Sherlock Holmes ma godnych następców! Nastolatkowie Jupiter Jonas, Pete Crenshaw i Bob Andrews to Trzej Detektywi wykorzystujący wiedzę, dedukcję i sprawność fizyczną do demaskowania zła. Ich doradcą jest prawnuk słynnego detektywa, emerytowany pracownik Scotland Yardu, Andy Chandler.
Książki o przygodach Trzech Detektywów tworzą jedną z najpopularniejszych serii detektywistycznych na świecie podziwianą przez młodych Czytelników w Ameryce, Europie i Azji.
Tajemnica Rafy Rekina
Trzej Detektywi towarzyszą ojcu Boba przy robieniu reportażu o protestach, jakie wywołała budowa nowej platformy naftowej na Rafie Rekina. Na miejscu, dowiadują się o zaginionej przed laty japońskiej łodzi podwodnej, której załoga odnotowała w dzienniku pokładowym istotną tajemnicę. Chłopcy postanawiają wydobyć dziennik z wraku łodzi znajdującego się na dnie oceanu.
Sherlock Holmes ma godnych następców! Nastolatkowie Jupiter Jonas, Pete Crenshaw i Bob Andrews to Trzej Detektywi wykorzystujący wiedzę, dedukcję i sprawność fizyczną do demaskowania zła. Ich doradcą jest prawnuk słynnego detektywa, emerytowany pracownik Scotland Yardu, Andy Chandler.Książki o przygodach Trzech Detektywów tworzą jedną z najpopularniejszych serii detektywistycznych podziwianą przez młodych Czytelników w Ameryce, Europie i Azji.Tajemnica zabójczego sobowtóraWszystko zaczęło się od uprowadzenia Jupiera Jonesa, jednego z Trzech Detektywów. Ale to nie o niego chodziło, porywacze się pomylili. Natomiast nikt nie wie, gdzie podziewa się łudząco do niego podobny syn premiera brytyjskiej kolonii w Afryce, Ian Carew. Kto go porwał? Tropy zaprowadzą Trzech Detektywów w najmniej oczekiwane miejsce.
Romeo i Julia jest dramatem Williama Szekspira należącym do kanonu literatury angielskiej i światowej. Utwór wpisuje się w tradycję tragedii miłosnych zapoczątkowaną już w Starożytności. Opowiada historię tragicznej miłości dwojga młodych kochanków, których śmierć połączyła ich wrogo nastawione rody. Pomimo że Romeo i Julia należą do pierwszych dzieł Szekspira (dramaturg pisał je, mając około trzydziestu lat), w utworze objawia się wiele elementów charakterystycznych dla talentu twórcy. Przede wszystkim właściwa Szekspirowi konstrukcja sztuki polegająca na przeplataniu się scen komicznych i dramatycznych, co zwiększa napięcie widowiska, czy rozwinięcie ról i intryg drugoplanowych wpływające na dynamizm i atrakcyjność spektaklu.Dzieło Szekspira doczekało się wielu inscenizacji teatralnych, operowych, baletowych i filmowych, a postacie Romea i Julii stały się w kulturze europejskiej wzorcami romantycznych kochanków. Lektura dla klasy VII i szkół średnich.
Cyd jest barokową sztuką tragikomiczną w pięciu aktach francuskiego dramaturga Pierre’a Corneille’a. Jej premiera odbyła się w 1637 roku w Théâtre du Maras w Paryżu. Utwór inspirowany jest życiem kastylijskiego rycerza, pogromcy Maurów i zdobywcy Walencji, bohatera narodowego Hiszpanii z XI wieku, Rodriga Diaza de Vivara, zwanego Cydem Walecznym. Opowiada o niezwykłych dziejach hiszpańskiego hidalgo, jego tryumfach, a przede wszystkim pełnej dramatycznych epizodów miłości do pięknej Chimeny. Jednak nie akcja, a nowatorska forma zdecydowała o niegasnącej popularności Cyda i jego znaczeniu w dziejach literatury. Prekursorski charakter dzieła polega na niemal całkowitym usunięciu odniesień obyczajowych i historycznych wskazujących na umiejscowienie akcji w jedenastowiecznej Hiszpanii i na skupieniu się na elementach ogólnoludzkich, uniwersalizujących wymowę opisywanych postaci i zdarzeń. Równocześnie Corneille rezygnuje z efektownych scen przedstawiających pojedynki czy inne emocjonujące zajścia, wysuwając na pierwszy plan dialogi, których rolą jest ukazanie ludzkich uczuć
i rozterek, a w konsekwencji wewnętrznych przemian bohaterów. Wreszcie, rysując postać pięknego Cyda, Corneille tworzy nowy typ bohatera, który najpierw zawładnął Paryżem, a następnie całą Europą. Jest to człowiek o niezwykle silnej woli, kontrolujący swoje uczucia i panujący nad swoim losem, a równocześnie człowiek o głębokim poczuciu własnej godności, zdolny do największych poświęceń dla zachowania honoru.
