Publikacja zawiera zapis korespondencji wybitnego polskiego historyka, badacza kultury średniowiecza i dziejów polskiej duchowości, wieloletniego i zasłużonego profesora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, prof. dr. hab. Karola Górskiego oraz jednego z jego najbliższych uczniów i współpracowników, o. dr. Antoniego Bazielicha.
Czy określenie współczesnego świata zachodniego mianem świeckiego jest zasadne? Biorąc pod uwagę upadek „tezy sekularyzacyjnej”, zakładającej ścisły związek między powstaniem nowoczesności a atrofią wiary, a także obserwowane w wielu społeczeństwach zachodnich zjawisko „deprywatyzacji” religii, taka diagnoza współczesności musi wydać się co najmniej wątpliwa. Dlaczego zatem Charles Taylor, uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych filozofów, w taki właśnie sposób określa czasy, w których żyjemy? Czy bliższy prawdy nie jest – głoszony przez przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych – pogląd o nastaniu porządku postświeckiego? Prezentowana książka omawia podstawowe cechy współczesnej kultury, które, w przekonaniu kanadyjskiego myśliciela, świadczą o jej świeckim charakterze. Zwraca się tu szczególną uwagę na wyartykułowany przez Taylora filozoficzny wymiar świeckości, który dotyczy nie tyle naszych przekonań, ile warunkującego je i tym samym bardziej od nich podstawowego „kontekstu rozumienia”. Autor pokazuje, że takie ujęcie problemu pozwala Taylorowi wyjść poza negatywne rozumienie świeckości, postrzegające ją jako residuum powstałe wskutek upadku religii, i nie tylko wskazać na wzajemne zapośredniczenie tych kategorii, lecz także odsłonić historyczny, moralny i społeczny wymiar tego, co świeckie. Uchwycenie historycznego oraz strukturalnego powiązania świeckości z religią umożliwia także dokonanie krytyki niektórych wersji postsekularyzmu.
Książka Józefa Poklewskiego bez wątpienia spełnia wszelkie kryteria pracy naukowej. Jej wysokie walory merytoryczne wynikają z dogłębnej znajomości omawianych zagadnień, bogatego naukowego doświadczenia Autora – profesora historii sztuki. Dzieło przemawia erudycją i znakomitym warsztatem. Ugruntowane źródłową wiedzą fakty, skrupulatnie przedstawiane w toku pełnej polotu narracji, jak też obszerna, rzeczowa charakterystyka i wnikliwa analiza zjawisk czynią z książki Józefa Poklewskiego kompendium wiedzy znacząco wzbogacające stan badań nad życiem artystycznym i kulturalnym Wilna – ważnego komponentu polskiej kultury i sztuki II Rzeczypospolitej.
