Romanticism in Poland was the first modern era which created the earliest modern intellectual class calling for cultural, political, and civilizational changes, which is similar to the situation in France, Germany, and England. The rebellious spirit of Romanticism in Poland is characterized by stronger foundations and arguments of historiosophical nature. Rebellion in Romanticism was not limited to fighting for the individual freedom of men, as people also fought in the name of national and social freedom. It was a struggle that encompassed many aspects of life and imagination. Romanticism is the child of youth. The youth shaped a new worldview, rebelled against the world order in literature and art, and proposed a new definition of freedom, including not only politics, but also aesthetics, philosophy, music, science, as well as lifestyle, thus imparting on everyday life the qualities of freedom and authenticity.
In dem bereits fünften Band der Serie „Ecclesia clerusque temporibus medii aevi” finden unsere Leser Ergebnisse der Forschungen über die Kirche im mittelalterlichen Livland, die aus den Studien von Historikern aus Dänemark, Deutschland, Estland und Polen resultieren. Der Band enthält acht Beiträge in deutscher und englischer Sprache. Diese sind verschiedenen Aspekten der Geschichte, von der mittelalterlichen Kirche in Livland bis hin zur Reformation, gewidmet. Die in den Texten angesprochenen Fragen betreffen Christianisierungsprozesse, die Herausbildung der Kirche als Organisation, die Organisation des Klosterlebens, Religiosität der lokalen Bevölkerung, Aktivitäten der päpstlichen Legaten, das Universitätsstudium von Domkapitularen sowie die Anfänge der Reformation im Bistum Riga. Einer der ausführlicheren Beiträge ist darüber hinaus den erhaltenen Archivalien des livländischen Zweiges des Deutschen Ordens gewidmet. Die in dem vorliegenden Band präsentierten Untersuchungen über die Kirche in Livland fügen sich in das Forschungsprofil des seit dem Jahre 2013 bestehenden Lehrstuhls für Geschichte der baltischen Länder, der am Institut für Geschichte und Archivkunde der Nikolaus-Kopernikus-Universität in Toruń angesiedelt ist.
Monika Jakubek-Raczkowska, Marta Czyżak
Textus et pictura: słowo wstępne / 9
TEXTUS. STUDIA NAD ZAWARTOŚCIĄ KODEKSÓW RĘKOPIŚMIENNYCH
Irina Chachulska
Najstarsze pasje chorałowe w rękopiśmiennych źródłach polskich / 13
Dominika Grabiec
Formularz Mszy o Koronie Cierniowej z fragmentu graduału 12497 IV ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie / 21
Monika Opalińska
Utracone w edycjach – wokół rękopisów i wydań średniowiecznych angielskich przekładów modlitw liturgicznych / 33
Agnieszka Fabiańska
Historia Veteris et Novi Testamenti – charakterystyka dzieła, metoda pracy jej autora i zarys tradycji rękopiśmiennej utworu / 53
LIBER. STRUKTURA I FUNKCJE KODEKSÓW RĘKOPIŚMIENNYCH W UJĘCIU MONOGRAFICZNYM
Marta Czyżak
Compendium historiae in genealogia Christi Piotra z Poitiers (Pictavienis) w rękopisach Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu / 67
Piotr Oliński
Kilka uwag o kalendarzu i modlitwach we franciszkańskim rękopisie z terenu władztwa zakonu krzyżackiego w Prusach (Rps 77/II ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu) / 95
Ewa Kobylińska
Rękopis BN, BOZ 146, czyli kolekcja Marcina z Raciąża / 105
Alicja Szulc
XIV-wieczny kodeks Antonio da Rido z Padwy ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu (Rkp. 1736). Analiza treściowa i proweniencyjna / 117
Sławomir Szyller
Jan Burcardi i jego kolekcje kazań / 129
Paweł Mateusz Modrzyński
Pomiędzy pięknem i pragmatyzmem. Kodeksy prawne z terenów Prus Krzyżackich / 139
PICTURA. ŚREDNIOWIECZNA KSIĘGA ILUMINOWANA
Mateusz Franciszek Marszałkowski
Dekorator pelplińskiego Graduału L13 i jego oeuvre / 153
Justyna Łuczyńska-Bystrowska
