W tej sferze znajdziecie Państwo szeroki wachlarz publikacji na temat technik psychologii i psychoterapii. Przedstawione w naszych podręcznikach sprawdzone techniki i sposoby na lepsze życie, potraktuj jako narzędzia pracy nad sobą i własnym umysłem. Bardzo wielu ludziom pomogły stanąć na nogi, poradzić sobie z krytycznymi nieraz sytuacjami, toksycznymi relacjami czy destrukcyjnymi emocjami. Dorota Mrówka poleca książki o medytacji, które oczyszczają umysł i rozjaśniają myśli. Z kolei Maciej Wielobób zaleca terapię jogą, od Ciebie zależy, którą metodę wybierzesz, wybór jest naprawdę ogromny.
Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji to publikacja, która jest zarówno podręcznikiem z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, jak i książką, która zainteresuje każdego czytelnika - rodzica, a nawet młodzież chcącą poznać siebie i zrozumieć swoje problemy, jakże częste w tym okresie życia. Książka zawiera syntetyczny przegląd najważniejszych informacji dotyczących zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. Szczególnie wyczerpująco omówiono w niej wyniki badań ich psychologicznych i psychoterapeutycznych aspektów. Będzie ona atrakcyjnym podręcznikiem dla klinicystów - psychiatrów i psychologów, i ciekawą lekturą dla szerokiego grona osób zainteresowanych zaburzeniami psychicznymi i problematyką psychologii okresu rozwojowego.
O wychowaniu dziecka z zespołem Aspergera
Drodzy Rodzice, Nauczyciele i Terapeuci!
Książka Czy kochasz Małego Misia jest opisem trzynastu lat życia chłopca z zespołem Aspergera. Chłopiec ten dzięki swojej pracowitości, determinacji Matki i pomocy wielu osób nauczył się mówić, czytać i pisać, rozwinął w sobie liczne talenty i zyskał przyjaciół.
Treść książki ujęłam w formę opowiadania, posługując się stylem wypowiedzi Misia (w trzeciej osobie), aby przybliżyć Czytelnikom sposób mówienia i rozumowania dziecka autystycznego. Zawarłam w niej również wiele przykładów zachowań i wypowiedzi bohaterów oraz opisów autentycznych sytuacji, z którymi musieli poradzić sobie Miś i jego Mama. Książka zawiera także fragmenty opinii pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych. Na końcu zamieściłam Dekalog postępowania z dzieckiem autystycznym, skierowany przede wszystkim do rodziców, oraz Krótką charakterystykę dziecka z zespołem Aspergera.
Dyskusje wokół "różnicy seksualnej" stały się jednym z podstawowych topoi współczesnej humanistyki i filozofii.
Wynika to nie tylko z rosnącego oddziaływania na te dziedziny koncepcji feministycznych. Istotny jest wpływ tradycji psychoanalitycznej, gdzie podziałowi na płeć męską i żeńską już wcześniej przyznano kluczowe znaczenie w procesie kształtowania się tożsamości kulturowej jednostki. W książce autor stara się pokazać, jak dalece popularne dzisiaj rozróżnienie na sex i gender oraz rozliczne feministyczne koncepcje „różnicy seksualnej” mają swoje źródło w teorii Freuda. I to mimo iż jest on w nich często ostro krytykowany. Innym ważkim punktem odniesienia jest psychoanaliza Lacana, który w swoim nauczaniu starał się zerwać z niektórymi patriarchalnymi przesądami Mistrza. Ostatecznie w procesie kształtowania się ludzkiej tożsamości pozostaje w dzisiejszej psychoanalizie, feminizmie, jak i też w filozofii otwarta. Przyglądając się bliżej współczesnym ujęciom tego podziału, łatwo zauważyć, że różnią się one od siebie zasadniczo, niekiedy wręcz wykluczają się w swoich założeniach (E. Lévinas, J. Lacan, J. Derrika, L. Irigaray, S. Agacinski, J. Butler, J. Kristeva i inni). Ale też właśnie dlatego kwestia „różnicy seksualnej” jest w dzisiejszej humanistyce tak żywo dyskutowana i pojawiają się coraz to nowe jej ujęcia.
Dojrzewanie to taki czas w rozwoju człowieka, w którym ujawnić się może wiele zaburzeń psychicznych i/lub zachowań ryzykownych, a zatem takich, które szkodzą prawidłowemu fizycznemu i psychospołecznemu rozwojowi młodych ludzi. Dane epidemiologiczne wskazują, że wzrasta liczba młodzieży ujawniającej zachowania dysfunkcjonalne, a zatem niosące niebezpieczeństwo negatywnych konsekwencji zarówno dla ich fizycznego i psychicznego dobrostanu, jak i dla funkcjonowania jej otoczenia społecznego. Na szczęście, podobnie jak z pomocą odpowiednich działań można przygotowywać dzieci na wejście w okres dojrzewania, tak też można zapobiegać zaburzeniom, dla których ekspresji dojrzewanie jest okresem sensytywnym. Nieocenioną rolę odgrywają w tym procesie nauczyciele, wychowawcy, trenerzy, pedagodzy czy psychologowie szkolni. Bywa, że to oni właśnie, wcześniej niż rodzice, dostrzegają niepokojące zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży. Zdarza się nawet, że są pierwszymi osobami, którym młodzi powierzają swoje troski. Adresatem niniejszej książki są właśnie nauczyciele, wychowawcy i inne osoby pracujące w placówkach oświatowych i pozostające w stałym kontakcie z dziećmi i młodzieżą. Głównym celem książki jest ? z jednej strony ? wyposażenie pracowników szkół w niezbędną wiedzę konieczną dla uruchomienia wśród młodzieży działań profilaktycznych przeciwdziałających zaburzeniom łaknienia oraz nieprawidłowościom w sferze spostrzegania własnego ciała, z drugiej ? przedstawienie konkretnych narzędzi służących do celów prewencyjnych w postaci gotowych scenariuszy zajęć.
