Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z szeroką i bogatą ofertą książek, poradników, podręczników o tematyce psychologicznej, a zwłaszcza dotyczącej inteligencji i kreatywności, a także o samorealizacji, karierze, uzależnianiach. W tym dziale proponujemy książki o pracy mózgu, ludzkim umyśle, jak działa mózg?, jak go zaprogramować? na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w proponowanych przez sklep DobreKsiazki.pl publikacjach. Zwłaszcza wydawnictwa: Aha! , Feeria, Helion, Znak proponują ciekawą lekturę z tej tematyki.
Przekład z języka niderlandzkiego Ewa Jusewicz-Kalter
Przyjęło się mówić, że na starość pamięć płata figle. To prawda. Z wiekiem zapominamy o sprawach codziennych, ale jednocześnie ze zdumiewającą ostrością przypominamy sobie szczegóły z odległej już młodości. Czy tego chcemy, czy nie, zapominanie nieodmiennie towarzyszy starości, a gdy jedne fakty umykają, inne porwracają z barwną i szczegółową, a czasem natrętną intesywnością. Douwe Draaisma tłumaczy, dlaczego pogarszająca się pamięć nie powinna nas dziwić ani przerażać. W końcu, jak mawiał Konfucujusz, i tak nawet "najbardziej wyblakły atrament jest lepszy niż najwspanialsza pamięć". Autor dowartościowuje starość jako czas prawdziwej, dojrzałej mądrości. Jednocześnie pokazuje, jak głęboko zakorzenione są w kulturze krzywdzące stereotypy dotyczące podeszłego wieku. Draaisma unika medycznego żargonu, pisze z pasją i udowadnia, że naukowa książka może być fascynującą lekturą.
"Czy w miarę starzenia stajemy się innymi ludźmi? Czy nasze wspomnienia zgadzają się z rzeczywistością? Dlaczego po upływie trzydziestu lat na to samo pytanie dotyczące naszej przeszłości udzielamy innej odpowiedzi? Pamięć, wspomnienia, błędne ścieżki w labiryncie czasu ? w tym gąszczu dobrze jest mieć tak mądrego i błyskotliwego przewodnika, jak Douwe Draaisma. Potrafi on oddzielić sens od nonsensu w książce, która wcześniej czy później dotyczy nas wszystkich, a przy tym, dzięki wielu przytoczonym przypadkom i przykładom, jest fascynująca, a czasem wzruszająca.
Nie każdemu jest dana taka umiejętność łączenia wiedzy z kunsztem pisarskim".
Cees Nooteboom
Z Wygotskim i Brunerem w tle
Doskonały przewodnik dla nauczycieli pragnących budować kulturę uczenia się!
W części pierwszej autorka wyczerpująco omawia proces powstawania wiedzy i uczenia się, strategie pracy nauczyciela z uczniem oraz role, jakie przyjmują oni w edukacji. Podkreśla znaczenie motywacji do nauki, podpowiada, jak motywować uczniów do pracy, wspierać ich działania, a także jak kontrolować i oceniać ich wysiłki edukacyjne. W drugiej części książki szczegółowo przedstawia różne strategie rozwijania zdolności uczenia się.
Niniejsza pozycja to praca stanowiąca profesjonalne wsparcie praktyków i ich edukatorów w odczytywaniu istoty tego, co dzieje się w pracy z uczniami. Największą jej zaletą jest działanie zmierzające do uzyskania interakcyjnej równowagi między założeniami teoretyczno-koncepcyjnymi i praktycznymi sugestiami, kierowanymi do nauczycieli tak, by nie tyle dostarczyć im technicznego narzędzia do pracy z uczniami, ile podnosić ich świadomość pedagogicznego sensu swoich działań (…) Kompetencje Autorki, Jej doświadczenie i pozycja w środowisku naukowym oraz Jej ogromne zasługi dla nauczycieli-praktyków zagwarantowały celny wybór podjętych wątków i umiejętne ich kierowanie ku szkolnym potrzebom. Książka z pewnością będzie znaczącym wkładem w doskonalenie pracy nauczycieli i rozwijanie ich profesjonalnej samoświadomości.
Z recenzji prof. D. Klus-Stańskiej
Ewa Filipiak – dr hab., prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, od 2003 roku kierownik Zakładu Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UKW, członek Zespołu Edukacji Elementarnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problemów organizacji i wspierania procesu uczenia się, języka i jego roli w uczeniu się oraz dydaktycznych aplikacji społeczno-kulturowych teorii uczenia się, w szczególności Lwa S. Wygotskiego i Jerome’a S. Brunera.
Fragment ksiażki Rozwijanie Zdolności uczenia się
Kurt Lewin napisał kiedyś, że nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria. W każdą pracę badawczą i projektową są wpisane krytyczna refleksja i poszukiwanie dobrej teorii. Niewątpliwie takimi konstruktywnymi teoriami są socjokulturowe, pojęciowo wyrafinowane koncepcje Lwa S. Wygotskiego i Jerome'a S. Brunera. Autorzy ci proponują czytelnikom prace niełatwe w odbiorze, zapraszające jednak do podróży intelektualnej i konfrontowania własnej wiedzy o problemie z teorią, stawiają tezy, poddają teorie analizie krytycznej, przedstawiają własne badania. Od wielu lat ich koncepcje są źródłem inspiracji także dla mnie.
