Bill Gates to niewątpliwie utalentowany programista, który dzięki ciężkiej pracy zbudował jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm na świecie. Ale czy udałoby mu się to, gdyby jako nastolatek nie miał dostępu do zaawansowanego komputera, o którym większość jego rówieśników mogła tylko pomarzyć? A Mona Lisa – czy to faktycznie wybitne arcydzieło, czy może jedynie obraz, który znany jest z tego, że jest znany?
Na te pytania próbuje odpowiedzieć Robert H. Frank – światowej klasy ekonomista i jeden z najpopularniejszych wykładowców w Stanach Zjednoczonych. Jego zdaniem istnieje coś, co często bywa pomijane w historiach spektakularnych sukcesów. Coś, co mogłoby osłabić przesłanie trenerów rozwoju osobistego twierdzących, że „twoje osiągnięcia zależą tylko od ciebie”. Coś, co mogłoby podkopać opowieść uzasadniającą rosnące nierówności.
Chodzi o szczęście.
Zdaniem Franka szczęście to nie tylko wyjątkowy zbieg okoliczności czy drobne, losowe zdarzenie, które w jakiś cudowny sposób wpływa na nasze życie. To wszystko, co może pomóc człowiekowi zdobyć przewagę nad innymi. Jeśli jedną z pewniejszych dróg do odniesienia sukcesu jest edukacja, szczęściem może być urodzenie się w kraju, w którym szkolnictwo stoi na odpowiednio wysokim poziomie. Jeśli popularność zdobywają utwory, książki czy dzieła sztuki, które początkowo zostaną ocenione pozytywnie, to szczęście twórcy może zależeć właśnie od tej pierwszej opinii, która posłuży pozostałym za punkt odniesienia. Bez właściwego momentu i miejsca przyjścia na świat, bez spotykania przypadkowych i pomocnych ludzi, bez wybrania sobie właściwych rodziców okazuje się, że ciężka praca i talent często nie wystarczą, by spełnił się amerykański sen.
W hiperkonkurencyjnym świecie XXI wieku Frank próbuje opowiedzieć niepopularną i kontrowersyjną historię, która godzi w podstawy merytokracji. W fascynującym eseju łączy osobiste doświadczenia z wynikami badań z zakresu psychologii i ekonomii behawioralnej. Proponuje też własną receptę na taki stan rzeczy. Zauważa, że im wyżej zajdziemy, tym bardziej przywiązujemy się do opowieści o swojej wyboistej drodze do sukcesu. Jednak jak pokazują badania – ci, którzy przyjęli do wiadomości, że szczęście odegrało w ich życiu znaczącą rolę, byli gotowi pomóc innym, kierując się prostą wdzięcznością. A co byłoby – pyta Frank – gdybyśmy spróbowali sprawiedliwe podzielić się szczęściem?
Rządzenie sobą i innymi to X tom słynnych wykładów Michela Foucaulta w College de France. Filozof bada tu sposoby i techniki wpływania człowieka na samego siebie i relację ze sobą – a także kształtowania relacji we wspólnocie. Bada podmiot jako zdolny do świadomego i samodzielnego nadawania sobie formy dzięki urzeczywistnieniu takich cech jak odwaga, bezpośredniość i prawdomówność. Samotworzenie odbywa się przez właściwą ekspresję – swobodne i otwarte mówienie prawdy, zgodne z oświeceniowym hasłem przywoływanym przez Kanta Sapere aude, czyli „miej odwagę posługiwać się własną mądrością”. Wiele technik opisywanych przez Foucaulta pochodzi ze starożytnych tradycji, opisywanych przez filozofa w Historii seksualności jako troska o siebie, ze strategii i reżimów dietetycznych czy seksualnych praktykowanych w antycznej Grecji. Foucault pokazuje jednak, że są to stale działające mechanizmy, tworzące fundament demokracji. Podmioty wolne w planie indywidualnym są bowiem warunkiem powstania wspólnoty – jedynie one są zdolne do współistnienia z innymi wolnymi, wypowiadającymi prawdę podmiotami. Foucault analizując etyczną relację podmiotu z samym sobą, bada zarazem fundament demokracji.
Książka przeznaczona jest dla przedstawicieli nauk społecznych, a zatem dla socjologów, ekonomistów, psychologów społecznych, antropologów kultury, politologów, filozofów, ale także dziennikarzy, przedstawicieli świata mediów.
