[…] Domem książki jest biblioteka: biblioteka (publiczna lub prywatna) to przestrzeń stworzona dla książek i ich odbiorców. A jednak na pewnym poziomie książki i biblioteki to dwie siły połączone specyficzną relacją, której podstawowym napędem jest napięcie, wynikające z ekspansywności jednej strony i nieuchronnej statyczności drugiej. Manguel zadaje niemal oczywiste w tym kontekście pytanie: czy jesteśmy w stanie tak planować przestrzeń biblioteczną, by z jednej strony uwzględnić nieopanowany przyrost nowych tytułów, z drugiej zaś odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby czytelniczek i czytelników. Odpowiedź jest banalna -oczywiście, że możemy, nic innego nie robimy od kilku tysięcy lat. Chodzi o to, by tego rodzaju namysł i wynikające z niego działania prowadzić nieustannie, bowiem proces ten nigdy się nie skończy. Nigdy nie dotrzemy do punktu, w którym ukształtowana przez nas przestrzeń biblioteczna będzie doskonała. Dlatego tak niezwykle cenna jest inicjatywa kierownictwa Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Norwida w Zielonej Górze, dlatego refleksje wszystkich prelegentek i prelegentów zaproszonych na międzynarodową konferencję naukowa pt. Modernizacja przestrzeni co dolej?" mogą być tak inspirujące. […]
Grzegorz Jankowicz
Witold Kazimierz Czartoryski (1876–1911) to członek jednego z najważniejszych polskich rodów arystokratycznych – mimo to jego życie i dorobek pozostają szerzej nieznane. Choć żył krótko, stworzył imponującą bibliotekę o charakterze naukowym. We francuskim miasteczku Honfleur w Normandii zgromadził ponad 25 000 starannie dobranych książek. Jego budząca podziw bibliofilska kolekcja, z troską przechowywana i pielęgnowana, miała wysoką wartość indywidualną i przedmiotową. Stanowiła odzwierciedlenie szerokich zainteresowań intelektualnych Czartoryskiego, była też wyjątkowym przykładem europejskiego kolekcjonerstwa.
Monografia jest wyczerpującym studium problematyki marketingu bibliotecznego. Stanowi bardzo cenną pozycję na polskim rynku wydawniczym dla wszystkich osób zajmujących się lub interesujących się badaniami nad zależnościami między zarządzaniem i marketingiem a działalnością bibliotek i instytucji kultury. Poruszana w książce tematyka dotyczy bieżących i kluczowych zjawisk zachodzących w obszarze funkcjonowania współczesnych bibliotek. Nowe inspiracje zasługują na szeroką popularyzację ze względu na walory naukowe, poznawcze oraz dydaktyczne. Umiejętnie łączą wątek teoretyczny z wynikami badań empirycznych. Uzupełniają wiedzę o ważny komponent współczesności bibliotek i zachodzących w ich obszarze zmian.
Treść książki powinna zainteresować zarówno badaczy problematyki marketingu bibliotecznego, jak i praktyków funkcjonujących głównie w bibliotekach oraz w instytucjach kultury. Dla wielu, w tym – dla studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa, ważne są zarówno analizowane zagadnienia i wyniki tych analiz, jak i obszerna literatura przedmiotu ułatwiająca pogłębione studia w obszarze marketingu bibliotecznego.
W publikacji Biblioteki muzealne i teatralne w systemie kultury analizowany jest status, zawartość i rola zasobów bibliotecznych w muzeach i teatrach. Przedstawiono, jak te instytucje, mimo różnic, realizują swoje misje w różnych przestrzeniach kulturalnych, wypełniając zadania interakcji i komunikacji z odbiorcami poprzez obiekt, obraz, dźwięk i słowo. Muzea, z ich cennymi kolekcjami sztuki i artefaktów oraz teatry, jako przestrzenie kreatywności i integracji społecznej, odgrywają kluczową rolę w zachowaniu i prezentacji dziedzictwa kulturowego.