W latach 2006-2009 realizowano projekt badawczy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pt. Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum1. Naukowym celem projektu była diagnoza poziomu i właściwości zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Wnioski i refleksje wynikające z badań ukazały potrzebę i kierunek zmian w edukacji nauczycieli i uczniów. Przyczyniły się do rozważań na temat konieczności krytycznego namysłu wokół „uczenia uczenia się" w szkole oraz ponownego zdefiniowania uczenia się w szkole, przemyślenia kierunku zmian w przygotowaniu nauczycieli do specyficznej roli wyznaczonej przez „bycie w kulturze uczenia się", w interakcji, spotkaniu edukacyjnym z uczniem. Efektem tych rozważań ukierunkowanych aplikacjami koncepcji socjokulturo-wych jest niniejsza praca.
W.1. Dlaczego koncepcja Wygotskiego?
Lew Siemionowicz Wygotski - człowiek, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat, urodził się 17 listopada 1896 roku w Orszy na Białorusi. Zmarł przedwcześnie, w pełni rozkwitu sił twórczych, 10 czerwca 1934 roku w Moskwie. Był wybitnym rosyjskim psychologiem, pedagogiem, prekursorem neuropsychologii, twórcą szkoły psychologicznej kulturowo-historycznego rozwoju wyższych funkcji psychicznych.
Amerykański naukowiec Stephen Toulmin nadał rosyjskiemu naukowcowi przydomek „Mozart psychologii", podkreślając biograficzną zbieżność obydwu postaci. Zarówno Mozart, jak i Wygotski żyli krótko, zmagali się z poważnymi chorobami, ale pozostawili po sobie niezwykle bogaty i oryginalny dorobek. Twórczość pisarska Wygotskiego obejmuje 270 prac (tylko nieliczne z nich są tłumaczone na język polski; wykaz prac tłumaczonych zamieszczono dalej). Niezwykłe jest to, że publikacje te powstały w okresie niespełna dekady. Leon-tiew pisał o Wygotskim jak o człowieku, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat. Mimo że od jego śmierci minęło już 75 lat, Wygotski nie jest postacią historyczną, ale - jak pisze jego córka Gita L. Wygod-ska- „żywym współczesnym" (2002, s. 57). Zainteresowanie jego dziełem od wielu lat nie słabnie na całym świecie - zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Anna I. Brzezińska pisze: „Jest to rzadki przypadek, by dzieło kogoś, kto od dawna nie żyje i kto żył i działał w tak odległym kulturowo kontekście (w niektórych okresach naszej najnowszej historii kontekście mimo bliskości fizycznej odległym niezmiernie), stawało się z roku na rok coraz bardziej znane i znaczące" (2000, s. 5). Współcześnie znane są odczytania prac Wygotskiego autorstwa Jamesa V. Wertscha, Michaela Cole'a, Jerome'a S. Brunera, Barbary Rogoff (Stany Zjednoczone), Johna Shottera (Holandia), Mariannę Hedegaard, Alexa Kozulina (Izrael), Setha Chaiklina (Dania), jak również wcześniejsze interpretacje jego uczniów i kontynuatorów rosyjskiej szkoły: Aleksandra R. Łurii, Aleksieja N. Leontiewa, Piotra J. Galpierina, Daniila B. Elkonina, Lidii I. Bozhovich, Alexandra Vladimirovicha Zaporozhetsa, Witalija Rubtsova, Yasilija Davidova, Yladimira P. Zinchenki.
Prace Wygotskiego są dziś na nowo odczytywane, rozwijane, stanowią inspirację dla współcześnie podejmowanych projektów badawczych. Niewątpliwie był on wielką indywidualnością. Poddał gruntownej rewizji wiele głównych zagadnień psychologii, poddawał krytycznej analizie osiągnięcia współczesnych mu szkół psychologicznych, ale przede wszystkim stworzył własną, oryginalną koncepcję teoretyczną. W ramach swojej pracy naukowej był autorem rozległych analiz i rozważań teoretycznych, ale przeprowadził także serie badań eksperymentalno--psychologicznych.
Jak sam pisze we wstępie do pracy Myślenie i mowa:
Nie sposób było poprzestać na badaniach eksperymentalnych, należało sięgnąć również do prac teoretycznych i krytycznych. Trzeba było, po pierwsze, przeprowadzić analizę teoretyczną, a następnie uogólnić już zebrany przez psychologów bogaty materiał faktyczny, skonfrontować i porównać dane filogenezy i ontogenezy, by w ten sposób określić punkty wyjścia rozwiązania naszego problemu oraz podstawowe przesłanki samodzielnego zdobywania faktów naukowych, przez nadanie im postaci ogólnej teorii genetycznych podstaw myślenia i mowy. Po drugie, trzeba było krytycznie przeanalizować panujące współcześnie teorie myślenia i mowy, by z nich uczynić odskocznię w odnajdywaniu własnych dróg i opracowaniu wstępnych hipotez roboczych, przy czym od samego początku teoretyczną drogę naszego badania trzeba było przeciwstawić tej drodze, która doprowadziła do powstania dominujących dziś w nauce teorii, teorii niedających się utrzymać, wymagających rewizji i przezwyciężenia (Wygotski, 1989, s. 7-8).
Wygotski poddał analizie krytycznej między innymi dwie najbardziej wpływowe w tym czasie teorie rozwoju mowy i myślenia: teorię Jeana Piageta i Williama Sterna. Punktem wyjścia w badaniach podejmowanych przez Wygotskiego były próba przezwyciężenia kryzysu psychologii oraz poszukiwanie nowych kierunków i metod badań. Zaproponował nową metodę badania wyższych procesów psychicznych, jak pisze Łuna: „metodykę podwójnej stymulacji, którą sam wykorzystał do badań nad genetycznym rozwojem wyższych procesów psychicznych" (Łuria, 1978, s. 12).
