Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po elementarze z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść elementarzy została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdej książce znajduje się wiele różnorodnych zadań, które .: rozwijają spostrzegawczość i logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność formułowania myśli, wzbogacają słownictwo, umożliwiają poznawanie świata. Układ książki wymaga, by dziecku towarzyszyła osoba dorosła, która odczytuje polecenia, wyjaśnia sposób wykonania zadań, służy pomocą, zachęca do ukończenia pracy. Dziecko staje się współtwórcą książki, a to stwarza doskonałą okazję do licznych rozmów, wypowiadania się na temat wykonywanych ćwiczeń, oceny pracy, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Do elementarzy dołączone są naklejki oraz dwie karty z elementami do wycinania.Seria zawiera także zeszyty ćwiczeń powiązane treściowo i merytorycznie z elementarzami.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po elementarze z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść elementarzy została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdej książce znajduje się wiele różnorodnych zadań, które .: rozwijają spostrzegawczość i logiczne myślenie, ćwiczą umiejętność formułowania myśli, wzbogacają słownictwo, umożliwiają poznawanie świata. Układ książki wymaga, by dziecku towarzyszyła osoba dorosła, która odczytuje polecenia, wyjaśnia sposób wykonania zadań, służy pomocą, zachęca do ukończenia pracy. Dziecko staje się współtwórcą książki, a to stwarza doskonałą okazję do licznych rozmów, wypowiadania się na temat wykonywanych ćwiczeń, oceny pracy, dzielenia się własnymi spostrzeżeniami. Do elementarzy dołączone są naklejki oraz dwie karty z elementami do wycinania.Seria zawiera także zeszyty ćwiczeń powiązane treściowo i merytorycznie z elementarzami.
Baw się wspólnie z dzieckiem i pomóż mu zdobywać wiedzę! Koniecznie sięgnijcie po ćwiczenia z serii Montessori!Montessori to cykl przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym, przygotowany w duchu pedagogiki Montessori. Treść ćwiczeń została opracowana na podstawie długoletnich doświadczeń autorki zdobytych w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W każdym zeszycie znajduje się wiele różnorodnych, podzielonych na bloki tematyczne zadań, pozwalających dzieciom na rozwijanie spostrzegawczości, umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnych. Staranne opracowanie graficzne oraz dołączone naklejki na pewno uatrakcyjnią zadania.Seria zawiera także elementarze powiązane treściowo i merytorycznie z zeszytami ćwiczeń.
Książka 125 zabaw umysłowych dla niemowląt prezentuje szereg sposobów, jak wspomagać wczesny rozwój umysłowy dzieci, który stanowi podstawę późniejszego procesu nauki. Autorka pokazuje, jak każdego dnia możemy stymulować umysły naszych pociech w jakże istotnym okresie od czasu narodzin do pierwszego roku życia. Każdej z zabaw towarzyszy fachowa wiedza o ludzkim umyśle i opis, w jaki sposób dana aktywność wspomaga działanie niemowlęcego mózgu. Proste, przyjemne zabawy to podstawa sukcesu w późniejszym procesie nauki! Czy wiesz, że mózg małego dziecka • jest o 250% bardziej aktywny niż mózg osoby dorosłej? • zanim dziecko osiągnie trzeci rok życia, tworzy 1000 trylionów połączeń (dwukrotnie więcej niż u osoby dorosłej)? • w ciągu pierwszego roku życia dziecka produkuje synapsy (połączenia nerwowe) prędzej niż kiedykolwiek w późniejszym życiu?
Książka 125 zabaw umysłowych dla maluchów prezentuje szereg sposobów, jak wspomagać wczesny rozwój umysłowy dzieci w wieku dwóch i trzech lat, który stanowi podstawę późniejszego procesu nauki. Mózg małego dziecka rozwija się niezwykle intensywnie, co daje olbrzymie i niepowtarzalne możliwości rodzicom i opiekunom. Autorka pokazuje, jak każdego dnia możemy stymulować umysły naszych pociech w jakże istotnym okresie drugiego i trzeciego roku życia. Każdej z zabaw towarzyszy fachowa wiedza o ludzkim umyśle i opis, w jaki sposób dana aktywność wspomaga działanie dziecięcego mózgu. Proste, przyjemne zabawy to podstawa sukcesu w późniejszym procesie nauki! Czy wiesz, że mózg trzyletniego dziecka: utworzył aż 1000 trylionów połączeń (dwukrotnie więcej niż mózg osoby dorosłej) jest dwukrotnie bardziej wydajny od mózgu studenta może przyswajać i porządkować nowe informacje dużo szybciej niż dorosły mózg
Są to materiały edukacyjne dla dzieci najmłodszych. Każda historyjka składa się z 8 obrazków, które dziecko ma ułożyć w odpowiedniej kolejności i włożyć do plastikowych kieszonek.
