Największą przygodą mojego życia jest to, że przez trzydzieści dziewięć lat mogłem być i pracować u boku kardynała Karola Wojtyły, a potem Papieża Jana Pawła II. Wszystko zaczęło się w 1966 roku, kiedy poprosił mnie, bym został jego sekretarzem. Miałem wtedy dwadzieścia siedem lat. Nie przypuszczałem, że przez te wszystkie lata, dzień po dniu, będę świadkiem życia, pracy, modlitwy i świętości człowieka, który wyrósł na jednego z wielkich duchowych liderów współczesnego świata. […] Z perspektywy dziesięciu lat, które minęły od śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II, a także czasu, który upłynął od Jego beatyfikacji i kanonizacji, nieustannie powracam do wartości, jakie głosił światu, Kościołowi i każdemu z nas. One są i zawsze będą aktualne. Dlatego z wielką radością przyjąłem publikację toruńskiego historyka Zbigniewa Grochowskiego Śladami Świętego Jana Pawła II Wielkiego – Mojego – Twojego – Naszego Patrona. 1111 zadań i rozwiązań. Książka została napisana z pasją oraz widocznym szacunkiem i utożsamianiem się z poglądami Świętego Jana Pawła II.
Fragment słowa wstępnego Ks. Kardynała Stanisława Dziwisza, Arcybiskupa Metropolity Krakowskiego
O Świętym Janie Pawle II napisano wiele publikacji, dlatego wydawało się, że żadna nowa książka tematycznie związana z Wielkim Papieżem Polakiem nie jest w stanie zaskoczyć i wzbogacić wiedzy Czytelnika. Okazało się jednak, że książka Zbigniewa Grochowskiego, historyka i pisarza, znanego i cenionego w Polsce popularyzatora wiedzy o ludziach Kościoła i wiedzy regionalnej, charakteryzująca się nowatorskim sposobem opisu, rzetelnością i wieloma – często zaskakującymi fotografiami, właśnie to czyni. Książkę polecam uczniom wszystkich typów szkół, katechetom, historykom, polonistom i w ogóle każdemu, któremu bliskie są wartości głoszone przez najwybitniejszego Polaka, Jana Pawła II Wielkiego, naszego Patrona.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Maliszewskiego, kierownika Zakładu Metodologii Historii i Wiedzy o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Chociaż w naukowych opracowaniach z zakresu mediów w Polsce poświęcono sporo miejsca na analizę katolickich środków przekazu, problematyka ich struktury oraz jej roli w systemie medialnym nie była podejmowana. Tymczasem okres dwudziestu pięciu lat od rozpoczęcia transformacji ustrojowej wyraźnie wskazuje, że specyfika mediów katolickich sprowadza się nie tylko do ich zawartości i własnej doktryny, lecz również specyficznej struktury.
