Dyskursy trzeciego tysiąclecia IV to kontynuacja publikacji poświęconych różnym metodologicznym podejściom badawczym odnośnie do modnych obecnie analiz wielu odmian dyskursów (tom – 2011, tom II – 2013, tom III – 2015).
W monografii zaprezentowano dwadzieścia jeden artykułów badaczy z Polski i ze Słowacji. Każdy z autorów bada określony typ dyskursu jako złożony układ komunikacyjny, uzależniony od kontekstu kulturowego, społecznego, ideologicznego i determinowanego przez kompetencje językowe i pozajęzykowe uczestników aktu komunikacji. Najwięcej uwagi poświęcono dyskursowi internetowemu, stanowiącemu obecnie podstawowe źródło materiału badawczego nad innymi odmianami dyskursów funkcjonujących w przestrzeni medialnej i publicznej. Wśród zamieszczonych w monografii artykułów znaleźć można zarówno opracowania o charakterze teoretycznym, jak i szczegółowe wyniki badań i analiz.
Niniejszy tomik, „Człowiek, który nigdy się nie śmieje”, zawiera kilka motywów kluczowych dla całej twórczości Ó Conghaile’a. Należy do nich m.in. narracja prowadzona z perspektywy homoseksualnych bohaterów, którzy borykają się z problemami braku akceptacji otoczenia, szczególnie w niewielkich, silnie katolickich, wiejskich społecznościach Connemary. Wiele z postaci opowiadań Ó Conghaile’a okazuje się w ten lub inny sposób odstawać od ogólnie przyjętych norm oraz doświadczać różnych form wykluczenia. Znajdują się wśród nich ludzie niepełnosprawni, chorzy psychicznie lub posiadający niewytłumaczalny defekt, tak jak m.in. tytułowy bohater tomiku – człowiek, który nie potrafi się śmiać. Przewrotna narracja niejednokrotnie ma na celu sprowokować czytelnika do zakwestionowania i przedefiniowania „normalności” oraz do refleksji nad tym, jak tworzą się schematy i stereotypy.
Z wprowadzenia
Celem naukowo-badawczym niniejszej monografii jest przybliżenie odbiorcom problematyki marketingu kolejowych przewozów pasażerskich, wskazanie kierunków jego rozwoju i specyfiki nowoczesnego marketingu.
Założeniem monografii jest zbadanie, jak przeobraża się marketing w kolejowych przewozach pasażerskich w kontekście współczesnych uwarunkowań, jakie są klasyczne i nowoczesne działania i instrumenty marketingowe, jak zachowują się współcześni konsumenci (podróżni), co w usłudze pasażerskiego transportu kolejowego jest dla nich priorytetowe i jak oceniają realizację tych postulatów oraz jakie są kierunki rozwoju marketingu.
W celu osiągnięcia przyjętych założeń:
– przedstawiono przeobrażenia zachodzące w marketingu w kontekście krajowym i międzynarodowym,
–zrealizowano podstawowe problemy badawcze w ujęciu teoretycznym i empirycznym, odnoszące się do tradycyjnych i nowoczesnych działań marketingowych w kolejowych przewozach pasażerskich,
–zaprezentowano wyniki badań pierwotnych „młodych dorosłych” obejmujące zarówno preferencje podróżnych, jak i ocenę realizacji poszczególnych cech i działań marketingowych przez przewoźników kolejowych w kolejowych przewozach pasażerskich,
–wskazano kierunki rozwoju marketingu od tradycyjnego do nowoczesnego w kolejowych przewozach pasażerskich.
Koncepcja monografii obejmuje zagadnienia teoretyczne związane zarówno z tradycyjnym, jak i nowoczesnym marketingiem oraz identyfikację problematyki działań i instrumentów marketingowych w kolejowych przewozach pasażerskich obecnie i w przyszłości.
