Skuteczne strategie radzenia sobie z niską samooceną, wstydem, przygnębieniem, depresją, lękiem, traumą emocjonalną i innymi długofalowymi skutkami toksycznego stresu z okresu dzieciństwa Toksyczny stres związany z negatywnymi doświadczeniami z dzieciństwa - przemocą fizyczną, emocjonalną lub seksualną, zaniedbaniem, porzuceniem czy innymi problemami rodzinnymi - oddziałuje na całe nasze dorosłe życie, a nawet na życie naszych dzieci. Jeśli nie zostanie przepracowany, zmienia mózg, funkcjonowanie organizmu i to, jak postrzegamy samych siebie. Może skutkować różnorodnymi dolegliwościami fizycznymi i psychicznymi, takimi jak choroby autoimmunologiczne, zaburzenia lękowe i depresyjne czy zaburzenie stresowe pourazowe. Być może, tak jak wiele osób z podobnie bolesną historią, masz poczucie, że tkwisz w martwym punkcie, inie wiesz, jak dalej pokierować swoim życiem. Od czego więc zacząć proces leczenia ran powstałych w wyniku traum z okresu dzieciństwa? Glenn Schiraldi, światowej sławy ekspert w zakresie traumy i rezyliencji, przedstawia praktyczne,zweryfikowane w badaniach naukowych metody, które pozwolą ci wydobyć się z zaklętego kręgu cierpienia i braku satysfakcji z życia, rozwinąć wewnętrzną siłę potrzebną do sprostania codziennym wyzwaniom oraz żyć tak, jak pragniesz. W tej książce znajdziesz narzędzia i techniki oparte na najnowszych odkryciach z dziedziny neuronauki, leczenia traumy i zaburzeń przywiązania. Dzięki nim poradzisz sobie z przytłaczającymi emocjami i bolesnymi wspomnieniami, a także zmienisz sposób, w jaki twój mózg reaguje na stres. Negatywne doświadczenia z dzieciństwa nie muszą determinować twojej przyszłości. Stosując się do wskazówek autora i wykonując zaproponowane przez niego ćwiczenia, dokonasz fundamentalnych zmian w swoim życiu, zastępując cierpienie, niską samoocenę, poczucie winy i wstyd troską o siebie, poczuciem wewnętrznego bezpieczeństwa i radością z bycia sobą.
Co pozwala nam stawiać czoła wielu przeciwnościom Dzięki czemu możemy nie tylko się z nimi zmierzyć i je pokonać, ale także wyjść z trudnej sytuacji silniejsi niż wcześniej W jaki sposób kształtuje się nasza zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i elastycznego przystosowywania się do zmiennych, nie zawsze sprzyjających okolicznościNasza droga życiowa zależy od trzech czynników: tego, jak radzimy sobie z trudnościami, jak chronimy swoje słabości oraz jak zwiększamy swoje zasoby. Nie zawsze mamy wpływ na innych ludzi i okoliczności zewnętrzne. Możemy jednak polegać na swoich siłach wewnętrznych, wzmacniać je i rozwijać. O tym, jak to robić, pisze w swojej książce Rick Hanson, autor bestsellera Szczęśliwy mózg. Nasze mentalne zasoby stanowią o naszej rezyliencji, czyli umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom na drodze do wykorzystania pojawiających się możliwości. Rezyliencja sprzyja także dobrostanowi, kształtuje fundament spokoju, wewnętrznej siły i szczęścia.Autorzy pokazują, jak rozwinąć 12 kluczowych dla niej kompetencji psychicznych: współczucie, uważność, uczenie się, siłę charakteru, wdzięczność, wiarę w siebie, spokój, motywację, intymność, odwagę, dążenia i szczodrość.Rick Hanson wraz z synem napisali przejrzysty i wyczerpujący poradnik, w którym łączą teorię z osobistym doświadczeniem i praktycznymi wskazówkami. Napisana przyjaznym, jasnym i pełnym życzliwości stylem książka stanowi nieocenione źródło wiedzy i narzędzie do codziennej pracy.CO ZNAJDZIESZ W TEJ KSIĄŻCE - Praktyczne sposoby doświadczania, rozwijania i wykorzystywania podstawowych zasobów mentalnych w celu budowania rezyliencji - Ćwiczenia i narzędzia służące rozwijaniu konkretnych kompetencji - Szczere, osobiste obserwacje, przykłady i sugestie na każdy dzień - Przystępne metody służące pokonaniu negatywnego nastawienia - Przydatne informacje na temat mózgu i rozwijania jego pozytywnej plastycznościJAK KORZYSTAĆ Z TEGO PORADNIKA Z książki możesz korzystać na wiele sposobów, zależnie od potrzeb. Nie musisz czytać jej w tradycyjny sposób, od początku do końca. W każdym miesiącu składającym się na rok osobistego rozwoju możesz przeczytać jeden rozdział. Możesz też wybrać potrzebę lub kompetencję, która jest dla ciebie szczególnie istotna (na przykład bezpieczeństwo lub uważność), i skoncentrować się na powiązanych z nią rozdziałach.