Wygotski dokonał przełomu w psychologii rozwojowej. Jego oryginalna teoria kulturowo-historyczna stała się inspiracją dla badań podejmowanych współcześnie w wielu krajach świata. Jako pierwszy rosyjski psycholog docenił znaczenie problemu świadomości w psychologii. W swoich badaniach zwrócił uwagę na rolę, jaką odgrywają narzędzia w procesie rozwoju człowieka, oraz społeczne determinanty tego rozwoju.
Systematyczne badania naukowe rozpoczął w 1922 roku, podejmując pracę w Instytucie Psychologii Eksperymentalnej, a od 1924 roku także w Instytucie Eksperymentalno-Defektologicznym w Moskwie. W 1926 roku Wygotski stworzył od podstaw laboratorium do badania dzieci nieprawidłowo rozwijających się, które stało się zalążkiem powstałego w 1929 roku Eksperymentalnego Instytutu Defektologicznego. Placówką tą kierował aż do śmierci.
Zasługi Wygotskiego w dziedzinie psychologii wychowawczej są nieocenione. Wśród jego prac jest wiele takich, które wskazują na związek między rozwojem a nauczaniem, jak również uzasadniają formy i procedury działań w okresie przedszkolnym oraz szkolnym. Opracowania te zawierają wyraźne wskazania i aplikacje dydaktyczne. Dotyczą one sensytywnych okresów nauczania - uczenia się, analizy procesu przyswajania pojęć naukowych i potocznych, koncepcji strefy najbliższego rozwoju, konieczności dwukrotnego badania poziomu umysłowego dziecka.
Działalność naukowa Wygotskiego została poddana krytyce na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych minionego stulecia. Jak pisze Gi-ta L. Wygodska: „[...] Krytyka była niesprawiedliwa, tendencyjna, nie wytrzymywała naukowej argumentacji, obfitowała za to w polityczne oskarżenia" (2002, s. 55). Znamienne jest to, że prace Wygotskiego były poddane cenzurze przez prawie dwadzieścia lat. Zostały w tym czasie wycofane z obiegu, nie można było ich wypożyczać, wydawać ani cytować.
Oryginalność myśli Wygotskiego i jego niezwykła intuicja badawcza sprawiają, że jego prace stale inspirują nowe projekty badawcze, a jego myśli przetrwały próbę czasu.
[...] Minęło wiele lat od czasu, kiedy zabrakfo Lwa Siemionowicza. Jednak jego myśli, idee, twórczość, on sam należą nie tylko do historii. Do dziś interesują ludzi. W jednym z artykułów A. N. Leontiew pisał o nim jak o człowieku, który wyprzedził swoje czasy o dziesiątki lat... Prawdopodobnie dlatego jest on dla nas nie tylko postacią historyczną, ale żywym współczesnym (Wygodska, 2002, s. 57). Rozwijanie Zdolności Uczenia się Spis Treści
Wstęp
W.1. Dlaczego koncepcja Wygotskiego? W.2. Dlaczego koncepcja Brunera?
CZĘŚĆ l
Co wnoszą teorie socjokulturowe Wygotskiego i Brunera
do myślenia o zmianie i rozwoju w edukacji?
1. Założenia dotyczące uczenia się i tworzenia wiedzy
1.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela w strefie rozwoju
1.2. Uczenie się jako proces opanowywania narzędzi kulturowych
1.3. Język jako najważniejsze narzędzie kulturowe
1.4. Proces uczenia się jako proces społeczny
2. Strategie pracy nauczyciela z uczniem: w kierunku budowania rusztowania i wrażliwej kontroli nauczania, negocjowania wiedzy i konstruowania znaczeń
2.1. Budowanie rusztowania (scaffolding)
2.2. Wrażliwa kontrola nauczania
2.3. Sterowane (ukierunkowane) uczestnictwo
2.4. Zadania rozwojowo-dydaktyczne: „od cudzej pomocy do autopomocy"
2.5. Wprowadzanie w metodę naukowego poznania
3. Dziecko-uczeń w teorii socjokulturowej
4. Nauczyciel i jego rola w perspektywie socjokulturowej
5. Motywacja do uczenia się - kontekst socjokulturowy
5.1. Motywacja - ustalenia ogólne
5.2. Motywacja wewnętrzna i budowanie „zamiaru uczenia się"
5.3. Strategie motywowania uczniów do nauki
6. Szkolne środowisko uczenia się, reguły kierowania klasą i proces „uczenia uczenia się"
6.1. Kultura klasy - kontekst zmiany
6.2. Szkolna kultura uczenia w rozumieniu Brunera
6.3. Dobre praktyki dotyczące budowania kultury uczenia się
7. Planowanie i organizacja pracy ucznia
Od działania ze wsparciem do działania samodzielnego
7.1. Planowanie - uwagi ogólne
7.2. Organizowanie indywidualnej pracy ucznia
7.3. Organizacja pracy w zespole
7.4. Organizowanie przestrzeni uczenia się
8. Ocenianie i monitorowanie pracy ucznia
8.1. Ocenianie - kontekst zmiany
8.2. Portfolio jako technika monitorowania rozwoju ucznia
8.3. Portfolio w pracy nauczyciela
CZĘŚĆ II
Rozwijanie zdolności uczenia się - metoda naukowego poznania i narzędzia uczenia
9. Narzędzia ogólne - strategie generujące uczenie się i umożliwiające opanowanie metody naukowego poznania
10. Rola i znaczenie strategii rozwiązywania problemów w rozwijaniu samodzielności myślenia i działania
11. Pytania - ich znaczenie dla rozwijania zdolności uczenia i myślenia
12. Budowanie rusztowania dla rozwoju języka
12.1. Strategie budowania rusztowania dla języka
12.2. Przykłady strategii budowania rusztowania dla wypowiedzi dziecka
13. Budowanie rusztowania dla myślenia i uczenia się - mapy mentalne
13.1. Mapy mentalne w edukacji - organizowanie myślenia i językowego wyrażania się
13.2. Mapy mentalne jako strategie wspomagania rozwoju językowego
13.3. Wartość map mentalnych dla wspierania rozwoju językowego dziecka
14. Budowanie rusztowania dla interpretacji i rozumienia tekstu
14.1. Żeby rozumieć, musimy się domyślać
14.2. Czytanie rozwija myślenie, ale też wymaga myślenia
15. Strategie pracy samokształceniowej
15.1. Praca z fiszką
15.2. Plan pracy indywidualnej
Zamiast zakończenia
Bibliografia
Indeks osobowy Indeks rzeczowy
Poznaj tajemnicę skutecznej nauki!