Ze wstępu
Głównym celem pracy jest analiza stanowisk partii i ugrupowań parlamentarnych
wobec ustawodawstwa antyaborcyjnego w Polsce w latach 1991–2019. Stanowiska
partii i ugrupowań parlamentarnych wobec Kościoła katolickiego zostały zanalizowane
na trzech poziomach: wartości deklarowanych, wartości realizowanych, preferencji
elektoratu. Wartości deklarowane znajdują swoje odzwierciedlenie w założeniach ideowo-
programowych partii. Owe założenia, określane jako programy partyjne, w szerokim
rozumieniu służą określaniu własnej tożsamości przez partię, zwerbalizowaniu
systemu wartości uznawanych przez nią za najważniejsze oraz sformułowaniu celów,
zasad i planów działania partii. Wartości realizowane natomiast znajdują swoje odbicie
w działaniach partii politycznych, czyli w praktyce. Wyznacznikiem ideologicznej
autoidentyfikacji partii politycznych są również preferencje ich elektoratów.
Praca składa się z trzech rozdziałów problemowych. W pierwszym z nich ogólnie
scharakteryzowano podmioty polityki uczestniczące w debacie aborcyjnej, zanalizowano
stanowiska partii w kwestiach światopoglądowych, w szczególności stosunek do
wprowadzenia ustawodawstwa antyaborcyjnego. W rozdziale drugim poddano analizie
stanowiska partii podczas parlamentarnych debat nad projektami ustaw aborcyjnych,
podjęto również kwestię ochrony życia w projektach konstytucyjnych (1993–1997)
i nowelizację ustawy zasadniczej w 2006 roku. W trzecim rozdziale scharakteryzowano
stanowiska elektoratów partii i ugrupowań parlamentarnych oraz ogółu społeczeństwa
wobec kwestii aborcyjnej.
W pracy odwołano się do licznych dokumentów ideowo-programowych badanych
podmiotów polityki, stenogramów Sejmu i Senatu, projektów ustaw, komunikatów
i raportów z badań opinii publicznej. W rozprawie sięgnięto zarówno do materiałów
źródłowych, opracowań, jak i do informacji zawartych na stronach internetowych.
Istotne znaczenie miała kwerenda dokumentów partii i ugrupowań parlamentarnych
przeprowadzona w: Archiwum Partii Politycznych Instytutu Studiów Politycznych
Polskiej Akademii Nauk oraz Archiwum Pracowni Dokumentacji i Badań Życia Politycznego
Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Dokumenty Unii Pracy
zostały udostępnione przez dr Katarzynę Dziubińską-Wójcik.
Ze wstępu
Monografia stanowi trzeci tom serii wydawniczej Genealogia Niepodległości, powstałej przy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Autorka postanowiła przypomnieć postać Aleksandra Świętochowskiego i przywołać jego głos na temat narodu i państwa polskiego
Aleksander Świętochowski zapisał się w historii głównie jako ” hetman pozytywizmu” polskiego, autor manifestu młodej prasy postępowej z 1871 roku, My i Wy, rzucającego wyzwanie dotychczasowym konserwatywnym elitom, które jego zdaniem hamowały rozwój ” młodych”, nowoczesnych pozytywistów. Jako przedstawiciel ruchu perswadował przeciwnikom ideowym, ale i niezależnym czytelnikom, że rozwój nie oznaczał zdrady sprawy narodowej, że podziw dla osiągnięć nauki zagranicznej nie równał się kosmopolityzmowi, że nie podważali zapotrzebowania na poglądy konserwatywne w sferze publicznej, zalecali jedynie stworzenie dla nich przeciwwagi.
Pamięć o nim nie utrwaliła się jednak w szerszej świadomości społecznej, ponieważ to, w czym był najlepszy i co zrobił najcenniejszego, a więc jego dorobek publicystyczny pozostał w rozproszeniu. Archiwum jego myśli pokrywa się kurzem w bibliotecznych czytelniach czasopism. Tam, w kilkudziesięciu tytułach prasowych, w setkach numerów dzienników, tygodników i miesięczników z lat 1867–1938 kryją się trafne obserwacje, cenne pouczenia, wskazania, często ponadczasowe, jednego z najwybitniejszych polskich myślicieli tego przełomowego dla Polski okresu. Trudno do nich dotrzeć, niełatwo je zebrać, poniższa antologia na pewno nie wyczerpie zapotrzebowania na dalsze odkrywanie i upowszechnianie spuścizny Aleksandra Świętochowskiego.
