Niniejsza książka wpisuje się w nurt pedagogiki humanistycznej, pedagogiki modernizacji społecznych i nurt teoretyczno-empiryczny pedagogiki społecznej. Należy podkreślić, że zaprezentowane przez Autorkę wyniki badań inspirują do podjęcia i projektowania działań, które umożliwią studentom podwyższenie poziomu społecznych kompetencji do pracy na zasadzie wolontariatu, bowiem "edukacja do wolontariatu to droga do demokracji". Opracowanie stanowi wartościową pozycję nie tylko ze względu na jego walory poznawcze, ale również ze względu na niewielką liczbę badań naukowych poświęconych problematyce wolontariatu. Publikacja jest adresowana do studentów nauk społecznych, politologów, nauczycieli szkół średnich i środowisk akademickich oraz działaczy społeczno-politycznych.
Rozprawa jest poważnym i kompletnym studium ważnego (nie tylko ze względu na jego dynamikę) zjawiska społecznego, jakim jest powiększanie się odsetka studentów z rozpoczętym życiem małżeńskim i wychowujących dzieci. Studium, które wiernie i w sposób interesujący ukazuje funkcjonowanie młodych ludzi w podwójnej roli: współmałżonka i studenta. Owej wierności i klarowności sprzyja porównawczy opis interesujących Autorkę zagadnień w kontekście funkcjonowania, w analogicznych sytuacjach, studentów stacjonarnych (grupa porównawcza). Poznanie opisanego w rozprawie poziomu satysfakcji studentów z pełnienia przez nich roli małżeńskiej i studenckiej umożliwi nauczycielom akademickim optymalizowanie własnych działań dydaktycznych i wychowawczych wobec podobnego do opisanego w rozprawie środowiska studenckiego.
Zmiany w strukturze demograficznej, polegające na wzroście udziału ludzi starych w polskim społeczeństwie, generują wiele problemów, zwłaszcza w sferze polityki społecznej i gospodarczej. Wydłużanie się życia człowieka, przede wszystkim okresu starości, rodzi refleksję nad specyfiką i jakością tego etapu życia. Książka obejmuje główne zagadnienia dotyczące procesu starzenia w ujęciu demograficznym i indywidualnym. Zawiera charakterystykę źródeł starości biologicznej i psychospołecznej człowieka, prezentuje typowe dla wieku emerytalnego sytuacje kryzysowe oraz możliwości rozwojowe ludzi starych. Przedstawia także wyniki badań empirycznych na temat ich postaw edukacyjnych, edukacja bowiem stanowi ważny element w procesie utrzymywania autonomii oraz samodzielności osób starszych.
Postęp w wynikach badań, jaki dokonał się w ostatnich latach w kognitywistyce, otworzył drogę do wielu obszarów wiedzy. Jednym z nich są nauki o komunikacji, które ze względu na znaczenie społeczne szczególnie w ostatnich dwudziestu latach nabrały wymiaru interdyscyplinarnego. Im więcej wiemy o komunikowaniu, tym więcej rodzi się pytań. Dlatego oddana publikacja stanowi ważny krok na drodze poszukiwań odpowiedzi na szereg problemów związanych z nadawcą, odbiorcą komunikatów, jak i samym procesem ich przekazu. Ze względu na poruszaną problematykę książka może także stanowić interesujące kompendium wiedzy zarówno dla nauczycieli, jak i studentów kierunków nauczycielskich.
