Szczerze, dowcipnie i bezkompromisowo. Marek Cieślak rozlicza się z żużlowym światkiem. Kto sięgnął po tytuł IMP na kacu? Który prezes nazywał siebie chujem? Jakie tajemnice kryje błoto na częstochowskim torze? Jest tylko jeden człowiek w Polsce, który zna wiele podobnych historii. I nie boi się o nich otwarcie opowiedzieć. Po sukcesie bestsellera Pół wieku na czarno Marek Cieślak powraca, by rozliczyć się z przeszłością i żużlowym środowiskiem. Wyjaśnia, w jakich okolicznościach pojednał się z Tomaszem Gollobem, dlaczego nie został kolegą z Rafałem Dobruckim, kiedy popełnił błąd kosztem Bartosza Zmarzlika, z jakiego powodu Rune Holta wyzwał go od kłamców i co poszło nie tak w kontaktach z Maciejem Janowskim. Nie mogło też zabraknąć kulisów rozstania z reprezentacją Polski. Książka Rozliczenie to prawdziwe oblicze dyscypliny widzianej oczami człowieka, który od ponad 55 lat znajduje się w jej centrum. Nikt inny w żużlowym środowisku nie ma prawa, by powiedzieć tyle i tak dosadnie. Marek Cieślak zapracował na to sukcesami, charyzmą i bezkompromisowością. Przysiądź się i posłuchaj jego opowieści! Czytam i się uśmiecham. Cały Marek. Bez gryzienia się w język, z humorem, w punkt i szczerze, z dystansem do siebie. Pewnie parę osób znów się obrazi, ale Marek Cieślak przecież ma to w nosie. Nigdy nie owijał w bawełnę. W parku maszyn, przed kamerą, w studiu telewizyjnym. Wiele ciekawych historii, świetnie zebranych i opisanych przez Wojtka. Marek Cieślak rozlicza się w swoim stylu, bez lukrowania. Po Cieślakowemu. To mi się bardzo podoba. Duet Koerber–Cieślak znów mnie kupił. Nie mam wątpliwości, że tak będzie i z Wami. Marcin Majewski, Canal + Prawie zawsze druga część jest gorsza od pierwszej. Tak było ze Shrekiem, Sztosem, Paragrafem 22 i wieloma innymi tytułami. Są jednak od tej reguły piękne wyjątki i należy do nich też druga część książki Marka Cieślaka i Wojciecha Koerbera. To wciąga, to cieszy, to się czyta i trudno się oderwać. Michał Korościel, Radio ZET, Eurosport, Eleven Sports Miałem przyjemność przegadać z Markiem Cieślakiem kilka wieczorów, które przeciągnęły się do później nocy, a nawet do świtu. Myślałem: „Rany, szkoda, że nikt tego nie nagrywa. To dopiero byłby hit!". Cięty język, świetny humor, a przede wszystkim ogromna wiedza i doświadczenie sprawiają, że opowieści Marka słucha się wyśmienicie. Dzięki tej książce każdy będzie mógł poczuć, jak to jest usiąść i posłuchać barwnych żużlowych historii okraszonych genialnymi anegdotami. Na luzie, bez ściemy, czasem śmiesznie, czasem ostro. Po prostu po Markowemu. Tomasz Dryła, Canal +. Wszyscy wiedzieliśmy, że Marek Cieślak jest bardzo mocny w jeździe na rowerze. Po przeczytaniu tej książki nie mam wątpliwości, że ma również doskonałą pamięć. Polecam tę lekturę wszystkim, którzy chcą dowiedzieć się o żużlu czegoś więcej niż tego, co widać z trybun. Wiele osób może też sobie przy okazji odświeżyć wspomnienia, nawet jeśli pamiętają różne sytuacje zupełnie inaczej. Krzysztof Cegielski