Naucz się uczyć!
Pierwsze polskie wydanie doskonałego poradnika autorstwa Sebastian Leitnera — twórcy systematyki psychodydaktycznej, bazującej na nauce z kartoteki.
Dzięki temu poradnikowi dowiesz się:
- jak się uczyć i trwale zapamiętywać przyswajaną wiedzę
- w jaki sposób przygotowywać materiały do nauki
- jak rozwijać swoją inteligencję
Poradnik prezentuje szereg praktycznych wskazówek i ćwiczeń, dzięki którym można szybko, a co najważniejsze — trwale i skutecznie — opanować materiał, którego zazwyczaj należy nauczyć się na pamięć, czyli m.in. definicje, wzory matematyczne, daty, obce słówka, a nawet treść 400-stronicowego podręcznika.
Książka pozwala zerwać z myśleniem typu "jestem za głupi" lub "jestem za stary". Na naukę nigdy nie jest za późno, a im wcześniej nauczymy się, jak uczyć się skutecznie, tym szybciej osiągniemy sukces i przekonamy się, że każdy z nas może nauczyć się? choćby 10 języków!
Książka dla wszystkich uczących się oraz chcących się uczyć:
- młodzieży, studentów i dorosłych pragnących szybko posiąść potrzebną im wiedzę
- osób kierujących się ambicją bądź chęcią samorealizacji lub przymuszonych do nauki przez szkołę, uniwersytet lub firmę
- ludzi, którym nauka nie sprawia kłopotów, ale mogliby uczyć się jeszcze skuteczniej oraz wszystkich tych, którzy niesłusznie stracili wiarę we własne możliwości
Dzięki wchodzącym w skład zestawu akcesoriom, masz
możliwość praktycznego zastosowania przedstawionych w poradniku metod:
- pudełko MEMOBOX®
- 100 FISZEK in blanco
Gdzie leżą granice możliwości ludzkiego mózgu? Neurolog dr David Perlmutter oraz antropolog medyczny i szaman dr Alberta Villoldo połączyli siły, by się tego dowiedzieć. Jednocześnie opracowali pięciotygodniowy program wyzwalający pełną moc mózgu każdej osoby, która zdecyduje się go zastosować.
Odpowiednie odżywianie oraz ćwiczenia fizyczne opisane w tej książce nie tylko naprawią te części Twojego mózgu, które zostały uszkodzone przez stres, ale też stworzą środowisko podatne na wzrost nowych komórek nerwowych oraz aktywują geny odpowiedzialne za długowieczność, lepszą odporność i usprawnioną pracę umysłu. Z kolei praktyki szamańskie, medytacje i wizualizacje pomogą Ci pobudzić te obszary mózgu, dzięki którym spokój, współczucie, innowacyjność i radość w sposób naturalny przejawią się w Twoim życiu.
Uzyskaj dostęp do potencjału, jaki nosisz w sobie od dnia narodzin!
„Doktorowie Perlmutter i Villoldo ponownie łączą rozdzielone dawno temu dyscypliny, nauką i duchowość, aby pomóc nam w uzyskaniu dostępu do tych części mózgu, które definiują nasze człowieczeństwo. Książka ta pokazuje, jak używać najnowszych odkryć naukowych w naszym poszukiwaniu oświecenia oraz oferuje praktyczne narządzie do jego osiągnięcia".
- Dr Andrew Weil
Fragment książki Aktywuj pełną moc mózgu
POTĘŻNY UMYSŁ
W naszej pracy - zarówno jako antropologa, który poświęcił wiele lat na badania uzdrawiających praktyk mędrców Amazonii i Andów, jak i neurologa, który spędził dekady na leczeniu ludzi cierpiących na degeneracyjne choroby mózgu - od dawna byliśmy zaintrygowani potęgą umysłu, dzięki której osiągnąć można niewiarygodne rzeczy zarówno na planie fizycznym, jak i mentalnym. Poznaliśmy i uczyliśmy się od mędrców, którzy byli w stanie osiągnąć niesamowitą błyskotliwość, wewnętrzny spokój i twórczość. Słyszeliśmy o tybetańskich mnichach, którzy potrafią medytować przez całą noc na pokrytych lodem szczytach górskich nie zamarzając, rankiem strzepując z nagich ramion śnieg, gdy wzejdzie słońce. Pełna moc umysłu nadal nie jest w pełni zrozumiana, ale natykamy się na jej przejawy regularnie.