Znaczenie pisma w dekoracji malarskiej neapolitańskiego brewiarza w Bibliotece XX. Czartoryskich (sygn. Ms. Czart. 1211 IV) na tle rozwoju liternictwa humanistycznego w Italii / 173
Justyna Łuczyńska-Bystrowska
Dominikański Graduał brata Wiktoryna z lat 1536–1537 – iluminacje i oprawa zdobiona tzw. radełkiem jagiellońskim / 195
Anna Wyszyńska
Liber geneseos illustriis familiae Schidloviciae Stanisława Samostrzelnika. Przyczynek do badań kostiumologicznych nad uzbrojeniem ochronnym / 217
CODEX. ŚREDNIOWIECZNA KSIĘGA RĘKOPIŚMIENNA W ASPEKCIE HISTORYCZNEGO TRWANIA
Ewa Chlebus
Jak franciszkanie pruscy utylizowali rękopisy, czyli o znaczeniu badań makulaturowych dla oprawoznawstwa / 253
Joanna Kilian-Sztama, Elżbieta Jabłońska
Summa Raymundi de Pennaforte sygn. MS 8 ze zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie – średniowieczny iluminowany rękopis na pergaminie. Problematyka konserwatorsko-restauratorska / 303
Ewa Chlebus
Pomiędzy drukiem a oprawą. Planirowanie papieru jako istotna czynność w produkcji książki w dobie inkunabułów / 319
Jacek Soszyński
Pierwszy rok prac nad „Inwentarzem dziedzictwa narodowego w zakresie rękopisów średniowieczych” / 337
Wykaz skrótów / 353
Bibliografia / 355
Indeks rękopisów / 383
Indeks inkunabułów i starych druków / 389
Indeks osobowy / 391
Indeks topograficzny / 399
„Podjęty został temat ważny i aktualny przede wszystkim w sensie naukowym, ale także praktycznym. Autorka zebrała bardzo szeroki materiał źródłowy, który zanalizowała przy pomocy odpowiednio dobranych metod. W rezultacie otrzymaliśmy szerokie, kompleksowe spojrzenie na zagadnienie roli kultury i partycypacji w kulturze w średnich miastach Polski. Praca niewątpliwie dostarcza nowej wiedzy na omawiany temat i w tym sensie stanowi wkład do geograficznych badań nad kulturą jako ważną funkcją miasta i nad sytuacją miast średnich”.
Z recenzji prof. Janusza Słodczyka (Uniwersytet Opolski)
„[Praca] wzbogaca wiedzę o obrazie i pozycji miast średnich w procesie transformacji strukturalnej polskiej przestrzeni, ogarniającym kulturę, gospodarkę i społeczeństwo na przełomie XX i XXI wieku […]”.
Z recenzji prof. Andrzeja Klasika (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Wstęp – pomiędzy anachronizmem i zgorszeniem / 9
Interpretacja filozoficzna (Rdz 1,1–10) / 19
Wykładnia pojęć z drugiego zdania Biblii / 21
Nieskończoność a drugi werset Genesis / 27
Sklepienie niebieskie / 40
O skończoności i realności / 50
Bóg, który stwarza wszystko / 59
Wykładnia (Rdz 1,1–10) inspiracją dla refleksji filozoficznej / 65
Prawdopodobieństwo jako arystotelesowska kategoria / 67
Przedstawienia nieskończoności. Idea matematycznej metafory / 81
Odświeżanie genezyjskich symboli / 93
Pod nieboskłonem: świat konieczności i przypadku / 105
Skończoność: pomiędzy gigantycznym i mikroskopijnym / 114
Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię / 131
Apendyks / 153
1. O różnych „matematykach”, absolutnej losowości i światach możliwych / 155
2. „Morze” – skończone z nieskończonego / 160
3. Czy w króliczej norze jest dość miejsca? / 170
4. „Łąka” B. Leśmiana – poemat o nieskończoności / 176
Bibliografia / 183
“Unlike freedom of speech, freedom of thought seems to be a natural attribute of humans. After all, thoughts are, by contrast to words, both inaudible and invisible – and therefore they appear to be beyond the grasp of censors. […] In fact, the conviction that thoughts are really free is deeply rooted in different languages. For example, the famous Latin maxim Cogitationis poenam nemo patitur appears in English as Thoughts are toll-free, in German as Gedanken sind Zoll frei and in Polish as Myśli są wolne od cła. In sum, this maxim says that nobody can be punished for his thoughts, no matter how iniquitous they may be. Even though the assertion seems true, the problem is not so simple as it looks.”