Od lotniska Silverstone do Abu Zabi. Od Giuseppe Fariny i Juana Manuela Fangio do Lewisa Hamiltona i Maksa Verstappena. Od Alfy Romeo i Ferrari do Mercedesa i Red Bulla. Formułę 1 można streścić w trzech słowach: szybko, szybciej, najszybciej. Oto jej historia widziana Sokolim Okiem Mikołaja Sokoła, który obserwował z bliska niemal 200 wyścigów F1. Dlaczego Ferrari nie wzięło udziału w pierwszym wyścigu w historii Formuły 1? Co było nie tak z oponami Michelin, że większość stawki odmówiła startu w pamiętnym Grand Prix USA w 2005 roku? Dlaczego Ayrton Senna nigdy nie odpuszczał? Czy Robert Kubica miał szansę na mistrzostwo świata? Książka jednego z najpopularniejszych dziennikarzy zajmujących się Formułą 1 w Polsce opowiada o najważniejszych, najciekawszych, najbardziej emocjonujących, decydujących, nietypowych wydarzeniach i kluczowych postaciach w historii F1. Nie brakuje tu także polskiego akcentu – opowieści związanych z ekscytującą karierą Roberta Kubicy. Wykorzystując zakulisowe informacje, Mikołaj Sokół kreśli ponad 600-stronicową opowieść, w której każde Grand Prix to pretekst do spojrzenia na Formułę 1 z szerszej perspektywy i ukazania zachodzących w niej zmian. Wszystko zostało wzbogacone wspaniałymi zdjęciami autora, który wykonał je, z bliska obserwując zmagania najlepszych kierowców. To książka dla wszystkich kochających świat sportu i rywalizacji, a nie tylko zagorzałych fanów F1. BLURBY Mikołaj Sokół przyjrzał się dyscyplinie sportu, której fenomen od ponad 70 lat fascynuje kibiców, i z powodzeniem odmalował świat bezwzględnej rywalizacji na torze i w padoku. Andrzej Borowczyk, komentator Formuły 1, Polsat Sport Mikołaj ze swadą i lekkością prowadzi nas przez meandry Formuły 1. Z jej fascynującą kuchnią, wielką polityką, zakulisowymi gierkami i drobnymi draństwami. Robert Smoczyński, dziennikarz Eleven Sports Jestem przekonany, że po tej lekturze spojrzycie w odmienny sposób na każdy następny wyścig i poczujecie jeszcze większy entuzjazm do F1. Bo to coś o wiele więcej niż jeżdżące w kółko samochody! Marcin Budkowski, były dyrektor zespołu Renault/Alpine, były zastępca Charliego Whitinga w FIA Jest to pozycja obowiązkowa dla każdego fana motorsportu! Krzysztof Hołowczyc, wielokrotny rajdowy mistrz Polski i Europy Jeśli kochasz królową motorsportu, to nie możesz przejść obojętnie obok tej pozycji! Ta książka powinna znaleźć się w bibliotece każdego czytelnika, nie tylko fana Formuły 1! Kajetan Kajetanowicz, wielokrotny rajdowy mistrz Polski i Europy
Kulisy wielkiego biznesu F1 Przyłożył rękę do 20 mistrzowskich tytułów – zarówno kierowców, jak i konstruktorów. Szybko piął się po szczeblach kariery w Williamsie, w Benettonie udanie współpracował z Schumacherem, razem z Niemcem budując potęgę Ferrari w latach 1996–2006, by wreszcie niespodziewanie triumfować z własnym zespołem Brawn GP w 2009 roku. Teraz – już jako dyrektor zarządzający F1 – Ross Brawn dzieli się z czytelnikami swoją ogromną wiedzą i doświadczeniem. Opowiada, w jaki sposób Michael Schumacher zyskiwał przewagę nad rywalami i jakie były kulisy jego odejścia z Benettona. Wyjaśnia, dlaczego Fernando Alonso jest lepszy od Sebastiana Vettela, który miliarder próbował przejąć Hondę i dlaczego Red Bull nie zdołał powtórzyć wyczynu Ferrari. Dzięki Rywalizacji totalnej dowiesz się, jak wiele detali decyduje o końcowym sukcesie w Formule 1.
To pouczająca opowieść o najważniejszych ludziach tego sportu, zakulisowych gierkach, sztuce wywiadowczej i interpretowaniu regulaminu na swoją korzyść. To także praktyczny poradnik dla menadżerów i właścicieli firm, którzy chcą osiągnąć sukces w swojej branży. Formuła 1, jakiej nie znałeś. Historia prawdziwa, choć nie zawsze piękna. Koniecznie musisz to przeczytać!