500 lat po tym, jak Thomas More roztoczył przed wyobraźnią sobie współczesnych obraz idealnego społeczeństwa żyjącego w suwerennym państwie pod rządami mądrego i życzliwego władcy, utraciliśmy wiarę, że człowiek jest w stanie wykreować dla siebie szczęście, nawet w nieograniczonej konkretną cezurą przyszłości. Jednak w tym samym czasie, w którym ludzka nadzieja pogrzebała myśl o utopii, nie umarły aspiracje, które uczyniły tę wiarę tak ważną, że niemożliwą do uśmiercenia. Wiara ta podobnie jak Anioł Historii [Angelus Novus] zmieniła jednak kierunek i zwraca się dziś ku przeszłości jako utraconemu i popadłemu w ruinę rajowi, na którego określenie Zygmunt Bauman ukuł swoje ostatnie pojęcie – „retropia”.
Zgodnie z duchem utopijnym retrotopia zrodziła się z pragnienia naprawy lub choć poprawienia urządzenia świata, jednak głównym punktem orientacyjnym w rysowaniu mapy tego świata ma być wyobrażona przeszłość – pochowana, ale jeszcze nieumarła, ponieważ, jak pokazuje Bauman, wciąż tkwi w niej potencjał kreowania teraźniejszości. Intencją autora było zinwentaryzowanie najbardziej spektakularnych i najbardziej znaczących zmian powiązanych z pojawieniem się retrotopijnych sentymentów i praktyk, co ujęte zostało w ramy czterech powrotów: do Hobbesa, do plemion, do nierówności oraz do łona.
„Z ruchu podwójnej negacji utopii rozumianej w tradycji More’a – odrzucenia jej, a następnie wskrzeszenia – dziś rodzą się «retrotopie»: wizje osadzone w utraconej/skradzionej/porzuconej, ale nieumarłej przeszłości, zamiast przywiązania do tego, co dopiero ma się narodzić, a więc do przyszłości jeszcze niezaistniałej”.
„Coś, co wciąż zwykliśmy nazywać «postępem», wywołuje emocje przeciwne do tych, które Immanuel Kant, twórca tego pojęcia, miał na myśli. Coraz częściej zatem wywołuje ono strach przed nieuchronną katastrofą zamiast wywoływać radość, że oto nadchodzi większy dobrobyt oraz że więcej kłopotliwych niewygód zniknie z powierzchni ziemi i będzie można o nich zapomnieć”.
Z tekstu
Podręcznik z zakresu ekonomii przeznaczony dla studentów kierunku Turystyka i rekreacja, a także kierunków pokrewnych. Jako pierwszy na rynku łączy w sobie treści, które w tradycyjnym systemie kształcenia przekazywane są w ramach dwóch komplementarnych względem siebie, ale jednak odrębnych przedmiotów: Ekonomii i Ekonomiki turystyki i rekreacji.
Autorzy w ramach jednej publikacji zebrali niezbędną studentom ogólną wiedzę ekonomiczną z wiedzą przedmiotową – poszczególne zagadnienia ekonomiczne zostały od razu przeniesione na grunt kierunkowych zainteresowań studenta. Ułatwia to odbiór prezentowanych treści i poprawia efektywność procesu dydaktycznego – tak w zakresie poznania podstaw ekonomii, jak i w aspekcie kierunkowym – związanym ze zrozumieniem mechanizmów kierujących ekonomicznymi wyborami uczestników turystyki i rekreacji.
Struktura podręcznika została określona na podstawie programów przedmiotów Ekonomia i Ekonomika turystyki i rekreacji. Treści zostały dobrane tak, aby podręcznik mógł być zrealizowany w ramach godzin wynikających z powszechnych standardów kształcenia, tj. w wymiarze łącznym ok. 120 godzin lekcyjnych.
Zespół autorski tworzą pracownicy Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.
Książka wypełnia lukę w polskiej literaturze ekonomicznej na temat istoty, roli i znaczenia przedsiębiorstw państwowych w gospodarce. Publikacja zawiera analizę stanu, celów i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw państwowych w kilkunastu wybranych, reprezentatywnych krajach świata (m.in. wielkie i znaczące w skali globalnej gospodarki - Chiny, Rosja, Indie, Brazylia; mniejsze, szybko rozwijające się gospodarki - Indonezja, RPA; gospodarki krajów wysokorozwiniętych - Niemcy, Włochy, Norwegia, Stany Zjednoczone). Oddzielny rozdział został poświęcony przedsiębiorstwom państwowym w Polsce - ich roli gospodarczej, zasadom funkcjonowania oraz sposobom wypełniania przez państwo praw własności. Co istotne, w książce zidentyfikowane zostały tendencje rozwojowe dotyczące zakresu i roli przedsiębiorstw państwowych we współczesnej, globalnej gospodarce.
Publikacja jest cennym źródłem wiedzy dla pracowników administracji państwowej i analityków. Może być również wykorzystywana jako literatura uzupełniająca na wydziałach ekonomicznych w ramach przedmiotów takich jak: polityka gospodarcza, sektor publiczny w gospodarce, rola państwa w gospodarce.
