Temat kryzysu metafizyki, gorąco dyskutowany w XX wieku, przerodził się z czasem w hasło wprowadzające w teraźniejszość. Podobnie jak problem końca nowoczesności i postmodernizmu, tak również kryzys metafizyki jest uwikłany w spory pojęciowe. Teksty zgromadzone w niniejszym tomie reprezentują różne stanowiska filozoficzne i różny stopień radykalizmu w ich wyrażaniu. Metafizyka jest rozumiana i definiowana na wiele sposobów: raz uznawana za nadal wiodący przedmiot badań filozoficznych, innym razem - za przeżytek epoki modernistycznych wielkich narracji. Nie sposób jednak nie zauważyć, że debata nad upadkiem metafizyki - rzekomym czy autentycznym - podnosi temperaturę wyczerpanej, jak można by sądzić, dyskusji o miejscu metafizyki w świecie współczesnym.
Publikacja prezentuje kompleksowe ujęcie problematyki dźwięku w krajobrazie, z wyraźnym wyeksponowaniem aspektów geograficznych. Zagadnienia te mieszczą się w zakresie szeroko rozumianych badań nad krajobrazem kulturowym, szczególnie nad percepcją krajobrazu, mają też wyraźny aspekt praktyczny, zwłaszcza w odniesieniu do planowania przestrzennego.
Problematykę niniejszej pracy stanowi funkcjonowanie psychospołeczne osób z otyłością, u których poszukiwanie zależności między przystosowaniem a poczuciem zrozumiałości, sensowności i zaradnością, wymiarami składającymi się na ogólne poczucie koherencji; samooceną w aspekcie koncepcji samego siebie oraz preferowanymi wartościami, ich kategoriami i metatypami - jawi się jako interesujący i wartościowy obszar badawczy.
Szósty tom lubelskiej literaturoznawczej serii rusycystycznej "Rossica Lublinensia" zawiera artykuły dotyczące literatury staroruskiej oraz - w przeważającej większości - literatury rosyjskiej XVIII-XIX wieku. Wśród szesnastu autorów owych artykułów są pracownicy Zakładu Literatury i Kultury Rosyjskiej XVIII-XIX wieku z Instytutu Filologii słowiańskiej UMCS, doktoranci Zakładu oraz zaprzyjaźnieni badacze z zagranicy - z Rosji i Białorusi.
W publikacji zaprezentowano analizę kompetencji i kultury organizacyjnej przedsiębiorstw innowacyjnych w perspektywie międzynarodowej. W badaniach przeprowadzonych w siedmiu krajach: USA, Tajlandii, Hiszpanii, Słowenii, Austrii, Ukrainie i Polsce zastosowano zarówno metody ilościowe, jak i jakościowe. Przedstawiono studia przypadków przedsiębiorstw innowacyjnych a spektrum opracowanych case'ów jest bardzo szerokie i traktuje o różnych wymiarach innowacyjności - od polskiego startup po amerykańską korporację wiodącą na rynku aluminium. W efekcie przeprowadzonych badań dokonano identyfikacji dobrych praktyk w zakresie kształtowania przedsiębiorstw innowacyjnych w różnych krajach oraz wskazano możliwości transferu tej wiedzy dla rozwoju innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Opracowano wskazówki praktyczne w zakresie doskonalenia poziomu innowacyjności przedsiębiorstw w oparciu o rozwój kompetencji i kształtowanie kultury organizacyjnej. Książka jest przeznaczona dla teoretyków i praktyków współczesnego biznesu, przedstawicieli życia gospodarczego oraz studentów zarządzania, kierunków ekonomicznych i stosunków międzynarodowych.
Tom prac zbiorowych "Lubelska pieśń ludowa na tle porównawczym" składa się z 16 artykułów napisanych przez 18 autorów. Autorami są przede wszystkim pracownicy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ale są też reprezentanci innych ośrodków naukowych, jak Warszawa, Kraków, Katowice czy Siedlce. Wszystko to sprawia, że tom staje się ważną - nie tylko dla środowiska lubelskiego, pozycją wydawniczą. Niemal wszystkie artykuły powstały na podstawie oryginalnego materiału dokumentacyjnego, jakim jest sześć części "Lubelskiego", opublikowanych w roku 2011 w ogólnopolskiej serii "Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały" redagowanej pod kierunkiem prof. Ludwika Bielawskiego. Ze względu na zasięg i rangę jest ona nazywana "Nowym Kolbergiem". Publikacja jest oparta na obszernym, solidnie i systematycznie zebranym w terenie i opracowanym, ale dzisiaj już unikatowym materiale źródłowym; kontynuuje tradycje badawcze wielkich uczonych i humanistów - Jana Karłowicza, Jana Stanisława Bystronia, Kazimierza Moszyńskiego; rozwija i poszerza - wypracowany w Lublinie przez Jerzego Bartmińskiego, zakres i metodę badań ludowego stylu artystycznego.