Układanie obrazków każde dziecko będzie postrzegało jako dobrą zabawę. Rozbudzona ciekawość i chęć poznania dalszej części historyjki będą motywowały do wykonania zadania. Największą zachętą będzie jednak końcowy efekt – duża ilustracja, która powstanie po odwróceniu poprawnie ułożonych obrazków.
Historyjki przede wszystkim uczą myślenia przyczynowo-skutkowego. Aby ułożyć obrazki w poprawnej kolejności dziecko musi uruchomić procesy myślowe: porównywanie, analizowanie, wnioskowanie. Musi dostrzec szczegóły występujące na poszczególnych obrazkach, porównać je, określić, czy są takie same, różne czy podobne. Uczy się więc spostrzegawczości. Odpowiadając na pytania dorosłych lub samodzielnie opowiadając o tym, co przedstawia dany obrazek lub co wydarzyło się w całej historyjce, rozwija mowę, wzbogaca słownictwo. Wyobrażając sobie przedstawioną sytuację lub wymyślając własną wersję wydarzeń opartą na jednym obrazku, rozwija wyobraźnię.
Część historyjek dodatkowo ułatwi dziecku poznanie pewnych procesów mających miejsce w przyrodzie (np. jak rosną pomidory lub owoce) i nauczy zachowania w wyjątkowych sytuacjach (np. pomagania chorym zwierzętom). Pomoże również poznać niektóre zawody (np. rolnika) i procesy (np. budowania domu, pisania i wysyłania listu).
Treść publikacji wnosi nowe spojrzenie na zagadnienia z zakresu dydaktyki. Przedstawione kwestie w kontekście dorobku naukowego i programowego pracowników Katedry Dydaktyki wypełniają lukę w literaturze naukowej, ważnej dla rozwijania myśli pedagogicznej, w tym dydaktyki jako subdyscypliny pedagogiki. Uważam, że książka jest wartościową pozycją dla poznawania, upowszechniania dorobku dydaktyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz inspiruje do po-głębienia znajomości problemów prezentowanych w pracy.Z recenzji dr hab. Ewy Borowiec
Razem z dzieckiem rodzi się więź, ale i wiele pytań: Dlaczego niemowlęta nie chcą spać same, dlaczego płaczą, skąd nagłe napady złości, dlaczego ciągle czegoś od nas chcą?Carlos Gonzlez, uznany autorytet pediatryczny, autor m.in. popularnej również w Polsce książki Moje dziecko nie chce jeść, mocno wierzy (co więcej udowadnia to!), że dzieci są dobre, szczere, towarzyskie, wyrozumiałe i że z całą pewnością zasługują na tyle miłości, ile tylko jesteśmy im w stanie zaofiarować.Mocno mnie przytul to pełen rzeczowych argumentów głos przeciwko teoriom samozwańczych ekspertów, którzy niemal obsesyjnie propagują konieczność przestrzegania harmonogramów i planów, drobiazgowych systemów kar i nagród, a czasem nawet izolacji dziecka od rodziców.Żartobliwie i z humorem autor komentuje zakorzenione mity i teorie wychowawcze, pokazując jednocześnie, że najważniejsze, co można zrobić dla dziecka, znajduje się nie w umysłach teoretyków wychowania, ale w naszych sercach.
