Socjologia to nauka systematycznie zajmująca się badaniem całego życia społecznego człowieka. Badane są chociażby społeczne reguły, procesy i kultury, które łączą lub dzielą ludzi. W tym dziale zatem proponujemy wszelkie fachowe podręczniki, poradniki i publikacje właśnie z dziedziny socjologii. Czytając nasze lektury zapoznasz się z podstawami psychologii, dzięki którym zrozumiesz istotę kształtowania konkretnych postaw, emocji i cech osobowości ludzkich, zgłębisz podstawy takich nauk jak: filozofia czy logika. Poza tym bedziesz mógł udoskonalić posiadane kompetencje interpersonalne, które przydadzą ci się zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
Homi K. Bhabha’s 1994 The Location of Culture is one of the founding texts of the branch of literary theory called postcolonialism. While postcolonialism has many strands, at its heart lies the question of interpreting and understanding encounters between the western colonial powers and the nations across the globe that they colonized. Colonization was not just an economic, military or political process, but one that radically affected culture and identity across the world. It is a field in which interpretation comes to the fore, and much of its force depends on addressing the complex legacy of colonial encounters by careful, sustained attention to the meaning of the traces that they left on colonized cultures. What Bhabha’s writing, like so much postcolonial thought, shows is that the arts of clarification and definition that underpin good interpretation are rarely the same as simplification. Indeed, good interpretative clarification is often about pointing out and dividing the different kinds of complexity at play in a single process or term. For Bhabha, the object is identity itself, as expressed in the ideas colonial powers had about themselves. In his interpretation, what at first seems to be the coherent set of ideas behind colonialism soon breaks down into a complex mass of shifting stances – yielding something much closer to postcolonial thought than a first glance at his sometimes dauntingly complex suggests.
Haraway’s ‘A Cyborg Manifesto’ is a key postmodern text and is widely taught in many disciplines as one of the first texts to embrace technology from a leftist and feminist perspective using the metaphor of the cyborg to champion socialist, postmodern, and anti-identitarian politics. Until Haraway’s work, few feminists had turned to theorizing science and technology and thus her work quite literally changed the terms of the debate. This article continues to be seen as hugely influential in the field of feminism, particularly postmodern, materialist, and scientific strands. It is also a precursor to cyberfeminism and posthumanism and perhaps anticipates the development of digital humanities.
Rethinking questions of identity, social agency and national affiliation, Bhabha provides a working, if controversial, theory of cultural hybridity - one that goes far beyond previous attempts by others. In The Location of Culture,he uses concepts such as mimicry, interstice, hybridity, and liminality to argue that cultural production is always most productive where it is most ambivalent. Speaking in a voice that combines intellectual ease with the belief that theory itself can contribute to practical political change, Bhabha has become one of the leading post-colonial theorists of this era.
Ryszard Kapuściński wysoko cenił dzieło Herodota i to właśnie on zauważył, że "[...]zawsze mówi się o nim jako o historyku, o tym, czy było dokładnie tak, jak on pisał, czy może inaczej. Nikt nie zwrócił jednak uwagi, że Herodot był przede wszystkim pierwszym, wspaniałym reporterem....". Podróże z Herodotem są pochwałą Ryszarda Kapuścińskiego dla zasług starożytnego historyka i podróżnika, ale też autoportretem samego autora Szachinszacha, ogarniętego pasją podróżowania i poznawania świata.
When Marshall McLuhan first coined the phrases "global village" and "the medium is the message" in 1964, no-one could have predicted today's information-dependent planet. No-one, that is, except for a handful of science fiction writers and Marshall McLuhan. Understanding Media was written twenty years before the PC revolution and thirty years before the rise of the Internet. Yet McLuhan's insights into our engagement with a variety of media led to a complete rethinking of our entire society. He believed that the message of electronic media foretold the end of humanity as it was known. In 1964, this looked like the paranoid babblings of a madman. In our twenty-first century digital world, the madman looks quite sane. Understanding Media: the most important book ever written on communication. Ignore its message at your peril.
Główne pytanie postawione przez redaktorów tomu: Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze brzmi: „jaka dydaktyka polonistyczna?”. Jest to kwestia ważna i znacząca, szczególnie w dobie szybko zachodzących zmian cywilizacyjnych i kulturowych, rozpoczynająca kolejny dyskurs polonistyczny. Przygotowany przez Sławomira Jacka Żurka i Annę Adamczuk-Stęplewską tom ma swoje szczególne znaczenie, tym bardziej, że w większości wypadków skupione są w książce głosy młodych i bardzo młodych (doktorantów) badaczy z kilku ośrodków uniwersyteckich.
