Życie z zaburzeniem obsesyjno-kompulsyjnym bywa przytłaczające i dezorientujące, szczegól-
nie w burzliwym okresie dorastania. Ciągły niepokój i bezradność spowodowane uporczywymi,
natrętnymi myślami (obsesjami) i czasochłonnymi powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami)
zaburzają funkcjonowanie i uniemożliwiają cieszenie się życiem w pełni.
Wielokrotne mycie rąk, sprawdzanie, czy wszystko jest w porządku, liczenie rzeczy, porząd-
kowanie, a nawet powtarzanie myśli w kółko - takie rytuały zabierają mnóstwo czasu! Uspo-
kajają cię, gdy odczuwasz stres lub niepokój, ale dobrze wiesz, że ulga jest chwilowa i rytuał
trzeba będzie powtórzyć, gdy znów poczujesz się nieswojo. Wpadasz w błędne koło, którego
przerwanie może wydawać się niemożliwe, a nawet przerażające. Na szczęście świadomość
rzystać z odpowiednich narzędzi i metod, żeby temu zaradzić.
tego, co nam dolega, może wzmacniać i dodawać sił, bo kiedy wiemy, co nam jest, możemy sko-
Jon Hershfield, terapeuta i ekspert w dziedzinie leczenia OCD, opisuje zweryfikowane naukowo,
skuteczne techniki poznawczo-behawioralne i oparte na uważności, które pomogą ci poradzić
sobie nawet z bardziej dotkliwymi objawami zaburzenia. Ten napisany przystępnym języ-
kiem, z humorem poradnik, zawierający pomysłowe ilustracje oraz angażujące ćwiczenia, wypo-
saży cię w narzędzia potrzebne do tego, by:
• radzić sobie z natrętnymi myślami i zachowaniami kompulsyjnymi,
• być „tu i teraz",
• nauczyć się tolerować niepewność,
• rozwinąć samowspółczucie i wzmocnić pewność siebie.
Ta książka pomoże ci nie tylko przetrwać z OCD, ale również rozwinąć skrzydła. Co ważne, sta-
nowi ona także cenne źródło wiedzy dla rodziców i klinicystów pragnących lepiej zrozumieć
zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne i sposób przeżywania go przez nastolatki.
Poradnik stanowi swego rodzaju przewodnik dla nastolatków po sposobach radzenia sobie
z niechcianymi myślami i powtarzalnymi zachowaniami (kompulsjami). Jest to również drogo-
wskaz dla rodziców, w jaki sposób pomóc dojrzewającemu dziecku. Głównym jego elementem
są ćwiczenia, które stanowią wsparcie dla osób zmagających się z zaburzeniemobsesyjno-
-kompulsyjnym. Autor w przejrzysty sposób objaśnia, jak skutecznie radzić sobie z nieprzy-
jemnymi objawami. Książka jest skierowana do młodych osób oraz ich rodziców, ale będzie
także wartościowym narzędziem każdego psychoterapeuty poznawczo-behawioralnego.
Agnieszka Tousty-Ingielewicz
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Chciałabym po prostu zrobić sobie wolne i mieć święty spokój. Przytłacza mnie to, że wciąż jestem potrzebna. Za każdym razem, gdy córka zachowuje się niegrzecznie w sklepie, mam ochotę stamtąd uciec. Dzieci mnie wykańczają. Nie prosiłem się o to. Nie miałem pojęcia, że rodzicielstwo będzie tak wyglądać. Czasami tak bardzo się złoszczę na syna, że mam wyrzuty sumienia. Czy zdarzyło wam się czuć i myśleć podobnie, choć nigdy nie odważyliście się wyrazić tego na głos?Takie odczucia i myśli są całkiem naturalne, a jednak nauczyliśmy się jeukrywać z obawy przed oceną i krytyką. Wpojono nam, że są niewłaściwe. Wdodatku bezlitosny umysł nieustannie wypatruje naszych rodzicielskich wpadek i słabości. Niewidzialny cenzor w głowie wciąż powtarza: "O nie, tego nie mów", "Dobry rodzic nigdy by tak nie pomyślał". Wszelkie błędy urastają w naszychoczach do niewyobrażalnych rozmiarów, a każde nieodpowiednie zachowanie dziecka postrzegamy jako swoją rodzicielską porażkę. Nic więc dziwnego, że większość rodziców próbuje ukrywać powyższe reakcje i uczucia przed innymi, a nawet nie przyznaje się do nich przed sobą. Niestety taka strategia pociąga za sobą przykre konsekwencje. Sprawia, że zatracamy radość rodzicielstwa, postrzegając je wyłącznie jako pasmo uciążliwych obowiązków, stresu i trudności. Co więcej, borykamy się z poczuciem osamotnienia. Dzięki tej książce przekonacie się, że nie jesteście sami. Autorki podpowiadają, jak radzić sobie z wyzwaniem, jakim jest bycie rodzicem. Opisują skuteczne sposoby postępowania z dokuczliwymi myślami i uczuciami, które pojawiają się w reakcji na typowe zachowania dziecka. Pomagają opanować sztukę dystansowania się od treści podsuwanych przez umysł. Wyjaśniają, jak być w pełni obecnym w kontakcie z dzieckiem, jak dostrzegać w nim wspaniałą i wrażliwą istotę zarówno wtedy, gdy jest w najlepszej formie, jak i wtedy - co być może ważniejsze - gdy jest w najgorszej, a także jak podchodzić do niego uważnie i ze zrozumieniem nawet w najtrudniejszych momentach. "Wyzwanie: rodzicielstwo", oparty na zasadach terapii ACT poradnik dla rodziców młodszych dzieci, to przepełniony współczuciem przewodnik dla osób, które czują się przytłoczone i sfrustrowane rodzicielstwem. Kładzie nacisk na życie w zgodzie z własnymi wartościami i potrzebami. Zawiera praktyczne ćwiczenia, które pomogą wam: radzić sobie z emocjami, trudnymi myślami i ocenami; reagować odpowiednio na napady złości i buntu dziecka; skoncentrować się na wartościach, gdy poczujecie się przytłoczeni; okazać sobie współczucie, kiedy popełnicie jakiś błąd; radzić sobie z wyzwaniami typowymi dla kolejnych etapów rozwoju dziecka; pogłębić relację z dzieckiem i zaspokajać jego potrzeby; być bardziej wrażliwymi, elastycznymi, uważnymi, a zarazem skutecznymi rodzicami.
