Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Zrozum język emocji
Naukowe podstawy inteligencji emocjonalnej
Sposoby rozładowywania napiętych sytuacji
Metody poprawiania własnej wydajności w pracy
Cztery kluczowe zasady trwałego związku
Wskazówki dotyczące tego, kiedy warto walczyć, a kiedy lepiej milczeć
Informacje pomagające rozwijać inteligencję emocjonalną Twojego dziecka
Strategie podwyższania inteligencji emocjonalnej u siebie i innych
Znaczenie inteligencji emocjonalnej w domu, pracy, szkole, wśród przyjaciół i w kontaktach z nieznajomymi
Człowiek inteligentny emocjonalnie:
skutecznie radzi sobie w trudnych sytuacjach;
wyraża się jasno;
zyskuje szacunek otoczenia;
wpływa na rozmówców;
zachowuje zimną krew w stresujących momentach;
rozumie swoje reakcje na innych ludzi i różne sytuacje;
umie kontrolować innych podczas negocjacji;
posiada dużą automotywację;
zachowuje pozytywne nastawienie.
Czuj, myśl i zachowuj się tak, jak na osobę inteligentną emocjonalnie przystało! Czy pojęcie inteligencja emocjonalna brzmi dla Ciebie niczym oksymoron? Coś takiego, jak olbrzymia szpilka albo ciepły lód? Myślisz, że ludzie mogą być albo inteligentni (w tradycyjnym rozumieniu tego słowa), albo emocjonalni? Nie wierzysz, że można posłać swoje uczucia na uniwersytet? Jednak musisz zgodzić się z tym, że emocje są użyteczne i stanowią ważne źródło informacji. Inteligencja emocjonalna ma wiele wspólnego z inteligentnym kierowaniem własnymi uczuciami oraz emocjami osób w Twoim otoczeniu. A dzięki wiedzy i ćwiczeniom zawartym w tej książce wreszcie ją zrozumiesz i rozwiniesz swoje zdolności rozpoznawania emocji, wykorzystywania ich oraz zarządzania nimi.
Ujarzmij emocje — trafnie określaj swoje uczucia, odkrywaj przekonania leżące u ich podstaw i nie pozwalaj sobie na autodestruktywne zachowania.
Odkryj moc empatii — odczytuj emocje ludzi w Twoim otoczeniu za pośrednictwem ich mimiki oraz mowy ciała i pokazuj innym, że rozumiesz ich uczucia.
Odnoś sukcesy w pracy — znajdź właściwą dla siebie pracę, pokonaj trudności i lęki oraz rozwiń swoje zdolności przywódcze.
Nawiązuj i podtrzymuj osobiste relacje — odkrywaj nowe możliwości reagowania na emocje swoich bliskich i naucz się kontrolować swoje emocje tak, aby kształtować intymność w Waszym związku.
Wychowuj swoje dzieci na osoby inteligentne emocjonalnie — zachowuj spokój w trudnych chwilach, pomagaj nieśmiałym pociechom zyskać pewność siebie, a także naucz je opanowywać agresję i nieracjonalny upór.
Inteligencja emocjonalna dla bystrzaków zachęci Cię do spojrzenia z szerszej perspektywy na to, co znaczy być inteligentnym, i pomoże Ci rozwinąć umiejętności emocjonalne, które pozwolą na prowadzenie lepszego, szczęśliwszego życia.
dr Peter Salovey,
wykładowca psychologii na Uniwersytecie Yale
Podręcznik prezentuje nowoczesne podejście do obliczeń inteligentnych. Przedstawiono w nim rys historyczny rozwoju sztucznej inteligencji, jej zastosowania w życiu codziennym człowieka oraz prognozę dalszego jej rozwoju. Omówiono metody reprezentacji wiedzy z wykorzystaniem zbiorów przybliżonych i zbiorów rozmytych typu 1 i typu 2, podstawowe struktury i metody uczenia sieci neuronowych, algorytmy ewolucyjne, metody grupowania danych oraz rozmaite struktury neuronowo-rozmyte.
Złożona z 11 rozdziałów książka jest adresowana głównie do psychologów-praktyków i studentów psychologii. Zawiera informacje przydatne przy stosowaniu skal Wechslera i interpretowaniu wyników.
W części pierwszej, poświęconej zagadnieniom ogólnym, oprócz rozdziału prezentującego sylwetkę autora Skal, znajdują się teksty dotyczące: tzw. efektu Flynna (polegającego na starzeniu się norm testowych) i jego konsekwencji praktycznych, sposobów modyfikowania procedury badania poszczególnymi testami, w celu dostosowania ich do specyficznych celów diagnozy i właściwości osób badanych, oraz możliwości wykorzystywania Skal do diagnozy właściwości pozaintelektualnych. W części drugiej omawiane są problemy związane ze stosowaniem skal Wechslera w odniesieniu do osób z różnego rodzaju zaburzeniami i deficytami rozwojowymi: z ADHD, autyzmem, zaburzeniami rozwoju umysłowego i dysleksją; mowa jest także o zastosowaniu Skal w diagnozie i rehabilitacji osób umysłowo upośledzonych oraz diagnozie neuropsychologicznej. W części trzeciej przedstawione są studia przypadków - przykłady zastosowania WISC-R w diagnozie trudności w komunikacji językowej u dwóch uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz zastosowania WAIS-R w badaniu sądowym dotyczącym oceny ważności aktu woli.