Fragment Wstępu
Książka Szkoła. Konflikt podmiotów? Zwraca uwagę na złożoność możliwych do wystąpienia procesów, w które bezpośrednio uwikłane są podmioty edukacji. Rzecz jednak w tym, że obok zjawisk oczekiwanych, pojawiają się inne, te niechciane. Najczęściej stanowią one asumpt do tworzących się konfliktów i kumulują w sobie ludzka niemoc, niechęć, gniew, zagubienie, bezradność, rozgoryczenie. W większości przypadków stany te są wynikiem nieprzygotowania nauczycieli i braku wiedzy na temat istoty konfliktów. Bez zrozumienia możliwość wpływu i kreowania procesów w zamierzonych przez siebie kierunku, nauczyciele skazują efekty własnej pracy na żywiołowość zjawisk. Zamiast przygotowania, współpracy i determinacji, pozostaje im jedynie wiara w cud. A wiara w tym przypadku to za mało, konieczna jest wiedza, która pozwoli efektywnie i z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych wyjść z sytuacji trudnych. Istotna jest tu wiedza na temat źródeł konfliktów, ich przebiegu i sposobu przeciwdziałania lub wykorzystywania w budowaniu konstruktywnych relacji ukierunkowanych na rozwój procesów edukacyjnych. Przyjęcie takiego założenia zaważyło na układzie książki i wyodrębnieniu dwóch części: Źródła konfliktów w edukacji oraz Sposoby przezwyciężania konfliktów w sytuacjach szkolnych.Fragment Wprowadzenia
Uczeni chyba zbyt często wbijają nas, współcześniaków, w przeświadczenie, że nauka w tym świecie jest jedna. Sami też zastanawiają się, jak wyjść z matni humanizmu, którego charakterystyczną cechą są przeciążenia poznawcze. Humanizm ma wręcz „przeżerać” umiejętności w tym zakresie. Z drugiej jednak strony ludzkość „przećwiczyła się” już chyba dostatecznie w szukaniu porozumień, źródeł nadziei dla sytuowania w przyszłości stale wyłaniających się rezerw intelektualnych. Byle by tylko nie przecinać, nie przeskakiwać etapów dochodzenia do porozumień i nie dewastować obszarów, na których jak w szczególności we wnętrzu jednostki, w jej duchu, porozumienia odzyskują wciąż nowe, charakterystyczne w danej kulturze zalążki. Dla pedagoga, którym jest autor książki sięgnięcie wzrokiem poza tradycyjne dostępne mu pola dociekań stało się w jakimś sensie wyprawą w nieznane. Ale właśnie ten świat już wymaga, by poruszać się w nim z „rozmachem”, w szczególności z odważnym spojrzeniem na to wszystko, co przynosi ze sobą Wielki Wschód.
SKANSEN- odkrywanie straconego czasu to publikacja opowiadająca o: narodzinach radia, jezuitach, o Chodlu, Połocku, Harbinie w „rosyjskiej” Mandżurii oraz Lublinie, o szlaku herbacianym, kolei transsyberyjskiej, kryptologii i matematyce. Można by powiedzieć, że jest to książka o „dziwnym skansenie”. Kompozycja książki jest wzorowana na arcydziele Prousta.
Książka stanowi bardzo interesującą próbę rewitalizacji aksjologicznej refleksji na użytek współczesnej filozofii kultury. Zakłada się w niej – i słusznie – że wartościowanie leży u podstaw wszelkiego poznania rzeczywistości, a nie tylko u podstaw wszelkiego poznania rzeczywistości, a nie tylko u podstaw działania, że logika poznania świata przyrody bynajmniej nie musi prowadzić do wykopywania przepaści między przyrodoznawstwem a humanistyką. (...) W świetle rozważań autorki żaden porządek wartości, żadna z prób wyjścia z chaosu aksjologicznego nie może pretendować do roli absolutnego ich uporządkowania.
Nie ma tu nic stałego, jest twórczość, ale nie arbitralna, bo zdeterminowana materią procesów z pozoru chaotycznych i prób budowania. Koło historii okazuje się zarazem kołem aksjologicznym i nie da się ono sprowadzić do chaosu emocji poddawanych inżynierii społecznej. Książka zachęca do odpowiedzialnego współmyślenia o tym i to jest jej ogromna wartość poznawcza.
Dr hab. Ryszard Wiśniewski, prof. UMK
Autorka wykazuje się znaczną erudycją w zakresie podjętej problematyki. Umiejętnie porusza się ona między różnymi dziedzinami humanistyki badającymi świat ludzkich wartości, przywołuje różne tradycje tych badań i poddaje ich wyniki wnikliwej refleksji. Dlatego też uzyskujemy spójny autorski wywód i możemy poznać własny punkt widzenia Autorki, a zarazem uczestniczyć w dyskusji, w której do głosu dochodzą różne i dalece odmienne stanowiska. Książka jest ważnym przyczynkiem do dyskusji nad współczesnym doświadczaniem i rozumieniem wartości.
Jej publikacja powinna przyczynić się do zintensyfikowania toczącej się dyskusji i wyeksponowania w niej częstokroć słabiej obecnych wątków.
