(...) kolejny tom w ramach inicjatywy środowiska cieszyńskich pedagogów, jaką jest seria wydawnicza Pedagogika Społeczna, poświęcony został osobom starszym – ich aktywizacji, edukacji oraz integracji społecznej. (...) wszelkie głosy w dyskursie na temat poprawy jakości starości są cenne, zwłaszcza jeśli są istotną teoretyczną narracją na temat ważności i wartości starości czy też ukazaniem praktycznych możliwości poprawy jej jakości. Przedstawiany tom jest przykładem takiego właśnie głosu, dzieła wartościowego i ważnego w przedmiotowym interdyscyplinarnym dyskursie o starości we współczesności, o jej kondycji i jej potrzebach. Jednocześnie trzeba podkreślić, że problemy starości są w nim ukazywane i rozpatrywane w typowy dla pedagogiki społecznej sposób – od strony środowiska. (...) książka jest też znakomitym przykładem owocnej współpracy badaczy i praktyków z różnych rzeczywistości, różnych państw i ich konstruktywnego wspólnego „pochylenia się” nad problemem. (...) zgodnie ze swym założeniem jest mocno osadzona w profilu dyscypliny, która patronuje serii, w ramach której tom jest publikowany.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Ewy Jarosz
„Kubek z obitym uszkiem” to kolejna, dziesiąta już, powieść tej autorki. Jest to równocześnie kontynuacja książki „Z tabulatury św. Jakuba” (Dom Wydawniczy DUET, Toruń 2013), opowiadającej o losach Hanki – już po zakończeniu II wojny światowej i po repatriacji do Polski, gdzie zamieszkała w Szczecinie.
Problematyka aspiracji jest stosunkowo często przedmiotem analiz przedstawicieli nauk społecznych, w tym także pedagogów. Elementem oryginalnym i nowym w recenzowanej książce jest powiązanie aspiracji z dokonująca się zmianą ustrojową w Polsce po 1990 r. oraz je konsekwencjami dla wielu obszarów życia społecznego. W książce znakomicie zaprezentowane zostały problemy regionu związane głównie z tradycjami i historią regionu, składem etnicznym mieszkańców województwa opolskiego i podwójnym obywatelstwem. Dużym atutem treści zawartych w książce jest objęcie diagnozą dwu pokoleń.
Z recenzji dr. hab. Wiesława Sikorskiego, prof. UO
Podejmowane w książce problemy, odnoszące się do rozmaitych aspektów wolności wypowiedzi, mają nie tylko teoretyczne, ale i praktyczne znaczenie. Na książkę składają się artykuły opracowane przez pracowników naukowych na co dzień zajmujących się problematyką mediów oraz dziennikarzy, którzy te media tworzą. Pozwala to na ujęcie postawionego problemu badawczego w możliwie szerokim kontekście. Dzięki temu zawarte w artykułach przemyślenia ich autorów i nierzadko wyjątkowo trafne propozycje zmian nie tylko poszerzają naszą wiedzę, ale nade wszystko chronią nas od jednostronności myślenia w mówieniu i myśleniu o wolności wypowiedzi urzeczywistnianej przez wolne media. [...] Mamy nadzieję, że będzie także doskonałą inspiracją do pogłębionej refleksji naukowej nad istotą wolności wypowiedzi oraz poszukiwań praktycznych rozwiązań związanych z nią problemów.
Wojciech Lis
Zbigniew Husak
Komunikacja jest specyficznym procesem społecznym, bowiem przebiega zawsze w środowisku społecznym, zachodzi w określonym kontekście społecznym oraz ma charakter dynamiczny i symboliczny. Komunikowanie się jest kontaktem społecznym w sensie przekazywania i przyjmowania informacji. Proces komunikacji jest interakcyjny, ponieważ tworzy stosunki partnerskie (symetryczne) lub podporządkowania (niesymetryczne lub komplementarne). Komunikacja daje nam szansę na wymianę myśli i współdziałanie, umożliwia wyrażanie uczuć i zaspokajanie potrzeb społecznych, stanowiąc mechanizm wyrażania satysfakcji czy frustracji. Czy potrafimy się skutecznie komunikować? Wiele nieporozumień w relacjach interpersonalnych jest wynikiem złej komunikacji. Niewłaściwe odczytanie intencji z jednej strony, zawoalowane oczekiwania z drugiej – oto trudności, których doświadcza niemal każdy z nas w codziennych rozmowach. [...] Teksty zawarte w niniejszym zbiorze zawierają treści dotyczące różnorodnych aspektów komunikacji interpersonalnej w rodzinie, komunikacji medialnej, komunikacji w grupie oraz prezentują nowe środki komunikacji w edukacji. Ze Wstępu
Redaktorce udało się bowiem znaleźć wspólną płaszczyznę intelektualną i myślową łączącą całość tej pracy. Jest nią nie tylko socjologiczne rozumienie internetu, ale także - co widoczne jest w wielu tekstach - głębokie filozoficzne i antropologiczne jego widzenie. Recenzowany tom imponuje wszechstronnością ujęcia, kompetencją całego zespołu autorskiego. Wszystkie artykuły reprezentują wysoki lub bardzo wysoki poziom merytoryczny. Zainteresuje on z pewnością nie tylko socjologów i medioznawców, ale i przedstawicieli innych dyscyplin naukowych. Co więcej, tom charakteryzuje się nie tylko walorami poznawczymi, ale i dydaktycznymi. Wiele artykułów może stać się z powodzeniem przedmiotem refleksji w dydaktyce uniwersyteckiej. Będzie on zatem miał również wartość praktyczną.
Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Katarzyny Skowronek
Książka zatytułowana Yoyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce dotyczy aktualnego i ważnego problemu, jakim jest zjawisko podglądania występujące we współczesnych mediach. Zjawisko to w istotny sposób „organizuje” sposób postrzegania rzeczywistości przez media; determinuje jakość materiałów dziennikarskich.
Niniejsza publikacja dokonuje analizy interdyscyplinarnej zjawiska voyeuryzmu medialnego, w aspekcie prawno-etycznym, kulturowym, socjologicznym, historycznym itp. Autorka książki poszczególne przypadki omawia na wybranych przykładach.
Pozycja Yoyeuryzm medialny w kontekście współczesnej prasy w Polsce może okazać się przydatna przede wszystkim medioznawcom i kulturoznawcom, ale też socjologom, czy psychologom, także z uwagi na wartość dokumentacyjną. Liczne przykłady potwierdzone przypisami, jak też załączonymi fotografiami, zeskanowanymi kolumnami prasowymi stanowią swoistą wizualizację problemu voyeuryzmu prasowego, a jednocześnie stają się cennym źródłem dla medioznawczych poszukiwań komparatystycznych.
Książka poświęcona jest zagadnieniom, które także żywo dyskutowane są w Polsce w kontekście naszej ustawy medialnej i pozycji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz – odpowiednio – rad nadzorczych radia i telewizji publicznej. Brakuje natomiast wiedzy medioznawczej, jak zagadnienia medialne są traktowane w innych krajach, szczególnie w tych, które mają i silnie rozbudowaną sferę publiczną, i tradycje pomocy państwowej w dziedzinie kultury. Problematykę polityki medialnej autor umieszcza w kontekście dylematów współczesnej regulacji rynku audiowizalnego. Od zagadnień związanych z politologicznym kontekstem w zakresie mediów przechodzi do analizy kwestii dotyczących współczesnej telewizji, ukazuje związki między tym medium, polityką i widzem (przez pryzmat praktyk w krajach skandynawskich), przedstawia sposoby regulacji i oceny telewizji oraz strategie działania.
Jest to praca interdyscyplinarna, zredagowana przejrzyście, konsekwentna w analizie, uporządkowana tematycznie, logicznie i merytorycznie powiązana. Ze względu na klarowny język, obrazowy charakter opisywanych problemów oraz wykorzystaną literaturę przedmiotu jest to publikacja ze wszech miar warta rekomendacji. Adresowana jest do środowiska zarówno medioznawców, politologów, jak i mediów; może także stanowić źródło inspiracji dla praktyków medialnych i polityków.
Z recenzji wydawniczej
prof. dr. hab. Tomasza Gobana-Klasa
Niniejszą pracę cechuje różnorodny dobór tematów, oscylujących wokół kwestii funkcjonowania mediów i kreowania ich zawartości, zaczerpniętych z subdyscyplin, tj.: ekonomika mediów i zarządzanie w mediach, komunikowanie polityczne, polityka medialna, prawo mediów.
Ze Wstępu
Demokrację medialną należy postrzegać w kategoriach szans i zagrożeń. Forma ta rodzi bowiem nowe możliwości partycypacji, socjalizacji politycznej, nowe formy dyskursu publicznego, jednak może także prowadzić do wynaturzeń demokracji, co wynika z uwarunkowań działalności mediów.
W rozważaniach zawartych w niniejszej książce staraliśmy się ukazać zjawiska i procesy towarzyszące przemianom społecznym wywołanym przez media. [...] W podjętym dyskursie staramy się zwrócić uwagę czytelnika na rosnącą lawinowo ilość problemów występujących na styku media–społeczeństwo. Redaktorzy
Wpływ nowoczesnej technologii na procesy demokratyczne
Nowe media a apolityka. Nowe formy komunikowania w obszarze polityki
Mediatyzacja polityki, czyli obywatel widz kontra polityk-aktor sceny politycznej
W poszukiwaniu hard newsów. Techniki public relations w komunikacji politycznej
Polskie blogi jako forma dyskursu politycznego - próba analizy zjawiska
Politycy lokalni a nowe typy komunikacji politycznej w Internecie
Sztuki wizualne powoli stają się istotnym obszarem badań nauk społecznych. Spowodowane jest to tym, że obrazy stały się dominującym składnikiem kultury popularnej, a także ważnym narzędziem oddziaływania społecznego i kulturowego. Zagadnienie to jawi się na tyle interesującym i istotnym obszarem badawczym, gdyż ukazuje nasze uwikłanie w ideologiczne postrzeganie świata.