From the Introduction
Publikacja zawiera zapis korespondencji wybitnego polskiego historyka, badacza kultury średniowiecza i dziejów polskiej duchowości, wieloletniego i zasłużonego profesora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, prof. dr. hab. Karola Górskiego oraz jednego z jego najbliższych uczniów i współpracowników, o. dr. Antoniego Bazielicha.
Czy określenie współczesnego świata zachodniego mianem świeckiego jest zasadne? Biorąc pod uwagę upadek „tezy sekularyzacyjnej”, zakładającej ścisły związek między powstaniem nowoczesności a atrofią wiary, a także obserwowane w wielu społeczeństwach zachodnich zjawisko „deprywatyzacji” religii, taka diagnoza współczesności musi wydać się co najmniej wątpliwa. Dlaczego zatem Charles Taylor, uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych filozofów, w taki właśnie sposób określa czasy, w których żyjemy? Czy bliższy prawdy nie jest – głoszony przez przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych – pogląd o nastaniu porządku postświeckiego? Prezentowana książka omawia podstawowe cechy współczesnej kultury, które, w przekonaniu kanadyjskiego myśliciela, świadczą o jej świeckim charakterze. Zwraca się tu szczególną uwagę na wyartykułowany przez Taylora filozoficzny wymiar świeckości, który dotyczy nie tyle naszych przekonań, ile warunkującego je i tym samym bardziej od nich podstawowego „kontekstu rozumienia”. Autor pokazuje, że takie ujęcie problemu pozwala Taylorowi wyjść poza negatywne rozumienie świeckości, postrzegające ją jako residuum powstałe wskutek upadku religii, i nie tylko wskazać na wzajemne zapośredniczenie tych kategorii, lecz także odsłonić historyczny, moralny i społeczny wymiar tego, co świeckie. Uchwycenie historycznego oraz strukturalnego powiązania świeckości z religią umożliwia także dokonanie krytyki niektórych wersji postsekularyzmu.
Książka Józefa Poklewskiego bez wątpienia spełnia wszelkie kryteria pracy naukowej. Jej wysokie walory merytoryczne wynikają z dogłębnej znajomości omawianych zagadnień, bogatego naukowego doświadczenia Autora – profesora historii sztuki. Dzieło przemawia erudycją i znakomitym warsztatem. Ugruntowane źródłową wiedzą fakty, skrupulatnie przedstawiane w toku pełnej polotu narracji, jak też obszerna, rzeczowa charakterystyka i wnikliwa analiza zjawisk czynią z książki Józefa Poklewskiego kompendium wiedzy znacząco wzbogacające stan badań nad życiem artystycznym i kulturalnym Wilna – ważnego komponentu polskiej kultury i sztuki II Rzeczypospolitej.