Dr hab. Marek Rembierz
Należy podkreślić, że bardzo ciekawy jest sam projekt publikacji. Autor postawił sobie za cel wniknięcie w perspektywę poznawczą samych osadzonych, szczególnie tę odnoszącą się do ich rozwoju osobowego. Takie podejście zasługuje na uznanie i świadczy o znajomości problemów penitencjarnych [...]. Praca jest cennym źródłem wiedzy dla naukowców i praktyków pracujących z osadzonymi i byłymi więźniami, a także dla wychowawców, rodziców, katechetów. Autor monografii poruszył problem bardzo ważny nie tylko w obszarze pomocy postpenitencjarnej, ale również istotny w procesie wychowania każdego człowieka.
Fragment recenzji dr hab. Anny Fidelus, prof. UKSW
Książka ta dotyczy istotnych i bardzo interesujących aspektów uwzględniających problematykę kształtowania się osobowości człowieka, jego odpowiedzialności i powinności, a także różnic w zachowaniach uwarunkowanych środowiskowo. [...] Jest oryginalna, interesująca, a przede wszystkim dotyka ważnego problemu, jakim jest funkcjonowanie rodziny w kontekście kształtowania powinności i odpowiedzialności u młodzieży oraz u osób pozbawionych wolności. [...] Zarysowane tu elementy koncepcji i wizji oraz zaprezentowane wyniki badań z pewnością przyczynią się do poszerzenia perspektywy badawczej pedagogiki resocjalizacyjnej.
Fragment recenzji dr hab. Anny Kieszkowskiej, prof. UJK
Publikacja (...) jest interesującą i ważną monografią w pedagogice wczesnoszkolnej. Podjęto w niej trud uporządkowania i ujęcia całościowego różnych, ale zintegrowanych w edukacji dziecka obszarów jego wychowania i kształcenia, wynikiem których jest kształtowanie zintegrowanej i autonomicznej osobowości dziecka w jego rozwoju...
Fragment z recenzji dr hab. Urszuli Szuścik
Tematyka publikacji koncentruje się na zagadnieniach dotyczących dziedzin wychowania w odniesieniu do pierwszego etapu kształcenia - edukacji wczesnoszkolnej. Książka posiada wyraźne przesłanie – wychowanie stanowi świadome i celowe oddziaływanie pedagogiczne, którego konsekwencją są zmiany, głównie w sferze emocjonalno-motywacyjnej osobowości dziecka, dlatego też jego rola w dzisiejszym dynamicznym świecie jest ogromnie ważna (...) koncentruje nasz ogląd rozwoju wychowanka na bardzo szybko zmieniających się obszarach współczesnego życia...
Fragment z recenzji dr hab. Teresy Parczewskiej
Tom pierwszy trylogii pt. Miasteczko (nominowany do Nagrody Literackiej Centralnej Europy Angelus) przedstawiał tragiczne wydarzenia, które miały miejsce w Kępnie w roku 1945, poszukiwanie nieznanego autorce ojca i odkrywanie jego przeszłości, pierwszy w Polsce proces funkcjonariuszy Urzędu bezpieczeństwa oraz losy bohaterek: nowojorskiej artystki Nory i początkującej pisarki polskiego pochodzenia Ingrid.
W tomie drugim - Siódmy krąg – autorka kontynuuje poszukiwania ojca i odkrywa istnienie antykomunistycznej grupy niepodległościowej Konspiracyjne Wojsko Polskie, działającej na terenie Kępna w latach 1948-1949 pod dowództwem Edmunda Pośpiecha. Na podstawie dokumentów autorka odtwarza historię jej działalności, zdradę, aresztowania jej członków, długotrwałe śledztwo, procesy, wyroki oraz odbywanie kar w więzieniach lat stalinowskich (m.in. w najcięższym we Wronkach i w kamieniołomach Piechcina). Poznajemy też dalsze losy Nory i Ingrid, dopiero rozpoczynającej życie w Nowym Jorku.
