Tutaj znajdziesz bogaty wybór lektury z zakresu chrześcijaństwa: modlitewniki, teologia, historia religii, żywoty świętych, wiara, cuda, katecheza, islam, judaizm, religie dalekiego wschodu oraz świata starożytnego.
Doświadczony wykładowca uniwersytecki składa niezwykłe świadectwo wiary. Pisze w sposób niekonwencjonalny, opierając się na właściwej mistykom wizji Bożej obecności w przyrodzie. Posiadana wiedza jest punktem wyjścia dla rozważań otwartych na transcendencję. Henry A. Garon wnikliwie przygląda się "tworzywu świata" i przystępnie je analizuje, wykraczając niekiedy poza ścisłe ramy fizyki. Dowodzi, że nauka nie przeszkadza, lecz pomaga rozwijać żywą i głęboką relację ze Stwórcą.
W 2007 roku książka została nagrodzona przez amerykańsko-kanadyjskie stowarzyszenie Catholic Press Association - III miejsce w kategorii teologii.
Autor książki to człowiek modlitwy. Od blisko trzydziestu lat jest mistrzem nowicjatu w zakonie kartuzów. Ze względu na pragnienie życia w ukryciu nie ujawnia swego nazwiska.
W tej książce stawia odważne pytania dotyczące dialogu z Bogiem, jakie nurtują zarówno wierzących, jak i niewierzących. Pisze o rozterkach, których doświadcza każdy, kto się modli.
Odpowiedzi znajduje w Piśmie Świętym, u Ojców Kościoła i mistyków. Czerpiąc z własnych doświadczeń i bogatej tradycji mniszej, przystępnie omawia etapy i stopnie modlitwy wewnętrznej. Przybliża także istotę nadzwyczajnych zjawisk, takich jak ekstaza, lewitacja czy stygmaty.
Odkrywany przed czytelnikiem fascynujący świat kontemplacji okazuje się dostępny dla każdego wierzącego, o ile będzie wystarczająco otwarty na głos Ducha Świętego.
Nie znałem dotąd autora, który tak mocno identyfikuje się z tematem i wyjaśnia zasadnicze kwestie z taką inteligencją i jasnością... Jeśli zamierzasz przeczytać tylko jedną ambitną książkę w tym roku, przeczytaj Wiarę Ratzingera.
Dr Jeff Mirus, CatholicCulture.org
Benedykt XVI - człowiek żarliwej wiary, wielkiej klasy naukowiec, od najwcześniejszych lat duszpasterskiej posługi wierny obranej przez siebie drodze. Uznany został za najwybitniejszego z żyjących teologów katolickich jeszcze zanim zasiadł na Tronie Piotrowym.
W tym przystępnie napisanym przewodniku prof. Rowland analizuje poglądy Josepha Ratzingera i przedstawia je w kontekście myśli teologów okresu soborowego i posoborowego. Porusza zagadnienia relacji Kościoła do świata, Tradycji, katolickiego nauczania moralnego, papieskiej wizji eklezjologii oraz roli i znaczenia liturgii. Autorka obala twierdzenia tych, którzy przeciwstawiają tomistę Jana Pawła II augustynikowi Benedyktowi XVI. Ich wieloletnia przyjaźń, jednomyślny sprzeciw wobec cywilizacji śmierci i owocna współpraca na rzecz dialogu ze światem nauki dowodzą, że te obdarzone odmiennymi talentami osobowości wzajemnie się uzupełniają.
prof. Tracey Rowland jest dziekanem Instytutu Jana Pawła II w Melbourne, wykładowcą uniwersytetu Notre Dame w Sydney oraz członkiem Centrum Teologii i Filozofii na uniwersytecie w Nottingham. Autorka książek oraz licznych artykułów naukowych.
Odkąd poznałem skinów zazdrościłem im przede wszystkim jednego - braku oporów przed daniem komuś „w mordę". Za co? Ot tak, po prostu, że ktoś „jest"... Podchodzisz, walisz kogoś w ryj i już! Długo musiałem się uczyć, aby dojść do takiego stanu.
Nie potrafiłem przebywać sam ze sobą... Myślałem o wszystkich złych rzeczach, które robiłem. O bólu, jaki sprawiałem najbliższym, o kolegach, których pobiłem, o sąsiadce, której zwinąłem ostatnie pieniądze.
Moja wiara bardziej mi przeszkadzała, niż pomagała. W mojej głowie miałem dwa wyobrażenia ludzi wierzących: po pierwsze - święte cioty, po drugie - męczennicy-masochiści.
