pozwalają zrozumieć kwestie, o których tyle mówią dorośli zdrowie, życzliwość, zaufanie, rozwój.Z tomu Odwaga dziecko dowie się, że warto się nie bać choć są sytuacje w których ostrożność też jest fajna!Na końcu tomu znajduje się lista dziesięciu pomysłów dla rodziców i pedagogów, jak wspierać dziecko w nauce i jak rozbudzać w nim ciekawość. Strategie te wspierają dziecko, ale mogą być wykorzystane również przez dorosłych w ich własnym życiu bo nauka nie kończy się wraz z dzieciństwem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?