JAROSŁAW WENTA
Narratives of Art / 7
*
IRMA TRATTNER
Methods of Art Science: New Aspects and Perspectives of Art History / 17
*
ANNA BŁAŻEJEWSKA
‘Native’ Figural Art of the Southern Coast of the Baltic Sea at the Time of Christianization / 41
SIEGLINDE HARTMANN
Beautiful Madonnas in the Works of Oswald von Wolkenstein: Ekphrasis in the Marin Song Fräu dich, du weltlich creatur (Kl 120) / 77
JACEK TYLICKI
Several Examples of Prolonged Duration of Medieval Forms in Modern-Era Painting in Toruń / 93
PRZEMYSŁAW WASZAK
Interpretations and Permanence – References to Medieval Artistic Solutions / 111
ARTUR DOBRY
The Medieval Image of the Emperor’s Days in the Marienburg Castle / 143
*
RYSZARD MĄCZYŃSKI
Gothic Revival in Polish Classical Architecture / 159
EMILIA ZIÓŁKOWSKA
Medieval Architectural Styles in the Views of Architects in Inter-Uprising Congress Poland / 217
JUSTYNA LIJKA
Ruins. Visions and Reconstructions. The Marienburg Castle in the Creative Output of German Artists in the Period of Romantic Restoration / 253
BARTŁOMIEJ BUTRYN, JANUSZ HOCHLEITNER
Tableaux Vivants and Theatricalization of the Teutonic Order at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries / 305
MARIA POKSIŃSKA
Medieval Inspirations in the Classical Palace in Lubostroń / 323
*
IRENA KOSSOWSKA
Neo-Medievalist Idioms in British and Polish Interwar Art. ‘Heraldic sign’: the Esthetic Concepts of Eric Gill / 353
CLAIRE ORENDUFF
Decadence and Decisiveness: The Evolution of Medieval Knightly Tropes in Polish Modern Art before and after 1918 / 395
Opisywana w Rozważaniach dotyczących rozumu ludzkiego Johna Locke’a (1634–1704) rozumność wznosi się od indywidualnych doświadczeń do rozumu pojmowanego nie tylko jako predyspozycja pojedynczych ludzi, ale jako wyznacznik ludzkiej natury, gwarantujący obiektywność wiedzy, bezstronność kodeksów moralnych, wyznaczone rozumem granice tego, co można wiedzieć w kwestiach religijnych. Różnica pomiędzy rozumnością a bezrozumnością okazuje się jednak nieostra. Rozumność jest stopniowalna, a jej obrzeża zamieszkują nie tylko dzieci, których rozum ma się dopiero rozwinąć, ale także idioci, szaleńcy i dzicy. Przedmiotem niniejszej monografii jest analiza przedstawionej przez Locke’a historii ludzkiego rozumu, jego wyłanianie się, rozkwit i spełnienie w powszechnie dostępnej wiedzy oraz w kwestiach praktycznych – doktrynie politycznej, etyce i religii.
Die Monographie ist ein Ergebnis der Beschäftigung des Verfassers mit der Person Bernhard Schmids, mit dessen Leben und Werk und Leistung als Kunsthistoriker und Konservator, der sich um den Denkmalschutz und um das preußische Kulturerbe, das sich im Ergebnis des Zweiten Weltkrieges in den Grenzen des polnischen Staates befindet, besonders verdient gemacht hat.
Das Hauptziel dieser Monographie ist es, die wissenschaftliche Werkstatt Schmids und seine Leistung auf dem Gebiet wissenschaftlicher und konservatorischer Arbeit zu würdigen. Dabei werden auch Umfang und Funktion der Büchersammlung, die Bernhard Schmid bis 1945 besessen hat, erforscht. Die von ihm kriegsbedingt zurückgelassenen Bücher wurden in Polen zur Grundlage für Forschungen polnischer Historiker, Museumsmitarbeiter und Kunsthistoriker, und trugen so zur weiteren wissenschaftlichen Erforschung des Kulturerbes in diesem Teil Europas bei.