Czy zdarza ci się myśleć, że jesteś człowiekiem w pewien sposób wybrakowanym i bezwartościowym? Czy wykazujesz przesadną wrażliwość na wszelkie formy krytyki, a zarazem czujesz skrępowanie, słysząc komplement lub pochwałę? Czy masz wrażenie, że większość ludzi radzi sobie z życiem lepiej niż ty? Poczucie, że jest się gorszym od innych i niedopasowanym, często ma źródło w negatywnych doświadczeniach z dzieciństwa. Jeśli zdarzyło ci się dorastać w bardzo krytycznym, obwiniającym czy karzącym otoczeniu, to być może uważasz, że nie zasługujesz na miłość, a także odczuwasz silny wstyd z powodu rzekomych własnych wad. Deprecjonujesz siebie i pozwalasz innym, by czynili to samo. Masz przeświadczenie, że przeszkodą w budowaniu satysfakcjonujących relacji, znalezieniu szczęścia i osiągnięciu sukcesu w życiu jest jakaś twoja wewnętrzna skaza. Ciągle się obawiasz, że ludzie ją odkryją i uznają cię za osobę niekompetentną oraz niewartą szacunku. W efekcie często odczuwasz wstyd z powodu tego, kim jesteś. Bez względu na twoje sukcesy, troskę ze strony przyjaciół, pomyślny rozwój zawodowy czy miłość rodziny poczucie wadliwości ciągle w tobie istnieje i wydaje się odporne na wszelkie pozytywne doświadczenia życiowe, jakie stają się twoim udziałem. Jak się uwolnić od podtrzymujących je szkodliwych przekonań? Autorzy – odwołując się do zasad terapii schematów oraz terapii akceptacji i zaangażowania – proponują sprawdzone metody leczenia ran z dzieciństwa, przeformułowania własnej historii i zwrócenia się ku własnym wartościom i celom. Pomogą ci odkryć, co ma dla ciebie największe znaczenie, i to będzie cię motywować do zmiany. Nauczysz się uwalniać z pułapek myślowych, które sprawiają, że przytłacza cię przygnębienie, poczucie beznadziei i zablokowania. Poznasz sposoby rozwijania elastyczności psychologicznej oraz uwalniania się od ograniczających cię przekonań i niezdrowych stylów radzenia sobie. Spojrzysz na siebie z życzliwością i współczuciem, co stanowi doskonałe antidotum na nadmierny samokrytycyzm. Jeżeli ktoś żywi przekonanie, że jest w pewien sposób wadliwy, to może zacząć odczuwać strach przed bliskością z ludźmi, skutkujący osamotnieniem, przygnębieniem, poczuciem wstydu. Jeśli takie doświadczenia są twoim udziałem, to wiedz, że nie jesteś wyjątkiem! Ta książka pomoże określić, co przeszkadza ci uwierzyć, że jesteś człowiekiem wartym miłości i akceptacji, na które zasługujesz. dr Michelle Skeen współautorka książki Relacje na huśtawce Myśli związane ze wstydem i poczuciem wadliwości są bardzo powszechne. Wiele osób, które ich doświadczają, ma tendencję do zamykania się, ukrywania, izolacji, odłączania się od innych i rezygnacji z życia. Któż by tego pragnął? Autorzy tej książki zapoznają czytelnika ze strategiami zaczerpniętymi z terapii akceptacji i zaangażowania, które pozwalają rozłożyć takie zachowania na czynniki pierwsze, uwolnić się od wspomnianych myśli i wieść satysfakcjonujące życie.
