Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy popełniamy błędy. Większość rodziców robi wszystko, by okazać swoim dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Jeśli chcesz: poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka; nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób; zbudować bliską więź z dzieckiem; konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami ten dział jest własnie dla Ciebie. Mnóstwo praktycznych poradników i porad dla rodziców i specjalistów. Znani psycholodzy przekonują, że kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju dziecka jest zaspokojenie podstawowych potrzeb emocjonalnych, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja oraz wartości duchowe. Prezentujemy rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.
Prezentowane karty pracy mają służyć doskonaleniu percepcji wzrokowej, czyli umiejętności rozumienia i interpretowania informacji odbieranych z otoczenia za pomocą wzroku. Większość ćwiczeń przeznaczona jest dla starszych uczniów (klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa), jednak możliwość wykonywania tylko wybranych poziomów zadań pozwala wykorzystać je również w pracy z uczniami młodszymi.Podtytuł niniejszej części brzmi Ćwiczenia doskonalące koordynację wzrokowo-ruchową. Ręka i oko. Zaburzenia w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej mogą manifestować się w różnych aspektach, takich jak samoobsługa, zabawy grupowe, ćwiczenia ruchowe czy prace plastyczne. Dysfunkcje te wpływają znacząco na proces nauki, szczególnie podczas pisania, czytania lub wykonywania zadań związanych z manipulacją przedmiotami. Zapewnienie prawidłowego rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej stanowi kluczowy element wszechstronnego rozwoju psychomotorycznego.W niniejszej publikacji proponujemy następujące grupy ćwiczeń doskonalących koordynację wzrokowo-ruchową:łączenie punktów według przedstawionego wzorurysowanie drogi wyjścia z labirynturysowanie linii poprzez łączenie punktów.
Prezentowane karty pracy mają służyć doskonaleniu percepcji wzrokowej, czyli umiejętności rozumienia i interpretowania informacji odbieranych z otoczenia za pomocą wzroku. Większość ćwiczeń przeznaczona jest dla starszych uczniów (klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa), jednak możliwość wykonywania tylko wybranych poziomów zadań pozwala wykorzystać je również w pracy z uczniami młodszymi.Podtytuł niniejszej części brzmi Ćwiczenia doskonalące stałość spostrzegania. Kształt - położenie - wielkość. Zaburzenia w stałości spostrzegania mogą generować problemy z rozpoznawaniem liter i cyfr pisanych różnymi czcionkami lub w różnych orientacjach, z identyfikowaniem słów w rozmaitych kontekstach, z rozróżnianiem i klasyfikacją przedmiotów, a także z koncentracją i uwagą, gdyż ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się wrażeń sensorycznych może powodować zmęczenie i trudności ze skupieniem się na zadaniach.W niniejszej publikacji proponujemy następujące grupy ćwiczeń doskonalących bstałość spostrzegania:odnajdywanie cieni prezentowanych obrazkówodnajdywanie takich samych kształtówodnajdywanie właściwego, powiększonego fragmentu obrazka.
Prezentowane karty pracy mają służyć doskonaleniu percepcji wzrokowej, czyli umiejętności rozumienia i interpretowania informacji odbieranych z otoczenia za pomocą wzroku. Większość ćwiczeń przeznaczona jest dla starszych uczniów (klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa), jednak możliwość wykonywania tylko wybranych poziomów zadań pozwala wykorzystać je również w pracy z uczniami młodszymi.Podtytuł niniejszej części brzmi Ćwiczenia doskonalące spostrzeganie figury i tła. Obiekt i otoczenie. Osoby ze słabo rozwiniętą zdolnością rozróżniania figury i tła mogą doświadczać różnych trudności, takich jak problemy ze skupieniem uwagi, doskonaleniem umiejętności manualnych czy orientacją w przestrzeni, a także z rozpoznawaniem liter i wyrazów jako odrębnych jednostek, co może prowadzić do błędów w czytaniu, pisaniu oraz interpretacji tekstu. Dodatkowo mogą mieć trudności z odnalezieniem właściwego miejsca na stronie książki lub zeszytu, wyodrębnieniem szczegółów koniecznych do rozwiązania zadania oraz z rozumieniem złożonych obrazów, takich jak mapy, schematy czy grafiki.W niniejszej publikacji proponujemy następujące grupy ćwiczeń doskonalących umiejętność spostrzegania figury i tła:odtwarzanie wzorów odwrotnych do prezentowanychwyodrębnianie przecinających się liniiodnajdywanie w zbiorze wskazanej figury.