Ze wstępu
Wraz z rozwojem koncepcji kapitału ludzkiego coraz większego znaczenia nabrało zarządzanie tym kapitałem w organizacjach, co przełożyło się na zmianę podejścia do pracowników i zarządzania nimi. Dodatkowym bodźcem zmian był rozwój techniki i technologii, powstanie Internetu, a także przemiany w relacjach społecznych i wyznawanych wartościach. To wszystko spowodowało, że od pracowników zaczęto oczekiwać coraz większej samodzielności, kreatywności, odpowiedzialności, umiejętności uczenia się i rozwoju kompetencji społecznych, szczególnie umiejętności pracy w zespole. Ze strony pracowników wzrasta potrzeba postrzegania sensu pracy, czerpania z niej przyjemności i wykonywania jej w dobrej atmosferze, oczekują oni też dobrych możliwości rozwoju, stabilności zawodowej i oddzielenia czasu pracy od czasu wolnego.
Monografia może służyć zarówno osobom, które zajmują się od strony teoretycznej zagadnieniami tworzenia i rozwoju kapitału ludzkiego w organizacji, jak i praktykom, chcącym wykorzystać przedstawioną wiedzę w zarządzaniu pracownikami. Publikacja może też być wykorzystana przez studentów do pogłębiania wiedzy z analizowanego zakresu.
Z wprowadzenia
Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli
środowiska nauki, zainteresowanych wieloaspektową problematyką strategii zarządzania
przedsiębiorstwem i środowiskiem naturalnym, obszarów oddziaływania i zakresu,
menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami, jak również innych instytucji, dla których
istotna jest omówiona problematyka, oraz studentów uczelni należących do dziedziny
nauk społecznych (zwłaszcza nauki o zarządzaniu i jakości oraz geografia
społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna).
Ze wstępu
Celem ogólnym publikacji jest analiza aktywności OMNiE w województwie zachodniopomorskim w odniesieniu do warunków prawno-administracyjnych, społecznych. Podjęte przez autorkę badania miały na celu uzupełnienie wiedzy dotyczącej funkcjonowania tych organizacji oraz dokonanie oceny wpływu zmian instytucjonalnych na ich obecną pozycję w województwie zachodniopomorskim. Aktywność społeczna i polityczna mniejszości zależy jednak nie tylko od uwarunkowań prawnych, lecz także od czynników demograficznych, angażowania młodych członków w aktywność organizacji, akceptacji przez większość obecności mniejszości na wspólnym obszarze działania, edukacji w zakresie możliwości pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania itd. Tym samym podjęta została próba rozstrzygnięcia, na ile aktywność badanych organizacji wynika z oddolnej potrzeby samoorganizacji i dostępu do określonych zasobów, a na ile jest ona wynikiem polityki etnicznej państwa, zewnętrznej w stosunku do badanych organizacji.- ze wstępu
W miastach, miasteczkach i na wsiach działaczki, menedżerki, artystki, edukatorki i animatorki – współczesne „siłaczki” – przyczyniają się do przeciwdziałania nierównościom społecznym, budowania tożsamości lokalnej i postaw wspólnotowych, a w konsekwencji do zmiany społecznej. Zmiana ta każdorazowo będzie wiązała się ze sposobem, w jaki realizowane aktywności zostały ocenione przez uczestników i organizatorów projektu; zwykle zaczyna się od zmiany rozumienia otaczającej rzeczywistości, od zmiany świadomości, sposobu patrzenia na określone zjawiska. Tego rodzaju praca często nie przynosi natychmiastowych i spektakularnych efektów, dlatego istnieje potrzeba ich nagłaśniania i uwidocznienia. Być może przyczyni się to do budowania zaufania wobec kompetencji kobiet i większego doceniania ich roli i pozycji w organizacjach i instytucjach kultury.