Podręcznik do osiągania szczęścia, miłości i mądrości
Co tak naprawdę wyróżniało umysły wielkich ludzi? Czy mózg jednostki wybitnej, takiej, która jest w stanie poruszyć tłumy, różni się od mózgu przeciętnego Kowalskiego? Czy możemy w jakikolwiek sposób równać do naszych idoli czy też nasz umysłowy potencjał jest uzależniony tylko i wyłącznie od puli genów, jakie otrzymaliśmy od naszych rodziców? Neuropsycholog, będący jednocześnie nauczycielem medytacji i neurolog zdecydowali się odpowiedzieć na te pytania.
Ta publikacja łączy osiągnięcia technik relaksacyjnych i kontemplacyjnych z najnowszymi zdobyczami nauki. Autorzy ujawniają, że Budda i inni wielcy nauczyciele urodzili się z zupełnie przeciętnymi mózgami. Nauczyli się jednak je świadomie modyfikować i to właśnie tej umiejętności zawdzięczają fakt, że udało im się w tak wielkim stopniu wpłynąć na świat. Doktorzy Mendius i Hanson odkryli sposoby, dzięki którym każdy z nas może ukształtować strukturę swojego mózgu na podobieństwo umysłów mędrców.
Wszyscy rzeźbimy mózgi za pomocą strumienia myśli. Dzięki tej publikacji możemy wykorzystać tę wrodzoną moc kreacji w pełni świadomie. Autorzy wskazują, jak dzięki ukierunkowanemu potencjałowi naszego intelektu tworzyć bardziej satysfakcjonujące związki, prowadzić uduchowione życie i pogłębiać poczucie własnej wartości oraz pewności siebie. W trakcie lektury nauczysz się pobudzać w umyśle stan relaksu, radości i współczucia zamiast niepokoju, smutku i złości. W ten sposób osiągniesz lepsze samopoczucie i większy wewnętrzny spokój.
Zmień mózg – zmień życie.
Fragment Książki Mózg Buddy – Słowo wstępne
Mózg Buddy zachęca do skupienia umysłu i wykorzystania mocy uwagi, by poprawić swoje życie i relacje z innymi. Łącząc starożytne wglądy, wywodzące się z kontemplacyjnych praktyk tradycji buddyjskich, ze współczesnymi odkryciami na polu neuronauki, dr Rick Hanson i dr Richard Mendius stworzyli praktyczny i skłaniający do refleksji przewodnik, który poprowadzi cię, krok po kroku, ku przebudzeniu umysłu.
Niedawna rewolucja naukowa dowiodła, że mózg u dorosłego człowieka pozostaje otwarty na zmiany przez całe życie. Choć w przeszłości wielu badaczy mózgu głosiło pogląd, że umysł jest tylko aktywnością mózgu, obecnie możemy spojrzeć na powiązanie między tymi dwoma wymiarami naszego życia z innej perspektywy. Kiedy postrzegamy umysł jako zagnieżdżony i relacyjny proces, który reguluje przepływ energii i informacji, uświadamiamy sobie, że możemy posłużyć się umysłem, by dokonać zmian w mózgu. Po prostu koncentracja uwagi oraz celowe kierunkowanie przepływu energii i informacji w obwodach neuronalnych, mogą w bezpośredni sposób wpłynąć na zmianę aktywności i struktury mózgu. Żeby osiągnąć ten cel, trzeba wiedzieć, jak przy pomocy świadomości można poprawiać samopoczucie.
Wiedząc, że umysł ma charakter relacyjny, a mózg jest organem społecznym, zyskujemy kolejny punkt widzenia: nasze relacje z drugim człowiekiem nie są nieistotną częścią życia, lecz mają fundamentalne znaczenie dla sposobu funkcjonowania umysłu i pełnią kluczową rolę w utrzymywaniu zdrowia mózgu. Nasze wzajemne relacje społeczne kształtują powiązania neuronalne, które tworzą strukturę mózgu. To oznacza, że sposób w jaki się komunikujemy, zmienia zespół obwodów mózgu, co pomaga utrzymywać równowagę w życiu. Nauka potwierdza również, że kiedy pielęgnujemy współczucie i uważną świadomość – odrzucając osądzanie i w pełni angażując się w teraźniejszość – pobudzamy społeczne obwody mózgu, dzięki czemu możemy przekształcić nawet własną relację z samym sobą.
Autorzy spletli w jedno buddyjskie praktyki rozwijane przez ponad dwa tysiące lat i nowe odkrycia dotyczące funkcjonowania mózgu, a w rezultacie powstał niniejszy przewodnik celowego tworzenia pozytywnych zmian w sobie. Współczesne czasy często skłaniają nas do przełączenia się na tryb „autopilota”, ponieważ nasze życie jest nieustannie wypełnione niezliczonymi zadaniami i zajęciami, cyfrową stymulacją, nadmiarem informacji i harmonogramami, które obciążają mózg i przytłaczają nas. Znalezienie czasu, by się zatrzymać pośród tego chaosu, stało się pilną potrzebą zaspokajaną przez niewielu z nas. Mózg Buddy zachęca, by wziąć głęboki oddech i zastanowić się nad neuronalnymi przyczynami, dla których powinniśmy nieco zwolnić, zrównoważyć mózg i poprawić więzi łączące nas z innymi ludźmi i z samym sobą.
Proponowane tu ćwiczenia opierają się na praktykach, których pozytywny wpływ na kształtowanie naszego świata wewnętrznego, poprzez poprawę koncentracji, odporności i pomysłowości, został dowiedziony naukowo. Te określone kroki zwiększają też naszą empatię w stosunku do innych osób oraz poszerzają zasięg współczucia i troskliwości w obrębie świata pełnego wzajemnych połączeń, w którym żyjemy. Obietnica, że dzięki tym praktykom umysł zostanie zaprzęgnięty do wprowadzania zmian w mózgu, oznacza budowanie obwodów życzliwości i dobrego samopoczucia – stopniowo i pojedynczo, u poszczególnych osób i w obrębie poszczególnych relacji. O cóż więcej możemy prosić? I czy jest lepsza pora na rozpoczęcie tego procesu niż chwila obecna?
