Kim są nieużytkownicy biblioteki? Nieuchwytni, niewidzialni, a niekiedy może po prostu zapomniani? Dlaczego nie odwiedzają biblioteki? Czy czytają książki, a jeśli tak, to z jakich źródeł je pozyskują? Jaką część (według większości danych statystycznych rosnącą…) publiczności bibliotecznej – grupy docelowej, do której biblioteka kieruje swoje działania, stanowią? Jak dużym wyzwaniem jest dotarcie do nich i poznanie powodów „nieużytkowania”?
„Z biblioteką czy bez? Badanie nieużytkowników biblioteki”, publikacja odpowiadająca na powyższe pytania, posiada niezwykle praktyczny charakter. Prezentuje bardzo uniwersalne narzędzie badawcze, które może znaleźć zastosowanie w badaniach nieużytkowników wszystkich typów bibliotek. Inspiruje również do jego zastosowania i podjęcia próby przeprowadzenia badania, które może być ważnym krokiem w kierunku poszerzenia grona użytkowników biblioteki.
Książka napisana jest przejrzystym i przystępnym językiem, a równocześnie zachowuje charakter pracy naukowej. „Naszpikowana” twardymi danymi, pochodzącymi z wielostronnych analiz, bogatym materiałem poglądowym, opisem realnych trudności w prowadzeniu badań oraz rzeczowymi próbami dociekania zaistniałego stanu rzeczy. Wypełnia widoczną lukę istniejącą na krajowym rynku wydawniczym.
[…] Autorka podejmuje analizę mało rozpoznanego problemu obecności książki jako rekwizytu, motywu i tematu utworów literackich powstałych u schyłku XX i początku XXI wieku, a także motywów samej książki pokrewnych – portretów ludzi księgi – bibliotekarzy, księgarzy, antykwariuszy, czytelników i miejsc z książką związanych. […] Interpretacje Autorki są szczególnie ważne współcześnie – w obliczu narastającego z dużym dynamizmem kryzysu czytelnictwa omówione w rozprawie utwory i analizowane motywy mogą stanowić podstawę nie tylko dalszych studiów, ale również działań animacyjnych skupionych wobec książki, biblioteki i czytelnika. Pozycja ciekawa, ważna i ogromnie potrzebna.
Z recenzji prof. UW, dra hab. Grzegorza Leszczyńskiego
Żyjemy w bardzo „ciekawych czasach”, w dobie dynamicznej transformacji komunikacji społecznej, mediów 2.0, których użytkownik może stać się prosumentem (równocześnie konsumentem i producentem) informacji politycznych, ekonomicznych, kulturalnych, rozpowszechnianych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Ten fenomen wymaga rzetelnych studiów, także po to, aby tworzyć narzędzia do porządkowania i krytycznej oceny informacji. Zbiór artykułów zawarty w niniejszym tomie, w mojej opinii, przekonująco tego dowodzi.
z Wprowadzenia
Przedmiotem publikacji jest próba zebrania wiadomości o początkach tworzenia spisów piśmiennictwa, które wspierały proces kształcenia, dostarczając precyzyjnej informacji o książce. Proces stopniowego podnoszenia jakości informacyjnej wykazów piśmiennictwa pozwolił na opracowanie nowego systemu dokumentacji, którym okazała się bibliografia. Osiągnięcie efektu wymagało żmudnej pracy wielu pokoleń dokumentalistów. Istnieją również ważne dla początków bibliografii zasoby archiwalne, których analiza pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytania nurtujące badaczy bibliografii.
Droga do odpowiedzi na nie wiedzie poprzez pogłębianie wiedzy na temat mechanizmów zaburzających zaspokajanie potrzeb informacyjnych oraz uświadomienie sobie własnych ograniczeń. Niniejsza książka sygnalizuje kilka problemów związanych z poziomem kompetencji ICT, poziomem samooceny własnych umiejętności i ograniczeniami w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych wynikającymi z zaburzeń na płaszczyźnie socjologicznej i psychologicznej. Jedynie świadomość występowania negatywnych zjawisk bańki filtrującej, błędu konfirmacji i przeładowania informacją połączona z ustawicznym kształceniem się w zakresie kompetencji cyfrowych pozwoli na racjonalne i satysfakcjonujące użytkownika korzystanie z zasobów internetowych.
Dla powodzenia książki popularnonaukowej potrzebny jest ogólny wysiłek autora, wydawcy, księgarza, nauczyciela i bibliotekarza.
