Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Edukacyjne zeszyty z ćwiczeniami, stworzone we współpracy z psychologiem. Zadania starannie dopasowane do poszczególnych grup wiekowych wspomagają prawidłowy rozwój poznawczy dzieci w wieku od 2 do 6 lat. ćwiczą percepcję, pamięć i koncentrację; wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie; uczą logicznego myślenia oraz orientacji przestrzennej; przygotowują do czytania, pisania i liczenia.
Książkę kierujemy do nauczycieli uczących na wszystkich etapach kształcenia polonistów i innych, pedagogów, psychologów, ze szkół publicznych i społecznych, którzy w pracy z dziećmi/młodzieżą dbają o poprawność, etykę i kulturę języka ojczystego, zwłaszcza mówionego. Kierujemy ją też do studentów pedagogiki. Odchodząc od encyklopedycznego przekazywania wiedzy na rzecz twórczego rozwiązywania problemów, nauczyciele muszą podjąć trud kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych mówienia, słuchania, czytania, pisania, logicznego myślenia, analizowania, argumentowania, wnioskowania, kultury wypowiedzi publicznej oraz współpracy w grupie. Zwracamy się do nauczycieli, którzy dążą do holistycznego rozwoju osobowości uczniów, pragną wychować człowieka kulturalnego, twórczego, myślącego, przedsiębiorczego, a jednocześnie wrażliwego i tolerancyjnego, mówiącego piękną, poprawną polszczyzną.
ZAPAMIĘTAJ JAK NAJWIĘCEJ. MATERIAŁY DO ĆWICZENIA KONCENTRACJI I PAMIĘCI. POZIOM ŚREDNI Publikacja Zapamiętaj jak najwięcej powstała z myślą o dzieciach, które mają problemy z pamięcią i koncentracją. Z książki mogą korzystać także osoby dorosłe, które potrzebują treningu pamięci lub chcą w ciekawy sposób ćwiczyć swój umysł. W publikacji znajduje się 36 zdjęć przedstawiających przedmioty i osoby. Dziecko uważnie ogląda fotografię, a następnie, nie patrząc na nią, odpowiada na pytania. Dzięki temu można sprawdzić, jak dużo zapamiętało.
Publikacja "Napełnieni Mocą" jest propozycją pomocy katechetycznej w przygotowaniu młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną do przyjęcia sakramentu bierzmowania. Autorzy podkreślają, że osoby niepełnosprawne intelektualnie zajmują ważne miejsce w Kościele, mają w nim swoją misję do spełnienia, dlatego potrzebują sakramentalnego uświęcenia i umocnienia. W poradniku zamieszczono:- opis poszczególnych spotkań (autorzy nie określają ich liczby czy formy. Każda osoba odpowiedzialna za przygotowanie musi dostosować je do możliwości podopiecznych),- łatwy do czytania tekst przeznaczony dla uczestników,- propozycję zadań do realizacji (w grupie lub indywidualnie, w domu lub na spotkaniu),- propozycję celebracji liturgicznych, które będą duchowym pogłębieniem przygotowania.Do poradnika dołączono zestaw znaków komunikacji alternatywnej PSC (Picture Communication Symbols) ułatwiający wypowiedź uczniom z trudnościami w komunikacji. Integralną częścią poradnika jest "Mały katechizm w symbolach PCS". Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, opiekunów i rodziców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Koło Naukowe Pedagogów Opiekuńczych UMCS w Lublinie (KNPO), działające na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, powstało w 2017 r. z inicjatywy dr hab. Danuty Wosik-Kawali, prof. UMCS oraz studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapią pedagogiczną. Pierwszą Przewodniczącą KNPO była Katarzyna Tuszyńska, a obecnie tę funkcję pełni Wiktoria Krakowiak. Od początku istnienia organizacji jej opiekunem jest dr hab. Danuta Wosik-Kawala, prof. UMCS. Obecnie w pracę Koła zaangażowanych jest 20 studentek studiów licencjackich, magisterskich i doktorskich.
Celem KNPO jest praktyczne zastosowanie wiedzy nabytej podczas studiów w pracy z wychowankami placówek edukacyjnych i opiekuńczych, aktywne uczestnictwo w wydarzeniach środowiska lokalnego związanych z tematyką opieki, wychowania, profilaktyki oraz terapii dzieci i młodzieży, a także kształtowanie ich prawidłowych postaw społecznych.