Mózg Buddy. Podręcznik do osiągania szczęścia, miłości i mądrości
Spis Treści
Pochwały dla książki „Mózg Buddy”
Słowo wstępne
Przedmowa
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział pierwszy: Samoprzekształcający się mózg
Część pierwsza: Przyczyny cierpienia
Rozdział drugi: Ewolucja cierpienia
Rozdział trzeci: Pierwsza i druga strzała
Część druga: Szczęście
Rozdział czwarty: Wchłanianie dobra
Rozdział piąty: Studzenie płomieni
Rozdział szósty: Niewzruszone intencje
Rozdział siódmy: Bezstronność
Część trzecia: Miłość
Rozdział ósmy: Dwa wilki w sercu
Rozdział dziewiąty: Współczucie i asertywność
Rozdział dziesiąty: Bezgraniczna dobroć
Część czwarta: Mądrość
Rozdział jedenasty: Fundamenty uważności
Rozdział dwunasty: Błoga koncentracja
Rozdział trzynasty: Rozluźnienie ego
Aneks: Neurochemia w żywieniu – Jan Hanson, L.Ac
Bibliografia
O Autorach
Podręcznik wprowadza w teoretyczne podstawy skali, charakteryzuje podtesty skali słownej i skali bezsłownej. Przedstawia ogólne zasady badania Skalą WISC-R, jak również w sposób szczegółowy omawia zasady psychometrycznej i klinicznej interpretacji wyników. Omawia zastosowanie kliniczne skal Wechslera w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, w diagnozie neuoropsychologicznej, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Omawia również praktyczne aspekty badania skalą WISC-R wykorzystując obserwacje i badania własne autorek.
Książka skierowana jest wyłącznie do psychologów, zajmujących się profesjonalnie diagnozą psychologiczną oraz studentów psychologii i kierunków pokrewnych. Może być wykorzystywana do nauczania przedmiotów: metody diagnozy psychologicznej, psychologia kliniczna, neuropsychologia, logopedia, pedagogika, surdopedagogika.
Od dawna wiadomo, że zwierzęta mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, że jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia.
Kolejne udokumentowane próby wykorzystania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego ? William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje.
Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w przypadku stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie zmniejsza napięcie psychiczne, a nawet obniża ciśnienie, jednocześnie pobudzając do aktywności w przypadku depresji czy też apatii. Znacząco poprawia się działanie układu odpornościowego, jak również ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności.
Zwierzęta dają nam tak wiele za tak niewiele ? odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko sprawia, że czujemy się potrzebni, kochani, wartościowi.
Kontynuując serię książkowych spotkań z czytelnikiem w gabinecie psychologa terapeuty, Ewa
Woydyłło podejmuje temat depresji.
Rozpoczyna od najprostszych obserwacji, pozwalających na zdiagnozowanie choroby i odróżnienie
jej od okresowego obniżenia nastroju, z którym często depresja bywa mylona.
Autorka namawia czytelnika do uważnej samoobserwacji, ale i do korzystania z pomocy psychologa i
lekarza. Wskazuje drogi, które prowadzą do wyjścia z choroby.
Opisuje możliwości leczenia depresji, poczynając od sposobów niemedycznych, a kończąc na różnych
wariantach terapii profesjonalnych. Często nawiązuje do konkretnych przypadków zaczerpniętych z
życia lub literatury. Przekonując, że psychoterapia, terapia indywidualna czy grupowa lepiej służą
walce z chorobą niez leczenie farmakologiczne.
Ewa Woydyłło diagnozuje depresję w zależności od specyficznych okoliczności życiowych, czy różnych
preferencji seksualnych.
Rozwiązując dołączone do tekstu psychozabawy testy czytelnik może dowiedzieć się, czy jest
odporny na depresję, jak sobie radzi z problemami, jakie ma relacje z innymi, czy jego tryb życia
zbliża go czy oddala od dolegliwości depresyjnych.
Książka "Bo jesteś człowiekiem, czyli jak żyć z depresją, ale nie w depresji" pozwala zrozumieć
depresję i przekonuje,że z tej choroby można się wyleczyć.
Po lekturze książki lepiej rozumiemy chorobę, jaką jest depresja i wierzymy, że można wyzdrowieć –
to najważniejsze i najcenniejsze jej przesłanie
O autorze
EWA WOYDYŁŁO jako psycholog zajmuje się leczeniem uzależnień w Ośrodku Terapii Uzależnień
Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. W ramach Fundacji im. Stefana Batorego kieruje
Regionalnym Programem Przeciwdziałania Uzależnieniom. Jej dziełem jest rozpowszechnienie w Polsce
leczenia według tzw. modelu Minnesota, opartego na filozofii Anonimowych Alkoholików.
Pisze książki pełne wiary w nieskończone możliwości, jakie możemy w sobie odkryć, aby świadomie i z
powodzeniem kierować swoim życiem.
Autorka m. in.: Zaproszenie do życia, Wyzdrowieć z uzależnienia, Sekrety kobiet, My rodzice
dorosłych dzieci. W zgodzie ze sobą, Podnieś głowę, Rak duszy. O alkoholizmie, Buty szczęścia.
Za książkę Rak duszy została nagrodzona przez czytelników "Charakterów" Nagrodą Teofrasta.
Masz problemy w pracy? Czasami paraliżuje Cię strach? Czujesz się wypalony i pokonany przez codzienną rutynę? A może cięgle o czymś zapominasz? Jeśli tak, to najwyższy czas skorzystać z mudr.
Mudry to specjalne układy palców, dzięki którym Twoje dłonie zaczną emanować dobroczynną energią. Autorka, znana i ceniona w międzynarodowym środowisku specjalistka od jogi, prezentuje szereg tych unikalnych układów odpowiadających potrzebom współczesnego człowieka.
„Mudra odpuszczenia” wskaże Ci rozwiązania wszelkich problemów dotyczących związków międzyludzkich. „Mudra opanowania” z kolei pomoże Ci pozbyć się paraliżującego działania lęku. Dzięki „mudrze ochrony” poczujesz bezpieczeństwo i pełen komfort w swoim miejscu pracy. A to zaledwie początek niezliczonych możliwości, jakie się otworzą przed Tobą w momencie, gdy zdecydujesz się skorzystać z jogi dla dłoni.