Publikacja została stworzona z myślą o uczniach klas młodszych, zwłaszcza tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. z trudnościami z liczeniem, takimi jak dyskalkulia) oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Opracowanie może być pomocne zarówno w domu podczas ćwiczeń, jak i w szkole na zajęciach wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych czy rewalidacyjnych.Materiał edukacyjny obejmuje liczenie w zakresie liczbowym do 100 z uwzględnieniem struktury liczby dwucyfrowej, pojęcia jedności, dziesiątki oraz miejsca liczby w ciągu liczbowym. Ćwiczenia są dobrane w taki sposób, aby stopniowo przechodzić od konkretów do myślenia abstrakcyjnego oraz stosowania wiedzy w praktyce.
Tymon i ja to publikacja, której celem jest stworzenie własnego bohatera i wymyślenie historii z jego udziałem. Tworzenie swojej postaci ma na celu możliwość znalezienia punktu odniesienia do własnych przeżyć, porównanie siebie i kogoś innego. Może to ułatwić rozmowę na temat swoich emocji i sposobów radzenia sobie z nimi.Książka składa się z dziesięciu rozdziałów - projektów, które przeprowadzą czytelnika przez proces tworzenia postaci i opowieści. Omówiono w nich jego najważniejsze elementy, takie jak wygląd i tożsamość bohatera, jego mocne i słabe strony czy struktura historii. Zaproponowano również stworzenie krótkich dzieł kultury - gry planszowej i komiksu, a także wskazano popularne i wykorzystywane przez innych twórców elementy, które można zawrzeć w stworzonej przez siebie charakterystyce postaci.
Książka to zbiór zakodowanych wyrazów zawartych w 111 kodowankach. Są one podzielone tematycznie na 37 kategorii (np. zawody, gatunki roślin, zwierzęta, miasta). Zadaniem dziecka jest odkodowanie ich za pomocą podanych szyfrów i zapisanie we wskazanym miejscu. Taka forma nauki to świetna zabawa, a zarazem doskonały sposób na rozwijanie koncentracji, spostrzegawczości oraz umiejętności kodowania u najmłodszych. Rozwiązania zadań można znaleźć na końcu książki.Książka należy do kolekcji i pakietu ZABAWY W KODOWANIE.
Potwornie zakręcone zadania matematyczne to atrakcyjny sposób na naukę treści matematycznych. Dzięki nim lekcje staną się ciekawsze, a uczniowie będą mieli możliwość pracy w parach lub grupach, jednocześnie bawiąc się i ucząc.Propozycje gier zostały stworzone w oparciu o treści przeznaczone dla uczniów klas 1-3. Zadania są zróżnicowane pod względem stopnia trudności, a plansze skonstruowano tak, że każda z nich może być wykorzystywana wielokrotnie, np. podczas przerw śródlekcyjnych. Głównym celem zestawu jest samodzielna praca uczniów, która zmusza ich do podejmowania działań i myślenia.
Arteterapia może być skutecznym narzędziem w budowaniu odporności psychicznej dzieci. Wspiera rozwój emocjonalny, społeczny oraz kreatywny, co przekłada się na lepsze radzenie sobie z trudnościami życiowymi. Prezentowana książka to zbiór scenariuszy mających za zadanie przygotowanie dzieci i wyposażenie ich w umiejętność panowania nad stresem poprzez znajomość własnych zalet, potrzeb i zasobów. Zestawione w książce zabawy, a także wprowadzenia i komentarze, w sposób aktywny zapraszają dzieci do działania, co ułatwia lepsze poznanie siebie i innych, dbanie o zasoby osobiste dzieci i pozytywne relacje, zauważanie trudności i konstruktywne radzenie sobie z nimi. Każdy rozdział zawiera przygotowane karty pracy związane z danym tematem oraz komentarze psychologa. Przedstawiony materiał dostarczy dzieciom, nauczycielom i rodzicom nowych, pięknych doświadczeń i przyjemnych chwil, które wzmacniają więzi, pozwalają uczyć się od siebie wzajemnie, zaskakują działaniem wizualnym i torują drogi harmonijnego rozwoju i pełni człowieczeństwa. Wsparcie psychologiczne Jagoda Sikora. Jagoda Sikora - dr nauk społecznych w dyscyplinie psychologii. Posiada specjalizację z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz uprawnienia pedagogiczne. Pracuje terapeutycznie z dziećmi, młodzieżą i rodzinami. Zdobyła doświadczenie w pracy klinicznej, pracując z dziećmi i młodzieżą między innymi w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka oraz licznych placówkach wsparcia ambulatoryjnego i dziennego.
