W tej strefie zapraszamy czytelników tak zwane artystyczne dusze po książki z kategorii Sztuka. Polecamy szereg publikacji o sztuce i jej historii,ciekawostki i portfolia artystów, eseje, albumy, książki o malarstwie, rzeźbiarstwie, architekturze oraz histoii fotografii. Biografie ciekawych artystów, książki i powieści przedstawiające fascynujące losy malarzy i osób uwiecznianych na obrazach. W tym dziale tylko ksiązki ze sztuka w tle.
Zagadnienia adaptacji oraz transformacji systemów przyrodniczych w obliczu zmian i zagrożeń, a także możliwość efektywnego sterowania tymi procesami stały się w ostatnich latach ważną składową wiedzy naukowej i praktycznej.
Książka jest pierwszym w Polsce przykładem kompleksowego podejścia do problematyki adaptacyjnego zarządzania środowiskiem (AZŚ) w jego wymiarze teoretycznym i aplikacyjnym. Opracowanie skłąda się z pięciu rozdziałów.
Przedstawiony w książce model AZŚ może być inspiracją dla prac naukowych, szczególnie o aplikacyjnym charakterze, a także ważnym elementem opracowań eksperckich i dokumentów strategicznych odnoszących się do środowiska przyrodniczego lub jego poszczególnych zasobów.
Omówione zagadnienia stanowią ważne źródło wiedzy dla wykładowców i studentów kierunków uniwersyteckich związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska, geografią, biologią, gospodarką przestrzenną, architekturą krajobrazu i zarządzaniem kryzysowym, a także dla pracowników administracji państwowej i samorządowej oraz podmiotów prywatnych zajmujących się tą problematyką.
Trzecie, zaktualizowane wydanie pierwszej polskiej monografii poświęconej Glennowi Gouldowi. Książka jest próbą spojrzenia na Goulda - pianistę, kompozytora i myśliciela - przez pryzmat muzycznej konstrukcji fugi. Zdaniem autora, nieprzypadkowo Gould był genialnym wykonawcą fug Bacha, sam pozostając nowym wcieleniem polifonii. Fuga, po włosku "ucieczka", wydaje się formą najodpowiedniejszą dla artysty-outsidera, pragnącego uciec od narzuconej z góry formy i wykreować formę własną, stworzyć ją mocą własnej woli. Gould, pustelnik stroniący od wszelkiej rywalizacji, wierzył w "miłosierdzie technologii", która ludzi oddziela od siebie buforem, eliminując konflikty, a zarazem zbliża ich, rozpinając nić bezpośredniej czystej łączności w nieskażonych agresją rejonach abstrakcji.
Elementarz polskiej kultury to publikacja, którą pragniemy zwrócić uwagę na unikatowe miejsce, jakie zajmują polscy twórcy na światowej mapie kultury ostatnich stu lat. Książka przedstawia 44 powstałe po 1918 roku dzieła, które zyskały duży międzynarodowy rozgłos, są reprezentatywne dla twórcy i które po prostu wypada znać. To ściągawka, podpowiedź, na jakich artystów warto zwrócić uwagę, w jakich okolicznościach powstawały ich najważniejsze dzieła i dlaczego akurat te prace mają wpływ na światową kulturę do dziś.Podzieliliśmy je na 11 dziedzin kultury - literatura, grafika, malarstwo, film, muzyka klasyczna, jazz, teatr, rzeźba, fotografia, architektura i nowe technologie - a te z kolei reprezentują cztery prace. Dokonany przez autorów wybór jest subiektywny, ale to doskonały pretekst, by o polskiej sztuce rozmawiać, poznawać ją i doceniać. W książce 44 wybitne dzieła zostały zinterpretowane przez 11 współczesnych polskich ilustratorów. Ich graficzny komentarz do przeszłości to dzisiejsze spojrzenie na to, co w naszej kulturze ważne, inspirujące i otwarte na świat.Zaprezentowani w książce twórcy: Magdalena Abakanowicz, Tomasz Bagiński, Mirosław Bałka, Roman Cieślewicz, Henryk Mikołaj Górecki, Jerzy Grotowski, Tomasz Gudzowaty, Edward Hartwig, Agnieszka Holland, Krzysztof Ingarden, Tadeusz Kantor, Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Komeda, Robert Konieczny, Lucjan Korngold, Stanisław Lem, Jan Lenica, Krystian Lupa, Witold Lutosławski, Tamara Łempicka, Czesław Miłosz, Chris Niedenthal, Maciej Nowicki, Krzysztof Penderecki, Roman Polański, Grzegorz Rosiński, Zbigniew Rybczyński, Zofia Rydet, Andrzej Sapkowski, Wilhelm Sasnal, Zbigniew Seifert, Tomasz Stańko, Władysław Strzemiński, Alina Szapocznikow, Rosław Szaybo, Karol Szymanowski, Wisława Szymborska, Franciszka Themerson, Olga Tokarczuk, Michał Urbaniak, Andrzej Wajda, Krzysztof Warlikowski, Krzysztof Wodiczko, Andrzej Wróblewski.