Humanistycznie ukierunkowane idee pedagogiczne Janusza Korczaka znajdują i dziś kolejnych interpretatorów. Zapoznanie się polskich i ukraińskich badaczy ze spuścizną pedagogiczną współcześnie stworzy szanse ponownej oceny jego dokonań w kontekście aktualnych potrzeb. To dlatego przygotowano zbiór najnowszych artykułów tworzących księgę zbiorową pod tytułem "Janusz Korczak - przyjaciel dzieci. W nurcie rozważań pedagogicznych". Służy on przybliżeniu dzisiejszemu czytelnikowi myśli pedagogicznej tego wybitnego pedagoga i jego działalności praktycznej na polu pedagogiki opiekuńczej. Ma na celu przede wszystkim naukową analizę problemów badawczych związanych z czasem wolnym dzieci i młodzieży, pielęgnowaniem pedagogicznych wartości wśród najmłodszych i dorosłych.
Praca dostarcza istotnych spostrzeżeń badaczom języka, językoznawcom, psychologom i pedagogom na temat rozumienia znaczeń wyrazów oraz sposobu widzenia i wartościowania wybranych zjawisk rzeczywistości przez dzieci w końcowej fazie wieku przedszkolnego. Zaznajamia również z nieuwzględnianymi dotąd w polskich badaniach zasadami i prawidłowościami organizującymi językowy świat dzieci. Upatruję w tym szczególny walor pracy. Publikacja jest ważna także ze względów metodologicznych - potwierdza przydatność teorii kognitywizmu w badaniach nad językiem dzieci (systemem pojęciowo-semantycznym). Chociaż praca nie ma charakteru dydaktycznego, to zamieszczone w niej rozważania, opisy dziecięcych eksplikacji oraz mechanizmów odkrywania językowego obrazu świata mogą być przydatne dla praktyki wychowania językowego w przedszkolu. Stanowią bowiem teoretyczną podstawę, wsparta badaniami empirycznymi, do zaprogramowania działań i ćwiczeń (m. in. "rozjaśniających" sensy słów) oraz do opracowania materiałów edukacyjnych.
Z recenzji prof. dr hab. Heleny Synowiec
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny, dziesiąty już tom z cyklu "Między Literaturą a Medycyną". Stanowi on zwieńczenie dotychczasowej naszej działalności prowadzonej z myślą o zintegrowaniu dwóch środowisk naukowych - humanistycznego i medycznego. Pragniemy w ten sposób przypomnieć rzecz, wydawałoby się, oczywistą, ale nie zawsze w pełni uświadamianą, a mianowicie to, że w centrum zainteresowania zarówno dyscyplin humanistycznych, jak i medycznych stoi - nie przyroda, wytwórczość techniczna, świat takich czy innych artefaktów a - Człowiek.
Publikacja wypełnia lukę w dotychczasowym piśmiennictwie. Rozprawa wzbogaca nie tylko literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki, lecz również wiktymologii oraz kryminologii. Podejmuje ważny temat zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej. Działania restytucyjne nieletnich mają być pomocne w korygowaniu własnego postępowania.
Niniejsza książka to jedna z nielicznych w polskiej literaturze pozycji zawierających analizę związków między muzyką a właściwościami psychicznymi człowieka. Badania Autorki pokazują, w jaki sposób pewne cechy osobowości wpływają na preferencje określonych gatunków muzycznych i jak determinują postrzeganie muzyki.
Wielowymiarowość współczesnego świata, pluralizm i relatywizm wartości, ekspansja kultury popularnej, zmieniający się model szkoły i edukacji to tylko niektóre z kwestii podjętych przez autorów. Praca jest niezwykle udaną próbą charakterystyki wybranych, bardzo różnych problemów związanych ze współczesnym uczniem postrzeganym jako odbiorca kultury, osoba komunikująca się oraz zanurzona we wszechogarniającej rzeczywistości medialnej. Monografia stanowi przykład spójnego opracowania, osadzonego w bogatym i złożonym kontekście filozoficznym, społeczno-kulturowym i lingwistycznym. Zarówno podjęty temat, jak i znakomite jego omówienie zapewni książce szerokie grono odbiorców, wśród których znajda się z pewnością naukowcy (językoznawcy i dydaktycy), nauczyciele różnych typów szkół oraz studenci kierunków humanistycznych. Ponadto należy podkreślić, że praca została napisana wzorcową polszczyzną, co dodatkowo podnosi jej wartość. Z recenzji dr. hab. Artura Rejtera, prof. nadzw. UŚ
"Lubelska Biblioteka Staropolska" jest najwłaściwszym miejscem dla przypomnienia dzieła Pawła Milejewskiego pt. "Psalm Dawidowe na modlitwy chrześcijańskie przełożone" po ponad czterech wiekach, jakie upłynęły od jego powstania.
Wykonana przez Milejewskiego chrześcijańska interpretacja przekładowcza psałterza jest w piśmiennictwie różnowierczym zjawiskiem wyjątkowym i choćby z tego względu zasługuje na uwagę.