Lektura dla szkół średnich
Moralność Pani Dulskiej tragifarsa kołtuńska jest dramatem w trzech aktach Gabrieli Zapolskiej należącym do kanonu literatury polskiej. Premiera utworu miała miejsce w Krakowie w 1906 roku. Sztuka opisuje obyczaje panujące w mieszczańskiej rodzinie Anieli Dulskiej. Główna bohaterka jest osobą dwulicową. Przykłada wielu starań, aby na pokaz, w oczach sąsiadów, wypaść na osobę szacowną i godną poważania. Ale są to tylko pozory, pod którymi kryje się wyrachowany egoizm, chciwość, brak życzliwości i pogarda dla ludzi ubogich. W domu pani Dulskiej królują interesowność i zakłamanie, czystej kalkulacji podporządkowany jest na przykład stosunek bohaterki do romansu jej syna ze służącą Hanką. Moralność pani Dulskiej jest krytyką mentalności drobnomieszczańskiej z silnym przesłaniem moralnym. Utwór zawiera zarówno elementy komedii, w których zachowanie kołtuńskie okazuje się godne śmiechu, jak i tragedii, gdzie to zachowanie prowadzi do ludzkich dramatów i łez. Sztuka spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem, zarówno wśród widzów, jak i ludzi teatru. Była wielokrotnie wystawiana, często w doskonałej obsadzie aktorskiej. Dzisiaj jest tym bardziej aktualna, że we współczesnym świecie całkowitej tolerancji i odchodzenia od moralności chrześcijańskiej coraz trudniej krytykować chciwość i fałszywość pań i panów Dulskich.Lektura dla szkół średnich
Ignacy Krasicki był równocześnie księciem, biskupem i pierwszoplanowym przedstawicielem polskiego klasycyzmu, czyli nurtu w programie oświeceniowym, który pojmował literaturę jako narzędzie wychowania i oświecenia społeczeństwa. W Bajkach. Satyrach. Monachomachii zebrane są utwory świadczące zarówno o szerokim zainteresowaniu Krasickiego postawami Polaków różnych stanów, o doskonałej orientacji w obyczajach i problemach współczesnego mu społeczeństwa oraz o wszechstronności jego pisarstwa, jeśli chodzi o formy wypowiedzi. W Bajkach autor posługuje się krótkimi, wierszowanymi utworami, których bohaterami są najczęściej zwierzęta, aby poruszać najważniejsze prawdy o ludzkiej naturze. W Satyrach, krótkich groteskowych formach, Krasicki piętnuje ludzkie przywary i godne reprymendy zachowania z życia codziennego. Monachomachia, czyli Wojna mnichów jest poematem heroikomicznym, w którym autor z utrzymanym w duchu oświecenia groteskowym humorem krytykuje zacofanie i zasobne życie duchownych.
Lektura dla klasy VI
Nowela pozytywistyczna Henryka Sienkiewicza Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela należy do kanonu literatury polskiej. Utwór został napisany w 1880 roku i opowiada historię polskich dzieci w szkołach zaboru pruskiego. Główny bohater, pracowity i zaangażowany w naukę Michaś, jest ofiarą starych metod dydaktycznych i prześladowań płynących ze strony niemieckich profesorów. Konserwatywność i obłuda pruskiej szkoły są dla Sienkiewicza pretekstem do podjęcia dwóch ważnych tematów nurtujących współczesnych mu Polaków. Z jednej strony pisarz zadaje pytanie o nowe pozytywistyczne metody nauczania, a z drugiej wszczyna refleksję nad przyczynami narastającego konfliktu polsko-niemieckiego. Autor powróci jeszcze i zgłębi ten drugi temat w Krzyżakach.