Kiedy rano jadę osiemnastką to książka, która opowiada o trasie tego tramwaju od Służewca do Żerania, zatrzymując się na nazwach przystanków, na historii miejsc i ludzi z nimi związanych. W dokumentalną opowieść wdarł się wątek miłosny, gdy narrator, szukając materiałów o stolicy, zakochał się w bibliotekarce. Przez historię miłości i historię miasta wiezie czytelnika legendarną osiemnastką. Legendarną dlatego, że ten tramwaj, który przejeżdża stolicę od południa do północy, unieśmiertelniony został w powojennej piosence, z której wzięty jest tytuł, i dlatego, że zdarza się wciąż, że nawet bardzo młode osoby nucą jej refren – na prawo most, na lewo most…
Wolność należy do najbardziej intrygujących pojęć – często uznawana za istotę człowieczeństwa lub podstawę porządku społecznego jest jednocześnie wypierana ze słownika socjologicznego jako anachronizm, na który nie ma miejsca w naukach społecznych. Odniesienia do wolności są pełne wieloznaczności i ambiwalencji skrywających zarówno problemy teoretyczne, jak i osobiste rozterki uczonych. Prezentowana książka zrywa z cichą tradycją unikania tematu wolności w naukach społecznych lub formułowania go w sposób, który odbiera mu jego zasadniczą wagę. W przekonaniu autora wyartykułowanie pierwszorzędnej roli, jaką problem wolności naprawdę odgrywa w socjologii, pozwala rzucić nowe światło na społeczno-polityczną rolę tej nauki, istniejące w niej podziały teoretyczne oraz jej przyszłe wyzwania. Książka dowodzi, że stosunek do wolności ma zasadnicze znaczenie dla każdej teorii społecznej. Tezę tę wspiera obszerny przegląd poglądów, które odcisnęły trwałe piętno na dziejach myśli społecznej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Czytelnik znajdzie w książce między innymi omówienie myśli takich klasyków teorii społecznej, jak Pierre Bourdieu, Cornelius Castoriadis, Émile Durkheim, Erving Goffman, Niklas Luhmann, Karol Marks, George Herbert Mead, Talcott Parsons czy Max Weber. Autor w nowy sposób ukazuje też strukturę wzajemnych relacji między głównymi nurtami refleksji socjologicznej – niewidoczną, gdy abstrahuje się od problematyki wolności. Osoby ceniące ideę wolności znajdą w prezentowanej książce nie tylko liczne uzasadnienia poglądu, że wolność jest wartością istotną dla porządku społecznego, lecz także analizę praktycznych i teoretycznych konsekwencji tego stanowiska.
Kolejny tom z serii „Camino Polaco” został przygotowany z okazji I Forum Ekonomicznego Camino Polaco, które odbędzie się 18 października 2019 roku w Toruniu. Głównym zadaniem Forum jest odkrywanie potencjału Szlaku św. Jakuba w Polsce, zwłaszcza w granicach województwa kujawsko-pomorskiego. Wydarzenie to zorganizowano w ramach programu „Dialog” finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Forum daje sposobność, aby naukowe poszukiwania realizowane od wielu lat przez historyków, teologów, geografów, kulturoznawców, socjologów, przedstawiane na licznych konferencjach oraz w publikacjach, zostały ukazane szerokiemu gronu osób zaangażowanych w rozwój środowisk lokalnych, prowadzących działalność gospodarczą w miejscowościach położonych wzdłuż polskiego Camino, a także by zaprezentowano ofertę biur pielgrzymkowych, bractw jakubowych, wydawnictw czy producentów towarów służących pielgrzymom (od „chleba św. Jakuba”, przez napoje pielgrzyma, po plecaki i inne akcesoria). Wiele podmiotów gospodarczych działa na rzecz rozwoju Szlaku Jakubowego w Polsce, a Forum to okazja do wspólnej dyskusji nad kierunkami rozwoju, który uszanuje religijny charakter tego doświadczenia, a jednocześnie stanie się „przyjazne dla pielgrzyma”, o czym ma przypominać powołana w ramach Forum marka „Camino Friendly”, mająca znakować miejsca, w których szanuje się ducha Camino i dba o rozwój szlaku. […]
Zawarte w wydawnictwie zbiorowym teksty – taką mamy nadzieję jako redaktorzy tomu – nie tylko obrazują wycinek historii i współczesności Szlaku św. Jakuba, lecz także świadczą o potencjale, jaki jeszcze pozostaje do wykorzystania przez wszystkich, którzy pojedynczo lub w grupach, działając w stowarzyszeniach, bractwach, klubach, opowiadają o Camino de Santiago. Dla wielu to ciąg dalszy pielgrzymowania, ale dla innych być może to dopiero początek ich własnej drogi do grobu Apostoła w Composteli. Wszystkim życzymy Ultreia et Suseia!