Miejmy nadzieję, że niniejsza książka nakieruje czytelników na ścieżki wiodące do znalezienia odpowiedzi na wiele sformułowanych powyżej pytań, które oczywiście nieuchronnie przyniosą nowe niewiadome, ponieważ rozważania o przyszłości nie mogą nigdy do końca zaspokoić naszej ciekawości.
Ze słowa wstępnego
Agnieszka Kołodziej-Durnaś, Karolina Izdebska
Książka poświęcona jest wybranym problemom dziejów Nowej Marchii w okresie
od średniowiecza do czasów współczesnych oraz wybranym współczesnym zagadnieniom współpracy polsko-niemieckiej w ujęciu wybranych instytucji. […] Autorami tekstów są znawcy przedmiotu, uznani badacze świata wielkich i średnich miast oraz małych ośrodków, mający w swoich biografiach także aktywną współpracę polsko-niemiecką […]. Redaktorzy stwierdzają w przedmowie, iż cele prezentowanej monografii leżą w obszarze poznania historycznego oraz wspomagania procesu tworzenia tożsamości regionalnej i zrozumienia wielokulturowej przeszłości obszarów nad Wartą i Notecią. […] Artykuły dotyczą ważnej problematyki kultury, sztuki, architektury i historiografii. Nacechowane interdyscyplinarnością, zawierają tendencję do narracji wyjaśniającej i postulatywnej oraz poświęcone są niewielkim miejscowościom, parafiom, towarzystwom historycznym, wybranym osobistościom, pieczęciom, ceramice artystycznej, ale także Kolei Wschodniej, Akademii Bałtyckiej w Lubece, problemom badań regionalnych w architekturze miast czy dziejom parafii nowomarchijskich oraz kwestiom identyfikacji historycznej mieszkańców małego miasteczka.
prof. dr hab. Włodzimierz Stępiński
(fragment recenzji
Innowacje, choć w teorii ekonomii pojawiły się niespełna 110 lat temu, są obecnie
jednym z najistotniejszych czynników wzrostu i poprawy konkurencyjności
przedsiębiorstw. Innowacyjność w działalności przedsiębiorstw staje się kluczowym
obszarem budowania ich przewagi konkurencyjnej, często wręcz decyduje o przetrwaniu na dynamicznie zmieniającym się rynku. W literaturze przedmiotu funkcjonuje pojęcie czwartej rewolucji przemysłowej, w której motorem zmian jest właśnie rozwój innowacji i technologii. Tempo zmian stale rośnie, w skali globalnej najwyższy wzrost odnotowują inwestycje w innowacyjną robotykę oraz sektor informatyczny. Analogiczna sytuacja dotyczy Unii Europejskiej, która powołała inicjatywę strategiczną „Unia Innowacji”będącą zasadniczą częścią strategii „Europa 2020”. W ramach tej inicjatywy Komisja Europejska jasno wskazuje, że przyszłość Europy jest ściśle związana z jej zdolnościami do wprowadzania innowacji oraz przekształcania pomysłów w nowe produkty i usługi, które mają przyczynić się do wzrostu gospodarczego i umożliwią tworzenie nowych miejsc pracy.
Ze wstępu
Przeobrażenia cywilizacyjne dokonujące się w pierwszym ćwierćwieczu XXI wieku, w tym zmiany modeli gospodarczych i modeli mentalnych w narodzie, ewolucyjne, a niekiedy nawet rewolucyjne przemiany rynkowe, zarówno po stronie popytu, jak i podaży, a także transpozycje postaw, norm, wzorców, preferowanych wartości, stylu życia, a w konsekwencji zachowań społecznych, zmiany kulturowe, a także metamorfozy demograficzne, wymuszają na przedsiębiorcach reorientację nie tylko w zakresie poznania istoty tych zmian, ale przede wszystkim w konkretnych działaniach.