Książka wypełnia lukę w polskiej literaturze ekonomicznej na temat istoty, roli i znaczenia przedsiębiorstw państwowych w gospodarce. Publikacja zawiera analizę stanu, celów i zasad funkcjonowania przedsiębiorstw państwowych w kilkunastu wybranych, reprezentatywnych krajach świata (m.in. wielkie i znaczące w skali globalnej gospodarki – Chiny, Rosja, Indie, Brazylia; mniejsze, szybko rozwijające się gospodarki – Indonezja, RPA; gospodarki krajów wysokorozwiniętych – Niemcy, Włochy, Norwegia, Stany Zjednoczone). Oddzielny rozdział został poświęcony przedsiębiorstwom państwowym w Polsce – ich roli gospodarczej, zasadom funkcjonowania oraz sposobom wypełniania przez państwo praw własności. Co istotne, w książce zidentyfikowane zostały tendencje rozwojowe dotyczące zakresu i roli przedsiębiorstw państwowych we współczesnej, globalnej gospodarce.
Publikacja jest cennym źródłem wiedzy dla pracowników administracji państwowej i analityków. Może być również wykorzystywana jako literatura uzupełniająca na wydziałach ekonomicznych w ramach przedmiotów takich jak: polityka gospodarcza, sektor publiczny w gospodarce, rola państwa w gospodarce.
Komu z nas nie przyszła do głowy myśl, że za dużo pracuje albo za dużo wydaje pieniędzy, za dużo czasu spędza przed komputerem albo za dużo je? Rosnące tempo życia powoduje, że coraz więcej czasu spędzamy w pracy, coraz mniej mamy go natomiast na spotkania z przyjaciółmi, realizację zainteresowań i pogłębianie rodzinnych więzi. Takie warunki kulturowo-społeczne sprzyjają kształtowaniu się i utrwalaniu pewnych sposobów funkcjonowania, które aktualnie nazywa się uzależnieniami behawioralnymi (pracoholizm, patologiczne uprawianie hazardu, seksoholizm czy uzależnienie od opalania się lub aktywności fizycznej).
Zachowania te stanowią często poważny problem dla jednostki, źródło cierpienia dla najbliższych, są także istotnym problemem społecznym, ponieważ wymagają odpowiednich działań prewencyjnych. Stały się również przedmiotem zainteresowania badaczy i terapeutów, którzy próbują stworzyć programy zapobiegające ich powstaniu oraz programy ich leczenia. Najważniejsze pytanie, które wymaga bardziej jednoznacznej odpowiedzi, dotyczy rozróżnienia cech i konsekwencji zachowań, które należy uznać za szkodliwe, oraz cech i konsekwencji zachowań, które można traktować jako zdrowe i adaptacyjne.
W publikacji zaprezentowano informacje dotyczące naukowych modeli przyczyn uzależnień behawioralnych oraz opisano podstawy profilaktyki, poradnictwa i psychoterapii dla osób zmagających się z tym problemem. Osobną część publikacji poświęcono poszczególnym kategoriom uzależnień behawioralnych. Opisano problematyczne zachowania związane z:
hazardem nowymi technologiami zabiegami modyfikującymi ciało, jak uprawianie sportu, opalanie się, poddawanie operacjom plastycznym czy tatuowanie spożywaniem wysokokalorycznych pokarmów seksem i pornografią zakupami pracą. Książka „Uzależnienia behawioralne” jest adresowana do wszystkich zainteresowanych tą problematyką, zwłaszcza do tych, którzy chcą bardziej wnikliwie przyjrzeć się własnym zachowaniom, temu, co ich niepokoi lub zastanawia w sposobie korzystania z internetu, pracowania, robienia zakupów czy uprawiania sportów. Przede wszystkim jednak kierowana jest do studentów psychologii, pedagogiki, socjologii klinicznej i nauk o zdrowiu oraz praktyków nie tylko różnych ośrodków terapeutycznych i zajmujących się szeroko rozumianym zdrowiem psychicznym, lecz także instytucji opiekuńczych, wychowawczych i szkolnych. Na jej podstawie można zrewidować mity i przesądy na temat własnego stylu życia i korzystania z dóbr tak obficie współcześnie oferowanych.
Z tekstu
O naturze preferencji politycznych to publikacja, która syntetycznie pokazuje dorobek psychologii dotyczący preferencji politycznych. Urszula Jakubowska opisuje zarówno klasyczne teorie, które na dziesięciolecia wyznaczyły kanony myślenia o preferencjach politycznych, jak i teorie z ostatnich lat, rzucające na te kwestie nowe światło. Przedstawia wyniki badań wyjaśniające indywidualne różnice pomiędzy ludźmi pod względem preferencji politycznych. Relacjonuje spory teoretyczne, postępy w myśleniu o preferencjach politycznych oraz niektóre badania, sprawdzające zasadność teoretycznych konstrukcji. Wnioski z przeglądu badań i teorii autorka odnosi do wydarzeń politycznych w Polsce i na świecie. Treść książki została podana w przystępny, pozbawiony naukowego żargonu sposób – to sprawia, że po publikację mogą sięgnąć nie tylko studenci i specjaliści z zakresu psychologii, socjologii oraz nauk politycznych, lecz także czujni obserwatorzy polskiej i międzynarodowej sceny politycznej.