Kulisy Formuły 1 przypominają prawdziwy teatr wojenny, w którym bój o dominację toczy się na wielu płaszczyznach. Za sukcesami odnoszonymi na właściwym polu bitwy, czyli na torze wyścigowym, stoi biegłość polityczna, uprzedzanie ruchów przeciwnika, budowa odpowiedniego zaplecza, nawet działania wywiadowcze. Ross Brawn, weteran i zwycięzca wielu zakulisowych rozgrywek, intryg i batalii, przybliża drapieżny świat, w którym walka kierowców i zespołów jest tylko wierzchołkiem skomplikowanej rywalizacji na różnych frontach. To nie jest książka tylko dla fanów wyścigów: lekcje strategii z Formuły 1 mogą przydać się w każdej dziedzinie życia.
- Mikołaj Sokół, dziennikarz i komentator F1 w ELEVEN SPORTS To nazwisko zna każdy prawdziwy fan Formuły 1, ale mało kto zdaje sobie sprawę, jak potężne zakulisowe wpływy miał w tym sporcie Ross Brawn jeszcze jako dyrektor techniczny Ferrari czy – później – jako twórca obecnej potęgi Mercedesa. Potrafił się oprzeć nawet władzy Berniego Ecclestone’a, aż w końcu przejął część jego obowiązków. Przed czytelnikami tej książki stoi niepowtarzalna okazja, by poznać królową sportów motorowych oczami faceta, który nie tyle wyśmienicie zna Formułę 1, co – w kwestiach politycznych i biznesowych – od dekad ją współtworzy. - Cezary Gutowski, dziennikarz motoryzacyjny Ross Brawn jest jak haker, który przeszedł na stronę rządową. Całe życie szukał luk w przepisach, by teraz samemu je tworzyć. Lewis Hamilton do dziś powtarza, że nie zdobyłby tylu tytułów, gdyby nie Ross. To samo mogą powiedzieć Michael Schumacher i Jenson Button. - Michał Gąsiorowski, dziennikarz radiowej Trójki, komentator F1 w ELEVEN SPORTS Prędkość i technika to za mało, by być pierwszym na mecie wyścigu Formuły 1. Brawn i Parr odsłaniają kulisy sportowej rywalizacji, w której nie mniej ważna jest ekonomia, polityka i przede wszystkim – mądre zarządzanie. - Marcin Walków, dziennikarz Business Insider Polska Fragment książki - Rywalizacja totalna. Wojny za kulisami F1 issuu.com/wydawnictwosqn/docs/rywalizacja_totalna_issuu
Czy na masce samochodu da się usmażyć jajecznicę? Dlaczego moc silnika podajemy w koniach mechanicznych, a nie na przykład jamnikach? Gdzie można dostać mandat za jazdę czarnym autem w niedzielę, a gdzie trzeba ustąpić pierwszeństwa strusiom? I w końcu jak to się w ogóle dzieje, że samochód jeździ?!Zadawaliście kiedyś sobie (albo rodzicom!) takie pytania? Bo Marcin Prokop zadawał.Kiedy miał pięć lat, pokochał samochody. Od tamtej pory nie umie bez nich żyć, choć po drodze urósł tak bardzo, że w niektórych już się nie mieści. Teraz postanowił podzielić się tym, co o nich wie, w odjazdowych historiach!Jeśli więc macie w głowie milion pytań o motoryzację weźcie do ręki tę książkę i jazda!Kocham wszystko, co jeździ samochody, motocykle, quady nawet kosiarki! Uwielbiam zapach smaru i benzyny, mam ciarki na dźwięk wchodzącego na wysokie obroty silnika, nie mogę oderwać wzroku od pięknie wystylizowanych detali karoserii.