Jedna z najlepszych książek samopomocowych ostatnich lat stanowi doskonałe połączenie wyników najnowszych badań z niezwykle skutecznymi i praktycznymi poradami do wykorzystania od zaraz. W pułapce myśli - dla nastolatków to publikacja, która stanowi nawiązanie do bestsellera W pułapce myśli – tym razem została skierowana do młodych ludzi. To wyczerpujący poradnik, który wyróżnia lekki i bezpośredni język, a zawarte w nim przykłady, wskazówki i ćwiczenia odpowiadają problemom i wyzwaniom, przed jakimi stają młodzi ludzie. W pułapce myśli dla nastolatków rozwija (najważniejsze) umiejętności potrzebne do radzenia sobie z trudnymi, czasem wręcz przytłaczającymi emocjami: stresem, brakiem wiary w siebie, wstydem, gniewem czy lękiem. Książka daje młodym ludziom jasny przekaz, że nie są w swoich uczuciach osamotnieni, a porady w niej zawarte pomagają przejść ten trudny etap życia z podniesioną głową. Terapia akceptacji i zaangażowania, na której założeniach opiera się ta książka, uczy, jak zamiast koncentrować się na niepowodzeniach, problemach okresu dorastania czy codziennych zmaganiach, być bardziej uważnym, rozpoznawać swoje myśli i uczucia, akceptować siebie i swoje emocje oraz rozwiązywać problemy. To lektura obowiązkowa nie tylko dla młodzieży, ale i rodziców, nauczycieli oraz terapeutów pracujących z tą grupą wiekową. Dzięki książce młodzi ludzie: • przezwyciężą trudne emocje związane z okresem dorastania • nauczą się wykorzystywać siłę uważności w codziennych sytuacjach • przestaną szukać w sobie wad i zaczną rozwiązywać swoje problemy • zyskają pewność siebie i poczucie własnej wartości • odnajdą wartości, które pomogą stworzyć życie, jakiego pragną Nastolatki przywykły do tego, że dorośli mówią im, co mają robić i nie ma potrzeby pisać książek, w których będzie jeszcze więcej komenderowania. Ta książka ma ci pomóc w przeżywaniu życia na twój własny sposób. Sprzymierzeńcem podczas czytania i korzystania z niej będzie twoje pragnienie niezależności w życiu. Znajdziesz w niej pytania o to, na czym ci zależy i próby dotarcia do głębszej mądrości, którą nosisz w sobie. W pewnym sensie to ty musisz zdecydować, czy żyjesz własnym życiem, czy też należy ono do myśli i uczuć, które ci wpojono. Steven C. Hayes autor książki W pułapce myśli
Dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej lub psychicznej, doznały bolesnego odrzucenia czy wielokrotnie zmieniały środowisko opiekuńcze, często wymagają specjalistycznego wsparcia. Wczesna trauma może mieć druzgocący wpływ na rozwój przywiązania, przyczyniając się do powstania jego pozabezpieczanego, zdezorganizowanego stylu. Nie da się odwrócić trudnych zdarzeń, ale można sprawić, by pozostawione przez nie blizny były mniej bolesne i miały mniejszy wpływ na dorosłe życie. W tym praktycznym poradniku autor wyjaśnia, jak sprawować opiekę nad dziećmi i młodzieżą ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, zmagającymi się w związku z tym z trudnościami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Przedstawiony model pracy łączy założenia teorii przywiązania, wiedzę o traumie i podejście mentalizowania z najnowszymi wynikami badań z dziedziny neuronauki. Koncentrując się na znaczeniu więzi interpersonalnych, książka wyposaża czytelnika w umiejętności pozwalające sprawować skuteczną, trwałą i – co najważniejsze – empatyczną opiekę nad najbardziej podatnymi na zranienie, skrzywdzonymi dziećmi. Rozwija praktyczne kompetencje niezbędne do stworzenia opiekuńczego, bezpiecznego środowiska wspierającego zarówno dzieci, jak i ich opiekunów. Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych, rodziców adopcyjnych, pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, pedagogów, psychologów i terapeutów. Książka Chrisa Tylora stanowi odpowiedź na częste pytania wychowawców, rodziców SOS i rodziców zastępczych o to, jak skutecznie pracować z dzieckiem ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, które doświadczyło wielu traumatycznych zdarzeń. Autor proponuje oparty na licznych badaniach naukowych i wieloletnim doświadczeniu praktyczny model pracy z takim dzieckiem, niewymagający od opiekuna psychoterapeutycznego przygotowania. To książka o sile oddziaływania kompetentnych opiekunów i nadziei. Beata Kulig Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce Zdrowienie dziecka ze zdezorganizowanym stylem przywiązania może nastąpić tylko w relacji z opiekunem. Model Chrisa Taylora porządkuje przekonania opiekuna dotyczące dziecka, uczy rozumieć komunikaty płynące z trudnych zachowań i kierunkuje codzienne wysiłki rodzica, by miały wymiar terapeutyczny. Autor przekłada trudne teorie i wyniki badań dotyczących traumy i przywiązania na praktyczne narzędzia dla rodziców. Uważna lektura tej książki pozwoli opiekunom znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, jakie sobie zadają, często we łzach bezradności i samotności. Izabella Ratyńska, psycholog Fundacja Rodzin Adopcyjnych www.adopcja.org.pl Dzieci ze zdezorganizowanym stylem przywiązania wymagają szczególnego podejścia. To proponowane w tej wartościowej książce oparte jest nie tylko na koncepcjach teoretycznych, ale przede wszystkim na dowodach naukowych i bogatym doświadczeniu autora. Chris Taylor to praktyk mający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy, i ze specjalistami, którzy im pomagają. Joanna Luberadzka-Gruca Koalicja na Rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej
Program z ćwiczeniami dla nastolatków Pewnego dnia budzisz się, spoglądaszw lustro i wiesz, że coś się zmieniło. Wyglądasz inaczej, czujesz się inaczej.Zdajesz się szybko denerwować, niekiedy płaczesz bez wyraźnego powodu, a wnastępnej chwili cieszysz się jak dziecko. Ogarniają cię dziwne, ponure myśli, z którymi trudno dojść do ładu. Czujesz się beznadziejnie, a wewnętrzny krytykrośnie w siłę i karmi się twoimi obawami. Masz wrażenie, że jesteś naemocjonalnej karuzeli, i chcesz wysiąść! Witamy w świecie dorastania. To trudny, burzliwy i często bolesny okres w życiu. Czas zmian – w każdej sferze twojego życia. Nie dokładaj sobie zmartwień. Nie traktuj siebie zbyt surowo. Podejdź do siebie z życzliwością i współczuciem, jak do swojego najlepszego przyjaciela. Badania naukowe pokazują, że nastolatki, które okazują sobie samym więcej współczucia, doświadczają mniej lęku, stresu i przygnębienia oraz są bardziej zadowolone ze swojego życia. Na podstawie badań wiemy też, że samowspółczucie jest umiejętnością, której można się nauczyć. Być może to określenie brzmi dla ciebie obco lub dziwnie, ale w gruncie rzeczy chodzi o to, by sprostać wyzwaniom okresu dorastania z odwagą, siłą i życzliwością. By lepiej radzić sobie z problemami, stresorami, obawami. Czy to brzmi optymistycznie? W czym może ci pomóc ta książka • Poznasz ćwiczenia i medytacje z zakresu samowspółczucia, które pozwolą ci zapanować nad emocjonalną karuzelą. • Nauczysz się korzystać z tych narzędzi na co dzień, czyniąc z tego naturalną, codzienną praktykę, jak mycie zębów. • Poradzisz sobie z bolesnymi uczuciami i trudnymi sprawami w swoim życiu. • Zaczniesz traktować siebie z większą życzliwością, mniej surowo i mniej krytycznie. • Poprawisz samoocenę i przezwyciężysz niepewność. • Polubisz i zaakceptujesz siebie
Jill Ehrenreich-May, Sarah M. Kennedy, Jamie A. Sherman, Emily L. Bilek, Brian A. Buzzella, Shannon M. Bennett, David H. Barlow Podręcznik jest poświęcony podejściu transdiagnostycznemu w terapii zaburzeń emocjonalnych lękowych i nastroju (depresyjnych) dzieci i młodzieży. Opisany w nim program terapeutyczny powstał z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami, które wykazują objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Modułowa struktura programu umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Podręcznik terapeuty uzupełniają poradniki, które zawierają przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, niezbędne formularze, ćwiczenia i zadania do pracy własnej. Prezentowany program terapeutyczny ma charakter ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur terapeutycznych skutecznych w przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także program transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby. Podręcznik terapeuty zawiera między innymi: omówienie opartych na dowodach naukowych strategii terapeutycznych, które pozwalają specjalistom wspomagać młodych klientów w poprawie funkcjonowania; konkretne wytyczne co do prowadzenia terapii; informacje na temat włączania rodziców w terapię i wprowadzania ukierunkowanych na nich strategii, które wspomogą długofalową generalizację nowo nabytych przez dziecko umiejętności. Program terapeutyczny dotyczy takich zaburzeń, jak: zaburzenie lękowe uogólnione; fobia społeczna; separacyjne zaburzenie lękowe; fobie swoiste; zaburzenie paniczne; agorafobia; zaburzenia depresyjne. Model terapii jest tak elastyczny, że znajduje zastosowanie także w przypadkach zaburzeń: pourazowych i związanych z czynnikiem stresowym (w tym zaburzeń adaptacyjnych);z objawami somatycznymi; tikowych; obsesyjno-kompulsyjnych.
Nastolatki, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie zawsze werbalizują trudne doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, że trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne. Aby uniknąć nieprzyjemnych odczuć, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ za każdym razem, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika. Niestety stosowanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się skuteczniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 13-18 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenia paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga nastolatkom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć.