W trakcie pięcioletniej działalności KNPO, nieco ograniczonej przez pandemię COVID-19, studenci zorganizowali wiele inicjatyw, w tym m.in. warsztaty kształtowania i rozwijania kompetencji miękkich uczniów szkół średnich, warsztaty rozwijające kompetencje wychowawcze studentów różnych kierunków studiów UMCS ze specjalnością nauczycielską, konkursy dla młodzieży dotyczące znajomości zasad savoir-vivre’u, imprezy okolicznościowe, takie jak Dzień Dziecka, mikołajki, andrzejki, katarzynki, pierwszy dzień wiosny oraz zabawy choinkowe dla dzieci w placówkach interwencyjnych i socjalizacyjnych. Członkowie Koła aktywnie uczestniczą także w akcjach charytatywnych na rzecz osób potrzebujących, takich jak Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę czy Szlachetna Paczka. Poza pracą opiekuńczo-wychowawczą na rzecz dzieci i młodzieży w 2021 r. KNPO zorganizowało Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. „Quo-vadis wychowanie?”. Była to pierwsza tego typu inicjatywa przygotowana przez studentów organizacji i powstała w efekcie ich troski oraz świadomej percepcji rzeczywistości.
W konferencji wzięło udział 146 osób z różnych ośrodków akademickich i placówek oświatowych z całej Polski. Studenci, profesorowie, wykładowcy i praktycy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości wychowania. Wymiana doświadczeń i poglądów przez przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych, teologicznych, a także nauk o zdrowiu ukazała wiele trudności i zagrożeń na drodze efektywnego wychowania oraz wskazała nowe możliwości pracy i rozwiązania w tej przestrzeni edukacyjnej. Pokłosiem konferencji jest niniejsza monografia prezentująca zbiór niezwykle interesujących teoretycznych i empirycznych tekstów poświęconych zagadnieniom wychowania.
Opiekun Koła Naukowego
dr hab. Danuta Wosik-Kawala, prof. UMCS
Recenzowana monografia zbiorowa ma charakter naukowy i poświęcona jest refleksji nad edukacją estetyczną, z uwzględnieniem kontekstów teoretycznego i praktycznego. Została podzielona na trzy części, które w sposób klarowny porządkują zebrane, przedstawione w trzech językach teksty. [] Zaprezentowane w poszczególnych częściach monografii artykuły zawierają hermeneutyczną analizę tekstów naukowych z rozbudowanym w różnym stopniu zapleczem metodologicznym. Proponowany, zróżnicowany zbiór podejść badawczych, profesjonalna narracja i dojrzałe refleksje nie tylko wzbogacają naszą wiedzę o teorii i praktyce edukacji estetycznej, ale doskonale wpisują się w kontekst zmediatyzowanej, współczesnej kultury. Z recenzji dr hab. prof. AWSB Agnieszki Weiner
Czy ciągle szukasz aprobaty swoich działań u innych? . Czy skupiasz się na zaspokajaniu cudzych potrzeb kosztem własnych? . Czy sądzisz, że tylko poświęcenie jest dowodem miłości? . Czy dbanie o siebie uważasz za oznakę egoizmu? . Czy masz trudności z wyznaczaniem i egzekwowaniem swoich granic? . Czy obawiasz się wyrażać odmienne zdanie? . Czy stale zmagasz się z gniewem, smutkiem, urazą lub wstydem? Jeśli twoja odpowiedź na większość z tych pytań brzmi ,tak", to ta książka jest dla ciebie! Rodzice niedojrzali emocjonalnie oczekują, że to ich dziecko będzie stawiało na pierwszym miejscu. Nie dbają o zaspokojenie jego potrzeb, ignorują jego uczucia, nie szanują jego granic. Dzieci takich rodziców wyrastają na ludzi wycofanych, których przepełniają wstyd, gniew i lęk. Na ludzi, którzy nie mają dostępu do swojej intuicji i do swoich emocji, szukają aprobaty zamiast prawdziwej relacji i zawsze sta- wiają siebie na ostatnim miejscu. Możliwe jest jednak inne podejście do życia - takie, które pozwala umiejętnie troszczyć się o siebie w każdej sytuacji. Dbanie o siebie nie oznacza egoizmu, lecz szanowanie swoich potrzeb i życie zgodnie ze swoim wewnętrznym głosem. Czas postawić na pierwszym miejscu siebie, bo zdecydowanie na to zasługujesz! Jesteś wartościowym, wystarczającym, ważnym człowiekiem i zasługujesz na mi- łość bez względu na to, jakie odczucia towarzyszyły ci w relacji z rodzicami. Po- traktuj tę książkę jako przewodnik i rozpocznij proces zdrowienia, troszcząc się o siebie tak, aby móc wzrastać i budować pewność siebie. Jedyną relacją, w której pozostaniesz do końca życia, jest relacja, jaką stworzysz ze sobą. Joanna Gutral psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, liderka psychoedukacji, podcasterka w Kind Mind Ta książka zasadniczo traktuje o miłości. Lindsay C. Gibson z uzdrawiającą em- patiq i milością przemawia bezpośrednio do czytelnika, ofiarując mu przewodnik po współczującej i zdrowej miłości do siebie i do innych. Swoją mądrością dzieli się w krótkich rozdzialach wypełnionych umacniającymi strategiami dbania o siebie i zabawnymi metaforami. Jej cenne spostrzeżenia budzą reakcje od niepohamowa- nego śmiechu po smutek, ale ostatecznie dają nadzieję i dodają odwagi.
