Oddajemy do rąk Czytelnika piąty już tom rozpraw z serii „Analiza współczesnych zjawisk społecznych”, poświęcony tym razem jednostce w środowisku kultury. W niniejszym tomie prezentujemy interdyscyplinarną refleksję nad kulturą i jej obecnością w jednostkowym funkcjonowaniu. Prezentowane teksty pozwalają na lepsze zrozumienie wieloaspektowego funkcjonowania człowieka w środowisku kultury i przyczyni się do podjęcia szeroko zakrojonej, interdyscyplinarnej dyskusji nad kulturowo-społecznymi aspektami funkcjonowania człowieka.
Otoczenie książki stanowią obecnie różnorodne przekazy medialne, z którymi wchodzi ona w relacje, tworząc siatki wielowymiarowych powiązań, funkcjonujących de facto jako odrębne, złożone, wielomedialne teksty kultury. Procesy lektury przebiegają w kontekście różnych środków przekazu i kanałów komunikowania, które nigdy wcześniej w takim stopniu nie wpływały na samo funkcjonowanie i sposób użytkowania książki a w konsekwencji na transformację mentalności czytelników. Jaki jest status książki w zmediatyzowanej kulturze konsumpcyjnej? Czy przestała być dominującym nośnikiem informacji oraz podstawową formą spędzania czasu wolnego? A może stale zajmuje znaczące miejsce podlegając rozmaitym wpływom nowoczesnych przekaźników i technologii, sama w sposób istotny oddziałując na ich kształt, rozwój i funkcjonowanie? Niniejsza książka jest próbą odpowiedzi na powyższe pytania i głosem w dyskusji nad tożsamością czytelnika i książki w społeczeństwie konsumpcyjnym oraz kondycją czytelnictwa w kontekście kultury wyrastającej z transformacji mechanizmów generujących nowe formy konsumpcji.
Prezentowany tom stanowi Interdyscyplinarne spojrzenie na kwestie będące obiektem zainteresowania w aktualnych dyskursach humanistycznych, co uważam za szczególnie wartościowe.Problematyka ciała, płci i seksualności analizowana jest w umieszczonych w zbiorze szkicach z wielorakich perspektyw: filozoficznych, antropologicznych, literaturoznawczych, filmoznawczych, językoznawczych, społecznych, psychologicznych, edukacyjnych. Sprawia to, że czytelnik ma szansę przyjrzenia się omawianym zjawiskom z różnych punktów widzenia.
Niniejsza publikacja jest zbiorem rozproszonych prac aksjologicznych Profesora Jerzego Bartmińskiego, publikowanych w latach 1981–2014 w pismach i tomach zbiorowych, często dziś niedostępnych. Studia i szkice aksjologiczne oraz głosy obywatelskie na temat wartości publikowane w tej książce dotyczą zagadnień trudnych i pięknych. Bez względu na to, czy formułowane w czasie transformacji ustrojowej, integracji europejskiej, czy tez w dobie globalizacji i społeczeństwa obywatelskiego nie tracą na aktualności.
Tom jest darem od doktorantów i współpracowników dla prof. dr. hab. Krzysztofa Stępnika, do którego, jak do niewielu znanych mi ludzi, pasuje jak ulał określenie człowiek renesansu. W obszarze jego zaiinteresowań naukowych pozostowały i pozostają bowiem zarówno teoria literatury, jak i medioznawstwo, genologia, retoryka, komunikacja polityczna czy historia literatury i kultury polskiej. Zebrane w publikacji teksty dokumentują tę różnorodność w postaci dojrzałych, interesujących i wartościowych artykułów uczniów i współpracowników Jubilata.
dr hab. Paweł Nowak
Oddajemy w Państwa ręce podręcznik akademicki zawierający spójną i wyczerpującą interpretację zaburzeń mowy. Jest to wartościowe studium z logopedii teoretycznej i praktycznej, surdologopedii i neurologopedii, pozwalające interpretować zaburzenia mowy i budować strategie postępowania logopedycznego.
Teoria prezentowana w tej książce kształtowała sie przez lata w zakładzie Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS – ośrodku badawczym, który może poszczycić się najdłuższą w Polsce tradycją kształcenia logopedów.