Prof. dr hab. Małgorzata Karwatowska
Autor ukazał, że edukacja integracyjna nie jest czynnikiem dynamizującym rozwój dziecka niepełnosprawnego, nie sprzyja bowiem redukcji narastającego w nim lęku ani osiągnięciu korzystnej pozycji w strukturze klasy, zwiększa natomiast koszty emocjonalne. Efekty edukacji integracyjnej inaczej oceniają nauczyciele prowadzący i wspomagający, a inaczej rodzice. Każda z tych grup wiąże odmienne oczekiwania z tą formą kształcenia. Edukacja integracyjna rzeczywiście „woła o pomoc” profesjonalistów. Praca znajdzie zapewne wielu czytelników. Jest skierowana do specjalistów zajmujących się rehabilitacją i kształceniem osób niepełnosprawnych, pedagogów specjalnych, a także licznej grupy studentów psychologii i pedagogiki oraz rodziców niepełnosprawnych dzieci. Stanowi znaczącą pozycję książkową na temat psychologicznych i pedagogicznych aspektów kształcenia integracyjnego.
Are we really being ourselves on social media? Can we benefit from connecting with people we barely know online? Why do some people overshare on social networking sites?
The Psychology of Social Media explores how so much of our everyday lives is played out online, and how this can impact our identity, wellbeing and relationships. It looks at how our online profiles, connections, status updates and sharing of photographs can be a way to express ourselves and form connections, but also highlights the pitfalls of social media including privacy issues.
From FOMO to fraping, and from subtweeting to selfies, The Psychology of Social Media shows how social media has developed a whole new world of communication, and for better or worse is likely to continue to be an essential part of how we understand our selves.
W swej najnowszej książce Piotr Jakub Fereński ukazuje relacje zachodzące pomiędzy kulturą, miastem i życiem jego mieszkańców. Autor proponuje specyficzny sposób czytania nakładających się na siebie w przestrzeni miejskiej kodów. Stara się pokazać, jak można interpretować zawarte w niej przekazy i znaczenia. Interesuje go zarówno to, co materialne, namacalne, bezpośrednio obserwowalne, jak i to, co niewidzialne, ukryte, a co zarazem stanowi klucz do zrozumienia sposobów myślenia i zachowań ludzi. Z jednej strony istotne okazują się wartości (estetyczne, artystyczne, etyczne), z drugiej zaś kapitał i praktyki władzy. Fereński zabiera czytelnika w podróż po różnych kontynentach – pisze zarówno o Wrocławiu czy Wiedniu, jak i o Brasílii, Limie, Detroit, Petersburgu, Nowokuźniecku i Tomsku. Pytając o heteronomie życia w mieście, rozważa kwestie związane z rozwojem cywilizacyjnym, ze znaczeniem architektury, z religią, z ideologią, z polityką, z globalnością, z przeobrażeniami społeczno-ekonomicznymi, z uwarunkowaniami geograficznymi. Najważniejsza wciąż jednak pozostaje kultura...
Niniejsze opracowanie to pierwsze w literaturze przedmiotu kompendium wiedzy ukazujące genezę i rozwój polskich agencji prasowych, od tworzenia zalążków tych instytucji aż do chwili obecnej. Jest to zarazem synteza podsumowująca stulecie istnienia rodzimych agencji prasowych.
W opracowaniu prześledzono proces ewolucji polskich agencji prasowych, od agencji telegraficznych do agencji elektronicznych (e-agencji). Autorka podkreśla kontekst polityczny wyrażający się w uwikłaniu agencji prasowych w bieżącą politykę, ukazując rolę omawianych instytucji w procesie rozpowszechniania informacji. Książka wykracza znacznie poza problematykę właściwą dla historii mediów, podejmując refleksję nad perspektywami rozwoju współczesnych agencji informacyjnych.
Walor opracowania stanowi materiał ilustracyjny w postaci fragmentów biuletynów prasowych. Książka adresowana jest do medioznawców, historyków mediów, politologów oraz studentów dziennikarstwa.
Dr hab. prof. UJK Renata Piasecka-Strzelec - pracownik naukowy Instytutu Dziennikarstwa i Informacji Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół historii mediów oraz historii najnowszej Polski. W ostatnich latach analizuje również kierunki rozwoju współczesnych polskich agencji informacyjnych w kontekście społeczeństwa sieci.