Świat motoryzacji jest wspaniały i fascynujący. Dlatego napisałem tę książkę. Aby zaprosić do niego również was, zostać waszym przewodnikiem i zarazić samochodową pasją. A przy okazji wytłumaczyć, o co w tym wszystkim chodzi. []Kiedy byłem dzieciakiem, dręczyłem pytaniami mojego ojca, dziadka i wujków. Czasem mi odpowiadali, a czasem nie, bo pewnie sami nie znali odpowiedzi. Marzyłem wtedy o książce, w której znalazłbym wszystkie odpowiedzi mogące zaspokoić moją ciekawość. A ponieważ takiej nie znalazłem, postanowiłem sam ją napisać. Mam nadzieję, że wam się przyda. A teraz gaz do dechy i życzę przyczepności oraz szerokości na trasie tej lektury!Ze wstępu autoraMarcin Prokop dziennikarz i osobowość telewizyjna, zdobywca m.in. nagrody Wiktora. Człowiek wielu talentów i zainteresowań. Był redaktorem naczelnym kilku magazynów, m.in. Machiny, Filmu i Przekroju. Prowadził audycje radiowe w Radiu Zet i Radiu Złote Przeboje. Napisał kilka bestsellerowych książek. Najlepiej jednak znany jest z telewizji, gdzie poprowadził kilkadziesiąt różnych programów, również motoryzacyjnych. Aktualnie jest gospodarzem Dzień Dobry TVN, show Mam Talent oraz Lego Masters. Prywatnie wielki fan wszystkiego, co jeździ - samochodów, motocykli, rowerów, a nawet zdalnie sterowanych modeli.Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
W niniejszej książce przedstawiłem około 600 marek, pod którymi były i są wytwarzane samochody osobowe na całym świecie. Przedstawiłem je w skróconej formie wiedząc jednocześnie, że wiele z nich zasługuje na oddzielne, obszerne opracowanie i takie opracowania są wydawane.
Celem niniejszego opracowania jest natomiast zaakcentowanie ich istnienia, jak już wspomniałem, udziału w rozwoju samochodu.
fragment z przedmowy Autora
Jest to kolejny tom z serii „Historia motoryzacji w PRL”.
Zawiera opisy wszystkich typów karetek pogotowia ratunkowego oraz innych pojazdów zaprojektowanych i produkowanych dla służby zdrowia, jak też wozów prototypowych i takich, które pozostały jedynie na deskach kreślarskich. Przedstawiono także sanitarki wojskowe i autobusy, które podczas klęsk żywiołowych lub wojny, po zdemontowaniu siedzeń i założeniu wsporników dla noszy, miały służyć do transportu rannych.
Książka jest zilustrowana kilkuset zdjęciami i rysunkami technicznymi, w większości dotąd niepublikowanymi.
Książka znanej psycholożki i felietonistki magazynu „Wysokie obcasy”
Natalia de Barbaro pracuje z kobietami, które poszukują odpowiedzi na pytania: „Kim tak naprawdę jestem? Czego chcę? O czym marzę? Na co sobie pozwalam?”. Jej książka to rzetelna z punktu widzenia psychologii, ale także poetycka, czasem brutalnie szczera i poruszająca opowieść o kobiecej drodze do poznania samej siebie. Dlaczego kobiety grają role, które wcale im nie odpowiadają? Czemu pracują ponad siły i surowo oceniają się za najmniejsze uchybienia? Jak sprawić, by wewnętrzny głos, mówiący kobiecie o jej potrzebach i marzeniach, był słyszany wyraźniej niż nakazy i wymogi kultury? Autorka zaprasza w podróż pod opieką Czułej Przewodniczki – kobiecej intuicji i mądrości. Idealna lektura dla kobiet, które czują, że w ich życiu za dużo jest powinności, a za mało radości.
„Czuła przewodniczka” jest zilustrowana kolażami wybitnej artystki młodego pokolenia Anety Klejnowskiej.
Monografia Jarosława Bracha poświęcona kołowym wozom zabezpieczenia technicznego, zaprojektowanym i proukowanym przez polską firmę Szczęśniak PS, rozpoczyna nową serię wydawniczą Agencji Wydawniczej CB ""Technika Wojskowa XXI Wieku"". Stanowi ona uzupełnienie ""Typów Broni i Uzbrojenia"" - najdłużej wydawanej na świecie, od 1970 roku, serii publikacji o technice wojskowej.
Zbiór żartobliwych, ironicznych opowiadań, na tematy techniczne i historyczne. „Legendy naszej motoryzacji” to także ciekawostki, mało znane fakty z historii polskiej motoryzacji oraz losy niezwykłych ludzi, którzy poświecili się polskiej technice, sporcie motorowym i automobilizmowi.