W przygotowaniu tom trzeci.
Pracę [...] cechuje daleko idąca merytoryczna trafność i logiczna spójność, Bogactwo wątków informatyczno-dydaktycznych i pedagogicznych świadczy o tym, ż mamy do czynienia z interesującym i bardzo aktualnym kompendium wiedzy stosowanej, co prawdopodobnie stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie czytelników żądnych wiadomości i praktycznych umiejętności, aby sprostać wyzwaniom wciąż doskonalącej się technologii informacyjno-komunikacyjnej w i dla edukacji.
Ku czemu zmierza świat i człowiek, ku czemu zmierzamy sami, czy istnieje jakaś współzmienność i współzależność na tej linii zjawisk i zdarzeń, czy dlatego coś się dzieje na terenie współbycia, że miały i mają miejsce nieodwracalne stany rzeczy w jednej, drugiej i trzeciej dziedzinie? Chciałoby się pokusić o skrajne wnioski, ale właśnie one, dla recenzenta Wypatrując homo eligens, prof. UJK Olega Leszczaka, są wątpliwe. Nie sprzeciw, ale poczucie, że autor tejże książki posuwa się za daleko w dyskwalifikacji postawy pragmatycznej, mimo że sam prezentuje artystyczne skłonności, a - jak wiadomo - pragmatyków wśród artystów nie brakuje. Wskazany recenzent nie ma natomiast za złe autorowi książki, że "kreuje wyraźną opozycję pomiędzy charakterystycznym dla egzystencjalizmu poważnym, wręcz tragicznym, podejściem do personalnego losu ludzkiego (odwołując się wielokrotnie do Schopenhauera) a ironicznym >>komedianctwem<<, którego źródło autor upatruje w pragmatyzmie". Tak wygląda spotkanie autora z opinią o jego dziele, którą go zaszczycił lingwista i antropolog. Natomiast recenzent(ka) - pedagog - zaszczyciła niniejszą książkę wniknięciem w zaprezentowaną w niej sztukę międzydyscyplinarnego i samoistnego zarazem spojrzenia na kondycję człowieka współczesnego i jego odniesienia do pedagogiki. Gdy antropolog zauważył rzadkość rozważań filozoficznych autora w polskim dyskursie filozoficznym, to pedagog - prof. UŚ Urszula Szuścik - podkreśliła oryginalność niniejszej książki, mierzoną nawiązaniami do pragmatyki codzienności. Różnorodność spojrzeń na HOMO ELIGENS, w nawiązaniu do koncepcji stylów życia, mającej zasadnicze znaczenie dla zrozumienia zjawisk społecznych, pełnych nieprzewidywalności, zmuszających do ambiwalencji, ale zarazem do mierzenia i sprawdzania swych osobowych sił witalnych, swej duchowości, recenzentka oceniła jako znaczącą dla pedagogiki ukierunkowanej na integrację uczestników społecznych przestrzeni edukacyjnych.
Szczepan Kutrowski
Znajomość źródeł prawa żydowskiego i jego wpływu na proces kształtowania się współczesnych systemów prawnych, typizacja przestępstw i systematyka funkcjonujących w nim na przestrzeni lat sankcji karnych, założenia procesu karnego, a także wpływ tradycji na aktualnie obowiązujące prawo Izraela, są kluczem do zrozumienia przyczyn zmian nie tylko prawnych, ale i politycznych zachodzących we współczesnym świecie. Należy wyrazić nadzieję, że książka niniejsza stanowić będzie w tym względzie ważne źródło informacji, pozwalające usystematyzować problematykę judaistycznego prawa karnego.