JAROSŁAW WENTA
Narratives of Art / 7
*
IRMA TRATTNER
Methods of Art Science: New Aspects and Perspectives of Art History / 17
*
ANNA BŁAŻEJEWSKA
‘Native’ Figural Art of the Southern Coast of the Baltic Sea at the Time of Christianization / 41
SIEGLINDE HARTMANN
Beautiful Madonnas in the Works of Oswald von Wolkenstein: Ekphrasis in the Marin Song Fräu dich, du weltlich creatur (Kl 120) / 77
JACEK TYLICKI
Several Examples of Prolonged Duration of Medieval Forms in Modern-Era Painting in Toruń / 93
PRZEMYSŁAW WASZAK
Interpretations and Permanence – References to Medieval Artistic Solutions / 111
ARTUR DOBRY
The Medieval Image of the Emperor’s Days in the Marienburg Castle / 143
*
RYSZARD MĄCZYŃSKI
Gothic Revival in Polish Classical Architecture / 159
EMILIA ZIÓŁKOWSKA
Medieval Architectural Styles in the Views of Architects in Inter-Uprising Congress Poland / 217
JUSTYNA LIJKA
Ruins. Visions and Reconstructions. The Marienburg Castle in the Creative Output of German Artists in the Period of Romantic Restoration / 253
BARTŁOMIEJ BUTRYN, JANUSZ HOCHLEITNER
Tableaux Vivants and Theatricalization of the Teutonic Order at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries / 305
MARIA POKSIŃSKA
Medieval Inspirations in the Classical Palace in Lubostroń / 323
*
IRENA KOSSOWSKA
Neo-Medievalist Idioms in British and Polish Interwar Art. ‘Heraldic sign’: the Esthetic Concepts of Eric Gill / 353
CLAIRE ORENDUFF
Decadence and Decisiveness: The Evolution of Medieval Knightly Tropes in Polish Modern Art before and after 1918 / 395
Opisywana w Rozważaniach dotyczących rozumu ludzkiego Johna Locke’a (1634–1704) rozumność wznosi się od indywidualnych doświadczeń do rozumu pojmowanego nie tylko jako predyspozycja pojedynczych ludzi, ale jako wyznacznik ludzkiej natury, gwarantujący obiektywność wiedzy, bezstronność kodeksów moralnych, wyznaczone rozumem granice tego, co można wiedzieć w kwestiach religijnych. Różnica pomiędzy rozumnością a bezrozumnością okazuje się jednak nieostra. Rozumność jest stopniowalna, a jej obrzeża zamieszkują nie tylko dzieci, których rozum ma się dopiero rozwinąć, ale także idioci, szaleńcy i dzicy. Przedmiotem niniejszej monografii jest analiza przedstawionej przez Locke’a historii ludzkiego rozumu, jego wyłanianie się, rozkwit i spełnienie w powszechnie dostępnej wiedzy oraz w kwestiach praktycznych – doktrynie politycznej, etyce i religii.
Die Monographie ist ein Ergebnis der Beschäftigung des Verfassers mit der Person Bernhard Schmids, mit dessen Leben und Werk und Leistung als Kunsthistoriker und Konservator, der sich um den Denkmalschutz und um das preußische Kulturerbe, das sich im Ergebnis des Zweiten Weltkrieges in den Grenzen des polnischen Staates befindet, besonders verdient gemacht hat.
Das Hauptziel dieser Monographie ist es, die wissenschaftliche Werkstatt Schmids und seine Leistung auf dem Gebiet wissenschaftlicher und konservatorischer Arbeit zu würdigen. Dabei werden auch Umfang und Funktion der Büchersammlung, die Bernhard Schmid bis 1945 besessen hat, erforscht. Die von ihm kriegsbedingt zurückgelassenen Bücher wurden in Polen zur Grundlage für Forschungen polnischer Historiker, Museumsmitarbeiter und Kunsthistoriker, und trugen so zur weiteren wissenschaftlichen Erforschung des Kulturerbes in diesem Teil Europas bei.