Cykl wydań scenariuszy dla bibliotek szkolnych i publicznych. Książka podzielona jest na scenariusze przeznaczone dla Czytelników w różnym wieku - od szkoły podstawowej, po Czytelników seniorów.
Wśród przykładowych scenariuszy zajęć bibliotecznych znajdziesz tutaj np.:
-Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników– scenariusz uroczystości,
-Rozwiązywanie problemów wśród młodzieży „Mam moc, mogę zmienić mój świat” - scenariusz zajęć,
-Rozwijamy kompetencje społeczne młodzieży - scenariusz zajęć,
-Kurs komputerowy dla starszych czytelników.
Ostatnia, czwarta część z serii nowoczesne lekcje biblioteczne, przeznaczone dla różnych grup wiekowych. W książce znajdziemy scenariusze zajęć dla uczniów szkół oraz starszych Czytelników.
Wśród tematów znajdziesz tutaj np.:
-Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa: Pomysły na atrakcyjne zajęcia w bibliotece,
-Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa: Dzień Tolerancji 16 listopada – scenariusz zajęć,
-Bądź pomysłowy! Czyli czym jest twórczość i dlaczego jest nam potrzebna - scenariusz zajęć i wiele innych!
Trzecia część z serii nowoczesne lekcje biblioteczne, przeznaczone dla różnych grup wiekowych. W książce znajdziemy scenariusze zajęć dla uczniów szkół oraz starszych Czytelników.
Wśród tematów znajdziesz tutaj np.:
-Zajęcia dla bibliotekarzy: Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece
-Zajęcia dla bibliotekarzy: Dzień Bibliotek i Bibliotekarza – sposób na zaistnienie biblioteki w społeczności lokalnej
- Patron roku: Maria Konopnicka – scenariusz dla uczniów szkół podstawowych i wiele innych.
Prezentowana książka przeznaczona jest dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i stanowi materiał do zajęć rewalidacyjnych. Zawarte w niej ćwiczenia wspomagają wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości. Służą do wyrównywania i kompensowania dysharmonii rozwojowych u dzieci, korygowania zaburzonych funkcji. Na materiale tym można pracować z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, niwelować braki w materiale edukacyjnym, rozwijać motywację do pracy.
Publikacja Szlaczki po śladzie została przygotowana dla dzieci, które rozpoczynają naukę pisania lub się do niej przygotowują. Szlaczki ułożono według wzrastającego stopnia trudności. Na początku znajdują się szlaczki składające się z linii prostych i ukośnych oraz kształty z kątami ostrymi, a potem szlaczki z elementami kolistymi: laseczkami, półokręgami, kołami, pętelkami i na końcu – ślimaczkami. Wszystkie szlaczki zaczynają się od czarnego wzoru. Obok niego znajduje się strzałka, która wskazuje początek i kierunek rysowania. Po czarnym wzorze następuje dalszy ciąg szlaczka, ale jest on jasnoszary. Uczeń rysuje więc po śladzie, co ułatwia mu zadanie.
Książeczka Rymuj, głoskuj, w rytmie klaszcz! powstała po to, aby pomóc nauczycielom w rozwijaniu umiejętności językowych przedszkolaków i najmłodszych uczniów. Skorzystają z niej także nauczyciele starszych dzieci, które z różnych powodów potrzebują wsparcia w zakresie rozwoju językowego. Prezentowana publikacja obejmuje dziewięćdziesiąt osiem zestawów ćwiczeń. Każdy zestaw zawiera dwuwersowy wierszyk będący punktem wyjścia do ćwiczeń rytmicznych, ćwiczeń słuchu fonemowego i zabawy ruchowej.
