Blaskiem „Rozmów z piórami” są ludzie – tak rozpoczęłam pierwszą przygodę z wywiadami. Oto do rąk czytelnika trafia część trzecia (ostatnia) książki. Dwanaście wspaniałych kobiet – moich rozmówczyń – i ja (też rzecz jasna kobieta) wypytana przez te właśnie wyjątkowe Panie. Wielowątkowe ścieżki, po których wędrujemy, odsłaniają najważniejsze literackie tematy, pokazując przy tym pełny obraz kobiecego esprit. To wędrówka piękna, a przy tym bardzo pouczająca.
Od Autorki
Już jakąś fix ideą dr. Szczepana Kutrowskiego stało się docieranie do horyzontów myśli humanistycznej, gdzie tylko krok dzieli nas od wyjścia poza nie – krok, którego zarówno czynić tu i tam ludzie się obawiają, jak i przyzwolenie nań dają. Ku odwadze wznoszenia, że tak właśnie rzeczy się mają, berła świadomości w górę warto sięgać – dowodzi autor niniejszej książki. Tym samym wraz z odczuciem powagi odważnego postępowania jest wykreowany ideał – nie od dziś zresztą – nieuchylania się od tego, co w życiu jest przygodą, starciem z nieprzewidywalnością i pojawieniem się światłao różnych barwach, snującego obecność różnych ludzkich mocy. By kreacje takowe miały siłę przebicia, warto kruszyć kopie w dyskursie, choćby takim własnym – wierzy nasz autor. Uchyla się wtedy absolutyzm wyabsolutnionych mniemań o porządku rzeczy, niestety wciąż wulgaryzujących dyskurs humanistyczny. Niepokojem pobrzmiewa zakradanie się postawy nieprzyjmowania do wiadomości, rodem z potoczności, do dyskursu, czemu w niniejszej książce postawiono opór.
Książka Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności stanowi jedną z trzech monografii wieloautorskich – obok Edukacji wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji oraz W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta – składających się na serię wydawniczą Edukacja w Dialogu i Perspektywie,która ukazuje się od 2002 roku i liczy już 21 tomów. Prezentowana edycja dedykowana jest pamięciProfesora Kazimierza Denka, honorowego gościa i stałego uczestnika Augustowskich Spotkań Naukowych, z których wyrosła idea owych publikacji. Przedstawione w monografiach teksty są rezultatem pogłębionej refleksji, analiz i eksploracji wielu wybitnych badaczy, uczestników i obserwatorów rzeczywistości edukacyjnej. Wpisują się w nurt wieloaspektowych debat, projekcji i propozycji zmian oraz zachęcają do kontynuowania dialogu o edukacji.
Redaktorzy naukowKsiążka Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności stanowi jedną z trzech monografii wieloautorskich – obok Edukacji wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji oraz W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta – składających się na serię wydawniczą Edukacja w Dialogu i Perspektywie,która ukazuje się od 2002 roku i liczy już 21 tomów. Prezentowana edycja dedykowana jest pamięciProfesora Kazimierza Denka, honorowego gościa i stałego uczestnika Augustowskich Spotkań Naukowych, z których wyrosła idea owych publikacji. Przedstawione w monografiach teksty są rezultatem pogłębionej refleksji, analiz i eksploracji wielu wybitnych badaczy, uczestników i obserwatorów rzeczywistości edukacyjnej. Wpisują się w nurt wieloaspektowych debat, projekcji i propozycji zmian oraz zachęcają do kontynuowania dialogu o edukacji.