Psycholodzy i psychoterapeuci od lat skupiali się na diagnozach opartych na zespołach objawów, tworząc przy tym prężnie rozwijającą się dziedzinę wiedzy naukowej. Obecnie jednak takie podejście budzi coraz więcej wątpliwości. Stosowanie klasyfikacji takich jak DSM i protokołów terapeutycznych dostosowanych do poszczególnych zaburzeń nie przyczyniło się bowiem do lepszego zrozumienia problemów zdrowia psychicznego. Klinicyści często zarzucają protokołom nadmierną sztywność, która nie pozwala skutecznie pomagać klientom, oraz zmagają się z problemem przypisywania jednej osobie wielu diagnoz psychiatrycznych w tym samym czasie. Ponadto, jak pokazują badania, zgodność diagnozy między poszczególnymi diagnostami jest niewystarczająca. W tej rewolucyjnej książce uznani klinicyści i badacze proponują rozwiązanie alternatywne. Zamiast o leczeniu jednostek chorobowych ujętych w DSM piszą o pomaganiu konkretnym osobom zmagającym się z konkretnymi problemami w określonym kontekście ich życia. Wskazują, jak ważne jest zrozumienie związków przyczynowych między bodźcami a reakcjami i historią klienta dla zidentyfikowania i obrania za cel interwencji podstawowych procesów, które prowadzą do rozwoju psychopatologii. Autorzy przedstawiają koncepcję nowego systemu diagnostycznego i dostosowane do niego sposoby interwencji. Bazują przy tym na procesach psychologicznych, które wywołują rozmaite objawy, ale same w sobie są podobne w różnych zespołach objawów. Wyrażają nadzieję, że koncentracja na procesach zmiany zbliży do siebie badaczy i praktyków z różnych obszarów. Wielką wartość publikacji stanowi oparcie prezentowanych koncepcji na wynikach badań naukowych. Dzięki tej książce specjaliści w zakresie zdrowia psychicznego poznają nowe sposoby rozpoznawania złożoności cierpienia człowieka. Zaznajomią się ze strategiami elastyczniejszego leczenia wielu różnych problemów psychicznych i ze wskazówkami dotyczącymi opracowywania konceptualizacji przypadku, która uwzględnia podstawowe procesy psychologiczne odpowiadające za powstanie i podtrzymywanie problemu klienta. Dowiedzą się, jak zbudować solidne podstawy spersonalizowanej, opartej na dowodach diagnozy alternatywnej wobec tej bazującej na zespole objawów. Ta przełomowa książka zmienia podejście do diagnozy i interwencji, wyznaczając nowe standardy psychoterapii opartej na dowodach naukowych.
Pierwsze polskie wydanie jednego z najskuteczniejszych programów terapii zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik zawiera opis programu poznawczo-behawioralnej terapii zaburzeń lękowych (zwłaszcza lęku uogólnionego, fobii społecznej i lęku separacyjnego) u dzieci w wieku 8-13 lat. Autorzy krok po kroku omawiają składających się nań 16 sesji terapeutycznych: ich cele, kolejne etapy, stosowane strategie, a także praktyczne wskazówki dla terapeuty. Na koniec opisują też zaburzenia współwystępujące z zaburzeniami lękowymi oraz czynniki wpływające na przebieg terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest zeszyt ćwiczeń dla pacjenta. Całość składa się na program terapeutyczny "Zaradny Kot".
Książka pod redakcją profesora Zbigniewa Lew-Starowicza to pierwsza publikacja na polskim rynku wydawniczym, w której tak kompleksowo omówiono zagadnienia z zakresu psychoseksuologii. Autorzy – uznani eksperci w swojej dziedzinie – prezentują aktualne koncepcje diagnostyczne i terapeutyczne oraz ich zastosowanie w praktyce klinicznej, powołując się na wyniki najnowszych badań naukowych. W części pierwszej czytelnik znajdzie omówienie zastosowania klasyfikacji ICD-11w diagnostyce problemów zdrowotnych związanych z seksualnością. Zapozna się także z zagadnieniami dotyczącymi diagnozowania, opiniowania i leczenia sprawców przestępstw seksualnych w świetle zasad etyki zawodu seksuologa. Część druga jest poświęcona metodom diagnostycznym wykorzystywanym w terapii problemów seksualnych. Zawiera informacje na temat: wywiadu seksuologicznego, narzędzi służących do oceny cyklu reakcji seksualnych, skal i kwestionariuszy przydatnych w pracy terapeutycznej, metod oceny czynników ryzyka i skuteczności leczenia w seksuologii sądowej oraz zalet i kontrowersji związanych ze stosowaniem testów projekcyjnych. W ostatniej części książki omówione zostały różne aspekty diagnozy i terapii psychoseksuologicznej. Czytelnik znajdzie tu przegląd substancji psychoaktywnych wraz z konsekwencjami ich zażycia dla funkcjonowania psychoseksualnego, a także opis metod leczenia zaburzeń seksualnych, w tym wskazań i przeciwskazań do terapii, postępowania w przypadku konkretnych problemów oraz najczęściej spotykanych błędów w diagnostyce i leczeniu. Osobne rozdziały poświęcono psychopatii, zaburzeniu kompulsywnych zachowań seksualnych, pedofilii, duchownym w roli sprawców, przemocy seksualnej w postaci gwałtu oraz pracy klinicznej z osobami LGB. Książka stanowi nieocenione źródło wiedzy dla psychologów rozpoczynających studia specjalizacyjne w zakresie psychoseksuologii i będących w trakcie specjalizacji.