Lektura dla klasy VII i szkół średnich
Wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego należą do kanonu polskiej literatury. Wpisały się one do tradycji jako świadectwo okupacji niemieckiej i Powstania Warszawskiego oraz symbol heroicznej postawy pokolenia Kolumbów i żołnierzy Armii Krajowej. Poeta nadał uniwersalny wymiar apokaliptycznej wizji zniszczeń i cierpień narodu polskiego połączonej z młodzieńczym poszukiwaniem własnej drogi życia w doświadczeniu wojennym. Pisał równocześnie wiersze pełne nadziei i nastrojowości dalekie od okupacyjnej rzeczywistości.
W tej antologii zebrano zarówno utwory z czterech tomików poezji, które autor zdążył ogłosić przed bohaterską śmiercią w Powstaniu Warszawskim, jak i wiersze opublikowane przez niego w prasie konspiracyjnej.
Lektura dla klasy VIII i szkół średnich
Odyseja jest, obok Iliady, najstarszym utworem literatury greckiej i europejskiej i należy do największych arcydzieł literatury światowej. Utwór powstał najprawdopodobniej w VIII wieku przed naszą erą i od tego czasu stał się wzorem dla gatunku eposu heroicznego w literaturach europejskich. Odyseja napisana jest heksametrem. Składa się z dwudziestu czterech pieśni, które można podzielić na trzy części: wyprawę Telemacha, epopeję Odyseusza i zemstę Odyseusza. Cztery pierwsze pieśni poświęcone są naradzie bogów w sprawie uwolnienia Odyseusza więzionego przez nimfę Kalypso i wyprawie Telemacha w poszukiwaniu ojca, a pozostałe dwadzieścia opowiada epopeję bohatera powracającego przez dziesięć lat z wojny trojańskiej do rodzinnej Itaki i jego rozprawieniu się z zalotnikami swojej żony Penelopy. Narracja Homera jest od tysięcy lat niewyczerpanym natchnieniem i źródłem refleksji. Samo słowo odyseja weszło do języka potocznego i oznacza opowieść o podróży pełnej przygód i trudności, a także niosącej głęboką lekcję życia.Lektura dla klasy VII i szkół średnich
Powieść Jerzego Krzysztonia Wielbłąd na stepie należy do kanonu polskiej literatury współczesnej. Opisuje losy rodzin, które w wyniku agresji sowieckiej na Polskę w 1939 roku zostały przymusowo deportowane do Kazachstanu. Powieść oparta jest na motywach autobiograficznych. Jako kilkunastoletni chłopak, autor wraz ze swoją rodziną przeżył zesłanie w głąb stalinowskiej Rosji, skąd po kilku latach grupce Polaków udało się wydostać z armią Andersa. Spisane w pamięci młodzieńcze doświadczenia Jerzego Krzysztonia zaowocowały bezcennym świadectwem o trudnym, ale i pasjonującym losie, jaki przypadł w udziale wielu Polakom. Niezwykłą wartością powieści jest przedstawienie dramatycznej deportacji oczami nastolatka ogarniętego duchem wielkiej życiowej przygody. Tułaczka, walka o przetrwanie na wrogiej i niegościnnej ziemi, przymusowa rosyjska szkoła, kontakty z nieufną ludnością Kazachstanu i Uzbekistanu, odwaga i ciężka dola najbliższych, wszystko to opisane jest jak fascynująca inicjacyjna podróż. Wielbłąd na stepie został po raz pierwszy wydany w 1978 roku po wielu latach zmagań autora z cenzurą w komunistycznej Polsce.
Lektura dla klasy VIII i szkół średnich
Powieść przygodowa angielskiego pisarza Roberta Louisa Stevensona z 1883 roku, Wyspa skarbów, należy do kanonu literatury dziecięcej i młodzieżowej. Głównym bohaterem powieści jest młody chłopak, Kuba Hawkins, który przez przypadek trafia na trop skarbu legendarnego pirata Flinta. Kuba postanawia wyruszyć na poszukiwanie skarbu, który zgodnie z tajemniczą mapą został ukryty na bezludnej zamorskiej wyspie. Współorganizuje więc zamorską wyprawę, na czele której staje wytrawny wilk morski, kapitan Bill. Na pokładzie statku okazuje się, że wśród załogi znajdują się dawni kompani Flinta, pragnący za wszelką cenę odzyskać utracone mienie. Pod wodzą Długiego Jana Silvera, korsarza z drewnianą nogą, wywołują bunt, by zawładnąć statkiem. Dla Kuby i wiernych mu towarzyszy rozpoczyna się czas wielkiej próby.