Ze Słowa wstępnego
Miasto niesamowitości to zbiór opowiadań z pogranicza weird fiction, horroru, fantastyki oraz thrillera, które łączy tytułowe miasto – Toruń. Zawarte w tomie historie zostały oparte w znacznej mierze na lokalnych legendach i tajemnicach, jak również na autentycznych, niewyjaśnionych sprawach sprzed lat. Swoją konwencją nawiązują do dokonań największych mistrzów prozy niesamowitej, takich jak Howard Phillips Lovecraft, Edgar Allan Poe, Stefan Grabiński, Herbert George Wells czy Arthur Conan Doyle.
Monografia jest drugim tomem serii wydawniczej Świat z perspektywy sztuki, sztuka w perspektywie świata. Wyzwania współczesnej edukacji artystycznej. Stanowi kontynuację powołanego w 2017 r. cyklu monografii poświęconych szeroko rozumianej kulturze, sztuce oraz edukacji artystycznej, którego intencją było wyjście naprzeciw potrzebie stworzenia przestrzeni do wymiany poglądów i opinii środowiska naukowo-artystycznego. Dlatego również drugi tom ma za zadanie zebranie i upowszechnienie w postaci artykułów nowoczesnych koncepcji, interesujących idei, analiz, wyników badań, metod pracy utrwalających dorobek środowisk, które taką problematyką są żywo zainteresowane. Innym celem, jaki stawiają sobie twórcy tej monografii, jest integracja wspomnianych środowisk, a także przekonanie, że wspólne zabieranie głosu na tak ważne tematy i związana z tym wymiana poglądów pozwoli uświadomić przedstawicielom innych środowisk i instytucji istotne znaczenie edukacji artystycznej.
Tematem przewodnim drugiego tomu jest teoria i praktyka kultury, sztuki i edukacji artystycznej. Monografia pokazuje różne konteksty refleksji nad kulturą, sztuką i edukacją artystyczną na dwóch płaszczyznach: twórczej partycypacji i refleksji teoretycznej.
I
Joanna Nowak
Doświadczenia generacyjne polskich muzyków rockowych / 3
Franciszek Budzbon
Jak znikający punkt. Charakterystyka progresywnych nagrań zespołu Skaldowie / 17
Bartłomiej Alberski
Tytuł utworu Lady Pank Zawsze tam, gdzie ty jako przykład współwystępowania zaimków wskazujących i czasoprzestrzennych / 29
Sylwia Gawłowska
Grzegorz Ciechowski – „usta pokolenia”? / 39
Beata Rynkiewicz
Same Suki, Pochwalone i inne panny niepokorne na folkową nutę / 56
Michał Pranke
Rock and roll i śmierć. Nekroperformans Nagrobków / 67
Szymon Wigienka
Prasa muzyczna w dobie nowych mediów – upadek czy transformacja? / 76
II
Mirosław Miernik
Sprzedali się! Kwestia komercji w kontekście muzyki rockowej. Zarys problemu / 90
Piotr Grabski
Kradzież czy hołd? Muzyka rockowa jako źródło samplingu / 103
Paweł Andrzej Drygas
Rockowe jam session – współczesne sposoby realizacji / 121
Barbara Pitak-Piaskowska
Musicalowy glam rock wczoraj i dziś – próba podejścia / 131
Natalia Gryń
Syntezatorowy zryw pierwszej połowy lat 80. O nowych romantykach w zarysie / 140
Witalij Bohatyrewicz
Ewolucja kultury rockowej w Rosji / 150
III
Łukasz Głod
Do hymnu państwowego! O polityczności płyty Volk grupy Laibach / 159
Tomasz Gornat
„I try hard to make this whole thing blend”: hybrydowy charakter twórczości Vana Morrisona / 179
Paweł Jaskulski
Kino i Kurt Cobain. Opowieść prawie subiektywna / 195
Sławomir Kuźnicki