zdrowie i myśli
Lata temu ludzie postrzegali grupy wsparcia i techniki zarządzania stresem jako nieszkodliwe dodatki do leczenia medycznego osób poważnie chorych. Ostatnimi czasy, jednakże, badania dowiodły, że pacjenci używający technik takich jak …
Aktywuj pełną moc mózgu
Spis Treści
Pochwały dla książki
Słowo wstępne wydawcy
Przedmowa
Wprowadzenie
Rozdział 1. Neurobiologia oświecenia
Rozdział 2. Potężny umysł
Rozdział 3. Ewolucja mózgu i umysłu
Rozdział 4. Mitochondria i żeńska siła życiowa
Rozdział 5. Sieci nerwowe i nawyki umysłu
Rozdział 6. Jak stres szkodzi mózgowi
Rozdział 7. Dar neuroplastyczności
Rozdział 8. Neurogeneza: tworzenie nowych komórek mózgowych
Rozdział 9. Trzy stany, których nie chcesz mieć
Rozdział 10. Nowoczesne terapie wspomagające lprodukcję energii
Rozdział 11. Dar szamana
Rozdział 12. Przygotowanie swojego mózgu do oświecenia
Rozdział 13. Ćwiczenia szamańskie
Rozdział 14. Program aktywacji mocy swojego mózgu
Rozdział 15. Poszukiwanie swojej duszy
Epilog
Podziękowania
O Autorach
Ćwiczymy swoje nogi i ręce, dbamy o kondycję i sprawność fizyczną. A przecież nasz mózg też jest mięśniem i potrzebuje regularnej gimnastyki! A jakże! Proponujemy Ci zaskakująco skuteczny trening umysłowy! Każdego dnia zaledwie przez 10 minut ćwiczysz swój mózg! I nim się obejrzysz... będą wołać na Ciebie ?Einstein?!
Testy zdolności poznawczych (IQ), pozwalają określić nie tylko ogólny iloraz inteligencji, ale również indywidualne zdolności i predyspozycje zawodowe – tak ważne w momencie wyboru profilu kształcenia, a następnie zawodu i miejsca pracy. Mimo że potencjał intelektualny człowieka jest cechą wrodzoną, to przecież wiele zdolności i umiejętności można rozwinąć i wyćwiczyć. Łatwiej jest nam rozwiązać określone rodzaje zadań, jeśli już kiedyś zetknęliśmy się z podobnymi zadaniami. Umiejętność rozwiązywania testów IQ można wyćwiczyć! Testy inteligencji dla dzieci, młodzieży i dorosłych zostały ułożone przez członka stowarzyszenia Mensa. To świetna zabawa i znakomity trening umysłu. Sprawdź się, zobacz czy nie śpi w tobie ukryty geniusz! Sprawdź rozwiązania i zdobądź wiedzę – pomoże ci to przygotować się do rozwiązywania podobnych zadań i zwiększy szansę na lepsze wyniki podczas egzaminów, konkursów oraz innych procedur kwalifikacyjnych i rekrutacyjnych. Na koniec, zagraj w dołączone gry logiczne - bo zabawy nigdy dość!
Płyta zawiera:
1 test dla dzieci w wieku od 6 do 10 lat (testy dojrzałości szkolnej)
3 testy próbne (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
3 testy dla nastolatków (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
3 testy dla dorosłych (ogólny, humanistyczny i matematyczny)
98/2000/ME/XP/Vista
Pentium 500
128 MB
karta grafiki: 1MB
karta dźwiękowa wymagana
napęd CD-ROM x 4
Autor prezentuje nowoczesne podejście do obliczeń inteligentnych. Przedstawia rys historyczny rozwoju sztucznej inteligencji, jej zastosowania w życiu codziennym i prognozę dalszego rozwoju.
Walorem dydaktycznym drugiego wydania są zadania do samodzielnego rozwiązania dodane po każdym rozdziale.
Książka poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym.
Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc).
Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.
Oto ponad 1000 zagadek o różnym stopniu trudności pozwalających na sprawdzenie i rozwinięcie intelektu.
To idealna książka dla każdego miłośnika zagadek, który pragnie wystawić na próbę swoją inteligencję.
Dzięki łamigłówkom zawartym w tej książce rozwiniesz: myślenie kreatywne , rozumowanie dedukcyjne , rozwiązywanie zagadek. Jest jeden fakt , co do którego zgadzają się wszyscy neurolodzy - regularne ćwiczenia sprzyjają rozwojowi mózgu podobnie , jak rozwojowi mięśni . W rzeczywistości mózg nie tylko odnosi korzyści dzięki takim cwiczeniom - on dzięki nim rozkwita.
Myśl elastycznie i na każdą zagadkę patrz z różnych punktów widzenia, zamiast koncentrować się tylko na tym, co najbardziej oczywiste. Zyskasz długie godziny dobrej zabawy.
Życzymy ci szczęścia , zacznij rozwiązywać je już dziś!
Książka napisana przez wybitnych specjalistów w dziedzinie prezentuje nowoczesne, interdyscyplinarne i potwierdzone naukowo podejście do uczenia się. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, dlaczego zakłócenia umiejętności sensomotorycznych negatywnie wpływają na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka, a także dlaczego mogą być przyczyną specyficznych trudności w nauce oraz niedojrzałego zachowania uczniów. Pokazują, jak w jaki sposób diagnozować problem oraz skutecznie mu przeciwdziałać przez usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego uczenia się oraz jak dzięki proponowanym przez nich rozwiązaniom (program ćwiczeń integrujących) wspierać harmonijny rozwój dziecka.