Wyspa skarbów jest jedną z najsławniejszych powieści morskich opowiadających o piratach. Książka doczekała się kilkunastu adaptacji filmowych, a jej popularność wpłynęła na ukształtowanie dzisiejszego wyobrażenia o piratach i ich obyczajach.
Lektura dla klasy VI
Pierścień i róża jest powieścią fantastyczną dla dzieci angielskiego pisarza Williama Makepeacea Thackeraya. Jej akcja rozgrywa się w dwóch fikcyjnych państwach, Paflagonii i Krymatatarii, w których rządzą uzurpatorzy - król Walorozo w pierwszym z nich i król Padella w drugim. Bohaterami powieści są młodzi reprezentanci rodzin królewskich obu państw, zarówno panujących uzurpatorów, jak obalonych przez nich prawowitych władców. W fascunujące losy bohaterów wplecione są motywy fantastyczne, jak magiczny pierścień Angeliki, córki króla Waloroza, dzięki któremu zakochują się w niej mężczyźni, czy magiczna róża Bulby, syna króla Padella, sprawiająca, że zakochują się w nim kobiety. Perypetie miłosne komplikują się, kiedy magiczny pierścień trafia w ręce Rózi, prawowitej spadkobierczyni króla Krymatatarii, która jest służącą w pałacu władcy-uzurpatora. Komplikuje się także intryga polityczna, tym bardziej, że wmiesza się w nią Czarna Wróżka, by udzielić magicznej pomocy księciu Lulejce walczącemu o odzyskane tronu Paflagonii.Powieść Pierścień i róża była przedmiotem ekranizacji filmowych, także w Polsce. Na jej podstawie Andrzej Gruza wyreżyserował w 1987 roku baśń filmową pod tym samym tytułem.Lektura dla klasy V
Kapelusz zawsze zdejmuję ostatni to książkowy debiut Marty Fox, który do dziś cieszy się ogromnym powodzeniem. Po jego publikacji krytycy przykleili Marcie Fox obecnie autorce wielu głośnych książek etykietkę odważnej pisarki erotycznej. Aby od niej uciec, autorka zaczęła pisać powieści dla młodzieży, dzięki którym zdobyła popularność i zyskała miano odważnej pisarki młodzieżowej. Kapelusz... stał się inspiracją do wystawienia przez Teatr Wizji Plastyki i Ruchu IOTA spektaklu pod tym samym tytułem.O Kapeluszu pisali:Kobiety Winne Grzechu zgrzeszyły bezczelnym przywiązaniem do życia i przez to może zasługują na niebo. Renata Putzlacher: Życie zmysłami, palące namiętności, wywołane nimi rozdarcia, tęsknoty u Marty Fox bywa to również oznaką osamotnienia, o którym komunikuje nam głosem wyciszonym w lirycznych opowiadaniach i wierszach. Jan Pierzchała:To bardzo intymny, szalenie kobiecy zapis świata, w którym autorka dostrzegać by pragnęła jedynie piękno i subtelną, acz nienasyconą, zmysłową radość życia. To postrzeganie świata jest zawsze przefiltrowane przez uczucie miłości. Różne jego odcienie nadają pulsacyjny rytm opowiadaniom. Danuta Lubina-Cipińska: Marta Fox sięga odważnie poza świat realny, przekracza granice nieba. Zdzisław Łączkowski: Książka Marty Fox prezentuje osobowość wrażliwą, reagującą na bodźce z zewnętrznego świata spontanicznie, z odkrytą zmysłową intensywnością. Wszystko to udziela się takiemu czytelnikowi jak ja i uruchamia mechanizmy percepcyjne, czyniąc z pisarstwa Marty Fox prawdziwe doznanie artystyczne. Wacław Sadkowski: Marta Fox pisze o tym, co w życiu dziwne, nieokreślone, niemożliwe. Wyrafinowanie zmysłów łączy się z wyrafinowaniem liryzmu. Poetyckie oblicze Marty Fox patrzy na czytelnika uśmiechniętą melancholią Tajemnicy Janusz Styczeń.