"...To interesujący i ważny poznawczo zbiór rozważań, traktujący przedmiot badań – fotografię, interdyscyplinarnie, czyli z perspektywy różnych dziedzin i dyscyplin naukowych. Wykorzystanie przez autorów odmiennych ujęć metodologicznych oraz metod badawczych stało się naturalnym rezultatem wieloaspektowego podejścia do fotografii. W moim przekonaniu stanowi ono walor naukowy monografii, gdyż zawiera kompleksowe ujęcie roli, znaczenia i funkcji, jakie pełni fotografia w XXI w., nie wolnym od konfliktów..."
z rec. dr hab. prof. UJK Olgi Dąbrowskej-Cendrowskiej
Publikacja wychodzi naprzeciw wieloletnim staraniom środowiska nauczycieli bibliotekarzy o ujednolicenie warunków funkcjonowania polskich bibliotek szkolnych. Jesteśmy przekonani,
że efekty działań dobrze zorganizowanej biblioteki szkolnej i kompetentnego nauczyciela bibliotekarza są ważnym składnikiem tworzenia edukacyjnej wartości dodanej. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja Wytycznych IFLA dla bibliotek szkolnych w języku polskim, którą oddajemy do rąk Czytelników będzie doceniona i wykorzystana w celu stworzenia w Polsce solidnych fundamentów dla bibliotek służących wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży.
Czy zastanawialiście się, jak algorytmy mediów społecznościowych wpływają na użytkowników? Książka ta ukazuje, jak mechanizmy filtrowania treści kształtują widownię social mediów. Niektóre teorie twierdzą, że użytkownicy stają się bierną masą, poddaną działaniu reklam i propagandy. Czy jednak mogą zachować choć odrobinę kontroli?
Autorka analizuje te zagadnienia na podstawie wyników sondażu reprezentatywnej grupy internautów. Przedstawia także genezę algorytmów filtrujących i wyjaśnia koncepcję algorytmicznej widowni, opisując rozwój mediów i towarzyszące im nadzieje, narodziny masowej widowni oraz relacje mediów z odbiorcami.
Książka jest obowiązkową lekturą dla medioznawców, socjologów cyfrowych i wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć działanie mediów społecznościowych. Autorka, uznana badaczka, proponuje również rozwiązania, które mogą uczynić te media bardziej przyjaznymi dla użytkowników.
Publikacja stanowi pokłosie konferencji, która odbyła się 19 października 2023 r. w Bibliotece Głównej Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Celem monografii jest zaprezentowanie doświadczeń bibliotek wynikających z ich funkcjonowania w świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie i społeczeństwo wiedzy.
W tomie zamieszczono artykuły prezentujące doświadczenia bibliotek akademickich w obszarze implementacji nowoczesnych technologii oraz omawiające metody tworzenia nowych i optymalizację istniejących już usług czy przybliżające wyzwania stojące przed bibliotekami w związku z potrzebami różnych grup odbiorców.
Książka składa się z dwóch części:
Oferta bibliotek a nowe technologie – problemy, sukcesy i doświadczenia
Biblioteki akademickie wobec potrzeb użytkowników i pracowników.
Publikacja dr Marleny Gęborskiej wpisuje się w bardzo ważny, a nierealizowany dotąd w wystarczającym zakresie, nurt zagadnień związanych ze zdrowiem, jego ochroną, profilaktyką oraz wspomaganiem i rehabilitacją schorzeń w profesji bibliotekarzy i innych pracowników instytucji kultury. Duże znaczenie dla zdrowia ma również aspekt psychologiczny, co w sytuacji kryzysu wartości intelektualnych, społecznych i politycznych utrudnia lub wręcz uniemożliwia dobre samopoczucie osób pracujących w tych instytucjach. Działania prozdrowotne dla pracowników instytucji kultury powinny przebiegać dwutorowo, skutkując wzrostem aktywności fizycznej równolegle ze wzrostem samooceny i kondycji psychicznej. Publikacja ta z pewnością wzmocni pozytywne zmiany w procesie zdobywania nowoczesnego i modnego wizerunku osobowego oraz sprawnościowego w profesjach rzadko kojarzonych z koniecznością wdrażania kultury fizycznej, w tym pracowników instytucji kultury”
.
Z recenzji prof. UŚ dr hab. Anny Tokarskiej
Monografia Anity Zawiszy oparta została na jej autorskich badaniach dotyczących wizerunku księży i zakonnic w wybranych polskich filmach fabularnych. Tym samym wpisuje się ona w coraz częściej podejmowaną w debacie publicznej i publikacjach naukowych debatę nad oceną działań Kościoła katolickiego w Polsce, a przede wszystkim jego przedstawicieli. W takiej debacie, której tak bardzo potrzebuje polska opinia publiczna i sam Kościół, ważny jest każdy głos, każda perspektywa i opinia. Takim właśnie głosem jest właśnie przygotowana przez Anitę Zawiszę publikacja.