Ludzie, którzy potrzebują najwięcej akceptacji, dostają jej najmniej, a ludzie, którzy potrzebują najmniej akceptacji, dostają jej najwięcej. Wayne W. Dyer
Dzieci powinny wzrastać w miłości, w poczuciu, że są akceptowane i szanowane, że są wyjątkowe takie, jakie są. Zapewnienie przez rodziców odpowiednich wzorców zachowań oraz wsparcia, konieczne jest do utrwalenia pozytywnych postaw. To daje im siłę, umiejętność radzenia sobie z trudnościami, stabilne poczucie własnej wartości. Dzieci z niską samooceną, czują się nieważne, nie lubią siebie, wciąż mają poczucie, że nie są „wystarczająco dobre”, są samokrytyczne, nieustannie spodziewają się kolejnych porażek lub rozczarowań. Dzieci, które są odpychane, zawstydzane, krytykowane, którym daje się odczuć, że są niechciane lub niepotrzebne - rozwijają w sobie szereg toksycznych, destrukcyjnych zachowań. Pozwalają się źle traktować, uważając, że nie zasługują na nic lepszego lub gnębią innych, ponieważ czują się bezwartościowe. Unikają konfrontacji, zaniżają znaczenie własnych osiągnięć, wycofują się z zamierzonych działań. Mogą być też bardziej podatne na zaburzenia psychiczne, w tym depresję
Pierwsze polskie wydanie wydanie tej książki ukazało się pod tytułem "Oswoić lęk" Każdy z nas odczuwa czasem lęk. Jednak co zrobić, gdy owe uczucie wymyka się nam spod kontroli, ogranicza nasze możliwości i satysfakcję z codziennego życia? "Pokonać lęki i fobie" skierowana jest do osób, które poszukują sposobów radzenia sobie z nadmiernymi lękami i atakami paniki. Obok podstawowych informacji na temat przyczyn zaburzeń lękowych, autorzy zamieścili także opis kilku z nich. Książka zawiera wypowiedzi tych, którzy kiedyś zmagali się z lękiem oraz opisy ćwiczeń umożliwiających opanowanie paniki, pomagających zmienić sposób myślenia i zachowania. Dzięki praktycznym wskazówkom czytelnik uczy się akceptować odczuwane emocje i odbudowywać poczucie własnej wartości. Autorzy zachęcają go do pracy nad sobą i pokazują, jak wykorzystywać nowo nabyte umiejętności w rozmaitych sytuacjach społecznych
Nowe wydanie światowego bestsellera! Bezczelna czy pewna siebie? Asertywny czy agresywny? Granica między tymi postawami jest cienka i nieoczywista. Jak więc wyrażać swoje uczucia i potrzeby, nie raniąc innych ludzi? Jak komunikować swoje racje i przekonania, jednocześnie uwzględniając prawa drugiej strony? Jak obronić swoje stanowisko bez przekrzykiwania i poniżania rozmówcy? Asertywność to umiejętność zdrowego wyrażania siebie oraz tworzenia pozytywnych, równorzędnych relacji, której trzeba się po prostu nauczyć. W tym pomoże ten bestsellerowy poradnik, który został przetłumaczony na kilkanaście języków. Pokazano tu, krok po kroku, jak pokonać przeszkody na drodze do asertywnego myślenia i działania. To polecany przez psychologów najbardziej kompletny i praktyczny trening asertywności. W książce znajdziesz techniki, które pomogą ci wzmocnić poczucie własnej wartości i naprawić relacje z ludźmi. Nie musisz dłużej ukrywać nieprzyjemnych uczuć ani obawiać się ich wyrażania. Nie musisz wykrzykiwać swoich racji ani zachowywać się agresywnie. Nie musisz również zgadzać się na wszystko ani pozwalać na to, by inni źle cię traktowali. Porady zawarte w książce są bardzo praktyczne. Dzięki nim: opanujesz skuteczne techniki asertywnych zachowań; nauczysz się wyrażać emocje i potrzeby w zdrowy sposób; zapanujesz nad złością i frustracją w codziennym życiu; nawiążesz pozytywne relacje, oparte na wzajemnym szacunku i akceptacji.
PROGRAM TRENINGOWY DLA NASTOLATKÓW Być może uważasz, że niektórzy ludzie po prostu rodzą się spokojni, podczas gdy pozostali są skazani na zmaganie się z lękiem przez całe życie. Może sądzisz, że nie jesteś w stanie przezwyciężyć zamartwiania się, niepewności siebie czy samokrytyki. Na szczęście dla ciebie to nieprawda! Dzięki specjalnym ćwiczeniom umysłowym możesz zwiększyć opanowanie, osiągnąć spokój i wzmocnić wiarę w siebie. Niniejsza książka jest czymś więcej niż zwykłym poradnikiem – to kompleksowy plan treningowy dla twojego mózgu, siłownia dla twojego umysłu. Pozwoli ci przeprogramować mózg tak, by odczuwać większy spokój, przestać wciąż się zamartwiać i rzadziej działać w trybie lęku. Autorki książki opracowały niezwykle przyjazny i przystępny program, który wytrenuje twój umysł i wzmocni nowe połączenia nerwowe w twoim mózgu. Obejmuje on dziesięć podstawowych umiejętności potrzebnych do przeprogramowania mózgu, tak aby: • przezwyciężyć lęk, • przestać krytykować siebie, • być tu i teraz, • uwolnić się od bólu emocjonalnego, • zwiększyć odporność psychiczną, • zmieniać perspektywę, • ostudzić silne emocje, • przestać odkładać działanie na później, • być człowiekiem pewnym siebie, • utrzymać wypracowane rezultaty
Życie bywa trudne, a przyszłość niepewna, przeszłość zaś często okazuje się bolesna. Niepokoimy się o zdrowie i bezpieczeństwo bliskich nam osób, o pracę, naukę, finanse, relacje z ludźmi. Martwimy się wydarzeniami na świecie, ale także przyziemnymi sprawami, jak przybycie na czas na spotkanie czy codzienne obowiązki. Wciąż zadajemy sobie pytanie A co, jeśli?. Nadmiernie skupiamy się na możliwości pojawienia się w przyszłości jakichś problemów bądź w nieskończoność analizujemy przeszłe, bolesne dla nas wydarzenia przeżywamy je ponownie w swoim umyśle, zastanawiając się, dlaczego do nich doszło, jaki mają na nas wpływ, czy nasze życie kiedykolwiek będzie jeszcze takie samo. Wpadamy w błędne koło, starając się przestać myśleć o przykrych doświadczeniach, szukając winnych lub obwiniając siebie.Nawracające negatywne myśli powodują emocjonalny ból i cierpienie. Wywołują tak nieprzyjemne emocje, jak poczucie winy, żal, upokorzenie czy uraza, są także przyczyną przewlekłego lęku i depresji. Nie poddają się kontroli, a usilne próby stłumienia ich lub przezwyciężenia okazują się nieskuteczne.Poradnik zawiera oparte na dowodach naukowych strategie radzenia sobie z dwiema formami negatywnego myślenia zamartwianiem się i rozpamiętywaniem (ruminowaniem). Zmiana sposobu myślenia przyniesie ci spokój i równowagę, a wówczas lepiej poradzisz sobie z codziennymi trudnościami oraz przyjmiesz bardziej akceptującą postawę wobec tego, czego zmienić się nie da.Nie musisz podporządkowywać się nawracającym negatywnym myślom. Jeśli szukasz sposobu na burzę szalejącą w twojej głowie, to sięgnij po ten poradnik. Zamieszczone w nim ćwiczenia pomogą ci przerwać błędne koło negatywnego myślenia, aby doświadczyć spokoju i ulgi oraz wieść bardziej produktywne, wypełnione sensem życie.