Byłoby rzeczą bezcenną, gdyby tę książkę przeczytali politycy i różni aktywiści polityczni. Wątpię jednak, aby to zrobili, bo oni zazwyczaj myślą, że i tak wszystko wiedzą najlepiej.
Z recenzji prof. dr hab. Wiesława Łukaszewskiego
Trzęsienie ziemi w Himalajach – tysiące osób bez dachu nad głową i środków do życia. Bernd, niemiecki przedsiębiorca, postanawia pomóc ofiarom kataklizmu i zbudować w regionie osiedle domów odpornych na wstrząsy tektoniczne. Projekt nie dawał mu spokoju od dłuższego czasu. Pytanie tylko: jak go zrealizować? Razem z Claude’em, swoim przyjacielem i architektem z Montrealu, zaczyna zbierać zespół, który mógłby sprostać wyzwaniu. Bardzo szybko okaże się, że sama budowa to najmniejszy problem.
Książka Ivanova, wielokrotnie nagradzanego lidera międzynarodowych zespołów, to przewodnik po zarządzaniu w zglobalizowanym świecie. Wirtualne zespoły, których członkowie pracują w innych państwach i strefach czasowych, to nie przyszłość, lecz coś, co już się dzieje. Opowiadając historię Bernda, Ivanov wyjaśnia, na czym polega skuteczne kierowanie grupą niezależnych specjalistów i jak, w najlepszy sposób, osiągnąć swój cel. Tematy, które porusza, mogą sprawiać problemy nie tylko początkującym menedżerom. Jak pogodzić ze sobą wyraziste osobistości wybitnych specjalistów? Jak sprawnie koordynować pracę zespołu, którego członkowie pracują niemal całkowicie niezależnie od siebie? No i przede wszystkim – jaka jest w tym wszystkim rola lidera?
Moc wirtualnych zespołów to idealna pozycja dla menedżerów oraz szkoleniowców, którzy kontaktują się ze swoimi współpracownikami zdalnie lub planują stworzyć międzynarodowy zespół projektowy. Ivanov płynnie przełącza się między historią Bernda stanowiącą rozbudowane case study, a fragmentami teoretycznymi, w których wyjaśnia, na co zwracać uwagę, czego unikać i jak radzić sobie z zarządzaniem wirtualnym zespołem.
To nie jest zwykła książka o zarządzaniu. Ani poradnik o tym, jak pracować więcej i szybciej. Wręcz przeciwnie. Jeśli przeszkadza wam mikrozarządzanie, irytuje was to, że wasz szef myśli, że zawsze ma rację, nie wiecie, co dzieje się w firmie i nie macie najmniejszej ochoty wysiadywać kolejnych nadgodzin w biurze – dobrze trafiliście.
Choć zaczynają od tego, że nie ma jednego dobrego stylu zarządzania, Stefan Stern i Cary Cooper pokazują, że istnieje wiele złych. Pierwszy, który w 2018 roku powinien być już tylko nieśmiesznym żartem, to samotny lider w stylu Johna Wayne’a: urodzony przywódca, nieustępliwy i mądrzejszy od wszystkich wokół. Kolejny – przerabianie firmy na oazy kreatywności w stylu biur znanych z filmowych start-upów. Jeszcze jeden: zarządzanie oparte na mikrozarządzaniu, zbieraniu danych w setkach tabel i kontroli informacji. I ten, którego podstawą są wyłącznie pieniądze – czy jako motywacja, czy jako jedyne uzasadnienie każdej decyzji.
W 44 rozdziałach autorom udało się opisać problemy, z którymi w pewnym momencie spotykamy się wszyscy. Niektóre z nich, takie jak mikrozarządzanie czy zarządzanie strachem, na szczęście odchodzą już do lamusa (choć powoli). Jednak inne nadal mają się dobrze i nic nie wskazuje na to, żeby cokolwiek miało się zmienić (bo po co komu zaangażowany pracownik, no i przecież zlecenia są lepsze od etatów, prawda?). Wszystko to umocowane jest w ich doświadczeniach, badaniach i rozmowach z biznesowymi autorytetami, z których dziewięć stanowi świetne uzupełnienie dowcipnych i celnych opowieści o mitach.
Stern i Cooper starają się zwrócić uwagę na to, jak istotna może być w firmie ludzka perspektywa. Nie tylko dla pracownika, lecz również dla szefa, któremu w końcu powinno być wolno mieć problemy czy uczucia i który czasem może czegoś nie wiedzieć. Jesteś szefem, chcesz nim zostać lub chciałbyś mu coś powiedzieć? Chyba nie można było lepiej trafić.