Świńska strefa wpływów: The Beatles – Charles Manson – Nine Inch Nails / 210
Rafał Szczerbakiewicz
Elvis (Live) Forever. Follow That Dream, RCA. Transmedialna alternatywa oficjalnej serii bootlegów / 223
Aneta Wielgosz
Graphic novel is dead Davide’a Toffola – ironiczna komiksowa autobiografia gwiazdy rocka / 242
Jakub Kasperski
Piosenka, canzona, chanson? – problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej / 9
Przemysław Piłaciński
Herod 2014 jako piosenka / 21
Krzysztof Gajda
Powtórzenie jako źródło znaczeń w piosence / 33
Radosław Marcinkiewicz
Rock a leksykografia: power trio, cover band, tribute band. Z Dream Theater spacer drugi / 51
Monika Konert-Panek
Under Pressure: dwa głosy – dwa akcenty / 65
Łukasz Lipiński
Konstruowanie dźwięku – konstruowanie kultury: próba rozpoznania obszarów badań z perspektywy materialnej / 85
Bartosz Małczyński
Bass Communion: eksperymenty w teksturze. Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka / 91
Maciej Smółka
Jak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert / 99
Joanna Maleszyńska
Ewangelia według Świętego Johna. Wstępne propozycje badawcze / 109
Kamil Dźwinel
„Nieczuły leżę odurzony snem, / a tam, za murem, zawieszony sznur”. Konstrukcja przestrzeni i zdarzenia w twórczości Romana Kostrzewskiego / 119
Marek Kurkiewicz
W środku i na zewnątrz. Refleksje o przestrzeni w tekstach Wojciecha Waglewskiego z debiutanckiej płyty grupy Voo Voo (1985) / 131
Paweł Tański
„Za mało sypiam”. O tekstach piosenek Bartosza Waglewskiego z płyty Wilk zespołu Kim Nowak / 145
Jakub Kosek
Wolnościowe zwierzenia kontestatora a teksty utworów grupy TSA / 167
Jakub Kosek
O wybranych aspektach badań (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych (casus Johna Ozzy’ego Osbourne’a) / 181
Sylwia Białobłocka
Punków też zachwyca „fschut słońca” / 193
Paweł Drygas
Powstanie rocka za żelazną kurtyną. Analiza porównawcza / 203
Sylwia Gawłowska
Piosenkowe manifesty wolności Grzegorza Ciechowskiego / 213
Marcin Romanowski
Lekcja historii zespołu Sabaton / 221
Jakub Kasperski
Przeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla / 235
Katarzyna Koćma
Folk czy rock? Topical songs i amerykańskie lata 60. / 249
Wojciech Józef Burszta
YES i długie trwanie w rocku / 259
Paweł Tański
Nowe sytuacje. O kilku ważnych polskich piosenkach rockowych lat 80. XX wieku / 269
Waldemar Kuligowski
Oszołomienie i eksces. Festiwale muzyczne jako święto / 283
Sebastian Surendra
Transgresyjność w kulturze obnażania? Teledysk Pussy zespołu Rammstein / 299
Dominik Gac
Zabawa czy rytuał? Miejsce black metalu w świecie performansu / 311
Paweł Jaskulski
Cameron Crowe – rock’n’rollowe serce kina amerykańskiego / 321
Kamil Kościelski
Square, White Negro i The Beatles, czyli kogo spotkał Mowgli w drodze do ludzkiej osady / 345
Agnieszka Kiejziewicz
Visual kei i inne strategie performatywne. Przemiany japońskiego rocka w latach 1980–2015 / 361
Konrad Sierzputowski
Perski kryzys. Muzyka jako uniwersalna i/lub wernakularna figura protestu / 371
Tomasz Gornat
Potrójna schizofrenia: subkultura, Mod i początki The Who / 383
Sławomir Kuźnicki
Diamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego / 403
Mirosław Miernik