Le concept de mouvant designe cette particularite du vivant qui reside dans l'impossibilite de ne pas se mouvoir. Il exprome tout >, tout cet inepuisable potentiel metamorphique du corps et ce qui demeure au coeur de chaque transformation: la dimension processuelle, le faire en acte, non pas l'accompli, mais l'accomplissant.
Monografia stanowi oryginalne spojrzenie na problemy dziecka z nadpobudliwością psychoruchową. Autorka koncentruje się na charakterystyce mózgowych mechanizmów dysfunkcji, prowadzących do rozwoju objawów zespołu. Część pierwsza zawiera współczesne ujęcie symptomatologii, a także przegląd i krytyczną analizę wyników badań strukturalnych i funkcjonalnych ośrodkowego układu nerwowego dzieci z ADHD. W części drugiej - prezentującej wyniki badań własnych autorki - na uwagę zasługuje omówienie metod eksperymentalnych i testowych, przydatnych w diagnostyce ADHD, oraz propozycja modelu dysfunkcji neuropsychologicznych u dzieci z tym zespołem.
Ze wstępu Czesława Miłosza: "Zdumiewająca Zosia Hertz, główna, po Jerzym Giedroyciu, postać paryskiej Kultury, zdecydowała się coś powiedzieć o swoim życiu, które od dziesiątków lat stanowi część dziejów tej niezwykłej, historycznej już instytucji. Jej opowieść w tych rozmowach jest taka jak ona sama: trzeźwa, dokładna, trzymająca się faktów, wstrzemięźliwa w ujawnianu uczuć, ledwo tu i ówdzie pozwalająca sobie na przyprawę suchego humoru. [...] Działalność wydawnicza Jerzego Giedroycia od 1947 roku, kiedy założył on w Rzymie "Kulturę", byłaby niemożliwa, gdyby nie pomoc osoby mocno przekonanej, że codzienna harówka w imię wytkniętego celu ma sens". Książkę wzbogacają liczne fotografie oraz blok korespondencji między Zofią Hertz a Jerzym Giedroyciem.
Prezentowane w publikacji teksty stanowią przyczynek do pogłębionej interdyscyplinarnej refleksji na temat wizualności we współczesnej kulturze. Pretekstem do tych rozważań stały się wizerunki osób znanych w kulturze i nauce, ale opracowania dokonane przez autorów poszczególnych artykułów wskazują na nowe konteksty, odniesienia, pokazują w zupełnie innym świetle niektóre powszechnie znane tematy. Studenci i doktoranci stawiają własne problemy badawcze i próbują się nad nimi pochylić. Ta publikacja otwiera nowe perspektywy analiz w zakresie wizualności współczesnej kultury.
Książka odnosi się do ważnego elementu, charakteryzującego sytuację najmłodszych obywateli kraju, który – zwłaszcza ze społecznego punktu widzenia – wymaga szczególnej uwagi. Autorka podjęła się trudnego zadania kompleksowego przedstawienia konstrukcji prawnych określających pozycję dzieci w zatrudnianiu, realizowanego nie tylko na podstawie regulacji prawa pracy. Zamieszczone w książce rozległe analizy sięgające do innych dziedzin prawa, zwłaszcza cywilnego i rodzinnego, umożliwiły ujęcie omawianej problematyki w całej złożoności. [z recenzji dr. hab. Mirosława Włodarczyka, prof. nadz. UŁ]
Autorka w swej książce podejmuje się opisu ślubu jako jednego z fenomenów kulturowych. Sytuując badania w obszarze szeroko pojętego językoznawstwa antropologicznego ze szczególnym uwzględnieniem teorii językowego obrazu świata (JOS). Prezentuje ona wybrany fenomen procesualny, wieloaspektowy oraz wysoce heterogeniczny. Z jednej strony ślub pozostaje głęboko zanurzony w długiej tradycji, tak polskiej, jak i europejskiej, z drugiej zaś okazuje się podatny na zmiany zachodzące w obyczajowości współczesnych społeczeństw. Poparte subtelnymi i przemyślanymi rozważaniami natury teoretycznej analizy empiryczne, odwołujące się do niezwykle bogatego i zróżnicowanego materiału - systemowego i tekstowego - pozwoliły uzyskać holistyczny obraz wyodrębnionego wycinka rzeczywistości.
Z recenzji dra hab. Artura Rejtera, prof. UŚ
Odczytując na nowo Korczakowską pedagogikę, autorzy dyskursu, dotyczącego idei i dzieła Janusza Korczaka, starają się wydobyć na światło dzienne różne aspekty jego wielopostaciowego pajdocentryzmu. Artykuły zawarte w niniejszej publikacji stanowią forum wymiany myśli i doświadczeń, których celem jest przybliżenie poglądów Starego Doktora w odniesieniu do współczesności. Zagadnienia poruszane w niniejszej publikacji stanowią przedmiot interesujących interpelacji badawczych i inspirujących debat, uświadamiając, że jest to obszar wciąż nie do końca poznany i odkryty, dlatego warto podejmować dyskusję na te jakże ważne tematy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?