Z tej książki dowiesz się jak efektywnie wykorzystać potencjał umysłu w szkole, biznesie i życiu prywatnym.
Autor pokazuje jak posługiwać się swoją inteligencją, by sprostać wymaganiom współczesności:
- zarządzać czasem i emocjami
- skutecznie się uczyć
- doskonalić pamięć i twórcze myślenie
- kreatywnie zarządzać biznesem
- budować niezależność finansową
W centrum rozważań opracowania postawiono ucznia o inteligencji niższej niż przeciętna. Jest to uczeń mieszczący się w granicach szeroko rozumianej normy intelektualnej, którego jednak możliwości i umiejętności w widoczny sposób odbiegają od możliwości i umiejętności prezentowanych przez większość uczniów, będących w tym samym wieku, o rozwoju intelektualnym kształtującym się na poziomie inteligencji przeciętnej (i wyższej). Adresatami publikacji są wychowawcy, nauczyciele, rodzice i opiekunowie uczniów o inteligencji niższej niż przeciętna. Publikacja ma za zadanie wyjaśnić, na jakie problemy w funkcjonowaniu w szkole i grupie rówieśniczej może natrafić uczeń o takiej inteligencji. Ukazuje różnice w funkcjonowaniu uczniów z normą intelektualną i uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna. W książce nauczyciele znajdą szereg wskazówek, w jaki sposób można dostosowywać wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna. Publikacja może okazać się pomocna przy konstruowaniu Planów Działań Wspierających dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Podręcznik wprowadza w teoretyczne podstawy skali, charakteryzuje podtesty skali słownej i skali bezsłownej. Przedstawia ogólne zasady badania Skalą WISC-R, jak również w sposób szczegółowy omawia zasady psychometrycznej i klinicznej interpretacji wyników. Omawia zastosowanie kliniczne skal Wechslera w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, w diagnozie neuoropsychologicznej, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Omawia również praktyczne aspekty badania skalą WISC-R wykorzystując obserwacje i badania własne autorek.
Książka skierowana jest wyłącznie do psychologów, zajmujących się profesjonalnie diagnozą psychologiczną oraz studentów psychologii i kierunków pokrewnych. Może być wykorzystywana do nauczania przedmiotów: metody diagnozy psychologicznej, psychologia kliniczna, neuropsychologia, logopedia, pedagogika, surdopedagogika.
Książka ta zawiera zestaw ćwiczeń nazwanych na nasze potrzeby kartami prac wraz z rozwiązaniami stworzony na bazie wieloletnich doświadczeń płynących z naszej pracy zawodowej oraz dostępnej literatury. Nie opiera się ona na konkretnej metodzie. Ćwiczenia o różnym stopniu trudności oraz zróżnicowanej tematyce, bazujące na wiedzy ogólnej, nadają się do prowadzenia zajęć o charakterze zarówno indywidualnym, jak i grupowym. Prowadzący może na swój sposób oraz na własne potrzeby modyfikować i łączyć poszczególne zajęcia. Wielorakość zadań umożliwia pracę z podopiecznymi z różnymi stopniami zaawansowania choroby. Proponowane przez nas zajęcia to: anagramy, krzyżówki, wykreślanki, zadania opierające się na skojarzeniach, podstawowej wiedzy matematycznej, geograficznej i polonistycznej.
Najlepsze rezultaty osiąga się w początkowym etapie choroby, nie można jednak zapominać o tym, że terapia pozytywnie oddziałuje na chorego także w późniejszym okresie. Pacjent może uczestniczyć w różnych metodach terapii: psychoterapii, gelatoterapii, rehabilitacji, muzykoterapii, choreoterapii, dramatoterapii, treningu orientacji, terapii zajęciowej, relaksacji i innych. Wymierne efekty pracy uzyskujemy dzięki holistycznemu podejściu do osób dotkniętych otępieniami.
Kolejna, już 8 książeczka należąca do popularnej i cenionej przez rodziców i nauczycieli serii Łamigłówki mądrej główki. Tym razem książeczka proponuje zadania i testy ćwiczące sprawność logicznego myślenia dla 7-9 latków. Stopień trudności zadań stopniowo rośnie. Jak wszystkie książki z tej serii jest to niezwykle cenna publikacja edukacyjna, opracowana na najwyższym poziomie światowym, perfekcyjnie dopracowana w każdym szczególe.