Skin, który staje się wrażliwym mężem i ojcem.
Chuligan, który porzuca życie na ulicy.
Metalowiec, który przyjmuje radykalizm Ewangelii.
Trzy historie o Miłości, która zwycięża.
Przemek KAWA Kawecki - salezjanin pomagający młodym ludziom, szczególnie zagrożonym biedą i patologiami.
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników, nie jest ani pierwszą , ani zapewne ostatnią monografią poświęconą arcybiskupowi Baraniakowi. W zamyśle miała ona być obszernym szkicem biograficznym, w którym nie zabrakłoby żadnego fragmentu składającego się na bogaty życiorys tego hierarchy.Brak wielu bardzo ważnych archiwaliów taką biografię uniemożliwia, może posłuży ona, mimo wszystko, jako punkt wyjścia do kolejnych studiów nad postacią poznańskiego arcypasterza.
Autorzy tomu postawili sobie za zadanie wskazanie europejskiego kontekstu polskiego etosu humanistów oraz zanalizowanie odmienności etycznego dyskursu humanistycznego i scholastycznego. Przedstawiają polskie i europejskie definicji podstawowych kategorii etycznych zawartych w rozmaitych leksykonach filozoficznych, a także w traktatach mitograficznych. Omawiają napięcia między klasycznym znaczeniem kategorii etycznych a ich chrześcijańską recepcją, świadome ?używanie? tych kategorii przez autorów chrześcijańskich w odmiennej sytuacji kulturowej.
Autor rozpoczął swoją trwającą trzydzieści lat znajomość z Matką Teresą, kiedy studiował teologię w Rzymie. W roku 1983 Matka Teresa zaprosiła go, by został współzałożycielem wspólnoty księży - Ojców Misjonarzy Miłości.
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, że wśród tak wielu mądrych spostrzeżeń zawartych w Biblii, znajduje się tam także kluczowa informacja na temat siedmiu podstawowych zabezpieczeń, które mogą mieć wpływ na jakość twojego życia? Czytamy, że Mądrość nie jest jedynie umiejętnością zastosowania zdobytej wiedzy, ale Osobą, która wszystkich bez wyjątku zachęca, by zechcieli skorzystać z jej pomocy. Ona zbudowała swój dom, postawiła siedem swoich słupów (Prz 9:1), które zabezpieczają obfitość w każdej sferze naszego życia.
Studium biblijne Odbudowanie życia w obfitości to, opracowane na podstawie autorskiego programu Aliny Wieji ? ?Siedem słupów Mądrości?, czternaście lekcji, które pomogą ci zrozumieć i zastosować mądrość zawartą w Biblii i żyć życiem pełnym obfitości, o którym Jezus mówił, że jest w Nim możliwe. Poszczególne zagadnienia można studiować zarówno samodzielnie, jak i w grupie. Najciekawszą i najpełniejszą realizację tego studium biblijnego dostarczy połączenie go z lekturą książki Siedem słupów Mądrości i przesłuchaniem wykładów Życie w obfitości Aliny Wieji.
Tom poświęcony miejscu i roli życia klasztornego w średniowiecznym i nowożytnym Kościele. Życie zakonne narodziło się obok, a nawet w opozycji do struktury organizacyjnej Kościoła. Szybko podporządkowane władzy biskupów i włączone w ramy Kościoła, stało się jedną z jego najważniejszych części składowych, mimo że mnisi długo jeszcze w większości pozostali laikami. Pierwszoplanowe znaczenie utrzymali zakonnicy do dziś w Kościołach wschodnich, jednakże na Zachodzie stopniowo, od XI w., musieli oddać palmę pierwszeństwa duchowieństwu diecezjalnemu. Wrogość reformacji sprawiła, że zabrakło ich w Kościołach protestanckich. Ruch zakonny pozostał jednak niesłychanie istotnym i żywotnym składnikiem Kościoła katolickiego.
Jakie było miejsce klasztoru w diecezji? Jak kształtowały się stosunki na linii klasztor – biskup i klasztor – parafia? Próbę odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań przynosi opublikowanych tu ponad trzydzieści artykułów autorstwa wybitnych znawców problematyki.