The book consists of an introduction, nine chapters and conclusion. The first part presents the base of the methodology adopted in this issue, the purpose of the research questions and hypotheses. Later, in the genesis of the work, there was presented an interesting comparison between the role of a manager and a leader; with the necessary definitions and analysis of the leadership and management. This introduces the reader to presentation of current results of the research that focuses on analyzing the knowledge of leadership among individuals of the highest management position. The presented case of the studies is a¬ valuable source of knowledge about the characteristics of the leadership and their perceptions by respondents. This allowed the author, in the following part, to present leadership styles and relate the issue to other factors that are more and more driven nowadays in the meaning of gender, age, personality types and intelligence in building the multicultural team. Particularly noteworthy; the chapter devoted to conflicts occurring in teams and conflict resolution is essential for this academic book. Such activities are crucial for the proper management of teams and thus presented the development by reference to a wider range of instruments that can be useful not only for the students involved in managing teams. This can be helpful for practitioners on a daily basis in the subject of team-building inside different industries (Dr. inż. Grzegorz Zielinski, Engineering Department of Operational Management Faculty of Management and Economics, Gdańsk University of Technology).
Mitologia współczesna poświęcona jest analizie współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych
za pomocą klasycznych teorii mitu. Zestawienie takie ujawnia w dobrze nam znanej, codziennej rzeczywistości kulturowej pokłady logiki całkiem odmiennej od „zdrowego rozsądku”, jaki na co dzień przypisujemy kulturze Zachodu i pozwala w nowym świetle pokazać fenomeny, które wydają się dobrze już przez naukę rozpracowane i pozbawione tajemniczości.
W książce stawiana jest teza, że współczesna mitologia odpowiada na tę samą potrzebę, co jej szacowne starsze siostry – pragnienie zrozumienia świata i nadania mu sensu; posługuje się też podobnymi metodami – myśleniem za pomocą rzeczy, przedstawianiem zjawisk jednostkowych zamiast zasad ogólnych, anegdotyczną narracją. Materiał dla wyobraźni stanowią tu miejsca, postaci
i przedmioty napotykane w obrębie codziennej krzątaniny. Na najgłębszym poziomie mit służy oswojeniu rzeczywistości: wyjaśnia rzeczy nieznane przy użyciu znanych. Oznacza to, że współczesna mitologia pełni także istotne funkcje społeczne: maskując nierówności ekonomiczne czy naszą własną niewiedzę w świecie specjalizacji i systemów eksperckich, zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa i „oswojenia świata”.
Ponieważ każdy mit zbudowany jest z określonych doświadczeń – każdy wymaga odmiennej zasady tłumaczenia. Stąd też warto zawsze wyjść od materiału, każdorazowo podejmując próbę analizy określonego przedmiotu jako „zjawiska mitycznego”. Dlatego poszczególne rozdziały książki nie tworzą wielopoziomowego traktatu. Łączy je przede wszystkim metoda – zderzenie klasycznych teorii mitu (głównie spod szyldu strukturalizmu) z materiałem zaczerpniętym ze współczesności (z drobnymi wyjątkami), a zazwyczaj wręcz z codzienności. W ten sposób każdy tekst podejmuje próbę odkrycia niezwykłości rzeczy zwykłych, obok których zazwyczaj przechodzimy obojętnie, nie domyślając się nawet drzemiącego w nich potencjału mitycznego.
Książka składa się z 10 rozdziałów poświęconych bardzo różnorodnym zjawiskom. Rozpoczyna się od rozdziału wprowadzającego, prezentującego założenia mitologii współczesnej na przykładzie charytatywnego obiegu nakrętek (który ostatecznie okazuje się nieopłacalny ekonomicznie
i ekologicznie) i paralelnego do niego cyklu opowieści o krążeniu ludzkich organów (tzw. „złodzieje nerek”). Dwa kolejne rozdziały przedstawiają skandal jako współczesny mit, skupiając się na historycznej zmienności jego form i stawiając tezę, że skandal jest osadzoną w określonym obiegu medialnym „praktyką ujawniania”, a więc „patrzenia na zło od strony dobra”. Rozdział czwarty opisuje, w jaki sposób tworzy się dziś wizerunek obcego za pomocą klasycznych mitów kulinarnych nawiązujących do skalania zwierzęcia totemicznego, trucicielstwa i kanibalizmu. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są zagadnieniu prawdy historycznej i sposobów jej mityzacji w obiegu społecznym. Rozdziały siódmy i ósmy zestawiają dwa na pozór skrajnie odmienne fenomeny – widowisko sportowe i koncert współczesnej muzyki poważnej – aby postawić tezę, że w obydwu przypadkach do czynienia mamy z rodzajem współczesnej próby inicjacyjnej kształtującej wzory kulturowe. Książkę zamykają analizy współczesnego spojrzenia na przyrodę z perspektywy turystycznej i ekologicznej jako sposobów jej mityzacji za pomocą do klasycznych toposów takich jak „raj utracony” czy „mit potopu”.