Chcesz, aby twoje dziecko znalazło się wśród najlepszych? Ucz je od najmłodszych lat, korzystając z praktycznych ćwiczeń, zadań i innych pomysłów proponowanych w tej książce.
Dowiedz się, w jaki sposób niemowlęta oraz starsze dzieci uczą się i zdobywają podstawowe umiejętności. Zachęcaj pociechę do wykonywania ćwiczeń i zadań edukacyjnych.
Wykorzystaj interaktywne gry i zabawy rozwijające inteligencję oraz wyobraźnię.
Ponad 450 zadań i ćwiczeń, ułożonych według wzrastającego stopnia trudności!
- sprawdzisz swoją inteligencję
- rozwiniesz zdolności twórczego myślenia
- poszerzysz możliwości własnego umysłu
Przekład z języka niderlandzkiego Ewa Jusewicz-Kalter
Przyjęło się mówić, że na starość pamięć płata figle. To prawda. Z wiekiem zapominamy o sprawach codziennych, ale jednocześnie ze zdumiewającą ostrością przypominamy sobie szczegóły z odległej już młodości. Czy tego chcemy, czy nie, zapominanie nieodmiennie towarzyszy starości, a gdy jedne fakty umykają, inne porwracają z barwną i szczegółową, a czasem natrętną intesywnością. Douwe Draaisma tłumaczy, dlaczego pogarszająca się pamięć nie powinna nas dziwić ani przerażać. W końcu, jak mawiał Konfucujusz, i tak nawet "najbardziej wyblakły atrament jest lepszy niż najwspanialsza pamięć". Autor dowartościowuje starość jako czas prawdziwej, dojrzałej mądrości. Jednocześnie pokazuje, jak głęboko zakorzenione są w kulturze krzywdzące stereotypy dotyczące podeszłego wieku. Draaisma unika medycznego żargonu, pisze z pasją i udowadnia, że naukowa książka może być fascynującą lekturą.
"Czy w miarę starzenia stajemy się innymi ludźmi? Czy nasze wspomnienia zgadzają się z rzeczywistością? Dlaczego po upływie trzydziestu lat na to samo pytanie dotyczące naszej przeszłości udzielamy innej odpowiedzi? Pamięć, wspomnienia, błędne ścieżki w labiryncie czasu ? w tym gąszczu dobrze jest mieć tak mądrego i błyskotliwego przewodnika, jak Douwe Draaisma. Potrafi on oddzielić sens od nonsensu w książce, która wcześniej czy później dotyczy nas wszystkich, a przy tym, dzięki wielu przytoczonym przypadkom i przykładom, jest fascynująca, a czasem wzruszająca.
Nie każdemu jest dana taka umiejętność łączenia wiedzy z kunsztem pisarskim".
Cees Nooteboom
Z Wygotskim i Brunerem w tle
Doskonały przewodnik dla nauczycieli pragnących budować kulturę uczenia się!
W części pierwszej autorka wyczerpująco omawia proces powstawania wiedzy i uczenia się, strategie pracy nauczyciela z uczniem oraz role, jakie przyjmują oni w edukacji. Podkreśla znaczenie motywacji do nauki, podpowiada, jak motywować uczniów do pracy, wspierać ich działania, a także jak kontrolować i oceniać ich wysiłki edukacyjne. W drugiej części książki szczegółowo przedstawia różne strategie rozwijania zdolności uczenia się.
Niniejsza pozycja to praca stanowiąca profesjonalne wsparcie praktyków i ich edukatorów w odczytywaniu istoty tego, co dzieje się w pracy z uczniami. Największą jej zaletą jest działanie zmierzające do uzyskania interakcyjnej równowagi między założeniami teoretyczno-koncepcyjnymi i praktycznymi sugestiami, kierowanymi do nauczycieli tak, by nie tyle dostarczyć im technicznego narzędzia do pracy z uczniami, ile podnosić ich świadomość pedagogicznego sensu swoich działań (…) Kompetencje Autorki, Jej doświadczenie i pozycja w środowisku naukowym oraz Jej ogromne zasługi dla nauczycieli-praktyków zagwarantowały celny wybór podjętych wątków i umiejętne ich kierowanie ku szkolnym potrzebom. Książka z pewnością będzie znaczącym wkładem w doskonalenie pracy nauczycieli i rozwijanie ich profesjonalnej samoświadomości.
Z recenzji prof. D. Klus-Stańskiej
Ewa Filipiak – dr hab., prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, od 2003 roku kierownik Zakładu Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UKW, członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problemów organizacji i wspierania procesu uczenia się, języka i jego roli w uczeniu się oraz dydaktycznych aplikacji społeczno-kulturowych teorii uczenia się, w szczególności Lwa S. Wygotskiego i Jerome’a S. Brunera.