T. Twarogowski
Słowa Tadeusza Twarogowskiego, przytoczone w powyższym motcie, można by uznać za inspirację do napisania tej książki. Autorkę ciekawiło zagadnienie książki popularnonaukowej w szkole – jej status, jej wykorzystanie w procesie dydaktycznym i poza nim. Dużo wielkich słów wypowiedziano na temat wagi tej literatury na konferencjach poświęconych popularyzacji wiedzy, panuje też powszechne przekonanie o niezbędności tej książki w szkole. (…)
„Jest to wieloaspektowa i – można rzec – wielogłosowa prezentacja zagadnień i szczegółowych problemów związanych z literaturą popularnonaukową dla młodych czytelników. Owa wieloaspektowość i wielogłosowość wynikają z interdyscyplinarności podjętej problematyki. Autorka bowiem doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, że komplementarne spojrzenie – z perspektywy bibliologii, ale też m.in. historii oświaty, pedagogiki, dydaktyki – na obiekt refleksji badawczej pozwoli osiągnąć zakładane efekty. Takie ujęcie sprawiło, że recenzowana praca znakomicie wpisuje się w potrzeby badawcze bibliologii (i nie tylko), tym bardziej, że omawiana problematyka dotychczas nie została w pełni wyeksplorowana”.
Z recenzji dr hab., prof. UJK Jolanty Dzieniakowskiej
Podstawowa część niniejszego opracowania poświęcona jest osobie Andrzeja Edwarda Koźmiana oraz omówieniu celów i zasad gromadzenia przez niego księgozbioru, a także ocenie jego zawartości; składa się z dwóch części. Część pierwsza zawiera dwa rozdziały. Pierwszy dotyczy osoby Andrzeja Edwarda Koźmiana, jego działalności politycznej, dyplomatycznej, społecznej, twórczości literackiej, publicystycznej i pamiętnikarskiej oraz bibliofilstwa.
Natomiast rozdział drugi poświęcony jest omówieniu biblioteki Andrzeja Edwarda Koźmiana, polityki gromadzenia zbioru i sposobom oraz źródłom nabywania książek, jak też analizie samego księgozbioru pod kątem: stanu liczbowego, języków i formatów druków, chronologii wydań, układu, lokalu bibliotecznego i dalszych losów biblioteki. Część drugą opracowania stanowi analiza zawartościowa kolekcji według podziału chronologicznego wyodrębniającego druki wydane w XVI, XVII i XVIII stuleciu. Dopełnieniem części drugiej jest wykaz druków z kolekcji Koźmianowej znajdującej się w ZNiO (razem z literaturą, wykazem skrótów) oraz aneksy ze spisami charakteryzującymi omawiany księgozbiór pod względem ośrodków drukarskich i oficyn wydawniczych, wykazem proweniencji.
Całość zamyka podsumowanie, bibliografia załącznikowa, indeks osobowy (który nie obejmuje wykazu), spisy: ilustracji, tabel, wykresów, wykaz skrótów.
„Memento mei scriptoris. Sesja naukowa z okazji dziewięćdziesięciolecia urodzin Profesora Edwarda Potkowskiego” – wyjątkowa książka wydana z okazji 90. rocznicy urodzin Profesora Edwarda Potkowskiego. Osobiste wspomnienia, refleksje oraz wnikliwe studia historyczno-literackie składają się na poruszający i inspirujący obraz dawnych epok. Dla pasjonatów historii, kultury i humanistyki – pozycja nie do przegapienia!
[…] Domem książki jest biblioteka: biblioteka (publiczna lub prywatna) to przestrzeń stworzona dla książek i ich odbiorców. A jednak na pewnym poziomie książki i biblioteki to dwie siły połączone specyficzną relacją, której podstawowym napędem jest napięcie, wynikające z ekspansywności jednej strony i nieuchronnej statyczności drugiej. Manguel zadaje niemal oczywiste w tym kontekście pytanie: czy jesteśmy w stanie tak planować przestrzeń biblioteczną, by z jednej strony uwzględnić nieopanowany przyrost nowych tytułów, z drugiej zaś odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby czytelniczek i czytelników. Odpowiedź jest banalna -oczywiście, że możemy, nic innego nie robimy od kilku tysięcy lat. Chodzi o to, by tego rodzaju namysł i wynikające z niego działania prowadzić nieustannie, bowiem proces ten nigdy się nie skończy. Nigdy nie dotrzemy do punktu, w którym ukształtowana przez nas przestrzeń biblioteczna będzie doskonała. Dlatego tak niezwykle cenna jest inicjatywa kierownictwa Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Cypriana Norwida w Zielonej Górze, dlatego refleksje wszystkich prelegentek i prelegentów zaproszonych na międzynarodową konferencję naukowa pt. Modernizacja przestrzeni co dolej?" mogą być tak inspirujące. […]
Grzegorz Jankowicz
Widma dziecięcej klasyki mogą nieść zagrożenie (dla młodego audytorium, dla stereotypowego obrazu tej twórczości, dla prowadzonych na jej temat badań) []. Jednocześnie zaś takie duchy stanowią szansę, np. na kulturowe przechwycenie dawnych historii, prze-pisanie ich lub opowiedzenie na nowo, poddanie rewizji w zgodzie ze współczesną wrażliwością (poprzez adaptacje, renarracje, prequele, sequele), ale też na rozpatrzenie ich w nowej, poststrukturalistycznej optyce, z wzięciem pod uwagę chociażby badań postkolonialnych, feministycznych, queerowych, nieantropocentrycznych tak aby w tym samym czasie wskazać na problematyczne z dzisiejszego punktu widzenia aspekty tych narracji i docenić nowatorstwo ich innych komponentów []. Oddajemy tę książkę do rąk Czytelniczek i Czytelników z nadzieją, że przyczyni się do rozwoju rodzimej refleksji nad tekstami kultury dla młodych odbiorców i odbiorczyń z perspektywy hauntologicznej; demaskacja i analiza kulturowo-literackich widm wydaje się w równym stopniu inspirująca co intrygująca.