51. stan. Wizerunek USA w twórczości New Model Army / 413
Bartosz Suwiński
W krainie umierającego słońca. O Dead Can Dance / 423
Joanna Skolik
Heart of darkness Ricka Millera, czyli muzyczna interpretacja noweli Josepha Conrada / 431
Tomasz Florczyk
Marcina Świetlickiego zmagania z rockiem. Dialogi i wielogłosy na płycie Ogród koncentracyjny / 441
Bartłomiej Alberski
Koty dwa. Karol Kot Marcina Świetlickiego oraz Karol Kot Świetlików / 449
Michał Pranke
Melodramat i Bowie. Lektura porównawcza / 467
Artur Duda
Poezja czy grafomania? O albumie koncepcyjnym Lao Che Powstanie Warszawskie / 477
Beata Rynkiewicz
Społeczeństwo jest niemiłe… Literackie i muzyczne fanaberie Mister D. Wokół twórczości Doroty Masłowskiej / 503
Rafał Foltyn
Wilkołactwo w tekstach, nazewnictwie i przesłaniu europejskich zespołów metalowych / 517
Wstęp / 9
Bartłomiej Alberski
Brzmienie brzmieniu nierówne / 13
Radosław Marcinkiewicz
Rock a leksykografia: supergrupa. Z Dream Theater spacer pierwszy / 31
Monika Konert-Panek
Akcent a wizerunek. Foniczne aspekty stylu rockowego / 55
Łucja Iwanczewska
„Między nami dobrze jest”, czyli polski punk i sztuka / 69
Luiza Karaban
Polscy hipisi i ich stosunek do przyrody w paradygmacie romantycznym. Uwagi na marginesie wybranych tekstów piosenek rockowych / 77
Krzysztof Gajda
Piosenka lingwistyczna? Hubert Spięty Dobaczewski (Lao Che) / 89
Tomasz Florczyk
Od staropolskich stylizacji po niby-dziecięcą poezję – o concept albumach i Lao Che z tekstami Huberta Dobaczewskiego / 105
Piotr Łuszczykiewicz
Stary rock a nowa poezja polska / 117
Przemysław Zawrotny
Literackość i etos rockandrollowca w tekstach Piotra Klatta / 139
Beata Rynkiewicz
„Jestem wtedy kiedy krzyczę…”. Postawy emancypacyjne polskich artystek w kulturze punk / 149
Mirosław Aleksander Miernik
Od Gotyku do Dark Independent. O rozwoju subkultury gotyckiej w Polsce po roku 1999 / 165
Krzysztof Stanisław Werner
Działalność fanklubu The Beatles w PRL-owskiej rzeczywistości lat 80. / 175
Julian Strzałkowski
Samotność w tekstach utworów zespołu Dżem z lat 1985–1994 / 185
Paweł Tański
Afekt efektu. O tekstach zespołu Popsysze w języku polskim / 195
Magdalena Budzyńska
Językowy obraz ciała w piosenkach Grzegorza Ciechowskiego / 215
Alicja Gruszka
Koncert zespołu Behemoth jako performans artystyczny / 229
Adam Domalewski
Queer Queen – Bohemian Rhapsody jako utwór coming outowy / 239
Michał Wróblewski
Diabelska poza Glenna Danziga – perspektywa jungowska / 245
Natalia Gryń
Quadrophenia manifestem młodego Brytyjczyka / 255
Paweł Biliński
Rockin’ mock! Parodystyczne komponenty Oto Spinal Tap Roba Reinera / 265
Anna Chomczyk
Joga, lewitacja i rock and roll, czyli jak Daleki Wschód kształtował kontrkulturę w USA / 277
Olaf Pajączkowski
Od kota Lucyfera Sama do buntownika Toma Sawyera – tematy tekstów piosenek rocka progresywnego i gatunków pokrewnych na przykładzie twórczości wybranych zespołów / 289
Tomasz P. Bocheński
Was verliert man | mit dem Augenschlag? Między poezją a kontynuantami hard rocka: przypadek Tilla Lindemanna i zespołu Rammstein / 301
Jacek Kowalski
Doświadczenie bliskości i oddalenia: literacka wizja „rock”-metra w Niebie pod Berlinem Jaroslava Rudiša / 317
Agnieszka Osińska-Szpur