Fragment ksiażki Rozwijanie Zdolności uczenia się
Kurt Lewin napisał kiedyś, że nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria. W każdą pracę badawczą i projektową są wpisane krytyczna refleksja i poszukiwanie dobrej teorii. Niewątpliwie takimi konstruktywnymi teoriami są socjokulturowe, pojęciowo wyrafinowane koncepcje Lwa S. Wygotskiego i Jerome'a S. Brunera. Autorzy ci proponują czytelnikom prace niełatwe w odbiorze, zapraszające jednak do podróży intelektualnej i konfrontowania własnej wiedzy o problemie z teorią, stawiają tezy, poddają teorie analizie krytycznej, przedstawiają własne badania. Od wielu lat ich koncepcje są źródłem inspiracji także dla mnie.
W latach 2006-2009 realizowano projekt badawczy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt. Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum1. Naukowym celem projektu była diagnoza poziomu i właściwości zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Wnioski i refleksje wynikające z badań ukazały potrzebę i kierunek zmian w edukacji nauczycieli i uczniów. Przyczyniły się do rozważań na temat konieczności krytycznego namysłu wokół „uczenia uczenia się" w szkole oraz ponownego zdefiniowania uczenia się w szkole, przemyślenia kierunku zmian w przygotowaniu nauczycieli do specyficznej roli wyznaczonej przez „bycie w kulturze uczenia się", w interakcji, spotkaniu edukacyjnym z uczniem. Efektem tych rozważań ukierunkowanych aplikacjami koncepcji socjokulturo-wych jest niniejsza praca.
W.1. Dlaczego koncepcja Wygotskiego?
Lew Siemionowicz Wygotski - człowiek, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat, urodził się 17 listopada 1896 roku w Orszy na Białorusi. Zmarł przedwcześnie, w pełni rozkwitu sił twórczych, 10 czerwca 1934 roku w Moskwie. Był wybitnym rosyjskim psychologiem, pedagogiem, prekursorem neuropsychologii, twórcą szkoły psychologicznej kulturowo-historycznego rozwoju wyższych funkcji psychicznych.
Amerykański naukowiec Stephen Toulmin nadał rosyjskiemu naukowcowi przydomek „Mozart psychologii", podkreślając biograficzną zbieżność obydwu postaci. Zarówno Mozart, jak i Wygotski żyli krótko, zmagali się z poważnymi chorobami, ale pozostawili po sobie niezwykle bogaty i oryginalny dorobek. Twórczość pisarska Wygotskiego obejmuje 270 prac (tylko nieliczne z nich są tłumaczone na język polski; wykaz prac tłumaczonych zamieszczono dalej). Niezwykłe jest to, że publikacje te powstały w okresie niespełna dekady. Leon-tiew pisał o Wygotskim jak o człowieku, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat. Mimo że od jego śmierci minęło już 75 lat, Wygotski nie jest postacią historyczną, ale - jak pisze jego córka Gita L. Wygod-ska- „żywym współczesnym" (2002, s. 57). Zainteresowanie jego dziełem od wielu lat nie słabnie na całym świecie - zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Anna I. Brzezińska pisze: „Jest to rzadki przypadek, by dzieło kogoś, kto od dawna nie żyje i kto żył i działał w tak odległym kulturowo kontekście (w niektórych okresach naszej najnowszej historii kontekście mimo bliskości fizycznej odległym niezmiernie), stawało się z roku na rok coraz bardziej znane i znaczące" (2000, s. 5). Współcześnie znane są odczytania prac Wygotskiego autorstwa Jamesa V. Wertscha, Michaela Cole'a, Jerome'a S. Brunera, Barbary Rogoff (Stany Zjednoczone), Johna Shottera (Holandia), Mariannę Hedegaard, Alexa Kozulina (Izrael), Setha Chaiklina (Dania), jak również wcześniejsze interpretacje jego uczniów i kontynuatorów rosyjskiej szkoły: Aleksandra R. Łurii, Aleksieja N. Leontiewa, Piotra J. Galpierina, Daniila B. Elkonina, Lidii I. Bozhovich, Alexandra Vladimirovicha Zaporozhetsa, Witalija Rubtsova, Yasilija Davidova, Yladimira P. Zinchenki.
Prace Wygotskiego są dziś na nowo odczytywane, rozwijane, stanowią inspirację dla współcześnie podejmowanych projektów badawczych. Niewątpliwie był on wielką indywidualnością. Poddał gruntownej rewizji wiele głównych zagadnień psychologii, poddawał krytycznej analizie osiągnięcia współczesnych mu szkół psychologicznych, ale przede wszystkim stworzył własną, oryginalną koncepcję teoretyczną. W ramach swojej pracy naukowej był autorem rozległych analiz i rozważań teoretycznych, ale przeprowadził także serie badań eksperymentalno--psychologicznych.