Skąd wiadomo, że psychoterapia może komuś pomóc wyzwolić się z psychicznego cierpienia?
Co współczesne badania mówią o ludzkiej psychice?
Jak rodzi się depresja?
Na czym polega psychoterapia i jak długo powinna trwać?
Jak zadbać o własny rozwój bez popadania w egocentryzm?
Czy można pomóc parze, z której uchodzi para?
Jak wygląda praca psychoterapeuty z dzieckiem?
Jakie jest współczesne rozumienie uzależnienia?
Czy każdy może zostać psychoterapeutą?
Książka stanowi zbiór rozmów z czołowymi polskimi psychoterapeutami i superwizorami psychoterapii skupionymi wokół Laboratorium Psychoedukacji. Przedmiotem refleksji są tu rozmaite obszary życia i pracy psychoterapeutycznej, takie jak: relacje i budowanie poczucia bezpieczeństwa, ciąża i okres okołoporodowy, rodzicielstwo, cielesność i jej związki z psychiką, praca, uzależnienia, żałoba i trauma, przywracanie sprawczości, warsztat psychoterapeuty. Autorzy przyglądają się różnym formom i zastosowaniom psychoterapii w kontekście przemian zachodzących we współczesnym społeczeństwie, wskazują nowe kierunki rozwoju tej dziedziny, rozprawiają się z mitami na jej temat.
„O czym zatem jest ta książka? To w pewnym sensie opowieść o tym, czym jest dziś – pod koniec drugiej dekady XXI wieku – dziedzina zwana psychoterapią. Może właśnie to czyni tę książkę tak frapującą, że odpowiedź na jedno pytanie rodzi następne, a mnogość wątków wskazuje, jak złożona i wielowarstwowa jest rzeczywistość gabinetu psychoterapeutycznego. A jednocześnie z tej wielości problemów wyłania się obraz dziedziny dojrzałej teoretycznie, efektywnej praktycznie, użytecznej społecznie. Zaś psychoterapeuci są (mogą być) rzetelnie kształceni, samoświadomi siebie i swoich zadań oraz możliwości i ograniczeń. Warto podkreślić, że książka ta nie jest jedynie zbiorem ciekawych wywiadów na frapujące tematy. Tych szesnaście rozmów to zarazem swoisty collage, który ma znamiona podręcznika”.
Ze Wstępu Bogdana de Barbaro, Katedra Psychiatrii
Uniwersytet Jagielloński
Collegium Medicum
W zależności od tego, gdzie staniesz, widzisz świat w innej perspektywie. Rzeczy i sprawy wyglądają inaczej z rożnych stron, a każdy oglądający ma własną perspektywę i widzi coś innego niż Ty. Obojętnie gdzie będziesz i co będziesz robił, zawsze jest jakaś część, która pozostanie dla Ciebie niewidoczna. Inni ją dostrzegają. Dlatego ruszaj się, podróżuj, zmieniaj perspektywę, aby więcej dostrzec. I słuchaj, co mówią inni – oni widzą rzeczy inaczej niż Ty, mogą powiedzieć Ci o czymś, czego nie dostrzegasz z miejsca, w którym jesteś.
Zapraszam zatem do podroży przez świat wraz z historiami z naszych wyjazdów, które dzieją się w rożnych miejscach i pokazują ten świat z rożnych perspektyw.
JOANNA ANTKOWSKA – podróżniczka, organizatorka i pilotka wypraw.
Od lat wspólnie z bratem Michałem prowadzą biuro wyprawowe Kiribati Club, które organizuje podróże do najpiękniejszych miejsc na całym świecie.
Autorka pisze o sobie:
Podróżować to dla mnie znaczy odkrywać świat, cieszyć się pięknymi chwilami, ale też stawiać czoło kłopotom i przeciwnościom. Bo podroż jest jak życie – kochamy je, zmagamy się z nim i czekamy na wspaniałe momenty. One zawsze przychodzą! Żyję i podróżuję z ogromną ciekawością, otwartym sercem i umysłem, gotowa na nowe doświadczenia i wiedzę, jaką ze sobą niosą. Wtedy mimo zmęczenia uśmiecham się do siebie i myślę po cichutku – to właśnie DLA TYCH CHWIL PODROŻUJĘ.
Jestem pilotką wypraw, ale dla mnie to nie praca – to pasja. Poznawanie świata i ludzi, codzienne wyzwania, wzruszenia, niespodzianki i przygody.