Konkludując, monografia jest adresowana do szerokiego grona czytelników. Autorki wyrażają nadzieję, że stanie się źródłem wiedzy zarówno dla studentów, jak i dla nauczycieli akademickich, szczególnie na kierunkach studiów powiązanych z różnymi dyscyplinami w ramach dziedziny nauk społecznych (ekonomii i finansów, geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej oraz nauk o zarządzaniu i jakości), a także inspiracją dla praktyków biznesowych.
Z wprowadzenia
Godła cechów jako znaki o funkcjach i charakterze heraldycznym należą do obszaru
szeroko rozumianej heraldyki miejskiej. Jednak ich natura jest w zasadniczy sposób
odmienna od herbów miejskich. Odróżniają ją nie tylko przekazywane za pomocą obrazu informacje, ale także sam sposób ich wyrażania. Niezmiernie ważne jest zatem wyjaśnienie istoty godeł cechowych, (…) ukazanie wymowy tych znaków oraz wyrażanych przez nie treści, a także interpretacja symboliki przedstawień. (…) Przedstawiono gamę różnorodnych motywów, zauważalne przy tworzeniu godeł zasady i prawidłowości, swoistą hierarchię ważności i częstotliwości poszczególnych przedmiotów heraldycznych czy elementów dodatkowych. Przeprowadzone badania pozwalają na wyciągnięcie interesujących wniosków dotyczących charakteru godeł i zadań, jakie miały pełnić.
Kluczową częścią pracy jest katalog, w którym zebrano wszystkie znalezione przez autorkę godła – te, które do dzisiaj zachowały się na zabytkach, ale także takie, które przetrwały tylko w przekazach pisanych lub ikonograficznych. Stanowią one szeroką bazę źródeł, cennych przy pracy nad historią społeczną i gospodarczą Pomorza, do tej pory wykorzystywanych sporadycznie, co tym bardziej powinno skłaniać do wysiłków w kierunku szerszej ich popularyzacji.
Ze wstępu
Książka została podzielona na dwie części: dotyczącą pogranicza terytorialnego oraz pogranicza symbolicznego. Nierównowaga ich objętości nie jest przypadkowa, wyraża ona bowiem skalę zainteresowania w naukach społecznych obydwoma ujęciami pogranicza. Pogranicze terytorialne jest obiektem licznych badań, przede wszystkim socjologicznych (prace Andrzeja Sadowskiego, Grzegorza Babińskiego, Zbigniewa Kurcza, Ireny Machaj, Leszka Gołdyki, Andrzeja Saksona, Marii Zielińskiej, Dariusza Wojakowskiego, Jacka Kurzępy – ta lista nazwisk badaczy zajmujących się w Polsce zjawiskami społecznymi związanymi z pograniczem zapewne wciąż nie jest kompletna), które stara się obecnie uzupełniać też psychologia (przykładem może być praca z roku 2016 pod redakcją Jolanty Miluskiej pt. Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań). Mniej uwagi poświecono dotąd pograniczu symbolicznemu, jako zjawisku, które choć przekłada się na rzeczywistość życia społecznego, to źródła ma „jedynie” w sferze nadawanych przez ludzi znaczeń lub treści symbolicznych, do których zostali oni zsocjalizowani i które stały się niejako ich „drugą naturą”. Przyczyn tego stanu rzeczy może być kilka: po pierwsze, sytuacje podpadające pod to pojęcie – poprzez mniejszą oczywistość ich związku z granicą i pograniczem – mogą być również inaczej nazwane, sklasyfikowane i poddane refleksji w perspektywie innych kategorii pojęciowych i narzędzi teoretyczno-analitycznych (np. umieszczone w teoretycznych ramach wielokulturowości czy między- lub transkulturowości); po drugie, zjawiska te są trudniej uchwytne i wymagają raczej narzędzi „miękkich” (badań jakościowych) niż „twardych” (badań ilościowych), raczej paradygmatu humanistycznego niż pozytywistycznego; po trzecie, nie przekładają się wprost na zjawiska związane ze strukturami społecznymi, a te były (i są) w socjologii „modernistycznej” głównym obszarem zainteresowania; wreszcie, po czwarte, na ogół obejmują zjawiska dość nowe lub stosunkowo niedawno dostrzeżone. Jednakże, pomimo powyższych trudności i kontrowersji, pogranicza symboliczne warto badać; są one wszechobecne i, jak też pokazuje lektura części rozdziałów tej książki, nakładają się na pogranicza terytorialne, cechujące się często wysoką złożonością relacji wynikających ze skomplikowanej mapy zbiorowości kulturowych.