Katarynka Bolesława Prusa jest nowelą pozytywistyczną należącą do kanonu literatury polskiej. Pionierski charakter tego utworu wynika z użyczenia w nim miejsca postaciom, dla których wcześniej nie było go w literaturze, prostym ludziom o czułym sercu, a także na przedstawieniu ich od strony psychologicznej, w aurze lirycznego zatroskania. Pierwszym bohaterem opowiadania jest pan To-masz emerytowany adwokat, wielbiciel sztuki, spędzający większość czasu w swoim gabinecie na oddawaniu się wyrafinowanym rozrywkom i obserwowaniu niewidomej dziewczynki, córki sąsiadki. Drugą bohaterką jest mała sąsiadka pana Tomasza, wrażliwe i pełne melancholii dziecko, niemogące się pogodzić ze swoim kalectwem. Katarynka, której dźwięku mężczyzna nie toleruje, a który sprawia wielką radość dziewczynce, dokona subtelnej przemiany w relacjach i duszach bohaterów. Z legend dawnego Egiptu jest nowelą, w której Bolesław Prus stosuje zupełnie inny pionierski zabieg literacki; a mianowicie odwołuje się do bardzo odległych wydarzeń w starożytnym Egipcie, aby pod historycznym przebraniem komentować współczesne pisarzowi losy cesarzy niemieckich Wilhelma I Hohenzollerna i jego następcy Fryderyka III.Lektura dla klasy V
Wywodzące się z folkloru ludowego baśnie odegrały ogromną rolę w kształtowaniu się świadomości kulturowej Polaków i innych narodów europejskich. W tym pięknym zbiorze zebrano czternaście utworów, które wpisały się do kanonu literackiego wszystkich narodów europejskich. Wątki, na których są oparte te utwory, wielokrotnie przerabiane przez bajkopisarzy z różnych krajów, przytoczone są tutaj w wersjach opracowanych przez najwybitniejszych pisarzy jak Hans Christian Andersen, Jakub i Wilhelm Grimm, Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, Charles Perrault i Aleksander Puszkin, w formie uznanej za najdoskonalszą i najwartościowszą. Na uwagę zasługują zamieszczone w tomie klasyczne ilustracje pochodzące z tradycyjnych wydań, a także bardziej współczesne rysunki, również atrakcyjne. W książce znajdują się następujące utwory: Kopciuszek (bajka francuska), Kot w butach (bajka francuska), Sinobrody (bajka francuska), Bajka o rybaku i rybce (bajka rosyjska), Piękna i Bestia (bajka francuska), Pan Twardowski (legenda polska), Czerwony Kapturek (bajka francuska), Śpiąca królewna (baśń niemiecka), Waligóra i Wyrwidąb (legenda polska), Jak Thor zdobył swój młot (mit nordycki), O Jasiu i łodydze fasoli (baśń angielska), Księżniczka na ziarnku grochu (bajka duńska), O smoku wawelskim (legenda polska) i Królewna Śnieżka (baśń niemiecka).Lektura dla klasy IV
Powieść Stefana Żeromskiego Ludzie bezdomni wpisała się do kanonu literatury polskiej od pierwszego wydania w 1900 roku. Głównym bohaterem powieści jest młody lekarz Tomasz Judym, który po skończeniu studiów
i odbyciu praktyki w Paryżu postanawia poświęcić swoje życie zawodowe niesieniu pomocy innym, w szczególności najuboższym. Dzieje działalności społecznej doktora Judyma i opowieść o jego miłości do Joanny Podborskiej splatają się w Ludziach bezdomnych z rzetelną, niemal naukową analizą realiów życia polskiego końca dziewiętnastego wieku.
Mało który utwór literacki wywarł tak wielki wpływ na czytelników jak
Ludzie bezdomni. Powieść okrzyknięto wielkim dziełem podsumowującym sytuację społeczno-moralną ówczesnej epoki, a równocześnie uznano za protest przeciwko niesprawiedliwości klasowej i niedoli najuboższych.
Żeromski dzięki tej książce stał się „duchowym wodzem pokolenia” młodych ludzi startujących w dorosłość na początku dwudziestego wieku.
Lektura dla szkół średnich
Świętoszek jest komedią w pięciu aktach francuskiego dramaturga Moliera, należącą do kanonu literatury światowej. Główny bohater Tartufe głosi wszem i wobec, że jest człowiekiem głęboko moralnym i szlachetnym. Taka postawa ułatwia mu manipulowanie i wykorzystywanie otoczenia dla własnych egoistycznych celów i korzyści. Jego ofiarą pada dworzanin Orgon, który tak dalece zawierza fałszywej uczciwości i pobożności Tartufe’a, że widzi w nim swojego powiernika i doradcę. Hojnie obdarowuje go majątkiem, a nawet proponuje mu oddać swoją córkę za żonę. Hipokryzja Tartufe’a zostaje zdemaskowana dzięki genialnemu podstępowi zastawionemu przez żonę Orgona.