KARAOKE DLA DZIEWCZYNEK
Program zawiera aż 50 specjalnie wybranych, polskich piosenek dla dziewczynek w wersjach karaoke! W repertuarze wiele przebojów z filmu Kraina Lodu!
Super zabawa w śpiewanie znanych przebojów. Śpiewaj i baw się z rodziną i przyjaciółmi!
Dla łatwiejszego śpiewania różne podkłady muzyczne, dodatkowe ścieżki wokalne i podpowiedzi na ekranie!
Teraz także funkcja oceny śpiewu zapewniająca super zabawę muzyczną!
Śpiewaj i baw się uzyskując coraz lepsze wyniki!
Specjalnie dla dzieci jeszcze nie umiejących czytać, możliwość śpiewania z gotowym podkładem wokalnym.
W programie:
· 50 specjalnie wybranych, znanych piosenek, w wersjach karaoke.
· Różne rodzaje podpowiedzi na ekranie, w tym: tekst piosenki, belki z tekstem, pasek czasu.
· Dodatkowe ścieżki wokalne pomagające śpiewać najmłodszym. Specjalnie dla dzieci jeszcze nieumiejących czytać, możliwość śpiewania z gotowym podkładem wokalnym.
· Profesjonalna muzyka, wszystkie piosenki ‘z’ i ‘bez’ linii melodycznej.
· Funkcja oceny śpiewu – super zabawa muzyczna na 3 stopniach trudności do wyboru. Śpiewaj i baw się uzyskując coraz lepsze wyniki.
· Lista najlepszych wykonań piosenek.
· Ciekawa, kolorowa animacja w tle.
· Możliwość śpiewania z mikrofonem i nagrywania swoich wykonań piosenek.
· Możliwość śpiewania z kamerą i mikrofonem oraz nagrywania teledysków.
· Opcja ‘zabawy losowej’ pozwalająca doskonale bawić się z przyjaciółmi.
· W zestawie duży mikrofon z długim kablem (służy do podłączenia do komputera PC).
W zestawie z programem znajduje się DUŻY i czuły mikrofon z długim kablem.
Na płycie program w dwóch wersjach:
· telewizyjnej - przeznaczonej dla stacjonarnych (filmowych) odtwarzaczy DVD,
· komputerowej - przeznaczonej dla komputerów PC.
Pełna lista utworów znajdujących się w zestawie (tytuł - z repertuaru):
· A ja mam psa - Gawęda
· A ja wolę moją Olę - Bahamas
· Biały walczyk - B.Pliszka i chór A'Vista
· Bibułkowy walczyk
· Chcę uwierzyć snom - z filmu Kraina Lodu 2
· Ćwierkają wróbelki
· Domowa piosenka - Fasolki
· Duchy łakomczuchy - Fasolki
· Dzień jak ze snu - z filmu Gorączka Lodu
· Fasola - Fasolki
· Gdy nie masz nic - z filmu Kraina Lodu 2
· Gdzie strumyk płynie z wolna
· Ja mam ciocię w samolocie - Gawęda
· Jadą jadą misie - Wesołe Nutki
· Kołysanka dla E.T. - Natalka Kukulska
· Kropelka złotych marzeń - Fasolki
· Kup różowe okulary - Natalka Kukulska
· Kurczątka, kurczątka
· Lód w lecie - z filmu Kraina Lodu
· Mam tę moc - z filmu Kraina Lodu
· Mama zadumana (Mama w kuchni)
· Maruda - Fasolki
· Miłość stanęła w drzwiach - z filmu Kraina Lodu
· Moja fantazja - Fasolki
· Mój pechowy dzień - Natalka Kukulska
· Najłatwiejsze ciasto w świecie - Radiowe Nutki
· Nietentego - z filmu Kraina Lodu
· Od rana mam dobry humor - Majka Jeżowska
· Ojciec Wirgiliusz
· Pierwszy raz, jak sięga pamięć - z filmu Kraina Lodu
· Pieski małe dwa
· Piosenka dla taty