Techniki używane w INPP pozwalają na przekroczenie wielu międzydyscyplinarnych granic: techniki diagnostyczne oraz systemy obliczania punktów są oparte na testach, które powstały pierwotnie na polu medycyny ogólnej. Oznacza to, że jeśli te same testy zostaną użyte przez lekarza, fizjoterapeutę czy terapeutę zajęciowego, uzyskają oni identyczne wyniki. Jednakże używane w INPP metody interwencji różnią się od metod, jakimi zwyczajowo posługują się fizjoterapeuci czy terapeuci zajęciowi przeszkoleni w zakresie integracji sensorycznej; ostatecznie, testy fizyczne oraz programy leczenia fizycznego znajdują zastosowanie w odniesieniu do problemów natury edukacyjnej bądź psychologicznej.
Celem niniejszej książki była synteza i zbliżenie różnych dziedzin zawodowych i osiągnięcie jednolitego rozumienia roli, jaką czynniki fizyczne mogą odgrywać zarówno w procesie uczenia się, jak i powstawania problemów emocjonalnych.
Z Przedmowy
Co zyskujesz po przesłuchaniu tej książki?
Dowiesz się jak działa pamięć;
Nauczysz się ćwiczeń usprawniających Twój mózg;
Poznasz kluczowe pojęcia dotyczące pamięci;
Odkryjesz tempo własnej nauki;
Znajdziesz nieocenioną pomoc przy nauce do egzaminów, testów, itp.;
Zaczniesz lepiej zapamiętywać twarze, nazwiska, przemówienia;
Poznasz i zrozumiesz, na czym polegają najlepsze techniki zapamiętywania;
Carol Turkington podaje ćwiczenia pobudzające pamięć związaną z umiejętnościami uczenia się. Przedstawione techniki umożliwią każdemu, bez względy na wiek, zwiększenie siły pamięci ? dzięki wykorzystywaniu kluczy do pamięci zaprezentowanych przez autorkę ? rozwinięcie narzędzi do lepszego zapamiętywania, które będzie trwać przez całe życie. Materiały przedstawione są krok po kroku, w łatwej do zrozumienia formie, a konstrukcja książki jest jasna i w pełni przystępna.
Ludzie często mówią o pamięci tak, jakby była rzeczą, jak bolące kolano, czy bujna czupryna, ale w rzeczywistości pamięć nie funkcjonuje w taki sam sposób, w jaki funkcjonują przedmioty. Pamięć odnosi się raczej do procesu zapamiętywania.
Carol Turkington jest pisarką zajmującą się tematyką zdrowia i psychologii napisała ponad dwadzieścia pięć książek. Pisała do gazet, spędziła także trzy lata jako autor/redaktor medyczny w Duke University Medical Center i pięć lat jako starszy autor w zakresie psychologii klinicznej Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w Waszyngtonie.
Praca przedstawia dzieje warstw wykształconych we Francji, Niemczech, Polsce i Rosji od połowy XVIII do połowy XIX w. Autor analizuje procesy, które doprowadziły do rozwoju świadomości inteligencji jako grupy społecznej, jej stosunek do państwa, modernizacji i najważniejszych ideologii owych czasów, a także realia życia inteligentów: ich sytuację materialną. zainteresowania i fascynacje, mody i aspiracje. Książka zawiera też katalog głównych problemów teoretycznych badań nad inteligencją i jej samoświadomością.
Klio w Niemczech, t. XVI
Książka zawiera 550 ćwiczeń, zadań, zagadek i łamigłówek logicznych o zróżnicowanej trudności, pogrupowanych w 55 zestawów. Ma ona stanowić pomoc w nauczaniu logiki i matematyki na studiach, w liceach i gimnazjach oraz starszych klasach szkół podstawowych; przeznaczona jest dla nauczycieli logiki i matematyki, dla studentów i uczniów, a także tych wszystkich, którzy lubią bawić się myśleniem.
Samodzielną prace z książką ułatwią zamieszczone w trzeciej części rozwiązania, mogące także stanowić wskazówkę, jak rozwiązywać podobne problemy.
Dzięki naszym scenariuszom godzin wychowawczych nie tylko przeprowadzicie ciekawe lekcje wychowawcze, ale też skutecznie wpłyniecie na postawy swoich uczniów i na relacje z nimi. Być może uda Wam się przekonać swoich wychowanków, że praca nad własnym charakterem i zachowaniem nie jest wypełnianiem narzuconego, zbędnego obowiązku, ale ich osobistym zyskiem!
W książce Czytelnik znajdzie wiele interesujących i zagadkowych przykładów osiągnięć twórczych w nauce i technice, których powstanie nie sposób pojąć bez odwoływania się do takich pojęć, jak: intuicja, inkubacja, olśnienia...
Książka rozjaśnia mroczne zakamarki naszej psychiki, wyjaśnia istotę myślenia intuicyjnego oraz jego najważniejsze właściwości.
Książka poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem. Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym. Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka). Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc).
Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.
Światowy bestseller! 10 milionów sprzedanych egzemplarzy!Chcesz myśleć sprawniej niż inni
Światowy bestseller! 10 milionów sprzedanych egzemplarzy!