To publikacja dla prawdziwych fanów dwóch i czterech kółek. Książka zaskakuje z każdym rozdziałem tematami i oryginalnym językiem. Wprawia w zachwyt, porusza i śmieszy. Szerokie ramy tematyczne tej publikacji nie ograniczają się do samochodów czy motocykli, ale traktują o wszystkim, co w polskiej motoryzacji jest i było niezwykłe np. o mało znanych prototypach i kulisach ich budowy, wielkich silnikach okrętowych, pojazdach specjalnych, drogownictwie a nawet... kolejnictwie.
„Legendy naszej motoryzacji” to książka dla wszystkich, którzy myśli mają ryte w metalu , w miejsce inteligencji mają stopień sprężania a pod mostkiem tętni u nich paliwowa pompa. Publikacja, dla ludzi w żyłach których benzyna płynie zamiast krwi.
Lwów jako jedno z najważniejszych miast Austro-Węgier i II Rzeczpospolitej doczekał się wielu opracowań historycznych, a także szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tyle szczęścia nie miały natomiast lwowskie tramwaje. Niniejsza publikacja jest pierwszą tak obszerną próbą uporządkowania historii tego środka transportu, który na stałe wpisał się w krajobraz miasta.5 maja 1880 roku we Lwowie towarzystwo Societa Triestina Tramway z Triestu uruchomiło pierwsze tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, lecz ostatecznie zrezygnowano z nich na rzecz tramwajów elektrycznych. Zamiar budowy sieci tramwajów elektrycznych spowodował zrozumiały sprzeciw właścicieli kolei konnej, który przekształcił się w otwarty spór z władzami miejskimi i znalazł swój finał w sądzie polubownym. Ostatecznie ruch tramwajów elektrycznych, będących symbolem nowoczesności i oznaką statusu Lwowa, zainaugurowano 31 maja 1894 roku, na kilka dni przed uroczystym otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej.Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych od spraw organizacyjnych poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe, techniczne i personalne. Autorzy zwracają uwagę na to, że tramwaje lwowskie zajmowały szczególne miejsce w życiu codziennym mieszkańców miasta, trafiły także na karty dzieł literackich. W książce znalazły się anegdoty, sentymentalne wspomnienia związane z tramwajami oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku
Odwaga, ryzyko, widowiskowość? Żużel elektryzuje setki tysięcy kibiców. Niestety, oprócz emocjonujących zmagań i niezapomnianych zwycięstw ma swoją czarną stronę. Memoriał Bronisława Idzikowskiego i Marka Czernego to jedna z najstarszych cyklicznych imprez żużlowych w naszym kraju. Ponad pięćdziesięcioletnia historia tych zawodów obfituje w niezwykłe wydarzenia, a niejeden żużlowy talent został odkryty właśnie podczas tej szlachetnej rywalizacji, upamiętniającej dwóch zmarłych żużlowców. Nie można również zapominać, że na turniej poświęcony pamięci obu zmarłych żużlowców nierzadko wpływ miała sytuacja geopolityczna. Prezentowana książka stanowi próbę ocalenia od zapomnienia bohaterów tych wyjątkowych zawodów. Autor, Bartłomiej Jejda, zebrał w niej wyniki wszystkich edycji turnieju memoriałowego oraz odtworzył kolejność każdego rozegranego wyścigu. Całość dopełniają opisy kolejnych turniejów, wypowiedzi bohaterów i relacje prasowe. Memoriał jest ściśle związany z historią miasta, a także klubu Włókniarz Częstochowa. Zapraszamy w podróż po wspaniałej żużlowej tradycji.
Publikacja przedstawia pierwszy zaprojektowany i produkowany seryjnie w Polsce opancerzony samochód patrolowo-interwencyjny Dzik. Jego opracowanie, w oparciu o podwozie włoskiej firmy SCAM, było związane z narastaniem w świecie od lat 90. XX wieku zagrożenia terrorystycznego. Pojazd powstał w prywatnej firmie AMZ Kutno. Niewielką illość pojazdów zakupiła Policja i Żandarmeria Wojskowa, natomiast prawdziwym sukcesem było wyeksportowanie ok. 600 wozów Dzik 3 do Iraku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane taktyczno-techniczne i osiągi samochodu oatrolowo-interwencyjnego Dzik.