Jak pisze W. Misiuda-Rewera, autonomiczny "separatyzm językowy" oraz bilingwizm stają się naturalną formą przeciwdziałania separatyzmowi terytorialnemu. Patrząc z perspektywy dziejów współczesnych Włoch, cel ten został spełniony i w zasadzie (co jest fenomenem) mniejszości te, pomimo swej prężności i dużego zakresu autonomii, nie negują przynależności do państwa włoskiego, którego język urzędowy jest inny niż ich - przez to naturalnie nie negują łączności.
Z recenzji dra hab. prof. UP Stefana Bielańskiego
Niniejszy tom obejmuje studia koncentrujące się na zagadnieniach płci, ciała i seksualności w szeroko rozumianych aspektach: kulturowym, literaturoznawczym, edukacyjnym i historycznym na przestrzeni wieków, poczynając od czasów antycznych, a na teraźniejszości kończąc.
Zbiór esejów metropolity lubelskiego z lat 2003 i 2004 publikowanych na łamach "Rzeczpospolitej". Autor podejmuje w nich podstawowy problem samotniczego wyboru wartości we współczesnym świecie. W kulturze epoki liberalizmu wielkie wartości kulturowe niezmiennie odgrywają ważną rolę, wyznaczając horyzont ludzkiego sensu.
Podstawową zaletą książki jest to, że odnosi się ona do ważnego społecznie problemu, jakim jest przemoc w rodzinie oraz jej wpływ na rozwój osobowości dzieci i młodzieży. Ta kategoria konsekwencji przemocy nie została jeszcze do końca wyjaśniona w literaturze, dlatego dobrze się stało, że autorka uczyniła ją przedmiotem swoich badań. Badania nad psychospołecznymi skutkami przemocy występującej w środowisku rodzinnym posiadają istotne znaczenie dla praktyki wychowawczej, gdyż wnioski z nich wynikajace mogą przyczynić się do wzrostu skuteczności oddziaływań profilaktycznych.
Wysoki poziom inteligencji nie wyklucza pojawienia się problemów, a także nie gwarantuje szybszego ich rozwiązania. Świadczą o tym rozbieżności w funkcjonowaniu osób o podobnym (wysokim) ilorazie inteligencji.
Nie wszystkie problemy udaje się nam rozwiązać przy pomocy wyłącznie rozumu, a mózg emocjonalny stanowi potencjał, który może okazać się użyteczny.
Książka "Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym" jest publikacją wielowątkową, o zróżnicowanym materiale merytorycznym. Dotyczy ważnych zagadnień ze społecznego i pedagogicznego punktu widzenia, związanych z edukacją dziecka w początkowych etapach nauki szkolnej. Treść zawartych w niej artykułów mieści się w obszarze przedmiotowym pedagogiki wczesnoszkolnej i współczesnej pedeutologii. Autorzy podejmują w niej wiele problemów istotnych dla teorii i praktyki edukacyjnej nie tylko wieku wczesnoszkolnego, jako szczególnie znaczącego okresu rozwojowego, ale także całożyciowej edukacji człowieka.
Prezentowana publikacja to wielowątkowe studium wykorzystujące między innymi wyniki NSP 2002. Zawiera opis sytuacji osób niepełnosprawnych i ich rodzin w społeczeństwie polskim w kontekście zmian prawno-instytucjonalnych mających miejsce w Polsce okresu przełomu. Dane spisów powszechnych są od dawna uznawane za jedyne w miarę wyczerpujące źródło informacji o rozmiarach zjawiska niepełnosprawności w skali kraju. Posttransformacyjny wzrost poziomu pauperyzacji społeczeństwa, wycofywanie się Państwa z pełnienia funkcji opiekuńczych i niewydolność systemowa służby zdrowia - skutkujące pojawieniem się wielu nadużyć - stawiają przed nimi kwestię pełnej wiarygodności NSP 2002 jako źródła danych o niepełnosprawności. Temu właśnie zagadnieniu został poświęcony obszerny rozdział wprowadzający. Kolejne teksty dotyczą między innymi roli aktywności ekonomicznej w życiu niepełnosprawnych, warunków bytowych ich rodzin, analizy szans edukacyjnych niepełnosprawych dzieci i niepełnosprawnej młodzieży, społecznej kondycji rodzin zmagających się z niepełnosprawnością. Znaczące miejsce znajduje też tematyka szeroko rozumianych form wsparcia, świadczonych osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom przez organizacje rządowe i pozarządowe. Na końcu zbioru znalazł się artykuł dotycząćy postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych.