Praca Grybowicz stanowi fundament dla książki „Wirtualne istoty – Nowa Era Cyfrowej Egzystencji”, wydanej przez SBP. Publikacja oferuje kompleksową analizę zjawiska istot wirtualnych – od awatarów po wirtualnych influencerów – oraz ich wpływu na społeczeństwo. Książka zgłębia historię, definicje i technologie związane z tworzeniem istot wirtualnych, badając ich zastosowania w różnych dziedzinach, takich jak marketing, moda, rozrywka, ochrona zdrowia czy edukacja.
Publikacja zawiera także unikalne wyniki badań ankietowych, które analizują poziom wiedzy i świadomości Polaków na temat istot wirtualnych. To cenne źródło wiedzy dla wszystkich zainteresowanych nowymi technologiami i ich społecznymi konsekwencjami.
Lektura książki stanowi doskonałą okazję, aby zapoznać się z najnowszymi badaniami i analizami dotyczącymi cyfrowej egzystencji.
Szerokie upowszechnienie i dynamiczny rozwój cyfrowych technologii informacyjnych, mediów społecznościowych, dziennikarstwa obywatelskiego, a także technologii smart sterujących otaczającymi nas urządzeniami czy całymi gałęziami przemysłu niosą ze sobą nie tylko szanse szybszego przepływu i lepszego wykorzystania informacji, lecz także zagrożenia związane z cyberterroryzmem, dezinformacją i wszelkimi aspektami wojen prowadzonych w cyberprzestrzeni. Refleksja nad zjawiskami dezinformacyjnymi, a także teoretyczne podstawy przeciwdziałania im należą do pól badawczych różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych: nauk o komunikacji społecznej i mediach (informatologia, medioznawstwo), nauk o bezpieczeństwie, politologii, ale także filozofii czy socjologii. Takie właśnie interdyscyplinarne ujęcie zagadnienia prezentujemy w niniejszej książce.
Badania zaprezentowane w tomie ilustrują sytuację pisarzy, wydawców oraz czytelników związanych z Gdańskiem. […] Publikacja składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest tożsamości gdańskich pisarzy, drugi sytuacji gdańskich wydawców, w trzecim przedstawione są badania wizerunku Gdańska jako miasta literatury.
[…] Działań związanych z promocją książki i czytelnictwa nie da się skoncentrować w rękach jednej instytucji. To skomplikowany zespół wzajemnie połączonych ze sobą czynników – ważne zatem jest wsparcie miasta, ale również działalność środowiska naukowego, instytucji kultury, aktywne zaangażowanie nauczycieli w szkołach by wykształcić zainteresowanych literaturą uczniów, wydawców – którzy nie będą się obawiali nowych ciekawych projektów, ale również działania oddolne – biblioteki społeczne, dyskusyjne kluby książki czy imprezy czytelnicze, jak choćby Wielki Maraton Czytelniczy,
w którym wzięło już udział ponad 72 tys. osób. Dopiero aktywność we wszystkich tych sferach może przynieść sukces w postaci wykształcenia się aktywnego środowiska osób, których łączy literatura.
Analizując poszczególne teksty, czytelnik może mieć pewność, że publikacja ta zawiera poprawne metodologicznie propozycje badawcze, które mogą implementować do swoich naukowych poszukiwać osoby zainteresowane teorią oraz praktyką public relations.