Książka dr Borby ukoi niejeden rodzicielski niepokój o to, co zrobić, żeby wychować zdrowe, szczęśliwe i odnoszące w życiu sukcesy. Niesie optymistyczne przesłanie, że możliwe jest nauczenie dziecka empatii czy optymizmu, że nigdy nie jest za późno, żeby wyrosło na spełnionego dorosłego. Autorka wprowadza rozróżnienie między dziećmi nastawionymi na oceny i testy, a tymi, które mają szanse w pełni i swobodnie rozwinąć drzemiące w nich możliwości. Dr Borba uważa, że w XXI wieku stopnie czy wyniki testów wcale nie gwarantują odniesienia życiowego sukcesu, dlatego proponuje, żeby dla dobra dziecka, w procesie wychowawczym stawiać na rozwój siedmiu tzw. miękkich kompetencji, na: pewność siebie, empatię, samokontrolę, prawość, ciekawość, wytrwałość i optymizm. Dzieci skoncentrowane na tym, aby dobrze wypaść na egzaminach, są zestresowane, przemęczone i nieszczęśliwe. Mają problemy psychologiczne, często zmagają się z depresją i stanami lękowymi. Czują się puste w środku, choć na zewnątrz lśnią na licznych kursach i zajęciach dodatkowych, które dobrze wypadają w CV.Natomiast dzieci nastawione na wewnętrzny rozwój, łatwiej adaptują się we współczesnym niesamowicie zmiennym świecie.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, przygotowują do zmierzenia się z zagadnieniem wchodzenia w interakcje społeczne. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy borykają się z poczuciem osamotnienia i niezrozumienia. Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania: - po czym można poznać, że ktoś chciałby być twoim przyjacielem? - jakie cechy powinien mieć przyjaciel? - jakie mogą być przeszkody w znalezieniu przyjaciela? - jak postępować w sytuacjach problemowych? - jak rozpocząć rozmowę z rówieśnikiem? Podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy mają problemy z powodu niewystarczających kompetencji społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: - przyjaźń – koleżeństwo – znajomość - sposoby znajdowania przyjaciół - przykładowa rozmowa z kolegą za pomocą SMS-ów - przeszkody w nawiązywaniu znajomości - sposoby rozwiązywania konfliktów - cechy dobrego przyjaciela. Dodatkowo publikacja zawiera: - kalendarz relacji przyjacielskiej – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu budowania relacji - ponad 500 naklejek do wypełnienia kalendarza. Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych. Publikacja wchodzi w skład cyklu, który tworzą również tytuły Poznaję emocje i Buduję poczucie własnej wartości. Wszystkie trzy książki łączy motyw przewodni klocków, do którego odwołuje się oryginalne i atrakcyjne opracowanie graficzne tych kart pracy.
Pomóż dziecku z ASD rozwijać się w optymalny sposób dzięki interaktywnym ćwiczeniom budującym umiejętności społeczne i pewność siebie! Ćwiczenia, gry i zabawy to świetny sposób, żeby ułatwić dziecku z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) naukę i rozwój. Książka zawiera 50 zadań, które opracowano specjalnie po to, by pomóc najmłodszym (w wieku od 4 do 8 lat) rozumieć własne uczucia, regulować emocje, skutecznie komunikować się z innymi osobami oraz poprawić koncentrację. Dzięki kolorowym ilustracjom łatwiej będzie wykształcić umiejętności przydatne w życiu i rozwinąć talenty dziecka! Autyzm. Ćwiczenia dla dzieci to propozycja zarazem nauki i zabawy. Zagadki, quizy, kolorowanki i ćwiczenia angażujące uwagę pomogą maluchom zrozumieć autyzm i poprawić codzienne umiejętności życiowe potrzebne w domu i szkole. Zadania takie, jak „Małpi labirynt”, pomogą odciągnąć uwagę od zachowań powtarzalnych, a inne, jak „Zabawa z gliną”, ułatwią wyrażenie swoich uczuć dzieciom niemówiącym. Opis każdego ćwiczenia zawiera przystępne informacje dla dorosłych, na co powinni zwrócić uwagę podczas pracy z dzieckiem. Zadania proponowane w książce dotyczą w szczególności kilku obszarów: - komunikacji - umiejętności społecznych - uczuć - samoregulacji - integracji sensorycznej - ograniczonych i powtarzających się zachowań. PUJA TRIVEDI PARIKH jest licencjonowaną psychoterapeutką i analityczką zachowania (LCSW, BCBA) z 12-letnim doświadczeniem. W ramach prywatnej praktyki psychoterapeutycznej pracuje z dziećmi i ich rodzinami oraz z osobami dorosłymi z autyzmem, ADHD, depresją, traumą lub lękiem.