Od tej pory Twoje otoczenie będzie postrzegało Cię jako osobę, której nie są w stanie złamać czy przerosnąć jakiekolwiek pojawiające się trudności. Wystarczy, że poświęcisz chwilę na zastosowanie którejś z mudr, a momentalnie zmieni się Twoja percepcja jak i ujawnią się ukryte umiejętności. Strach, niepewność lub dotychczasowe słabości przestaną decydować o tym, czy osiągniesz sukces i zrealizujesz wszelkie plany.
Sprawdź już dziś, co zagwarantuje Ci 64 unikalnych i niezwykle skutecznych mudr. Zapewnią Ci one bowiem pomoc, którą otrzymasz... od ręki.
Mudry Joga Dłoni – fragment książki
MUDRY- MAŁE WPROWADZENIE
Określenie „mudra" pochodzi z sanskrytu i oznacza pieczęć. Kiedy podzieli się to słowo na sylaby, sylaba „mud" oddaje sens słowa „radość", a „ra" - „wywoływać". W wolnym tłumaczeniu oznacza to, że mudra to pieczęć, która odciska radość. Mudry są gestami dłoni i palców, które są znane od wieków na całym świecie. Wszystko, co ludzie myślą i czują, wyrażają przez odpowiednie gesty - czy to po prostu w dniu codziennym, czy podczas medytacji, czy w czasie modlitwy. Istnieją nawet postawy ciała, położenia języka i oczu, które w jodze są określane jako mudry. Jednak tych tematów nie będę poruszać w niniejszej książce.
We wschodnich kręgach kulturowych już od niezliczonych lat są stosowane w celach uzdrawiających. Były one przekazywane w rodzinach z pokolenia na pokolenie. Także stare ludy Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej znały uzdrawiające układy i masaże dłoni. Trening mentalny, kinezjologia i gimnastyka umysłu (ang. brain-gym) w naszym obszarze kulturowym również korzystają z wpływu mudr na procesy umysłowe i duchowe - aktywizującego lub odprężającego działania na mózg. Mudry mają także wielkie znaczenie w sakralnych tańcach w hinduizmie. Tu całe dramaty bywają przedstawione przy pomocy rąk - każdy gest jest jasnym przesłaniem i wyraża odpowiednie uczucie.
Także na obrazach lub rzeźbach przedstawiających Buddę, indyjskich bogów, Chrystusa i świętych często można zobaczyć ręce ułożone w formę mudry. Pokazują one gesty nauczania i ochronne lub układy dłoni symbolizujące błogosławieństwo, przebaczenie, przychylność czy skupienie. Mudry nadają sakralnym działaniom kapłanów, tak na Wschodzie, jak i na Zachodzie, siłę wyrazu. Również my możemy podkreślić nasze modlitwy dzięki mudrom i nadać im przez to większą wagę, by uzyskać wewnętrzną lekkość i uzdrowienie.
Mudry odzwierciedlają nasze uczucia i myśli. Z drugiej strony możemy też dzięki nim w pozytywnym sensie wpływać na nasze myśli i uczucia.
Interesujące jest, że mudry dość często są wykonywane zupełnie nieświadomie — i to właściwe mudry we właściwym czasie. Wydaje się, jakby ciało posiadało autonomiczną wiedzę, dzięki której zawsze szuka najlepszej możliwości wyrazu i znajduje ją. Coś jeszcze jest warte zapamiętania. Kiedy zaobserwujemy swoje własne nieświadome gesty i układy rąk pojawiające się w trakcie komunikacji lub zauważymy je u innych ludzi, bez wielkiej psychologicznej wiedzy rozpoznajemy, jakie myśli właśnie chodzą po głowie nam samym lub innym ludziom i jaki nastrój panuje. Ręce nie kłamią. Zdradzają nas lub naszych rozmówców, kiedy to, co zewnętrzne, nie jest zgodne z tym, co tkwi wewnątrz. Ostrożność naszych gestów z drugiej strony może nam więc też pomóc w odkryciu, że w nieuświadomiony sposób okłamujemy samych siebie. Wtedy możemy dotrzeć do prawdy, odpowiednio działać ł na nowo dobić targu z samym sobą.
JAK DZIAŁAJĄ I CO POWODUJĄ MUDRY?
Każda mudra działa na ciało, umysł i duszę. Ponieważ każda funkcja ciała wywiera także wpływ na to, co odczuwamy, jak się czujemy i co myślimy, wszystkie te trzy obszary odnoszą z tego korzyści. W chińskiej medycynie już od dawna wiadomo, że określone organy mogą wpływać na myśli i uczucia. To, czy energia danego organu jest silna czy słaba, również wpływa na uczucia lub myśli człowieka. Z drugiej strony nasze myśli i uczucia mogą też wzmacniać lub osłabiać nasz organizm. Dlatego powinniśmy stale kontrolować swoje myśli i sposób postępowania.
Mudry dla obszaru ciała
Mudry działają zasadniczo na obszary energetyczne rozmieszczone na ciele i właściwie przez wszystkie kanały energetyczne, które w Indiach są określane jako nadi, a w japońskiej medycynie są nazywane meridianami. Najważniejsze meridiany przebiegają przez ręce i palce (a także przez stopy) i tu mają zarówno swój początek, jak i punkt końcowy, więc można rzeczywiście oddziaływać na każdy organ poprzez masowanie i uciskanie odpowiednich palców i obszarów dłoni.
Mudry Joga dłoni dla ciała umysłu i ducha Spis Treści
Podziękowanie
Droga Czytelniczko, drogi Czytelniku
Mudry - małe wprowadzenie
Jak działają i co powodują mudry?