Kiedy rano jadę osiemnastką to książka, która opowiada o trasie tego tramwaju od Służewca do Żerania, zatrzymując się na nazwach przystanków, na historii miejsc i ludzi z nimi związanych. W dokumentalną opowieść wdarł się wątek miłosny, gdy narrator, szukając materiałów o stolicy, zakochał się w bibliotekarce. Przez historię miłości i historię miasta wiezie czytelnika legendarną osiemnastką. Legendarną dlatego, że ten tramwaj, który przejeżdża stolicę od południa do północy, unieśmiertelniony został w powojennej piosence, z której wzięty jest tytuł, i dlatego, że zdarza się wciąż, że nawet bardzo młode osoby nucą jej refren – na prawo most, na lewo most…
Wolność należy do najbardziej intrygujących pojęć – często uznawana za istotę człowieczeństwa lub podstawę porządku społecznego jest jednocześnie wypierana ze słownika socjologicznego jako anachronizm, na który nie ma miejsca w naukach społecznych. Odniesienia do wolności są pełne wieloznaczności i ambiwalencji skrywających zarówno problemy teoretyczne, jak i osobiste rozterki uczonych. Prezentowana książka zrywa z cichą tradycją unikania tematu wolności w naukach społecznych lub formułowania go w sposób, który odbiera mu jego zasadniczą wagę. W przekonaniu autora wyartykułowanie pierwszorzędnej roli, jaką problem wolności naprawdę odgrywa w socjologii, pozwala rzucić nowe światło na społeczno-polityczną rolę tej nauki, istniejące w niej podziały teoretyczne oraz jej przyszłe wyzwania. Książka dowodzi, że stosunek do wolności ma zasadnicze znaczenie dla każdej teorii społecznej. Tezę tę wspiera obszerny przegląd poglądów, które odcisnęły trwałe piętno na dziejach myśli społecznej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Czytelnik znajdzie w książce między innymi omówienie myśli takich klasyków teorii społecznej, jak Pierre Bourdieu, Cornelius Castoriadis, Émile Durkheim, Erving Goffman, Niklas Luhmann, Karol Marks, George Herbert Mead, Talcott Parsons czy Max Weber. Autor w nowy sposób ukazuje też strukturę wzajemnych relacji między głównymi nurtami refleksji socjologicznej – niewidoczną, gdy abstrahuje się od problematyki wolności. Osoby ceniące ideę wolności znajdą w prezentowanej książce nie tylko liczne uzasadnienia poglądu, że wolność jest wartością istotną dla porządku społecznego, lecz także analizę praktycznych i teoretycznych konsekwencji tego stanowiska.
Kolejny tom z serii „Camino Polaco” został przygotowany z okazji I Forum Ekonomicznego Camino Polaco, które odbędzie się 18 października 2019 roku w Toruniu. Głównym zadaniem Forum jest odkrywanie potencjału Szlaku św. Jakuba w Polsce, zwłaszcza w granicach województwa kujawsko-pomorskiego. Wydarzenie to zorganizowano w ramach programu „Dialog” finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Forum daje sposobność, aby naukowe poszukiwania realizowane od wielu lat przez historyków, teologów, geografów, kulturoznawców, socjologów, przedstawiane na licznych konferencjach oraz w publikacjach, zostały ukazane szerokiemu gronu osób zaangażowanych w rozwój środowisk lokalnych, prowadzących działalność gospodarczą w miejscowościach położonych wzdłuż polskiego Camino, a także by zaprezentowano ofertę biur pielgrzymkowych, bractw jakubowych, wydawnictw czy producentów towarów służących pielgrzymom (od „chleba św. Jakuba”, przez napoje pielgrzyma, po plecaki i inne akcesoria). Wiele podmiotów gospodarczych działa na rzecz rozwoju Szlaku Jakubowego w Polsce, a Forum to okazja do wspólnej dyskusji nad kierunkami rozwoju, który uszanuje religijny charakter tego doświadczenia, a jednocześnie stanie się „przyjazne dla pielgrzyma”, o czym ma przypominać powołana w ramach Forum marka „Camino Friendly”, mająca znakować miejsca, w których szanuje się ducha Camino i dba o rozwój szlaku. […]
Zawarte w wydawnictwie zbiorowym teksty – taką mamy nadzieję jako redaktorzy tomu – nie tylko obrazują wycinek historii i współczesności Szlaku św. Jakuba, lecz także świadczą o potencjale, jaki jeszcze pozostaje do wykorzystania przez wszystkich, którzy pojedynczo lub w grupach, działając w stowarzyszeniach, bractwach, klubach, opowiadają o Camino de Santiago. Dla wielu to ciąg dalszy pielgrzymowania, ale dla innych być może to dopiero początek ich własnej drogi do grobu Apostoła w Composteli. Wszystkim życzymy Ultreia et Suseia!
Ze Słowa wstępnego
Miasto niesamowitości to zbiór opowiadań z pogranicza weird fiction, horroru, fantastyki oraz thrillera, które łączy tytułowe miasto – Toruń. Zawarte w tomie historie zostały oparte w znacznej mierze na lokalnych legendach i tajemnicach, jak również na autentycznych, niewyjaśnionych sprawach sprzed lat. Swoją konwencją nawiązują do dokonań największych mistrzów prozy niesamowitej, takich jak Howard Phillips Lovecraft, Edgar Allan Poe, Stefan Grabiński, Herbert George Wells czy Arthur Conan Doyle.