Autorzy
Temat książki zrodził się z obserwacji rzeczywistości, w której zauważamy wielość rozbudowanych monologów uprawianych „pod płaszczykiem” rozmowy. Bardzo dużo debat publicznych, politycznych, kulturalnych, a nawet uniwersyteckich podejmuje różnego rodzaju polemiki, które często kończą się w sposób „urwany”, nie dając nawet szansy dojścia do próby spotkania się we wspólnym punkcie. Nawet kompromis w takim ujęciu wydaje się myśleniem życzeniowym. Skłoniło nas to do postawienia sobie pytania: Czy dialog jest możliwy w świecie monologów? Aby na nie odpowiedzieć, należy najpierw zapytać: Czym jest autentyczny dialog i w jaki sposób należy go uprawiać? To właśnie definicji i roli dialogu w XXI wieku chcemy poszukiwać.
Do naszego projektu zaprosiłyśmy osoby reprezentujące różne dziedziny życia społecznego, by wspólnie z nimi poszukać odpowiedzi na te pytania. Wychodząc od klasycznej definicji dialogu wywodzącej się z tradycji antycznych, poprzez próby określenia tej definicji na gruncie współczesności (rola dialogu w ujęciu naszych rozmówców z perspektywy ich dziedziny naukowej/zawodowej), chciałyśmy zbadać problem trudności komunikacyjnych w dzisiejszym świecie. Mamy nadzieję, że po części nam się to udało. Życzymy udanej lektury.
Autorki
Prezentowana książka jest próbą rekonstrukcji obrazu świata, który wyłania się z kart druków jezuickiej oficyny w Kaliszu, będących jednym z elementów składowych procesu komunikacji w epoce nowożytnej. Poszukuje odpowiedzi na pytania: Jakimi wartościami kierowano się, dokonując życiowych wyborów? Jak wyobrażano sobie bezpieczne i szczęśliwe życie? Co sądzono o niezwykłych i cudownych zdarzeniach? Jak rozumiano zło i cierpienie? Czy refleksja eschatologiczna była obecna w potocznym doświadczaniu świata? Różnorodność i mnogość materiału źródłowego pozwoliły na szeroką analizę stylistyki, sposobów obrazowania i zasad kodowania zdarzeń. Historia jezuickiej drukarni jest dla historyka kultury punktem wyjścia do projektowania pewnej normy wyobraźni, która w dużej mierze decyduje o formie i interpretacji świata.
Młodzież boryka się ze stawianymi przed nią zadaniami, które coraz trudniej jest realizować. Wynika to ze zmieniających się oczekiwań, tempa życia, niepewności co do stałości norm i zasad oraz samotności i braku autorytetów.
Szukamy więc wspólnie odpowiedzi - jak pomagać i wspierać młodego człowieka w jego dążeniu do rozwoju we współczesnej rzeczywistości? Odkrywamy młodzież ciągle na nowo...
Chiny stanowią przedmiot rosnącego zainteresowania tak badaczy, jak i publicystów całego świata. Niektórzy prognozują ich nieustanny wzrost w porządku systemu światowego. Inni wieszczą ich rychły upadek. W ostatnich latach do kraju tego coraz liczniej podróżują polscy turyści, przedsiębiorcy i studenci. Z racji znaczącej pozycji Państwa Środka w światowej gospodarce stało się ono jednym ze strategicznych partnerów Polski w wymianie handlowej. Niniejsza książka przybliża polskiemu czytelnikowi mechanizmy chińskiej drogi ku nowoczesności. Mamy do czynienia z solidną analizą naukową, a jednocześnie tekst zaskakuje przejrzystością, która pozwala trafić nie tylko do wąskiego grona badaczy, ale też do przeciętnego czytelnika.
Z recenzji prof. dr hab. Adama W.Jelonka
(…) niniejsza publikacja ma stanowić próbę komplementarnego, krytycznego ujęcia zagadnienia komunikacji w edukacji, zarządzaniu, marketingu czy polityce społecznej. Dlatego zawarte w książce teksty odnoszą się zarówno do klarownego, wszechstronnego przedstawienia przez poszczególnych autorów badanych problemów komunikacji, jak i wnikliwego obserwowania, odczytania kontekstów, w których się pojawiają, co warto podkreślić, pierwszy raz.