Chcesz myśleć sprawniej niż inni? Będziesz zaskoczony, jak bardzo można ulepszyć funkcjonowanie mózgu i jak wiele osiągnąć dzięki nowym technikom pracy umysłowej. Autorzy postanowili połączyć swe siły w pracy nad tą wyjątkową książką. Rewolucja w uczeniu okazała się strzałem w dziesiątkę. Okrzyknięta światowym bestsellerem, przełamuje obiegowe poglądy na temat granic zdolności poznawczych człowieka. To, co dawniej wydawało się niewykonalne – jak przeczytanie kilkuset stron w ciągu godziny lub nauczenie się obcego języka przez jeden miesiąc – dziś okazuje się możliwe. Co więcej, mnóstwo ludzi już korzysta z tych umiejętności w praktyce. Każdy może je zdobyć w stosunkowo krótkim czasie, opanowując kilkadziesiąt skutecznych technik przyswajania i porządkowania informacji. Jak sprostać wymaganiom współczesnych nauczycieli i pracodawców? Myśleć szybciej i sprawniej? Z łatwością przyswajać nowe dziedziny wiedzy, prędko opanowywać języki obce, poradzić sobie z każdym wyzwaniem? Przeczytaj tę książkę! Już miliony ludzi korzystają z zawartych w niej rad, a ich liczba wzrasta z każdym dniem.
Rewolucja w uczeniu opiera się na ośmiu głównych przekonaniach:
1. Świat dotarł do punktu zwrotnego w swojej historii.
2. Przeżywamy obecnie rewolucję, która zmienia sposób naszego życia, porozumiewania się, myślenia i osiągania dobrobytu.
3. Rewolucja ta określi, jak - i czy w ogóle - my i nasze dzieci będziemy pracować, zarabiać na utrzymanie i w pełni cieszyć się życiem.
4. Po raz pierwszy w dziejach niemal wszystko jest możliwe.
5. Prawdopodobnie zaledwie jedna osoba na pięć, nawet w krajach rozwiniętych, wie, jak w pełni skorzystać z tych gwałtownych przemian.
6. Jeśli nie znajdziemy właściwych rozwiązań, do elity dwudziestu procent każdego społeczeństwa będzie trafiało sześćdziesiąt procent jego dochodu, podczas gdy najuboższe dwadzieścia procent będzie musiało zadowolić się zaledwie dwoma procentami1. Jest to niezawodna recepta na nędzę, brak wykształcenia, narastanie przestępczości, narkomanii, rozpaczy, przemocy i rozpad więzi społecznych.
7. Konieczna jest rewolucja w podejściu do ustawicznego kształcenia, przebiegająca równolegle do rewolucji informatycznej, tak aby wszyscy mogli korzystać z czasów potencjalnego dobrobytu.
8. Na szczęście ta rewolucja - rewolucja, która może pomóc każdemu z nas uczyć się wszystkiego znacznie szybciej i lepiej - również nabiera tempa.
Książka ta opowiada właśnie jej historię, a ponadto stanowi praktyczny poradnik, który pomoże ci przejąć kontrolę nad własną przyszłością.
Rewolucja w uczeniu jest możliwa dzięki dwóm głównym elementom: wspaniałym odkryciom w dziedzinie badań mózgu oraz natychmiastowej dostępności informacji i wiedzy.
Współcześnie po raz pierwszy wiemy, jak przechowywać niemal całe światowe zasoby informacji, jak zapewnić natychmiastowy dostęp do nich - w dowolnej formie i niemal wszystkim ludziom na świecie - oraz jak połączyć wszystkich za pomocą światowej sieci edukacyjnej.
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać. Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.62 ćwiczenia rozwijające intelekt
Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.
Fragment książki
WSTĘP
Każdy chce być kreatywny.
Każdy powinien chcieć być kreatywnym. Kreatywność sprawia, że życie jest przyjemniejsze, bardziej interesujące i pełne osiągnięć.
Badania pokazują, że 94 procent młodych ludzi wymienia „osiągnięcia" jako najważniejszą rzecz w ich życiu. Kreatywność jest kluczową umiejętnością niezbędną do osiągnięcia czegoś.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. To sprawy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania, ale właśnie kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W świecie biznesu kreatywność stała się niezbędna. Dzieje się tak, ponieważ wszystko inne stało się szeroko dostępnym towarem.
Jeśli twoją jedyną szansą na przetrwanie jest to, że twoja firma będzie bardziej kompetentna niż u konkurencji, jesteś na straconej pozycji. Nie możesz zrobić nic, co powstrzymałoby twoich konkurentów przed staniem się równie kompetentnymi.
Informacja stała się dostępna dla każdego. Aktualna technologia stworzyła sytuację, w której, z małymi wyjątkami, szesnaście lat praw patentowych zapewnia swojego rodzaju ochronę.
Wyobraź sobie konkurs gotowania i wielu kucharzy stojących wzdłuż długiego stołu. Każdy z nich ma do dyspozycji takie same składniki i taki sam sprzęt. Kto wygra te zawody?
Na niższym poziomie konkursu zwycięży kucharz najwyższej jakości. Ale na wyższym poziomie wszyscy mają doskonałe umiejętności. Który z nich w takim razie zwycięży? Szef kuchni, który potrafi zamienić dostępne składniki w coś o wyróżniającej się jakości.
W biznesie konkurowanie z Indiami i Chinami w dziedzinie cen jest niemożliwe. Stworzenie nowej wartości staje się podstawą konkurencji. A to z kolei wymaga poważniejszego niż obecnie zaangażowania w kreatywność.
KREATYWNOŚĆ JAKO TALENT
Zbyt wiele ludzi uważa, że kreatywność jest talentem, z jakim niektórzy się rodzą, a reszta może im tylko zazdrościć. Jest to negatywne i całkowicie błędne podejście.