Monografia jest drugim tomem serii wydawniczej Świat z perspektywy sztuki, sztuka w perspektywie świata. Wyzwania współczesnej edukacji artystycznej. Stanowi kontynuację powołanego w 2017 r. cyklu monografii poświęconych szeroko rozumianej kulturze, sztuce oraz edukacji artystycznej, którego intencją było wyjście naprzeciw potrzebie stworzenia przestrzeni do wymiany poglądów i opinii środowiska naukowo-artystycznego. Dlatego również drugi tom ma za zadanie zebranie i upowszechnienie w postaci artykułów nowoczesnych koncepcji, interesujących idei, analiz, wyników badań, metod pracy utrwalających dorobek środowisk, które taką problematyką są żywo zainteresowane. Innym celem, jaki stawiają sobie twórcy tej monografii, jest integracja wspomnianych środowisk, a także przekonanie, że wspólne zabieranie głosu na tak ważne tematy i związana z tym wymiana poglądów pozwoli uświadomić przedstawicielom innych środowisk i instytucji istotne znaczenie edukacji artystycznej.
Tematem przewodnim drugiego tomu jest teoria i praktyka kultury, sztuki i edukacji artystycznej. Monografia pokazuje różne konteksty refleksji nad kulturą, sztuką i edukacją artystyczną na dwóch płaszczyznach: twórczej partycypacji i refleksji teoretycznej.
I
Joanna Nowak
Doświadczenia generacyjne polskich muzyków rockowych / 3
Franciszek Budzbon
Jak znikający punkt. Charakterystyka progresywnych nagrań zespołu Skaldowie / 17
Bartłomiej Alberski
Tytuł utworu Lady Pank Zawsze tam, gdzie ty jako przykład współwystępowania zaimków wskazujących i czasoprzestrzennych / 29
Sylwia Gawłowska
Grzegorz Ciechowski – „usta pokolenia”? / 39
Beata Rynkiewicz
Same Suki, Pochwalone i inne panny niepokorne na folkową nutę / 56
Michał Pranke
Rock and roll i śmierć. Nekroperformans Nagrobków / 67
Szymon Wigienka
Prasa muzyczna w dobie nowych mediów – upadek czy transformacja? / 76
II
Mirosław Miernik
Sprzedali się! Kwestia komercji w kontekście muzyki rockowej. Zarys problemu / 90
Piotr Grabski
Kradzież czy hołd? Muzyka rockowa jako źródło samplingu / 103
Paweł Andrzej Drygas
Rockowe jam session – współczesne sposoby realizacji / 121
Barbara Pitak-Piaskowska
Musicalowy glam rock wczoraj i dziś – próba podejścia / 131
Natalia Gryń
Syntezatorowy zryw pierwszej połowy lat 80. O nowych romantykach w zarysie / 140
Witalij Bohatyrewicz
Ewolucja kultury rockowej w Rosji / 150
III
Łukasz Głod
Do hymnu państwowego! O polityczności płyty Volk grupy Laibach / 159
Tomasz Gornat
„I try hard to make this whole thing blend”: hybrydowy charakter twórczości Vana Morrisona / 179
Paweł Jaskulski
Kino i Kurt Cobain. Opowieść prawie subiektywna / 195
Sławomir Kuźnicki
Świńska strefa wpływów: The Beatles – Charles Manson – Nine Inch Nails / 210
Rafał Szczerbakiewicz
Elvis (Live) Forever. Follow That Dream, RCA. Transmedialna alternatywa oficjalnej serii bootlegów / 223
Aneta Wielgosz
Graphic novel is dead Davide’a Toffola – ironiczna komiksowa autobiografia gwiazdy rocka / 242
Jakub Kasperski
Piosenka, canzona, chanson? – problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej / 9
Przemysław Piłaciński
Herod 2014 jako piosenka / 21
Krzysztof Gajda
Powtórzenie jako źródło znaczeń w piosence / 33
Radosław Marcinkiewicz
Rock a leksykografia: power trio, cover band, tribute band. Z Dream Theater spacer drugi / 51
Monika Konert-Panek
Under Pressure: dwa głosy – dwa akcenty / 65