· Pociąg białych króliczków - Arfik
· Podajmy sobie ręce
· Pogoda na uśmiech - Fasolki
· Pokaż się - z filmu Kraina Lodu 2
· Poleć ze mną - Natalka Kukulska
· Ropucha kłamczucha - Fasolki
· Serca lód - z filmu Kraina Lodu
· Świąteczny czas - z filmu Kraina Lodu: Przygoda Olafa
· To niezmienne jest - z filmu Kraina Lodu 2
· Troszeczkę ziemi, troszeczkę słońca Fasolinki
· Ulepimy dziś bałwana - z filmu Kraina Lodu
· Urodzinowy szał - Aida
· Wujcio Wariatuńcio - Fasolki
· Zabiorę brata - Fasolki
· Zagram dzieciom - Zielona Półnutka
· Zakochany klaun
· Zielone ufoludki - Fasolki
· Żyrafa w różowym swetrze - Aida
Wymagania sprzętowe:
· komputer typu PC z systemem Windows 7/8/10 lub dowolny odtwarzacz DVD i telewizor
· wersja DVD działa również na Microsoft Xbox i Sony PlayStation®
· dołączony mikrofon służy do podłączenia do komputera PC
Billie Eilish wbiła się na scenę muzyczną sztormem. Od jej wyjątkowegobrzmienia po zadziorny styl Billie jest jedyna w swoim rodzaju. Tenpodręcznik każdego fana napakowany jest faktami z życia tej megagwiazdy.
Wieczorem 8 grudnia 1980 roku świat się zatrzymał dla milionów ludzi, kiedy nadeszła wiadomość, że John Lennon, jedna z najbardziej lubianych gwiazd rocka, został z zimną krwią zastrzelony w Nowym Jorku. W swojej fascynującej książce Lesley-Ann Jones, uznana dziennikarka i autorka biografii muzycznych, opowiada o życiu, miłości, przedwczesnej śmierci i muzycznej spuściźnie muzyka.
Jones opisuje wzloty i upadki Lennona zarówno w jego życiu zawodowym, jak i osobistym. Śledzi bieg wydarzeń, który doprowadził Lennona do przeprowadzki do Nowego Jorku, gdzie został zastrzelony przed swoim domem fatalnej zimowej nocy.
Czterdzieści lat po tej tragicznej śmierci autorka kreśli wszechstronny portret jednej z najsłynniejszych legend muzyki, korzystając z nowych, wcześniej nieznanych źródeł i rozmawiając z ludźmi, którzy osobiście znali Lennona.
Teoria jazzu od podstaw do poziomu zaawansowanego to innowacyjny podręcznik napisany z myślą o studentach jazzu, absolwentach studiów jazzowych oraz o poszerzającym się gronie studentów muzyki klasycznej zainteresowanych improwizacją jazzową. Poprzez połączenie teorii, improwizacji, kształcenia słuchu oraz ćwiczeń harmonicznych w jedną logiczną całość, niniejsza publikacja umożliwi Czytelnikowi efektywne przyswojenie i zrozumienie zagadnień teoretycznych poruszanych w tym podręczniku.Ze względu na kompleksowy charakter przedstawionego materiału, Teoria jazzu nadaje się do użytku w szkołach muzycznych I i II stopnia, na uczelniach pedagogicznych i muzycznych w ramach zajęć z teorii jazzu, kształcenia słuchu, improwizacji, harmonii, literatury jazzowej lub kompozycji jazzowej. Publikacja ta może być również wykorzystywana przez muzyków kształcących się samodzielnie. Każda z trzech części Podstawowa, Średniozaawansowana i Zaawansowana została napisana z myślą o poziomie wiedzy Czytelnika.