Z wprowadzenia
Wskazany układ rozprawy pozwala wyodrębnić w niej dwie nadrzędne części. Pierwszą z nich, teoretyczną i ogólną, stanowią rozdziały pierwszy i drugi. Pojęciem kluczowym dla podjętych tu rozważań będzie socjologiczna kategoria struktury społecznej. Pojęcie to omówione zostanie w dwóch, tj. teoretycznym (nawiązującym do teorii socjologicznej) i metodologicznym (badawczym, empirycznym) kontekście. Część druga monografii (rozdział trzeci, czwarty, piąty i szósty) poświęcona zostanie samej problematyce morskiej.
Czytelnika zainteresowanego współczesnymi problemami pracy w zawodzie marynarza winny w szczególności zainteresować dwa ostatnie rozdziały prezentowanej monografii.
Z wprowadzenia
Oddajemy do rąk Czytelników tom złożony ze Wstępu i krytycznej edycji jednego
z kazań, które towarzyszyły koronacji jasnogórskiego obrazu Najświętszej Marii
Panny w roku 1717. Ponieważ w roku 2017 obchodziliśmy okrągłą, trzechsetną
rocznicę tego wydarzenia, postanowiliśmy uczcić je tą oto edycją. Trudno przecenić
rolę i znaczenie, jakie jasnogórski wizerunek Marii odegrał i odgrywa w dziejach
narodu polskiego. Jeśli rola tego obrazu w dziejach polskiej religii i religijności
jest dość dobrze rozpoznana i opisana, to już koronacja, a szczególnie towarzyszące
jej druki i pisma ulotne wymagają wciąż jeszcze badań i szczegółowych analiz.
Słowo od wydawcy
Migracje i ich konsekwencje są jednymi z najbardziej aktualnych problemów, przed którymi stają dziś służby społeczne. To także wyzwania zarówno dla migrantów, bo wymagają oni adaptacji do nowych sytuacji, jak i osób z nimi pracujących. Charakteryzujące szok kulturowy poczucie zagubienia i niepewności w kontakcie z obcym kulturowo światem i jego przedstawicielami dotyka nie tylko przybyszów, ale także osoby podejmujące z nimi pracę. Do skutecznego radzenia sobie z tymi problemami potrzebne są wiedza, umiejętności, predyspozycje i doświadczenia, składające się na kompetencję międzykulturową, a ponieważ w relacji migrant–pracownik służb społecznych ten pierwszy jest stroną potrzebującą wsparcia i pokierowania, to kwestią szczególnie istotną jest, aby zatrudniona do działania z nim osoba była międzykulturowo kompetentna. Stąd narodził się pomysł podjęcia badań dotyczących kompetencji międzykulturowej pracowników służb społecznych pracujących z migrantami. Dla realizacji tego tematu wybrano koncepcję kompetencji międzykulturowej według Jurgena Boltena, co wynika z tego, że składające się na ten model kompetencje i kategorie znajdują zastosowanie w pracy polskich pracowników służb społecznych z migrantami. Ponadto model ten jest otwarty na uwarunkowania zawodowe i kulturowe wykonywania pracy, a to pozwoliło na dostosowanie go do kontekstu pracy polskich pracowników służb społecznych zajmujących się migrantami.