Jak sam pisze we wstępie do pracy Myślenie i mowa:
Nie sposób było poprzestać na badaniach eksperymentalnych, należało sięgnąć również do prac teoretycznych i krytycznych. Trzeba było, po pierwsze, przeprowadzić analizę teoretyczną, a następnie uogólnić już zebrany przez psychologów bogaty materiał faktyczny, skonfrontować i porównać dane filogenezy i ontogenezy, by w ten sposób określić punkty wyjścia rozwiązania naszego problemu oraz podstawowe przesłanki samodzielnego zdobywania faktów naukowych, przez nadanie im postaci ogólnej teorii genetycznych podstaw myślenia i mowy. Po drugie, trzeba było krytycznie przeanalizować panujące współcześnie teorie myślenia i mowy, by z nich uczynić odskocznię w odnajdywaniu własnych dróg i opracowaniu wstępnych hipotez roboczych, przy czym od samego początku teoretyczną drogę naszego badania trzeba było przeciwstawić tej drodze, która doprowadziła do powstania dominujących dziś w nauce teorii, teorii niedających się utrzymać, wymagających rewizji i przezwyciężenia (Wygotski, 1989, s. 7-8).
Wygotski poddał analizie krytycznej między innymi dwie najbardziej wpływowe w tym czasie teorie rozwoju mowy i myślenia: teorię Jeana Piageta i Williama Sterna. Punktem wyjścia w badaniach podejmowanych przez Wygotskiego były próba przezwyciężenia kryzysu psychologii oraz poszukiwanie nowych kierunków i metod badań. Zaproponował nową metodę badania wyższych procesów psychicznych, jak pisze Łuna: „metodykę podwójnej stymulacji, którą sam wykorzystał do badań nad genetycznym rozwojem wyższych procesów psychicznych" (Łuria, 1978, s. 12).
Wygotski dokonał przełomu w psychologii rozwojowej. Jego oryginalna teoria kulturowo-historyczna stała się inspiracją dla badań podejmowanych współcześnie w wielu krajach świata. Jako pierwszy rosyjski psycholog docenił znaczenie problemu świadomości w psychologii. W swoich badaniach zwrócił uwagę na rolę, jaką odgrywają narzędzia w procesie rozwoju człowieka, oraz społeczne determinanty tego rozwoju.
Systematyczne badania naukowe rozpoczął w 1922 roku, podejmując pracę w Instytucie Psychologii Eksperymentalnej, a od 1924 roku także w Instytucie Eksperymentalno-Defektologicznym w Moskwie. W 1926 roku Wygotski stworzył od podstaw laboratorium do badania dzieci nieprawidłowo rozwijających się, które stało się zalążkiem powstałego w 1929 roku Eksperymentalnego Instytutu Defektologicznego. Placówką tą kierował aż do śmierci.
Zasługi Wygotskiego w dziedzinie psychologii wychowawczej są nieocenione. Wśród jego prac jest wiele takich, które wskazują na związek między rozwojem a nauczaniem, jak również uzasadniają formy i procedury działań w okresie przedszkolnym oraz szkolnym. Opracowania te zawierają wyraźne wskazania i aplikacje dydaktyczne. Dotyczą one sensytywnych okresów nauczania - uczenia się, analizy procesu przyswajania pojęć naukowych i potocznych, koncepcji strefy najbliższego rozwoju, konieczności dwukrotnego badania poziomu umysłowego dziecka.
Działalność naukowa Wygotskiego została poddana krytyce na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych minionego stulecia. Jak pisze Gi-ta L. Wygodska: „[...] Krytyka była niesprawiedliwa, tendencyjna, nie wytrzymywała naukowej argumentacji, obfitowała za to w polityczne oskarżenia" (2002, s. 55). Znamienne jest to, że prace Wygotskiego były poddane cenzurze przez prawie dwadzieścia lat. Zostały w tym czasie wycofane z obiegu, nie można było ich wypożyczać, wydawać ani cytować.
Oryginalność myśli Wygotskiego i jego niezwykła intuicja badawcza sprawiają, że jego prace stale inspirują nowe projekty badawcze, a jego myśli przetrwały próbę czasu.
[...] Minęło wiele lat od czasu, kiedy zabrakfo Lwa Siemionowicza. Jednak jego myśli, idee, twórczość, on sam należą nie tylko do historii. Do dziś interesują ludzi. W jednym z artykułów A. N. Leontiew pisał o nim jak o człowieku, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat... Prawdopodobnie dlatego jest on dla nas nie tylko postacią historyczną, ale żywym współczesnym (Wygodska, 2002, s. 57). Rozwijanie Zdolności Uczenia się Spis Treści
Wstęp
W.1. Dlaczego koncepcja Wygotskiego? W.2. Dlaczego koncepcja Brunera?