Tom zbiera zmodyfikowane wersje referatów wygłoszonych na konferencji naukowej zorganizowanej w 2007 roku w klasztorze na Św. Krzyżu. Prace koncentrują się na problematyce kontynuacji miejsc kultu w okresie chrześcijańskim w dawnych miejscach kultu pogańskiego (szczególnie w odniesieniu do świętych gór i wód). Na tom składają się teksty historyków, którzy wskazują na złożoność omawianej problematyki i przydatność analiz źródłoznawczych w tym zakresie oraz prace archeologów, w których odnaleźć można informacje o najnowszym stanie badań w tej dziedzinie.
Jaki jest współczesny świat? Jak odczytać „znaki czasów”? Czy możliwy jest sojusz racjonalności z duchowością? Dlaczego kryzys jest wyzwaniem rzuconym nadziei? Na te i wiele innych pytań w swojej najnowszej książce odpowiada teolog i filozof Tomasz Halík. Z mądrością doświadczonego człowieka pomaga czytelnikom przejść przez zawiłości kryzysu, zjawiska dotykającego tak sfery gospodarczej, jak i najgłębszego wymiaru człowieczeństwa. Pokazuje kryzys społeczeństw, jednostek oraz wierzeń, a jednocześnie nie pozwala zapomnieć o tym, że przecież „drzewo ma jeszcze nadzieje”. „Na dźwięk słowa kryzys natychmiast ze wszystkich stron jak sępy zlatują się religijni i świeccy mesjasze ze swoimi ofertami, prostymi i gwarantującymi receptę na zbawienie. Kryzysy jednak, osobiste i społeczne, nie muszą koniecznie budzić lęku i histerycznej reakcji; kryzysy są naturalnymi przewodnikami życia, są jakby głazami w korycie rzeki, które nurtowi życia nadają spad, dynamizm i urozmaicają go. Życie bez kryzysów i prób byłoby jak leniwy, bagnisty potok albo sztuczny zbiornik z zatęchłą stojącą wodą. Nie ma większego sensu ciągłe narzekanie i wypatrywanie sprawców kryzysu w przeszłości (...), daremne szukanie drogi powrotnej. Jezus patrząc na chorego nie oglądał się wstecz, nie moralizował, nie spekulował, „kto zgrzeszył, on czy jego rodzice”, ale widział chorobę jako wyzwanie do tego, by pomóc człowiekowi, „aby się na nim objawiły sprawy Boże”. Kryzysy stanowią okazję do wzrostu i dojrzewania, tak jest obecnie i tak chyba było zawsze, łącznie z owym „pierwszym kryzysem zaufania”, a w konsekwencji konfliktu ludzi z Bogiem, o którym mówią pierwsze strony Biblii. Bóg jest na tyle dobrym graczem, że na każdy nasz błędny ruch potrafi odpowiedzieć w taki sposób, by spełniały się słowa „gdzie jednak wzmógł się grzech, tam jeszcze obficiej rozlała się łaska”. Nie jest to zachęta dla fałszywych graczy, lecz wyzwanie dla nas, ustawicznych debiutantów, byśmy uczyli się na własnych błędach i odkrywali nowe szanse tam, gdzie ogarnia nas pokusa przygnębiającej rezygnacji”. [fragment książki] „Tomasz Halik: Na chrześcijaństwo składa się wiele wymiarów: instytucja, nauka, duchowość, moralność, reprezentacja polityczna. Czasami akcent położony jest tylko na jeden z nich, a inne znajdują się w cieniu. To, co jedna generacja zaniedba, często zostanie na nowo odkryte przez następną. Ale jeśli Kościół zaniedba jakąś wartość, to może się zdarzyć, że ktoś ją przejmie i wykorzysta przeciwko niemu. Chesterton mówi, że herezje to prawdy, które... zwariowały. Zabrakło w nich harmonii. Kościół w swojej refleksji moralnej wiele miejsca poświęcił seksualności czy sprawom związanym z majątkiem, a zaniedbywał stawianie pytań o to, czy człowiek może być winny w stosunku do przyrody. W rezultacie niektóre ruchy ekologiczne inspirują się dzisiaj pogaństwem. Trzeba pytać o to, o czym zapomnieliśmy. Np. zapomnieliśmy o duchowości, mówiąc, że to jest kwestia zakonników i mistyków. W rezultacie ludzie, którzy czują pragnienie pogłębionego życia duchowego, szukają go w religiach Dalekiego Wschodu. „Tygodnik Powszechny”: Jak mimo to nie zniechęcać się do Kościoła? Tomasz Halik: Wiara, nadzieja i miłość są trzema drogami cierpliwości w sytuacji, kiedy człowiek staje twarzą w twarz z Bogiem milczącym. Podobnie trzeba mieć odwagę cierpliwości w stosunku do Kościoła. Fascynuje mnie ta opowieść ewangeliczna, kiedy Jezus przychodzi do Apostołów, którzy przez całą noc nie złowili ani jednej ryby. To był z punktu widzenia psychologii bardzo niedogodny moment dla ewangelizacji. A On im powiedział: spróbujcie jeszcze raz. Wiara, miłość i nadzieja oznaczają właśnie to: spróbuj jeszcze raz. Doświadczając w Kościele rozczarowań i załamania, czując pokusę rezygnacji i ucieczki, słyszę ten głos Chrystusa. Bo miłość to ochota na to, by dać jeszcze jedną szansę”. Fragment wywiadu, który ukazał się w „Tygodniku Powszechnym” 4 maja 2010 r.