Zbigniew Warpechowski, prekursor sztuki performans w Polsce i jeden z pierwszych jej twórców na świecie, pisał wiersze od początku swojej drogi artystycznej. Nierzadko stanowiły one element jego działań performatywnych. Zbiór zawiera blisko 80 utworów poetyckich pisanych od roku 1964 do lat dziewięćdziesiątych oraz trzy nowe eseje, w których artysta rozprawia się z historią performance art oraz prezentuje autorskie spojrzenie na sztukę.Podczas jednej ceremonii powiedziałem, że radość, jaką daje artyście czysta, bezinteresowna twórczość, jest nieporównywalna z niczym. I tę jedną maksymę chciałbym upowszechnić. Rekompensatę otrzymujemy zawsze, bez względu na los artysty. Nie poświęcamy się dla niej, ale żyjemy dla niej, w niej, sztuka jest formą życia. Trzeba to traktować jak dobrowolne zaprzysiężenie nawet wtedy, kiedy ponosimy klęskę za klęską, bo to daje siłę i moc wewnętrzną. Nie można bywać artystą, tak jak nie można bywać poetą (z eseju Laury i ciernie).
W świecie kultury muzułmańskiej, gdzie teatr nie zdołał wytyczyć sobie niezależnego miejsca wśród dziedzin sztuki, to właśnie ustność / oralność zrekompensowała jego brak wśród sztuk performatywnych. Turecki "meddah" rozwinął się pomiędzy wiekiem XI a XIX z formy opowiadacza w epicki teatr jednego aktora, pozostając w zgodzie z zasadami życia koczowniczego. Włączając elementy tradycji środkowoazjatyckiego szamana, starotureckiego pieśniarza epickiego "ozan" i arabskiego "maddaha" oraz tradycję perskiego opowiadacza "Księgi królewskiej. Szahname", przyjął także środki teatralne i dramatyczne. Jako forma artystyczna łączy sztukę opowiadania z ludowym teatrem tradycyjnym. Zaadoptowana w formie „widowiska narracyjnego” sztuka opowiadania zyskała uznaną pozycję na współczesnych scenach teatrów offowych, sprawdzając się z sukcesem w projektach międzykulturowych i interdyscyplinarnych. W kontekście omawianych tradycji ustnych kręgów kultur ałtajskiego i Bliskiego Wschodu potencjał performatywny sztuki opowiadania stanowi dla współczesnych artystów źródło inspiracji, oferując wzór modelu interaktywnego, równouprawniającego widza i artystę.
Meddah – Turkish Theatre of One Actor. The Meeting of Oral Tradition and Performance Culture
The monograph explores performative potential of narrative art in oral traditions of Altai and Middle Eastern culture. Turkish "meddah" inspires contemporary artists, offering an active model, equal for both the artist and the audience. As an artistic form it developed between the 11th and 19th century. It unites epic theatre of one actor with the elements of tradition of a nomadic narrator, Central Asian shaman, epic singer "ozan", Arabic "maddah" and the Persian tradition of the narrator of "The Shahnameh".
Wnikliwy portret jednego z najbardziej cenionych polskich improwizatorów na scenie światowej.
Niedoszły malarz, nieokiełznany improwizator, nagradzany autor muzyki do filmów Wojciecha Smarzowskiego, kochający mąż i ojciec, dyslektyk erudyta, człowiek próbujący nieustannie odnaleźć równowagę na szalonym rollercoasterze życia… Autobiografia Mikołaja Trzaski to bezkompromisowe i szczere podsumowanie pierwszej pięćdziesiątki i ponad trzydziestu lat aktywności muzycznej. Muzyk opowiada o dramatycznych losach swojej rodziny z okresu wojny, o Żydach i folksdojczach, wreszcie o wieloletnim przepracowywaniu traum. Razem z Mikołajem Trzaską przenosimy się w czasy jego młodości na wielobarwnych peryferiach tak zwanej PRL-owskiej szarzyzny, czytamy o ekscesach Totartu i sceny yassowej.
Trzaska odkrywa karty, zabierając nas w pełną zaskoczeń podróż po swoim życiu i, oczywiście, świecie muzyki improwizowanej. Błyskotliwie i bez ogródek zgłębia przed czytelnikiem tajniki procesu twórczego, opowiada o nietuzinkowych ludziach, jakich spotkał na swojej drodze – od Tymona Tymańskiego po Petera Brötzmanna – o podróżach i mozolnym procesie budowania twórczej pewności siebie. Owszem, Wrzeszcz to historia życia wybitnego muzyka, ale przede wszystkim jest to kreślony wprawną ręką, czasem mroczny, czasem tchnący nadzieją autoportret człowieka, który nie chce siebie upiększać. Taki jest Trzaska.