CZĘŚĆ l
Co wnoszą teorie socjokulturowe Wygotskiego i Brunera
do myślenia o zmianie i rozwoju w edukacji?
1. Założenia dotyczące uczenia się i tworzenia wiedzy
1.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela w strefie rozwoju
1.2. Uczenie się jako proces opanowywania narzędzi kulturowych
1.3. Język jako najważniejsze narzędzie kulturowe
1.4. Proces uczenia się jako proces społeczny
2. Strategie pracy nauczyciela z uczniem: w kierunku budowania rusztowania i wrażliwej kontroli nauczania, negocjowania wiedzy i konstruowania znaczeń
2.1. Budowanie rusztowania (scaffolding)
2.2. Wrażliwa kontrola nauczania
2.3. Sterowane (ukierunkowane) uczestnictwo
2.4. Zadania rozwojowo-dydaktyczne: „od cudzej pomocy do autopomocy"
2.5. Wprowadzanie w metodę naukowego poznania
3. Dziecko-uczeń w teorii socjokulturowej
4. Nauczyciel i jego rola w perspektywie socjokulturowej
5. Motywacja do uczenia się - kontekst socjokulturowy
5.1. Motywacja - ustalenia ogólne
5.2. Motywacja wewnętrzna i budowanie „zamiaru uczenia się"
5.3. Strategie motywowania uczniów do nauki
6. Szkolne środowisko uczenia się, reguły kierowania klasą i proces „uczenia uczenia się"
6.1. Kultura klasy - kontekst zmiany
6.2. Szkolna kultura uczenia w rozumieniu Brunera
6.3. Dobre praktyki dotyczące budowania kultury uczenia się
7. Planowanie i organizacja pracy ucznia
Od działania ze wsparciem do działania samodzielnego
7.1. Planowanie - uwagi ogólne
7.2. Organizowanie indywidualnej pracy ucznia
7.3. Organizacja pracy w zespole
7.4. Organizowanie przestrzeni uczenia się
8. Ocenianie i monitorowanie pracy ucznia
8.1. Ocenianie - kontekst zmiany
8.2. Portfolio jako technika monitorowania rozwoju ucznia
8.3. Portfolio w pracy nauczyciela
CZĘŚĆ II
Rozwijanie zdolności uczenia się - metoda naukowego poznania i narzędzia uczenia
9. Narzędzia ogólne - strategie generujące uczenie się i umożliwiające opanowanie metody naukowego poznania
10. Rola i znaczenie strategii rozwiązywania problemów w rozwijaniu samodzielności myślenia i działania
11. Pytania - ich znaczenie dla rozwijania zdolności uczenia i myślenia
12. Budowanie rusztowania dla rozwoju języka
12.1. Strategie budowania rusztowania dla języka
12.2. Przykłady strategii budowania rusztowania dla wypowiedzi dziecka
13. Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się - mapy mentalne
13.1. Mapy mentalne w edukacji - organizowanie myślenia i językowego wyrażania się
13.2. Mapy mentalne jako strategie wspomagania rozwoju językowego
13.3. Wartość map mentalnych dla wspierania rozwoju językowego dziecka
14. Budowanie rusztowania dla interpretacji i rozumienia tekstu
14.1. Żeby rozumieć, musimy się domyślać
14.2. Czytanie rozwija myślenie, ale też wymaga myślenia
15. Strategie pracy samokształceniowej
15.1. Praca z fiszką
15.2. Plan pracy indywidualnej
Zamiast zakończenia
Bibliografia
Indeks osobowy Indeks rzeczowy
Poznaj tajemnicę skutecznej nauki!
Naucz się uczyć!
Pierwsze polskie wydanie doskonałego poradnika autorstwa Sebastian Leitnera — twórcy systematyki psychodydaktycznej, bazującej na nauce z kartoteki.
Dzięki temu poradnikowi dowiesz się:
- jak się uczyć i trwale zapamiętywać przyswajaną wiedzę
- w jaki sposób przygotowywać materiały do nauki
- jak rozwijać swoją inteligencję
Poradnik prezentuje szereg praktycznych wskazówek i ćwiczeń, dzięki którym można szybko, a co najważniejsze — trwale i skutecznie — opanować materiał, którego zazwyczaj należy nauczyć się na pamięć, czyli m.in. definicje, wzory matematyczne, daty, obce słówka, a nawet treść 400-stronicowego podręcznika.
Książka pozwala zerwać z myśleniem typu "jestem za głupi" lub "jestem za stary". Na naukę nigdy nie jest za późno, a im wcześniej nauczymy się, jak uczyć się skutecznie, tym szybciej osiągniemy sukces i przekonamy się, że każdy z nas może nauczyć się? choćby 10 języków!