Z wprowadzenia
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest nieoczywistym relacjom nowych mediów z domeną sztuki oraz porusza kwestie ich oddziaływania na życie społeczne. Teksty zawarte w części drugiej w szczególnym stopniu koncentrują się na dokonywanej poprzez aktywność twórczą zmianie – czy to bardziej utopijnej i ekskluzyjnej (tekst Joanny Szczepanik), czy tej oddziałującej na życie codzienne zwykłych użytkowników miast, podejmowanej we współpracy z samorządowcami, działaczami pozarządowymi, niekiedy też samymi mieszkańcami (teksty pozostałe).
[…]Autorzy kolejnych tekstów zawartych w książce zastanawiają się między innymi, jak przebiegają procesy recyklingu określonych przestrzeni w miastach: Łodzi, Gdańsku, Poznaniu i Szczecinie oraz jaką rolę odgrywa sztuka w kreowaniu, przetwarzaniu i odzyskiwaniu miejsc. Pokazują również, w jaki sposób artyści bezpośrednio lub pośrednio starają się włączać w swoje działania różnorodne społeczności, jak przebiega dialog pola sztuki z innymi polami, głównie rynkiem i polityką miejską, a wreszcie z życiem codziennym mieszkańców, oraz jakie są efekty zastosowanych interwencji artystycznych.
Ze wstępu
Podjęta przez Autorów problematyka jest ważna i aktualna. Internacjonalizacja i globalizacja gospodarki, niezwykle szybkie tempo postępu naukowo-technicznego,
zmiany demograficzne i społeczne, inne zmiany zachodzące w otoczeniu
przedsiębiorstw, wpływają w dużym stopniu na zmianę uwarunkowań funkcjonowania
i rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Nasilenie zmian w otoczeniu przedsiębiorstw
wiąże się z realizacją koncepcji gospodarki 4.0, z którą mamy obecnie do czynienia. To powoduje, iż przedsiębiorstwa i kadra menedżerska musi nieustannie analizować
rodzaj i charakter tych zmian, oraz wdrażać takie modele biznesu, które pozwalają
utrzymać i kształtować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw. Z tego założenia
wyszli Autorzy monografii, podejmując się realizacji ambitnego celu, jakim była
identyfikacja charakterystycznych uwarunkowań współczesnych organizacji
w warunkach gospodarki 4.0 i adekwatnych dla nich nowych form działania
i modeli biznesowych.
Należy podkreślić, iż pomimo, że literatura naukowa w Polsce z zakresu modeli
biznesu jest dość obszerna, to jednak brak jest opracowań kompleksowych
omawiających zarówno uwarunkowania, jak formy i modele działania przedsiębiorstw.
Recenzowana monografia wnosi nowe wątki i wypełnia słabiej rozpoznane pola badawcze w tym obszarze. Autorzy monografii nie koncentrowali się wyłącznie na teoretycznym ujęciu omawianej problematyki, ale używając języka teorii i praktyki– ilustrują powiązania pomiędzy pojęciami a rzeczywistymi formami i modelami biznesu, przedstawiając ciekawe przypadki opisujące sytuacje zaczerpnięte z życia współczesnych organizacji.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Poznańskiej,
Szkoła Główna Handlowa
Oddajemy do rąk Czytelników książkę poświęconą mowie, którą o. Remigiusz Ścisłowski wygłosił w dniu koronacji Ikony Jasnogórskiej. Przebieg wydarzeń związanych z tą uroczystością stanowił już wielokrotnie przedmiot zainteresowania historyków. Trzechsetna rocznica obchodów była inspiracją do poświęcenia uwagi sferze mniej znanej, to znaczy publikacjom przygotowanym z okazji święta. Pośród nich znajduje się druk, który prezentuje obecna książka. Jest to pierwsza od trzech wieków reedycja tekstu wystąpienia proklamowanego w Sali Rycerskiej w godzinach popołudniowych 8 września 1717 roku. Lektura dzieła wtajemnicza nie tylko w szczegóły obchodów i nieznane już formy świętowania, ale może stanowić także źródło poznania warsztatu krasomówczego i upodobań literackich epoki.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?