Większość nastolatków czuje presję nierealnych standardów wyznaczanych przez kulturę, media, rówieśników, rodziców, szkołę. Chociaż dobrze jest dążyć do tego, by stawać się coraz lepszym, to łatwo zatracić w tym procesie siebie i swoje marzenia.Chcąc być lubiane i akceptowane, nastolatki często dostosowują się do oczekiwań innych ludzi, nawet jeśli te nie są zgodne z ich przekonaniami. Aby zyskać aprobatę rówieśników, rezygnują z tego, co dla nich ważne, i obawiają się wyrażać własne opinie, stając się podatne na różne wpływy. W tym trudnym okresie nie pomagają też rodzice, którzy często decydują za swoje dzieci, jakie pasje mają rozwijać, na jakie zajęcia dodatkowe uczęszczać, do jakiej szkoły iść. To wszystko wywołuje w młodych ludziach wrażenie, że życie siłą pcha ich w różnych kierunkach, ale żaden nie jest tym, w którym oni chcieliby podążać.Jest to trudny czas poszukiwania własnej tożsamości, poznawania swoich możliwości i ograniczeń, ale również czas wielkich marzeń i zmian.Ten przystępnie napisany, ilustrowany poradnik podpowie nastolatkom, jak poradzić sobie z wyzwaniami okresu dojrzewania i jednocześnie stać się osobą, jaką chce się być. Jak nie zgubić własnej drogi, nie zapomnieć, kim się jest i co się kocha, oraz dążyć ku temu. Autorzy wyjaśniają, jak ważne jest podejmowanie ryzyka, szukanie nowych rozwiązań, pielęgnowanie pasji, nawiązywanie przyjaźni, posiadanie ideałów i odkrywanie budzącego podziw świata.Dzięki technikom zaczerpniętym z terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej młodzi czytelnicy odkryją skuteczne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, zwiększą elastyczność psychologiczną, a także przygotują się do tego, by wziąć swój los we własne ręce i stawić czoło życiowym wyzwaniom. Dostrzegą istniejące w każdej chwili nieskończone możliwości rozwoju, zmiany, angażowania się w działania zgodne z własnymi wartościami i stawania tym, kim pragnie się stać.
Depresja nie jest chorobą, która dotyka jedynie dorosłych. Zapadają na nią również nastolatki, a czasem nawet dzieci. o Czym jest depresja? o Jak często dotyka nastolatki? o Jak ją rozpoznać i pomóc pokonać? o Jak odróżnić ją od typowych dla wieku nastoletniego wahań nastroju? o Czy depresja wymaga leczenia? o W jaki sposób wpływa na myślenie i zachowanie młodego człowieka? Depresja to choroba XXI wieku. Wiele się o niej mówi, pisze, czyta. Teoretycznie dużo o niej wiemy, a faktycznie... niestety nadal zdecydowanie za mało. Dla przykładu niewielu z nas ma świadomość, że stanowi ona poważny problem również wśród nastolatków. Dorastanie jest okresem pełnym napięć i konfliktów, dlatego tak łatwo jest przypisać objawy depresyjne młodzieńczej burzy hormonów. Nic bardziej mylnego - depresja to poważna choroba, a nie przejaw złego zachowania czy buntu. Autorzy, wybitni specjaliści na co dzień pracujący z cierpiącymi na depresję nastolatkami i ich rodzinami, przygotowali tę książkę, aby pomóc zrozumieć i zaakceptować depresję młodego człowieka oraz właściwie na nią zareagować. Odwołując się do badań i teorii naukowych, wyjaśniają nie tylko, czym jest ta choroba, ale również jak ją szybko rozpoznać, jakie pociąga za sobą skutki oraz kiedy i gdzie szukać pomocy. W zrozumiały sposób, z empatią i bazując na rzetelnej wiedzy, tłumaczą, że pokonanie depresji i powrót do zdrowia są możliwe, ale wymagają dużego zaangażowania rodziny osoby chorej. Zawarte w książce materiały dla nastolatka i dla rodziców, komiksy, ćwiczenia oparte na technikach uważności i ACT oraz liczne opisy przypadków ułatwiają zrozumienie treści i stanowią ciekawą inspirację do codziennej pracy.