Przyporządkowanie cech charakteru do palców
Jak robić to prawidłowo
Oddychanie
Organizacja myśli i uczuć
Mudry dla ciała, umysłu i duszy
Mudra nauki — mudra wiedzy
Mudra pięści - mudra wypuszczania pary
Mudra tolerancji — mudra wewnętrznej wolności
Mudra pełni - mudra dla wszystkich zmysłów
Mudra ognia — mudra dla bezpieczeństwa
Mudra joggingu - mudra dla głębokiego oddechu
Mudra rozkoszy - mudra wewnętrznej siły
Mudra świątyni - mudra wewnętrznego miejsca mocy
Mudra orła - mudra dla wewnętrznej lekkości
Mudra czasu — mudra przeciw stresowi
Mudra wątroby - mudra wewnętrznego opanowania
Mudra nerek— mudra dla szczęśliwych związków
Mudra przyjaźni - mudra przeciw samotności
Mudra równowagi — mudra przeciw wahaniom nastroju
Mudra koncentracji - mudra przeciwdziałająca syndromowi wypalenia
Mudra życzeń - mudra obfitości
Mudra występu - mudra dla pewności siebie
Mudra fali — mudra przeciwko wewnętrznym napięciom
Mudra walki — mudra dla układu immunologicznego
Mudra piersi - mudra dla silnego serca
Mudra odmładzająca - mudra dla trawienia
Mudra zastanowienia - mudra dla odnalezienia sensu
Mudra włosów- mudra dla piękna
Mudra stymulująca - mudra przeciwdziałająca zmęczeniu
0 niewyjaśnionym podłożu
Mudra żołądka - mudra przeciw zmartwieniom
Mudra jelita - mudra dla perfekcjonistów
Mudra pęcherza — mudra elastyczności
Mudra porządku — mudra uwolnienia się od traumy
Mudra przypływu - mudra szczęścia
Mudra odpuszczenia - mudra przeciw zawodom miłosnym
Mudra relaksu — mudra przeciw napięciom
Mudra mocy- mudra nowej siły napędowej
Mudra odwagi - mudra przeciw tremie
Mudra ego — mudra miłości do samego siebie
Mudra karku- mudra przeciw wściekłości i złości
Mudra inspiracji - mudra wewnętrznej harmonii
Mudra śmiechu — mudra rozwiązująca trudne problemy
Mudra Słońca - mudra przeciw obniżeniom nastroju
Mudra przejrzystości — mudra mądrego rozróżnienia
Mudra ochrony- mudra przeciw mobbingowi
Mudra bębna — mudra przeciw nerwowości
Mudra antypanikarska - mudra dla wewnętrznej stabilizacji
Mudra poczucia własnej wartości - mudra przeciw autosabotażowi
Mudra szkatułki - mudra wewnętrznego uśmiechu
Mudra modlitwy — mudra przezwyciężenia żałoby 1 poczucia utraty
Mudra motywacji - mudra pokonania codziennej monotonii
Mudra kreatywności - mudra talentów
Mudra opanowania - mudra przeciw strachowi
Mudra uszu - mudra dla poprawienia postrzegania
Mudra oczu - mudra jasnego spojrzenia
Mudra kujona - mudra wydajnego uczenia się
Mudra pamięci - mudra dla dobrego zapamiętywania
Mudra spokoju — mudra dla zadowolenia
Mudra płomieni — mudra prowadząca do „tego czegoś"
Mudra wolnych chwil - mudra przeciw nadaktywności
Mudra węchu — mudra właściwych decyzji
Mudra miednicy - mudra przeciw dolegliwościom związanym z menstruacją
Mudra cierpliwości - mudra opanowania i wewnętrznego ciepła
Mudra bumerangu - mudra dla krwiobiegu
Mudra tonu - mudra dla pięknego głosu
Mudra gotowości - mudra dla zapału i optymalnego ustalania celów
Mudra czakry - mudra pomagająca w zasypianiu
Mudra magii - mudra przyciągania
Mudra wiary i nadziei - mudra oddania i twórczej pustki Złota trójka
Życzę Ci
Literatura
Indeks mudr
OSHO - charyzmatyczny mistrz duchowy pochodzący z Indii. Znakomity mówca swobodnie posługujący się zarówno wschodnimi tradycjami mistycznymi, jak i zachodnią psychoterapią. Jego nauki dotyczą nie tylko indywidualnego poszukiwania sensu, lecz także najbardziej palących spraw społecznych i politycznych.
Jak prostymi metodami mindfulness zwiększyć szansę twojego dziecka na szczęście
Dostają Państwo do ręki interesującą i inspirującą książkę, która pokazuje, jak uczyć dzieci uważności, a tym samym pomóc im żyć pełniej, ciekawiej, bardziej świadomie i bez nadmiernego stresu. W zrozumieniu jej treści pomoże wyjaśnienie na wstępie znaczenia słowa „uważność" i przybliżenie kilku związanych z nim zagadnień.
Angielskie słowo mindfulness tłumaczone bywa na polski zazwyczaj właśnie jako „uważność" albo rzadziej jako „uważna obecność". Według najbardziej znane] i często cytowanej definicji profesora Jona Kabat-Zinna jest to „stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej". Definicja ta zawiera trzy istotne elementy. Po pierwsze, kierujemy uwagę w sposób celowy, czyli świadomy. Nie jest to zatem zwyczajny - a więc bierny — tryb rejestrowania informacji, który zwłaszcza w sytuacjach stresujących często prowadzi do pojawienia się silnych reakcji emocjonalnych i nawykowego - nierzadko niefunkcjonalnego - zachowania. Po drugie, kierujemy uwagę na to, co postrzegamy i czego doznajemy w danej chwili. Nie wybiegamy myślami w przyszłość ani nie powracamy do przeszłości, lecz na tyle, na ile to możliwe, świadomie skupiamy się na tym, czego doświadczamy tu i teraz. Dzięki temu uważność staje się rodzajem bufora chroniącego nas przed negatywnymi stanami emocjonalnymi. Pojawienie się tych stanów jest bowiem najczęściej związane z procesami myślowymi: roztrząsaniem niepomyślnych wydarzeń z przeszłości (sprzyja to stanom depresyjnym) lub martwieniem się o przyszłość (co sprzyja problemom lękowym), procesami, które nie tylko zniekształcają nasze postrzeganie, lecz także odwracaj ą naszą uwagę od tego, co jest tu i teraz . Po trzecie, zachowujemy szczególną postawę wobec wszystkiego, czego doświadczamy w danym momencie. To postawa otwarta i przyjazna, zaciekawienie tym, co jest, bez względu na to, jakie to jest: bolesne, przykre, przyjemne, miłe. Dzięki takiemu postępowaniu nasza awersja wobec jednych przeżyć i doznań oraz nadmierne pożądanie innych wyraźnie maleją. Ich miejsce zajmują akceptacja i otwartość. Uważność ma potencjał transformowania sposobu, w jaki żyjemy. Pozwala nam lepiej poznać działanie naszego własnego umysłu, daje możliwość podejmowania działań, które wypływają ze świadomego rozeznania, co jest w danym momencie najwłaściwsze. To wszystko ma ogromne znaczenie dla zdrowia. Liczne badania dowodzą, że systematyczne praktykowanie uważności niezwykle korzystnie wpływa na to, jak się czujemy fizycznie, i sprzyja wystąpieniu dobrostanu psychicznego. Dotyczy to osób w każdym wieku, również dzieci.