Zeszyt prezentuje jeden z najnowocześniejszych samochodów ciężarowo-terenowych wprowadzanych od kilku lat na wyposażenie Wojska Polskiego. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi taktyczno-techniczne samochodu ciężarowego Jelcz 442.Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym wojskowym samochodem ciężarowym średniej ładowności w układzie 4x4 rozpoczęto w ówczesnej firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem w 2006 roku. Prototyp ukończono w 2007 roku. W następnych latach pojazd był dopracowywany i dostosowywany do podwyższonych wymagań wojska. Prezentacja nowego pojazdu odbyła się na XXI MSPO w Kielcach w 2013 roku. W listopadzie 2013 r. MON zakupił w firmie Jelcz-Komponenty Sp. z o.o. pierwsze 910 samochodów ciężarowych Jelcz 442.32, które dostarczono w latach 2014-2018.
Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia. Wraz z rozwojem technologii stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych urządzeń, (np. elementy wyposażenia związane z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie). Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do szczególnie ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy właściwości pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów. Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić "przewodnik" dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze. Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, zarówno pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swoim doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, użytecznej formie."Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek-pojazd-otoczenie i dotyczą podstawowych cech charakteryzujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu oraz właściwości eksploatacyjne. Przedstawiona jest zarówno metodyka badań, kryteria oceny, jak też ważne. z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu.Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów. Zaprezentowane przez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań praktycznych i posiadają duży walor poznawczy. Dlatego informacje zawarte w monografii zainteresują zarówno czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak też tymi, którzy posiadają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie."Prof. dr hab. Inż. Jerzy Wicher"Wybór zakresu tematycznego oceniam jako trafny, a proporcje pomiędzy poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą klarowny wywód rozpoczynający się od przedstawienia pojęć podstawowych, krótkiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności oraz określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu. Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy - to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności różnych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, że zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym "przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak również dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie"."Prof. dr hab. inż. Tomasz Lech Stańczyk
Książka Z. Podbielskiego jest pierwszą tak obszerną i szczegółową historią przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w latach 1945-1990. Autor opisuje wszystkie pojazdy produkowane seryjnie oraz istniejące w formie prototypów, począwszy od pierwszych, wyprodukowanych w 1948 r. samochodów ciężarowych Star 20, przez inne typy samochodow ciężarowych, samochody osobowe, pojazdy dostawcze i przeznaczone dla rolnictwa, samochody specjalne (sanitarki, cysterny, wozy dla straży pożarnej, śmieciarki, wywrotki i inne), autobusy, po motocykle i motorowery. Tekst uzupełniają szczegołowe dane techniczne wielu typów pojazdów oraz 350 zdjęć i rysunków technicznych. Zdzisław Podbielski jest od lat czołowym dziennikarzem specjalizującym się w tematyce motoryzacyjnej. Napisał kilka tysięcy materiałów prasowych oraz 30 książek. Był długoletnim pracownikiem Przemysłowego Instytutu Motoryzacji w Warszawie. Przeprowadził badania statyczne i ruchowe wielu typów samochodów konstrukcji zagranicznej i polskiej produkcji. Był doradcą dyrektora technicznego Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego POLMO oraz redaktorem naczelnym pism ""Informator Techniczny Krajowej Izby Motoryzacji"" i ""Rzeczoznawca Samochodowy"".
Zeszyt przedstawia jeden z najnowocześniejszych czołgów armii francuskiej użytych podczas kampanii 1940 roku. Przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi czołgu kawalerii SOMUA S-35. Był on także używany przez wojska Rumunii i Węgier. Pierwsze prace konstrukcyjne nad nowym czołgiem rozpoczęto 17.05.1934 roku. Prototyp ukończono w zakładach w Saint-Quen pod Paryżem 14.04.1935 roku. Po cyklu długotrwałych wojskowych prób poligonowych wóz przyjęto do uzbrojenia w 1936 roku i zamówiono pierwszą serię 50 egz. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1938 roku. Do początku marca 1940 r. wyprodukowano ok. 430 czołgów S-35. Po zakończeniu kampanii 1940 r. w ręce niemieckie dostało się ponad 300 sprawnych czołgów S-35.Ponadto Niemcy dopilnowali dokończenia montażu ok. 40 czołgów, które znajdowały się na liniach produkcyjnych zakładów S.O.M.U.A. Przydzielono je do jednostek szkolnych i rezerwowych w okupowanej Francji, w Norwegii, wykorzystano do zwalczania partyzantki na Bałkanach, włączono do składu lekkich pociągów pancernych ochraniających szlaki kolejowe na zapleczu frontu wschodniego.