• Czy unikasz osób, miejsc i sytuacji, które wywołują w tobie niepokój? • Czy wycofujesz się z relacji i zajęć, które dotąd dawały ci radość? • Czy izolujesz się od otoczenia i unikasz nowych wyzwań? • Czy ciągle odkładasz działanie na „właściwy” moment? Prawdopodobnie stosujesz strategię unikania i izolowania się, aby poradzić sobie z trudnymi, bolesnymi emocjami. Czujesz jednak, że to droga donikąd. Z powodu swoich lęków i kiepskiego samopoczucia unikasz kontaktów z rodziną, spotkań z przyjaciółmi czy podejmowania wyzwań zawodowych. Rezygnujesz z codziennych przyjemności i rozwijania swoich pasji. Nieustannie chowasz się w życiowym narożniku, czekając na lepszy moment. Przy czym unikanie nie tylko zamyka cię w domu i trzyma z dala od tego, co dla ciebie ważne, ale przede wszystkim dystansuje cię coraz bardziej od prawdziwego życia. Unikanie stanowi sposób radzenia sobie z uczuciami, które wydają się nie do zniesienia. Pomaga nam ukoić emocje i doraźnie poczuć się lepiej. W rzeczywistości jednak tymczasowy komfort i chwilowa ulga to pułapka, a nie rozwiązanie. Za każdym razem, gdy postanawiasz kogoś lub czegoś uniknąć, oddalasz się bowiem od siebie i od swojego wymarzonego życia. Wycofując się z tego, co bolesne czy stresujące, wycofujesz się także z tego, co potencjalnie dobre. Jak zatem przerwać błędne koło unikania i izolacji? Daniel F. Gros krok po kroku poprowadzi cię ku życiu, jakiego pragniesz. Autor przełożył wyniki wieloletnich badań nad transdiagnostyczną terapią behawioralną na praktyczny i przystępnie napisany poradnik. Proponuje proste, oparte na dowodach naukowych podejście, które pomaga przezwyciężyć unikanie i zacząć prawdziwie żyć. Dzięki tej książce przestaniesz uciekać od upragnionego przez siebie życia. Stawisz czoło życiowym wyzwaniom z odwagą i pewnością siebie!
Rodzicielstwo jest wspaniałe, ale bywa też przytłaczające. Jako rodzice odgrywacie wiele różnych ról w życiu swojego dziecka, których liczba znacznie wzrasta, jeśli ono ma autyzm. Wówczas otoczenie bombarduje was informacjami o tym, co powinniście, a czego nie powinniście robić, by wspierać rozwój córki lub syna.Lektura książki Katie Cook otworzy nowy rozdział w życiu waszej rodziny. Ćwiczenia opisane przez autorkę zaangażują was we wspólną zabawę z dzieckiem i zacieśnią więź z nim. Pracując z tą książką, wykorzystacie techniki stosowanej analizy zachowania, by nauczyć dziecko ważnych umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie, komunikowania się, zaangażowania, samoregulacji, samoobsługi czy zabawy.Stosowana analiza zachowania jest to terapia, która działając na wielu poziomach pomaga dzieciom w spektrum autyzmu rozwijać ważne umiejętności społeczne i ograniczać zachowania mogące negatywnie wpływać na ich życie. Prowadzone od ponad czterdziestu lat badania naukowe potwierdzają skuteczność stosowanych w niej procedur wzmacniania pożądanych zachowań. Dziewięć rozdziałów drugiej części książki jest poświęconych rozwijaniu konkretnych umiejętności. W każdym znajdziecie dziesięć różnych ćwiczeń, które są ułożone według sugerowanych przedziałów wiekowych i dostosowane do poziomu rozwoju dziecka oraz pozwolą mu w pełni wykorzystać jego potencjał. Dzieci w spektrum autyzmu oraz ich opiekunowie mierzą się z wieloma wyzwaniami. Ta książka niesie wielką nadzieję na skuteczne stawienie im czoła. Dzięki niej opiekun może przygotować się do wspierania dziecka w osiąganiu kolejnych kamieni milowych rozwoju w środowisku domowym. Przystępnie opisane ćwiczenia, oparte na zasadach stosowanej analizy zachowania, pomagają budować wewnętrzną motywację dziecka, która jest kluczowa dla rozwijania umiejętności wymagających szczególnej stymulacji. A wszystko po to, by dziecko mogło korzystać z tego, co oferuje mu świat, i dbać o zaspokajanie swoich potrzeb. Emilia Wojewódzka psycholog, terapeuta behawioralny, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny Centrum Dziecięcej Terapii