Susan Kaiser Greenland przekonuje, że systematyczne -nawet codzienne — ćwiczenie uważności jest dzieciom bardzo potrzebne, że jest dla nich korzystne i odbywa się w przyjazny im sposób. Dzieci świetnie się przy tym bawią, a rodzice mają wyjątkową szansę, by zrobić coś dobrego dla siebie.
W swojej książce Susan Kaiser Greenland skupia się na zaprezentowaniu przykładów tego, jak znaczące może być rozwijanie uważności u dzieci w zapobieganiu i nadmiernemu stresowi, i poważnym problemom psychicznym oraz behawioralnym. Słuszność jej spostrzeżeń z wielu lat praktyki potwierdziły już liczne badania, a wkrótce najprawdopodobniej potwierdzą kolejne prowadzone obecnie w kilku krajach.
Za sprawą uważności to, czego doświadczamy, starami się przyjmować bez uprzedzeń i z zaciekawieniem - jakim zdarzało się nam po raz pierwszy. W taki sposób naturalnie reagują dzieci, które dają się całkowicie pochłonąć z pozori banalnym czynnościom, zdarzeniom i zjawiskom (dlategc właśnie dzieciom przyswojenie technik uważności przycho dzi zwykle łatwo). Niestety, w miarę upływu lat tracimy t( zdolność. Jako dorośli potrzebujemy uczyć się jej na nowo aby móc cieszyć się z prostych, a zarazem cudownych rzeczy które przynosi każda chwila: kropli deszczu, smaku owocu promieni słońca na liściach.
Uważność — choć nie jest związana z żadną religią -ma korzenie w różnorodnych tradycjach kontemplacyjnych i duchowych. Najpełniej jednak opisano jaw tekstach buddyjskich, ponieważ jest sercem praktyki medytacyjnej. W buddyzmie medytację uważności traktuje się jako dostępną dla każdego drogę do zmniejszania cierpienia i równoczesnego rozwijania mądrości, współczucia oraz równowagi emocjonalnej.
Na Zachodzie uważność wzbudziła zainteresowanie w ostatnich dwóch dekadach XX wieku. Wtedy to opublikowano pierwsze wyniki badań nad programem Redukcji Stresu Opartym na Uważności (Mindfulness-Based Stress Re-duction, MBSR), opracowanym pod koniec lat siedemdziesiątych przez Jona Kabat-Zinna na Uniwersytecie Medycznym Massachusetts. MBSR to pierwszy, podstawowy i najbardziej znany trening uważności. Susan Kaiser Greenland nawiązuje do niego w swojej książce, prezentując metody pracy z dziećmi.
MBSR i zainspirowane nią inne metody oparte na uważności (np. Mindfulness-Based Cognitm Therapy, MBCT) zyskały uznanie licznych klinicystów, mają obecnie zastosowanie w leczeniu i wspomaganiu leczenia somatycznych problemów zdrowotnych oraz w terapii zaburzeń psychicznych. Za ich sprawą uważność jest obecnie coraz bardziej znaną i uznawaną drogą do zmniejszania stresu i cierpienia w jego różnych postaciach, a zarazem drogą do zwiększenia poczucia harmonii, dobrostanu psychicznego, spokoju, mądrości.
Mam nadzieję, że ta książka odegra istotną rolę w propagowaniu uważności w Polsce zarówno wśród dzieci, jak i wśród dorosłych.
Dr n. med. Paweł Holas Prezes Polskiego Towarzystwa Mindfulness
Dziecko wolne od stresu Spis Treści
Przedmowa
WSTĘP
Nowe abecadło: uwaga, równowaga i współczucie
ROZDZIAŁ l
Otwarte drzwi: korzystanie z nauki uważnej świadomości
ROZDZIAŁ 2
Od czego zacząć: poznaj i wzmacniaj swoją motywację
ROZDZIAŁ 3
Proste jak oddychanie. Zacznij od relaksu i uspokojenia
ROZDZIAŁ 4
Czysta uwaga, czyli jak się nauczyć skupiania uwagi
ROZDZIAŁ 5
Przyjazna świadomość, czyli medytuj, mów, działaj uważnie i ze współczuciem
Książka ukazuje możliwość kontemplacji we współczesnym świecie.
Autorzy Jakub i Raissa poznają się podczas studiów przyrodniczo-filozoficznych na Sorbonie. W 1904 roku zostają małżeństwem. Ciągłe poszukiwanie prawdy prowadzi ich do nawrócenia i przyjęcia chrztu. Odtąd całe swe życie oddają Bogu. Po śmierci żony Jakub zamieszkał wśród małych braci, by pod koniec życia stać się jednym z nich.
Pierwsza w Polsce pozycja naukowa dotycząca psychoterapii reparacyjnej mężczyzn o orientacji homoseksualnej – terapii ukierunkowanej na zmianę tożsamości płciowej i rozwijanie potencjału heteroseksualnego.