Z recenzji prof. dr hab. Katarzyny Pokornej-Ignatowicz
Badania zaprezentowane w tomie ilustrują sytuację pisarzy, wydawców oraz czytelników związanych z Gdańskiem. […] Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest tożsamości gdańskich pisarzy, drugi sytuacji gdańskich wydawców, w trzecim przedstawione są badania wizerunku Gdańska jako miasta literatury.
[…] Działań związanych z promocją książki i czytelnictwa nie da się skoncentrować w rękach jednej instytucji. To skomplikowany zespół wzajemnie połączonych ze sobą czynników – ważne zatem jest wsparcie miasta, ale również działalność środowiska naukowego, instytucji kultury, aktywne zaangażowanie nauczycieli w szkołach by wykształcić zainteresowanych literaturą uczniów, wydawców – którzy nie będą się obawiali nowych ciekawych projektów, ale również działania oddolne – biblioteki społeczne, dyskusyjne kluby książki czy imprezy czytelnicze, jak choćby Wielki Maraton Czytelniczy,
w którym wzięło już udział ponad 72 tys. osób. Dopiero aktywność we wszystkich tych sferach może przynieść sukces w postaci wykształcenia się aktywnego środowiska osób, których łączy literatura.
Synteza dokonana przez Profesora Jerzego Jarowieckiego jest interdyscyplinarna. Wnosi wiele uzupełnień i nowych treści do stanu wiedzy z zakresu medioznawstwa, prasoznawstwa, historii, socjologii, politologii. […] Jest kompendium wiedzy, które zasili klasykę w naukach społecznych i humanistycznych. Autor przedstawił nam interesujące, wielowątkowe opracowanie, ważne i potrzebne, analizujące bogaty rynek czasopiśmienniczy wielokulturowego Lwowa, miasta, które przed rokiem 1939 było czwartym co do wielkości ośrodkiem wydawniczo-prasowym w Drugiej Rzeczypospolitej. […] W naszej pamięci historycznej Lwów zapisał się jako miejsce traumatycznych wydarzeń, skrzętnie podsycanych najpierw przez zaborców, a później przez okupantów. To prasa właśnie, będąc bieżącą kroniką wydarzeń, odzwierciedla wszystkie procesy społeczne, w tym w obszarze kultury, polityki, nauki, gospodarki i in. z recenzji prof. zw. dr hab. Jolanty Chwastyk-Kowalczyk
Coraz częściej w literaturze dla najmłodszych poruszane są tematy tzw. trudne, z którymi w rzeczywistości spotykają się nawet dzieci. Książki poruszające dorosłe tematy mają pomóc małym czytelnikom zrozumieć świat i poradzić sobie z emocjami. Niejednokrotnie jednak książki, które kwestionują samym swoim istnieniem idyllę dzieciństwa, budzą kontrowersje. (…)
Skupiamy się na funkcjonowaniu tych książek w bibliotekach. W dyskursie publicznym pojawiają się regularnie informacje o kontrowersjach związanych z pojawieniem się ich w bibliotekach lub ich zniknięciem z bibliotecznych półek.
Zadajemy sobie wtedy pytania: Dlaczego dana książka została uznana za kontrowersyjną? Dlaczego podjęto wobec niej właśnie taką, a nie inną decyzję i czy była to decyzja uzasadniona? I szerzej – jaka jest i jaka powinna być rola bibliotekarza w mediowaniu dostępu czytelników do książki?
Publikacja dotyczy historii i teorii mediów, interpretacji szczegółowych zagadnień teologicznych i teologiczno-medialnych, dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, problemu ekumenizmu, architektury kościołów Rzymu, etyki związanej z początkiem życia ludzkiego, historii Kościoła. Opracowanie książkowe jest połączone – co do treści – z materiałami dźwiękowymi polskojęzycznej redakcji Radio Vaticana, które są wynikiem projektów naukowych Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Unikalnym i cennym opracowaniem jest umieszczony w monografii katalog nagrań. Niniejsza książka jest przykładem monografii z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz nauk teologicznych.