Janusz Korczak spełnia wszelkie kryteria homo clausus, będąc myślicielem osobnym i badaczem klasy samej dla siebie, stanowiąc jeden z największych autorytetów humanistyki. To właśnie takie osobowości Susan Sontag określa mianem prawdziwych herosów humanistyki. Korczak należał do grona myślicieli, których - ujmując po Braudelowsku - możemy określić jako reprezentantów "pamięci długiego trwania", a więc tych, których myśli zapładniają i inspirują kolejne pokolenia uczonych, nie mijając wraz z kolejną falą intelektualnej mody.
Autobiografia ułatwia bliższe poznanie prywatnych oraz zawodowych losów uczonego przeplatanych wydarzeniami historycznymi, na które możemy spojrzeć z jego punktu widzenia. Warto sięgać po pamiętnik pedagoga godnego naśladowania, korzystać z pozostawionego dziedzictwa i zachęcać do tego następne generacje. Za każdym razem patrzeć na tekst inaczej: jak na źródło wiedzy, materiał do refleksji, emocjonalnej oceny przeszłości, a może i z punktu widzenia własnych działań
Ta książka to niespodzianka - dla nas, dla autorów i dla czytelników. Jest bardzo nieoczywista. Składa się z szesnastu części, niby-rozdziałów, z których każdy zawiera opowieści różnych autorów odnoszące się do tego samego słowa kluczowego. [] Opowieści w poszczególnych częściach zostały umieszczone według subiektywnego klucza redaktorek. Nie chciałyśmy, aby był to układ alfabetyczny według nazwisk autorów. Opowieści być może jakoś splatają się z sobą lub zupełnie nie Zarówno my, jak i osoby czytające mają prawo odczytywać ten kontekst i kolejność indywidualnie. Ogromna możliwość nadawania indywidualnych, subiektywnych znaczeń osobistym narracjom snutym w publikacji to jej wielki potencjał. Dodatkowo nietypowa forma książki daje czytelnikom możność decydowania o kolejności ułożenia Opowieści o oraz o porządku ich czytania. Za każdym razem na nowo Marta Kondracka-Szala Edukacja to relacja. Piszę o tym z uczniowsko-studenckiego punktu widzenia. Po latach wiem, zauważam, że przedmioty prowadzone przez tych nauczycieli, z którymi można było nawiązać relację opartą na wzajemnym szacunku, były mi bliższe i dziś dużo więcej z ich lekcji pamiętam. Przecież najwięcej uczymy się od ludzi, których darzymy sympatią. Weronika Mazurek,Opowieść na zakończenie
Poniższa pomoc dydaktyczna skierowana jest dla rodziców, terapeutów, pedagogów pracujących z dziećmi z autyzmem. Pomysł na propozycje ćwiczeń z dziećmi powstał podczas codziennej pracy autorek. Celem proponowanych zadań jest zrozumienie pojęcia kategoryzowania, które wymaga wielu ćwiczeń i powtórzeń. Dzieci spontanicznie nie segregują przedmiotów do picia, ubierania, mycia itp..
W teczce znajdują się:
zestaw obrazków (30 kart, 270 obrazków)
zestaw 10 plansz z nazwami kategorii (do jedzenia, do picia, do ubierania, do zabawy, do pisania, do grania, do sprzątania, do mycia, do gotowania, środki transportu).
Kreskowanki” to zestaw ćwiczeń dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wspomagający rozwój:
percepcji wzrokowej,
koordynacji wzrokowo-ruchowej,
koncentracji,
orientacji przestrzennej,
umiejętności grafomotorycznych.
Publikacja składa się z 30 rysunków umieszczonych na siatkach zbudowanych z kropek, ułożonych według wzrastającego stopnia trudności. Zadaniem dziecka jest jak najdokładniejsze odwzorowanie ich na sąsiadujących kartach.
Uszy do góry! Rebusy słuchowe doskonalące uwagę, pamięć, świadomość fonologiczną i sprawność językowąUszy do góry! to pozycja przeznaczona dla terapeutów pedagogicznych do pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzonymi funkcjami słuchowymi, w tym również z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (ang. auditory processing disorder APD). Może być ona jednak wykorzystywana z powodzeniem także w terapii dorosłych, gdyż zarówno materiał językowy użyty do zadań, jak i metoda pracy mają charakter uniwersalny. Ćwiczenia, pomyślane w formie rebusów słuchowych, mają za zadanie doskonalić:uwagę słuchową ukierunkowaną na słowie mówionym,słuchową pamięć operacyjną,słuch fonemowy,świadomość fonologiczną,sprawność językową.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?