Niniejsza publikacja jest już drugim tomem (pierwszy ukazał się w 2002 roku) traktującym o powiązaniach między językiem, kulturą a aktem tłumaczenia. Skupiając w nim artykuły autorów wywodzących się z różnych filologii: romanistów, anglistów, germanistów, rusycystów i ukrainistów i o różnym warsztacie analitycznym, ufundowanym na językoznawstwie lub literaturoznawstwie, redaktor tomu - prof. Roman Lewicki - doprowadził do rzeczywistego "integracyjnego" podejścia do przekładoznawstwa. Te różne podejścia i tradycje badawcze wzajemnie wzbogacają się i doprowadzają do konstruktywnego dialogu. W tomie udało się zgromadzić różne prace, które podejmują zagadnienia bardziej znane, ale również prace traktujące o nowych aspektach przekładoznawstwa, jak chociażby tłumaczenie tekstów o kulturze, pojmowanych jako teksty specjalistyczne. Ciekawym zagadnieniem, poruszanym w kilku artykułach, są problemy stylizacji w różnego rodzaju tekstach i transfer tych zjawisk do kultury docelowej.
Autorka monografii podjęła niezbadany dotąd w tak wszechstronny i wnikliwy sposób problem czynników warunkujących kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Rzadkością w pracach pedagogów jest taka samoświadomość metodologiczna, zastosowanie całej baterii rzetelnych i trafnych technik pomiaru, w tym samodzielnie skonstruowanych. W wyniku badań autorka proponuje własny model uwarunkowań kompetencji muzycznych w kontekście aktualnych problemów edukacji muzycznej na świecie (w tym i w Polsce). Praca wypełnia lukę w naszym piśmiennictwie oraz może służyć za wzór wszechstronnych i pogłębionych badań. Książka z pewnością zainteresuje nie tylko nauczycieli edukacji muzycznej, ale także pedagogów i psychologów szkolnych.
Nie zawsze zdarza się, żeby księga jubileuszowa była tak zgrabnie skonstruowana, a dedykowane teksty stanowiły problemowo spójną całość. Zamieszczone w niej treści zmuszają czytelnika do refleksji i namysłu nad kondycją człowieka wobec "universum". Całość znakomicie wpisuje się w profil zainteresowań prof. dr. hab. Mariana Filipiaka, dowodząc, że zasiane przez Niego intelektualne ziarno padło na podatny grunt i wydało znakomity owoc. Jego wartość z pewnością doceni nie tylko Jubilat, ale także i czytelnicy. Publikacja zawiera artykuły i eseje o różnorodnej problematyce, właściwie umieszczone w wyodrębnionych częściach tematycznych: I. Homo religiosus - od totemu do New Age; II. Homo communicans - od słowa do Sieci; III. Homo symbolicus - od natury do kultury; IV. Homo quaerens - od kontestacji do zrozumienia.
Niniejsza bibliografia wykazuje zawartość 25 tomów "czerwonej serii" Instytutu Filologii Polskiej UMCS, wydanych w latach 1981-2008. Zawierają one materiały z konferencji odbytych w ramach konwersatorium "Język a kultura". Ogółem zestawienie obejmuje 413 ponumerowanych pozycji bibliograficznych.
W książce została podjęta problematyka funkcji spełnianych przez katolicką sztukę kościelną we wspólnotach zakonnych w okresie potrydenckim. W środowiskach tych zjawiskiem powszechnym był konserwatyzm i dlatego długo ścierały się tu dawne przyzwyczajenia i nowe ideały. Po właściwym zaaranżowaniu elementów przestrzennych i sprzętów do kościołów wprowadzono przedstawienia o poprawnie wyrażonej myśli teologicznej i przesłaniu ściśle nakierowanym na odbiorcę. Precyzyjnie również wykorzystano metody oddziałujące na jego wolę, uczucia i kierunek myślenia. Ten ostatni aspekt został przeanalizowany w odniesieniu do retorycznej funkcji delectare.
Temat dzieła dotyczy problematyki o dużej doniosłości społecznej, ponieważ w polskiej pedagogice specjalnej kształcenie osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym jest ciągle jeszcze zjawiskiem nowym i nieopracowanym. Teksty zawarte w zbiorze reprezentują różne gatunki i różne poziomy prac naukowych, począwszy od ujęć teoretycznych, przeglądowych, opartych na literaturze przedmiotu, przez krótkie rozprawki oparte na badaniach empirycznych i sprawozdania z badań własnych aż do opisów własnej działalności praktycznej. Wszystkie przedłożone artykuły wzbogacają wiedzę pedagogiczną na temat kształcenia osób niepełnosprawnych na poziomie wyższym.