Skoro sięgasz po tę książkę, to jest bardzo prawdopodobne, że przytłaczają cię toksyczni ludzie w twoim otoczeniu. Niezależnie od tego, czy chodzi o apodyktycznego współpracownika, który stale krytykuje, o członka rodziny, który tylko bierze, nie dając nic w zamian, czy też o partnera, który regularnie obraża i poniża, relacje z toksycznymi ludźmi wyciskają swe piętno na umyśle, ciele i duszy. Zwłaszcza w przypadku wysoko wrażliwych osób, które wszystko przeżywają intensywniej, głębiej. Takie osoby stanowią wyjątkowo łatwy cel dla manipulatorów, narcyzów, psychopatów i socjopatów. Wrażliwość, dobroduszność, życzliwość, empatia, sumienność czy chęć dawania to cechy, których toksyczne osoby szukają u innych i które skwapliwie wykorzystują. Ponieważ patrzysz na świat i na ludzi w prostolinijny, życzliwy sposób, możesz nie zauważać złych intencji i sygnałów ostrzegawczych. Warto jednak pamiętać, że relacja WWO i osoby toksycznej nie może być zdrowa – jest to układ typu pasożyt i żywiciel. Pasożyt będzie cię wykorzystywał, wysysał z ciebie energię, bezwzględnie korzystał z twoich zasobów. Sprawi, że zaczniesz odczuwać dyskomfort, stres, irytację, lęk. Wzbudzi w tobie poczucie przybicia, przytłoczenia, zagubienia, dezorientacji. Jak zatem radzić sobie z toksycznymi ludźmi, gdy jest się osobą wysoko wrażliwą? Shahida Arabi wyjaśnia to niezwykle szczegółowo. Opierając się na wynikach badań naukowych i na własnym doświadczeniu w pracy terapeutycznej, tłumaczy, dlaczego osoby wysoko wrażliwe są tak podatne na wykorzystanie, a także pokazuje, jak wyzwolić się z niezdrowego układu. Ten poradnik do lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce odzyskać swoje życie i uwolnić się z toksycznej relacji, aby w pełni wykorzystać własny potencjał. W książce znajdziesz praktyczne strategie i porady przedstawione w jasny, zrozumiały sposób. Dowiesz się z niej, jak: • przeciwdziałać taktykom manipulacji, wykorzystując narzędzia wywodzące się z terapii poznawczo-behawioralnej i dialektyczno-behawioralnej; • rozpoznać różne typy toksycznych ludzi i ochronić się przed nimi; • odzyskać równowagę i dojść do siebie po toksycznej relacji; • stawiać zdrowe granice i dbać o siebie; • wykorzystać swoje „supermoce”, aby rozkwitnąć.
Skuteczne strategie radzenia sobie z niską samooceną, wstydem, przygnębieniem, depresją, lękiem, traumą emocjonalną i innymi długofalowymi skutkami toksycznego stresu z okresu dzieciństwa Toksyczny stres związany z negatywnymi doświadczeniami z dzieciństwa - przemocą fizyczną, emocjonalną lub seksualną, zaniedbaniem, porzuceniem czy innymi problemami rodzinnymi - oddziałuje na całe nasze dorosłe życie, a nawet na życie naszych dzieci. Jeśli nie zostanie przepracowany, zmienia mózg, funkcjonowanie organizmu i to, jak postrzegamy samych siebie. Może skutkować różnorodnymi dolegliwościami fizycznymi i psychicznymi, takimi jak choroby autoimmunologiczne, zaburzenia lękowe i depresyjne czy zaburzenie stresowe pourazowe. Być może, tak jak wiele osób z podobnie bolesną historią, masz poczucie, że tkwisz w martwym punkcie, inie wiesz, jak dalej pokierować swoim życiem. Od czego więc zacząć proces leczenia ran powstałych w wyniku traum z okresu dzieciństwa? Glenn Schiraldi, światowej sławy ekspert w zakresie traumy i rezyliencji, przedstawia praktyczne,zweryfikowane w badaniach naukowych metody, które pozwolą ci wydobyć się z zaklętego kręgu cierpienia i braku satysfakcji z życia, rozwinąć wewnętrzną siłę potrzebną do sprostania codziennym wyzwaniom oraz żyć tak, jak pragniesz. W tej książce znajdziesz narzędzia i techniki oparte na najnowszych odkryciach z dziedziny neuronauki, leczenia traumy i zaburzeń przywiązania. Dzięki nim poradzisz sobie z przytłaczającymi emocjami i bolesnymi wspomnieniami, a także zmienisz sposób, w jaki twój mózg reaguje na stres. Negatywne doświadczenia z dzieciństwa nie muszą determinować twojej przyszłości. Stosując się do wskazówek autora i wykonując zaproponowane przez niego ćwiczenia, dokonasz fundamentalnych zmian w swoim życiu, zastępując cierpienie, niską samoocenę, poczucie winy i wstyd troską o siebie, poczuciem wewnętrznego bezpieczeństwa i radością z bycia sobą.