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, przygotowują do zmierzenia się z zagadnieniem rozumienia emocji – własnych i innych osób. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy borykają się z trudnościami w sferze emocjonalnej. Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania: - kiedy ludzie czują radość? - jak może wyglądać osoba, która czuje wstyd? - co może myśleć osoba, która odczuwa smutek? - co można powiedzieć osobie, która czuje strach? - jak poradzić sobie z negatywnymi emocjami? Materiały pozwalają uczniom zdobywać wiedzę, jak zrozumieć intencję drugiej osoby, a podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy mają problemy z powodu niewystarczających kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak: - sposoby radzenia sobie ze złością - wczuwanie się w emocje innych - sytuacje wywołujące wstyd/strach - odczytywanie emocji z twarzy - formy okazywania radości/smutku. Dodatkowo publikacja zawiera: - dziennik emocji – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu nauki rozpoznawania i nazywania uczuć - ponad 500 naklejek do wypełnienia dziennika. Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych. ublikacja wchodzi w skład cyklu, który tworzą również tytuły Znajdę przyjaciela i Buduję poczucie własnej wartości. Wszystkie trzy książki łączy motyw przewodni klocków, do którego odwołuje się oryginalne i atrakcyjne opracowanie graficzne tych kart pracy.
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8-15 lat, przygotowują do zmierzenia się z trudnym zagadnieniem poczucia własnej wartości. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy czują się bezwartościowi i nieakceptowani.
Materiały pozwalają uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania:
Jak akceptować samego siebie?
Jak przeciwdziałać niskiej samoocenie?
Jak radzić sobie z niepowodzeniami?
Jakie zachowania innych osób mogą powodować, że czujemy się niedowartościowani?
Jak może wyglądać osoba z wysoką/niską samooceną?
Podejmowane tematy dotyczą spraw bliskich młodym ludziom, którzy borykają się z brakiem wiary we własne umiejętności. Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak:
wysoka i niska samoocena;
talenty i słabości;
zasady pozytywnego myślenia;
sukcesy i porażki;
optymizm i pesymizm;
narcyzm.
Dodatkowo publikacja zawiera:
dziennik samooceny - pomoc do wizualnego przedstawienia procesu budowania poczucia własnej wartości;
ponad 500 naklejek do wypełnienia dziennika.
Karty mogą być wykorzystane przez pedagogów, nauczycieli oraz terapeutów podczas zajęć indywidualnych, a także grupowych.
Publikacja wchodzi w skład cyklu, który tworzą również tytuły Poznaję emocje i Znajdę przyjaciela. Wszystkie trzy książki łączy motyw przewodni klocków, do którego odwołuje się oryginalne i atrakcyjne opracowanie graficzne tych kart pracy.
Grę memory przygotowano dla dzieci w starszym wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dla starszych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Można ją wykorzystywać podczas zajęć rewalidacyjnych (np. jako nagrodę po wykonaniu przez dziecko żmudniejszego zadania), a także w czasie edukacyjnych zabaw w domu. Ta prosta i dobrze znana gra pamięciowa może posłużyć również jako atrakcyjne narzędzie terapeutyczne. Bawiąc się, dziecko jednocześnie ćwiczy: umiejętności matematyczne; koncentrację spostrzegawczość; pamięć; percepcję wzrokową; obliczenia zegarowe i kalendarzowe. Zestaw Memory matematyczne zawiera kartoniki, które należy połączyć w pary. By tego dokonać, gracz musi wykonać zadania polegające między innymi na: dodawaniu i odejmowaniu; mnożeniu i dzieleniu; dopasowywaniu nazw miesięcy do cyfr rzymskich; łączeniu zapisów cen ze zdjęciami monet; łączeniu słownych zapisów godzin z odpowiednimi przedstawieniami zegarów elektronicznych i wskazówkowych. Gry typu memory to lubiana przez dzieci forma rozrywki, którą można spożytkować do ćwiczenia kompetencji matematycznych podczas zabawy.
