Słowo wstępne (Witold Kołodziejski) / 9
Wybrane działania KRRiT na rzecz równouprawnienia i walki ze szkodliwymi stereotypami w kontekście europejskim (Agnieszka Wąsowska) / 13
Wprowadzenie / 31
Rozdział 1. Metodologia i tło teoretyczne / 35
Materiał badawczy / 35
Konteksty sytuacyjne ekspozycji postaci / 37
Stereotypy kobiet / 42
Procedura kodowania / 51
Rozdział 2. W gronie rodziny i przyjaciół – ogólny wizerunek kobiet w serialach / 57
Ekspozycja czynna w serialach / 57
Ekspozycja bierna w serialach / 59
Konteksty w serialach / 60
Rozdział 3. W poszukiwaniu codziennej równowagi – kobiety w serialach obyczajowych (telenowelach) / 65
Konwencja w serialach obyczajowych / 65
Stereotypy, role i relacje w serialach obyczajowych / 67
Ekspozycja czynna w serialach obyczajowych / 71
Ekspozycja czynna w „M jak miłość” / 72
Ekspozycja czynna w „Pierwszej miłości” / 73
Ekspozycja bierna w serialach obyczajowych / 74
Ekspozycja bierna w „M jak miłość” / 75
Ekspozycja bierna w „Pierwszej miłości” / 76
Konteksty w serialach obyczajowych / 77
Konteksty w „M jak miłość” / 79
Konteksty w „Pierwszej miłości” / 82
Rozdział 4. Rekonstrukcje przeszłości – kobiety w serialach historyczno-obyczajowych / 85
Konwencja w serialach historyczno-obyczajowych / 86
Stereotypy, role i relacje w serialach historyczno-obyczajowych / 88
Ekspozycja czynna w serialach historyczno-obyczajowych / 95
Ekspozycja czynna w „Koronie królów” / 95
Ekspozycja czynna w „Wojennych dziewczynach” / 96
Ekspozycja bierna w serialach historyczno-obyczajowych / 96
Ekspozycja bierna w „Koronie królów” / 98
Ekspozycja bierna w „Wojennych dziewczynach” / 99
Konteksty w serialach historyczno-obyczajowych / 100
Konteksty w „Koronie królów” / 102
Konteksty w „Wojennych dziewczynach” / 104
Rozdział 5. Równouprawnienie w świecie zbrodni – kobiety w serialach kryminalno-obyczajowych / 109
Konwencja w serialach kryminalno-obyczajowych / 110
Stereotypy, role i relacje w serialach kryminalno-obyczajowych / 112
Ekspozycja czynna w serialach kryminalno-obyczajowych / 118
Ekspozycja czynna w „Diagnozie” / 119
Ekspozycja czynna w „Pułapce” / 119
Ekspozycja bierna w serialach kryminalno-obyczajowych / 120
Ekspozycja bierna w „Diagnozie” / 121
Ekspozycja bierna w „Pułapce” / 122
Konteksty w serialach kryminalno-obyczajowych / 124
Konteksty w „Diagnozie” / 126
Konteksty w „Pułapce” / 128
Rozdział 6. Zabawne i przebojowe – kobiety w serialach komediowo-obyczajowych / 131
Konwencja w serialach komediowo-obyczajowych / 131
Stereotypy, role i relacje w serialach komediowo -obyczajowych / 133
Ekspozycja czynna w serialach komediowo-obyczajowych / 138
Ekspozycja czynna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 138
Ekspozycja czynna w „Przyjaciółkach” / 139
Ekspozycja bierna w serialach komediowo-obyczajowych / 140
Ekspozycja bierna w „Dziewczynach ze Lwowa” / 141
Ekspozycja bierna w „Przyjaciółkach” / 142
Konteksty w serialach komediowo-obyczajowych / 143
Konteksty w „Dziewczynach ze Lwowa” / 145
Konteksty w „Przyjaciółkach” / 147
Porównanie seriali – podsumowanie / 149
Literatura / 159
Spis tabel / 165
Spis wykresów / 167
The key objective of this work is to answer the question: To what extent do contemporary Polish TV series try to change stereotypes about women and to what extent do they preserve them? The analysis involved a total of eight series produced and broadcast by Telewizja Polska, TVN and Telewizja Polsat, grouped by genre into: (1) drama series – soap operas; (2) historical drama series; (3) crime dramas and (4) comedy series. The analysis included 76 episodes of the above series with a total length of 49 hours and 51 minutes.
The subject of quantitative analysis was the total speaking time of female characters and their visibility on the screen. The qualitative analysis was based on the identification of the most important gender stereotypes and their use in the series’ storylines. In the analysed series, female characters speak for one fifth of the time longer than male characters and are visible on the screen 15% longer than male characters.
The dominant plots in the sample are issues of interpersonal relationships, i.e. partner relationships, emotional and sexual relationships (29%) and casual social relationships (meetings, visits, parties – 26%). Together, both contexts account for 55% of the time. Their analysis establishes (with a few exceptions) the most prevalent cultural stereotypes about women, including in particular: greater emotionality, strong focus on family and home matters (but not necessarily childcare), and general life orientation on building lasting interpersonal relationships. Due to the requirements of the plot, these stereotypes are nevertheless broken through. In particular, women often turn out to be resourceful and entrepreneurial. The analysis of stereotypes also indicates that the introduction of women into traditionally male roles is much easier than introducing men into roles traditionally considered female.
Analizując literaturę dotyczącą procesów zarządzania w organizacjach, zauważamy, że zasady i warunki sprawnego funkcjonowania organizacji takich jak przedsiębiorstwa rodzinne należą do mało rozpoznanych w Polsce, a wiedza o ich zachowaniach jest rozproszona. Mimo iż kluczowe procesy zarządzania tego typu organizacją nie odbiegają aż tak bardzo od logiki zarządzania w pozostałych przedsiębiorstwach, analizując ich sposób funkcjonowania, należy mieć na uwadze ich swoistość wyrażoną zwłaszcza w strukturze akcjonariatu lub grupie osób będącej ich właścicielami.
Ogólnie oceniając walor podjętej przez poszczególnych Autorów tematyki, podkreślam, że zaprezentowana w recenzowanym tomie tematyka, nakierowana na poszukiwanie czynników opisujących stan i funkcjonowanie przedsiębiorstw rodzinnych, jest pozycją w ograniczonym stopniu przyczyniającą się do rozwoju teorii dyscypliny, ale w znaczącym w odniesieniu do poprawiania rezultatów praktyki działania.(…). Przedstawiona do recenzji praca stanowi bogate kompendium informacji przydatnych wielu odbiorcom, wśród których jako głównych wskazać należy: zarządzających w organizacjach operujących w różnych sektorach I branżach, a szczególnie w przedsiębiorstwach rodzinnych, studentów różnych typów kształcenia (studiów magisterskich, licencjackich oraz form kształcenia podyplomowego), pracowników naukowych I badaczy zjawisk społecznych i organizacyjnych.
prof. dr hab. Aldona Frączkiewicz-Wronka (fragment recenzji)
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?