Autyzm to szum i chaos. Bezład, którego nie można uporządkować. Tak swój stan opisuje jeden z pacjentów i bohaterów książki, która stanowi efekt wieloletniej pracy badawczej i praktyki terapeutyczno-diagnostycznej.
Książka dotyczy niektórych problemów altruizmu jako jednego z podstawowych celów wychowania i możliwości jego realizowania w procesie wychowawcym. W dwóch pierwszych rozdziałach najpierw określa się altruizm jako świadoma, bezinteresowną i dobrowolną troskę o innych ludzi, a następnie omawia się m.in. jego genezę, typologię i związane z nim badania psychologiczne oraz charakteryzuje się altruizm jako istotnie ważny problem pedagogiczny. Uzasadnia się też potrzebę wychowania do altruizmy w świecie współczesnym i ukazuje granice bezinteresowności w postępowaniu altruistyczynym. W kolejnych dwóch rozdziałach ukazano podobieństwa i różnice międy alruizmem a miłością bliźniego w ujęciu chrześcijańskim i opiekunem spolegliwym zgodnie z założnieniami etyki niezależnej T. Kotarbińskiego. Z kolei mowa jest o metodach uczenia się altruizmu (rozdział V) i psychospołecznych uwarunkowaniach skutecznego wychowania do altruizmu (rozdział VI) oraz dokonuje się przeglądu przykładnych zachowań altruistycznych w życiu ludzi wielkiego serca i umysłu (rozdział VII).
Na początku XX wieku na bazie osobistych doświadczeń i obserwacji Maria Montessori wykreowała oryginalne, teoriopoznawcze podstawy pracy pedagogicznej z dzieckiem. Opracowała metodę zindywidualizowanego kształcenia, która do dnia dzisiejszego stanowi jedną z alternatywnych form edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W niniejszej publikacji zarysowane zostały poglądy pedagogiczne Marii Montessori...
Tom jest pokłosiem konferencji na temat języka mediów zorganizowanej przez Zakład Leksykologii i Pragmatyki Instytutu Filologii Polskiej UMCS w 2005 roku, której kluczowym pojęciem uczyniono kreatywność językową. Kreatywność językowa jest niewątpliwie jednym z kluczowych pojęć współczesnego językoznawstwa. Pojawia się w rozmaitych koncepcjach i metodologiach lingwitycznych, ale bywa też w nich rozumiana niekiedy zupełnie odmiennie. Czy w ogóle możliwe jest znalezienie wspólnej płaszczyzny, na której różnorodne sposoby rozumienia i ujmowania kreatywności nie tylko się stykają, ale także wzajemnie dopełniają i warunkują?
Zamieszczone w publikacji opracowania dotyczą teoretycznych i praktycznych problemów wsparcia społecznego w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i resocjalizacji nieprzystosowanych społecznie. Łączy je wszystkie wielka troska o właściwą organizację i prowadzenie działań wspierających realizację zadań pedagogiki specjalnej, a tym samym przyczyniających się do poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie. Adresatem książki są przede wszystkim studenci pedagogiki, zwłaszcza pedagogiki specjalnej, i psychologii. Kierowana jest ona również do czynnych pedagogów, psychologów, a także do rodziców i opiekunów osób potrzebujących oddziaływań rehabilitacyjnych lub resocjalizacyjnych.
Książka przeznaczona dla studentów biologii, biotechnologii, ochrony środowiska, również dla studentów zaocznych biologii i dla słuchaczy studium podyplomowego.
Praca wpisuje się, dzięki podejmowanej problematyce, w nurt aktualnych i niezmiernie istotnych rozważań, badań i analiz dotyczących współczesnych stereotypów społecznych, ich genezy, uwarunkowań oraz znaczenia w życiu jednostek i grup społecznych. Stereotypy towarzyszą ludzkości od początku dziejów społecznych, są w różnym stopniu uświadamiane, ale zawsze mają wpływ na relacje międzyludzkie i postawy społeczne.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?