Kreatywność jest umiejętnością, której można się nauczyć, a potem rozwijać ją i stosować.
Uczę kreatywnego myślenia bardzo różnych ludzi od ponad trzydziestu lat:
...od cztero- do dziewiećdziesięciolatków
...od dzieci z zespołem Downa po laureatów Nagrody
Nobla ...od niepiśmiennych górników w Afryce po osoby na
kierowniczych stanowiskach
Używając tylko jednej z technik myślenia lateralnego, grupa biorąca udział w warsztatach wysunęła w jedno popołudnie 21 000 pomysłów dla firmy z branży hutniczej.
BEZ ZAHAMOWAŃ
Zwykły mężczyzna idzie ulicą. Grupa ludzi łapie go i związuje sznurem. Następnie pojawiają się skrzypce. Oczywiście człowiek związany sznurem nie może grać na skrzypcach. Co więc powiemy? Uznamy, że gdyby przeciąć sznur, mężczyzna zagrałby na skrzypcach. Oczywiście jest to nonsens. Przecięcie sznura nie sprawi, iż mężczyzna stanie się skrzypkiem.
Niestety, podobne podejście mamy do kreatywności. Jeśli jesteś pełen zahamowań, trudno ci być kreatywnym. Tym samym, jeśli wpłyniemy na pozbycie się twoich zahamowań, czy staniesz się kreatywny?
Umysł kreatywnySpis treści
Wstęp 9
Jak korzystać z tej książki 20
Jak korzystać z przypadkowych wyrazów 25
Gry 27
Gra 1. Przypadkowe wejście 29
Gra 2. Podwójny efekt 35
Gra 3. Jeden nie pasuje 37
Gra 4. Grupowanie 39
Gra 5. Dobieranie w pary 41
Gra 6. Związki 43
Gra 7. Łączenie 45
Gra 8. Postęp 48
Gra 9. Wartość 50
Gra 10. Wielokrotne połączenia 53
Gra 11. Most 55
Gra 12. Sznurek 58
Gra 13. Historia 61
Gra 14. Wymuszona historyjka 63
Gra 1 5. Rozwiązywanie problemów 66
Gra 16. Pomysły na rozwiązanie problemu 69
Gra 1 7. Listy 72
Gra 18. Ulepszenie 75
Gra 19. Wskazówki 78
Gra 20. Wsparcie dla pomysłu 80
Gra 21. Pisanie powieści 83
Gra 22. Centrum 86
Gra 23. Inny 89
Gra 24. Pożyteczne 91
Gra 25. Przeciwieństwa 93
Gra 26. Połączenie wstecz 95
Gra 27. Potrzeby 98
Gra 28. Skojarzenia 101
Gra 29. Baw się dobrze! 103
Gra 30. Wchłanianie 105
Gra 31. Osiąganie celu 107
Gra 32. Nowy sport 110
Gra 33. Silne koneksje 113
Gra 34. Wiem! 116
Gra 35. Twórz i niszcz 118
Gra 36. Wartości 120
Gra 37. Prezentacja 1 22
Gra 38. Opis 125
Gra 39. Polityczna siła 127
Gra 40. Historia 129
Gra 41. Różne kierunki 132
Gra 42. Pojęcia operacyjne 135
Gra 43. Poezja 137
Gra 44. Bliźniaki 1 39
Gra 45. Upraszczaj 141
Gra 46. Podobieństwo 143
Gra 47. Dewaluacja 145
Gra 48. Reklama 147
Gra 49. Atrakcyjne 149
Gra 50. Wzrost 151
Gra 51. Wpływ 153
Gra 52. Przydatne 156
Gra 53. Pośrodku 159
Gra 54. Trójkąt 161
Gra 55. Oczywistość 1 63
Gra 56. Ratunek 165
Gra 57. Mnóż 167
Gra 58. Graj dalej 169
Gra 59. Automat 171
Gra 60. Bajeczka 173
Gra 61. Część 1 75
Gra 62. Nagłówki 1 77
Wnioski 179
Tabele przypadkowych wyrazów 183
Mapy liczbowe 197
Tabele z przypadkowymi liczbami 201
Wcześniej ustawione tabele 205
O Autorze 207
Jest to kolejna książka adresowana do rodziców, wychowawców i nauczycieli, dla których ważny jest rozwój uwagi i pamięci dziecka.
Autorki ? na podstawie badań i obserwacji sześciolatków i młodszych uczniów ? przedstawiają programy działania, które pomogą uczyć dzieci:
? skupiania uwagi, świadomego zapamiętywania i odtwarzania tego, co ważne;
? skutecznego uczenia się wierszy na pamięć;
? uważnego patrzenia i zapamiętywania;
? zapamiętywania szeregów czynności i przewidywania, co będzie dalej;
? uważnego słuchania, aby zapamiętać to, co ważne i potrzebne;
? prezentowania siebie, a także obdarzania uwagą innych i zapamiętywania, jak wyglądają i jak się nazywają.
Jak wspierać zdolnego ucznia?
Odkrycie i rozpoznanie zdolności uczniów wymaga profesjonalnej opieki nauczycieli, pedagogów oraz rodziców.
Autorki poradnika podają skuteczne narzędzia wyłaniania talentów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej. Wskazują na praktyczne rozwiązania trudności w pracy z uzdolnionymi uczniami. Podsuwają inspirujące pomysły, które wspierają rozwój utalentowanych uczniów i nie pozwalają na ich zaprzepaszczenie.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?