Książka dla wszystkich uczących się oraz chcących się uczyć:
- młodzieży, studentów i dorosłych pragnących szybko posiąść potrzebną im wiedzę
- osób kierujących się ambicją bądź chęcią samorealizacji lub przymuszonych do nauki przez szkołę, uniwersytet lub firmę
- ludzi, którym nauka nie sprawia kłopotów, ale mogliby uczyć się jeszcze skuteczniej oraz wszystkich tych, którzy niesłusznie stracili wiarę we własne możliwości
Dzięki wchodzącym w skład zestawu akcesoriom, masz
możliwość praktycznego zastosowania przedstawionych w poradniku metod:
- pudełko MEMOBOX®
- 100 FISZEK in blanco
Gdzie leżą granice możliwości ludzkiego mózgu? Neurolog dr David Perlmutter oraz antropolog medyczny i szaman dr Alberta Villoldo połączyli siły, by się tego dowiedzieć. Jednocześnie opracowali pięciotygodniowy program wyzwalający pełną moc mózgu każdej osoby, która zdecyduje się go zastosować.
Odpowiednie odżywianie oraz ćwiczenia fizyczne opisane w tej książce nie tylko naprawią te części Twojego mózgu, które zostały uszkodzone przez stres, ale też stworzą środowisko podatne na wzrost nowych komórek nerwowych oraz aktywują geny odpowiedzialne za długowieczność, lepszą odporność i usprawnioną pracę umysłu. Z kolei praktyki szamańskie, medytacje i wizualizacje pomogą Ci pobudzić te obszary mózgu, dzięki którym spokój, współczucie, innowacyjność i radość w sposób naturalny przejawią się w Twoim życiu.
Uzyskaj dostęp do potencjału, jaki nosisz w sobie od dnia narodzin!
„Doktorowie Perlmutter i Villoldo ponownie łączą rozdzielone dawno temu dyscypliny, nauką i duchowość, aby pomóc nam w uzyskaniu dostępu do tych części mózgu, które definiują nasze człowieczeństwo. Książka ta pokazuje, jak używać najnowszych odkryć naukowych w naszym poszukiwaniu oświecenia oraz oferuje praktyczne narządzie do jego osiągnięcia".
- Dr Andrew Weil
Fragment książki Aktywuj pełną moc mózgu
POTĘŻNY UMYSŁ
W naszej pracy - zarówno jako antropologa, który poświęcił wiele lat na badania uzdrawiających praktyk mędrców Amazonii i Andów, jak i neurologa, który spędził dekady na leczeniu ludzi cierpiących na degeneracyjne choroby mózgu - od dawna byliśmy zaintrygowani potęgą umysłu, dzięki której osiągnąć można niewiarygodne rzeczy zarówno na planie fizycznym, jak i mentalnym. Poznaliśmy i uczyliśmy się od mędrców, którzy byli w stanie osiągnąć niesamowitą błyskotliwość, wewnętrzny spokój i twórczość. Słyszeliśmy o tybetańskich mnichach, którzy potrafią medytować przez całą noc na pokrytych lodem szczytach górskich nie zamarzając, rankiem strzepując z nagich ramion śnieg, gdy wzejdzie słońce. Pełna moc umysłu nadal nie jest w pełni zrozumiana, ale natykamy się na jej przejawy regularnie.
zdrowie i myśli
Lata temu ludzie postrzegali grupy wsparcia i techniki zarządzania stresem jako nieszkodliwe dodatki do leczenia medycznego osób poważnie chorych. Ostatnimi czasy, jednakże, badania dowiodły, że pacjenci używający technik takich jak …
Aktywuj pełną moc mózgu
Spis Treści
Pochwały dla książki
Słowo wstępne wydawcy
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. Neurobiologia oświecenia
Rozdział 2. Potężny umysł
Rozdział 3. Ewolucja mózgu i umysłu
Rozdział 4. Mitochondria i żeńska siła życiowa
Rozdział 5. Sieci nerwowe i nawyki umysłu
Rozdział 6. Jak stres szkodzi mózgowi
Rozdział 7. Dar neuroplastyczności
Rozdział 8. Neurogeneza: tworzenie nowych komórek mózgowych
Rozdział 9. Trzy stany, których nie chcesz mieć
Rozdział 10. Nowoczesne terapie wspomagające lprodukcję energii
Rozdział 11. Dar szamana
Rozdział 12. Przygotowanie swojego mózgu do oświecenia
Rozdział 13. Ćwiczenia szamańskie
Rozdział 14. Program aktywacji mocy swojego mózgu
Rozdział 15. Poszukiwanie swojej duszy
Epilog
Podziękowania
O Autorach
Ćwiczymy swoje nogi i ręce, dbamy o kondycję i sprawność fizyczną. A przecież nasz mózg też jest mięśniem i potrzebuje regularnej gimnastyki! A jakże! Proponujemy Ci zaskakująco skuteczny trening umysłowy! Każdego dnia zaledwie przez 10 minut ćwiczysz swój mózg! I nim się obejrzysz... będą wołać na Ciebie ?Einstein?!