70 wywiadów. Wielogłos często zbieżnych poglądów i wizji, gdzie zapisane myśli łączą się z czynami. Zwyczajni niezwyczajni polskich bibliotek. Wytrawni dyrektorzy, kierownicy, długoletni i początkujący bibliotekarze. Wszechstronni, twórczy, mający niemałe osiągnięcia zawodowe. Bohaterowie tej książki łączą pracę w bibliotece z innymi zainteresowaniami i działalnością. Dzielą się doświadczeniami i marzeniami. Warto przeczytać, co mają do przekazania.
Zbiór wywiadów „Praca i pasja” to niezwykła opowieść o tym, jak żyć i pracować z satysfakcją. Bliżej kultury, blisko ludzi.
Okres pandemii i zamknięcia prowadzi wprost do pytania o sytuację bibliotek w kryzysie. Pytanie o to, czy wpłynęła ona na biblioteki, jest właściwie retoryczne. Wprowadzenie stanu epidemicznego miało swoje konsekwencje dla wszystkich podmiotów, także – niekiedy bardzo dotkliwe – dla instytucji kultury. Zamknięcie kin, teatrów, domów kultury, bibliotek wpłynęło na sytuację wszystkich osób związanych z tym sektorem: artystów i twórców, menedżerów i organizatorów, animatorów i edukatorów, redaktorów, bibliotekarzy i wreszcie nas – odbiorców i uczestników życia kulturalnego. Raczej należałoby więc zapytać: w jaki sposób funkcjonują biblioteki i bibliotekarze w obecnej kryzysowej sytuacji? Jakie doświadczenia wiążą się z okresem całkowitego zamknięcia tych placówek dla odwiedzających, a potem ze stopniowym przywracaniem kontaktów i odwiedzin?
[…] Autorka podejmuje analizę mało rozpoznanego problemu obecności książki jako rekwizytu, motywu i tematu utworów literackich powstałych u schyłku XX i początku XXI wieku, a także motywów samej książki pokrewnych – portretów ludzi księgi – bibliotekarzy, księgarzy, antykwariuszy, czytelników i miejsc z książką związanych. […] Interpretacje Autorki są szczególnie ważne współcześnie – w obliczu narastającego z dużym dynamizmem kryzysu czytelnictwa omówione w rozprawie utwory i analizowane motywy mogą stanowić podstawę nie tylko dalszych studiów, ale również działań animacyjnych skupionych wobec książki, biblioteki i czytelnika. Pozycja ciekawa, ważna i ogromnie potrzebna.
Z recenzji prof. UW, dra hab. Grzegorza Leszczyńskiego
Żyjemy w bardzo „ciekawych czasach”, w dobie dynamicznej transformacji komunikacji społecznej, mediów 2.0, których użytkownik może stać się prosumentem (równocześnie konsumentem i producentem) informacji politycznych, ekonomicznych, kulturalnych, rozpowszechnianych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Ten fenomen wymaga rzetelnych studiów, także po to, aby tworzyć narzędzia do porządkowania i krytycznej oceny informacji. Zbiór artykułów zawarty w niniejszym tomie, w mojej opinii, przekonująco tego dowodzi.
z Wprowadzenia
Przedmiotem publikacji jest próba zebrania wiadomości o początkach tworzenia spisów piśmiennictwa, które wspierały proces kształcenia, dostarczając precyzyjnej informacji o książce. Proces stopniowego podnoszenia jakości informacyjnej wykazów piśmiennictwa pozwolił na opracowanie nowego systemu dokumentacji, którym okazała się bibliografia. Osiągnięcie efektu wymagało żmudnej pracy wielu pokoleń dokumentalistów. Istnieją również ważne dla początków bibliografii zasoby archiwalne, których analiza pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytania nurtujące badaczy bibliografii.
Droga do odpowiedzi na nie wiedzie poprzez pogłębianie wiedzy na temat mechanizmów zaburzających zaspokajanie potrzeb informacyjnych oraz uświadomienie sobie własnych ograniczeń. Niniejsza książka sygnalizuje kilka problemów związanych z poziomem kompetencji ICT, poziomem samooceny własnych umiejętności i ograniczeniami w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych wynikającymi z zaburzeń na płaszczyźnie socjologicznej i psychologicznej. Jedynie świadomość występowania negatywnych zjawisk bańki filtrującej, błędu konfirmacji i przeładowania informacją połączona z ustawicznym kształceniem się w zakresie kompetencji cyfrowych pozwoli na racjonalne i satysfakcjonujące użytkownika korzystanie z zasobów internetowych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?