Zamieszczone w opracowaniu ujęcia monograficzne wypełniają lukę badawczą dotyczącą obecności samego procesu komunikacji bądź jego kontekstu w obszarach eksploracji dotąd omijanych, tj. np.: architektura, kultura, obiekty historyczne lub turystyka. Można również zinterpretować konstrukcję książki jako próbę uwzględnienia bipolarnego podziału na treści komunikowalne oraz te, które zazwyczaj pojmuje się jako niekomunikowalne, niemożliwe do komunikowania wprost, m.in.: rozmaite obiekty architektoniczne, kultu religijnego, przestrzeń miejska, walory krajobrazowe.
Ze Wstępu
Autor dał dawód bardzo dużego zaangażowania i solidności badawczej. Praca jest bardzo samodzielna, uwzględnia szeroki zakres literatury przedmiotu. Stanowi szeroki zakres badań kulturowych i wniosków praktycznych ważnych dla edukacji medialnej.
prof. dr hab. Krystyna Czuba, medioznawca, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Drogi Czytelniku, książka, która trafiła do Twoich rąk, traktuje o fenomenie opinii publicznej. Niewiele jest zjawisk, które budziłyby aż takie namiętności zarówno wśród polityków, jak i uczonych. Tym bardziej że opinia publiczna interesuje nie tylko politologów, socjologów, prawników, historyków, ale także specjalistów zajmujących się marketingiem czy public relations. Zainteresowanie nią rośnie szczególnie w czasie kampanii politycznych. Książka nie tylko prezentuje dyskusje, które pochłaniają badaczy tego zjawiska, i pojęcia, którymi opisuje się opinię publiczną, ale także odpowiada na wiele pytań dotyczących tego, czym ona jest, na czym polegają nietrafione sondaże i jak można nimi manipulować. Jeżeli słyszymy w jednym serwisie informacyjnym o opinii publicznej, a w drugim o opinii społecznej, to czy mowa jest o tym samym, czy też o dwóch różnych zjawiskach? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w tej książce.
Monografia jest ważną pozycją wydawniczą, kierowaną do szerokich grup czytelników, jednak jej szczególnym adresatem są osoby odpowiedzialne za kreowanie postaw społeczeństwa w stosunku do osób starszych. Wiele zaniedbań w życiu społecznym wynika z niezrozumienia problemu, a to z kolei ma swoje źródło w braku wiedzy. Prezentowane opracowanie wskazuje na niekorzystne czynniki, które jednak zbiorowym wysiłkiem są możliwe do usunięcia. W tym tkwi wartość książki, która oparta jest na obiektywnych badaniach naukowych, często przeprowadzanych bezpośrednio przez Autorów poszczególnych rozdziałów. […] Praca traktuje wprawdzie o negatywnych aspektach starości, jednak zawiera pozytywne przesłanie w postaci wskazania istoty problemu i możliwości jego rozwiązania. Monografia jest kompetentnym, opartym na naukowych faktach opracowaniem, które stanowi ostrzeżenie i jednocześnie mobilizuje do jak najszybszych działań prowadzących do wyeliminowania, a przynajmniej ograniczenia zła towarzyszącego starzeniu się.
prof. dr hab. med. Leszek Bidzin
Przedstawiony w recenzowanym tomie problem nie jest oczywiście zjawiskiem nowym, a na temat zmian demograficznych powstały liczne opracowania naukowe. Jednakże redaktor książki wraz z dobranym zespołem autorów zaprezentowali krytyczne podejście do problemu starzenia się społeczeństwa w kontekście postrzegania tego zjawiska w przestrzeni publicznej. […] Recenzowany zbiór opracowań odnosi się do ważnego społecznie problemu, jaki stanowi nie tylko starzenie się społeczeństwa, ale także analiza tego zagadnienia w ujęciu interdyscyplinarnym. Jednocześnie uwzględnione jest szerokie spektrum społeczne, polityczne i prawne tego zjawiska.
prof. dr hab. Grzegorz Janusz
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?