Postać ks. Jerzego Popiełuszki, kapelana Solidarności, duszpasterza ludzi pracy i orędownika niewinnie krzywdzonych, pomimo upływu lat nie przestaje fascynować. Przez głębokie zaangażowanie w najważniejsze sprawy wiernych, dla których stał się przewodnikiem, moralnym autorytetem i punktem odniesienia w mrocznej dobie stanu wojennego, ucieleśnił w sobie ewangeliczny ideał kapłana.
Prezentowana książka zawiera myśli ks. Jerzego zaczerpnięte z jego zapisków, wywiadów, a przede wszystkim ? z kazań głoszonych w kościele św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu podczas Mszy za Ojczyznę.
Słowa ks. Jerzego, choć wypowiadane w konkretnych okolicznościach życia narodu, zaskakują aktualnością. Dla każdego Polaka w każdym czasie mogą służyć za duchowy przewodnik po ścieżkach wiary, życia społecznego i patriotyzmu. Publikację uzupełnia List pasterski Episkopatu Polski wydany na okoliczność beatyfikacji, ukazujący wiernym niezwykłe świadectwo życia i owoce męczeństwa błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki.
Rozległa erudycja Autora wprowadza czytelnika w świat mitów rozmaitych ludów, w zagadnienia źródeł religii i moralności, zachęca do odczytywania na nowo myśli pierwszych filozofów i ojców kościoła, umożliwia także zapoznanie się z koncepcjami współczesnych cybernetyków, psychologów i filozofów umysłu. Towarzyszymy Autorowi w śledzeniu rozwoju kultury, materialnej i duchowej, poznajemy uczłowieczającą rolę języka w organizacji zdobywanego doświadczenia, śledzimy wraz z nim przemiany w neurofizjologicznych strukturach mózgowych i w rozwoju duchowości ludzi kolejnych epok. Bogactwo i różnorodność przytaczanych faktów oraz szeroki zakres cytowanej literatury sprawiają, że treść tej pracy odbiera się w sposób żywy i bezpośredni. Zdzisław Cackowski nie oferuje bowiem suchej erudycji i książkowej li tylko uczoności. Stosowana terminologia, określenia i definicje są wprawdzie głęboko zakorzenione w tradycji filozoficznej, lecz w całościowym odbiorze książka jest raczej barwną opowieścią naukową, bliską człowiekowi i empatyczną wobec niełatwych, dramatycznych nierzadko losów naszego gatunku.
Z recenzji prof. dr hab. Danuty Sobczyńskiej
Książka koncentruje się głównie na świętych żyjących w pierwszych dwunastu wiekach po Chrystusie, najczęściej uznawanych i czczonych jeszcze za życia, nie zaś wskutek oficjalnego pośmiertnego procesu kanonizacyjnego. Nasza podróż w czasie, rozpoczęta w epoce pierwszych Ojców Kościoła, wiedzie poprzez nadchodzącą w sposób nieunikniony pod koniec pierwszego tysiąclecia wielką schizmę, by zakończyć na początku drugiego milenium nową nadzieją, daną przez odnawiających tradycję monastyczną świętych z Asyżu.