Książka jest zbiorem gotowych ćwiczeń, gier i zabaw, dzięki którym nauczyciel może zrealizować kreatywne zajęcia wychowawcze przy minimalnych przygotowaniach. Poruszone zostały w niej tematy najbliższe problemom wychowawczym, z którymi spotykają się nauczyciele w szkołach podstawowych. Przejrzysty podział materiału, zadania oparte na inspirujących pomysłach oraz ograniczenie do minimum teorii na rzecz praktycznych rozwiązań sprawiają, że jest to pozycja dla nauczycieli lubiących prowadzić zajęcia w sposób aktywny i otwarty na potrzeby uczniów.
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę „dla dziecka” i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie – rodzicom. Dziecko w społeczeństwie i w świecie to wybór tekstów, przemówień i wywiadów udzielonych przez Marię Montessori. Przybliżają one poglądy Autorki na relację dziecko-dorosły, jej koncepcję wychowania oraz systemu edukacji. Maria Montessori wyjaśnia szczegóły swojej metody oraz zwraca uwagę na błędy przy próbach jej bezrefleksyjnego powielania. Nasza metoda nie powstała wskutek rozmyślań, ale doświadczeń, które zdarzyły się i potwierdziły w różnych krajach i u różnych ras; podążaliśmy prostą ścieżką, nie skręcając w lewo ani w prawo – szliśmy wiernie drogą dziecka i tego, co nam dawało. Cała nasza szkoła opiera się na zachowaniach dzieci, które udzielało nam również jasnych wskazówek, jak ją zorganizować i utworzyć.
Z tekstu
365 sposobów na dobry dzień! Książeczka pełna radości. 365 sposobów na miły dzień to mnóstwo zabawnych i interesujących faktów, zajmujących aktywności, ciekawostek oraz informacji o międzynarodowych świętach wartych celebrowania. Odkryj niezawodne sposoby na radość i dobre samopoczucie każdego dnia w roku i dziel się nimi z przyjaciółmi lub rodziną. Ta mała-wielka książeczka pokazuje jak doceniać drobne przyjemności i cieszyć się codziennością. Zainspiruj się sławnymi ludźmi w dniu ich urodzin, dowiedz się, jak rozpoznawać i znajdować kwiaty przez cały rok, stwórz własny słoik wdzięczności, naucz się robić wypieki, zrób własnoręcznie prezent dla kogoś, kogo kochasz, odkryj przyjemność pisania listów i odnajduj przy tym radość w każdy, nawet deszczowy dzień! Joanne Rueloz Diaz jest pisarką i redaktorką, której celem jest pielęgnowanie zamiłowania do czytania i uczenia się. W ostatnich latach specjalizowała się w przygotowywaniu przedszkolnych materiałów edukacyjnych dla wydawnictwa Scholastic. Mieszka i pisze w South Orange w New Jersey. Annelies Draws jest ilustratorką z Holandii i gwiazdą Instagrama. Jako freelancerka współpracuje z wieloma firmami, takimi jak Kellogg’s, Greenpeace czy L’Occitane.