Autorka wielu artykułów naukowych, rozdziałów w monografiach oraz trzech publikacji zwartych. Najważniejsze opracowanie w jej dotychczasowym dorobku naukowym to monografia Polskie agencje prasowe w latach 1944-1972. Upowszechnianie i reglamentacja informacji, działalność propagandowa (Wydawnictwo UJK, Kielce 2012).
‘If in this book harsh words are spoken about some of the greatest among the intellectual leaders of mankind, my motive is not, I hope, to belittle them. It springs rather from my conviction that, if our civilization is to survive, we must break with the habit of deference to great men.’
- Karl Popper, from the Preface
Written in political exile during the Second World War and first published in two volumes in 1945, Karl Popper’s The Open Society and Its Enemies is one of the most influential books of all time. Hailed by Bertrand Russell as a ‘vigorous and profound defence of democracy’, its now legendary attack on the philosophies of Plato, Hegel and Marx exposed the dangers inherent in centrally planned political systems and through underground editions become an inspiration to lovers of freedom living under communism in Eastern Europe.
Popper’s highly accessible style, his erudite and lucid explanations of the thoughts of great philosophers and the recent resurgence of totalitarian regimes around the world are just three of the reasons for the enduring popularity of The Open Society and Its Enemies and why it demands to be read today and in years to come.
One of the most important texts of modern times, Herbert Marcuse's analysis and image of a one-dimensional man in a one-dimensional society has shaped many young radicals' way of seeing and experiencing life. Published in 1964, it fast became an ideological bible for the emergent New Left. As Douglas Kellner notes in his introduction, Marcuse's greatest work was a 'damning indictment of contemporary Western societies, capitalist and communist.' Yet it also expressed the hopes of a radical philosopher that human freedom and happiness could be greatly expanded beyond the regimented thought and behaviour prevalent in established society. For those who held the reigns of power Marcuse's call to arms threatened civilization to its very core. For many others however, it represented a freedom hitherto unimaginable.
Frantz Fanon is one of the most important figures in the history of what is now known as postcolonial studies – the field that examines the meaning and impacts of European colonialism across the world.
Born in the French colony of Martinique, Fanon worked as a psychiatrist in Algeria, another French colony that saw brutal violence during its revolution against French rule. His experiences power the searing indictment of colonialism that is his final book, 1961’s The Wretched of the Earth. Fanon’s account of the physical and psychological violence of colonialism forms the basis of a passionate, closely reasoned call to arms – a call for violent revolution. Incendiary even today, it was more so in its time; the book first being published during the brutal conflict caused by the Algerian Revolution. Viewed as a profoundly dangerous work by the colonial powers of the world, Fanon’s book helped to inspire liberation struggles across the globe.
Though it has flaws, The Wretched of the Earth is above all a testament to the power of passionately sustained and closely reasoned argument: Fanon’s presentation of his evidence combines with his passion to produce an argument that it is almost impossible not to be swayed by.
The end of the Cold War, which occurred early in the 1990s, brought joy and freedom to millions. But it posed a difficult question to the world's governments and to the academics who studied them: how would world order be remade in an age no longer dominated by the competing ideologies of capitalism and communism? Samuel P. Huntington was one of the many political scientists who responded to this challenge by conceiving works that attempted to predict the ways in which conflict might play out in the 21st century, and in The Clash of Civilizations he suggested that a new kind of conflict, one centred on cultural identity, would become the new focus of international relations. Huntington's theories, greeted with scepticism when his book first appeared in the 1990s, acquired new resonance after 9/11.
The Clash of Civilizations is now one of the most widely-set and read works of political theory in US universities; Huntington's theories have also had a measurable impact on American policy. In large part, this is a product of his problem-solving skills. Clash is a monument to its author's ability to generate and evaluate alternative possibilities and to make sound decisions between them. Huntington's view, that international politics after the Cold War would be neither peaceful, nor liberal, nor cooperative, ran counter to the predictions of almost all of his peers, yet his position – the product of an unusual ability to redefine an issue so as to see it in new ways – has been largely vindicated by events ever since.
Mary Douglas is an outstanding example of an evaluative thinker at work. In Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo, she delves in great detail into existing arguments that portray traditional societies as “evolving” from “savage” beliefs in magic, to religion, to modern science, then explains why she believes those arguments are wrong. She also adeptly chaperones readers through a vast amount of data, from firsthand research in the Congo to close readings of the Old Testament, and analyzes it in depth to provide evidence that traditional and Western religions have more in common than the first comparative religion scholars and early anthropologists thought.