Mikołaj Trzaska (ur. 1966) – saksofonista, improwizator, kompozytor. Współzałożyciel (wraz z Tymonem Tymańskim) legendarnej grupy Miłość, filar yassowej rewolucji. Współpracował z najwybitniejszymi muzykami z Polski, Europy i Stanów Zjednoczonych, m.in. Joe’m McPhee, Kenem Vandermarkiem, Peterem Brötzmannem oraz z pisarzami: Marcinem Świetlickim, Jurijem Andruchowyczem i Andrzejem Stasiukiem. Autor muzyki teatralnej i filmowej (Dom zły, Róża, Drogówka, Pod Mocnym Aniołem, Wołyń, Kler).
Janusz Jabłoński – dziennikarz muzyczny specjalizujący się w jazzie i muzyce improwizowanej, współautor (wraz z Tomaszem Gregorczykiem) kilkuset wywiadów z improwizatorami. Jego teksty ukazywały się m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Jazz Forum”, „Glissandzie” i „Muzyce w Mieście”. Od 2008 roku współpracuje z radiową Dwójką, gdzie prowadzi regularnie audycje muzyczne. Pracuje w Dziale Promocji i PR Wydawnictwa Literackiego.
Tomasz Gregorczyk – dziennikarz i krytyk muzyczny, wieloletni współpracownik radiowej Dwójki (m.in. program Rozmowy Improwizowane), zastępca redaktor naczelnej w kwartalniku kulturalnym „Fragile”. Przygotowana we współpracy z Januszem Jabłońskim audycja „Improwizator” została nominowana do radiowej nagrody Prix Italia w 2011 roku. Publikował m.in. w „Ruchu Muzycznym”, „Muzyce w Mieście”, „Diapazonie”, „Glissandzie” i „Jazz Forum”.
Książka jest poświęcona wnętrzu kościoła św. Andrzeja Boboli w Lublinie, ukazującym fundamentalną dla Chrześcijan prawdę o Przymierzu Boga z Człowiekiem. Historia ta opowiedziana jest przy użyciu oryginalnego języka sztuki współczesnej. Dzieło, w przeważającej mierze stworzone przez Dobrosława Bagińskiego pozwala odkryć wyjątkowość miejsca, którą człowiek wierzący utożsamia ze świętością. Artysta zbudował przekaz ideowy w oparciu o typologię biblijną, uwzględniając najstarsze, często zapomniane, kody symboliki chrześcijańskiej. Nowoczesna plastyka wnętrza odsłania opowieść osnutą wokół przemyślanej wizji teologicznej, tworzącą spójny program ikonograficzny.Autorka książki rozpatruje plastykę świątyni w kontekście literatury patrystycznej i średniowiecznej. Zestawia wypowiedzi Dobrosława Bagińskiego z interpretacjami teologicznymi wieków minionych. Ukazuje poszukiwania twórcze artysty w obszarze sztuki sakralnej, przedstawiając jego inne wcześniejsze realizacje. Pozwoliły one wykrystalizować myśl na temat roli artysty w przekazie wiary.
Temat „Herbert i sztuka” frapuje mimo upływu lat. „Prywatna” historia sztuki wysoko oceniana przez miłośników eseistyki, a często i przez historyków sztuki, powraca w badaniach herbertologicznych co pewien czas.
Niniejszy tom, w skład którego wchodzi spory segment tekstów napisanych przez historyków sztuki, zajmuje się głównie problemem „oka” poety, który – przede wszystkim w celach zarobkowych, ale również z pasji nałogowego bywalca muzeów i galerii sztuki współczesnej – namiętnie pisywał recenzje z wystaw malarskich oraz eseje poświęcone źródłom europejskiej kultury. Chronologicznie rzecz biorąc, recenzje z wystaw były pierwsze, zaczęły się jeszcze w latach 50., w czasach sztuki poddanej rygorom socrealizmu, ale też pozostał im wierny tak długo, jak długo pozwoliła na nie biologia schorowanego ciała. Natomiast czytelnicy zachwycający się kolejnymi tomami esejów „apostoła w podróży służbowej” (a wcześniej czytający pojedyncze szkice publikowane w czasopismach) mieli pełne prawo uważać, że Zbigniew Herbert był przede wszystkim miłośnikiem starożytności, średniowiecza i sztuki włoskiego renesansu, aż po niespotykany rozkwit holenderskiego „złotego wieku”.