Kiedy nie jestem w trasie, zajmuję się organizowaniem podroży dla innych. Spełniam marzenia tych, którzy mi zaufali i powierzyli przygotowanie swoich wyjazdów. Korzystam z własnego doświadczenia i bezcennej pomocy zaprzyjaźnionych współpracowników w rożnych częściach świata.
Autorka recenzowanej książki podejmuje interesujący i coraz aktualniejszy w naszych czasach temat związany z kulturą organizacji, a dotyczący funkcjonowania subkultury przedstawicieli medycznych zatrudnionych w koncernach farmaceutycznych. Aktualność książki jest uwarunkowana brakiem tego rodzaju badań w literaturze przedmiotu. Zainteresowanie budzi ciekawe podejście do subkultury, w którym Autorka uzasadnia, poprzez porównawcze egzemplifikacje, że subkultura nie dotyczy tylko ruchów młodzieżowych, ale również struktur organizacyjnych. Dlatego też przedstawiona przez Agatę Ciszewską książka jest nowatorską próbą analizy socjologiczno-antropologicznej subświata przedstawicieli medycznych zatrudnionych w koncernie farmaceutycznym […]. Agata Ciszewska definiuje i omawia kluczowe dla przedstawionej problematyki terminy: subkultura, subświat, rep, fandom i in. oraz metodologicznie odwołuje się do istniejących w literaturze przedmiotu badań nad subkulturami ponowoczesnymi polskich i zagranicznych autorów. […] Motto książki Agaty Ciszewskiej – jak cię widzą, tak cię piszą – sygnalizuje już na początku, że ludzie oceniają innych po wyglądzie zewnętrznym, stanowiącym swoistą wizytówkę człowieka, co niezwykle ważne zwłaszcza przy pierwszym kontakcie – w tym przypadku przedstawicieli medycznych z klientami. dr hab. Irina Rolak
Książka Ludzie koncernu autorstwa Agaty Ciszewskiej jest ciekawa poznawczo. Podejmuje tematykę popularnej i cieszącej się prestiżem społecznym profesji przedstawiciela medycznego/farmaceutycznego. Opowiada o świecie koncernu medycznego i jego pracownikach, których określa jako „wizytówki swoich firm”. Autorka w sposób sumienny i poprawny metodologicznie odwołuje się do socjologicznych koncepcji, obecnych w literaturze przedmiotu, dotyczących badań nad subkulturami ponowoczesnymi. Równocześnie osadza realia badanej społeczności w optyce badań z pogranicza ekonomii oraz zarządzania zasobami ludzkimi i organizacją. […] Książkę należy uznać nie tylko za próbę w pełni udaną, ale również w pewnym wymiarze innowacyjną, stanowiącą swego rodzaju novum. […] Na podstawie przeprowadzonych badań Agata Ciszewska rysuje portret współczesnego przedstawiciela-repa. Omawia przedstawicielski must have oraz język tej grupy społecznej. Innymi słowy, książka jest skarbnicą wiedzy o zawodzie przedstawiciela. […] To obowiązkowa lektura dla coachów, przedstawicieli, szkoleniowców, a także dla wszystkich ciekawych biznesu medycznego lub zainteresowanych podjęciem pracy na stanowisku przedstawiciela medycznego i farmaceutycznego. dr Bartłomiej Kotowski
Agata Ciszewska – pochodzi z Sandomierza, artystyczna dusza, pasjonatka fotografii, muzyki i starych, zabytkowych samochodów. Ciekawa świata i ludzi, uwielbia podróże. Autorka tekstów naukowych z zakresu socjologii i zarządzania. Publikuje w Polsce i poza jej granicami. Do najważniejszych publikacji należą „Problemy społeczne w optyce globalizacji i ich skutki na przykładzie punk rocka” (2015), „The postmodern subculture” (2017), „Subświat przedstawiciela medycznego jako narastający problem społeczny”// „??????? ????????? ???????????? ?? ????????? ????????? ????????” (2018). Zainteresowania badawcze to: ponowoczesność, subkultury, socjologia codzienności i młodzieży, socjologiczne badania Internetu.
Rzym. Wędrówki z historią w tle to bardzo osobista książka Bożeny Fabiani o mieście, w którym stale się coś rodziło, coś przekształcało, coś zapadało pod ziemię. To opowieść o osłoniętych tajemnicą dziejach najstarszych kościołów i innych zabytków, dziejach odczytywanych wciąż na nowo przed kolejne pokolenia badaczy. Spacerując po Wiecznym Mieście, trzeba patrzeć zarówno w górę, żeby nie przegapić na przykład uroczych kapliczek maryjnych na murach, jak i pod nogi, bo przeszłość w wielu miejscach zapadła się głęboko pod ziemię i trzeba za nią tam powędrować.