Jest to pierwsza część zestawu ćwiczeń dla dzieci leworęcznych przeznaczona dla 5- i 6-latków. Ćwiczenia służą usprawnieniu motorycznemu ręki oraz współpracy ręki i oka (koordynacji wzrokowo-ruchowej). Jeśli dziecko osiągnie taką sprawność ruchową lewej ręki, by mogło swobodnie rysować i wykonywać zadania graficzne, to bez trudu opanuje umiejętność pisania. Jest to dla niego trudniejsze zadanie niż dla dziecka używającego prawej ręki, bo nasza cywilizacja jest nastawiona na praworęczność.
Autorki w części teoretycznej szeroko omówiły warunki, jakie powinny zostać spełnione, by dziecko mogło się swobodnie rozwijać, wskazały, jak trzymać ołówek, jaka jest prawidłowa pozycja dziecka leworęcznego przy stole (biurku). Dokładnie też opisały, jak wykorzystywać opracowane przez nie ćwiczenia.
Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas kilkunastoletniej pracy terapeutycznej z dziećmi z zespołem Aspergera, ich rodzicami i nauczycielami autorki poradnika - psycholożki specjalizujące się w diagnozie i terapii dzieci oraz młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi - opracowały zbiór sposobów radzenia sobie z trudnościami, które towarzyszą osobom dotkniętym tym zaburzeniem w sytuacjach społecznych. W książce znajdziesz: dokładne opisy objawów zespołu Aspergera; przykłady zachowań, które możesz zaobserwować u swojego podopiecznego; praktyczne wskazówki, jak radzić sobie w sytuacjach trudnych dla dziecka; liczne przykłady historyjek społecznych; szczegółowo rozpisane zasady popularnych gier i zabaw i inne porady przydatne w pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera.
Autyzm po polskuAlina dwa lata spędziła zamknięta w domu z synem. Na spacery wychodzili wieczorem, gdy ulice pustoszały. Pięcioletnia Kinga nie jadła, bo faktura pokarmów wywoływała u niej wstręt, więc zdiagnozowano u niej anoreksję. Piotr nie reagował, gdy chłopcy w szkole go obrażali, bili i okradali. Myślał, że tak ma być, w końcu to on jest dziwny.Autyzm w Polsce to lata walki z systemem, niezrozumieniem i brakiem właściwej diagnozy. Monika Szubrycht, dziennikarka i matka dziecka w spektrum autyzmu, oddaje głos osobom autystycznym, ich bliskim oraz specjalistom, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami. Rodzice osób w spektrum autyzmu opowiadają o trudnej codzienności. Doświadczeni specjaliści pokazują, jak pracować z osobami ze spektrum autyzmu, by wesprzeć ich w rozwoju. Osoby neuroatypowe opisują swoje doświadczenia w świecie, który nie rozumie ich potrzeb. Zebrane w książce opowieści, często niełatwe, ale też niejednokrotnie optymistyczne, niosą nadzieję na zmiany w systemie i mentalności otoczenia.Wśród osób w spektrum autyzmu są artyści, lekarze, prawnicy, terapeuci, pracownicy naukowi. Spotykamy ich na co dzień i nawet nie wiemy, że są w spektrum autyzmu. Skończmy zatem ze sztucznym podziałem na dwa światy wszyscy żyjemy w tym samym. Znajdzie się w nim miejsce dla każdego. Wystarczy się trochę przesunąć.Monika SzubrychtGłęboko humanistyczne, mądre i poruszające rozmowy z osobami, którym temat autyzmu jest bliski tak jak mi rodzicami, osobami w spektrum autyzmu i specjalistami. Na taką książkę czekałam!Joanna Grochowska, wiceprezeska Fundacji SynapsisKsiążka Moniki Szubrycht to zbiór niezwykle poruszających rozmów: z rodzicami osób z autyzmem, specjalistami oraz samorzecznikami. Ogromną wartością tej pozycji jest jej różnorodność indywidualne spojrzenia, przeżycia i wnioski pozostawiają w czytelniku więcej pytań niż odpowiedzi. I to jest w niej najcenniejsze ukazanie całego spektrum doświadczeń związanych z autyzmem bez drogi na skróty. To książka dla każdego, kto chciałby zobaczyć autyzm od środka, oczami osób, które mają nam wiele do powiedzenia, a nie zawsze mogą być wysłuchane. Lektura obowiązkowa, którą czyta się jednym tchem.Ewa Łukowska, psycholożka, terapeutka, Fundacja Pomoc AutyzmAutyzm. Bliski daleki świat otwiera przed czytelnikiem drzwi do prawdziwego świata autyzmu, a każdy rozdział pozwala oswoić się z innym wymiarem spektrum. Mamy nadzieję, że wiedza, którą dzieli się autorka, pomoże odczarować tajemniczą osobliwość autyzmu i budować świadome rozumienie tego, czym jest neuroróżnorodność. Joanna Jakś, Fundacja ProdesteMonika Szubrycht z wykształcenia polonistka, dziennikarka, neurologopedka. Dwukrotna laureatka Nagrody Dziennikarzy Małopolski w kategorii Dziennikarz specjalistyczny (2017 i 2018) oraz nagrody głównej w kategorii Twórca szczególnie wrażliwy na Festiwalu Wrażliwym w Gdyni (2019). Wykładowczyni Krakowskiego Instytutu Rozwoju Edukacji, na którym prowadzi zajęcia dotyczące spektrum autyzmu. Autorka wywiadu rzeki z dr Moniką Wasilewską Jak być szczęśliwym dorosłym bez szczęśliwego dzieciństwa.