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 817 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka oraz prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie. Głównym elementem programu terapeutycznego są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, a także wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku oraz formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji. Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Podręcznik terapeuty to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego wartością jest prowadzenie terapii o skuteczności popartej danymi naukowymi. Jest to kolejny z serii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad skutecznością. Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością zarówno psychoterapeuci początkujący, jak i eksperci. Dla studentów i początkujących terapeutów zawarte w podręczniku informacje praktyczne są doskonałym wprowadzeniem do terapii poznawczo-behawioralnej, jak dotychczas najskuteczniejszej metody leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dla ekspertów podręcznik może stanowić źródło inspiracji, pozwalając zweryfikować stosowane podejście. Sposób, w jaki opisane są kolejne kroki postępowania, pozwala na wierne odtworzenie metody, co jest podstawą uzyskania pozytywnych efektów terapii, zbliżonych do skuteczności, jaką wykazali autorzy podręcznika i badań na nim opartych oraz na jaką wskazują metaanalizy badań. dr n. med. Agnieszka Popiel psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Czy zdarza ci się myśleć, że jesteś człowiekiem w pewien sposób wybrakowanym i bezwartościowym? Czy wykazujesz przesadną wrażliwość na wszelkie formy krytyki, a zarazem czujesz skrępowanie, słysząc komplement lub pochwałę? Czy masz wrażenie, że większość ludzi radzi sobie z życiem lepiej niż ty? Poczucie, że jest się gorszym od innych i niedopasowanym, często ma źródło w negatywnych doświadczeniach z dzieciństwa. Jeśli zdarzyło ci się dorastać w bardzo krytycznym, obwiniającym czy karzącym otoczeniu, to być może uważasz, że nie zasługujesz na miłość, a także odczuwasz silny wstyd z powodu rzekomych własnych wad. Deprecjonujesz siebie i pozwalasz innym, by czynili to samo. Masz przeświadczenie, że przeszkodą w budowaniu satysfakcjonujących relacji, znalezieniu szczęścia i osiągnięciu sukcesu w życiu jest jakaś twoja wewnętrzna skaza. Ciągle się obawiasz, że ludzie ją odkryją i uznają cię za osobę niekompetentną oraz niewartą szacunku. W efekcie często odczuwasz wstyd z powodu tego, kim jesteś. Bez względu na twoje sukcesy, troskę ze strony przyjaciół, pomyślny rozwój zawodowy czy miłość rodziny poczucie wadliwości ciągle w tobie istnieje i wydaje się odporne na wszelkie pozytywne doświadczenia życiowe, jakie stają się twoim udziałem. Jak się uwolnić od podtrzymujących je szkodliwych przekonań? Autorzy – odwołując się do zasad terapii schematów oraz terapii akceptacji i zaangażowania – proponują sprawdzone metody leczenia ran z dzieciństwa, przeformułowania własnej historii i zwrócenia się ku własnym wartościom i celom. Pomogą ci odkryć, co ma dla ciebie największe znaczenie, i to będzie cię motywować do zmiany. Nauczysz się uwalniać z pułapek myślowych, które sprawiają, że przytłacza cię przygnębienie, poczucie beznadziei i zablokowania. Poznasz sposoby rozwijania elastyczności psychologicznej oraz uwalniania się od ograniczających cię przekonań i niezdrowych stylów radzenia sobie. Spojrzysz na siebie z życzliwością i współczuciem, co stanowi doskonałe antidotum na nadmierny samokrytycyzm. Jeżeli ktoś żywi przekonanie, że jest w pewien sposób wadliwy, to może zacząć odczuwać strach przed bliskością z ludźmi, skutkujący osamotnieniem, przygnębieniem, poczuciem wstydu. Jeśli takie doświadczenia są twoim udziałem, to wiedz, że nie jesteś wyjątkiem! Ta książka pomoże określić, co przeszkadza ci uwierzyć, że jesteś człowiekiem wartym miłości i akceptacji, na które zasługujesz. dr Michelle Skeen współautorka książki Relacje na huśtawce Myśli związane ze wstydem i poczuciem wadliwości są bardzo powszechne. Wiele osób, które ich doświadczają, ma tendencję do zamykania się, ukrywania, izolacji, odłączania się od innych i rezygnacji z życia. Któż by tego pragnął? Autorzy tej książki zapoznają czytelnika ze strategiami zaczerpniętymi z terapii akceptacji i zaangażowania, które pozwalają rozłożyć takie zachowania na czynniki pierwsze, uwolnić się od wspomnianych myśli i wieść satysfakcjonujące życie.
Jedna z najlepszych książek samopomocowych ostatnich lat stanowi doskonałe połączenie wyników najnowszych badań z niezwykle skutecznymi i praktycznymi poradami do wykorzystania od zaraz. W pułapce myśli - dla nastolatków to publikacja, która stanowi nawiązanie do bestsellera W pułapce myśli – tym razem została skierowana do młodych ludzi. To wyczerpujący poradnik, który wyróżnia lekki i bezpośredni język, a zawarte w nim przykłady, wskazówki i ćwiczenia odpowiadają problemom i wyzwaniom, przed jakimi stają młodzi ludzie. W pułapce myśli dla nastolatków rozwija (najważniejsze) umiejętności potrzebne do radzenia sobie z trudnymi, czasem wręcz przytłaczającymi emocjami: stresem, brakiem wiary w siebie, wstydem, gniewem czy lękiem. Książka daje młodym ludziom jasny przekaz, że nie są w swoich uczuciach osamotnieni, a porady w niej zawarte pomagają przejść ten trudny etap życia z podniesioną głową. Terapia akceptacji i zaangażowania, na której założeniach opiera się ta