Czy dzisiejszy świat ceni wartości? Czy tradycyjne i fundamentalne kategorie Dobra, Prawdy i Piękna są dzisiaj istotne i czy współczesność w ogóle potrzebuje autotelicznych wartości? Jak literatura, która najpełniej spośród innych sztuk przedstawia urzeczywistniania się egzystencji człowieka w świecie, odpowiadała o odpowiada na wymiar transcendencji, jak pojmuje kwestie Boga i człowieka w metafizycznym współdziałaniu? W jaki sposób aksjologia chrześcijańska funkcjonuje w przestrzeni kultury? Tym problemom, rozpatrywanym na materiale kultury i literatur wschodniosłowiańskich, poświęcone są zamieszczone w niniejszym tomie prace i studia wielu badaczy, znawców tej tematyki z kilkunastu polskich uczelni.
Książka poświęcona jest czterem wybitnym postaciom ze środowiska intelektualnego "Kultury". Jest to gęsta od faktografii, wybitnie erudycyjna pozycja, przedstawiająca po raz pierwszy w literaturze ujęcie dziejów dokonane przez Józefa Czapskiego, Jerzego Stempowskiego, Witolda Gombrowicza oraz Czesława Miłosza - stan obecny dziejów i możliwą przyszłość. W istocie poza tymi nazwiskami przewija się w pracy kilkadziesiąt innych nazwisk luminarzy emigracyjnej i krajowej kultury owego czasu. Praca Jacka Breczko drobiazgowo, precyzyjnie, z wyrafinowanym wyczuciem kreśli obraz tego jakby apollińskiego (a nie dionizyjskiego) widzenia dziejów, daje rzeczowe i mądrościowe ujęcie "kwestii polskiej" na tle kwestii kultury zachodniej i dziejów globalnych. Wyróżnienie czterech postaci dyskursu jest znakomitym przykładem ujęcia "czworoboku myśli", gdzie następuje zbieżność i rozbieżność mniemań między autorami bardzo sobie bliskimi, rozumiejącymi się "w pół słowa", a jednocześnie drążącymi uparcie odrębne wizje świata.
Z recenzji prof. dr hab. Stefana Symotiuka
Książka zawiera wybór wypowiedzi Jerzego Giedoroycia (1906-2000) i po raz pierwszy zebrane w całości "Notatki Redaktora", czyli systematycznie ukazujące się od 1994 roku na łamach "Kultury" Jego autorskie komentarze. Wypowiedzi, najczęściej wywiady lub analizy, były publikowane w prasie w Polsce głównie po 1989 roku. Jerzy Giedroyc przechowywał je w formie wycinków lub maszynopisów w swoim podręcznym archiwum w Maisons-Laffitte. Myślał o ich uporządkowaniu, a wykonanie tego zadania powierzył - w zapisie testamentowym - Leopoldowi Ungerowi. Tematyczny podział wycinków odzwierciedla stałe zainteresowania Redaktora. Wypowiedzi i "Notatki", czytane po 10 latach od śmierci Giedroycia i zamknięciu "Kultury", zaskakują przenikliwością obserwacji i aktualnością diagnoz. Stanowią rodzaj alfabetu politycznego, nie tylko dla polityków.
Praca poświęcona jest szeroko rozumianej filozofii człowieka. Przedmiot zainteresowań Autorki jest nadzwyczaj delikatny i nieuchwytny dla tradycyjnego filozofa. Nie jest to bowiem po prostu filozofia uczuć czy podmiotu, jakby się mogło na pozór wydawać, ale raczej filozofia ludzkiej wrażliwości.
Studium to prezentuje bardzo oryginalny i osobisty zarazem punkt widzenia, niezwykle autentyczny i zaangażowany stosunek do człowieka. Tym wyróżnia się ona od innych prac poświęconych analogicznej problematyce. I to stanowi właśnie jej największą wartość.