Pierwsza inscenizacja Świętoszka miała miejsce w 1664 roku w obecności króla Ludwika XIV i jego dworu. Krytyka hipokryzji możnych tego świata zawarta w utworze wywołała wielki skandal, tym bardziej że w XVII-wiecznej Francji kreowanie się na człowieka uczciwego łączyło się z fałszywą dewocją. Molier musiał napisać nową, mniej prowokacyjną wersję swojej sztuki – tę, którą znamy dzisiaj, a która po raz pierwszy została wystawiona w Paryżu w 1669 roku.
Lektura dla szkół średnich
Krzyżacy są powieścią historyczną Henryka Sienkiewicza należącą do kanonu literatury polskiej i światowej. Jej akcja rozgrywa się w czasie największej świetności Królestwa Polskiego, w początkowym okresie unii polsko-litewskiej na przełomie XIV i XV wieku. Autor przedstawia dzieje konfliktu z zakonem krzyżackim, uwieńczone zwycięstwem polskiego oręża w bitwie pod Grunwaldem w 1410 roku. Przy pisaniu powieści Sienkiewicz oparł się na licznych źródłach i opracowaniach historycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych. Rekonstrukcja ważnych wydarzeń czy postaci historycznych jest w książce doskonale udokumentowana, niemniej na podstawie autentycznej historii Sienkiewicz kreuje własnych bohaterów i buduje wątki powieściowe. Obok króla Władysława Jagiełły, wielkiego mistrza zakonu Ulricha von Jungingena, księcia Witolda czy rycerza Zawiszy Czarnego pojawiają się charyzmatyczne postacie sienkiewiczowskie: Jurand ze Spychowa i jego córka Danusia, Zbyszko z Bogdańca czy rycerz Maćko. W wielką historię wplecione są wzruszające historie bohaterów, jak opowieść o zmaganiach Juranda z podstępnymi Krzyżakami czy dzieje tragicznej miłości Zbyszka i Danusi. Przede wszystkim, Sienkiewicz nadaje powieści antyniemiecką wymowę i tworzy wyidealizowany obraz Polaków, pragnąc w ten sposób zareagować przeciwko germanizacji prowadzonej przez władze zaboru pruskiego, a także podnieść na duchu naród we współczesnych mu czasach zaborów.
Baśnie 1001 nocy są zbiorem piętnastu baśni, bajek, podań, legend i opowieści wschodu opartych na wątkach arabskich, perskich, staroindyjskich i babilońsko-asyryjskich. Niezależne od siebie utwory spięte są w kompozycyjną całość poprzez legendę o sułtanie Szahrijarze i jego żonie Szeherezadzie. Okrutny sułtan, przekonany o niewierności kobiet, zabija każdą ze swoich żon natychmiast po nocy poślubnej. Aby uniknąć losu swoich poprzedniczek, Szeherezada rozpoczyna każdej nocy tak pasjonującą opowieść, że sułtan pragnie poznać jej zakończenie i odkłada wykonanie wyroku. Baśnie 1001 nocy zalicza się do arcydzieł literatury światowej i kanonu literatury dziecięcej.
Lektura dla klasy IV
Wydana po raz pierwszy w 1853 roku, powieść przygodowa amerykańskiego pisarza Thomasa Mayne Reida należy do światowego kanonu literatury dziecięcej i młodzieżowej. Główny bohater powieści, angielski botanik Karol Linden, wyrusza z młodszym bratem Gustawem i psem Neronem w Himalaje na poszukiwanie nieznanych jeszcze w Europie gatunków górskich roślin. Do wyprawy dołącza także hinduski przewodnik Ossaro. Himalaje wystawią na wielką próbę grupkę charyzmatycznych poszukiwaczy przygód i rzadkich okazów roślin. Na skutek osunięcia się skał, zostaną oni uwięzieni w głębokiej, polodowcowej dolinie. Sytuacja okazałaby się bez wyjścia, gdyby nie wielka pomysłowość i wiedza młodych botaników. Podejmując coraz to bardziej wymyślne próby wydostania się z potrzasku – poczynając od skonstruowania balonu i wypuszczenia latawców, bohaterowie Doliny bez wyjścia awansują do rangi wynalazców godnych powieści Juliusza Verne’a czy Daniela Defoe.
Lektura dla klasy VI
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?