Testy zdolności poznawczych (IQ), pozwalają określić nie tylko ogólny iloraz inteligencji, ale również indywidualne zdolności i predyspozycje zawodowe – tak ważne w momencie wyboru profilu kształcenia, a następnie zawodu i miejsca pracy. Mimo że potencjał intelektualny człowieka jest cechą wrodzoną, to przecież wiele zdolności i umiejętności można rozwinąć i wyćwiczyć. Łatwiej jest nam rozwiązać określone rodzaje zadań, jeśli już kiedyś zetknęliśmy się z podobnymi zadaniami. Umiejętność rozwiązywania testów IQ można wyćwiczyć! Testy inteligencji dla dzieci, młodzieży i dorosłych zostały ułożone przez członka stowarzyszenia Mensa. To świetna zabawa i znakomity trening umysłu. Sprawdź się, zobacz czy nie śpi w tobie ukryty geniusz! Sprawdź rozwiązania i zdobądź wiedzę – pomoże ci to przygotować się do rozwiązywania podobnych zadań i zwiększy szansę na lepsze wyniki podczas egzaminów, konkursów oraz innych procedur kwalifikacyjnych i rekrutacyjnych. Na koniec, zagraj w dołączone gry logiczne - bo zabawy nigdy dość!
Płyta zawiera:
1 test dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat (testy dojrzałości szkolnej)
3 testy próbne (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
3 testy dla nastolatków (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
3 testy dla dorosłych (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
98/2000/ME/XP/Vista
Pentium 500
128 MB
karta grafiki: 1MB
karta dźwiękowa wymagana
napęd CD-ROM x 4
Autor prezentuje nowoczesne podejście do obliczeń inteligentnych. Przedstawia rys historyczny rozwoju sztucznej inteligencji, jej zastosowania w życiu codziennym i prognozę dalszego rozwoju.
Walorem dydaktycznym drugiego wydania są zadania do samodzielnego rozwiązania dodane po każdym rozdziale.
Książka poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym.
Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc).
Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.
Oto ponad 1000 zagadek o różnym stopniu trudności pozwalających na sprawdzenie i rozwinięcie intelektu.
To idealna książka dla każdego miłośnika zagadek, który pragnie wystawić na próbę swoją inteligencję.
Dzięki łamigłówkom zawartym w tej książce rozwiniesz: myślenie kreatywne , rozumowanie dedukcyjne , rozwiązywanie zagadek. Jest jeden fakt , co do którego zgadzają się wszyscy neurolodzy - regularne ćwiczenia sprzyjają rozwojowi mózgu podobnie , jak rozwojowi mięśni . W rzeczywistości mózg nie tylko odnosi korzyści dzięki takim cwiczeniom - on dzięki nim rozkwita.
Myśl elastycznie i na każdą zagadkę patrz z różnych punktów widzenia, zamiast koncentrować się tylko na tym, co najbardziej oczywiste. Zyskasz długie godziny dobrej zabawy.
Życzymy ci szczęścia , zacznij rozwiązywać je już dziś!
Książka napisana przez wybitnych specjalistów w dziedzinie prezentuje nowoczesne, interdyscyplinarne i potwierdzone naukowo podejście do uczenia się. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, dlaczego zakłócenia umiejętności sensomotorycznych negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka, a także dlaczego mogą być przyczyną specyficznych trudności w nauce oraz niedojrzałego zachowania uczniów. Pokazują, jak w jaki sposób diagnozować problem oraz skutecznie mu przeciwdziałać przez usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się oraz jak dzięki proponowanym przez nich rozwiązaniom (program ćwiczeń integrujących) wspierać harmonijny rozwój dziecka.
Techniki używane w INPP pozwalają na przekroczenie wielu międzydyscyplinarnych granic: techniki diagnostyczne oraz systemy obliczania punktów są oparte na testach, które powstały pierwotnie na polu medycyny ogólnej. Oznacza to, że jeśli te same testy zostaną użyte przez lekarza, fizjoterapeutę czy terapeutę zajęciowego, uzyskają oni identyczne wyniki. Jednakże używane w INPP metody interwencji różnią się od metod, jakimi zwyczajowo posługują się fizjoterapeuci czy terapeuci zajęciowi przeszkoleni w zakresie integracji sensorycznej; ostatecznie, testy fizyczne oraz programy leczenia fizycznego znajdują zastosowanie w odniesieniu do problemów natury edukacyjnej bądź psychologicznej.
Celem niniejszej książki była synteza i zbliżenie różnych dziedzin zawodowych i osiągnięcie jednolitego rozumienia roli, jaką czynniki fizyczne mogą odgrywać zarówno w procesie uczenia się, jak i powstawania problemów emocjonalnych.
Z Przedmowy
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?