To, że jesteśmy mniejsi, nie oznacza, że nasze problemy również takie są. Dzieci. Doświadczają odrzucenia, chorują na depresję, zaburzenia lękowe, samookaleczają się, targają się na własne życie. One równie mocno, co dorośli, doświadczają kryzysów psychicznych. Codzienny lęk, poczucie niezrozumienia, presja ze strony otoczenia sprawiają, że boją się mówić o tym głośno. Dlatego bardzo ważne jest, aby dorośli zadbali o zdrowie psychiczne najmłodszych oraz nastolatków. Co zrobić, żeby uchronić własne dziecko przed kryzysami psychicznymi? Jak wychować je na silnego, odpornego na trudne sytuacje człowieka? Jak sprawić, by było szczęśliwe? Gdzie udać się po pomoc, gdy zauważymy niepokojące zachowania? Monika Szubrycht, neurologopedka i dziennikarka zaprosiła do rozmowy jedenastu wybitnych specjalistów - pedagogów, psychoterapeutów, psychiatrów, seksuologów - by podpowiedzieli nam, jak stworzyć dla dziecka bezpieczny i dający siłę dom, oraz jak radzić sobie z ewentualnymi kryzysami. By pokazać, że ani rodzice, ani dzieci nie są ze swoimi problemami sami.
Polecamy publikację autorstwa Anny Jaroszewskiej pt. Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Od teorii do praktyki w skali mikro w ramach serii wydawniczej "Drogowskazy (w) Edukacji".Nowa seria wydawnicza ma przywrócić nie tylko prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta i warunku sine qua non najwyższej jej jakości, bo powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Lepszej, bo oznaczającej szkołę zorientowaną na rozwój uczniów, nauczycieli i rodziców jako wspólnoty, a nie na realizację wąsko pojmowanych interesów partii politycznych, kościołów, różnych organizacji społecznych czy globalnych podmiotów gospodarczych.Zawarte w tytule serii słowo "drogowskazy" jest metaforą oznaczania szlaków dla innej edukacji za pomocą słowa i obrazu, ich pogłębionych znaczeń, doznań i wyobrażeń, wskazujących możliwe kierunki rozwoju odszkolnionej edukacji. Szkołę można wymyślać na nowo, inaczej niż przewiduje to powszechnie obowiązująca w Polsce doktryna kształcenia i wychowywania uczniów w podejściu etatystycznym, skoszarowanym i systemowo ograniczającym mentalność kolejnych pokoleń. Edukacja musi być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, otwartym na różnice, a zarazem poddawanym oddolnej kontroli i wsparciu sił społecznych, zatroskanych o człowieka i głębię jego człowieczeństwa, a nie tylko wizję efektywnie zorganizowanego społeczeństwa. Tak jak napisy umieszczane przy drodze lub przy skrzyżowaniach, nierzadko na kamiennych drogowskazach, zapewniają możliwy kierunek wędrówki, a przy tym są odporne na wiatr, deszcz czy zmiany temperatur, tak też oferowane w tej serii drogowskazy uczonych i nauczycieli XXI wieku chronią zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Drogowskazy te stawiane są na fundamentach prawdy, wolności, pasji poznawania i doznań z tym związanych - empatii i sympatii. Jako praktycy edukacji i badacze jej teorii zapraszamy na wędrówkę po najstarszych i najnowszych szlakach wychowania, kształcenia, uczenia się i samospełnienia.
Ta wartościowa publikacja dla rodziców i dzieci proponuje zestaw łatwych zajęć z dziećmi. Ćwiczenia mają na celu nauczyć dziecko sprawności manualnej i ruchowej, rozwinąć w nim spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia, pogłębić więź emocjonalną z rodzicami. Rodzice dowiedzą się z tej publikacji, jak mądrze, twórczo i wesoło bawić się z dwulatkiem. Zawarte w książce propozycje najróżniejszych gier i zabaw: ruchowych, artystycznych, słownych, towarzyskich - do wykorzystania w każdym miejscu i o każdej porze roku, wzbogacą relacje pomiędzy dzieckiem i rodzicami.
Ta wartościowa publikacja dla rodziców i dzieci proponuje zestaw łatwych zajęć z dziećmi.Ćwiczenia mają na celu nauczyć dziecka sprawności manualnej i ruchowej, rozwinąć w nim spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia, pogłębić więź emocjonalną z rodzicami. Rodzice dowiedzą się z tej publikacji, jak mądrze, twórczo i wesoło bawić się z trzylatkami. Zawarte w książce propozycje najróżniejszych gier i zabaw: ruchowych, artystycznych, słownych, towarzyskich - do wykorzystania w każdym miejscu i o każdej porze roku, wzbogacą relacje pomiędzy dzieckiem i rodzicami.