(z wstępu Józefa Marii Ruszara)
Czy Polacy kochają beton i nienawidzą drzew? Można tak pomyśleć, przyglądając się przemianom polskich miast i miasteczek. Kolejne wyspy miejskiej zieleni padają pod piłami drwali, a zamiast śpiewu ptaków słychać ryk kosiarek i pił. Jak długo jeszcze urzędnicy będą powtarzać, że stuletnie drzewa to samosiejki, więc można je po prostu wyciąć? Czy naprawdę zalewanie rynku betonem zasługuje na miano rewitalizacji? Czy deweloperzy w końcu zrozumieją, że ludzie potrzebują nie tylko metrów kwadratowych, ale też mieć gdzie wyjść na spacer? A w obliczu zmieniającego się klimatu zieleni w miastach potrzebujemy jak nigdy dotąd.Jan Mencwel z talentem reportażysty i zaangażowaniem aktywisty docieka, dlaczego kolejne drzewa znikają pod betonowymi placami oraz co nie tylko można, ale trzeba z tym zrobić. Betonoza to historia choroby trawiącej polskie miasta, ale też recepta na ich uzdrowienie.
Badania i książka Anny Boguszewskiej wzbogacają wiedzę o kwestiach wychowania estetycznego i okolicznościach podniesienia na bardzo wysoki poziom polskiej grafiki w odrodzonym państwie polskim i po II wojnie światowej.Otwierają perspektywy dalszych badań, które w sprawach pedagogicznych wiążą się z dzisiejszymi zagadnieniami wychowania estetycznego. (...) Słuszną decyzją było ukazanie, jak odmienne były drogi tworzenia się nowej specjalizacji w warunkach odradzającego się państwa na dwóch tak różnych terytoriach pozaborowych, jak Galicja i Kongresówka. Interesujące jest śledzenie odmienności tworzenia się nowej specjalności w kształceniu grafików i wprowadzenie jej do wyższych uczelni artystycznych w Krakowie i Warszawie (...).Autorka przeprowadziła kwerendy w zbiorach archiwalnych szkół artystycznych, w Bibliotece Zachęty"" w Warszawie (...). Wykorzystała materiały archiwalne rękopiśmienne i drukowane szkół artystycznych w okresie międzywojennym i po II wojnie światowej, programy, sprawozdania, podręczniki, akty prawne, wspomnienia, materiały ikonograficzne, np. ilustracje, plakaty, znaczki, emblematy. (...) Książka Anny Boguszewskiej w dużym stopniu oparta jest na samodzielnych badaniach naukowych. Dotyczy zagadnienia mało i niedostatecznie dotychczas badanego. Wnosi istotny wkład do poznania i zrozumienia pewnego fenomenu dotyczącego rozwoju grafiki w Polsce, jej wysoko cenionego w świecie dorobku artystycznego i metod kształcenia grafików w okresie 1918-1989 prof dr hab. Kalina Bartnicka, Instytut Historii Nauki im. L. i A. Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
TAJEMNICA SPOTIFY Zrewolucjonizował przemysł muzyczny. Został miliarderem. Zrealizował swoje marzenia.Poznaj całą Tajemnicę Spotify. Dowiedz się, jak Daniel Ek, chłopak z betonowych przedmieść Sztokholmu, stworzył Spotify, wszedł do międzynarodowego biznesu, konkurował z Apple'em i Steve'em Jobsem.Ze Spotify korzysta na świecie blisko 200 mln użytkowników, codziennie przez dwie godziny. Tajemnica Spotify to zakulisowa historia największej muzycznej platformy streamingowej, ale przede wszystkim opowieść o tym, jak zwykły szwedzki chłopak został jednym z wielkich graczy w światowym biznesie.Bo Daniel Ek chciał być potężniejszy niż Bill Gates. Kilkanaście lat później jego start-up zrewolucjonizował światowy przemysł muzyczny. By to osiągnąć, Ek musiał sprostać wielu wyzwaniom: przekonać wytwórnie muzyczne do współpracy i podjąć walkę ze Steve'em Jobsem o wprowadzenie Spotify na rynek amerykański.Z siedemdziesięciu wywiadów, przeprowadzonych przez dwóch szwedzkich dziennikarzy ekonomicznych, Svena Carlssona i Jonasa Leijonhufvuda, powstał obraz tego, jak grupa wizjonerów postawiła wszystko na jedną kartę, wierząc w moc idei i tworząc największy szwedzki start-up, który stał się głównym konkurentem Apple'a. Tajemnica Spotify to opowieść o drodze na szczyt. O tym, że głębokie przekonanie o słuszności swoich planów i wola walki, by spełnić wielkie marzenia, mogą z małych graczy uczynić wielkich tego świata. Spotify na zawsze zmienił sposób, w jaki słuchamy muzyki. Obok iTunesa, Netfliksa i TikToka jest jedną z najpopularniejszych platform XXI wieku, fenomenem technologicznym i koncepcyjnym. Korzysta z niego blisko 200 mln użytkowników z całego świata, średnio przez 118 minut dziennie.Prawa do ekranizacji książki Tajemnica Spotify zakupił Netflix i na jej podstawie zrealizował 6-odcinkowy miniserial zatytułowany Playlista. Premiera już 13 października 2022 roku.