książka, uczy, jak zamiast koncentrować się na niepowodzeniach, problemach okresu dorastania czy codziennych zmaganiach, być bardziej uważnym, rozpoznawać swoje myśli i uczucia, akceptować siebie i swoje emocje oraz rozwiązywać problemy. To lektura obowiązkowa nie tylko dla młodzieży, ale i rodziców, nauczycieli oraz terapeutów pracujących z tą grupą wiekową. Dzięki książce młodzi ludzie: • przezwyciężą trudne emocje związane z okresem dorastania • nauczą się wykorzystywać siłę uważności w codziennych sytuacjach • przestaną szukać w sobie wad i zaczną rozwiązywać swoje problemy • zyskają pewność siebie i poczucie własnej wartości • odnajdą wartości, które pomogą stworzyć życie, jakiego pragną Nastolatki przywykły do tego, że dorośli mówią im, co mają robić i nie ma potrzeby pisać książek, w których będzie jeszcze więcej komenderowania. Ta książka ma ci pomóc w przeżywaniu życia na twój własny sposób. Sprzymierzeńcem podczas czytania i korzystania z niej będzie twoje pragnienie niezależności w życiu. Znajdziesz w niej pytania o to, na czym ci zależy i próby dotarcia do głębszej mądrości, którą nosisz w sobie. W pewnym sensie to ty musisz zdecydować, czy żyjesz własnym życiem, czy też należy ono do myśli i uczuć, które ci wpojono. Steven C. Hayes autor książki W pułapce myśli
Dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej lub psychicznej, doznały bolesnego odrzucenia czy wielokrotnie zmieniały środowisko opiekuńcze, często wymagają specjalistycznego wsparcia. Wczesna trauma może mieć druzgocący wpływ na rozwój przywiązania, przyczyniając się do powstania jego pozabezpieczanego, zdezorganizowanego stylu. Nie da się odwrócić trudnych zdarzeń, ale można sprawić, by pozostawione przez nie blizny były mniej bolesne i miały mniejszy wpływ na dorosłe życie. W tym praktycznym poradniku autor wyjaśnia, jak sprawować opiekę nad dziećmi i młodzieżą ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, zmagającymi się w związku z tym z trudnościami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Przedstawiony model pracy łączy założenia teorii przywiązania, wiedzę o traumie i podejście mentalizowania z najnowszymi wynikami badań z dziedziny neuronauki. Koncentrując się na znaczeniu więzi interpersonalnych, książka wyposaża czytelnika w umiejętności pozwalające sprawować skuteczną, trwałą i – co najważniejsze – empatyczną opiekę nad najbardziej podatnymi na zranienie, skrzywdzonymi dziećmi. Rozwija praktyczne kompetencje niezbędne do stworzenia opiekuńczego, bezpiecznego środowiska wspierającego zarówno dzieci, jak i ich opiekunów. Książka stanowi cenne źródło praktycznych informacji dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, które doświadczyły traumy, przemocy czy zaniedbania – w tym dla opiekunów zastępczych, rodziców adopcyjnych, pracowników ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, pedagogów, psychologów i terapeutów. Książka Chrisa Tylora stanowi odpowiedź na częste pytania wychowawców, rodziców SOS i rodziców zastępczych o to, jak skutecznie pracować z dzieckiem ze zdezorganizowanym stylem przywiązania, które doświadczyło wielu traumatycznych zdarzeń. Autor proponuje oparty na licznych badaniach naukowych i wieloletnim doświadczeniu praktyczny model pracy z takim dzieckiem, niewymagający od opiekuna psychoterapeutycznego przygotowania. To książka o sile oddziaływania kompetentnych opiekunów i nadziei. Beata Kulig Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce Zdrowienie dziecka ze zdezorganizowanym stylem przywiązania może nastąpić tylko w relacji z opiekunem. Model Chrisa Taylora porządkuje przekonania opiekuna dotyczące dziecka, uczy rozumieć komunikaty płynące z trudnych zachowań i kierunkuje codzienne wysiłki rodzica, by miały wymiar terapeutyczny. Autor przekłada trudne teorie i wyniki badań dotyczących traumy i przywiązania na praktyczne narzędzia dla rodziców. Uważna lektura tej książki pozwoli opiekunom znaleźć odpowiedzi na wiele pytań, jakie sobie zadają, często we łzach bezradności i samotności. Izabella Ratyńska, psycholog Fundacja Rodzin Adopcyjnych www.adopcja.org.pl Dzieci ze zdezorganizowanym stylem przywiązania wymagają szczególnego podejścia. To proponowane w tej wartościowej książce oparte jest nie tylko na koncepcjach teoretycznych, ale przede wszystkim na dowodach naukowych i bogatym doświadczeniu autora. Chris Taylor to praktyk mający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, które doświadczyły traumy, i ze specjalistami, którzy im pomagają. Joanna Luberadzka-Gruca Koalicja na Rzecz Rodzinnej Opieki Zastępczej
Program z ćwiczeniami dla nastolatków Pewnego dnia budzisz się, spoglądaszw lustro i wiesz, że coś się zmieniło. Wyglądasz inaczej, czujesz się inaczej.Zdajesz się szybko denerwować, niekiedy płaczesz bez wyraźnego powodu, a wnastępnej chwili cieszysz się jak dziecko. Ogarniają cię dziwne, ponure myśli, z którymi trudno dojść do ładu. Czujesz się beznadziejnie, a wewnętrzny krytykrośnie w siłę i karmi się twoimi obawami. Masz wrażenie, że jesteś naemocjonalnej karuzeli, i chcesz wysiąść! Witamy w świecie dorastania. To trudny, burzliwy i często bolesny okres w życiu. Czas zmian – w każdej sferze twojego życia. Nie dokładaj sobie zmartwień. Nie traktuj siebie zbyt surowo. Podejdź do siebie z życzliwością i współczuciem, jak do swojego najlepszego przyjaciela. Badania naukowe pokazują, że nastolatki, które okazują sobie samym więcej współczucia, doświadczają mniej lęku, stresu