Od Redaktora
Niniejszy tom charakteryzuje niejednorodny dobór tematów. Poszczególne artykuły różni nie tylko tematyka, ale także metodologia, co pozwala zaprezentować heterogeniczne spojrzenie na środki masowego przekazu i przypuszczalnie przyczyni się do zwiększenia kręgu potencjalnych czytelników.
Ze Wstępu
Z prawdziwą przyjemnością pragniemy oddać w Państwa ręce zbiór wywiadów przeprowadzonych w latach 2008–2011, które publikowane były na stronie serwisu iwiesz24 (www.iwiesz24.pl) z osobami publicznymi, które na co dzień tworzą oblicza mediów czyli czołowymi publicystami, dziennikarzami, ludźmi ze świata nauki, artystami i gwiazdami. Radio, prasa i telewizja a także ostatnio Internet to nie tylko ogromna, realna władza ale również misja i odpowiedzialność, bowiem to właśnie media formują nasze gusta, kształtują poglądy a często nawet mają wpływ na dokonywane wybory. Z jednej strony zatem zapewniają rozrywkę z drugiej natomiast powinny uczyć i wychowywać świadomego odbiorcę, a także obywatela. Prezentowane wywiady mają ukazać czytelnikowi jak ludzie sławni odnajdują się w czasach wszechobecnej informacji. Mają one również ukazać bardzo szerokie spektrum spostrzeżeń, poglądów i uwag rozmówców, którzy w mediach występują codziennie, sama książka natomiast stara się odpowiedzieć m.in.: na pytania: – czym jest dziennikarstwo?, – czy media mają misję?, – jakie przymioty powinien mieć dobry dziennikarz?, – jakie oblicza przyjmują media?, – jak żyć z nimi w symbiozie?, jak osoba znana ma się w nich odnaleźć? Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości, by uciec przed mediami, dlatego najlepiej je poznać, zrozumieć i z nich w pełni korzystać.
Z Wprowadzenia
Zamiarem redaktorów tomu było przygotowanie ciekawego zbioru opracowań, który wnikliwie analizowałby przemiany zachodzące na polskim rynku medialnym po 1989 roku. Rozważania te prowadzone zaś są tak z płaszczyzny prawnej, jak i etycznej.
Fragment Wstępu
W niniejszej książce poszukiwałam odpowiedzi na pytanie: jak potoczyły się losy osób, które w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa wychowywały się w domach małego dziecka. Włączając się w nurt badań pedagogicznych poszukujących ustawicznie najlepszych form opieki dla niemowląt i małych dzieci pozbawionych właściwej opieki rodzicielskiej, opisałam autentyczne losy wychowanków tarnowskiej placówki, która od dwudziestu lat jest moim miejscem pracy. Poprzez pryzmat konkretnych ludzkich losów przedstawiłam drogi życiowe wychowanków wypisanych z domu małego dziecka zarówno do rodzin biologicznych, adopcyjnych, zastępczych, jak i do innych domów dziecka.
Książka ks. Zygmunta Zielińskiego porusza problem niezwykle rzadko zauważany i komentowany: wyobcowanie części społeczeństwa, zwłaszcza młodzieży, z rodzimej tradycji. Autor, spoglądając okiem historyka, przestrzega przed groźbą utraty naszej polskiej tożsamości i dostrzega zagrożenia wynikające z tego zjawiska. Autor polemizuje z aktualną historyczną polityką władz państwowych i różnych środowisk opiniotwórczych. Nie boi się obnażać obłudy rządzących, dziennikarzy, krytykuje poprawność historyczną. Na uwagę zasługuje też strona formalna pracy – jej konstrukcja, warstwa językowa i styl narracji czynią książkę przystępną dla każdego czytelnika bez względu na wiek, wykształcenie czy wykonywany zawód.
Pracę naukową „Grunwald w świadomości społeczeństwa polskiego w drugiej połowie XIX i w XX wieku” oceniam jako potrzebną i ważną w dorobku współczesnej historiografii. Jest ona oryginalnym przedsięwzięciem, zwłaszcza z uwagi na przedstawienie problematyki badawczej w długiej i różniącej się od siebie perspektywie czasowej. Na opracowanie składają się cztery rozdziały, które wnoszą wiele ważnych informacji i często nowatorskich interpretacji. Dr Renata Knyspel-Kopeć dokonała opracowania w sposób kompetentny, krytyczny i wiarygodny, przez co publikacja ma zdecydowanie autorski charakter. Podjęcie tego tematu wymagało od autorki bardzo wielkiej erudycji i z tej próby wyszła ona zwycięsko, bowiem publikację tę cechuje wysoki poziom naukowy.
prof. zw. dr hab. Kazimierz Bobowski
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?