„Wieczność kocha się w wytworach czasu”. Tematy i motywy twórczości Williama Blake’a w tekstach rockowych (na przykładzie Iron Maiden, The Doors, Patti Smith i U2) / 325
Aleksandra Szwagrzyk
Niedorosły rock: rockowe motywy w literaturze dla dzieci i młodzieży / 339
Maciej Kuster
„Kolejna cegła w murze”. Kilka uwag o polskim przekładzie Ściany Pink Floyd / 345
Ewelina Zarembska
Tłumaczenie i adaptacja musicalu rockowego na przykładzie musicalu Rent Jonathana Larsona / 357
Łukasz Głod
Koncert jako rytuał totalitarny. Strategie sceniczne słoweńskiego kolektywu Laibach w latach 1980–2015 / 367
Paweł Jaskulski
Dramaturgia koncertu rockowego. Przypadek Nirvany / 381
Jarosław Kardaś
Czy koncerty U2 to już zjawisko kulturowe? / 391
Małgorzata Litwin
Ziggy Stardust, czyli androgyn w świecie rocka. Koncept kreacji scenicznej Davida Bowiego / 403
Przemysław Piłaciński
The Seer Swans – między kompozycją a improwizacją / 411
Katarzyna Winnicka
Gimme Shelter. Koncert The Rolling Stones w Altamont w 1969 roku / 419
Jakub Kosek
Rockandrollowa biała gorączka – o kreacji artystycznej grupy Motörhead w czterdziestą rocznicę działalności / 429
Michał Kozień
Marnowana szansa polskiej szkoły. O wykorzystaniu rocka na lekcjach języka polskiego / 439
Przestrzenie wiedzy zarezerwowane dotąd dla humanistów są współcześnie coraz odważniej eksplorowane przez przedstawicieli neuronauki. Do śmiałych przedsięwzięć tego typu należy odkrywanie procesów, jakie zachodzą w mózgu człowieka podczas odróżniania dobra od zła.
Monografia ks. dr. Szymona Gołoty, psychologa z Katedry Neuropsychologii Klinicznej Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, podejmuje właśnie to zagadnienie. Autor pokazuje, jak bogata wiedza filozoficzna, biologiczna i psychologiczna na temat procesów oceniania moralnego kształtuje się w dwa odrębne nurty – racjonalistyczny i emotywistyczny. Ponadto podejmuje polemikę z modelem łączącym rozumowanie i emocje na zasadach konfliktu. Wreszcie proponuje własny, oparty na kooperacji, hipotetyczny model relacji pomiędzy procesami rozumowania i emocji w ocenie moralnej.
Książka nie tylko porządkuje wiedzę na temat procesów oceny moralnej, ale także wskazuje nowe możliwości i kierunki dalszych badań. Ostatecznie sugeruje własne rozwiązanie problemu procesów poznania i emocji w ocenie moralnej. Proponuje, by procesy racjonalne i emocjonalne procesy oceny moralnej opisać w ramach kooperacyjnego modelu sądów moralnych.
Przełożył, wstępem i przypisami opatrzył Zbigniew Nerczuk
Zarysy Pyrrońskie – traktat w trzech księgach będący dziełem sceptyka Sekstusa Empiryka (II/III wiek n.e.), należy do kanonu tekstów filozoficznych, będąc jednym z niewielu zachowanych okruchów wielkiej tradycji krytycznej i sceptycznej, swymi źródłami sięgającej presokratyków, sofistyki i Sokratesa, rozwiniętej przez Pyrrona, a zwieńczonej wielkim dziełem Sekstusa Empiryka. Tradycja ta przez stulecia lekceważona i marginalizowana wskutek założonej przez kulturę europejską dominacji myśli Platona i Arystotelesa, odkryta i rozpowszechniona w XVI wieku, wyznaczyła kierunek rozwoju dalszej myśli filozoficznej, zwracając ją w stronę rozważań dotyczących problemów poznawczych.