Redaktorzy naukowi
Tytuł niniejszej monografii w celowy sposób nawiązuje do tytułu książki Blask wiary. Wizja teologiczna Jana Pawła II kardynała Avery Dullesa, jezuity i wieloletniego wykładowcy teologii w Fordham University w Nowym Jorku, który przedstawił w niej teologiczną myśl Jana Pawła II zawartą na kartach różnych pism nauczania papieskiego: encyklik, adhortacji i listów. Nasze opracowanie nie jest tak szeroko pomyślane, koncentrujemy się w nim na dwóch kwestiach kluczowych, jakimi są z naszego punktu widzenia próba portretowania zarówno religii, duchowości, jak i sacrum we współczesnych mediach. Mamy nadzieję, że różnorodne spektrum zagadnień zaprezentowane przez zespół Autorów pozwoli lepiej zrozumieć problematykę współczesnych mediów oraz wielorakie inspiracje, jakie czerpią one z religii i nauki Kościoła katolickiego.
Marek Sokołowski
Przystępując do przygotowania niniejszej publikacji zakładałam, że uda mi się przedstawić całą 70-letnią historię „Młodego Lasu”. Jednak ogrom, a przede wszystkim wyjątkowość materiałów dotyczących pierwszych kilkunastu lat istnienia Domu, przekonały mnie, by wszechstronnie i bogato zilustrować właśnie ten okres. Dlatego powstała teraz pierwsza część tej historii [...]
[...] W przygotowanej publikacji postanowiłam oddać głos wychowankom pierwszych roczników-bohaterom historii „Młodego Lasu”. Zawarte w niej materiały starałam się uporządkować w sposób czytelny i przedstawić jako świadectwo różnorodności, niezwykłości i wielości form życia młodzieży, która utraciła rodziców wskutek wojny. Zatem celowo opatrzyłam je skromnym komentarzem.
Moją intencją nie było napisanie historii, tylko jej pokazanie. Stąd tytuł „Obrazki z historii”. Młodolasowi świadkowie tamtych czasów są jeszcze wśród nas. Każdy z nich mógłby stworzyć własną opowieść, ale zadanie to właśnie mnie zostało przez nich powierzone. Czuję się tym zaszczycona, mam też nadzieję, że choć w części temu sprostałam.
Zachęcam serdecznie do wnikliwej lektury materiału faktograficznego. Jestem pewna, że każdego czytelnika coś tu zauroczy. Mnie zachwyciły na przykład: instrukcja picia tranu, podanie o zakup piłki nożnej, niektóre zapisy w kronice Domu, a przede wszystkim wspomnienia byłych wychowanków, które zbierałam od lat. Uśmiechajcie się czytając o tych starych dziejach-to jest historia, poczujcie jej klimat!
Fragment Przedmowy
Pogrzeb religii, a przynajmniej chrześcijaństwa, ogłasza się od czasów Oświecenia, albo i jeszcze dawniejszych. Mimo to religia w naszym kręgu cywilizacyjnym odgrywa ogromną rolę, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że kultura współczesna sprzyja sekularyzacji, a co najmniej odchodzeniu od religijnych praktyk. „Medialne reprezentacje rzeczywistości” dominują niekiedy w naszych głowach nad realem, lecz nie są w stanie całkowicie wyprzeć odczucia transcendencji i potrzeby religijności. Co więcej, media stają się często narzędziami propagandy wiary (propaganda fidei) oraz źródłem informacji o jej zasadach i praktykach. Mogą też-jak słusznie zauważają autorzy recenzowanej książki-„funkcjonować w roli osobnego podmiotu kształtującego poglądy i postawy w odniesieniu do religii” albo nawet „przejmować funkcje, które wcześniej były domena religii” lansując lub deprecjonując wartości, style życia, normy czy wzory zachowań. [...] Recenzowana książka ujmuje relacje między mediami a religią w kategoriach systemowych, przy założeniu, że oba podmioty (obie praktyki) stanowią „względnie autonomiczne subsystemy społecznego życia”. Autorzy jedenastu artykułów pokazują, jak owe subsystemy wzajemnie się przenikają i interferują, wzmacniając lub osłabiając swoje role i oddziaływania. Sfery sacrum i profanum niekiedy na siebie zachodzą, popadając w konflikt, lub wzajemnie się dopełniają w rezultacie złożonych procesów negocjowania.