Książka Nicolosiego, psychologa i psychoterapeuty, pokazuje praktykę psychoterapii niechcianego pociągu do tej samej płci (SSA - Same Sex Attraction). Wyjaśnia genezę homoseksualizmu biorąc pod uwagę czynniki biologiczne, teorie psychodynamiczne i elementy teorii systemowej. Wyróżnia typy homoseksualizmu męskiego sprzed fazy identyfikacji płciowej i po fazie identyfikacji płciowej. Opisuje w sposób wyczerpujący proces terapii reparatywnej, wypracowany w czasie 25 lat praktyki klinicznej z mężczyznami SSA.
Jest to pierwszy w Polsce, kompletny podręcznik dla psychoterapeutów, opisujący zarówno proces terapeutyczny jak i kształtowanie się pociągu do tej samej płci.
Powiedzenie, że śmiech to zdrowie zna chyba każdy! Ale czy na pewno każdy całkiem poważnie traktuje śmiech? Czy śmiech jest dla nas naturalną potrzebą czy, co prawda miłym,
ale tylko dodatkiem do wszystkich ważnych spraw! Czy poważni ludzie też powinni się śmiać?
Ta książka opowiada o rozmaitych aspektach śmiechu ? historycznym, społecznym, związanym z płcią, kulturą i socjologią. Wprowadza nas w świat galetologii (nauki o śmiechu). Napisana w pogodny sposób chce nas, jak przystało na tematykę, rozbawić! Ale przede wszystkim przekonać, że śmiech to nie tylko nasze zdrowie, ale i życie!!! I możemy być pewni, że potraktowano nas niezwykle poważnie.
Składa się z części teoretycznej i praktycznej. Teorię stanowią lekkie, zabawne jak przystało na temat eseje o śmiechu o jego historii, rozmaitych aspektach i o dobroczynnym skutku.
Część praktyczna to propozycje zabaw i ćwiczeń. Z niej dowiemy się m.in., dlaczego Mona Lisa ma tak tajemniczy uśmiech, czy humor ma płeć, czy śmiech ma uzdrawiającą moc.
To gotowe narzędzie do pedagogiczno-terapeutycznych działań.
Ta książka jest dla:
- Psychologów, pedagogów, terapeutów, nauczycieli ? wszystkich, którzy pracują
z dziećmi, młodzieżą lub dorosłymi (indywidualnie lub w grupach).
- Tych, którzy wykorzystują
w codziennej pracy naukę o śmiechu (galetologia) lub chcą lepiej poznać tę gałąź wiedzy.
Koncepcja terapii narracyjnej narodziła się w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w Australii. Za jej twórcę uważa się Michaela White’a (1948–2008), jednego z założycieli Dulwich Centre – pierwszego i jak dotąd największego ośrodka terapii narracyjnej na świecie. Współtwórcą tego podejścia jest David Epston, pracujący w Nowej Zelandii.
Stopniowo terapia narracyjna zaczęła zyskiwać popularność w Stanach Zjednoczonych, następnie w Europie – głównie w Wielkiej Brytanii oraz Danii. Obecnie programy większości szkoleń psychoterapeutycznych obejmują wykłady lub warsztaty dotyczące teorii i praktyki narracyjnej. Również w Polsce ten nurt staje się coraz bardziej znany.
Książka Alice Morgan to pierwsza na polskim rynku publikacja w całości poświęcona zagadnieniom terapii narracyjnej. Adresowana jest przede wszystkim do psychoterapeutów chcących bliżej poznać metody pracy narracyjnej. Niektóre z nich stały się klasycznymi technikami, którymi posługują się terapeuci różnych orientacji, inne mogą być mniej znane polskiemu Czytelnikowi. Z pewnością zainteresuje też nieprofesjonalistów jako wprowadzenie do nieco odmiennego sposobu myślenia o człowieku, jego problemach i możliwościach pomagania mu w trudnościach.
dr Szymon Chrząstowski
Wydział Psychologii UW
Katarzyna Stemplewska-Żakowicz - Diagnoza w dwóch kontekstach: odkrycia i uzasadnienia
Marina Zalewska - Obserwacja psychologiczna w procesie diagnozy klinicznej dziecka
Hanna Olechnowicz, Felicyta Krawczyk - Terapia trzyletniego chłopca autystycznego przez zestrajanie działań w diadzie dziecko-dorosły
Małgorzata Święcicka - Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzia diagnozy w psychologii klinicznej
Magdalena Górska-Michałowska - Przegląd najważniejszych metod kwestionariuszowych oceny funkcjonowania rodziny
Johen Hardt, Katarzyna Schier, Małgorzata Dragan - Retrospektywna ocena dziecięcych doświadczeń osób dorosłych. Aspekty teoretyczne i metodologiczne
Ginny Elkin to pseudonim młodej kobiety z poważnymi problemami psychicznymi, która po kilku latach nieudanych prób znalezienia pomocy u przeróżnych specjalistów rozpoczęła indywidualną terapię u Irvina D. Yaloma, psychiatry z Uniwersytetu Stanforda. Pacjentka i psychoterapeuta zawarli umowę, że po każdym spotkaniu będą pisać własne, osobiste relacje z jego przebiegu i co pół roku wymieniać się swoimi sprawozdaniami. I tak powstała książka – niepowtarzalny zapis jakże odmiennych przeżyć, emocji, refleksji, interpretacji dotyczących tych samych zdarzeń, tych samych rozmów i zachowań.
Irvin D. Yalom, znany polskim Czytelnikom jako autor prac naukowych, esejów oraz opowiadań i powieści terapeutycznych – takich jak Psychoterapia grupowa, Psychoterapia egzystencjalna, Kat miłości, Leżąc na kozetce, Kiedy Nietzsche szlochał, Dar terapii, Religia i psychiatria i wielu innych – odwołuje się do unikatowego dokumentu, jakim jest ta książka, w wielu spośród swoich późniejszych publikacji.