Malarstwo światowe to nowa seria minialbumów poświęcona twórczości najwybitniejszych artystów z całego świata, których obrazy odegrały ważną rolę w malarstwie i których twórczość do dziś inspiruje oraz zachwyca zarówno krytyków, jak i amatorów sztuki. Serię zapoczątkuje album poświecony Albrechtowi Drerowi, który uważany jest za najzdolniejszego artystę niemieckiego renesansu. Był on bardzo pracowity i ciągle szukał nowych środków wyrazu, wplatając efekty świetlne w stonowane malarstwo północnoeuropejskie. Jego artystyczne podróże po Europie, zwłaszcza do Włoch, dawały mu inspirację i pozwoliły odkryć nowe malarskie rozwiązania. Do najbardziej znanych obrazów artysty należą Madonna Hallera, Święto Różańcowe oraz Adoracja Trójcy Świętej.
„Chcielibyśmy, żeby [Uniwersytet] był przyjazny i otwarty, zorientowany na rozwój pracowników i studentów, nastawiony na współpracę i efektywny, «przenikalny» dla ludzi i idei, szanujący zasoby naturalne, ekologiczny i oszczędny, odpowiedzialny i inspirujący” – piszą autorzy publikacji, która stara się odpowiedzieć na pytanie, jakie rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne oraz standardy projektowania sprzyjają takiej właśnie wizji Uniwersytetu.
Prezentowana publikacja wiąże się ściśle z realizacją przez Uniwersytet Warszawski rządowego Programu Wieloletniego „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”. Stanowi próbę określenia standardów przestrzeni akademickich wcielających w życie ideę uniwersytetu XXI wieku. Jest to pierwsza na rynku polskim publikacja w kompleksowy sposób ujmująca problematykę projektowania różnych typów przestrzeni uczelnianych (dydaktycznej, badawczej, biurowej, społecznej) i wyzwania, jakie się z tym się wiążą.
Wychodząc od analizy najważniejszych trendów w architekturze i urbanistyce, autorzy prezentują również konkretne rozwiązania i dobre praktyki stosowane na najlepszych uczelniach świata. Jeden z rozdziałów poświęcony jest specyficznym uwarunkowaniom i urbanistyce Uniwersytetu Warszawskiego, prezentując historię projektowania i realizacji wszystkich trzech kampusów UW. Kolejne rozdziały, poświęcone przestrzennym standardom projektowym, zostały zainspirowane doświadczeniami Biura Innowacji w Przestrzeni Akademickiej UW. Wreszcie aneksy autorstwa specjalistów od energetyki, psychologii środowiskowej i pracy z użytkownikami poruszają ważne zagadnienia oszczędzanie zasobów i energii oraz włączenia użytkowników w powstawanie budynków.
Książka jest pomyślana jako narzędzie pracy, a jej świadomie otwarty charakter będzie przydatny zarówno dla projektantów, jak i dla szerokiego grona odbiorców z różnych instytucji.
******
Spaces of the University. Trends, visions, design standards
The publication comprehensively covers the issues of designing various university spaces (didactic, research, office, social) and the related challenges. It analyzes the most important trends in architecture and urban planning, presents specific solutions used throughout the world. One of the chapters is devoted to the individual conditions and urban planning of the University of Warsaw. The chapters on spatial design standards were inspired by the experiences of the Office of Innovations in the Academic Space of the University of Warsaw.