First evaluating her scholarly predecessors by marshalling their arguments, Douglas identifies their main weakness: that they dismiss traditional societies and their religions by identifying their practices as “magic,” thereby creating a chasm between savages who believe in magic and sophisticates who practice religion.
Simone de Beauvoir’s 1949 book The Second Sex is a masterpiece of feminist criticism and philosophy. An incendiary take on the place of women in post-war French society, it helped define major trends in feminist thought for the rest of the 20th century, and its influence is still felt today.
The book’s success owes much to Beauvoir’s brilliant writing style and passion, but both are rooted in the clarity of her critical thinking skills. She builds a strong argument against the silent assumptions that continually demoted (and still demote) women to “second place” in a society dominated by men. Beauvoir also demonstrates the central skills of reasoning at their best: presenting a persuasive case, organising her thoughts, and supporting her conclusions.
Above all, though, The Second Sex is a masterclass in analysis. Treating the structures of contemporary society and culture as a series of arguments that tend continuously to demote women, Beauvoir is able to isolate and describe the implicit assumptions that underpin male domination. Her demolition of these assumptions provides the crucial ammunition for her argument that women are in no way the “second” sex, but are in every way the equal of men.
Michelle Alexander’s The New Jim Crow: Mass Incarceration in the Age of Colorblindness is an unflinching dissection of the racial biases built into the American prison system. Named after the laws that enforced racial segregation in the southern United States until the mid-1960s, The New Jim Crow argues that while America is now legally a colorblind society – treating all races equally under the law – many factors combine to build profound racial weighting into the legal system.
The US now has the world’s highest rate of incarceration, and a disproportionate percentage of the prison population is comprised of African-American men. Alexander’s argument is that different legal factors have combined to mean both that African-Americans are more likely to be targeted by police, and to receive long jail sentences for their crimes. While many of Alexander’s arguments and statistics are to be found in other books and authors’ work, The New Jim Crow is a masterful example of the reasoning skills that communicate arguments persuasively. Alexander’s skills are those fundamental to critical thinking reasoning: organizing evidence, examining other sides of the question, and synthesizing points to create an overall argument that is as watertight as it is persuasive.
Never before has there been a greater need for deeper listening and more open communication to cope with the complex problems facing our organizations, businesses and societies. Renowned scientist David Bohm believed there was a better way for humanity to discover meaning and to achieve harmony. He identified creative dialogue, a sharing of assumptions and understanding, as a means by which the individual, and society as a whole, can learn more about themselves and others, and achieve a renewed sense of purpose.
`Professor Douglas writes gracefully, lucidly and polemically. She continually makes points which illuminate matters in the philosophy of religion and the philosophy of science and help to show the rest of us just why and how anthropology has become a fundamentally intellectual discipline' - New Society
Professor Douglas' book sparkles with intellectual life and is characterised by a concern to understand. Right or wrong, sound or idiosyncratic, it presents a rare and exciting spectacle of a mind at work.' - Times Literary Supplement
Intrygująca książka jednego z najbardziej znanych ekonomistów na świecie, która podważa nasze przekonania na temat ryzyka i korzyści, polityki i religii, finansów i osobistej odpowiedzialności
W swojej najbardziej jak dotąd prowokacyjnej książce jeden z czołowych myślicieli naszych czasów definiuje na nowo, co to znaczy zrozumieć świat, odnieść sukces w zawodzie, współtworzyć rzetelne i sprawiedliwe społeczeństwo, umieć wykrywać nonsensy i wpływać na innych. Powołując się na przykłady od Hammurabiego do Seneki, od giganta Anteusza po Donalda Trumpa, Nassim Nicholas Taleb pokazuje, jak gotowość do zaakceptowania ryzyka własnego stanowi niezbędny atrybut bohaterów, świętych i ludzi odnoszących sukcesy we wszystkich dziedzinach życia. Autor, w sposób jak zawsze jednocześnie przystępny i obrazoburczy, rzuca wyzwanie wielowiekowym przekonaniom na temat cnót tych, którzy stoją na czele wojskowych interwencji, dokonują inwestycji finansowych oraz promują religijne wyznania.
„Głos najbardziej proroczy ze wszystkich. . . Taleb jest prawdziwie wybitnym filozofem. . . kimś, kto jest w stanie zmienić nasz sposób postrzegania struktury świata - dzięki sile, oryginalności i prawdziwości swoich idei".
John Gray, GQ
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?