Moje zabawki! - i inne bajki wychowawcze to zbiór dwudziestu bajek, pisanych prozą dla przedszkolaków. Książka powstała z myślą o rodzicach, opiekunach, nauczycielach i pedagogach, którzy poszukują bajek z tak zwanym morałem. Została stworzona też z myślą o dzieciach i ich potrzebach przebywania w świecie baśni oraz uczenia się, jacy powinniśmy być. To wyjątkowa pozycja, która oferuje nie tylko bajki, ale również proponuje cały proces wychowawczy związany z czytaniem. Prowadzi dziecko przez cudowny świat dobrej bajki. Maluje kolorowy świat słowami literatury pięknej, ale również przygotowuje je emocjonalnie na przyszłość. Pisarka stawia bowiem na kontakt rodzica i wychowawcy z dzieckiem. W książce nie ma wyraźnego podziału na rozdziały, bowiem każda bajka ma inny cel wychowawczy. Jest to jednak skarbnica tematów i problemów, po które można sięgnąć, gdy widzimy, że dziecko ma problem lub niejako na przyszłość, by je na ten problem przygotować, np. w oczekiwaniu na narodziny młodszego rodzeństwa. Po każdej bajce autorka proponuje zabawy indywidualne z dzieckiem i całą grupą, tematycznie związane z utworem. Działanie to ma na celu oderwanie malucha od monotonnego siedzenia i słuchania. W dalszej części zamieszczone są prace ilustracyjne z zadaniem logicznym, dzięki którym przeczytane bajki na dłużej zapadną w pamięć. Takie działanie wpływa na wszechstronny rozwój dziecka i jest dla dzieci ciekawsze. Moje zabawki! - i inne bajki wychowawcze podobnie jak inne książki tej autorki, przedstawiają kalejdoskop postaci, pomysłów, ciekawych sytuacji, ale przede wszystkim ciekawie opisanego problemu wychowawczego. To pogodne bajki, które uczą wartości moralnych, jak: poszanowania cudzej własności, dzielenia się zabawkami, odpowiedzialności za swoje zwierzątko, opiekuńczości w stosunku do młodszego rodzeństwa, oddawania zguby właścicielowi, dbania o pożyczone rzeczy oraz zwracania ich właścicielowi, tolerancji, sprzątania zabawek i innych. Pisarka podchodzi do każdego problemu z perspektywy dziecka, tak, by ono się wczuło i zrozumiało, a co za tym idzie, by pożądane zachowania i cechy wprowadzało w swoje życie. Tak właśnie jest w bajce Błękitny jednorożec, w której, może w trochę bajkowy sposób, wyjaśnia głównemu bohaterowi, dlaczego nie powinien przeszkadzać w spaniu maleńkiemu braciszkowi. Jednak właśnie takie ujęcie pozwala dzieciom na wczucie się sytuację bohaterów bajek. Nie zdradzając fascynujących przygód i tematów książki Moje zabawki! - i inne bajki wychowawcze, zachęcamy do sięgnięcia po tę pozycję.
Ta książka to publikacja skierowana do rodziców, wychowawców, logopedów, przeprowadzająca przez dynamiczny okres życia, w czasie którego dziecko rozwija i kształtuje mowę. Autorka przybliża poszczególne etapy rozwoju mowy, od urodzenia przez wiek przedprzedszkolny aż po rozpoczęcie nauki szkolnej, i wskazuje, na co należy zwracać uwagę oraz na mogące pojawić się w danym wieku wady wymowy. Do wspomagania rozwoju mowy dziecka oraz do pracy nad eliminacją wad wymowy omówiono tzw. filary skutecznego pomagania w przypadku dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, a także formy współpracy logopedy z innymi specjalistami, jak np. laryngologiem, doradcą laktacyjnym, osteopatą, chirurgiem szczękowym, fizjoterapeutą. Całość uzupełniają zabawy i ćwiczenia wspierające rozwój mowy oraz utrwalanie poprawnej wymowy.