Monografia Media a wartości demokratyczne. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Januszowi Adamowskiemu to publikacja podwójnie wartościowa, merytorycznie celowa i społecznie bardzo potrzebna. Dyktuje to zarówno postać szacownego Jubilata wybitnego medioznawcy i popularyzatora nauk o komunikacji społecznej i mediach, któremu monografia jest dedykowana, jak i poruszana przez Autorów problematyka wpływu mediów na wartości demokratyczne. (…)
Grono Autorów współtworzą uznani naukowcy reprezentujący niemalże wszystkie w Polsce ośrodki naukowe, które prowadzą kształcenie z zakresu dziennikarstwa, medioznawstwa, informatologii i bibliologii. Ich obecność w tomie zaznacza wybitną rolę, jaką odegrał Jubilat w dziejach polskiego medioznawstwa, co widoczne jest nie tylko w podejmowanej tematyce, ale również w wysokiej merytorycznie i metodologicznie jakości rozważań.
Szerokie spektrum zagadnień prezentowanych adekwatnie do pogłębionej wiedzy i badań, a także ich metodologiczne zróżnicowanie są niezwykłym atutem książki, która ukazując przemiany, jakim podlegają media na przestrzeni lat wskazuje na ich znaczenie w kształtowaniu demokracji.
Z recenzji dr hab. Anny Ryłko-Kurpiewskiej, prof. UG
Tematyka książki jednoznacznie wpisuje się w szeroki kontekst badań nad wykluczeniami, badań środowisk dyskryminowanych, także historii zapomnianych i niedocenianych. Z takich perspektyw patrzą na obszar badań liczny w tej kolekcji Autorki i Autorzy, starając się z różnych kierunków rzucać snop światła na chronologicznie bliskie i całkiem już odległe postaci kobiece, znane z imienia i nazwiska, nierzadko o karierze i dorobku całkiem dobrze opisanym i udokumentowanym, częstokroć jednak zupełnie już zapomniane albo i nigdy dotąd nieodkryte. Wciąż pobrzmiewają rozmaite deklaracje i zapewnienia, które się pojawiały przy okazji stulecia praw wyborczych Polek, warto więc z różnych perspektyw, nie tylko tych jubileuszowych, popatrzeć na ich aktywność wszelaką.
Wydaje mi się, że udało się w recenzowanej monografii tę wieloaspektowość uchwycić, dokonując nieoczywistego ogarnięcia i problematyki życia społeczno-politycznego na najwyższych szczeblach władz, i aktywności społecznej, organizacyjnej, kulturalnej, ale też i tej, która dla wielu bohaterek życia codziennego wcale nie musi łączyć się z działalnością i troską inną niż ta, którą skupiają na rodzinie, na mężach, dzieciach i problemach ciasnego M-ileś. I One znajdują tu miejsce i odzyskują głos. Bardzo to wartościowe, że w oświetlaniu jednej strony sceny życia społecznego, nie zaciemnia się innej.
Z recenzji prof. dr hab. Igora Borkowskiego
Autorka wprowadza czytelników „w kontekst historyczno-polityczny Ziemi Lubuskiej i sposobów tworzenia oraz utrwalania polskości na tym terenie”. Moim zdaniem to nie tylko „kontekst”, ale znaczna część przemyśleń i uwag, których autorem jest prof. Jolanta Chwastyk-Kowalczyk, rodowita Zielonogórzanka. Na Ziemi Lubuskiej się urodziła, przeżyła młodość. Kilka lat po studiach opuściła rodzinne strony, związała się z ziemią kielecką, jej Uniwersytetem, weszła w inne środowisko społeczno-kulturowe. Pisząc swą książkę, wraca myślami do Ziemi Lubuskiej, emocjonalnie kreuje obraz imponującego życia kulturalnego i literackiego, tworzącego się od 1945 roku przez ludzi twórczych, artystów, dziennikarzy przybyłych na Ziemie Zachodnie, w różnym czasie na nich osiadłych.
Książka Technologiczne aspekty działalności bibliotek w pandemii COVID-19 zawiera 13 artykułów, których autorami są dyrektorzy bibliotek, bibliotekarze oraz pracownicy naukowi, których zainteresowania koncentrują się wokół zastosowań nowoczesnych technologii w bibliotekach. Jej zasadniczym celem jest przedstawienie rozwiązań technologicznych, które zostały wprowadzone przez wybrane biblioteki akademickie, publiczne i pedagogiczne w okresie pandemii COVID-19. poszczególne teksty dotyczą zastosowań zaimplementowanych w sferze usług bibliotecznych, pracy zdalnej, komunikacji, edukacji bibliotekarzy oraz organizacji wydarzeń online.
Na zawartość publikacji złożyły się opracowania z wielu dziedzin szeroko rozumianych nauk społecznych i humanistycznych, m.in.: bibliologii, muzeologii, historii. Książkę otwierają teksty poświęcone tematyce bibliologicznej. Dalej zamieszczone są artykuły dotyczące dziedzictwa kulturowego i zagadnień związanych z kulturą. Wszystko to, zgodnie z zamysłem redakcji, stanowi harmonijną całość skupioną wokół bibliotek i dziedzictwa kultury.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?