Świat, w którym funkcjonuje dzisiejsza szkoła - uczęszczający do niej uczniowie oraz zatrudnieni w niej nauczyciele - uległ radykalnej zmianie. Pandemia Covid-19, konieczność nauczania zdalnego i związane z tym zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także wojna w Ukrainie i potrzeba wsparcia uczniów z doświadczeniem migracji - pokazują chaos funkcjonowania szkoły oraz wskazują na potrzebę stosowania nowych rozwiązań w nauczaniu.
Publikacja zawiera refleksje na temat kondycji współczesnej szkoły, jej dyrekcji i nauczycieli, ich doświadczeń, wad, ograniczeń oraz perspektyw działania pozwalających uczynić ze szkoły miejsce rozwoju i budowania wiary w siebie. Zwraca uwagę na to, że mamy dookoła coraz więcej świetnych nauczycieli oraz doskonale zorganizowanych i ciekawie pracujących szkół, z których warto brać przykład i promować proponowane przez nie rozwiązania.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli, dyrektorów szkół, członków nauczycielskich związków zawodowych. Zainteresuje zarówno pracowników naukowych, jaki i studentów kierunków pedagogicznych.
Placówki opiekuńczo-wychowawcze, nazywane wcześniej domami dziecka, ochronkami, sierocińcami, szpitalami, pełniły zawsze tę samą funkcję wobec dzieci, które z różnych powodów i przez różny okres nie mogły przebywać we własnych rodzinach. Zajmując się opieką i wychowaniem, instytucje te zmieniały się w zależności od sytuacji społecznej rodzin i dzieci, uznawania podmiotowości dziecka i zrozumienia specyfiki jego potrzeb, a także wraz ze zmianami polityki społecznej wobec rodzin. Zmiany te były i są dzisiaj pewnym odzwierciedleniem miejsca, jakie przyznawano dziecku w rodzinie i społeczeństwie, a także relacji między rodziną a instytucjami państwa w zakresie wychowania. W książce przedstawiono zarys historii tych placówek, charakterystykę ich mieszkańców oraz zadania pracowników wobec dzieci i rodzin.
Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości). Ustalenia teoretyczne wsparte są solidnie opracowaną obudową metodyczną w postaci scenariuszy i kart pracy. Dzięki temu poradnik jest materiałem, który nie tylko może zachęcić nauczycieli do re?eksji nad własnym ogródkiem dydaktycznym, ale także od razu dostarczyć gotowe rozwiązania do codziennej pracy z uczniami i ich rodzicami. Poradnik zawiera konkretne wskazówki, jakie można podejmować, aby uczeń był bardziej zaangażowany w naukę i w jaki sposób stworzyć dobry klimat w szkole, tak, aby uczniom pracowało się jak najlepiej. Poradnik skierowany jest do szerokiej grupy odbiorców związanych z pracą w edukacji oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym (nauczyciele, pracownicy oświatowi, psycholodzy, pedagodzy, studenci psychologii i pedagogiki, rodzice). Patronat: Szkoła Miesięcznik Dyrektora, Sygnał Magazyn Wychowawcy, Nowe Horyzonty Edukacji.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?