Nowe, zaktualizowane i rozszerzone wydanie cenionej publikacji!W nowym wydaniu Diagnozy psychoanalitycznej Nancy McWilliams przeszła samą siebie. Pierwsza edycja zasłużenie uważana za klasyk była integracyjnym majstersztykiem, a druga jest jeszcze lepsza. [] Jest to jednocześnie niezbędne źródło wiedzy dla początkujących terapeutów oraz cenne narzędzie dydaktyczne i obszerne źródło wskazówek dla doświadczonych klinicystów.dr David J. WallinW książce w przystępny sposób przedstawiono psychoanalityczną teorię osobowości i jej implikacje praktyczne. Autorka omawia główne typy charakteru i tłumaczy, jak poznanie indywidualnej struktury osobowości pacjenta powinno kształtować uwagę terapeuty i styl interwencji terapeutycznej. Opis uzupełnia licznymi przykładami z własnej praktyki klinicznej. Podręcznik stanowi nieocenione źródło wiedzy zarówno dla profesjonalistów, jak i dla studentów. Uzupełnione i zaktualizowane wydanie odzwierciedla rozwój badań z zakresu psychoanalizy.Jest to książka dla wszystkich klinicystów, którzy chcą dogłębnie zrozumieć swoich klientów oraz pomóc im wieść bogatsze i bardziej autentyczne życie. Nancy McWilliams syntetyzuje stuletnią wiedzę kliniczną, oferując ją w formie przystępnej i użytecznej dla terapeutów o dowolnej teoretycznej perswazji. Pierwsze wydanie Diagnozy psychoanalitycznej zyskało status klasyka, drugie jest wyjątkowo przejrzyste i mistrzowskie.dr Jonathan ShedlerDepartment of Psychiatry, University of Colorado School of Medicine
Książka w ciekawy sposób podejmuje bardzo trudną tematykę, jaką jest agresja i zaburzenia zachowania u dzieci. Całość opiera się na założeniu, że dzieci nie rodzą się złe i możemy je ochronić przed różnymi życiowymi konsekwencjami. Przedstawiono tu nie tylko wyniki badań nad agresją, ale także opisano praktyczne, realizowane programy terapeutyczne.
Całość powstała pod redakcją dr. n. med. Artura Kołakowskiego, znakomitego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuty poznawczo – behawioralnego, współautora książki SPOSÓB NA TRUDNE DZIECKO Przyjazna terapia behawioralna pozycji wyróżnionej Nagrodą Teofrasta w kategorii Najlepsza Psychologiczna Książka Popularnonaukowa 2011 r.
Dzięki lekturze książki:
Psycholodzy i psychoterapeuci otrzymają nie tylko najnowsze wyniki badań nad agresją i zaburzeniami zachowania, ale także opisy praktycznych, realnie realizowanych w polskiej rzeczywistości programów terapeutycznych.
Pedagodzy przekonają się, że można zrobić jeszcze więcej w kierunku powrotu do społeczeństwa nastolatków z problemami z zachowaniem – np. tych, którzy trafili do ośrodków wychowawczych, szpitali psychiatrycznych czy domów dziecka.
Nauczyciele poznają efektywne sposoby radzenia sobie ze zjawiskiem bullingu oraz pozyskają informacje o praktycznym zastosowaniu przykładowych procedur interwencyjnych.
Pracownicy placówek wychowawczych dowiedzą się, jak w sensie praktycznym funkcjonują ośrodki szkolno-wychowawcze w całej Polsce. Otrzymają także informacje o regulacjach prawnych i praktycznych kwestiach prowadzenia instytucji tego typu.
Rodzice dowiedzą się skąd wynikają trudności wychowawcze i szkolne dzieci. Będą także w stanie budować ze swoimi pociechami bezpieczne i chroniące przed trudnymi zachowaniami więzi.
Lekarze otrzymują doskonałe programy profilaktyczne, związane z zaburzeniami rozwoju, a także zapoznają się z sądowo –psychiatrycznymi aspektami zaburzeń zachowania.