Niniejsza publikacja to źródło wiedzy przydatne każdemu młodemu człowiekowi zainteresowanemu zawodem mechanika samochodowego, a także początkującemu kierowcy. W książce znalazły się informacje dotyczące wyposażenia samochodu, użytkowania czy technik jazdy w różnych warunkach.
Prezentujemy pierwszą tak obszerną i szczegółową monografię kultowego samochodu osobowego okresu Polski Ludowej. Autor opisu proces podejmowania decyzji o zaprojektowaniu i rozpoczęciu produkcji Syreny, opisuje przedprototypy i prototypy tego samochodu, analizuje pracochłonność, koszty produkcji i sprzedaży, podaje dane o nakładach inwestycyjnych niezbędnych dla rozpoczęcia produkcji. Opisuje kolejne wersje samochodu Syrena (100, 101, 102, 103, 104 i 105) oraz silniki stanowiące jego napęd. Przedstawia próby opracowania wersji specjalnych Syreny (mikrobus, Syrena Sport, Syrena kombi/furgon, furgon dostawczy, Syrena "Laminat"). Pisze o problemach związanych z przeniesieniem produkcji Syren z FSO w Warszawie do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku. Opisuje konstruowane na bazie Syreny samochody dla rolnictwa: Syrena R-1, Syrena R-2, Syrena R-20, a także projektowane w Poznaniu w oparciu o podwozie Syreny samochody: Warta, Tarpan i Transporter TR 4x2/1 (zmotoryzowana furmanka). Książkę ilustruje ok. 300 niepublikowanych dotychczas zdjęć i rysunków technicznych.
Drugi tom cyklu Stacje kolejowe architektura i budownictwo został w całości poświęcony warszawskim stacjom epoki zaboru rosyjskiego. Przy wszystkich ograniczeniach będących konsekwencją zniewolenia kraju, rozdarta między wschód i zachód Warszawa borykała się z różnym rozstawem szyn linii kolejowych, wymuszonym połączeniami z drogami żelaznymi w Rosji i w zachodniej Europie.W warunkach, na przemian, okresów politycznej opresji i odwilży, powstawały prywatne i państwowe drogi żelazne, a przy nich setki budynków i budowli niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kolei. W przypadku warszawskich gmachów stacji osobowych z biegiem lat stawały się one coraz bardziej zacofane względem zagranicznych odpowiedników. Za światowym postępem ze znacznie większym powodzeniem nadążały budynki zaplecza towarowego i technicznego. Właśnie tematyce budownictwa w gospodarstwie kolejowym poświęcono w opracowaniu najwięcej uwagi, opisując wszystkie, przeważnie już nieistniejące obiekty w obrębie poszczególnych dworców i stacji.
Jak powóz konny z wbudowanym silnikiem zaczął przypominać obecne pojazdy? Jak w małych nadwoziach wygospodarowywano przestrzeń dla kilku pasażerów? Co to są mikrosamochody? Z jakimi osiągnięciami kojarzymy tak znane nazwiska, jak Ford, Renault czy Benz? Na te i inne pytania odpowiedź znajdziemy w najnowszej książce Zdzisława Podbielskiego Małe wielkie auta.Autor zaprasza za kierownicę pierwszych, skonstruowanych jeszcze w XIX wieku pojazdów i zdradza sekrety konkretnych modeli małych samochodów, które na zawsze zmieniły świat motoryzacji. Poznajmy historię ich powstania, osiągi, zalety i wady. W tym elitarnym gronie znalazły się takie legendy, jak francuski Citron 2CV, niemiecki Volkswagen Kfer (Garbus) czy angielski Morris/Austin Mini. Nie może zabraknąć również sympatycznego Polskiego Fiata 126p, ulubionego niegdyś pojazdu każdego Polaka.Dzięki rzetelnej wiedzy i długoletniemu doświadczeniu Autora w branży motoryzacyjnej fani czterech kółek zyskują wyjątkową książkę o małych samochodach i ich wielkiej historii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?