i przygnębienia oraz są bardziej zadowolone ze swojego życia. Na podstawie badań wiemy też, że samowspółczucie jest umiejętnością, której można się nauczyć. Być może to określenie brzmi dla ciebie obco lub dziwnie, ale w gruncie rzeczy chodzi o to, by sprostać wyzwaniom okresu dorastania z odwagą, siłą i życzliwością. By lepiej radzić sobie z problemami, stresorami, obawami. Czy to brzmi optymistycznie? W czym może ci pomóc ta książka • Poznasz ćwiczenia i medytacje z zakresu samowspółczucia, które pozwolą ci zapanować nad emocjonalną karuzelą. • Nauczysz się korzystać z tych narzędzi na co dzień, czyniąc z tego naturalną, codzienną praktykę, jak mycie zębów. • Poradzisz sobie z bolesnymi uczuciami i trudnymi sprawami w swoim życiu. • Zaczniesz traktować siebie z większą życzliwością, mniej surowo i mniej krytycznie. • Poprawisz samoocenę i przezwyciężysz niepewność. • Polubisz i zaakceptujesz siebie
Jill Ehrenreich-May, Sarah M. Kennedy, Jamie A. Sherman, Emily L. Bilek, Brian A. Buzzella, Shannon M. Bennett, David H. Barlow Podręcznik jest poświęcony podejściu transdiagnostycznemu w terapii zaburzeń emocjonalnych lękowych i nastroju (depresyjnych) dzieci i młodzieży. Opisany w nim program terapeutyczny powstał z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami, które wykazują objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Modułowa struktura programu umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Podręcznik terapeuty uzupełniają poradniki, które zawierają przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, niezbędne formularze, ćwiczenia i zadania do pracy własnej. Prezentowany program terapeutyczny ma charakter ujednolicony, ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur terapeutycznych skutecznych w przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także program transdiagnostyczny, ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy nad wszystkimi zaburzeniami emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby. Podręcznik terapeuty zawiera między innymi: omówienie opartych na dowodach naukowych strategii terapeutycznych, które pozwalają specjalistom wspomagać młodych klientów w poprawie funkcjonowania; konkretne wytyczne co do prowadzenia terapii; informacje na temat włączania rodziców w terapię i wprowadzania ukierunkowanych na nich strategii, które wspomogą długofalową generalizację nowo nabytych przez dziecko umiejętności. Program terapeutyczny dotyczy takich zaburzeń, jak: zaburzenie lękowe uogólnione; fobia społeczna; separacyjne zaburzenie lękowe; fobie swoiste; zaburzenie paniczne; agorafobia; zaburzenia depresyjne. Model terapii jest tak elastyczny, że znajduje zastosowanie także w przypadkach zaburzeń: pourazowych i związanych z czynnikiem stresowym (w tym zaburzeń adaptacyjnych);z objawami somatycznymi; tikowych; obsesyjno-kompulsyjnych.
Ludzie, którzy potrzebują najwięcej akceptacji, dostają jej najmniej, a ludzie, którzy potrzebują najmniej akceptacji, dostają jej najwięcej. Wayne W. DyerDzieci powinny wzrastać w miłości, w poczuciu, że są akceptowane i szanowane, że są wyjątkowe takie, jakie są. Zapewnienie przez rodziców odpowiednich wzorców zachowań oraz wsparcia, konieczne jest do utrwalenia pozytywnych postaw. To daje im siłę, umiejętność radzenia sobie z trudnościami, stabilne poczucie własnej wartości. Dzieci z niską samooceną, czują się nieważne, nie lubią siebie, wciąż mają poczucie, że nie są wystarczająco dobre, są samokrytyczne, nieustannie spodziewają się kolejnych porażek lub rozczarowań. Dzieci, które są odpychane, zawstydzane, krytykowane, którym daje się odczuć, że są niechciane lub niepotrzebne - rozwijają w sobie szereg toksycznych, destrukcyjnych zachowań. Pozwalają się źle traktować, uważając, że nie zasługują na nic lepszego lub gnębią innych, ponieważ czują się bezwartościowe. Unikają konfrontacji, zaniżają znaczenie własnych osiągnięć, wycofują się z zamierzonych działań. Mogą być też bardziej podatne na zaburzenia psychiczne, w tym depresję
Nowe wydanie światowego bestsellera! Bezczelna czy pewna siebie? Asertywny czy agresywny? Granica między tymi postawami jest cienka i nieoczywista. Jak więc wyrażać swoje uczucia i potrzeby, nie raniąc innych ludzi? Jak komunikować swoje racje i przekonania, jednocześnie uwzględniając prawa drugiej strony? Jak obronić swoje stanowisko bez przekrzykiwania i poniżania rozmówcy? Asertywność to umiejętność zdrowego wyrażania siebie oraz tworzenia pozytywnych, równorzędnych relacji, której trzeba się po prostu nauczyć. W tym pomoże ten bestsellerowy poradnik, który został przetłumaczony na kilkanaście języków. Pokazano tu, krok po kroku, jak pokonać przeszkody na drodze do asertywnego myślenia i działania. To polecany przez psychologów najbardziej kompletny i praktyczny trening asertywności. W książce znajdziesz techniki, które pomogą ci wzmocnić poczucie własnej wartości i naprawić relacje z ludźmi. Nie musisz dłużej ukrywać nieprzyjemnych uczuć ani obawiać się ich wyrażania. Nie musisz wykrzykiwać swoich racji ani zachowywać się agresywnie. Nie musisz również zgadzać się na wszystko ani pozwalać na to, by inni źle cię traktowali. Porady zawarte w książce są bardzo praktyczne. Dzięki nim: opanujesz skuteczne techniki asertywnych zachowań; nauczysz się wyrażać emocje i potrzeby w zdrowy sposób; zapanujesz nad złością i frustracją w codziennym życiu; nawiążesz pozytywne relacje, oparte na wzajemnym szacunku i akceptacji.