Rozważania przedstawione w opracowaniu ukazują wielowymiarowość poradnictwa zawodowego, z jakim mamy do czynienia w ciągu życia. Ważnym ujęciem pracy jest przedstawienie wpływu owych wymiarów poradniczych na kształtowanie się życia człowieka i jego realiów. Poradnictwo jako ?działanie? wieloaspektowe występuje we wszystkich sferach życia personalno-społecznego. Współcześnie poradnictwo zmierza do pojmowania go jako procesu trwającego i towarzyszącego człowiekowi przez całe życie. Podejmowane decyzje mają szczególne znaczenie. Dotyczy to m.in. planowania przyszłej kariery edukacyjno-zawodowej. Dziś mobilność, zarówno edukacyjna, jak i zawodowa znacznie wzrosła. Wybrany zawód, zdobyte wykształcenie i praktyka wytyczają kierunek przyszłych zmian kwalifikacji. Na całym świecie dąży się do tego, aby stworzyć sprawnie funkcjonujący system poradnictwa zawodowego ? co stanowi niezbędny warunek rozwoju społeczno-gospodarczego każdego kraju. Publikacja prezentuje różnorodne punkty spostrzegania poradnictwa w życiu człowieka, a tym samym wpisuje się w proces lizboński oraz w działalność Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego, którego celem jest doskonalenie polityki i systemów poradnictwa przez całe życie oraz stosowanie wspólnych europejskich narzędzi referencyjnych. Zważywszy na fakt, że człowiek oczekuje pomocy i wsparcia nie tylko na etapie wyboru zawodu czy pierwszej pracy, ale również w dochodzeniu do mistrzostwa zawodowego oraz wartościowego wypełnienia czasu w wieku senioralnym, sędziwym, pojawia się tu koncepcja doradztwa całożyciowego. Należy uwypuklić fakt, iż całe nasze życie to nieustanne radzenie się innych. Wynika to zazwyczaj z niemożności rozwiązania codziennych problemów, a czasami z potrzeby uniknięcia odpowiedzialności za skutki naszych czynów. Wszelkie przeobrażenia, z jakimi obecnie mamy do czynienia, kształtują współcześnie nowy model życia człowieka, w którym każda jednostka jest swego rodzaju ?indywiduum?? a mianowicie człowieka potrzebującego permanentnego doradztwa, w każdej sferze swojego życia.
Kiedy Pitagoras, jeden z wielkich filozofów greckich, przybył do Egiptu, żeby wstąpić do szkoły — tajemnej ezoterycznej szkoły mistycyzmu — spotkał się z odmową. A przecież był jednym z największych umysłów w dziejach! Nie mógł tego zrozumieć. Ponawiał prośbę o przyjęcie, ale powiedziano mu, że jeśli nie przejdzie przez szczególny trening postu i ćwiczeń oddechowych, nie uzyska pozwolenia na wstąpienie do szkoły 112 medytacji pozwalających odkryć twoją tajemnicę
Wielka księga sekretów – fragment
Pięć technik Uważności
Kiedy Pitagoras, jeden z wielkich filozofów greckich, przybył do Egiptu, żeby wstąpić do szkoły — tajemnej ezoterycznej szkoły mistycyzmu — spotkał się z odmową. A przecież był jednym z największych umysłów w dziejach! Nie mógł tego zrozumieć. Ponawiał prośbę o przyjęcie, ale powiedziano mu, że jeśli nie przejdzie przez szczególny trening postu i ćwiczeń oddechowych, nie uzyska pozwolenia na wstąpienie do szkoły.
Podobno Pitagoras powiedział wtedy: „Przybyłem po wiedzę, a nie po jakąś dyscyplinę". Władze szkoły odrzekły: „Nie możemy dać ci wiedzy, jeśli nie staniesz się inny. Tak naprawdę w ogóle nie interesuje nas wiedza, interesuje nas rzeczywiste doświadczenie. Żadna wiedza nie jest wiedzą, jeśli nie zostanie przeżyta i doświadczona. A więc będziesz musiał przejść czterdziestodniowy post, nieustannie oddychając w określony sposób, z pewnego rodzaju świadomością skupioną na konkretnych punktach".
Nie było wyjścia, Pitagoras musiał poddać się temu treningowi. Po czterdziestu dniach postu i oddychania, świadomy, uważny, został przyjęty do szkoły. Istnieje przekaz, że Pitagoras stwierdził: „Nie przyjmujecie Pitagorasa. Jestem innym człowiekiem, narodziłem się na nowo. Mieliście rację, a ja byłem w błędzie, ponieważ przedtem całe moje podejście było intelektualne. Dzięki temu oczyszczeniu centrum mojej istoty się zmieniło. Z intelektu zeszło do serca. Teraz czuję rzeczy. Przed tym treningiem potrafiłem tylko rozumieć za pomocą intelektu, za pomocą głowy. Teraz potrafię czuć. Teraz prawda jest dla mnie nie koncepcją, ale życiem. To nie ma być filozofia, ale raczej doświadczenie egzystencjalne".
Bez medytacji nie poznasz głębi tajemnic życia, możesz tylko poznać jego powierzchnię. OSHO
Kompleksowy i praktyczny przewodnik po medytacji, Wielka Księga Tajemnic zaprasza nas do doświadczania życia codziennego poprzez świadomość naszej istoty. OSHO wprowadza 112 indywidualnych technik medytacji, opiera się na starożytnych tekstach Vigyan Bhairav Tantry – i tłumaczy je na współczesne rozumienie medytacji, które koncentrują się na świadomości chwili obecnej. Każda technika jest szczegółowo opisana i wyjaśnia, jak odkryć te, które najlepiej nadają się dla każdego z nas i jak zintegrować je w naszym codziennym życiu. Książka ta jest zapisem spotkań z wyznawcami Osho na temat „Czym jest medytacja?" Wprowadza nas w głębokie i bezpośrednie doświadczenie medytacji, relaksu i wyższej świadomości. OSHO sprawia, że podstawowe nauki o medytacji powodują, ze nasze życie jest bardziej radosne i świadome.
Proponowane rekolekcje to początek drogi modlitwy ukazanej przez św. Ignacego Loyolę. Zasadniczym tematem tego etapu rekolekcji jest FUNDAMENT „Ćwiczeń duchowych”, w którym uczymy się przedłużonej modlitwy medytacyjnej opartej na Słowie Bożym. Treścią tej modlitwy jest ponowne odkrywanie miłości Boga do każdego z nas oraz wolności dzieci Bożych, która rodzi się w spotkaniu z tą Miłością.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?