W prezentowanej książce przede wszystkim postaramy się uzasadnić tezę, iż współczesna działalność resocjalizacyjna nie powinna być tym, czym jest w chwili obecnej, a więc ,,narzucaniem"" określonych postaw i zachowań na drodze instytucjonalnego, zalegalizowanego administracyjnie przymusu, zakamuflowanego pod pojęciem oddziaływań resocjalizacyjnych.
Książka jest pierwszą w Polsce monografią alternatywnego podejścia do resocjalizacji, wyrastającego z humanistycznego paradygmatu w psychologii i pedagogice. Autor prezentuje w niej m.in. dotychczasowy dorobek polskiej resocjalizacji, teoretyczne rozważania dotyczące metodyki resocjalizacji z wykorzystaniem zajęć artystycznych (zwłaszcza teatralnych) i sportowych, konkretne zastosowania i scenariusze praktyk z nieletnimi przestępcami. Łącząc prezentację aktualnych nurtów i tendencji występujących w kryminologii humanistycznej z badaniami empirycznymi i zweryfikowaną praktyką, książka ta będzie pomocna nie tylko studentom pedagogiki i resocjalizacji, ale również niezbędnym materiałem metodycznym dla praktyków.
Praktyka pokazała, że pedagog resocjalizacyjny sprawdza się znakomicie nie tylko w instytucjach dyscyplinarno-izolacyjnych, ale wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z problemami wychowawczymi czy zagrożeniem przestępczością, m.in. Na stanowisku pedagoga szkolnego, wychowawcy podwórkowego, kuratora zawodowego, pracownika różnych instytucji reagowania w sytuacjach kryzysowych, pracownika socjalnego (w szerokim tego słowa rozumieniu) no. W instytucjach samorządowych, w roli animatora inicjatyw społecznych na rzecz zapobiegania patologiom społecznym, organizatora działań profilaktycznych, wreszcie organizatora procesów integracyjnych i instytucjach wychowawczych,. Bez szczególnych ustaleń legislacyjnych, które w tym przypadku pojawiają się najczęściej jako usankcjonowanie pewnej praktyki czy specjalnej debaty publicznej, pedagodzy resocjalizacyjni zaczęli być zatrudniani w instytucjach wymagających niestandardowych metod działania, oraz dobrej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i kryminologicznej, np.. Jako mediatorzy, w ośrodkach wsparcia ofiar, jako pedagodzy ulicy, w zespołach interwencji kryzysowej itp.. Ich rola w najbliższej przyszłości z pewnością będzie rosła a wraz z nią potrzeba odpowiedniej bazy intelektualnej i empirycznej.
Autorska koncepcja nowoczesnego podejścia do resocjalizacji nieprzystosowanych społecznie nieletnich.
Książka zawiera:
- praktyczne przykłady metod twórczej resocjalizacji;
- kulturotechniczne formy działań resocjalizacyjnych w placówkach penitencjarnych (teatr, sport, działalność plastyczna i literacka, terapia przez muzykę);
- uwarunkowania efektywności form wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?