Jedyne dotychczas opublikowane w języku polskim tłumaczenie Zarysów sporządzone przez Adama Krokiewicza ukazało się w 1931 roku i mimo jego niewątpliwej wnikliwości, niepowtarzalnego stylu, a także wielkiej roli, jaką odegrało w upowszechnianiu wiedzy o antycznym sceptycyzmie w Polsce, tak jak każdy przekład z biegiem czasu i ono powinno zostać skonfrontowane z nowszą wersją. Prezentując nowe tłumaczenie, jego Autor może mieć tylko nadzieję, że będzie ono stanowiło wartościową alternatywę dla niezwykłego dzieła Adama Krokiewicza.
Książka Józefa Poklewskiego bez wątpienia spełnia wszelkie kryteria pracy naukowej. Jej wysokie walory merytoryczne wynikają z dogłębnej znajomości omawianych zagadnień, bogatego naukowego doświadczenia Autora – profesora historii sztuki. Dzieło przemawia erudycją i znakomitym warsztatem. Ugruntowane źródłową wiedzą fakty, skrupulatnie przedstawiane w toku pełnej polotu narracji, jak też obszerna, rzeczowa charakterystyka i wnikliwa analiza zjawisk czynią z książki Józefa Poklewskiego kompendium wiedzy znacząco wzbogacające stan badań nad życiem artystycznym i kulturalnym Wilna – ważnego komponentu polskiej kultury i sztuki II Rzeczypospolitej.
Do zapoznania się z niniejszą książką zapraszamy wszystkie pielęgniarki, które chcą poszerzyć zakres umiejętności w opiece nad chorym o elementy postępowania terapeutycznego. Dzisiejsze czasy powodują, że od personelu pielęgniarskiego oczekuje się coraz wyższych umiejętności komunikacyjnych i opiekuńczych oraz arsenału działań, które są podejmowane w stosunku do osób pozostających pod ich opieką. Prezentowana publikacja jest także pomyślana jako pomoc dla tych pracowników służby zdrowia, którzy mają na co dzień styczność z chorym z zaburzeniami psychicznymi, a nie przeszli specjalistycznych szkoleń z zakresu opieki psychiatrycznej i chcieliby wspomóc pacjentów na ich drodze do uzyskania zdrowia psychicznego. Książka zawiera ponadto praktyczne wskazówki, jak postępować z pacjentami, by im właściwie pomóc.
Dr hab. n med. Marcin Ziółkowski, prof. UMK
Przekład i opracowanie – Ewa Bińczyk, Jakub Gużyński, Krzysztof Tarkowski
Jakikolwiek ruch społeczny, który pragnie zachować polityczną sprawczość i znaczenie, musi stawić czoła opisanym wyżej możliwościom rozwojowym naszego świata technologicznego. Nasza wyobraźnia społeczna musi wykraczać poza ograniczenia narzucane jej przez kapitalizm. Zamiast zabiegać o takie marginalne ulepszenia, jak wydłużenie średniej długości życia baterii czy poprawa mocy obliczeniowej komputerów, przygotowując się na świat po kapitalizmie, lewica powinna podsycać marzenia rodem z klasycznego science fiction – o dekarbonizacji gospodarki, podróżach kosmicznych czy gospodarce opartej na robotyce. Neoliberalizm, bez względu na to, jak trwały wydaje się dzisiaj, nie musi z konieczności przetrwać w przyszłości. Podobnie jak każdy znany nam wcześniej system społeczny, nie będzie on trwał wiecznie. Naszym zadaniem jest teraz wymyślić, co stanie się w następnej kolejności.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?