Henryk Siemiradzki (1843–1902) – wybitny przedstawiciel akademizmu i absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Płótna artysty były wielokrotnie nagradzane. Często odwiedzał też Polskę. Swym podarunkiem w postaci dzieła Pochodnie Nerona zainicjował utworzenie Muzeum Narodowego w Krakowie. Jego obrazy cechuje piękna, wręcz teatralna aranżacja scenerii, malownicze krajobrazy, bogactwo efektów dekoracyjnych (rzeźby, stroje, kwiaty i biżuteria, co doskonale oddają dzieła, takie jak Taniec wśród trzech mieczów czy Dirce chrześcijańska. Idylliczne scenki z życia starożytnych Rzymian olśniewają paletą barw i grą światłocienia, które możemy podziwiać na obrazach Sielanka rzymska – Przed kąpielą czy Poszukując Arkadii.
Album prezentujący dorobek malarza i rysownika Konrada Krzyżanowskiego (18721922). Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, gdzie zainteresował się malarstwem portretowym i pejzażowym, tam też zaczął rozwijać swój charakterystyczny, dynamiczny styl. Kiedy po późniejszym pobycie w Monachium Krzyżanowski przyjechał do Warszawy, rozpoczął wówczas najbardziej intensywny okres swojej twórczości. Jego efektem były dzieła pełne ekspresji, o intrygującej kolorystyce, takie jak m.in. Portret Marii Krzymuskiej, Chmury w Finlandii czy Portret Pelagii Witosławskiej.
Wyobraźcie sobie krowę pozostawioną na cały dzień na plaży Ipanema w Rio de Janeiro, gdzie od przynajmniej stu lat nie widziano żadnego zwierzęcia. Wyobraźcie sobie przyglądanie się z bliska bakteriom piszącym wiersz albo grupie przyjaciół zebranych w barze i popijających sfermentowane napoje. Wszystkie te działania można ująć jednym słowem, które wywołuje silne emocje i prowokuje krytyczne komentarze, a jednak nie poddaje się prostym klasyfikacjom: performans.Antologia Performans opiera się na założeniu, że żywą sztukę definiować można wyłącznie poprzez praktykę, co autorzy tekstów wcielili w życie, towarzysząc artystom podczas prób i na scenie, spędzając razem czas i dokonując wspólnej refleksji nad istotą performansu. Publikacja jest zbiorem esejów, zarówno nowych, jak i takich, które już wcześniej ukazały się drukiem, wywiadów oraz tekstów literackich oferujących nowe spojrzenie na performans. Składa się z czterech głównych części, w ramach których fenomenologie performansu badane są w kontekście i z perspektywy instytucji artystycznych, praktyk kuratorskich, formatu wystawy w kontekście zwrotu technologicznego oraz performatywnej fikcji.Definicja performansu uległa w ostatnich dziesięcioleciach zmianie. Celem publikacji Performans jest przyjrzenie się przemianom zachodzącym w tradycyjnym formacie wystawy, który traci na znaczeniu, w miarę jak na pierwszy plan wysuwają się formy hybrydyczne, łączące sztuki wizualne ze sztukami performatywnymi, literaturą i muzyką. Autorzy tekstów zamieszczonych w książce analizują zmieniającą się rolę widza, który coraz częściej staje się performerem i aktywnym uczestnikiem zdarzenia. Poddają również refleksji rolę ciała performera oraz pracy wykonywanej w ramach rozciągniętych w czasie wystaw performatywnych.Publikacja prezentuje wyniki badań związanych z zainicjowanym w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w 2016 roku programem dotyczącym zwrotu performatywnego w sztukach wizualnych oraz konsekwencji tego zjawiska dla instytucji sztuki, praktyk artystycznych oraz kuratorskich.Autorzy tekstów: Oreet Ashery, Pierre Bal-Blanc, Claire Bishop, Marie de Brugerolle, Yann Chateign, Korina Giaxoglou, Michał Grzegorzek, Shannon Jackson, Eliel Jones, Chris Kraus, Laura Lima, David Maroto, Ingo Niermann, Kathy Noble, Johannes Paul Raether, Mark von Schlegell, Agnieszka Sosnowska, Ana Teixeira Pinto, Transformella, Joanna Zielińska
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?