Symbol był zawsze niezwykle ceniony jako zarys wiary Kościoła. Stopniowo też pogłębiało się jego rozumienie teologiczne, ponieważ nawet w kwestiach trynitarnych, które później wyjaśniano z wielkim naciskiem, nie od samego początku w pełni rozumiano pewne formuły. Rozwój tych zmian interpretacyjnych będzie można doskonale prześledzić przy uważnej lekturze prezentowanych tutaj tekstów. [...] Kształt Symbolu wskutek różnych dodatków ulegał pewnym zmianom, które najczęściej były powodowane przez pojawiające się tendencje natury teologicznej. Dyskusje na ten temat i odmienności poglądów, mające często charakter odrębności heretyckich lub swoistej tradycji lokalnej, sprawiały, że do zasadniczej formuły wprowadzano pewne nowe wyrażenia mające uprzedzająco korygować błędne poglądy i tendencje. [...] Dzięki tym zjawiskom teologiczna treść Składu Apostolskiego była coraz bogatsza i stawała się dla jego komentatorów nauczających katechumenów przygotowujących się do chrztu i neofitów podstawą ich kerygmy. W związku z tym zmieniała się również struktura Symbolu i jego podział na dwanaście artykułów.
Symbol Apostolski nadal niezmiennie jest znakiem wyrażania wiary w Kościele, w którym istnieje ?komunia wiary" i który potrzebuje ?normatywnego dla wszystkich i jednoczącego w tym samym wyznaniu wiary". Podkreśla jego rolę i ten fakt, że Katechizm Kościoła Katolickiego wykład podstawowych prawd ujmuje jako ?Wyznanie wiary" i przeprowadza według układu, jaki zachowany jest w Symbolu. Dlatego teksty Ojców Kościoła komentujące Symbol są właściwym odpowiednikiem poprzedzającym i wzbogacającym także współczesne nauczanie Kościoła. (fragmenty Wprowadzenia)
Boże miłosierdzie, które gładzi grzech i zło we wszystkich jego przejawach, daje każdemu nadzieję, pozwala zapomnieć, co było, i zacząć od nowa. Grzech skłania człowieka do ukrycia się, miłosierdzie go szuka, aby zwrócić mu godność i przyjaźń z Bogiem. Grzech wywołuje wewnętrzny podział osoby, miłosierdzie przywraca jej jedność i odnawia duchowo. Cierpiąca ludzkość od zarania wznosiła ku niebu prośby o zmiłowanie, wierząc, że dobry jest Pan. Miłosierdzie istnieje, ma twarz i imię: nazywa się Jezus Chrystus. On jest miłosierdziem Bożym, które przyjęło ludzką postać. Niniejsza książka prowadzi czytelnika do odkrycia, jak wątek miłosierdzia rozwija się na stronach Biblii: od Starego do Nowego Testamentu, od języka miłosierdzia do symboli przebaczenia, od biblijnych świadków aż po gesty samego Jezusa.
Książka ukazuje różaniec jako szkołę głębokiego życia duchowego. Pierwsza cześć pozycji zawiera rys historyczny, kolejne omawiają cztery elementy życia duchowego: modlitwę, sakramenty, ascezę, apostolstwo.
Każdy dobry człowiek winien być bardziej skory do ocalenia wypowiedzi bliźniego niż do jej potępienia.
św. Ignacy Loyola
Dotychczas mało zajmowano się ignacjańskim praesupponendum czyli złotą regułą komunikacji międzyosobowej. Być może dlatego, że uważano je za zasadę oczywistą, która nie potrzebuje obszerniejszych komentarzy.
Praesupponendum broni godności każdego człowieka, a za jedyną słuszną postawę wobec drugiego uznaje autentyczną miłość chrześcijańską.
W refleksji Aleksandra Jacyniaka SJ - doświadczonego kierownika duchowego i cenionego rekolekcjonisty - zasada ta jawi się jako źródło ponadczasowej, uniwersalnej mądrości.
Modlitewnik "Żar ognia" został przygotowany przez studentów należących do Pijarskiego Duszpasterstwa Akademickiego (Parafia Matki Boskiej Ostrobramskiej w Krakowie). Zawiera zbiór modlitw, które mogą być inspiracją dla każdego studenta w osobistej rozmowie z Bogiem - rano, wieczorem, przed Eucharystią, przed spowiedzią, w czasie sesji, przed spotkaniem z przyjaciółmi i przy wielu innych okazjach.
Świętego Wojciecha żywot pierwszy powstał około roku 998. Miał wesprzeć starania cesarza Ottona III o kanonizację praskiego biskupa. Wydarzenia opisane przez Jana Kanapariusza tworzą więc budujący obraz kandydata na świętego w różnych okresach jego życia i w chwili męczeńskiej śmierci. Sytuacje drażliwe czy ważne pod względem politycznym zostały odpowiednio złagodzone i wystylizowane. Nie umniejsza to walorów literackich żywota, jego autor mógł się bowiem poszczycić nie tylko gruntownym wykształceniem filozoficznym czy kanonicznym, ale także doskonałym piórem.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?