Łukasz Lipiński
Konstruowanie dźwięku – konstruowanie kultury: próba rozpoznania obszarów badań z perspektywy materialnej / 85
Bartosz Małczyński
Bass Communion: eksperymenty w teksturze. Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka / 91
Maciej Smółka
Jak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert / 99
Joanna Maleszyńska
Ewangelia według Świętego Johna. Wstępne propozycje badawcze / 109
Kamil Dźwinel
„Nieczuły leżę odurzony snem, / a tam, za murem, zawieszony sznur”. Konstrukcja przestrzeni i zdarzenia w twórczości Romana Kostrzewskiego / 119
Marek Kurkiewicz
W środku i na zewnątrz. Refleksje o przestrzeni w tekstach Wojciecha Waglewskiego z debiutanckiej płyty grupy Voo Voo (1985) / 131
Paweł Tański
„Za mało sypiam”. O tekstach piosenek Bartosza Waglewskiego z płyty Wilk zespołu Kim Nowak / 145
Jakub Kosek
Wolnościowe zwierzenia kontestatora a teksty utworów grupy TSA / 167
Jakub Kosek
O wybranych aspektach badań (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych (casus Johna Ozzy’ego Osbourne’a) / 181
Sylwia Białobłocka
Punków też zachwyca „fschut słońca” / 193
Paweł Drygas
Powstanie rocka za żelazną kurtyną. Analiza porównawcza / 203
Sylwia Gawłowska
Piosenkowe manifesty wolności Grzegorza Ciechowskiego / 213
Marcin Romanowski
Lekcja historii zespołu Sabaton / 221
Jakub Kasperski
Przeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla / 235
Katarzyna Koćma
Folk czy rock? Topical songs i amerykańskie lata 60. / 249
Wojciech Józef Burszta
YES i długie trwanie w rocku / 259
Paweł Tański
Nowe sytuacje. O kilku ważnych polskich piosenkach rockowych lat 80. XX wieku / 269
Waldemar Kuligowski
Oszołomienie i eksces. Festiwale muzyczne jako święto / 283
Sebastian Surendra
Transgresyjność w kulturze obnażania? Teledysk Pussy zespołu Rammstein / 299
Dominik Gac
Zabawa czy rytuał? Miejsce black metalu w świecie performansu / 311
Paweł Jaskulski
Cameron Crowe – rock’n’rollowe serce kina amerykańskiego / 321
Kamil Kościelski
Square, White Negro i The Beatles, czyli kogo spotkał Mowgli w drodze do ludzkiej osady / 345
Agnieszka Kiejziewicz
Visual kei i inne strategie performatywne. Przemiany japońskiego rocka w latach 1980–2015 / 361
Konrad Sierzputowski
Perski kryzys. Muzyka jako uniwersalna i/lub wernakularna figura protestu / 371
Tomasz Gornat
Potrójna schizofrenia: subkultura, Mod i początki The Who / 383
Sławomir Kuźnicki
Diamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego / 403
Mirosław Miernik
51. stan. Wizerunek USA w twórczości New Model Army / 413
Bartosz Suwiński
W krainie umierającego słońca. O Dead Can Dance / 423
Joanna Skolik
Heart of darkness Ricka Millera, czyli muzyczna interpretacja noweli Josepha Conrada / 431
Tomasz Florczyk
Marcina Świetlickiego zmagania z rockiem. Dialogi i wielogłosy na płycie Ogród koncentracyjny / 441
Bartłomiej Alberski
Koty dwa. Karol Kot Marcina Świetlickiego oraz Karol Kot Świetlików / 449
Michał Pranke
Melodramat i Bowie. Lektura porównawcza / 467
Artur Duda
Poezja czy grafomania? O albumie koncepcyjnym Lao Che Powstanie Warszawskie / 477
Beata Rynkiewicz
Społeczeństwo jest niemiłe… Literackie i muzyczne fanaberie Mister D. Wokół twórczości Doroty Masłowskiej / 503
Rafał Foltyn
Wilkołactwo w tekstach, nazewnictwie i przesłaniu europejskich zespołów metalowych / 517
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?