PROGRAM TRENINGOWY DLA NASTOLATKÓW Być może uważasz, że niektórzy ludzie po prostu rodzą się spokojni, podczas gdy pozostali są skazani na zmaganie się z lękiem przez całe życie. Może sądzisz, że nie jesteś w stanie przezwyciężyć zamartwiania się, niepewności siebie czy samokrytyki. Na szczęście dla ciebie to nieprawda! Dzięki specjalnym ćwiczeniom umysłowym możesz zwiększyć opanowanie, osiągnąć spokój i wzmocnić wiarę w siebie. Niniejsza książka jest czymś więcej niż zwykłym poradnikiem – to kompleksowy plan treningowy dla twojego mózgu, siłownia dla twojego umysłu. Pozwoli ci przeprogramować mózg tak, by odczuwać większy spokój, przestać wciąż się zamartwiać i rzadziej działać w trybie lęku. Autorki książki opracowały niezwykle przyjazny i przystępny program, który wytrenuje twój umysł i wzmocni nowe połączenia nerwowe w twoim mózgu. Obejmuje on dziesięć podstawowych umiejętności potrzebnych do przeprogramowania mózgu, tak aby: • przezwyciężyć lęk, • przestać krytykować siebie, • być tu i teraz, • uwolnić się od bólu emocjonalnego, • zwiększyć odporność psychiczną, • zmieniać perspektywę, • ostudzić silne emocje, • przestać odkładać działanie na później, • być człowiekiem pewnym siebie, • utrzymać wypracowane rezultaty
Życie bywa trudne, a przyszłość niepewna, przeszłość zaś często okazuje się bolesna. Niepokoimy się o zdrowie i bezpieczeństwo bliskich nam osób, o pracę, naukę, finanse, relacje z ludźmi. Martwimy się wydarzeniami na świecie, ale także przyziemnymi sprawami, jak przybycie na czas na spotkanie czy codzienne obowiązki. Wciąż zadajemy sobie pytanie A co, jeśli?. Nadmiernie skupiamy się na możliwości pojawienia się w przyszłości jakichś problemów bądź w nieskończoność analizujemy przeszłe, bolesne dla nas wydarzenia przeżywamy je ponownie w swoim umyśle, zastanawiając się, dlaczego do nich doszło, jaki mają na nas wpływ, czy nasze życie kiedykolwiek będzie jeszcze takie samo. Wpadamy w błędne koło, starając się przestać myśleć o przykrych doświadczeniach, szukając winnych lub obwiniając siebie.Nawracające negatywne myśli powodują emocjonalny ból i cierpienie. Wywołują tak nieprzyjemne emocje, jak poczucie winy, żal, upokorzenie czy uraza, są także przyczyną przewlekłego lęku i depresji. Nie poddają się kontroli, a usilne próby stłumienia ich lub przezwyciężenia okazują się nieskuteczne.Poradnik zawiera oparte na dowodach naukowych strategie radzenia sobie z dwiema formami negatywnego myślenia zamartwianiem się i rozpamiętywaniem (ruminowaniem). Zmiana sposobu myślenia przyniesie ci spokój i równowagę, a wówczas lepiej poradzisz sobie z codziennymi trudnościami oraz przyjmiesz bardziej akceptującą postawę wobec tego, czego zmienić się nie da.Nie musisz podporządkowywać się nawracającym negatywnym myślom. Jeśli szukasz sposobu na burzę szalejącą w twojej głowie, to sięgnij po ten poradnik. Zamieszczone w nim ćwiczenia pomogą ci przerwać błędne koło negatywnego myślenia, aby doświadczyć spokoju i ulgi oraz wieść bardziej produktywne, wypełnione sensem życie.
Większość nastolatków czuje presję nierealnych standardów wyznaczanych przez kulturę, media, rówieśników, rodziców, szkołę. Chociaż dobrze jest dążyć do tego, by stawać się coraz lepszym, to łatwo zatracić w tym procesie siebie i swoje marzenia.Chcąc być lubiane i akceptowane, nastolatki często dostosowują się do oczekiwań innych ludzi, nawet jeśli te nie są zgodne z ich przekonaniami. Aby zyskać aprobatę rówieśników, rezygnują z tego, co dla nich ważne, i obawiają się wyrażać własne opinie, stając się podatne na różne wpływy. W tym trudnym okresie nie pomagają też rodzice, którzy często decydują za swoje dzieci, jakie pasje mają rozwijać, na jakie zajęcia dodatkowe uczęszczać, do jakiej szkoły iść. To wszystko wywołuje w młodych ludziach wrażenie, że życie siłą pcha ich w różnych kierunkach, ale żaden nie jest tym, w którym oni chcieliby podążać.Jest to trudny czas poszukiwania własnej tożsamości, poznawania swoich możliwości i ograniczeń, ale również czas wielkich marzeń i zmian.Ten przystępnie napisany, ilustrowany poradnik podpowie nastolatkom, jak poradzić sobie z wyzwaniami okresu dojrzewania i jednocześnie stać się osobą, jaką chce się być. Jak nie zgubić własnej drogi, nie zapomnieć, kim się jest i co się kocha, oraz dążyć ku temu. Autorzy wyjaśniają, jak ważne jest podejmowanie ryzyka, szukanie nowych rozwiązań, pielęgnowanie pasji, nawiązywanie przyjaźni, posiadanie ideałów i odkrywanie budzącego podziw świata.Dzięki technikom zaczerpniętym z terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej młodzi czytelnicy odkryją skuteczne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, zwiększą elastyczność psychologiczną, a także przygotują się do tego, by wziąć swój los we własne ręce i stawić czoło życiowym wyzwaniom. Dostrzegą istniejące w każdej chwili nieskończone możliwości rozwoju, zmiany, angażowania się w działania zgodne z własnymi wartościami i stawania tym, kim pragnie się stać.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?