Fragment recenzji prof. Jerzego Jastrzębskiego
Książka Seniorzy i film stanowi studium na temat aktywności osób starszych w obszarze kultury filmowej. Autorka rozwija tezę o aktywizacji i integracji społecznej seniorów przez uczestnictwo w kulturze filmowej, a także wskazuje na określone działania oraz wybrane filmy, które mogą tę aktywizację wspomóc. Opracowanie to może stanowić interesującą lekturę dla badaczy zainteresowanych starzeniem się i starością człowieka-pedagogów, psychologów oraz animatorów kultury i organizatorów życia kulturalnego, jak również dla seniorów, ich rodzin i opiekunów, a także dla osób realizujących projekty oparte na międzypokoleniowym działaniu.
Znajdujemy w pracy szeroką panoramę poglądów na starość prezentowaną przez przedstawicieli takich dyscyplin wiedzy jak: psychologia, a w obrębie pedagogiki-pedagogika społeczna i andragogika oraz gerontologia społeczna i wychowawcza.[...] podjęty przez autorkę temat jest ważny przede wszystkim z racji świeżości i oryginalności ujęcia problemu relacji zachodzących pomiędzy osobami starszymi a kultura filmową. Rzeczywiście bowiem różne formy uczestnictwa osób, które przekroczyły 60 rok życia, stanowią płaszczyznę ich aktywizacji oraz integrowania się we wspólnocie bycia i przeżywania dzieł filmowych.
prof. nadzw. dr hab. Jerzy Semków
To książka o zdobywaniu władzy. O umizgach polityków do wyborców. O technikach czarowania elektoratu. O wyborach. O demokracji.
To porównanie dwóch prezydenckich kampanii wyborczych: jednej zwyczajnej, wpisanej w kalendarz wyborczy, niemal rutynowej; i drugiej-nagłej, niespodziewanej, rozgrywającej się po tragedii smoleńskiej.
To książka o malutkiej części historii Polski. O historii, która toczyła się na naszych oczach.
Praca ta jest dobrym przyczynkiem do studiów kulturoznawczych, gry bowiem to istotny obszar subdyscypliny i kierunku studiów, które określa się jako cyberkulturoznawstwo. Jest wartościowym przewodnikiem intelektualnym po problematyce gier, które już weszły do głównego nurtu kultury popularnej. Nie waham się zatem stwierdzić, że praca stanowić będzie coś w rodzaju referencebook dla przyszłych badaczy społecznego tworzenia rzeczywistości w grach komputerowych. Książka R. Bomby [...] jest pierwszą w polskim piśmiennictwie systematyzacją problematyki gier komputerowych jako fenomenu kulturowego, wykraczającego jednak daleko poza kulturę będącą sferą ekonomii, polityki, nauki, edukacji i in.
Prof. dr hab. Kazimierz Krzysztofek
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
Kultura popularna od początku swojego istnienia spotyka się z wieloma zarzutami dotyczącymi przede wszystkim jej niskiej wartości i rzekomego „zaśmiecania” sztuki wysokiej, co jednakże nie wpływa na fakt, że to właśnie po nią chętniej sięgają odbiorcy. Tę tendencję obserwują rządy państw na całym świecie, starając się wykorzystać potencjał własnej miękkiej siły, której jednym z filarów jest kultura, a więc także łatwiej przyswajalna kultura popularna. Korea Południowa już od kilku lat jest jednym z liderów w eksporcie produktów kulturalnych regionu Azji, a niniejsza książka stara się przybliżyć okoliczności, w jakich udało się osiągnąć ten status, a także jak obecnie wyglądają relacje pomiędzy władzą i przemysłem rozrywkowym.
Zapraszam Cię, drogi Czytelniku, do świata moich słuchowisk, do świata nostalgii i refleksji, do świata ludzkich krajobrazów, dążeń i tęsknot, do świata, który nawet gdy jest zły, to może być lepszy, do świata mojej wyobraźni.