Postaraliśmy by książka kompleksowo i jak najbardziej praktycznie przedstawiała problem trudnych zachowań, agresji i zaburzeń zachowania, począwszy od obrazu klinicznego, wyników badań, sposobu prowadzenia diagnozy, poprzez budowanie kompleksowego modelu pomocy, prowadzenie terapii do trudności w pracy z takimi pacjentami w szkole, świetlicy terapeutycznej czy domu dziecka. Dla mnie ważne jest, że opisywane w tej książce praktyczne programy nie są jedynie wynikami badań akademickich, ale realnymi działaniami, które prowadzonymi w polskiej rzeczywistości, dającymi zauważalne, pozytywne efekty.
Ze Wstępu dr. n. med. Artura Kołakowskiego
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego
Doskonały przewodnik dla klinicystów pracujących z osobami cierpiącymi na zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, prezentujący program terapii ekspozycji i powstrzymania reakcji oparty na teoretycznych i praktycznych zasadach terapii poznawczo-behawioralnej.
Autorki, po wprowadzeniu teoretycznym oraz przedstawieniu tła historycznego i wyników przeprowadzonych badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo wyjaśniają, jak planować i prowadzić terapię. Prezentują pełen opis programu składającego się z pięciu głównych komponentów: ekspozycji in vivo , ekspozycji wyobrażeniowych, technik powstrzymania reakcji, przetwarzania i wizyt domowych, z których każdy został zilustrowany licznymi przykładami. Podczas sesji pacjent poddawany jest działaniu bodźców (realnych lub wyobrażonych), które wywołują u niego natrętne myśli i kompulsje. Ekspozycje są stopniowane w taki sposób, aby z czasem uświadomił sobie, że to, czego się obawia, wcale nie musi się wydarzyć, jeśli nie ucieknie się do podejmowanych dotąd rytuałów. Terapia obejmuje techniki ekspozycji i powstrzymania reakcji stosowane zarówno pod nadzorem terapeuty, jak i samodzielnie przez pacjenta w domu.
Na program terapii składają się w większości praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadania domowego. Polegają one na realizacji coraz trudniejszych – w miarę postępów leczenia – ekspozycji. Podręcznik zawiera wszystkie formularze wykorzystywane przez terapeutę i pacjenta w trakcie terapii. Jego uzupełnieniem jest poradnik dla pacjenta zawierający gotowe formularze zadań domowych.
Jak nakłonić kogoś do zmiany sposobu postępowania?Jak zachęcić innych ludzi do zmiany decyzji?Jak sprawić, by takiej zmiany zapragnęli?Jak obronić się przed ich wpływem na nasze decyzje? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, sięgnij po bestseller światowej sławy psychologa społecznego. Znajdziesz tu przejrzysty opis mechanizmów, dzięki którym ludziom udaje się przekonać innych do swoich racji. Robert Cialdini w niezwykle zajmujący sposób tłumaczy tajniki postępowania człowieka. Wyjaśnia nie tylko, jak skutecznie wpływać na ludzi, ale także jak obronić się przed niepożądanym wpływem. Opierając się na własnym doświadczeniu, wieloletniej praktyce oraz udokumentowanych wynikach badań psychologicznych, opisuje fascynujący świat ludzkich zachowań. Książka jest niezwykle przydatna dla psychologów, menedżerów, trenerów, specjalistów od sprzedaży i marketingu. Przyda się jednak każdemu, kto chce wpływać na innych lub obronić się przed manipulacją. "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka zyskała sobie ogromną popularność nie tylko wśród psychologów, ale także specjalistów od marketingu i wśród szerokiej publiczności. Została przetłumaczona na 26 języków i sprzedana w milionach egzemplarzy, zaś anglojęzyczny jej oryginał był cytowany ponad 3 tysiące razy. Przyczyną niezwykłej popularności tej pracy jest nie tylko fakt, że odkrywa ona czytelnikowi dość proste mechanizmy psychiczne odpowiedzialne za złożone i nieraz trudne do zrozumienia przypadki ludzkiego postępowania. Niepoślednią przyczyną jest też niezwykły dar jasnej i angażującej odbiorcę komunikacji Robert Cialdini potrafi wyjaśniać złożone zjawiska w sposób powszechnie zrozumiały i fascynujący. Zarówno kiedy pisze, czego świadectwem omawiana książka, jak i kiedy mówi, czego świadectwem są jego kilkakrotne wystąpienia w murach Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. prof. Bogdan Wojciszke
Podręcznik prezentuje badania z zakresu psychologii opisane przez najwybitniejszych psychologów polskich, wykładających na najlepszych uczelniach wyższych w kraju. Psychologia to jedna z wiodących nauk społecznych, wpływająca zarówno na codzienne życie ludzi, jak i całych społeczności i kultur. Jest w związku z tym także jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin. Dotychczas poznawaliście ją Państwo dzięki znakomitej trzytomowej "Psychologii", pod redakcją naukową profesora Jana Strelaua, która jest podstawą nauczania psychologii na wszystkich polskich uczelniach. Teraz otrzymacie Państwo zupełnie odmienny rewelacyjny podręcznik, który doskonale zapozna Państwa z wiedzą psychologiczną, pokazując jednocześnie, w jakich kierunkach rozwinęły się poszczególne subdyscypliny psychologii.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?