Cmentarz żydowski w Lesku należy do najcenniejszych tego typu zabytków w Polsce, z oczywistych względów zasługuje na dokumentację. Szybkie niszczenie żydowskiej kultury materialnej na ziemiach polskich skłania do podjęcia wysiłku przynajmniej opisania i zdokumentowania tej kultury, zanim jej ślady znikną lub staną się nieczytelne.
Rozprawa ma klarowny i dobrze pomyślany układ, jest sprawnie napisana, zarówno pod względem toku argumentacji, jak i użytego języka. Co ważne, praca w sposób wzorowy wykorzystuje rozwój wiedzy na temat cmentarzy żydowskich, jaki dokonał się w ciągu ostatnich kilku lat.
Z recenzji prof. dr hab. Marcina Wodzińskiego
Filozofia antropologiczna: tradycje i współczesność - Igor Byczko
Powrót do Europy Środkowej? Wariacje o pisarstwie Andrzeja Stasiuka i Jurija Andruchowycza - Aleksander Fiut
Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość fortepianową kompozytorów ukraińskich w pierwszej dekadzie XX wieku - Oksana Kowalska-Frajt
Symbioza kulturalna ukraińskiej i polskiej społeczności Drohobycza (pierwsza dekada XX wieku) - Irena Bermes
Ukraińska edukacja w warunkach globalizacji - Nadija Skotna, Walentyna Steć
Papież Jan Paweł II i jego rola w kształtowaniu Nowego Kościoła Powszechnego - Oksana Tymoszenko
Banki spółdzielcze na polskim rynku finansowym - Antoni Magdoń
Rola państwa w zarządzaniu kryzysem finansowym - Helena Żukowska
Rozległa erudycja Autora wprowadza czytelnika w świat mitów rozmaitych ludów, w zagadnienia źródeł religii i moralności, zachęca do odczytywania na nowo myśli pierwszych filozofów i ojców kościoła, umożliwia także zapoznanie się z koncepcjami współczesnych cybernetyków, psychologów i filozofów umysłu. Towarzyszymy Autorowi w śledzeniu rozwoju kultury, materialnej i duchowej, poznajemy uczłowieczającą rolę języka w organizacji zdobywanego doświadczenia, śledzimy wraz z nim przemiany w neurofizjologicznych strukturach mózgowych i w rozwoju duchowości ludzi kolejnych epok. Bogactwo i różnorodność przytaczanych faktów oraz szeroki zakres cytowanej literatury sprawiają, że treść tej pracy odbiera się w sposób żywy i bezpośredni. Zdzisław Cackowski nie oferuje bowiem suchej erudycji i książkowej li tylko uczoności. Stosowana terminologia, określenia i definicje są wprawdzie głęboko zakorzenione w tradycji filozoficznej, lecz w całościowym odbiorze książka jest raczej barwną opowieścią naukową, bliską człowiekowi i empatyczną wobec niełatwych, dramatycznych nierzadko losów naszego gatunku.
Z recenzji prof. dr hab. Danuty Sobczyńskiej
Proces ekologiczny w systemie egzogenicznych procesów morfogenetycznych
Globalny i strefowy charakter procesu eolicznego
Środowiska geograficzne i charakterystyczny zespół zjawisk eolicznych
Eoliczny system transportu i sedymentacji pyłu pustynnego a problem lessu
Współczesne procesy eoliczne w strefach morfoklimatycznych
Oddana do rąk Czytelników książka może stanowić inspirację i zachętę do teoretyczno-badawczego i praktycznego zajmowania się szczególną kategorią osób - niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami w zachowaniu, wchodzących w kolizje z prawem, zdemoralizowanych, czy wreszcie, jak chcą socjologowie, wadliwie przystosowanych.
Fragment recenzji prof. zw. dr. hab. Adama Stankowskiego
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?