Marcin Troński
Książka pod redakcją Aleksandry Minczanowskiej, Anny Szafrańskiej-Gajdzicy i Mirosława J. Szymańskiego w sposób innowacyjny podchodzi do tradycyjnego problemu szkoły jako centrum zainteresowania badaczy edukacji. Autorzy analizują ją jako żywy organizm, system więzi i relacji oraz zespół aktorów odgrywających swoje społeczne role. Z tej perspektywy spojrzeli na występujące w środowisku szkolnym konflikty i różnorodności, stawiając tytułowe pytanie, czy jest ona wspólnotą dążeń, która pozwala osiągnąć założone cele wszystkim uczestnikom procesu edukacyjnego. Publikacja podzielona jest na trzy części: konteksty teoretyczne, dylematy i doświadczenia oraz propozycje rozwiązań, które tworzą kompleksowy krajobraz współczesnej szkoły.
Aktualna wiedza o edukacji obejmuje nie tylko intelektualne wytwory pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ale także różne formy szeroko rozumianej praktyki edukacyjnej, które wciąż są dokonywane w pedagogiach. Stąd, używając pojęcia edukacja, obejmuje się nim zwykle ogół oddziaływań służących formowaniu się całokształtu zdolności życiowych człowieka, przez co do jego zakresu włącza się nie tylko procesy intencjonalnie zorganizowanego wychowania i kształcenia w instytucjach systemu oświatowego, ale także te procesy i działania, które odnosząc się do całej osobowości jednostki, występują w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, zawodowym, przekazu informacji i kultury czy – czyniąc wypowiedź kompletną – w szeroko rozumianym społeczeństwie zorganizowanym i zinstytucjonalizowanym. Z tego powodu niniejsza monografia jest swoistym zaproszeniem do refleksji właśnie o szeroko rozumianych społecznych kontekstach edukacji. W dyskusji udział wzięli Autorzy, którzy ukazując rozumienie właściwe reprezentowanej przez siebie profesji i dyscypliny naukowej, współtworzą – co właśnie wydaje się cenne – interdyscyplinarną płaszczyznę myślenia o teorii i praktyce edukacji. I mimo że tom zawiera 15 różnorodnych w swej formie tekstów, to wszystkie je łączy podtytuł książki: Tropy – Przybliżenia – Aplikacje, który przez swoiste dopełnienie spina całość wspólną klamrą integralności.
Maria Broniewska-Pijanowska próbuje z zapamiętanych historii opowiedzieć Matkę – swoje Jej zapamiętanie. To wspomnienie dziewczynki, później dorastającej panienki, ale zawsze dziecka. Miejsca, adresy, cały kalejdoskop postaci z aktorskiego kręgu (niektóre znane do dzisiaj), ale także Hemar, Boy-Żeleński, Axerowie i wielu innych splatają się w tej historii z życiem Zarębińskiej i jej córki. Jest i Władysław Broniewski. I choć pojawia się tu w tle, to jest to tło wyjątkowo interesujące, bo pomimo wielu doskonałych opracowań poświęconych poecie dotąd nieznane.
Fragment Wstępu
Oceniając w sposób całościowy książkę, należy mocno podkreślić jej pionierski u nas charakter [...] jest bardzo cennym wkładem w polskie badania nad Harmoniemusik, budzi uznanie rozległością przeprowadzonych za granicą kwerend i wnikliwością analiz, wzbogacając zaraz perspektywę studiów światowych nad tą zaniedbaną ciągle sferą aktywności muzycznej o nowe źródła i wątki interpretacyjne.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Wieczorka
Ze względu na swoją specyfikę podjęcie tej właśnie problematyki – z punktu widzenia badacza niezwykle oryginalnej - zasługuje na uznanie, a trafność jej wyboru dodatkowo potwierdza fakt, że w polskiej literaturze muzykologicznej była ona dotąd prawie w ogóle niepodejmowana.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Remigiusza Pośpiech
Książka ukazuje różne postaci i zakresy niepewności, która towarzyszy dziś jednostkom i grupom społecznym. Przekonuje, że współczesna kultura - niezapewniająca już trwałych i nienaruszonych fundamentów aksjologicznych, moralnych czy semiotycznych - sama pozostaje we wciąż niedokończonej i niedookreślonej formie.