Pomóż maluchowi uczyć się i rozwijać dzięki ćwiczeniom bazującym na metodzie Montessori. Wiele z najistotniejszych zmian społeczno-emocjonalnych i neurologicznych, zachodzi właśnie w pierwszych latach ich życia. Metoda Montessori koncentruje się na dziecku i wykorzystuje naukowe podejście, by zapewnić maluchowi jak najlepsze warunki do rozwoju i odrywania świata. Dzięki ćwiczeniom zawartych w tej książce - od wspólnego robienia prania, po projektowanie łapaczy słońca nie tylko zapewnisz szkrabowi wartościową zabawę, ale także pozwolisz rozwijać samodzielność i pewność siebie. Celowe ćwiczeniaKażde ćwiczenie koncentruje się na konkretnej umiejętności rozwojowej i dostarcza klarownych instrukcji dotyczących wykonania go zgodnie z metodą Montessori. Kluczowe obszary naukiĆwiczenia podzielone są na pięć kategorii opartych na zasadach Montessori: zdolności motoryczne i artystyczne, umiejętności praktyczne, stymulacja sensoryczna oraz kompetencje językowe. Wskazówki i modyfikacjeZnajdziesz tu wskazówki dotyczące wykorzystania przedmiotów codziennego użytku, do przygotowania ćwiczeń i dowiesz się, jak zmodyfikować poziom trudności, w zależności od tego, jak radzi sobie z nim dziecko.
Książka kierowana jest do nauczycieli, wychowawców i studentów, pragnących pracować z dziećmi i młodzieżą. Może również znacząco i skutecznie wspierać rodziców, którzy troszczą się o stymulowanie rozwoju dziecka. Składa się z dwunastu rozdziałów, odpowiadających ważnym kompetencjom osobistym i społecznym z perspektywy oddziaływań efektywnego pedagoga. Do kształtowania kluczowych kompetencji niezbędny jest odpowiedni trening uświadamiający uczniowi, jakie cechy są u niego ugruntowane, nad którymi warto jeszcze popracować, a które kompletnie nie współgrają z jego osobowością i ich rozwój może być bardzo trudny i nie zawsze prowadzi do sukcesu, ale powinien być podejmowany. Każdy rozdział książki zawiera podstawy teoretyczne, wskazówki oraz propozycje ćwiczeń wraz z opracowanymi kartami ułatwiającymi i pozwalającymi uatrakcyjnić pracę z uczniami/wychowankami. Osoba pracująca z grupą dobiera ćwiczenia, biorąc pod uwagę wiek, wiedzę i umiejętności uczestników zajęć.
Autorki
Autorka po przedstawieniu czytelnikom podstaw edukacji w systemie Montessori dokładniej zajmuje się niektórymi obszarami kształcenia dzieci w tym systemie, a mianowicie obszarem życia codziennego, kształcenia zmysłów oraz wybranymi zagadnieniami edukacji matematycznej prowadzonej w przedszkolu i szkole. W książce przedstawiono teoretyczne podstawy pracy nauczycieli w systemie Montessori oraz oryginalne materiały dydaktyczne z obszaru kształcenia zmysłów i edukacji matematycznej, opracowane przez twórczynię metody, jej współpracowników i następców. Prezentacji materiałów dydaktycznych towarzyszą przykłady praktycznych rozwiązań metodycznych oraz zestawy zadań i ćwiczeń możliwych do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli w pracy indywidualnej i zespołowej. Omawiane zagadnienia są bogato ilustrowane barwnymi fotografiami, rysunkami schematami. Książka jest adresowana do wszystkich, którzy interesują się pedagogiką Montessori, a przede wszystkim do studentów pedagogiki oraz czynnych zawodowo nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Przydatna też może być nauczycielom metodykom pracującym w starszych klasach szkoły podstawowej oraz pedagogom specjalnym i nauczycielom pracującym w placówkach integracyjnych, a także rodzicom zaangażowanym w indywidualną, domową edukację swoich dzieci.
Jak słuchać uważnie swojego dziecka, jak z nim rozmawiać, aby stworzyć szansę na prawdziwe porozumienie? Jak komunikować się w trudnych i stresujących sytuacjach i jak budować więź na co dzień?To poczucie własnej wartości stanowi podstawę, na której rozwijają się wszystkie inne cechy. Dzieci ze zdrowym poczuciem własnej wartości akceptują się i lubią niezależnie od okoliczności zewnętrznych, biorą odpowiedzialność za swoje czyny i z odwagą wkraczają w świat.Petra Krantz Lindgren to szwedzka autorka, która od wielu już lat doradza rodzicom, jak zadbać o ten ważny aspekt rozwoju. W swojej pracy z nimi łączy ze sobą wiele nurtów współczesnej psychologii rozwojowej, które za wspólny mianownik mają głęboki szacunek dla drugiego człowieka.Książka wychodzi naprzeciw potrzebom współczesnego rodzica, oferując:praktyczne porady na rozwiązywanie konfliktów,opisy prawdziwych sytuacjićwiczenia pomagające określić, jakimi rodzicami chcielibyśmy być i jak możemy to osiągnąć.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?