Rzym to miasto jedyne w swoim rodzaju; tu każdy kamień ma coś do powiedzenia – głazy pod stopami na via Appia sprzed dwóch tysięcy lat, czy niewiele od nich młodsze, niedawno zdjęte i wymienione na nowe, dachówki na bazylice Santa Maria Maggiore; ocalone dedykacje na pogańskich świątyniach i epitafia z katakumb; fasady bazylik i kardynalskich pałaców ze swymi herbami na frontonie, obficie zdobione wewnątrz; zwalone kolumny czy ukryte pod ziemią i mozolnie odkopywane pozostałości pierwszych kościołów. Niemal na każdej ulicy jest kościół, w którym można znaleźć coś ciekawego. To niewyczerpana kopalnia. Życia nie starczy na obejrzenie tego wszystkiego, nawet gdyby się tam urodzić, stale mieszkać, być archeologiem i mieć wstęp do podziemi i do skarbów sztuki w prywatnych apartamentach.
Autorka oprowadza czytelników po Rzymie, przedstawiając wybrane epizody z dziejów miasta: od narodzin chrześcijaństwa do baroku, całkiem wyjątkowo sięgając nieco głębiej w czasy starożytne. Kładzie nacisk na zabytki wczesnochrześcijańskie, by powiązać je z okolicznościami narodzin chrześcijaństwa, a następnie pokazać ich późniejsze losy, opisując Rzym papieży. Opowieść kończy na wieku XVII – trzy ostatnie rozdziały książki są poświęcone Rzymowi doby baroku. Bożena Fabiani nasyca tekst rozmaitymi szczegółami dotyczącymi mody, obyczajów, malarzy, przestępstw i egzekucji. Dzięki temu pokazuje życie miasta z bliska, objaśnia okoliczności, w jakich powstało to wszystko, co po wiekach trafiło do przewodników.
Czyta Bożena Fabiani
Prawie nagi martwy chłopak, starannie ułożone ubrania i skrawki szarego papieru zatopione w ranie po odciętej dłoni. Taki widok zastaje komisarz Rättvis, gdy zjawia się na placu zabaw przy Södra Vägen w Uddevalli. Policja rozpoczyna poszukiwania sprawcy. Szybko okazuje się, że okaleczone ciało to dopiero początek problemów, na jaw wychodzą nowe fakty, a mimo to śledztwo stoi w miejscu. Ponadto wokół sprawy wciąż węszy młody mężczyzna, który zna szczegóły popełnionej zbrodni. Kim jest człowiek, który śledzi działania komisarza? Jakie skutki przyniesie zbytnie zbliżenie się do sprawcy? Kto pierwszy dotrze do prawdy i czy wyjdzie z tego cało?
Dagmara Szmyt – z wykształcenia nauczycielka, na co dzień pracuje w centrum rozliczeniowym. Odkąd pamięta, w wolnym czasie zawsze czytała powieści kryminalne. W dzieciństwie spędziła trzy lata w Szwecji, w mieście Uddevalla, gdzie rozgrywa się akcja powieści. „Obojętnie szary” to debiut, osadzony w przestrzeni zapamiętanej przez autorkę z dziecięcych lat.
Sprzedaż nigdy nie będzie już taka sama… Będzie prostsza, efektywniejsza i o wiele ciekawsza. Nie wierz na słowo – przekonaj się sam! Czy sama myśl o sprzedaży powoduje, że zalewa Cię zimny pot? Chciałbyś być świetnym handlowcem, ale wstyd, strach, stres oraz wysokie plany sprzedażowe powodują, że wolałbyś zmienić pracę niż znów narzucać się klientom? Spokojnie, nie jesteś sam! Trzymasz w rękach potężną porcję inspiracji oraz praktycznych wskazówek. Dowiesz się, jak pokonać własne słabości, ograniczenia oraz blokady, które przesuwają w czasie moment udanej sprzedaży, nie pozwalają Ci kroczyć szczęśliwie przez życie ani realizować się jako handlowiec. Kilkadziesiąt stron tej książki zupełnie wystarczy, abyś zaczął zmieniać swoje życie. Wszystko jest w Twojej głowie!
Cezary Fior - menedżer. Trener sprzedaży i rozwoju osobistego. Psycholog biznesu. Dyplomowany coach. Mówca. Motywator. Przedsiębiorca. Handlowiec.
Czy po latach można kochać wciąż tak samo? Czy nieobecność może wypełnić tęsknotę? Czy wspomnienia pozostają rzeczywistością? Jej nie ma, ale jest pamięć o bliskości i dotyku jej kruchego ciała. Czy pamięć jest mniej czy bardziej realnym doświadczaniem istnienia? Oto opowieść drogi zrodzona z podróży do miejsc, które były tłem młodzieńczych emocji zamienionych w nieczułe litery. To także podróż w głąb siebie i próba zrozumienia, kim się tak naprawdę jest.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?