Książka wpisuje się w trwającą od lat wśród socjologów, dyskusję na temat religijnego kształtu świata, współczesnej roli religii, znaczenia Kościoła katolickiego, czy szerzej tradycyjnych Kościołów chrześcijańskich w warunkach europejskiej kultury modernistycznej i postmodernistycznej oraz strukturalnej globalizacji świata.
Książkę kończy seria prowokujących pytań o przyszłość religii. Pozostawiono je bez odpowiedzi. Czas pokaże, jak będzie, przyszłość zweryfikuje futurologiczne prognozy i probabilistyczne scenariusze.
Książka warta jest namysłu i uważnej lektury.
Fragment Przedmowy
prof. zw. dr hab. Maria Libiszowska-Żółtkowska
Dzień dobry, Drogi Czytelniku. Ostatnio zajmowaliśmy się filozofią Kanta, w książeczce Kant dla początkujących. Teraz chciałbym wprowadzić Cię w labirynt filozofii Georga Wilhelma Hegla. Błagam, nie staraj się skwitować naszego wysiłku dowcipem: „No to Kanta heblem!”. Taka fraza jest niepoprawna językowo, a poza tym, kto kogo przezywa, ten się sam tak nazywa!
fragment wstępu
Dzień dobry, Kochany Czytelniku. Nazywam się Mirosław Żelazny i jestem profesorem na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Przyznasz, że mam nazwisko bardzo dobre dla profesora. Wystarczy je raz usłyszeć i już się go na ogół nie zapomina. Jak się zapewne domyślasz, przed laty, jako przedszkolak nie byłem z niego równie zadowolony, ale to już zupełnie inna historia.
fragment wstępu
Lublin. Rozwój przestrzenny i funkcjonalny od średniowiecza do współczesności to interdyscyplinarne opracowanie łączące dotychczasową wiedzę z zakresu historii, archeologii, urbanistyki, geografii, kartografii i GIS z wynikami wieloletnich badań autorki dotyczących uwarunkowań rozwoju Lublina na przestrzeni wieków. Opracowanie stanowi unikalny przykład syntezy wiedzy na temat miasta, co znalazło odzwierciedlenie w recenzjach. Prof. Zygmunt Górka podkreśla, że „praca stanowi cenne studium z zakresu geografii miast, a głównym osiągnięciem autorki jest rekonstrukcja funkcjonalno-przestrzennej struktury Lublina – sięgająca piętnastu wieków wstecz od obecnych czasów oraz wykonana przy użyciu metodyki GIS i wykorzystaniu różnorodnych źródeł, w tym historycznych i archeologicznych. Na szczególną uwagę zasługuje model sąsiedztwa funkcji i kategorii oraz identyfikacja zmiennego wpływu różnorodnych czynników na stan omawianej struktury w kolejnych okresach historii Lublina”. W opinii prof. Stanisława Liszewskiego publikacja „otwiera nowe możliwości w badaniach historyczno-osadniczych, zwłaszcza miast. Po raz pierwszy w polskiej literaturze autorka nie tylko prześledziła rozwój funkcjonalno-przestrzenny miasta, ale starała się wyjaśnić zachodzące przekształcenia przez analizę celowo wybranych trzech czynników: przyrodniczych, gospodarczych i politycznych. Tak głębokie studia nad czynnikami kształtującymi strukturę przestrzenną miasta są czymś wyjątkowym w polskiej geografii osadnictwa. Jest to pierwszy znany mi przypadek tak głęboko (ujęcie dynamiczne) i szeroko przestrzennie (przestrzeń miasta) prowadzonych badań. Ich rezultaty w postaci typów sąsiedztwa wejdą zapewne do literatury przedmiotu”.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?